Acta de la reunió
ACTA DE LA REUNIÓ DEL PLE DEL FÒRUM D'ASSOCIACIONS I
COL·LEGIS DE PROFESSIONALS TRIBUTARIS
CELEBRADA EL 28 DE NOVEMBRE DE 2017
President del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D. Santiago Menéndez Menéndez
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària
D. Luis Mª Sánchez González
Director del Departament d'Informàtica Tributària
D. Manuel Alfonso Castro Martínez
Director del Servici de Planificació i Relacions Institucionals
D. Ángel Rodríguez Rodríguez
Subdirector General de Coordinació i Gestió - Departament de Recaptació
D. Miguel Lorenz Falomir
Subdirector General de Gestió i Intervenció d'Impostos Especials – Departament de Duanes i IE
D. Vicente Cillero Martínez
Coordinadora d'Àrea de la Subdirecció General de Tècnica Tributària - Departament de Gestió Tributària
D. a Mercedes Jordán Valdizán
Membres en representació de les Associacions i Col·legis
Associació Espanyola d'Assessores Fiscals
Directora del Gabinet d'Estudis
D. a Helena Pujalte Méndez-Leite
Associació Professional d'Experts Comptables i Tributaris d'Espanya
Delegat de Madrid
D. José Antonio Fernández García-Moreno
Consell General de l'Advocacia Espanyola
Lletrat del Departament dels Servicis Jurídics del Consell
D. Gonzalo Antonio Arana Azparren
Consell General de Col·legis d'agents i comissionistes de duanes
President del Consell
D. Antonio Llobet de Pablo
Secretari del Consell
D. Manuel López Frías
Consell General de Col·legis de Gestors Administratius d'Espanya
Lletrat del Consell
D. Nicolás Pérez Hernández
Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya
Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals
D. José Castaño Semitiel
Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals
D. José Ruiz Sánchez
Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessores Fiscals
President
D. Joan Torres Torres
Adjunte a Presidència
D. José Luis Carreras Torres
Gabinet de Gestors Administratius i Assessores Fiscals
Advocada
D. a Raquel Cobos Casero
Registre General d'Assessores Fiscals / Registre d'Economistes Assessores Fiscals
Vocal del Consell Directiu
D. Jesús Fernández-Brau Pinto
Vocal del Consell Directiu
D. Luis de l'Amo Carbajo
Secretaria Tècnica del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Subdirectora General de Comunicació Externa – Servici de Planificació i Relacions Institucionals
D. a María Dolores Carreño Beltrán
Madrid, 28 de novembre de 2017, se celebra la decimosegunda reunió plenària del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, assistint les persones ressenyades, i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
- Obertura pel Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
- Aprovació de l'acta de la sessió celebrada el 4 de juliol de 2017.
- Informació sobre els temes tractats en el grup de treball.
- Aprovació del Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris.
- Altres consideracions, precs i preguntes.
I.- En desenvolupament del primer punt de l'ordre del dia , obri la sessió D. Santiago Menéndez Menéndez, Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària i president del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, qui, després de donar la benvinguda i agrair l'assistència a tots els estos, assenyala la importància d'esta sessió plenària, ja que en ella se sotmetrà a votació el text definitiu del Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris, a què s'han incorporat millores tècniques derivades de les observacions aportades tant per l'Agència Tributària com per les Associacions i Col·legis. Així mateix, i pel que fa als dubtes que han plantejat alguns representants, recorda que es tracta d'un intrument d'adhesió voluntària i que, a més, s'anirà modificant i perfeccionant amb el temps i suposarà un reconeixement i diferenciació de les entitats que s'adherisquen enfront de les que no ho facen. D'altra banda, comunica que en el punt 5 de l'ordre del dia s'informarà sobre els projectes de major importància planificats per l'Agència Tributària a mitjà termini.
