Acta de la reunió
ACTA DE LA REUNIÓ DEL PLE DEL FÒRUM D'ASSOCIACIONS I
COL·LEGIS DE PROFESSIONALS TRIBUTARIS
CELEBRADA EL 7 DE JULIOL DE 2020
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Director del Departament de Gestió Tributària
D. Gonzalo David García de Castro
Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària
D. Javier Hurtado Puerta
Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials
La Sra. Pilar Jurado Borrego
Director del Departament de Recaptació
D. Guillermo Barros Gallego
Director del Departament d'Informàtica Tributària
D. Manuel Alfonso Castro Martínez
Director del Servici Jurídic
D. Diego Loma-Osorio Lerena
Directora del Servici de Planificació i Relacions Institucionals
La Sra. Rosa María Prieto del Rei
Delegat Especial de Catalunya
D. Isidoro García Millán
Subdirectora General de Tècnica Tributària del Departament de Gestió Tributària
La Sra. Mercedes Jordán Valdizán
Membres en representació de les Associacions i Col·legis
Associació Espanyola d'Assessores Fiscals
Presidenta
La Sra. Stella Raventós
Vocal d'Estudis i Investigació
D. Javier Gómez Taboada
Associació Professional d'Experts Comptables i Tributaris d'Espanya
Secretari de la Junta Directiva
D. José Antonio Fernández García-Moreno
Vocal de la Junta Directiva
D. Antonio Ibarra López
Consell General de l'Advocacia Espanyola
Vicedegà del Col·legi d'Advocats de les Balears
D. Rafael Gil March
Consell General de Col·legis d'agents i comissionistes de duanes
President del Consell
D. Antonio Llobet de Pablo
Consell General de Col·legis de Gestors Administratius d'Espanya
Responsable de l'Àrea Fiscal del Consell General
La Sra. Pilar Otero Moar
Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya
Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals
D. José Castaño Semitiel
Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals
La Sra. Alicia Rodríguez Hitos
Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessores Fiscals
President
D. Joan Torres Torres
Vicepresident Segon
D. Adolfo Jiménez Ramírez
Gabinet de Gestors Administratius i Assessores Fiscals
Advocada
La Sra. Raquel Cobos Casero
Registre d'Economistes Assessores Fiscals
Vicepresident del Consell Directiu
D. Miguel Ángel Ruiz Ayuso
Secretari Tècnic
D. Luis de l'Amo Carbajo
Secretaria Tècnica del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Subdirectora General de Comunicació Externa del Servici de Planificació i Relacions Institucionals
La Sra. Dolores Carreño Beltrán
El dia 7 de juliol de 2020 se celebra per videoconferencia la dissetena reunió plenària del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, assistint les persones ressenyades, i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
- Obertura pel Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
- Aprovació de l'acta de la sessió celebrada el 26 de novembre de 2019.
- Balanç provisional de la campanya de Renda 2019.
- Informació sobre els temes tractats en els grups de treball.
- Altres consideracions, precs i preguntes.
1. Obertura per la Directora del Servici de Planificació i Relacions Institucionals
Obri la sessió la Sra. Rosa María Prieto del Rei, Directora del Servici de Planificació i Relacions Institucionals, qui, després d'agrair l'assistència a tots els estos, comunica que el Director General de l'Agència Tributària no podrà assistir a la sessió plenària per motius professionals sobrevinguts.
A continuació, la Directora del Servici de Planificació manifesta que també ha d'agrair a tots els professionals tributaris el gran esforç que han realitzat, així com la seua disposició i col·laboració en uns moments tan difícils per a tot el món, inclosa, per suposat, l'Administració. D'altra banda, assenyala que no es va a detindre en detallar les modificacions normatives que ha hagut durant este període, ja que els representants dels diferents Departaments s'ocuparan de desenvolupar esta matèria quan exposen les activitats dutes a terme pels diferents grups de treball.
