Acta de la reunió
ACTA DE LA REUNIÓ DEL PLE DEL FÒRUM D'ASSOCIACIONS I
COL·LEGIS DE PROFESSIONALS TRIBUTARIS
CELEBRADA EL 27 DE NOVEMBRE DE 2018
President del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D. Jesús Gascón Catalán
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Director del Departament de Gestió Tributària
D. Gonzalo David García de Castro
Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària
D. Javier Hurtado Puerta
Director del Departament de Recaptació
D. Guillermo Barros Gallego
Director del Departament d'Informàtica Tributària
D. Manuel Alfonso Castro Martínez
Director del Servici Jurídic
D. Diego Loma-Osorio Lerena
Directora del Servici de Planificació i Relacions Institucionals
D.a Rosa María Prieto del Rei
Delegat Especial de Catalunya
D. Isidoro García Millán
Subdirector General de Gestió i Intervenció d'Impostos Especials – Departament de Duanes i IE
D. Vicente Cillero Martínez
Membres en representació de les Associacions i Col·legis
Associació Espanyola d'Assessores Fiscals
Vocal de Suport a Estudis i Investigació
D.a Beatriz Ladero de las Cuevas
Associació Professional d'Experts Comptables i Tributaris d'Espanya
President
D. Juan Carlos Berrocal Rangel
Secretari de la Junta Directiva
D. José Antonio Fernández García-Moreno
Consell General de l'Advocacia Espanyola
Vicedegà del Col·legi d'Advocats de les Balears
D. Rafael Gil March
Consell General de Col·legis d'agents i comissionistes de duanes
Secretari del Consell
D. Manuel López Frías
Consell General de Col·legis de Gestors Administratius d'Espanya
Responsable de l'Àrea Fiscal del Consell General
D.a Pilar Otero Moar
Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya
Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals
D. José Castaño Semitiel
Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals
D. José Ruiz Sánchez
Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessores Fiscals
President
D. Joan Torres Torres
Vicepresident Segon
D. Adolfo Jiménez Ramírez
Gabinet de Gestors Administratius i Assessores Fiscals
Advocada
D.a Raquel Cobos Casero
Registre d'Economistes Assessores Fiscals
Secretari Tècnic
D. Luis de l'Amo Carbajo
Vocal del Consell Directiu
D.a Esther Luque Sánchez
Secretaria Tècnica del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Subdirectora General de Comunicació Externa – Servici de Planificació i Relacions Institucionals
D.a María Dolores Carreño Beltrán
Madrid, 27 de novembre de 2018, se celebra la catorzena reunió plenària del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, assistint les persones ressenyades, i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
-
Obertura pel Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
-
Aprovació de les actes de les sessions celebrades el 28 de novembre de 2017 i el 3 de juliol de 2018.
-
Informació sobre els temes tractats en el grup de treball.
-
Proposta de creació novament grup de treball.
-
Estat del projecte de Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris.
-
Altres consideracions, precs i preguntes.
1. Obertura pel Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Obri la sessió D. Jesús Gascón Catalán, Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària i president del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, qui, després d'agrair l'assistència a tots els estos, assenyala que en esta sessió plenària està previst tractar els següents temes: en primer lloc, l'aprovació, si escau, de les actes de sessions anteriors que encara estan pendents; en segon lloc, s'informarà sobre els assumptes que es van exposar en la reunió del grup de treball, com ara la transposició de la DAC 6, matèria en la que es va comptar amb la col·laboració de la Direcció General de Tributs, qüestiones pròpies de l'impost sobre societats i les novetats en les declaracions informatives; en tercer lloc, es proposarà la creació d'un nou grup de treball per a temes de seguretat i certesa jurídica; en quart lloc, caldrà tractar sobre l'estat de situació del Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris; i, finalment, finalitzarà la sessió plenària amb un alterne de consideracions, precs i preguntes.
2. Aprovació de les actes de les sessions celebrades el 28 de novembre de 2017 i el 3 de juliol de 2018
El president del Fòrum cedix la paraula a la Sra. Mª Dolores Carreño Beltrán, responsable de la Secretaria Tècnica del Fòrum, qui manifesta que les actes de les sessions decimosegunda i tretzena del ple van anar remeses a les Associacions i Col·legis amb anterioritat a esta reunió. Afegix que l'acta de la decimosegunda sessió plenària va anar objecte d'anàlisi en la reunió del mes de juliol passat i, per part de AEDAF, es van presentar una sèrie de consideracions. Després de la seua incorporació a l'acta, es va remetre novament el text a tots els representants a fi que emeteren, si escau, les observacions que estimaren oportunes. La Sra. Dolores Carreño s'adreça als estos i comenta que, fins el moment, no s'ha rebut cap observació a esta acta, pel que, si no les hi haguera en aquell moment, l'acta de la 12a sessió plenària quedaria definitivament aprovada. Ja que no es formulen comentaris ni observacions, declara que l'acta de la reunió de 28 de novembre de 2017 queda aprovada.
Prosseguix la secretària Tècnica i, en relació amb l'acta de la 13a sessió plenària, informa que fins el moment no s'ha rebut cap observació. Adreçant-se als assistents pregunta si algú vol realitzar alguna objecció. Ja que no es formula cap, declara aprovada l'acta de la 13a sessió plenària que va tindre lloc el passat 3 de juliol.
Per a finalitzar, la Sra. Dolores Carreño informa que les dues actes aprovades en este Ple es publicaran en la pàgina web de l'Agència Tributària, en l'espai reservat a este Fòrum.