Prosseguix el Director General i trasllada a les Associacions i Col·legis que componen este Fòrum la renovació del compromís de l'Agència Tributària amb el mateix, a l'haver-se convertit en un excel·lent curs de comunicació. Continua assenyalant que, en este sentit i en desenvolupament d'aquell esperit de col·laboració, durant el segon semestre de 2017 el grup de treball d'este Fòrum es va reunir en una ocasió, el dia 7 de novembre, per a tractar diversos temes que s'exposaran de manera detallada en el tercer punt de l'ordre del dia. La qüestió fonamental va anar la Relació Cooperativa, analitzant-se també el projecte de Directiva de la Unió Europea perquè els intermediaris fiscals subministren informació sobre planificacions fiscals de caràcter transfronterer en determinats supòsits i les modificacions en declaracions informatives previstes per a 2018.
II.- En desenvolupament del segon punt de l'ordre del dia , el president del Fòrum cedix la paraula a D. a Mª Dolores Carreño Beltrán, responsable de la Secretaria Tècnica del Fòrum, qui manifesta que l'acta de la 11a sessió plenària va anar remesa a les Associacions i Col·legis amb la convocatòria d'aquesta reunió i que fins la data no s'han rebut observacions. Seguidament s'adreça als estos per si desitgen realitzar algun comentari o observació a la mateixa. Com no es formulen, declara que l'acta de la reunió de 4 de juliol de 2017 queda aprovada i que es publicarà en l'espai reservat al Fòrum en la pàgina web de l'Agència Tributària.
III.- En desenvolupament del tercer punt de l'ordre del dia , D. Santiago Menéndez cedix la paraula a D. Ángel Rodríguez Rodríguez, Director del Servici de Planificació i Relacions Institucionals, qui exposa que, com ja ha avançat el Director General, el Grup de Treball d'este Fòrum es va reunir el passat dia 7 de novembre i la seua activitat va estar centrada en els següents temes:
-
En el primer punt de l'ordre del dia es va tractar el tema de la relació cooperativa prenent com a base l'esborrany de Codi de Bones Pràctiques d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris elaborat, tenint en compte tant les observacions i comentaris rebuts de les Associacions i Col·legis, com les qüestiones debatudes en l'anterior reunió del Grup de Treball del mes de juny passat. En concret:
-
s'ha recollit la menció específica en el text del Codi als Agents de Duanes i Representants Duaners;
-
s'ha matisat el concepte de “pràctiques de planificació fiscal agressiva” com aquelles que tendixen il·legalment a l'elusió o minoració d'impostos;
-
s'ha subratllat el respecte als límits que imposa el deure de secrete professional en la informació subministrada; i
-
s'ha introduït la possibilitat de creació d'un logotip que identifique a les Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, així com als intermediaris fiscals, que s'hagen adherit al Codi.
També es va posar de manifest en la reunió la necessitat d'una millora en el mecanisme d'adhesió de manera que quedara clar si afectava a l'associació o a un associat. En relació amb este punt, D. Ángel Rodríguez assenyala que en l'actual redacció de l'esborrany ha quedat clarificat.
Així mateix, i en relació amb els dubtes plantejades per algunes Associacions sobre els avantatges que estes podrien obtindre en cas d'adhesió al Codi, l'Agència Tributària va recordar el seu caràcter voluntari, que hauria de valorar cada Associació o Col·legie i els seus associats, i que s'obriria també a unes altres Associacions i Col·legis que no formaren part del Fòrum. En qualsevol cas, es tractaria d'un document visc, que s'aniria perfeccionant i concretant, i que suposaria un reconeixement i diferenciació respecte d'aquelles Associacions i Col·legis que no s'adheriren.
A continuació, es va comentar el projecte de Directiva de la Unió Europea perquè els intermediaris fiscals subministren informació sobre planificacions fiscals de caràcter transfronterer en determinats supòsits.
-
-
En el segon punt de l'ordre del dia, la Subdirectora General de Tècnica Tributària va informar sobre les modificacions previstes per a 2018 en les declaracions informatives:
-
En el Model 181 (Declaració informativa de préstecs i crèdits, i operacions financeres relacionades amb béns immobles) es modifica la informació derivada del reintegrament d'interessos per anul·lació de les clàusules terra, per a diferenciar les quantitats que tributen de les que no.