2. Aprovació de l'acta de la sessió celebrada el 26 de novembre de 2019
La Directora del Servici de Planificació cedix la paraula a la Sra. Dolores Carreño Beltrán, Subdirectora General de Comunicació Externa del Servici de Planificació i Relacions Institucionals i secretària Tècnica d'este Fòrum, qui manifesta que l'acta de la setzena sessió del ple va anar remesa a les Associacions i Col·legis amb anterioritat a esta reunió i que, excepte una apreciació realitzada per l'Associació Espanyola d'Assessores Fiscals (AEDAF) quant a un error relatiu a la persona intervinent en un punt de la reunió, que ja s'ha corregit, no s'ha rebut cap altra observació. Adreçant-se als assistents pregunta si algú vol realitzar alguna objecció. Ja que no es formula cap, declara aprovada l'acta de la 16a sessió plenària que va tindre lloc el passat 26 de novembre de 2019.
Per a finalitzar, la Sra. Dolores Carreño informa que l'acta aprovada en este Ple es publicarà en la pàgina web de l'Agència Tributària, en l'espai reservat a este Fòrum.
A continuació, la Directora del Servici de Planificació i Relacions Institucionals dóna pas al tercer punt de l'ordre del dia i cedix la paraula a D. Gonzalo García de Castro, Director del Departament de Gestió Tributària.
3. Balanç provisional de la campanya de Renda 2019
D. Gonzalo García de Castro inicia la seua exposició comentant que, com és conegut per tots els estos, la campanya es va iniciar l'1 d'abril i ha acabat recentment, el passat 30 de juny. Afegix que, si bé cal tindre este que es tracta de dades provisionals, de la mateixa es poden destacar les següents qüestiones:
- El 79,7% de les devolucions i el 67,6% dels imports sol·licitats ja han sigut abonats, el que significa que s'han retornat 7.547 milions d'euros a 11.492.000 contribuents.
- S'han presentat 20.991.000 declaracions, de les quals 1.155.000 han sigut realitzades a través del servici personalitzat de confecció per telèfon (pla “Li telefonem ”) i 319.000 s'han confeccionat presencialment en les oficines de l'Agència Tributària.
- Les presentacions a través de l'app de l'Agència Tributària han sigut un poc més de 363.000 i, sumades al fort incremente de declaracions presentades a través del web de l'Agència, han elevat el nombre de declaracions presentades per esta via fins assolir un 93% del total.
- Quant a les declaracions presentades, 14.410.000 han sigut amb sol·licitud de devolució, mentre que 5.593.000 han sigut per ingressar.
A continuació, el Director del Departament de Gestió Tributària assenyala les característiques bàsiques de la campanya de Renda recentment finalitzada:
-
De l'1 d'abril al 7 de maig: Importantíssima acceleració en el ritme de presentació de declaracions havent-se presentat en aquella data al voltant d'un 27% més que en el mateix període de l'any anterior, el que ve a significar que, a esta data, ja estaven presentades al voltant d'un intervinc del total de la campanya. En este punt, D. Gonzalo García de Castro aclarix que este incremente no es trasllada al total de la campanya 2019, augment del qual ha suposat al voltant d'un 2% en comparació de l'exercici anterior. Així mateix, assenyala que la via de presentació escollida majoritàriament ha sigut a través d'Internet, passant d'un 88% de declaracions presentades per esta via en l'exercici anterior a un 93% en la campanya actual, fet que suposa un augment d'aproximadament un milió de declaracions. A més, el Director del Departament de Gestió Tributària destaca que, durant este període d'incremente en la presentació de declaracions, l'Agència Tributària també ha augmentat les tramitacions, de manera que ha existit una perfecta correlació, el que ha permés mantindre les taxes de l'exercici anterior tant en nombre de devolucions com en imports.