3. Informació sobre els temes tractats en el grup de treball
A continuació, el Director General de l'Agència Tributària dóna pas al tercer punt de l'ordre del dia i cedix la paraula a la Sra. Rosa María Prieto del Rei, Directora del Servici de Planificació i Relacions Institucionals, qui exposa que durant el segon semestre de 2018 el grup de treball s'ha reunit en una ocasió, el passat 24 d'octubre, i durant la mateixa es van tractar els següents assumptes:
-
Transposició de la Directiva (UE) 2018/822 del Consell, de 25 de maig de 2018 (Directiva sobre Intermediaris Fiscals o DAC 6): Es va comptar en la reunió amb la presència de D. Carlos Gómez Jiménez, Subdirector General de Tributs, qui va realitzar una exposició força detallada sobre com s'estava realitzant la transposició de la Directiva e va informar de què, des de la data de seu entrada en vigor, 25 de juny de 2018, existix l'obligació de remetre la informació. Per part seua, les Associacions i Col·legis van plantejar les seues inquietuds per la transposició i, en concret, amb l'encaixe amb la normativa reguladora de la protecció de dades, si finalment anava a afectar només a operacions transfrontereres o si també s'anava a traslladar a operacions internes, el concepte indeterminat de benefici principal i les diferents accepcions que existixen en els Estats Membres del secret professional. Des de la Direcció General de Tributs es va transmetre un missatge de tranquil·litat i es va comunicar que quan s'inicie la tramitació normativa, es podran realitzar totes les observacions que estimen oportunes.
-
Mesures de simplificació i novetats en relació amb el model de l'impost sobre societats: La Subdirectora General de Tècnica Tributària, la Sra. Mercedes Jordán Valdizán, va destacar la inclusió d'una casella específica en els models 200 i 220 per poder destinar, si s'estimava oportú, el 0,7% de la quota íntegra a activitats d'interés general considerades d'interés social.
-
Novetats en els models de pagaments fraccionats de l'impost sobre societats: La Sra. Mercedes Jordán va explicar que, com a conseqüència de la introducció en la normativa foral basc de l'obligació d'efectuar un pagament fraccionat els 25 primers dies naturals del mes d'octubre, s'han introduït modificacions en els models 202 i 222 per tal de permetre que els contribuents que tributen conjuntament a ambdues Administracions puguen autoliquidar en Territori Comú este pagament fraccionat.
-
Canvi en les declaracions informatives: El Departament de Gestió Tributària va explicar el nou sistema TGVI on line en el que está trabajando la Agencia Tributaria y que va a suponer un avance considerable en la transmisión de grandes volúmenes de información. También se señaló que el sistema TGVI on line possibilitarà la validació en línia de la informació i, quan existisquen registres erronis i d'altres correctes, el sistema permetrà la presentació dels segons, havent de reparar-se els erronis. Finalment, es va informar que anava a estar disponible en la pàgina web de l'Agència Tributària un servici d'ajuda en la identificació fiscal i un portal de proves. Pel que fa a açò últim, la Directora del Servici de Planificació informa de què tant el servici d'ajuda com el portal de proves estan actius en la pàgina web de l'Agència Tributària des del dia 29 d'octubre i anima a les Associacions i Col·legis a utilitzar-los i a fer les proves que consideren oportunes. També sol·licita que, si es detecta alguna incidència o problema en la utilització d'estes ferramentes, s'informe el Departament de Gestió Tributària o d'esta Secretaria Tècnica, per tal de solucionar-ho abans que comience la Campanya de presentació de declaracions informatives.
-
Finalment, en el torn de precs i preguntes, es van plantejar les següents qüestiones:
-
Els professionals tributaris van manifestar certa inquietud amb el possible avance de la presentació del model 347: es va informar que el tema estava en estudi. La Sra. Rosa María Prieto aclarix que el termini de presentació s'ha publicat al BOE de 31 d'octubre i ha quedat establit el mes de febrer.
-
Es va informar de què s'anava a iniciar la tramitació de l'Ordre Ministerial que permetria la domiciliació bancària per part de les comunitats de béns.
-
Els col·laboradors socials van reiterar, igual que en ocasions anteriors, la sol·licitud d'ampliació del termini de domiciliació de declaracions, informant-se per part de l'Agència Tributària que no havia hagut modificacions en esta matèria.
-
Per a finalitzar, es va informar de què, quant a l'exempció en l'IRPF de la prestació per maternitat, s'estava treballant en la preparació d'un formulari que permetera una major agilitat en la tramitació de les sol·licituds de rectificació.
-
Seguidament, D. Jesús Gascón s'adreça als assistents per si alguna persona desitja intervindre i cedix la paraula a D. José Castaño Semitiel, representant del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya, qui comenta que, en relació amb l'exempció de la prestació per maternitat, també es va preguntar en la reunió del grup de treball si anava a existir la possibilitat en via administrativa de canviar l'opció de tributació.
El Director General contesta que, fora que la Direcció General de Tributs modifique el criteri, no serà possible modificar l'opció de tributació.
4. Proposta de creació novament grup de treball
D. Jesús Gascón comença la seua exposició en este punt de l'ordre del dia assenyalant que les normes de funcionament d'este Fòrum preveuen que el Ple pot acordar la creació de nous grups de treball, seus comesos, competències i règim de funcionament, així com la supressió dels existents. En este sentit, des de l'Agència Tributària es proposa mantindre el grup de treball existent, però passant a denominar-ho “grup de treball sobre novetats normatives, models i campanyes”, que s'ajusta més al comés que té en estos moments. A més, es proposa la creació del “grup de treball d'anàlisi de mesures per a afavorir la certesa jurídica” que, sense perjudici d'una definició posterior més profunda, tindria com àmbit objectiu els punts següents:
-
L'Agència Tributària té el propòsit de ser més proactiva en la publicació dels criteris interns d'aplicació del sistema tributari, tant en desenvolupament de l'adoctrina de la Direcció General de Tributs, com cobrint llacunes en la mateixa. Este objectiu suposa la utilització d'este nou grup de treball per a divulgar estos criteris i explicar-los. També ha de constituir-se com canal de comunicació on els col·laboradors socials, com a professionals tributaris amb tracte diari amb les diferents oficines de l'Agència Tributària, exposen els problemes que detecten, com podria ser l'aplicació d'una disparitat de criteris d'una dependència a una altra, que facen convenient que s'elabore i distribuïsca una nota per a unificar-los.
