Acta de la reunió
ACTA DE LA REUNIÓ DEL PLE DEL FÒRUM D'ASSOCIACIONS I
COL·LEGIS DE PROFESSIONALS TRIBUTARIS
CELEBRADA EL 2 DE JULIOL DE 2019
President del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D. Jesús Gascón Catalán
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Director del Departament de Gestió Tributària
D. Gonzalo David García de Castro
Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària
D. Javier Hurtado Puerta
Director del Departament de Recaptació
D. Guillermo Barros Gallego
Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials
D.a Pilar Jurado Borrego
Director del Departament d'Informàtica Tributària
D. Manuel Alfonso Castro Martínez
Directora del Servici de Planificació i Relacions Institucionals
D.a Rosa María Prieto del Rei
Director del Servici Jurídic
D. Diego Loma-Osorio Lerena
Delegat Especial de Catalunya
D. Isidoro García Millán
Membres en representació de les Associacions i Col·legis
Associació Espanyola d'Assessores Fiscals
Director del Gabinet d'Estudis
D. Arturo Jiménez Contento
Vocal Responsable d'Estudis i Investigació
D. Javier Gómez Taboada
Associació Professional d'Experts Comptables i Tributaris d'Espanya
Secretari de la Junta Directiva
D. José Antonio Fernández García-Moreno
Vocal de la Junta Directiva
D. Antonio Ibarra López
Consell General de l'Advocacia Espanyola
Vicedegà del Col·legi d'Advocats de les Balears
D. Rafael Gil March
Consell General de Col·legis d'agents i comissionistes de duanes
Secretari del Consell
D. Manuel López Frías
Consell General de Col·legis de Gestors Administratius d'Espanya
Responsable de l'Àrea Fiscal del Consell General
D.a Pilar Otero Moar
Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya
Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals
D. José Castaño Semitiel
Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals
D.a Alicia Rodríguez Hitos
Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessores Fiscals
President
D. Joan Torres Torres
Vicepresident Segon
D. Adolfo Jiménez Ramírez
Gabinet de Gestors Administratius i Assessores Fiscals
Advocada
D.a Raquel Cobos Casero
Registre d'Economistes Assessores Fiscals
Vicepresident del Consell Directiu
D. Miguel Ángel Ruiz Ayuso
Secretari Tècnic
D. Luis de l'Amo Carbajo
Secretaria Tècnica del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Directora del Servici de Planificació i Relacions Institucionals
D.a Rosa María Prieto del Rei
Madrid, 2 de juliol de 2019, se celebra la quinzena reunió plenària del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, assistint les persones ressenyades, i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
-
Obertura pel Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
-
Aprovació de l'acta de la sessió celebrada el 27 de novembre de 2018.
-
Sotmetiment al Ple del consentiment per a l'aprovació per majoria dels membres dels textos del Codi de Bones Pràctiques d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris i del Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris
-
Votació per a l'aprovació dels textos del :
-
Codi de Bones Pràctiques d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris i
-
Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris.
-
-
Informació sobre els temes tractats en els grups de treball.
-
Altres consideracions, precs i preguntes.
1. Obertura pel Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Obri la sessió D. Jesús Gascón Catalán, Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària i president del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, qui, després d'agrair l'assistència a tots els estos, informa que l'Agència Tributària està desenvolupant la seua planificació estratègica per als propers anys i que els treballs estan molt avançats. Afegix que tenia intenció de realitzar un avanç en este ple, però que, degut a la situació de la legislatura amb un govern en funcions, per prudència, ha decidit posposar este assumpte. No obstant això, assenyala que, donada la rellevància del tema, ja que marcarà les línies d'actuació de l'organització en els propers anys, no descarta convocar una reunió extraordinària del ple o incloure'l en algun grup de treball.
Seguidament, D. Jesús Gascón assenyala que en esta sessió plenària està previst tractar els següents temes: en primer lloc, l'aprovació, si escau, de l'acta de la sessió anterior; en segon lloc, se sotmetrà al ple el consentiment per a l'aprovació per majoria dels textos del Codi de Bones Pràctiques d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris i del Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris; en tercer lloc, en cas que s'haja obtingut el consentiment en el punt anterior, es votarà l'aprovació dels textos dels Codis; en quart lloc, s'informarà sobre els assumptes tractats en les reunions dels grups de treball; i, finalment, finalitzarà la sessió plenària amb un alterne de consideracions, precs i preguntes.
2. Aprovació de l'acta de la sessió celebrada el 27 de novembre de 2018
El president del Fòrum cedix la paraula a D.a Rosa María Prieto del Rei, Directora del Servici de Planificació i Relacions Institucionals, qui manifesta que l'acta de la catorzena sessió del ple va anar remesa a les Associacions i Col·legis amb anterioritat a esta reunió i que fins el moment no s'ha rebut cap observació. Adreçant-se als assistents pregunta si algú vol realitzar alguna objecció. Ja que no es formula cap, declara aprovada l'acta de la 14a sessió plenària que va tindre lloc el passat 27 de novembre.
Per a finalitzar, D.a Rosa María Prieto informa que l'acta aprovada en este Ple es publicarà en la pàgina web de l'Agència Tributària, en l'espai reservat a este Fòrum.