-
Del 7 de maig al 30 de juny:
-
Atenció telefònica personalitzada: el dia 7 de maig va començar a funcionar el servici d'assistència telefònica per a la confecció i presentació de declaracions (pla Li telefonem). En esta campanya, com a conseqüència de la crisi sanitària i les limitacions imposades a l'atenció presencial, l'Agència Tributària ha reforçat el servici personalitzat d'atenció telefònica per tal de cobrir les necessitats dels contribuents, sense que hagueren d'esperar a què anara possible reobrir les oficines. Així, amb l'objectiu de què este anara el servici d'atenció personalitzat majoritàriament utilitzat pel contribuent fins el final de la campanya, s'ha potenciat el servici multiplicant per sis el nombre d'efectius dedicats al mateix, el que ha permés elevar a 1.155.000 la confecció de declaracions per este mitjà, enfront de les 239.000 de la campanya de Renda 2018. A més, l'oferta d'este servici ha sigut superior a seu demanda.
-
Atenció presencial: l'Agència Tributària ha sigut conscient en qualsevol moment de l'existència d'un sector de contribuents que tradicionalment reclamen una atenció presencial. Així, el dia 8 de juny es va posar en marxa també este servici, si bé prestant-se durant la mitat de dies i amb la mitat d'espais que en campanyes anteriors. No obstant això, el Director del Departament de Gestió Tributària destaca que, malgrat la reducció en este servici d'assistència, l'oferta d'atenció presencial ha estat per damunt de la demanda, igual que en l'atenció telefònica. També afegix que el nombre de contribuents que han optat per la via presencial ha sigut 319.000.
-
La Sra. Rosa María Prieto agraïx a D. Gonzalo García de Castro la seua intervenció i cedix la paraula als assistents per si desitgen realitzar alguna observació o consulta.
En primer lloc, intervé D. José Castaño Semitiel, representant del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya, qui comunica que encara s'estan presentant declaracions de renda i pregunta si l'Agència Tributària disposa de la dada del nombre de contribuents obligats que no han presentat la declaració. Afegix que este ha sigut un any excepcional quant a l'atenció presencial, tant per l'Administració com pels propis professionals tributaris. D. José Castaño prosseguix assenyalant que, així com existix un col·lectiu que compta, en alguna mesura, amb els mitjans i els coneixements per poder presentar la declaració, cal tindre molt este que també existix un perfil de contribuents que, si no se'ls atén presencialment, no saben o no poden presentar-la. Així, sol·licita que l'Agència Tributària el tinga molt en compte a l'hora de tramitar expedientes sancionadors i d'aplicar recàrrecs, sobretot en el cas d'aquelles declaracions negatives presentades que el contribuent, sense tindre l'obligació, l'ha fet fora de termini. És a dir, que no s'apliquen les sanciones i recàrrecs automàticament, sinó que es valore cada cas concret.
D. Gonzalo García de Castro li respon que pren nota de la qüestió plantejada i que, respecte de les sanciones, amb caràcter habitual no s'imposen automàticament, sinó que s'analitzen cas per cas i en la tramitació dels expedientes es tenen en compte diverses circumstàncies.
A continuació, pren la paraula D. Joan Torres Torres, representant de la Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessores Fiscals (FETTAF), qui manifesta que, en relació amb la presentació de declaracions, de l'exposat per D. Gonzalo García de Castro es pot traslucir que l'Agència Tributària ha complit amb les seues expectatives. Afegix que els professionals tributaris, finalment, també estan podent complir amb els seus clientes, però a costa d'un gran sobresfuerzo. Així, assenyala que el Reial decret-llei 14/2020 pel qual es van ampliar els terminis de presentació de determinades declaracions, fa menció a l'important paper que per a l'aplicació del sistema tributari desenvolupen els professionals tributaris, així com a les especials dificultats amb les que s'han estat trobant a l'hora de realitzar la seua activitat durant este període. En este sentit, manifesta que els col·laboradors socials han trobat a faltar en esta situació tan complicada una major empatia des de l'Administració, perquè si bé, com ja ha dit, estan aconseguint atendre les seues obligacions, també és veritat que molts companys estan abordant ara la campanya de l'impost de societats força esgotats. Finalment, indica que és possible que este no siga el moment oportú i que no sap si des d'este Fòrum o des de l'Agència Tributària directament o des del mateix Ministeri es podria haver fet alguna cosa més, però que, en la seua opinió, sí que hauria de realitzar-se una reflexió sobre este tema.