-
Utilitzar este grup de treball perquè els assessores fiscals posen de manifest els assumptes en què seria convenient sol·licitar a la Direcció General de Tributs que es pronuncie, d'acord amb l'article 12.3 de la Llei general tributària, ja que l'Agència Tributària entén que de vegades sorgixen dubtes interpretatius generals connexes en les que utilitzar el sistema de consulta vinculant individual, inclús sent útil, no acaba d'esgotar tota la problemàtica i és preferible una visió de conjunt amb una resposta unitària mitjançant la publicació al BOE d'una disposició interpretativa de caràcter general. Així, el que se sol·licita als professionals tributaris és que canalitzen les seues inquietuds i dubtes interpretatius a través d'este grup de treball perquè, conjuntament amb l'Administració, s'analitzen i es puga traslladar una sol·licitud d'interpretació o d'aclariment, en els casos en què es considere aconsellable, a la Direcció General de Tributs. El Director General de l'Agència Tributària informa de què ja l'ha consultat amb la Direcció General de Tributs i s'han mostrat molt receptius amb esta iniciativa, però sol·liciten que els assumptes que es remeten hagen sigut estudiats detingudament, de manera que estiga justificada l'emissió d'una resolució administrativa. D. Jesús Gascón manifesta que este intrument pot ser especialment útil en els casos de canvis normatius, ja que en els primers moments d'aplicació d'una Llei és quan es poden apreciar problemes interpretatius i, si l'Agència Tributària i els col·laboradors socials actuen d'una forma àgil i coordinada, en pocs mesos es podrien tindre solucionats la major part dels problemes, sense haver d'esperar a què es vagen resolent les consultes individualitzades.
-
Analitzar el funcionament de l'article 155 de la Llei general tributària dedicat a les actes amb acord per a valorar si este procediment seria extensible a la via economicoadministrativa i, si escau, a la via contenciós-administrativa en els procediments als que es referix l'article 77 de la Llei reguladora de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa. Així, es tractaria d'estudiar si és raonable que en un procediment en via economicoadministrativa es puga arribar a un acord que no es va aconseguir en via administrativa, encara que es donaven els supòsits per a arribar a una acta amb acord, però que una de les parts o ambdues no van voler fer-ho en aquell moment. D. Jesús Gascón afegix que caldria estudiar i analitzar com s'articula procedimentalment i que, en qualsevol cas, seria necessari un canvi normatiu, pel que caldrà aprofundir en este assumpte i, si hi ha acord, caldrà determinar quina proposta es presenta al Tribunal Economicoadministratiu Central.
-
Estudi de la Directiva (UE) 2018/822 del Consell, de 25 de maig de 2018 (Directiva sobre Intermediaris Fiscals o DAC 6) centrat en les expectatives dels professionals tributaris que eventualment hagueren de comunicar operacions en les que es complisquen els requisits que obliguen al reporte d'informació, quant a quin hauria de ser la resposta per part de l'Administració. És a dir, es podria analitzar i debatre, per exemple, sobre si la resposta de l'Administració podria consistir en l'elaboració de sengles llistats en els que es recolliren les operacions que es pogueren considerar operacions de planificació fiscal agressiva i les que es pogueren considerar economies d'opció, respectivament. D. Jesús Gascón afegix que la Directiva no obliga a l'Administració a respondre, però que l'Agència Tributària estaria disposada a introduir en la norma interna certes obligacions d'informació, sempre que s'assolira un acord quant al procediment i, per suposat, el sistema anara gestionable. Açò últim estaria directament condicionat pel volum d'operacions del que s'informe, ja que, si és excessiu, la capacitat de resposta ser reduïda, i si, al contrari, és escàs, no tindria massa utilitat ja que no serviria per a establir un criteri clar i inequívoc. En qualsevol cas, l'Agència Tributària entén que és raonable que, en nom d'una major certesa i seguretat jurídica en l'aplicació del sistema, ha de quedar el més clar possible el que l'Administració considera una economia d'opció i el que considera una planificació fiscal inacceptable.
-
Examen de les previsions normatives europees en relació amb l'IVA i, en concret, sobre la figura del “subjecte passiu certificat”. El Director General manifest que es tracta d'un element que presenta certes similituds amb l'Operador Econòmic Autoritzat, existent en l'àmbit duaner. Així, assenyala que l'obtenció de la certificació suposaria poder realitzar adquisicions en uns altres països de la UE sense suportar la repercussió de l'IVA, és a dir, el fet d'estar o no certificat suposaria una manera diferent de tributació. La importància d'este assumpte fa necessari una anàlisi amb deteniment per tal d'establir els requisits exigibles per a la seua obtenció, pel que per a l'Agència Tributària és indispensable comptar amb el punt de vista dels professionals tributaris. Prosseguix comentant que en el cas de l'OEA els requisits per a obtindre l'autorització són, bàsicament, la solvència financera, estar al corrent en el compliment de les obligacions fiscals i tindre un adequat sistema de gestió de riscos fiscals. D. Jesús Gascón afegix que, per a l'obtenció de la qualificació com a subjecte “passiu certificat”, la determinació dels elements objectius que permeteren apreciar el compliment dels dos primers requisits no presentaria gaire dificultat, però el que resulta ja més complex és la valoració del tercer. Així, este grup es constituiria com un espai de treball on, a través de l'intercanvi d'experiències i opinions, es pogueren delimitar els elements objectius en el comportament dels contribuents que els permetera obtindre la certificació, de manera tal que els marges de discrecionalitat es reduïren al màxim.