3. Sotmetiment al Ple del consentiment per a l'aprovació per majoria dels membres dels textos del Codi de Bones Pràctiques d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris i del Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris
A continuació, el Director General de l'Agència Tributària dóna pas al tercer punt de l'ordre del dia i comenta que els Codis de Bones Pràctiques han sigut analitzats amb deteniment en les reunions dels grups de treball i desitja recordar una sèrie de qüestiones tractades en les mateixes:
-
El principal objectiu dels treballs ha sigut intentar conciliar posicions per tal de superar la situació de bloquege que pareixia instaurada en esta matèria.
-
Només se sotmet a l'exoneració de la regla del consens que regix en este Fòrum la votació recollida en el punt 4 de l'ordre del dia.
-
L'aprovació dels textos dels Codis no implica que l'Associació o Col·legie que haja votat favorablement s'estiga, d'alguna manera, comprometent a ratificar-los a través dels seus òrgans de govern.
-
Els textos són modificables, una vegada aprovats, en cas que les circumstàncies així l'aconsellen o les parts el decidisquen.
-
El protocol d'actuació per a la verificació de la correcta aplicació dels Codis no està desenvolupat en els textos actuals. Se li ha encomanat al Consell per a la Defensa del Contribuent que l'estudie i serà, o bé incorporat al text dels Codis en cas que no s'aproven en esta reunió, o bé, en cas contrari, s'incorporarà posteriorment com a annex dels mateixos.
-
Una vegada aprovats, els textos es publicaran en la pàgina web de l'AEAT i caldrà establir la forma d'instrumentació de les firmes, és a dir, caldrà determinar el nivell al que es firmarà per les Associacions i Col·legis i, en particular, si cal la firma també pels òrgans territorials que, si escau, puguen existir en les Associacions i Col·legis. L'Agència Tributària està oberta a qualsevol de les possibilitats, però agrairia que se li informara.
-
Donat el caràcter obert dels Codis i davant la possibilitat que, una vegada publicats els textos, una entitat sense representació en este Fòrum poguera sol·licitar l'adhesió, l'Agència Tributària l'informaria les Associacions i Col·legis representats en el Fòrum.
A continuació D. Jesús Gascón informa que la representant del Consell General de Col·legis de Gestors Administratius d'Espanya havia confirmat la seua assistència, però no ha arribat encara, el que fa suposar que ha tingut alguna incidència. No obstant això, ja que han transcorregut ja vint minuts des que es va iniciar la sessió, dóna lectura al tercer punt de l'ordre del dia i sotmet a la decisió del ple el consentiment per a l'aprovació per majoria dels membres dels textos del Codi de Bones Pràctiques d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris i del Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris.
Seguidament totes les Associacions i Col·legis, així com l'Agència Tributària, voten a favor d'exonerar del compliment de la regla del consens l'aprovació dels textos dels Codis.
A continuació, el Director General de l'Agència Tributària dóna pas al punt següent de l'ordre del dia.
4. Votació per a l'aprovació dels textos del :
-
Codi de Bones Pràctiques d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris i
-
Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris
El Director General llegix el quart punt de l'ordre del dia i sol·licita a les Associacions i Col·legis que es pronuncien, amb el següent resultat: sis Associacions o Col·legis, així com l'Agència Tributària voten a favor, l'Associació Espanyola d'Assessores Fiscals s'absté i el Consell General de l'Advocacia Espanyola vota en contra. Les dues últimes entitats assenyalen que el sentit de seu vote ve motivat, fonamentalment, perquè no ha pogut debatre's i aprovar-se internament. Per part seua, D. José Castaño Semitiel, representant del Consell General de Graduats Socials d'Espanya, desitja fer constar, malgrat que no se sotmet a votació, que el seu Consell no està d'acord amb l'Addenda. D'altra banda, en relació amb l'absència de la representant del Consell General de Col·legis de Gestors Administratius d'Espanya, el president del Fòrum s'adreça als estos i proposa que, si D.a Pilar Otero arriba abans que concloga la sessió, se li done l'oportunitat de pronunciar-se sobre els dos punts anteriors. Les Associacions i Col·legis proposen que, si no arriba a temps, se li podria permetre que es pronunciaren posteriorment per escrit.
A continuació D. Jesús Gascón s'adreça a les dues entitats que no han votat a favor dels textos dels Codis i els sol·licita que si, posteriorment, decidixen internament aprovar els Codis, li ho comuniquen a l'Agència Tributària.
El Director General prosseguix la seua intervenció assenyalant que queden aprovats els textos i que la tasca següent ser desenvolupar el protocol per als casos d'incompliment i establir un procediment de firma, en particular, en el cas dels professionals tributaris que individualment desitgen adherir-se. En qualsevol cas, D. Jesús Gascón assenyala que l'objectiu no és tindre un Codi de Bones Pràctiques, sinó que este és un intrument de comunicació per a seguir avançant en esta línia de treball.
Per a finalitzar amb este punt, agraïx a tots els estos la seua col·laboració i, seguidament, dóna pas al punt següent de l'ordre del dia.