La Sra. Rosa María Prieto comenta que cal reconéixer l'esforç que els professionals tributaris han realitzat en estos moments tan difícils i extraordinaris per a tots, inclosa l'Agència Tributària, que, davant esta situació tan innovadora, també ha hagut de realitzar un gran esforç de reorganització. Afegix que, no obstant això, quant al manteniment de la durada de la campanya de Renda, si bé d'entrada esta decisió ha pogut paréixer una opció arriscada, és probable que, finalment, haja sigut un encerte, ja que a la vista de com va evolucionant la pandèmia amb constants rebrotes en determinades zones, és possible que tampoc s'haguera pogut prestar una atenció presencial en millors condicions si s'haguera endarrerit la seua realització.
A continuació D. Gonzalo García de Castro comenta que, encara que no ho ha manifestat en la seua intervenció inicial, desitja agrair el grandíssim esforç realitzat pels professionals tributaris per a, com ha comentat D. Joan Torres, traure avance les campanyes amb un nivell més que acceptable. Afegix que l'Administració és molt conscient d'això, ja que també ha hagut de realitzar un sobresfuerzo per a reorganitzar-se internament i poder seguir oferint els seus servicis. Assenyala que la situació de risc ha sigut més que evident per a tota la ciutadania i que per això, no pot deixar d'agrair la tasca dels col·laboradors socials.
A continuació, ja que no es produïxen més intervencions, la Directora del Servici de Planificació i Relacions Institucionals dóna pas al punt següent de l'ordre del dia i cedix la paraula a la Sra. Mercedes Jordán Valdizán, Subdirectora General de Tècnica Tributària del Departament de Gestió Tributària, qui exposarà l'activitat concernent al grup de treball de Novetats en normativa, models i campanyes.
4. Informació sobre els temes tractats en els grups de treball
La Sra. Mercedes Jordán pren la paraula i indica que els grups de treball d'este Fòrum han celebrat dos reunions conjuntes durant el primer semestre de 2020, en concret els dies 29 d'abril i 18 de juny. Seguidament, assenyala que, dels assumptes tractats, vol destacar les següents novetats relatives a l'actual campanya de l'impost de societats:
-
Novetats en els servicis d'informació i assistència: en el grup de treball es va comunicar que a partir de l'1 de juliol estarien disponibles les dades fiscals en poder de l'Administració, i que inclourien, entre una altra, informació declarada per tercers i pel mateix contribuent, tant en exercicis anteriors com en uns altres models. Per part seua, com limitacions del nou servici, es va informar de què en esta campanya no s'anaven a poder traslladar automàticament les dades a Societats WEB i que, a més, la informació facilitada estaria referida a l'any natural 2019, pel que esta no s'ajustaria al període impositiu d'aquelles entitats que el tingueren partit.
-
Novetats en els models:
-
Pel que fa als ajustaments en el resultat comptable: es va informar de la introducció d'un major desglosse en la informació continguda en les pàgines 12 i 13, així com la 19, on caldria identificar l'origen dels ajustaments, si eren del propi exercici o d'anteriors, ja anaren temporals o permanents. També es va comentar que esta modificació tenia la seua raó de ser tant en la millora del control, com en la de l'assistència, ja que el seu objectiu era poder informar al contribuent en els exercicis següents a aquell en el que es declarava, dels ajustaments pendents. D'altra banda, es va assenyalar que este desglosse anava a ser voluntari en la campanya de 2019, però que en els exercicis següents seria obligatori.
-
Millora en la identificació del contribuent i la caracterització de la declaració: es va comunicar que s'havien introduït nous caràcters en la pàgina 1, principalment, per tal de millorar la qualitat de les dades censals del contribuent, així com de l'assistència a l'hora de complimentar el model, de manera que les validacions s'adequaren més al caràcter que identificava la declaració.