-
Organització de seminaris ad hoc conjuntament amb les Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris a l'Institut d'Estudis Fiscals sobre assumptes d'especial controvèrsia que vagen sorgint en l'aplicació de la normativa en el dia a dia. Afegix que en estos seminaris s'introduiria la figura del relator i l'objectiu seria l'obtenció de conclusions, si és possible consensuades, que, encara que no tingueren un valor vinculant, serviren de canal per a la solució de conflictes acostant posicions, així com per a influir en possibles canvis normatius.
Seguidament, el Director General obri un alterne de paraula per a sotmetre a la consideració dels assistents la visió general exposada i que, si així el desitgen, manifesten la seua opinió sobre si l'enfocament els pareix correcte o si consideren oportú incloure algun altre tema. Afegix que, si a tots els estos els pareix bé, es podria convocar una primera reunió del nou grup a principis de 2019, per tal d'establir una metodologia de treball per a tractar tots estos assumptes.
A continuació, pren la paraula D. Rafael Gil March, representant del Consell General de l'Advocacia Espanyola (CGAE), qui manifesta que l'interés exposat reiteradament en este Fòrum és, precisament, emprendre este tipus de temes. Afegix que, en principi, li pareix molt bona idea, però, no obstant això, opina que caldrà esperar a veure com es desenvolupa, ja que, en la seua experiència, en els diàlegs bilaterals sobre temes controvertits es tendix a perdre l'equitat. Prosseguix comentant que no acaba de veure la utilitat d'estendre l'ús d'algun mecanisme d'acord per a resoldre un procediment en via economicoadministrativa quan no s'ha aconseguit prèviament en via administrativa, ja que de vegades és la pròpia Administració qui es nega a variar els seus plantejaments malgrat que des d'unes altres instàncies ja s'ha resolt l'assumpte en qüestió d'una manera diferent. Finalment, comenta que la claredat en els criteris utilitzats per l'Administració es traduïx en una major transparència i seguretat jurídica en l'aplicació dels tributs, la qual cosa afavorix a assessores i contribuents.
D. Jesús Gascón assenyala que, en nom d'una major transparència, la postura de l'Administració davant un assumpte concret ha de quedar clarament definida i, a més, com més prompte. És a dir, és utòpic pensar que en una matèria tan complexa com la tributària els conflictes desapareixeran, però es tracta de dotar a l'aplicació del sistema tributari d'una major predictibilidad. D'altra banda, quant als acords com via de resolució de procediments, cada vegada és major la propensió de l'Administració a utilitzar-los, sempre dins del marc legal corresponent. Afegix que, en els últims anys, des d'un punt de vista estadístic, el nombre d'actes amb acord ha avançat significativament, igual que en uns altres àmbits, inclòs el penal, on cada vegada es veu amb major naturalitat este tipus de resolució. Així, en la jurisdicció contenciós-administrativa existix el procediment de l'article 77, però la seua utilització ha sigut molt escassa, no només en l'àmbit tributari sinó pràcticament en qualsevol altre. Es tractaria d'activar este procés. D'altra banda, en la via economicoadministrativa ni tan sols existix esta possibilitat, pel que seria interessant obrir un debat i, si es considera raonable, remetre una proposta al Tribunal Economicoadministratiu. En definitiva, es tractaria de dotar a les diferents fases procedimentals de la seua possibilitat de resolució mitjançant acord.
A continuació, pren la paraula D. José Castaño Semitiel, Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya, per a comentar que poder intervindre en l'anàlisi d'assumptes del dia a dia, efectivament, ha sigut una sol·licitud reiterada per part de les Associacions i Col·legis. Afegix que li pareix un bon punt de partida i que, si els col·laboradors socials realment poden participar, s'obtindran conclusions força interessants que redundaran en més seguretat jurídica.
Seguidament intervé D. Juan Carlos Berrocal Rangel, president de AECE, qui se suma al manifestat pels intervinents i felicita per la proposta. Afegix que es tracta de matèries de molt colpit i que les conclusions que s'obtinguen poden servir per a assegurar jurídicament els plantejaments tant de l'Administració com dels professionals tributaris.
Pren la paraula D. Joan Torres Torres, president de FETTAF, per a agrair que la sol·licitud realitzada quant a l'ampliació del termini de presentació del model 347 haja sigut atesa, geste que, en la seua opinió, remarca l'interés de l'Agència Tributària a col·laborar amb els professionals tributaris. En relació amb la creació del nou grup de treball, reitera el ja exposat per uns altres participants quant a que des de les Associacions i Col·legis sempre s'ha demandat este tipus d'actuacions tendents a incrementar la seguretat jurídica. Afegix que, encara que els temes i els treballs ser molt complexos, li pareix la via encertada i que ha de posar-se en marxa com més prompte.
A continuació, intervé D. Jesús Gascón, qui, després d'agrair les intervencions, reitera que, efectivament, cal intentar posar en marxa un procediment àgil i bidireccional que permeta treballar conjuntament matèries complexes i conflictives i que, com ja ha assenyalat, hi haurà vegades en les que no s'aconseguisca un consens, però, com a mínim, es coneixeran clarament els posicionaments de les parts, el que contribuirà a una major predictibilidad en l'aplicació del sistema tributari.