-
En el model 187 (Declaració informativa relativa a rendes o guanys patrimonials obtinguts com a conseqüència de les transmissions o reemborsaments d'accions i participacions de les Institucions d'Inversió Col·lectiva i de la transmissió de drets de subscripció) s'inclou la venda de drets de subscripció adquirits en el mercat primari, mentre que la venda de drets de subscripció adquirits en el mercat secundari per a la seua posterior transmissió es declara en el model 198.
-
En el model 193 (Declaració informativa sobre retencions i ingressos a compte de l'IRPF sobre determinats rendiments del capital mobiliari) s'introduïxen modificacions tècniques per a diferenciar les rendes que hagen d'integrar-se en la Base Imposable General i les que van a la Base Imposable de l'Estalvi.
-
S'anticipen els terminis de presentació dels models 171, 184 i 345 al mes de gener de cada exercici, entrant en vigor el 2018. Finalment, el termini de presentació del model 347 s'anticipa al mes de gener, però seu entrada en vigor es trasllada a 2019 (pel que fa a operacions realitzades el 2018).
-
El model 190 es modifica per a incloure tots els imports satisfets a un mateix perceptor en concepte de beques exemptes de l'article 7.j) de la Llei de l'IRPF, encara que el seu import no supere els 3.000 euros, unint així, en un només model de declaració informativa este tipus de rendes exemptes.
Pel que fa a modificacions en unes altres declaracions, en el model 030 es cregui un apartat de telèfons i adreces electròniques per a rebre avisos informatius, i en els models 036 i 037 s'habiliten camps específics per a comunicar els successors al declarar la baixa del Cens d'Empresaris, Professionals i Retenidors.
-
Prosseguix la seua exposició el Director del Servici de Planificació i Relacions Institucionals assenyalant que, en relació amb el Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris, també es va comentar en la reunió que, amb posterioritat a la seua aprovació, el Codi hauria d'anar complementant-se, de manera que s'anaren definint qüestiones com, entre d'altres, les conseqüències d'incompliments greus i reiterats i la definició amb major precisió dels mecanismes d'adhesió. En este sentit, D. Ángel Rodríguez proposa que les empreses facen arribar a l'Agència Tributària les qüestiones que consideren prioritàries per tal d'iniciar estos treballs el mes de febrer de 2018.
IV.- En desenvolupament del quart punt de l'ordre del dia , “Aprovació del Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris”, el president comença la seua exposició assenyalant que este Fòrum va nàixer l'any 2011 amb l'objectiu de crear un lloc de trobada on les Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris i els representants de l'Agència Tributària pogueren debatre suggeriments i propostes, avançant en la col·laboració social, reforçant la seguretat jurídica en la relació ens contribuents i assessores i l'Agència Tributària i fent explícit el compromís de tots amb la prevenció i lluita contra el frau fiscal. Prosseguix D. Santiago Menéndez assenyalant que el Codi que es pretén aprovar en la sessió plenària de hui suposa un avanç més en l'enfortiment d'una relació que ha anat guanyant en fluïdesa i que, sens dubte, reportarà grans beneficis a ambdues parts. Afegix que l'objectiu del Codi és millorar, entre tots, l'aplicació del nostre sistema tributari, fent efectius principis tan importants com la seguretat jurídica, la confiança i el mutu acord. A més, el Codi suposa l'assumpció de principis que han de regir la relació entre ambdues parts i de compromisos que facen efectius estos principis. Així, tant les Associacions i Col·legis de Professionals com els intermediaris fiscals que els componen, assumiran compromisos de transparència, responsabilitat i deontologia en el desenvolupament de les seues funcions. Per part seua, l'Agència Tributària es comprometrà a garantir el manteniment d'un canal permanent de comunicació que possibilite oferir criteris jurídics que proporcionen seguretat jurídica i certesa. Prosseguix D. Santiago Menéndez reiterant que el Codi és un intrument de caràcter voluntari, respecte del qual cada Associació o Col·legie i els seus associats, haurà de valorar la seua adhesió al mateix, estant prevista la seua obertura a unes altres Associacions i Col·legis que no formen part del Fòrum. Afegix que el Codi de Bones Pràctiques haurà de servir de base de la relació cooperativa i que caldrà anar desenvolupant-ho i concretant-ho amb l'esforç mutu.