5.- Informació sobre els temes tractats en els grups de treball
D.a Rosa María Prieto pren la paraula i assenyala que l'exposició dels temes tractats durant el primer semestre de 2019, tant en el grup de treball relatiu a les novetats en normativa, models i campanyes com en el nou grup dedicat a l'anàlisi de mesures per a afavorir la certesa jurídica, es distribuirà entre els Departaments de l'Agència Tributària en funció de la seua intervenció en els mateixos. Així, indica que, com Directora del Servici de Planificació i Relacions Institucionals, vol comentar els treballs realitzats en relació amb el codi de bones pràctiques, encara que després de la votació parega que està una miqueta fora de lloc. Assenyala que, com ja ha comentat el Director General, al llarg d'este semestre s'ha treballat fonamentalment a intentar desbloquejar la situació, adoptant-se, finalment, una nova alternativa consistent a dividir el text en dos codis que permeteren estar més còmodes a totes les entitats. No obstant això, va haver-hi Associacions i Col·legis en les que es van generar certs dubtes i per això es va convocar una reunió el passat 20 de juny on es van donar les explicacions i aclariments necessaris de manera que, arribat el moment, no hi haguera dubtes sobre el que s'estava sotmetent a votació.
A continuació, D.a Rosa María Prieto cedix la paraula a D. Gonzalo García de Castro, Director del Departament de Gestió Tributària, qui comentarà la part de l'activitat del grup de treball de novetats en normativa, models i campanyes que afecta al seu Departament.
D. Gonzalo García de Castro inicia la seua exposició manifestant la seua felicitació a tots els estos en el ple per l'avanç tan important que suposa per a la professió tributària i per a l'Administració l'aprovació dels textos dels codis de bones pràctiques.
Prosseguix el Director del Departament de Gestió Tributària assenyalant que, en relació amb les reunions del grup de treball de novetats en normativa, models i campanyes, centrarà la seua exposició en tres àmbits molt concrets: el primer, valoració de la campanya de declaracions informatives 2018 i perspectives per a la de 2019; el segon, novetats i evolució de la campanya de Renda 2018; i en tercer lloc, la normalització dels llibres registre de l'IVA en el marc de determinades actuacions de control que realitza l'Administració tributària. Seguidament passa a detallar cadascun dels punts:
-
Valoració de la campanya de Declaracions Informatives 2018: S'ha desenvolupat sense incidències i el resultat obtingut es pot considerar força satisfactori. La principal novetat ha sigut la implantació del sistema TGVI on line en los principales modelos, que ha ido francamente bien y agradece la postura activa y participativa de todos los profesionales del ámbito tributario. Esto permite devolver ingentes volúmenes de información a la ciudadanía en forma de servicios de asistencia, lo que permite trasladar una mayor certidumbre al ciudadano a la hora de cumplir con sus obligaciones con la Hacienda Pública. El paso siguiente es la extensión del sistema TGVI on line a unes altres declaracions informatives, incloses en una nota que ja està disponible en la pàgina web de l'Agència Tributària.
-
Novetats i evolució de la campanya de Renda 2018: Este tipus de campanyes tan massives suposa que, en un període pràcticament de dos mesos, 25 milions de contribuents es relacionen amb l'Administració tributària, amb un resultat de més de 20 milions de declaracions presentades, en un àmbit de total normalitat administrativa. La principal novetat d'esta campanya ha sigut la desaparició de la predeclaració, amb la qual cosa s'ha eliminat el paper imprés, la qual cosa no ha suposat cap incidència pràctica. Açò ens permet seguir aprofundint en este model de gestió de l'impost que agilitza els tràmits administratius i, especialment, aquells en els que el contribuent espera una resposta, com és el cas de les sol·licituds de devolució.
-
Normalització dels llibres registre de l'IVA en format electrònic: Ha sigut publicat a la pàgina web de l'Agència Tributària un format electrònic de llibres registre d'IVA per als contribuents no subjectes al SII que, si bé no és obligatori, sí pretén ajustar-se al procediment establit per gestió tributària per tal d'aconseguir un format homogeni en els requeriments i garantir una actuació uniforme i normalitzada en tot el territori, independentment de l'origen dels mateixos. A més, continuant amb esta línia de normalització, existix un projecte d'ordre ministerial en tramitació que afectaria als llibres registre d'IRPF dels contribuents que desenvolupen activitats econòmiques.
D. Jesús Gascón agraïx a D. Gonzalo García de Castro la seua intervenció i cedix la paraula a D. Javier Hurtado Puerta, Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària.
D. Javier Hurtado inicia la seua intervenció sumant-se a la felicitació realitzada pel Director del Departament de Gestió Tributària a tots els estos per l'aprovació dels textos dels codis. A continuació, sol·licita a les Associacions i Col·legis que remeten a través de la Secretaria Tècnica els temes que consideren que seria interessant incloure en les sessions dels grups de treball. Seguidament passa a detallar les principals qüestiones que es van abordar en les reunions del grup de treball d'anàlisi de mesures per a afavorir la certesa jurídica celebrada el 4 de juny:
-
Anàlisi de la nota publicada a la pàgina web de l'Agència Tributària sobre interposició de societats per persones físiques: Esta nota pretén aclarir el criteri de l'Agència Tributària sobre esta qüestió, com a conseqüència de la polèmica existent pel que fa a un possible canvi de criteri en el tractament d'este tipus d'entitats. Així, en la nota s'aborden dos tipus de riscos: d'una banda, societats que són exclusivament de tinença i disfrute i, per un altre, les que perseguixen el remansamiento de rendes professionals. Les reacciones de l'Administració en estos casos són la reconducció a valor de mercat de les transaccions entre soci i societat i, en casos de simulació o enganye, l'aixecament del vel i la tributació de les persones que estiguen darrere. D'altra banda, es tracta d'una nota de caràcter general i no tècnica, pel que caldrà estudiar cas per cas.