5. Estat del projecte de Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris
El president del Fòrum comença la seua exposició assenyalant que des de l'última reunió no s'ha rebut cap proposta addicional, però que, no obstant això, seguirà sent bé acollida qualsevol iniciativa que permeta aconseguir el consens per a l'aprovació del Codi. Així, D. Jesús Gascón comenta que els models cooperatius cada vegada compten amb més defensors i, en este sentit, en el Fòrum de Grans Empreses hui dia s'està treballant sobre els Informes de Transparència que voluntàriament han presentat les empreses adherides al Codi de Bones Pràctiques que així l'han decidit. L'Informe de Transparència servix per a traslladar a l'Administració operacions complicades o, simplement, informació addicional a la continguda en les declaracions presentades. En estos moments s'està treballant conjuntament en dos vessants: d'una banda, per a determinar de quina manera es pot remetre la informació d'una manera més estructurat a fi que a l'Agència Tributària li siga de major utilitat en la valoració dels riscos fiscals de l'empresa i, per un altre, sobreu la resposta que s'haguera de tornar a l'entitat en nom d'una major certesa jurídica en l'aplicació concreta de la normativa que està realitzant. Afegix que, donat l'interés de la matèria, s'informarà en este Fòrum dels avanços que es vagen produint en el Fòrum de Grans Empreses.
Continua D. Jesús Gascón assenyalant que l'AEAT ha rebut propostes per a l'elaboració d'un codi de bones pràctiques per part de diferents sectors, com són els treballadors autònoms i els col·laboradors socials. El Codi de Bones Pràctiques existent hui dia va anar fruit dels treballs del Fòrum de Grans Empreses i es va desenvolupar pensant en les característiques d'este tipus d'entitats. El col·lectiu d'autònoms necessitaria un codi que s'adaptara a les seues característiques, tenint en compte que s'està estudiant que poguera estendre's a les xicotetes i mitjanes empreses. Quant als col·laboradors socials, de la qual regulació es conté en l'article 92 LGT, les seues funcions van més enllà de l'assessorament fiscal, ja que la seua activitat va molt enfocada a les qüestiones procedimentals, com pot ser la tramitació de documents, declaracions, autoliquidacions, etc. Amb este col·lectiu a l'Agència Tributària li pareix, tanmateix, que es podria produir un solapament amb el text que s'està desenvolupant en este Fòrum. El Director afegix que, no obstant això, no es va a desatendre cap proposta d'avançar en relació cooperativa. Agrega que es traslladaran a este Fòrum els avanços que es vagen produint en els diferents àmbits.
El Director General acaba la seua exposició oferint la paraula als assistents.
Intervé D.a Beatriz Ladero de las Cuevas, representant de l'Associació Espanyola d'Assessores Fiscals (AEDAF), per a comentar que, com és conegut per tots, la seua Associació va votar en contra de l'aprovació del text del Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris proposat, però que, no obstant això, la seua entitat té un interés positiu en matèria de col·laboració i, per això, en estos moments, el seu Consell Assessor i la Comissió Directiva estan treballant per tal de trobar una estructura adequada que permeta seguir avançant en este assumpte.
A continuació D. Jesús Gascón assenyala que en el moment en què es reba una proposta, es convocaria una reunió específica per a tractar el tema, ja que, d'acord amb les normes de funcionament d'este Fòrum, és imprescindible aconseguir un consens, la unanimitat.
Pren la paraula D. Manuel López Frías, secretari del Consell General de Col·legis d'agents i comissionistes de duanes, per a comentar que, efectivament, havia quedat clar que el Codi de Bones Pràctiques havia d'aprovar-se amb el consens de tots els representants del Fòrum. Així, pregunta si la situació actual de paralització es deu a que una associació no està d'acord.
D. Jesús Gascón respon que en l'última reunió va haver-hi una organització que no va estar este i dos associacions, AEDAF i REAF, que van manifestar seu desacorde amb el text. Afegix que fins el moment ningú ha tingut la iniciativa de plantejar possibles millores al projecte, pel que pot entendre's que, davant la impossibilitat de consens, este tema ha decaigut. No obstant això, del manifestat per la representant de AEDAF es desprén que encara existix possibilitat d'arribar a un acord, pel que l'Agència Tributària seguirà treballant en la matèria.
Seguidament intervé D. José Ruiz Sánchez, representant del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya, per a assenyalar que, a excepció de tres col·lectius, tots els altres representants estan d'acord amb l'esborrany del text del Codi. Afegix que este Fòrum porta molt temps treballant en esta matèria, ja que és un tema de molt interés per als professionals tributaris disposar d'un Codi mateix al que voluntàriament s'adherisca qui així el decidisca. Considera que no és productiu estar sessió després de sessió donant-li tornades i que seria desitjable que les entitats que no estan d'acord remeteren la seua proposta a fi que es debata i se sotmeta al Ple.
Novament pren la paraula D. Manuel López Frías per a manifestar que, precisament, l'exposat per D. José Ruiz Sánchez és el mateix que ell volia assenyalar, és a dir, que no es pot estar fent tombs a un assumpte sense arribar a una conclusió. Afegix que és necessari que tots els representants de les Associacions i Col·legis estiguen d'acord a considerar que el codi és un bé comú per a tots els representats. Prosseguix indicant que la seua Associació compta amb un Codi de Bones Pràctiques i des del Consell s'utilitza i s'anima als seus associats a utilitzar-ho. Finalment, indica que el Codi en el que s'està treballant en este Fòrum és molt important, ja que en este marc estan representats tots els professionals tributaris del país i no s'explica molt bé que no es puga avançar en este tema.
A continuació, intervé novament D. Joan Torres Torres, qui reitera que, efectivament, fa ja molt temps que s'està treballant en el Codi, havent-se modificat el text inicial moltes vegades i que encara, hui dia, no és perfecte. Prosseguix comentant que ha entés que AEDAF està a favor de tindre un Codi, però no este, és a dir, que hi hauria aspectes que haurien de matisar-se. Així, assenyala que ja s'ha posat de manifest moltes vegades que es tracta d'un text visc sobre el qual se seguirà treballant i es podrà millorar en qualsevol moment, però que, necessàriament, caldrà aprovar un text que servisca de base. Per això, des de la seua entitat consideren d'interés que es poguera aprovar un document de mínims que s'aniria perfeccionant amb les aportacions que es realitzen a posteriori.