-
-
Modificacions introduïdes pel Reial decret-llei 19/2020: en la reunió del grup de treball es va informar de què, si bé es mantenia el termini de presentació de l'impost establit en l'article 124.1 de la Llei de l'impost de Societats, el Reial decret-llei 19/2020 havia modificat el Reial decret-llei 8/2020, de manera que aquelles entitats que, a la finalització del termini de presentació, no hagueren aprovat els seus comptes anuals, pogueren realitzar la declaració amb els comptes disponibles. Per fer-ho, haurien de fer constar esta circumstància, marcant la casella corresponent en la pàgina 1 del model, i, si posteriorment, com a conseqüència de l'aprovació dels comptes anuals, l'autoliquidació de l'impost diferira de la ja presentada, disposarien de termini fins el 30 de novembre per a presentar una nova declaració. També es va informar de què este ajornament podria consistir en qualsevol de les dades comptables declarats, independentment del fet que afectaren al resultat. A més, en cas que la nova declaració suposara un major ingrés o una menor devolució, tindria el caràcter de complementària i hauria d'assenyalar-se esta circumstància en la pàgina 1 de la mateixa. D'altra banda, es va assenyalar que es meritarien els corresponents interessos de demora, tant a favor com en contra de l'Administració.
A continuació, demana la paraula la Sra. Stella Raventós, representant de l'Associació Espanyola d'Assessores Fiscals (AEDAF), qui pregunta sobre la “ratio legis” que subjau al fet que la data d'inici de còmput per al càlcul dels interessos de demora siga diferent segons es tracti d'una nova declaració que supose un major ingrés per a l'Administració, o d'una nova declaració que comporte una quantitat per retornar al contribuent. És a dir, per què en el primer cas es meriten interessos des de l'endemà a la finalització del termini ordinari de presentació i, en el segon, des de la data de presentació de la nova declaració. Afegix que no li pareix que siga equitatiu, principalment en una situació tan especial com la generada per la crisi sanitària.
La Sra. Mercedes Jordán respon que del que disposa el Reial decret-llei pareix que en el primer cas s'està identificant la nova declaració amb una complementària i, en el segon, amb una sol·licitud de rectificació. Afegix que, no obstant això, s'estudiarà la qüestió.
Seguidament, la Sra. Rosa María Prieto cedix la paraula a D. Antonio Ibarra López, representant de l'Associació Professional d'Experts Comptables i Tributaris (AECE), qui manifesta que, en comptes de que una vegada finalitzada la campanya de l'impost de societats l'Administració els agraïsca l'esforç realitzat, encara s'està a temps d'ampliar el termini de presentació. Afegix que vol emfatitzar el fet que els professionals tributaris estan esgotats i amb les oficines pràcticament col·lapsades, ja que acaba de finalitzar la campanya de Renda, però ja s'està immers en la de Societats i, a més, en la presentació de les autoliquidacions del segon trimestre. Assenyala que en la seua assessoria tenen encara sense formular els comptes d'un important nombre de pimes a les que porten la comptabilitat, el que els abocarà irremeiablement a haver de presentar, abans del 27 de juliol, les declaracions amb els comptes sense aprovar, simplement amb un balanç; al seu torn, açò els obligarà a haver de presentar, posteriorment, una nova declaració. Així, reitera que, en la seua opinió, encara s'està a temps i desitja que conste en acta que des de AECE se sol·licita l'ampliació del termini de presentació de l'impost de societats, reivindicació que, d'altra banda, s'ha realitzat amb anterioritat davant diferents instàncies, igual que des d'uns altres col·lectius. Finalment, sol·licita a l'Agència Tributària que prenga en consideració esta sol·licitud i la trasllade a qui competisca.
La Directora del Servici de Planificació i Relacions Institucionals contesta que la sol·licitud es recollirà en l'acta i que es traslladarà a l'òrgan competent. Seguidament cedix la paraula a D. Adolfo Jiménez Ramírez, representant de FETTAF, qui pregunta si seria necessari, havent presentat la declaració de l'impost de societats marcant l'opció de què els comptes estan sense aprovar, presentar una nova declaració inclús en cas que l'aprovació dels comptes no suposara cap variació respecte de la ja presentada en el termini ordinari.