-
Estat de tramitació de la Directiva sobre Intermediaris Fiscals (DAC 6): La Direcció General de Tributs va informar que la mateixa s'havia sotmés a l'innovador tràmit de consulta pública prèvia i que s'havien formulat aportacions importants per part dels diferents operadors, algunes de les quals s'havien incorporat a la transposició. El Director del Departament d'Inspecció assenyala que ha d'afegir al que es va tractar en la reunió que el 20 de juny ha sigut publicat el text complet de la transposició a l'efecte de complir amb el tràmit d'informació pública i es podran remetre observacions fins el 12 de juliol. Prosseguix assenyalant que, finalment, no s'han inclòs les operacions interiors, pel que només afectarà a determinats mecanismes transfronterers. Per part seua, el secret professional ha quedat reduït en els seus termes, podent eximir-se l'obligació de comunicació per la concurrència d'intermediaris o d'obligats. Afegix que el Departament d'Inspecció revisarà estos mecanismes per tal de determinar quins es consideren acceptables i quins no.
-
Aportació extemporània de proves en els procediments d'aplicació dels tributs: Una sentencia del Tribunal Suprem de setembre de 2018 ha admés l'aportació de proves en via contenciós-administrativa, a l'entendre que una instància revisora té dret a això. Així, quan l'Agència Tributària inicia un procediment administratiu i sol·licita certa documentació és perquè li és necessària per a determinar la veritable qualificació dels fets i establir si és procedent algun tipus de regularització. Si el contribuent no aporta la informació sol·licitada i sí el fa posteriorment davant la instància revisora, s'està privant a l'Agència Tributària de poder contrastar i avaluar els documents aportats. Per això, durant els procediments de revisió es podria procedir a un diligenciat detallat de la informació que se sol·licita i davant la falta de presentació, si no es poguera resoldre, es podria procedir a sancionar per la falta d'aportació dels documents. En la reunió del passat 4 de juny el Departament d'Inspecció va assenyalar que estes situacions no haurien d'ocórrer en el marc d'una relació cooperativa, que ha de caracteritzar-se per la transparència mútua, la bona fe i la col·laboració.
-
El principi de confiança legítima: Este comence ha assolit en els últims temps molta importància al món de l'adoctrina. Es referix al supòsit en el que un contribuent actua al dictat de l'Administració d'acord amb un criteri exterioritzat i clar i que, posteriorment, sense que es produïsca un canvi normatiu, un òrgan de revisió modifica en contra del contribuent. Així, es va comentar en la reunió que el dubte residia en si ha de projectar-se només a futur o si podria aplicar-se de forma retroactiva. D'altra banda, en cap cas estarien emparats per este comence criteris no exterioritzats o els que suposen una mera pràctica, e fins i tot, la falta de regularització d'una determinada contingència. A més, s'assenyala que el principi de confiança legítima està subordinat al de legalitat, el qual inclou la interpretació de la norma i cal tindre en compte les competències de cada òrgan en esta matèria. Es va comentar en la reunió que, per tal d'unificar els criteris interpretatius i evitar canvis posteriors, s'anava a treballar conjuntament amb la Direcció General de Tributs.
-
Utilització d'entitats Holdings: El passat 26 de febrer el TJUE va dictar dos sentencies aportant elements rellevants per a la interpretació de la Directiva Matriu-Filial i la Directiva d'Interessos i Cànons. Estes sentencies estan sent objecte d'anàlisi pel Servici Jurídic de l'Agència Tributària, però, bàsicament, establix un comence general de prohibició de les pràctiques abusives, malgrat el que la norma interna haja establit al transposar la Directiva. El Departament d'Inspecció va destacar que les sentencies són contundents en contra de la planificació fiscal abusiva, detallant amplament els indicis a considerar per a qualificar una conducta com abusiva.
-
Norma UNE 19602 (Compliance): Para la Administración tributaria es un avance positivo en la medida que tiende a establecer sistemas internos de control dentro de las empresas en materia de fiscalidad para evitar que se produzcan irregularidades tributarias, siendo la propia empresa quien de forma voluntaria decide asumir los dictados de esta norma y someterse a auditoría en relación con la misma. Por su parte, para la Administración la Norma UNE es un elemento más de “compliance”, és a dir, és un pas més en la millora de les relacions entre l'Administració i l'administrat, però no és una norma purament jurídica ni té caràcter vinculant.
-
Finalment, en la reunió es va abordar la qüestió de les comunicacions remeses a certes empreses informant sobre les ràtios corresponents al seu sector econòmic. El Departament d'Inspecció va informar que esta actuació s'emmarca dins d'un context internacional de millora del compliment tributari. El seu objectiu és informar el contribuent determinades dades en poder de l'Administració que són utilitzats per la mateixa per a l'anàlisi de risc. D. Javier Hurtado afegix que la campanya, després d'un procés previ d'anàlisi i selecció, si bé no exhaustiu, s'ha adreçat exclusivament a societats, bàsicament, de responsabilitat limitada, que operen en uns àmbits concrets. Per part seua, les Associacions i Col·legis van sol·licitar en la reunió que abans de llançar una campanya d'estes característiques se'ls informara, al que el Departament d'Inspecció va contestar que es tindria en compte en actuacions futures.