A continuació, el Director General de l'Agència Tributària s'adreça als assistents per a, abans de procedir a aprovar el Codi, agrair expressament el treball i l'esforç desenvolupats durant els últims mesos per tots els membres d'este Fòrum, que suposarà l'inici d'una nova etapa en la col·laboració entre ambdues parts. Afegix que entén que el text del Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris recordat, i sense perjudici de posteriors desenvolupaments, l'està a satisfacció de la majoria dels participants en este Ple.
A continuació, D. Santiago Menéndez sotmet a la votació del Ple el Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris, indicant que qui el desitge pot exposar les seues objeccions o suggeriments.
Pren la paraula D. Luis de l'Amo, representant de REAF – REGAF, qui exposa que el col·lectiu al que representa necessita realitzar un procés de debat intern abans d'aprovar el Codi, ja que han d'analitzar si els seus codis deontològics s'adeqüen al contingut del mateix.
A continuació, intervé D. a Helena Pujalte, representant de AEDAF, qui assenyala que les seues objeccions van en la mateixa línia que l'exposat per D. Luis de l'Amo, però que, a més, la redacció definitiva del text en alguns punts no els pareix la desitjable. Continua manifestant que la seua Associació va aportar una sèrie de correccions que, en la seua majoria, s'han incorporat al text definitiu del Codi, cosa que agraïx a l'Agència Tributària, però que, no obstant això, alguna qüestió, en la seua opinió, important, no s'ha recollit. Assenyala que, per l'avantdit, no poden aprovar el Codi.
Pren la paraula D. a Raquel Cobos Casero, representant de GESAF, qui exposa que la seua Associació s'absté atès que no han tingut temps material per a obtindre l'autorització del seu Consell Executiu.
Seguidament intervé D. Ángel Rodríguez per a comentar que, sense perjudici de les observacions realitzades pels intervinents, cal diferenciar el que és l'aprovació del Codi, tenint en compte que seu contingut s'anirà complementant amb el treball de tots, del que seria una futura adhesió, que seria voluntària i per a la qual, lògicament, pot ser necessària una reflexió.
Novament intervé D. a Helena Pujalte, per a aclarir que és només un dels suggeriments que van fer i que no s'ha recollit en el text el que els impedix aprovar el Codi en la seua actual redacció, ja que els preocupa.
A continuació D. Santiago Menéndez, sotmet a la votació del Ple el Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris, obtenint el vot favorable de la majoria, amb l'abstenció de GESAF i el vot en contra de AEDAF i REAF-REGAF.
Seguidament, el Director General de l'Agència Tributària obri un alterne d'intervencions.
Pren la paraula D. a Helena Pujalte per a indicar que el punt amb el que discrepen està en l'apartat “II. PRINCIPIS I COMPROMISOS”, on en el seu segon paràgraf es diu textualment “(…) En este sentit és interessant que, a través de les seues Associacions i Col·legis de Professionals, els intermediaris fiscals assumisquen compromisos com els de transparència, responsabilitat i deontologia en el desenvolupament de les seues funcions, orientant la seua activitat a la consideració del compliment de les obligacions fiscals corresponents pels contribuents com un aspecte més en el disseny i representació comptable de les operacions econòmiques i rebutjant plantejaments potencialment il·lícits de minimització del cost fiscal per part dels seus clientes. (…)”. Assenyala que la seua Associació havia suggerit l'eliminació de la paraula “il·lícits” i que el que ha ocorregut és que en el text definitiu no només no s'ha eliminat, sinó que s'ha afegit “potencialment”, resultant una redacció que els pareix interpretable. La seua proposta havia sigut “…i rebutjant plantejaments de minimització del cost fiscal per part dels seus clientes.”