La Subdirectora General de Tècnica Tributària li respon que, en cas que no diferisca, no és necessari presentar una nova declaració. D'altra banda, en relació amb la sol·licitud d'ampliació del termini de presentació de l'impost de societats, únicament vol recordar que el mateix està recollit en l'article 124 de la Llei 27/2014, pel que no és possible modificar-ho mitjançant una ordre ministerial.
A continuació, la Sra. Rosa María Prieto cedix la paraula de D. José Castaño, qui pregunta si s'iniciaran les devolucions en el cas de declaracions de l'impost de societats amb resultat per retornar presentades en el termini ordinari amb els comptes sense aprovar, o caldrà esperar a què s'este la nova declaració perquè s'inicien els procediments de devolució.
La Sra. Mercedes Jordán contesta que els procediments de devolució s'iniciaran independentment del fet que la declaració s'haja presentat amb els comptes aprovades o no. Aclarix que, en este últim cas, en la nova declaració que caldrà presentar abans del 30 de novembre caldrà fer constar l'import de la devolució ja rebut o, si escau, l'import de la qual devolució s'haja sol·licitat en la primera declaració.
Ja que no es produïxen més intervencions, la Subdirectora General de Tècnica Tributària continua amb la seua exposició i assenyala que es referirà a les novetats que es van abordar en el grup de treball en relació amb l'IVA :
-
Nou servici d'ajuda “Pre303”: es va informar de què, des del mes de febrer, estava disponible en la pàgina web de l'Agència Tributària un projecte pilote denominat “Pre303”, consistent en un nou servici d'ajuda per a determinats contribuents inclosos en el SII, en concret, aquells que estigueren inscrits al REDEME, que no anaren grans empreses ni grups d'IVA i compliren els següents requisits:
-
que no estigueren inclosos en règim de caixa ni siguen destinataris del mateix;
-
que no estigueren en el règim especial de béns usats, objectes d'art, antiguitats i objectes de col·lecció, ni Agències de Viatges, ni Ore d'Inversió
-
que no tingueren prorrata, ni sectors diferenciats.
També es va assenyalar en la reunió del grup de treball que d'este nou servici es beneficiarien un intervinc dels contribuents inclosos en el SII i que s'havia informat sobre el mateix tant en la pàgina web com a través de l'enviament de cartes informatives.
A més, es va indicar que en este projecte havia dos dates clau:
-
a partir de l'1 de juliol: es podria consultar el detall de les factures incloses en els llibres registre;
-
a partir de gener de 2021: es va informar de què estava prevista l'ampliació del col·lectiu que anava a poder utilitzar el servici d'ajuda “Pre303”, incloent-se també a grans empreses amb determinades característiques. També es va indicar que el servici anava a permetre consultar i revisar les dades censals, per a la qual cosa seria necessari un apoderament específic i, a més, que anava a suposar una ajuda per a l'emplenament de dades addicionals.
A tall d'exemple, la Sra. Mercedes Jordán cita el cas d'aquells contribuents que s'han acollit a la possibilitat de diferir l'IVA a la importació en la duana i que han d'ingressar-ho en l'autoliquidació mensual. Ja que l'Agència Tributària posseïx aquella dada, s'oferirà complimentada la casella corresponent de la declaració. Igualment, apareixerà complimentada la informació relativa a l'IVA pendent de compensar de períodes anteriors.
-
-
Canvis tècnics en el SII: en el grup de treball es va comunicar que, per tal de poder dur a terme les millores comentades en relació amb els servicis d'ajuda, era necessari introduir també millores en la validació de les dades dels llibres registre, sent alguna cosa més estrictes quant a la informació subministrada.