D. Jesús Gascón agraïx a D. Javier Hurtado la seua intervenció i assenyala que vol recalcar que els mecanismes bidireccionals només funcionen si les parts interactuen. Així, l'Agència Tributària ha pres la iniciativa quant a l'establiment i unificació de criteris de caràcter general per tal de dotar al sistema tributari d'una major certesa jurídica. Afegix que, no obstant això, és necessari que este mecanisme compte amb un canal de comunicació més bidireccional que l'existent en estos moments i que, per això, seria desitjable que les Associacions i Col·legis realitzaren propostes i així es podrien compartir en este Fòrum diferents postures i opinions e, fins i tot, en qüestiones complexes i conflictives desenvolupar jornades de treball en col·laboració amb l'Institut d'Estudis Fiscals.
A continuació, i ja que la representant del Consell General de Col·legis de Gestors Administratius d'Espanya, D.a Pilar Otero Moar, s'ha incorporat a la reunió, D. Jesús Gascón li informa de què ja s'han sotmés al ple els punts 3 i 4 de l'ordre del dia i sol·licita que es pronuncie sobre els mateixos.
Pren la paraula D.a Pilar Otero Moar i manifesta que el col·lectiu al que representa és favorable a què s'aproven els textos dels codis, encara que no siga per unanimitat. Seguidament el Director General de l'Agència Tributària li informa de què tots els estos també s'han pronunciat a favor d'aquella solució. D. Jesús Gascón comenta que, quant al quart punt de l'ordre del dia, la majoria de les Associacions i Col·legis han votat favorablement i, novament, cedix la paraula a la representant del Consell General de Col·legis de Gestors Administratius d'Espanya.
D.a Pilar Otero manifesta que en el seu col·lectiu la votació ha sigut favorable a l'aprovació, si bé vol assenyalar que tampoc ha sigut per unanimitat. Afegix que l'opinió de l'organització a la que representa és que el codi no és tot el bidireccional que cabria desitjar, però que, no obstant això, entenen que és un pas avance i que se seguirà avançant, pel que han decidit votar favorablement en este ple a l'aprovació dels textos dels codis.
Pren la paraula el president del Fòrum per a manifestar que els textos dels codis han sigut aprovats per la majoria dels estos i que el resultat final ha sigut que set Associacions o Col·legis, així com l'Agència Tributària, han votat a favor, una entitat s'ha abstingut i una altra ha votat en contra. Reitera que el pronunciament d'estes últimes, segons que han manifestat els seus representants, ve motivat per no haver tingut temps per al seu oportú debat intern.
A continuació, D. Jesús Gascón indica que, seguint amb el punt 5 de l'ordre del dia, vol oferir la paraula a qui desitge intervindre.
En primer lloc, pren la paraula D. José Castaño Semitiel, representant del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya, qui assenyala que, quant a les cartes informatives remeses a determinades empreses, en la reunió es va sol·licitar que s'estudiara la possibilitat que els professionals tributaris tingueren accés a esta informació de la que disposa l'Agència Tributària. Pregunta si s'ha pres alguna decisió respecte d'això.
D. Jesús Gascón li respon que encara s'està valorant internament i que es tracta d'un tema complex. Es realitzarà un seguiment del resultat de la campanya, tant des del punt de vista de la conflictivitat generada, com dels canvis en el comportament dels contribuents. Afegix que en l'IRPF el nivell de desglosse estadístic és total, és a dir, per a qualsevol epígraf de l'IAE es pot consultar en la pàgina web les dades declarades i els tipus mitjans efectius dels contribuents subjectes tant al Règim d'Estimació Objectiva, com dels no subjectes. De la mateixa manera, en la campanya de l'IRPF la cessió de la informació en poder de l'Administració als contribuents és un mecanisme molt ultimat i que facilita en gran manera el compliment de l'obligació. El Director General assenyala que, tanmateix, en l'impost sobre societats cal estudiar encara quines repercussions pot tindre la utilització d'este intrument i caldrà valorar entre tots els possibles efectes.
A continuació, intervé D. Joan Torres Torres, representant de la Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessores Fiscals, per a preguntar si l'Agència Tributària té pensat un termini perquè les entitats que així el desitgen puguen adherir-se al Codi de Bones Pràctiques.
Li contesta D.a Rosa María Prieto que, encara que l'Agència Tributària ha estat treballant en el desenvolupament d'un procediment, este no s'havia ultimat en espera de l'aprovació dels Codis. Afegix que, quant al Codi de Bones Pràctiques d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, el mecanisme pensat és molt senzill i quan estiga preparat el text definitiu es remetrà als membres del Fòrum. Afegix que, bàsicament, consistirà en què una vegada que els òrgans de govern decidisquen adherir-se al Codi, el comuniquen a l'Agència Tributària per al seu registre i publicació en la pàgina web. Pel que fa al Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris caldrà determinar com s'instrumenta tècnicament la seua adhesió, si a través de la col·laboració social o a través d'uns altres mecanismes.