Seguidament el president del Fòrum pregunta als representants de REAF si la seua objecció és la mateixa que planteja AEDAF.
D. Luis de l'Amo contesta que no volen posar als seus associats en la tessitura d'haver de comprovar dels seus clientes una sèrie de dades que no tenen clar quins són i que, a més, els que decidisquen no adherir-se per no comprometre's a realitzar verificacions, d'alguna manera, queden assenyalats al no figurar en el llistat d'adherits al Codi. Aclarix que les seues objeccions no són a la redacció del text.
Novament intervé el Director General de l'AEAT i assenyala que la relació cooperativa, entesa de forma genèrica, és una via futura necessària en la que la tasca dels col·laboradors socials com representants dels contribuents és importantíssima en tots els aspectes, tant de control com d'assistència i ajuda. Prosseguix indicant que el Codi suposa per a l'Agència Tributària un compromís firme de transparència i de coordinació de criteris en tots els àmbits territorials d'actuació, fomentant més seguretat jurídica. A més, es tracta d'un compromís permanent en el temps, de manera que les incidències o conflictes que vagen sorgint es resolguen en bona part a través dels canals de comunicació que es vagen establint. Continua assenyalant que, quan va assumir la direcció de l'Agència Tributària, pensava que era l'Administració qui anava a oposar una major resistència als canvis en relació cooperativa i que, tanmateix, el que ha trobat són pocs ajuts externs en esta tasca. Per això, agraïx el seu suport a les Associacions i Col·legis que veuen en el Codi de Bones Pràctiques de Professionals una forma d'avançar en relació cooperativa. Així mateix, indica que és una matèria que mediàticament és de complexa explicació pel que tots els avanços, ja siguen en este àmbit o en el del Fòrum de Grans Empreses, cal anar fent-los regladamente, per escrit i amb la major transparència possible, de manera que no es generen dubtes pel que fa a l'actuació de l'Administració. Continua comentant que, com a conseqüència de les noves tecnologies i dels avanços de la globalització, ha augmentat la quantitat d'informació que es maneja per Administració, contribuents i assessores fiscals i, com a conseqüència, la relació cooperativa es postula com la millor via per a intentar previndre els conflictes que pogueren sorgir en la interpretació dels fets i de les normes, d'una forma prèvia a què es produïsquen les incidències, la qual cosa suposa més seguretat jurídica i aporta confiança a l'activitat econòmica, quedant sempre, per suposat, la possibilitat d'acudir als tribunals en cas de discrepàncies. Per això, avançar en relació cooperativa suposa un incremente de la transparència, de la seguretat jurídica i de la coordinació dels criteris aplicats per l'Administració, que poden compartir-se o no i, en este cas, impugnar-se en la via judicial.
V.- En desenvolupament del quint punt de l'ordre del dia , el president del Fòrum indica que vol exposar breument la planificació estratègica de l'Agència Tributària a mitjà termini, 3 o 4 anys, i assenyala que en la mateixa els col·laboradors socials poden desenvolupar un paper molt important. Comença indicant que el Subministrament Immediat d'Informació (SII) ha suposat per a l'Agència Tributària una nova forma de relació amb el contribuent molt més flexible, transparent i mediata. Afegix que la seua implantació ha sigut difícil, però, inclús així, ha hagut un estalvi de 10 milions d'euros a l'any. Prosseguix indicant que l'Agència Tributària és conscient de què els canvis costen, encara que s'expliquen i s'aprecien els avantatges dels mateixos, i de què ha suposat un esforç important per a les empreses que, també han hagut de replantejar-se els seus processos de facturació, de comptabilitat, de comunicació interna, però que, finalment, han pogut comprovar que este replantejament dels seus processos interns ha redundat en una major eficàcia en la gestió dels seus recursos. Per això, ha sigut molt gratificant que en l'última sessió plenària del Fòrum de Grans Empreses que es va celebrar el passat dia 21, entitats que van anar molt reticents a la implantació del SII han felicitat expressament al Departament de Gestió Tributària per la flexibilitat, l'adaptabilitat i pels mecanismes d'ajuda amb què s'ha desenvolupat la implementació del nou sistema. Així, una de les línies estratègiques que s'abordaran en el mitjà termini ser un canvi en la relació entre l'Administració i el contribuent, ja siga directament o a través del seu representant, i fer l'assistència i l'ajuda més flexible, més mediata i més directa i, això, fonamentalment, a través de tres canals:
-
Seguir millorant els servicis que oferix la pàgina web de l'Agència Tributària a través d'intel·ligència artificial. Es tracta d'assistents virtuals que a través d'un mecanisme de preguntes i respostes van guiant al contribuent d'una manera àgil i amigable fins trobar la informació que es busca, en un horari més ampli que el que pot tindre una assistència telefònica o presencial en una dependència de l'Administració, fet que suposa en termes personals una major eficàcia del temps.