Seguidament pren la paraula D. José Ruiz Sánchez, qui proposa una reunió unilateral de les Associacions i Col·legis on, sense la presència de representants de l'Administració, cadascun expose obertament la seua postura, perquè es puga discutir i, si s'aconseguira un acord, traslladar-s'ho a l'Agència Tributària, a fi que puga servir com a base de treball en este Fòrum.
D. Manuel López Frías reitera que, evidentment, per poder seguir avançant en este tema és imprescindible conéixer les discrepàncies existents amb l'esborrany proposat i que per això pot ser útil obrir un espai unilateral de discussió on, si escau, es poguera arribar a un text consensuat que presentar a l'Administració.
A continuació, intervé novament D. Joan Torres Torres per a assenyalar que la seua associació considera que és un error no aprovar el Codi. Afegix que ja s'ha repetit en nombroses ocasions que es tracta d'un document de mínims que es pot anar desenvolupant a mesura que es considere oportú. Així mateix, afegix que la creació del nou grup de treball, que, d'altra banda, considera molt necessària, juntament amb les tasques del grup ja existent, també contribuirà al perfeccionament del Codi.
Pren la paraula D. Luis de l'Amo Carbajo, secretari Tècnic del Registre d'Economistes Assessores Fiscals (REAF), qui explica que la postura del Registre és a favor de la relació cooperativa i que els pareix una matèria molt important. Afegix que, no obstant això, l'aprovació del Codi suposa l'establiment d'uns compromisos als que, voluntàriament, s'adherirà qui el desitge, però que qui no s'adherisca quedarà d'alguna manera marcat. Continua assenyalant que aquell és, fonamentalment, el temor que existix en el seu col·lectiu. Així mateix, comenta que també existixen persones que estan en contra, la qual cosa exigix un procés d'explicació i persuasió que requerix temps. Prosseguix indicant que este Fòrum ha estat funcionat fins ara sense un Codi, pel que entén que tampoc corre cap pressa aprovar-ho.
Seguidament intervé D. Rafael Gil March, representant del Consell General de l'Advocacia Espanyola (CGAE), qui comenta que la postura del seu Consell General no és dubtosa quant al suport a la col·laboració social i que, de fet, han participat activament en l'elaboració de l'esborrany del Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris. Afegix que, no obstant això, igual que ha assenyalat el representant de REAF, no tot el col·lectiu al que representa té la mateixa opinió, pel que comprén que necessiten temps per a exposar i convéncer de les bondats que suposa l'adhesió al Codi. Així mateix, subratlla que serviria de poc si s'aprova un codi en este Fòrum, però després no s'aconseguix que s'adherisquen seus representats. Per això, entén que el Codi ha de ser aprovat per unanimitat, és a dir, que es puga dir que tots els assessores fiscals estan d'acord amb el mateix. Així, ja que la posició de AEDAF és revisar el document i la de REAF modificar-ho incloent algunes propostes que fomenten que els seus associats aprecien la utilitat d'adherir-se al Codi, caldrà esperar a què s'elabore un text que compte amb el consens i la unanimitat per part de totes les Associacions i Col·legis. D'altra banda, comenta que no és partidari d'anar implantant-ho per parts, ja que l'objectiu que ha presidit estos treballs és que tots estiguen d'acord. Així, en la seua opinió cal donar l'oportunitat a REAF perquè este les seues propostes i a AEDAF perquè comunique els resultats de la revisió que estan duent a terme, sempre dins d'un termini raonable. Prosseguix indicant que, encara que AEDAF pareix presentar una postura reticent pel que fa al Codi de Bones Pràctiques, cal tindre en compte que és membre de la Confederació Fiscal Europea, que, per part seua, és partidària d'este tipus de documents. Per això, entén que en AEDAF ocorre el mateix que a la resta d'Associacions i Col·legis: que són un col·lectiu diferent i que no tots els membres tenen la mateixa sensibilitat en esta matèria.
D.a Beatriz Ladero de las Cuevas, representant de l'Associació Espanyola d'Assessores Fiscals (AEDAF), agraïx les paraules del representant del CGAE i confirma que, efectivament, són molts associats i el tema és complicat però que, no obstant això, com ja ha assenyalat, des dels seus òrgans institucionals s'està treballant en la matèria.
A continuació, intervé D. Manuel López Frías, secretari del Consell General de Col·legis d'agents i comissionistes de duanes, per a manifestar que no es tracta d'anar aprovant el Codi per parts, sinó que, tenint en compte que el Codi és un document visc, lògicament, s'anirà desenvolupant i s'aniran incorporant noves aportacions que, al seu torn, hauran hagut d'aprovar-se. Afegix que tampoc veu la necessitat de què tots els col·lectius hagen de sumar-se al mateix temps. Este tema es troba en una situació de impasse, malgrat que la majoria està a favor, ja que entén que la postura de l'Advocacia Espanyola és favorable a l'aprovació del text, sempre que existisca un consens.
Novament pren la paraula D. Joan Torres Torres, president de FETTAF, per a aclarir que en cap moment s'ha referit a aprovar el Codi per parts, sinó que el que ha volgut transmetre és que partint d'un document base, en el moment en què s'aprove i es pose en marxa, donada la falta d'experiència degut a la seua novetat, aniran sorgint qüestiones que caldrà solucionar, contribuint al perfeccionament del Codi. Afegix que, en la seua opinió, la possibilitat de modificació és un dels aspectes més positius, però que en cap cas cal entendre este avantatge com un desenvolupament a trossos.