Pren novament la paraula D. Joan Torres i assenyala que en reunions anteriors es va plantejar la possibilitat que una vegada adherida una Associació, esta seria la que s'encarregaria de tramitar les adhesions dels seus associats.
La Directora del Servici de Planificació i Relacions Institucionals li respon que aquella seria una possibilitat però que, no obstant això, caldria determinar com s'articula tècnicament i es registra en els sistemes informàtics de l'AEAT. Reitera que, si l'associat figura com Col·laborador Social, per a l'Agència Tributària ja està identificat i és senzill vincular la seua adhesió al Codi. Afegix que, no obstant això, caldrà estudiar altres mecanismes.
A continuació D. Jesús Gascón assenyala que este Fòrum té com a activitat immediata articular els procediments per a les adhesions, perfilant-los en funció de la diferent casuística. Afegix que l'Agència Tributària està oberta a quantes propostes es realitzen per part de les Associacions i Col·legis, que són els qui millor coneixen les seues respectives organitzacions.
El Director General prosseguix la seua intervenció indicant que, com ja ha comentat en reunions anteriors, existix un Codi de Bones Pràctiques Tributàries sorgit dels treballs del Fòrum de Grans Empreses al que si bé es pot adherir qualsevol entitat que tinga interés, la veritat és que gran part de seu contingut resulta inaplicable per a les xicotetes i mitjanes empreses. Així, D. Jesús Gascón reitera que l'Agència Tributària havia rebut dos propostes per al desenvolupament de codis de bones pràctiques, una amb els treballadors autònoms (persones físiques) i una altra amb les pimes. De moment i ja que estos col·lectius no compten amb un marc d'exposició i debat com ha sigut este Fòrum, els treballs estan en els seus inicis, però que, no obstant això, volia comentar-ho perquè és possible que en un moment donat apareguen en els despatxos dels professionals tributaris clients que tinguen subscrit el seu propi codi de bones pràctiques tributàries.
A continuació pren la paraula D. Antonio Ibarra López, representant de l'Associació Professional d'Experts Comptables i Tributaris, per a proposar que s'incloguen en els treballs del grup de treball d'anàlisi per a afavorir la certesa jurídica el fet que els òrgans de gestió tributària, en els supòsits de transmissions de participacions o accions d'empreses no cotitzades, que d'altra banda ha hagut moltes durant estos anys motivades per la crisi econòmica, estan remetent massivament propostes de liquidació relatives a la valoració d'estes participacions aplicant la capitalització dels tres anys de fons propis o el valor teòric comptable. Estes actuacions estan generant indefensió, ja que els TEAR solen confirmar els actes administratius i només, posteriorment, en la via contenciós-administrativa, es decidix favor del contribuent. D. Antonio Ibarra afegix que, donats les despeses en què cal incórrer per a aconseguir una sentencia favorable, moltes vegades pareix més recomanable no fer-ho, quedant materialment privat el contribuent de la possibilitat de recurs.
D. Jesús Gascón li respon que estudiaran la qüestió i que es tractarà en la pròxima reunió del grup de treball.
Seguidament pren novament la paraula D. José Castaño Semitiel, representant del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya, qui proposa que també es tracte en el grup de treball com ha quedat el tema de la constitució de comunitats de béns. Assenyala que al seu moment l'Agència Tributària va publicar una nota amb el criteri de l'Administració en esta matèria, però que, hui dia, existixen interpretacions diferents entre les diferents delegacions de l'AEAT.
D. Gonzalo García de Castro li respon que, tant en esta qüestió com en la plantejada per D. Antonio Ibarra, seria convenient que, donat el variat de les casuística en esta matèria, remeteren a l'Agència Tributària casos més perfilats, per tal de poder enfocar el seu desenvolupament per a la reunió del grup de treball
A continuació D. Jesús Gascón assenyala que pren nota dels dos temes proposats i, com no es produïxen més intervencions, dóna pas al punt següent de l'ordre del dia.
6. Altres consideracions, precs i preguntes
El president del Fòrum s'adreça als estos i obri un alterne de paraula.
Intervé D. Javier Gómez Taboada, representant de l'Associació Espanyola d'Assessores Fiscals (AEDAF), per a assenyalar que, sobre la base de les funcions d'este Fòrum, en concret, a les previstes en l'apartat II.1 de les normes de funcionament, on, fonamentalment, s'establix que el Fòrum servirà per a augmentar la seguretat jurídica difonent els criteris d'actuació aplicats per l'Agència Tributària, desitja realitzar dos sol·licituds legítimes. La primera, que se'ls done trasllat del dictamen del Servici Jurídic de l'Agència Tributària, que ha avalat la devolució de l'IRPF de les prestacions per maternitat – paternitat; i la segona, sol·licita que s'aclarisca què està ocorrent amb el manual de l'impost sobre societats de l'actual campanya, ja que en una primera versió existia un paràgraf sobre la quantificació de la reserva de capitalització, que ha desaparegut en una versió posterior. Afegix que, sobre este tema, desitja saber si l'Agència Tributària ha dictat alguna instrucció sobre si esta reserva forma part o no dels fons propis, perquè estan detectant controvèrsies que abans mai s'havien produït. Per a finalitzar, D. Javier Gómez Taboada assenyala que, quant a l'eliminació de l'opció d'imprimir en paper la declaració de l'IRPF, vol compartir amb els estos que l'ordre ministerial que així el va determinar ha sigut objecte de recurs davant l'Audiència Nacional.