-
Reduir la necessitat dels contribuents o els seus representants d'acudir a les oficines de l'Agència Tributària per a les seues gestions. Per fer-ho, a més d'intel·ligència artificial, s'està estudiant un major desenvolupament de l'assistència a través de plataformes telefòniques que eviten desplaçaments i, per consegüent, també un estalvi de temps.
-
S'està estudiant implantar un procediment d'atenció i assistència més directe, àgil i flexible per als col·laboradors socials que s'adherisquen al Codi de Bones Pràctiques.
A continuació, el Director General de l'Agència Tributària assenyala que un altre dels plans estratègics a mitjà termini és desenvolupar un canvi de mentalitat en la percepció mediàtica i social de la lluita contra el frau fiscal, explicant com es du a terme esta activitat. En estos moments es mesura pels resultats quantitatius i, respecte d'això, cal assenyalar que, malgrat que les xifres actuals es referisquen als exercicis de major crisi econòmica, els resultats han sigut els millors de la historia de la institució, i que s'han aconseguit amb un menor nombre d'efectius. Reitera D. Santiago Menéndez que la lluita contra el frau hui dia es mesura pels ingressos que s'obtenen o per la minoració de les devolucions que es practiquen, és a dir, es mesuren uns resultats que no discriminen si, per exemple, són conseqüència d'una liquidació realitzada a una gran empresa per disparitat amb l'Administració en l'aplicació d'un criteri o conseqüència d'una investigació que culmina en l'aflorament d'economia submergida. Així, més enllà de la dada numèrica, l'Agència Tributària pretén realitzar una tasca divulgativa sobre com es lluita contra el frau fiscal, explicant les causes que motiven la inclusió en els plans d'inspecció de determinats sectors d'activitat, com poden ser les empreses que tinguen negocis en paradisos fiscals, contribuents que puguen tindre entramats societaris tendents a l'opacitat del seu patrimoni o rendes, planificacions fiscals agressives, etc. És a dir, es tracta d'explicar les activitats d'inspecció i control ja que no és el mateix una liquidació per una qüestió interpretativa que la derivada d'una investigació tendent a aflorar un patrimoni que fins la data era opac per a l'Administració.
Prosseguix el president del Fòrum assenyalant que hui dia és difícil separar quan una activitat de l'Agència Tributària és d'assistència i ajuda o és de control. Per exemple, el SII ha sigut un projecte en què s'han combinat l'assistència i ajuda amb el control. Proporciona una quantitat important d'informació que permet automatitzar activitats de control, amb la qual cosa també es poden destinar més recursos a unes altres actuacions. En esta mateixa línia estan les modificacions en els terminis de presentació de determinades declaracions informatives ja al·ludides en esta reunió. Es tracta de que l'Agència Tributària puga disposar de la informació com més prompte ja que la mateixa té incidència en unes altres campanyes, com pot ser la d'IRPF. Si es vol avançar esta campanya i millorar la qualitat dels servicis que es presten, és necessari disposar de la informació que s'inclou en les declaracions informatives.
