Normes de funcionament
Basades en la cooperació, transparència, rigor tècnic, objectivitat, proporcionalitat i receptivitat
I. Naturalesa i composició del Fòrum
I.1. Naturalesa
L'objectiu del fòrum d'Associacions i Col·legis de professionals tributaris és millorar la relació entre l'Agència Estatal d'Administració Tributària (d'ara endavant, Agència Tributària) i els contribuents mitjançant l'impuls d'una relació cooperativa entre l'Agència Tributària i els professionals tributaris basada en la transparència i confiança mútua.
I.2. Composició
-
El Fòrum estarà presidit pel titular de la Direcció General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
-
Seran membres del Fòrum:
-
Per part de l'Agència Tributària:
Els titulars dels Departaments de Gestió Tributària, d'Inspecció Financera i Tributària, de Recaptació, de Duanes i Impostos Especials i d'Informàtica Tributària, el titular del Servici de Planificació i Relacions Institucionals, del Servici Jurídic i de la Delegació Especial de Catalunya de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
-
Per part de les Associacions i Col·legis de Professionals:
Un o dos membres de cadascuna de les següents Associacions i Col·legis:
-
Associació Espanyola d'Assessores Fiscals (AEDAF).
-
L'Associació del Gabinet de Gestors Administratius i Assessores Fiscals (GESAF).
-
Consell General de l'Advocacia Espanyola
-
Registre d'Economistes Assessores Fiscals (òrgan pertanyent al Consell General de Col·legis d'Economistes d'Espanya).
-
Associació Professional d'Experts Comptables i Tributaris d'Espanya.
-
Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessores Fiscals.
-
Registre General d'Assessores Fiscals (òrgan pertanyent al Consell Superior de Col·legis Oficials de Titulats Mercantils i Empresarials).
-
Consell General de Col·legis Oficials de Gestors Administratius.
-
Consell General dels Col·legis d'agents i comissionistes de duanes.
-
Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya.
-
-
-
En cas de vacant, absència o malaltia, els membres del Fòrum seran substituïts de la següent manera:
-
En el cas de l'Agència Tributària, el Director General serà substituït pel Director del Departament de Gestió Tributària i en el cas dels altres membres el suplent haurà de tindre, com a mínim, la categoria de Subdirector General o assimilat i pertànyer al mateix òrgan que el titular.
-
En el cas d'Associacions i col·legis professionals, el suplent haurà de, també, ser un membre de la mateixa associació o col·legi professional designat per a la seua representació davant el Fòrum.
La designació del suplent haurà de ser comunicada amb la suficient antelació per a ser tinguda en compte en les corresponents convocatòries.
-
-
També assistiran a les reunions del fòrum els Delegats Especials que coordinen algun dels grups de treball que es constituïsquen en l'àmbit de les seues respectives Delegacions Especials.
-
La Subdirecció General de Comunicació Externa del Servici de Planificació i Relacions Institucionals realitzarà les funcions de Secretaria Tècnica del Fòrum. Si en el Ple del Fòrum així se'n recorda, podran col·laborar de forma rotatòria per períodes anuals en la Secretaria Tècnica els representants d'Associacions i col·legis professionals participants en el Fòrum.
II. Funcions
II.1. Funcions del Fòrum
A proposta de qualsevol dels seus membres, en el Fòrum es podrà tractar qualsevol qüestió referida a matèries tributàries d'interés comú i a la relació entre l'Agència Tributària i els professionals tributaris en el desenvolupament de la seua tasca de representació, assessorament i intermediació, amb els següents objectius:
-
Aprofundir en el coneixement mutu entre l'Agència Tributària i els professionals representats en el fòrum, en un marc de cooperació, transparència, rigor tècnic, objectivitat, proporcionalitat i receptivitat.
-
Augmentar la seguretat jurídica dels contribuents, analitzant les modificacions normatives en curs en cada moment, i difonent les novetats normatives i els criteris d'actuació de l'Agència Tributària en la seua aplicació.
-
Millorar l'aplicació del sistema tributari, reduint carregues fiscals indirectes, fomentant l'ús de l'administració electrònica en les relacions dels professionals de l'àmbit tributari i els contribuents amb l'Agència Tributària, donant a conéixer e fins i tot anticipant les noves facilitats oferides per l'Agència Tributària per al compliment de les obligacions fiscals, etc.
-
A més, s'informarà permanent de les qüestiones tractades en el Fòrum de Grans Empreses, de manera que es genere una interacció entre ambdós fòrums, evitant duplicar els Grups de Treball.
-
Millorar la prevenció i lluita contra el frau, col·laborant en la detecció i busca de solucions pel que fa a aquelles pràctiques fiscals fraudulentes que puguen desenvolupar-se en els diferents sectors econòmics per a previndre la seua extensió i en el foment del rebuig social del frau fiscal.
No es tractaran en el fòrum supòsits o expedientes concrets ni qüestiones relacionades amb la regulació de la professió.
Els acords adoptaran la forma d'informes o recomanacions en relació amb les matèries tractades en el Fòrum, pel que faltaran d'efectes jurídics vinculants. El Fòrum establirà els cursos de comunicació pública dels acords adoptats en el mateix.
II.2. Funcions del president
Correspon al president:
-
Dirigir, promoure i coordinar l'actuació del Fòrum, convocant i presidint les sessions.
-
Fixar l'orde del dia de les sessions, tenint en compte les propostes i peticions formulades pels seus membres, en els termes prevists en estes normes de funcionament.
-
Encomanar a la Secretaria Tècnica la realització d'estudis, informes o treballs relacionats amb les matèries tractades o que es tracten en el Fòrum.
-
Quantes unes altres funcions se li atribuïxen en aquestes normes de funcionament.