D. Manuel López Frías li respon que el que ha volgut dir és que en estos moments no hi ha cap pressa per aprovar el Codi i que, en qualsevol cas, el calendari el marcarà l'Agència Tributària.
Seguidament intervé el Director General per a indicar que la situació quant al Codi és la següent: l'Agència Tributària ha fet una proposta que, en principi, es manté i, per part seua, hi ha sis de les nou Associacions i Col·legis que l'aprovarien ja i tres que preferixen seguir aprofundint i millorant el text. Així, D. Jesús Gascón afegix que la prudència aconsella donar una nova oportunitat a les entitats que no estan conformes amb el text actual perquè en un termini raonable presenten les seues propostes i veure si s'arriba a un acord global. D'altra banda, comenta que una altra possibilitat que pareix que tampoc comptaria amb el consens general seria acordar per unanimitat que es permetera que l'Associació i Col·legie que així el desitge el puga aprovar.
Prosseguix comentant que així hi hauria dos alternatives. D'una banda, esperar a què les entitats que no estan conformes amb el text actual remeten les seues propostes i reunir al grup de treball per a analitzar-les i debatre-les i, per un altre, que per unanimitat es permetera que el Codi en la seua versió actual anara aprovat per les Associacions i Col·legis que el desitgen. Afegix que l'Administració no té cap inconvenient en què s'utilitze esta fórmula, de la qual avantatge seria que es poguera avançar en esta matèria a velocitats diferents, però que presenta com inconvenient el fet de no haver sigut capaços d'arribar a un text consensuat per unanimitat en un tema tan sensible. No obstant això, assenyala que esta segona possibilitat també hauria de ser aprovada per unanimitat i que tampoc pareix que hi haja un consens general per a aquella aprovació parcial.
Novament intervé D. Rafael Gil March, representant del Consell General de l'Advocacia Espanyola (CGAE), per a reiterar que en una matèria d'esta transcendència dins dels seus col·lectius és imprescindible la unanimitat ja que, com ha comentat, els col·lectius són variats i complexos, pel que, si es vol garantir l'èxit en la implantació del Codi, és necessari que es puga presentar un document consensuat i conjunt als associats i col·legiats. Afegix que, en cas que esta situació de impasse es prolongara més enllà d'un termini raonable, hauria de tornar a consultar amb el seu col·lectiu la decisió a prendre.
Pren la paraula D. Manuel López Frías, secretari del Consell General de Col·legis d'agents i comissionistes de duanes, qui manifesta que en este Fòrum s'ha treballat durant molt de temps en l'actual text del Codi i que, amb tot el respecte, AEDAF no ha presentat una proposta. Prosseguix comentant que, d'altra banda, el seu Consell General agrupa a 24 Col·legis, els quals, al seu torn, compten amb un bon nombre de col·legiats i que, tanmateix, sempre s'ha explicat als membres del seu col·lectiu que el Codi seria voluntari i que el fet de no adherir-se no suposava cap demèrit. Continua comentant que és el mateix que ocorre amb la figura de l'Operador Econòmic Autoritzat. Compten amb membres que el són i d'altres que, per diferents motius, no ho són. Així, comenta que des del Consell General donen suport al Codi perquè el consideren un bon projecte.
A continuació, intervé D. Jesús Gascón per a assenyalar que en estos moments el Codi està en el punt de partida ja que no existix unanimitat i caldrà esperar a analitzar les propostes que arriben. Afegix que l'Administració no posaria objeccions si es produïra un canvi de criteri en este Fòrum i s'admetera l'opció d'avançar a diferents velocitats, és a dir, si persistix la falta de consens, l'Agència Tributària estaria oberta a explorar altres fórmules per a seguir avançant. Afegix que, no obstant això, si des d'uns altres àmbits es posen en marxa codis de bones pràctiques com podria ser per a pimes, autònoms, col·laboradors socials, etc., difícilment es podrà explicar de cara a l'exterior que en este Fòrum no s'haja sigut capaç d'arribar a un consens.
Seguidament intervé D. Joan Torres Torres, president de FETTAF, qui pregunta si s'assenyalarà un termini perquè es remeten les propostes de Codi a l'Agència Tributària i quin seria este termini.
El Director General li respon que en la seua opinió un termini raonable seria després de Nadal. Una vegada que arribe el document es distribuiria entre tots els membres o, si preferixen exposar-ho en una reunió, es convocaria el grup de treball. L'Agència Tributària està oberta a qualsevol opció de AEDAF o de REAF o del Consell General de l'Advocacia. Afegix que una data orientativa podria ser finals de gener o durant el mes de febrer.
A continuació, pren la paraula D. Juan Carlos Berrocal Rangel, president de AECE, per a preguntar si l'Agència Tributària està estudiant un codi de bones pràctiques per als col·laboradors socials. Afegix que el pregunta perquè en eixe cas podria produir-se un solapament amb el Codi que s'està treballant en este Fòrum.
D. Jesús Gascón manifesta que han arribat sol·licituds que s'estan estudiant. Comenta que, com ja ha indicat, el mateix està ocorrent des d'uns altres sectors com poden ser els autònoms i les pimes. Prosseguix assenyalant que, en el cas dels col·laboradors socials, efectivament, es produiria un solapament amb els treballs d'este Fòrum, pel que, si en este marc s'aconseguira avançar en l'aprovació d'un Codi, és possible que l'altra proposta decaiguera o, simplement, es poguera considerar accessòria ja que, bàsicament, caldria incorporar un paràgraf addicional fent referència a unes altres fórmules de col·laboració social diferents a l'assessorament. Afegix que, d'altra banda, si en este Fòrum no s'aconseguira el consens, almenys existiria l'altra via. Per a finalitzar comenta que, de totes maneres, l'estudi d'estes sol·licituds de codi es troba en una fase molt preliminar i que s'anirà informant en este Fòrum del desenvolupament dels treballs.