Per a finalitzar D. Santiago Menéndez reitera el ja comentat sobre que un dels objectius a mitjà termini, ser la transformació de la manera de relacionar-se de l'Agència Tributària amb els contribuents, on la relació cooperativa tindre un paper molt important i anima a les Associacions i Col·legis que encara no veuen molt clara esta via com un mitjà d'avançar en transparència i seguretat jurídica, a fer una reflexió sobre la matèria.
Seguidament el Director General obri un alterne de paraula.
En primer lloc D. Antonio Llobet, representant del Consell General de Col·legis d'agents i comissionistes de duanes, pregunta si l'Administració està treballant en una futura llei antifrau.
Novament pren la paraula D. Santiago Menéndez qui contesta que en estos moments no existix un projecte específic de lluita contra el frau. Prosseguix comentant que, a més, la situació parlamentària actual exigix el consens per a traure avance qualsevol projecte normatiu. Afegix que, d'altra banda, alguns dels projectes que ha comentat en esta sessió necessitaran, efectivament, un desenvolupament normatiu, però que estan més orientades als contribuents complidors i a aconseguir canvis en la relació amb els contribuents de manera que esta siga més ràpida, flexible i més pròxima al moment de realització de l'activitat econòmica.
A continuació, D. Antonio Llobet exposa que el col·lectiu al que representa ve reclamant des de fa temps una llei duanera ja que en matèria de recaptació d'impostos aprecien una desconnexió entre el Codi Duaner de la Unió (CAU ) i la Llei general tributària. Pregunta si hi ha algun avanç en este tema.
Pren la paraula D. Vicente Cillero Martínez, Subdirector General de Gestió i Intervenció de IE del Departament de Duanes i Impostos Especials, i informa que s'està treballant en l'adequació del CAU a la normativa espanyola però que, de moment, no s'ha concretat.
Pren la paraula D. José Ruiz Sánchez, representant del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya, qui exposa que els col·laboradors socials estan molt sensibilitzats en matèria de lluita contra el frau fiscal i l'economia submergida, ja que és un tema que, com a la resta de la societat, els afecta directament. Afegix que li pareixen bé els controles que es fan informàticament creuant dades però que, no obstant això, voldria saber si l'Agència Tributària, a més, realitza treballs de camp.
Novament intervé D. Santiago Menéndez i assenyala que el problema de l'activitat de l'Agència Tributària en matèria de lluita contra el frau és que, com a conseqüència de l'article 95 de la Llei general tributària, no es pot facilitar informació relativa a un contribuent concret, amb la qual cosa si, per exemple, apareix una notícia en la premsa, no es poden donar explicacions sobre l'actuació desenvolupada durant tot el procediment, amb la qual cosa no transcendix la diferent naturalesa de les activitats que s'han dut a terme. Afegix que l'Oficina Nacional d'Investigació del Frau desenvolupa labors d'investigació al marge de les automatitzades i té fonts d'informació molt diverses, des de les denuncies fins les tasques de camp, on es produïxen moltes entrades i registres amb autorització judicial, conseqüència d'un intens treball previ que dota a l'actuació inspectora de consistència.
A continuació, intervé novament D. José Ruiz Sánchez, qui sol·licita per als col·laboradors socials una acreditació com a tals que els permeta, sobretot en determinades èpoques que han d'anar a les oficines de l'Agència Tributària amb molta freqüència, un accés més directe i ràpid que no els faça perdre tant temps. Afegix que s'està referint a una acreditació com la que existix, per exemple, en els accessos als Jutjats.
Pren la paraula D. Santiago Menéndez i manifesta que pren nota de la sol·licitud i que s'estudiarà el tema.
A continuació, el president del Fòrum s'adreça als estos per si algú vol realitzar alguna consideració més. No realitzant-se més manifestacions, agraïx a totes la seua assistència i participació, i dóna per conclosa la decimosegunda sessió del ple del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris.
La secretària Tècnica del Fòrum
D. a Dolores Carreño Beltrán
El president del Fòrum
D. Santiago Menéndez Menéndez