D. Jesús Gascón li respon que pren nota de les dues sol·licituds i afegix que, efectivament, l'ordre ministerial està recorreguda, però que, quan el Director del Departament de Gestió Tributària ha comentat que la campanya d'IRPF s'ha desenvolupat amb total normalitat, s'estava referint al seguiment de les incidències que l'Agència Tributària realitza mitjançant el Consell per a la Defensa del Contribuent, i en cap cas es referia a l'àmbit jurídic.
A continuació, pren la paraula D. Rafael Gil March, representant del Consell General de l'Advocacia Espanyola, qui assenyala que vol reiterar una petició ja formulada en unes altres ocasions en este Fòrum, i que és que, quan es publiquen modificacions normatives, o d'un altre àmbit, de certa transcendència per als col·lectius als que representen, seria desitjable que l'Agència Tributària informara als membres d'este Fòrum.
El Director General contesta que la competència en normativa no és de l'Agència Tributària i que, per la seua experiència professional en la Direcció General de Tributs, pot comentar que hi ha ocasions en què en la fase de tramitació d'un projecte normatiu s'assolix un punt en el que la pren de decisió sobre seu envie al tràmit d'informació pública s'adopta en l'últim moment per les instàncies més altes i sense possibilitat, fins i tot, d'informar a uns altres òrgans de l'Administració sobre el text definitiu. No obstant això, D. Jesús Gascón assenyala que s'estudiarà este tema conjuntament amb la Direcció General de Tributs.
A continuació, D. Rafael Gil afegix que no és necessari que s'informe a este Fòrum amb caràcter previ o simultani, però el que sí agrairia és que s'informara quan l'Agència Tributària tinguera coneixement. D'altra banda, prosseguix assenyalant que, per tal de fer efectiva la bidireccionalitat d'este canal de comunicació, quan l'Agència Tributària decidisca publicar un criteri general, seria desitjable que prèviament informara als professionals tributaris, de manera que pogueren realitzar les seues aportacions o aclarir postures. Així, posa com exemple la Nota sobre Interposició de Societats i assenyala que està bé, però que, en la seua opinió falta informació. Per a finalitzar ressalta que cal aprofitar el feedback que els col·laboradors socials poden aportar respecte de qualsevol criteri que es publique.
D. Jesús Gascón respon que qualsevol actuació de l'Administració tributària té una enorme transcendència social i mediàtica, d'ahí el caràcter general i divulgatiu de la nota al·ludida. Afegix que, no obstant això, en la mesura en què s'aborden temes més tècnics, l'Agència Tributària està d'acord en què el procés siga col·laboratiu i que funcione de forma bilateral, assenyalant que el primer que cal fer en este àmbit és determinar entre tots què qüestiones es volen anar aclarint.
Pren novament la paraula D. Antonio Ibarra López, representant de l'Associació Professional d'Experts Comptables i Tributaris, qui manifesta que, amb el degut respecte cap D.a Pilar Otero, de cara a l'elaboració de l'acta d'aquesta sessió pel que fa a les votacions dels punts 3 i 4 de l'ordre del dia, potser haguera d'articular-se clarament el mecanisme que permeta, d'una banda, recollir els pronunciaments del Consell General de Col·legis de Gestors Administratius d'Espanya i, per un altre, complir amb tots els requisits formals. Afegix que la seua associació està molt satisfeta amb el resultat i que, per això, precisament, no desitja que hi haja cap inconvenient en l'aprovació de l'acta. D'altra banda, prosseguix D. Antonio Ibarra comentant els problemes que s'estan trobant en una determinada administració de l'AEAT. Existix una queixa generalitzada, i no només entre els professionals tributaris, sinó entre el propi personal de l'Agència Tributària, quant a l'actuació de l'administrador i la virulència amb què desenvolupa les seues funcions.
D. Jesús Gascón comenta que, precisament, els Codis de Bones Pràctiques preveuen mecanismes per a canalitzar este tipus de situacions en què una de les parts està incomplint els seus compromisos. Afegix que pren nota de la qüestió. D'altra banda, pel que fa a l'acta, s'adreça a tots els estos i comenta que, si ningú no s'oposa, es podrà reflectir en la mateixa que el resultat de la votació ha sigut el següent: set vots a favor, així com el de l'Agència Tributària, una abstenció i un vote en contra.
Cap dels assistents manifestos oposició a la proposta.