6. Altres consideracions, precs i preguntes
El president del Fòrum s'adreça als estos i obri un alterne de paraula.
Intervé D. Luis de l'Amo Carbajo, secretari Tècnic del Registre d'Economistes Assessores Fiscals (REAF), per a preguntar si en relació amb l'exempció de la prestació per maternitat, s'abonaran interessos de demora en els casos en què haguera correspost una major devolució.
D. Jesús Gascón contesta que jurídicament són sol·licituds de rectificació d'autoliquidacions i es mantindre el mateix criteri que s'ha vingut aplicant, és a dir, només s'abonaran interessos de demora en cas que s'haguera produït un ingrés.
A continuació, D. Luis de l'Amo pregunta si hi ha ja algun criteri en relació amb la prestació per paternitat, assenyalant el Director General que caldrà esperar a què la Direcció General de Tributs es pronuncie.
Seguidament intervé D. Joan Torres Torres, president de FETTAF, per a preguntar sobre l'estat de tramitació dels canvis normatius relatius a la domiciliació bancària per les entitats sense personalitat jurídica. D.a Rosa María Prieto i D. Guillermo Barros Gallego li informen que l'Ordre Ministerial està en la seua última fase de tramitació i en breu estarà publicada.
Pren la paraula novament D. Joan Torres per a preguntar si hi ha alguna novetat pel que fa a la possibilitat de poder realitzar domiciliacions bancàries fins l'últim dia del termini o, com a mínim, que s'ampliara algun dia més. D. Guillermo Barros Gallego respon que s'està estudiant el tema, però que, no obstant això, el termini seguix marcat per les exigències de gestió de les entitats col·laboradores.
D. Joan Torres pregunta, en relació amb les prestacions per maternitat, si l'Agència Tributària té ja preparat el formulari de sol·licitud de rectificació de la declaració d'IRPF. D. Jesús Gascón li indica que el formulari està pràcticament ultimat i en breu estarà publicat a la pàgina web de l'Agència Tributària.
A continuació, intervé D. Rafael Gil March, representant del Consell General de l'Advocacia Espanyola (CGAE), per a comentar un problema que els està sorgint en relació amb l'obtenció del número d'identificació per part d'empreses estrangeres que no són residents i que només el necessiten puntualment per a, per exemple, liquidar un impost concret. L'Administració està sol·licitant el NIE de tots els membres de l'òrgan de direcció, el que de vegades resulta molt complicat. Esta situació està provocant que, de vegades, s'opte per liquidar l'impost en un altre país. Li agradaria saber si seria possible simplificar estes exigències.
Pren la paraula D. Gonzalo David García de Castro, qui comenta que en esta matèria les casuística és molt àmplia, si bé, per a les entitats constituïdes d'acord amb dret estranger que necessiten identificar-se fiscalment a Espanya existixen uns protocols ordenats i sistematitzats, pel que no hauria d'haver-hi cap problema. Si bé comenta que no hi ha cap inconvenient a elaborar uns criteris d'aplicació normalitzats per a la seua utilització per totes les oficines de l'Agència Tributària. D'altra banda, prosseguix D. Gonzalo García de Castro, quan es tracta d'una persona física, la competència per a expedir un NIE correspon al Ministeri de l'Interior, amb l'excepció d'alguns supòsits molt concrets en els que l'Agència Tributària assigna un NIF tipus L o M a estrangers sense NIE. Continua assenyalant que donar una resposta general és complicat, però es pot obrir un canal de comunicació centralitzat o un grup de treball dedicat a qüestiones censals, d'on puguen sorgir solucions homogènies per a totes les oficines. Així, l'Oficina Nacional de Gestió Tributària podria servir a este propòsit. Finalment, sol·licita que els professionals tributaris traslladen a l'Agència Tributària els casos concrets controvertits per tal d'analitzar-los i donar-los una solució.
A continuació, intervé D. Jesús Gascón per a reiterar que l'assignació de NIF a persones físiques sense NIE per l'Agència Tributària és absolutament excepcional, ja que la competència per a expedir un NIE és del Ministeri de l'Interior. Afegix que pot ocórrer que un país d'origen que en termes econòmics pot ser qualificat de neutre, tanmateix, quant a les competències del Ministeri de l'Interior pot no ser-ho en absolut.
Seguidament pren la paraula D. Manuel López Frías, secretari del Consell General de Col·legis d'agents i comissionistes de duanes, per a assenyalar que també tenen incidències amb els EORI europeus. Així, indica que, si amb un EORI no s'ha interactuat anteriorment amb l'Agència Tributària, a l'intentar presentar una declaració l'Agència Tributària no ho admet i l'única solució és personar-se en l'Administració de Duanes, perquè t'assignen una especie de EORI provisional que et permetrà acabar la presentació de la declaració. Així, D. Manuel López Frías comenta que una proposta que es ve reiterant pels professionals tributaris per a solucionar este assumpte seria la creació d'una base de dades on s'incorporaren els EORI europeus.
A continuació, intervé Vicente Cillero Martínez, que indica que la identificació de persones físiques i jurídiques és matèria del Departament de Gestió Tributària, pel que en estos temes s'aténen al disposat per este Departament, en la línia assenyalada anteriorment per D. Gonzalo García de Castro.
D. Jesús Gascón assenyala que, ja que l'Agència Tributària compta amb una unitat especialitzada en no residents, s'establirà un canal de comunicació perquè totes estes qüestiones se centralitzen i es resolguen àgilment.
Com no es realitzen noves intervencions, el Director General de l'Agència Tributària agraïx a totes la seua assistència i participació, i dóna per conclosa la catorzena sessió del ple del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals.
La secretària Tècnica del Fòrum
D. a Dolores Carreño Beltrán
El president del Fòrum
D. Jesús Gascón Catalán