II.3. Funcions de la Secretaria Tècnica
Corresponen a la Secretaria Tècnica les següents funcions:
-
Impulsar i donar suport als treballs del Fòrum, proposar temes a tractar i preparar la documentació relativa als mateixos.
-
Coordinar els estudis, informes o treballs que determine el Fòrum o el seu president i els estudis comparatius sobre les matèries pròpies del Fòrum.
-
Estendre les actes de les sessions del Fòrum i dels grups de treball.
-
Disposar la difusió i publicitat dels acords adoptats pel Fòrum.
-
Quantes unes altres funcions se li atribuïxen en aquestes Normes de Funcionament.
II.4. Funcions dels membres del Fòrum
Correspon als membres del Fòrum:
-
Participar en les sessions del Ple del Fòrum i dels grups de treball dels que formen part, proposant al president la inclusió de temes a l'ordre del dia amb suficient antelació.
-
Presentar propostes per a la seua discussió pel Ple del Fòrum o per al seu estudi en els grups de treball o per la Secretaria Tècnica, planificant l'actuació dels mateixos.
III. Funcionament del Fòrum
El Fòrum podrà funcionar en Ple o a través d'un o diversos Grups de treball.
III.1. Ple
-
El Ple estarà integrat per la totalitat dels seus membres, sota la direcció del president i assistit per la secretària Tècnica.
Excepcionalment, a instàncies de qualsevol dels membres del Fòrum i amb prèvia convocatòria del president, podran assistir a les reunions del Ple unes altres persones de la qual presència es considere convenient d'acord amb els assumptes a tractar.
-
El Ple celebrarà sessió ordinària com a mínim una vegada al semestre, efectuant-se la convocatòria pel president, a través de la Secretaria Tècnica, amb una antelació mínima de deu dies.
-
Les sessions extraordinàries del Ple seran convocades pel president, a través de la Secretaria Tècnica, amb una antelació mínima de setanta-dos hores, en qualsevol dels supòsits següents:
-
Per iniciativa pròpia.
-
Quan el sol·liciten els representants de com a mínim quatre de les Associacions o col·legis professionals participants, que hauran de, si més no, proposar la inclusió de temes a l'ordre del dia.
-
-
A la convocatòria, que contindrà l'orde del dia de la sessió, s'acompanyarà la documentació específica sobre els temes a tractar. El president podrà ampliar l'orde del dia o remetre documentació complementària fins quaranta-huit hores abans de la celebració de la sessió.
-
Per a la vàlida constitució del Ple serà necessària, a més de la presència del president i del representant de la secretària Tècnica, o dels qui, si escau, els substituïsquen, la de com a mínim la mitat dels representants de l'Agència Tributària i la mitat dels representants de les Associacions i col·legis professionals participants.
-
En les sessions ordinàries podrà ser objecte de deliberació qualsevol tema no inclòs a l'ordre del dia, sempre que, a proposta del president, així se'n recorde pels membres estos al començament de la sessió.
-
Els acords s'adoptaran sempre per consens entre els assistents a les reunions del Ple.
-
Per cada sessió es redactarà una acta per la Secretaria Tècnica, que serà remesa a cada membre del Fòrum, juntament amb la convocatòria de la sessió següent, per a la seua aprovació.
-
En l'acta s'especificaran necessàriament els assistents, l'orde del dia de la sessió, les circumstàncies de lloc i temps en què s'ha celebrat, els punts principals de les deliberacions, així com el contingut dels acords assolits.
-
Després de la seua aprovació, l'acta serà firmada pel representant de la secretària Tècnica amb el vistiplau del president.
-
Les sessions del Fòrum podran celebrar-se en qualsevol lloc que decidisca el seu president, amb la conformitat dels representants de les Associacions i col·legis professionals participants.
III.2. Grups de treball
-
El Ple del Fòrum podrà acordar la creació de grups de treball i la seua supressió, i determinarà seus comesos, competències i règim de funcionament.
-
Els representants en els grups de treball seran designats, en el cas de l'Agència Tributària pel seu Director General entre els funcionaris de la mateixa, i en el cas de les Associacions i col·legis professionals, pel conjunt dels representants d'estos en el Fòrum entre les seus respectius membres.
Excepcionalment, a instàncies de qualsevol dels membres dels grups de treball i amb prèvia convocatòria de la secretària Tècnica del Fòrum, podran assistir a les reunions dels Grups unes altres persones de la qual presència es considere convenient d'acord amb els assumptes a tractar.
-
L'acord de creació dels grups de treball establirà el termini en el que hauran de complir amb l'encàrrec que se'ls haja encomanat.
-
Als grups de treball assistirà el representant de la secretària Tècnica del Fòrum o el funcionari de l'Agència Estatal d'Administració Tributària en el que aquell delegue, que desenvoluparà les funcions de Secretaria en la forma prevista en aquestes normes de funcionament.
-
El Ple podrà acordar la constitució de grups de treball en l'àmbit d'una Delegació Especial. La constitució d'estos grups de treball, així com la seua composició i funcionament seran aprovats pel Fòrum a proposta del Delegat Especial de l'Agència Tributària que els presidirà.
-
El resultat dels treballs dels Grups serà lliurat al president del Fòrum per a la seua inclusió a l'ordre del dia de la següent sessió del Ple.
IV. Modificació de les Normes de funcionament del Fòrum
Qualsevol proposta de modificació d'aquestes normes de funcionament haurà de ser presentada a la Secretaria Tècnica per a la seua elevació al Ple. Presentada una proposta de reforma i informada per la Secretaria Tècnica, el Ple la sotmetrà a debat i aprovació, si escau, per consens.