A continuació, pren novament la paraula D. José Castaño Semitiel, representant del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya, qui manifesta que, en primer lloc, vol felicitar a tots els membres del Fòrum per l'aprovació dels Codis de Bones Pràctiques. Prosseguix assenyalant que, després de reiterades sol·licituds a l'Administració, per fi s'ha aconseguit domiciliar els pagaments de les declaracions de les comunitats de béns. D'altra banda, reitera la sol·licitud de què s'arbitre algun mecanisme que permeta a l'Agència Tributària emetre els certificats d'estar al corrent quan hi ha ajornaments, sense que el contribuent haja d'acudir a una oficina i presentar el resguard del pagament realitzat. Afegix que no entén com l'entitat bancària no pot, d'alguna manera, comunicar-li a l'Administració que s'ha realitzat el pagament. Finalment, també vol comentar que, si es domicilia el pagament d'una autoliquidació d'IRPF i, pel motiu que siga, durant l'últim dia del termini el pagament no s'atén (per manca de saldo, per compte errònia …), el contribuent no compta amb un mecanisme per poder abonar-ho aquell mateix dia. D. José Castaño pregunta si en aquells casos no seria possible emetre una especie de carta de pagament que, amb el mateix número de referència de l'autoliquidació, permetera realitzar el pagament.
D. Guillermo Barros Gallego, Director del Departament de Recaptació, li contesta que, efectivament, l'Agència Tributària és conscient d'estes limitacions i que, en col·laboració amb les entitats financeres, s'està treballant en la busca de solucions que permeten avançar cap un model d'informació més immediat. Afegix que transformar l'arquitectura de tot el sistema és una tasca complexa, però que, no obstant això, s'està estudiant amb deteniment el tema i és possible, que, en alguns casos, es puga arbitrar el pagament amb targeta.
A continuació, pren novament la paraula D. Joan Torres Torres, representant de la Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessores Fiscals, per a recordar als estos que una altra sol·licitud que es reitera en totes les sessions del ple és poder domiciliar el pagament de les declaracions fins l'últim dia del termini per a la seua presentació.
D. Guillermo Barros assenyala que s'està treballant perquè el termini del pagament s'ajuste al termini de presentació de la declaració i que, conjuntament amb les entitats financeres, s'estan analitzant possibles solucions que permeten que la informació estiga disponible d'una manera més immediata.
Seguidament intervé D. Adolfo Jiménez Ramírez, representant de la Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessores Fiscals, qui assenyala que les Hisendes forals no només han estés el termini per a les declaracions trimestrals fins el dia 25, sinó que, a més, la domiciliació es pot realitzar fins l'últim dia del termini.
El Director del Departament de Recaptació assenyala que, aparte de què els imports que es manegen no són els mateixos, en el territori comú la relació amb el sistema bancari és a través d'un estatut que els conferix la qualitat d'entitat col·laboradora. Una de les característiques d'esta col·laboració és que una vegada que l'ingrés té lloc en el compte bancari del Tresor, ja no existeix la possibilitat de rectificació i, a més, aquell ingrés es compara amb la informació que l'entitat bancària ha de remetre. Afegix que, per això, l'entitat necessita realitzar tota una sèrie de processos de comprovació que li permeten tindre la seguretat de què una actuació individual no donar lloc a errors que es poden traduir en una pèrdua material per a la seua entitat.
Pren la paraula D. Jesús Gascón i indica que en este tema la identitat d'interessos amb les Hisendes forals és plena i afegix que, afortunadament, els avanços tecnològics contribuiran a reduir este tipus d'incidències.
A continuació, D.a Alicia Rodríguez Hitos, representant del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya, pregunta al Director del Departament de Gestió Tributària si seria possible modificar el sistema de notificacions de requeriments de manera que es desconnectara divendres a les 24.00 hores i no es tornara a posar en funcionament fins dilluns.
D. Manuel Alfonso Castro Martínez, Director del Departament d'Informàtica Tributària, li contesta que el sistema té un funcionament continu i que no existix una programació, el que implica que no es pot detindre els caps de setmana. Afegix que, com és sabut per tots, fins que no transcorren 10 dies des de la remissió del requeriment, no s'entén realitzada la notificació. Així mateix, també existixen els dies de cortesia, establits, en principi, per als períodes en què el contribuent o el seu representant desitgen disfrutar de les vacances anuals.
Novament intervé D.a Alicia Rodríguez per a comentar que, efectivament, hi ha 10 dies per a obrir el correu, però que quan t'arriba un avís de què has rebut una notificació, difícilment pots esperar fins dilluns per a llegir-la.
D. Jesús Gascón contesta que estos temes de conciliació de la vida personal i laboral no tenen una solució fàcil. No obstant això, en la seua opinió, pot que hi haja qui pense d'altra manera i preferisca rebre notificacions al llarg del cap de setmana i que no s'acumulen per a dilluns.
Pren novament la paraula D. José Castaño Semitiel, representant del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya, i, tornant al tema de la falta de pagament d'una declaració domiciliada, apunta com solució la possibilitat que, accedint a través de la pàgina web a la domiciliació, d'alguna manera, s'afegira un enllaç on es poguera baixar una carta de pagament.
D. Guillermo Barros Gallego, Director del Departament de Recaptació, respon que és una de les opcions que s'estan estudiant i assenyala que hauria de ser una carta de pagament irrevocable, a fi que a l'entitat financera no se li genere cap dubte quant a l'ingrés real i permanent dels diners.
Ja que no es realitzen noves intervencions, el Director general de l'Agència Tributària agraïx a totes la seua assistència i participació i dóna per conclosa la quinzena sessió del ple del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris.
La secretària Tècnica del Fòrum
D. a Rosa María Prieto del Rei
El president del Fòrum
D. Jesús Gascón Catalán