A continuació, la Sra. Mercedes Jordán assenyala que, quant a les normes en tramitació, així com a la previsió normativa, es van tractar en el grup de treball, entre d'altres, les següents qüestiones:
- Directiva (UE) 2018/822 del Consell, de 25 de maig de 2018 (Directiva sobre Intermediaris fiscals o DAC 6): es va informar que per part de l'Agència Tributària ja s'havien tramitat els models per a complir amb l'obligació d'informació, però que, no obstant això, estava pendent la transposició de la Directiva a la normativa nacional. Així mateix, es va assenyalar que l'Agència Tributària era conscient de què el compliment d'estes obligacions requeriria desenvolupaments informàtics, pel que el mes de juliol es facilitaria la informació tècnica en el Portal de Desenvolupadors.
- Projecte d'Ordre relativa a les declaracions informatives: es va comunicar que el tràmit d'audiència i informació pública estaria obert fins el 10 de juliol.
- Modificacions normatives en relació amb els llibres registre del SII: es va informar de què, previsiblement, entrarien en vigor l'1 de gener de 2021.
- En relació amb la declaració informativa per despeses en guarderia o centres d'educació infantil autoritzats: es va comentar la modificació relativa als llibres registre per tal de permetre la compatibilitat de llibres entre IRPF e IGIC.
Per a finalitzar amb la seua exposició, la Subdirectora General de Tècnica Tributària assenyala que, en relació amb la tramitació a les Corts dels projectes de llei que, previsiblement, regularan l'Impost sobre Transaccions Financeres i l'Impost sobre Determinats Servicis Digitals, ja ha finalitzat el termini per a la realització d'esmenes.
La Sra. Rosa María Prieto agraïx a la Sra. Mercedes Jordán la seua intervenció i oferix la paraula als assistents per si desitgen realitzar alguna observació.
En primer lloc, pren la paraula D. Rafael Gil March, representant del Consell General de l'Advocacia Espanyola, qui pregunta si existix alguna previsió en relació amb la recent Directiva de la UE que recull la necessitat, a causa de la crisi sanitària, de diferir determinats terminis de comunicació dels mecanismes transfronterers.
La Sra. Mercedes Jordán li respon que expressament no, però que, tàcitament, es pot entendre que Espanya s'ha acollit a l'ampliació dels terminis, ja que ni tan sols està encara transposada a la normativa interna la pròpia DAC 6. Afegix que, no obstant això, l'Agència Tributària ha publicat els dissenys de registre dels models, però, si més no, supeditats a la transposició de la DAC 6 i l'opció d'Espanya per l'ampliació dels terminis.
A continuació, la Sra. Stella Raventós comenta que recentment ha participat en unes sessions informatives en les que el representant de la Direcció General de Tributs havia confirmat que Espanya optaria per l'ampliació dels terminis, entre altres coses, perquè la DAC 6 no estava transposada. D'altra banda, afegix que les regles han de ser explícites i que sense la transposició de la DAC 6 no hi ha una norma que sustente la presentació de la informació.
Seguidament, D. Luis de l'Amo Carbajo, representant del Registre d'Economistes Assessores Fiscals, informa de què les esmenes ja s'han publicat a la pàgina del Congrés.
Ja que no es produïxen més intervencions, la Sra. Rosa María Prieto cedix la paraula a D. Javier Hurtado Puerta, Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària, per tal que comente l'activitat durant este semestre del grup de treball d'Anàlisi de mesures per a afavorir la certesa jurídica.
D. Javier Hurtado inicia la seua exposició manifestant que, en primer lloc, se suma a l'expressat tant per la Directora del Servici de Planificació i Relacions Institucionals com pel Director del Departament de Gestió Tributària i desitja agrair a tots els professionals tributaris el grandíssim esforç que han realitzat en uns moments tan inèdits, també per a l'Administració. Afegix que, per part seua, l'Agència Tributària també ha hagut de realitzar un gran esforç, però que és juste reconéixer que el treball dels professionals tributaris ha estat contribuint decisivament en el desenvolupament de les campanyes, no només en la de l'IRPF, sinó en general, a l'IVA, en l'impost de societats, de la qual campanya acaba d'iniciar-se, etc.
D. Javier Hurtado prosseguix la seua intervenció assenyalant que, de les qüestiones tractades en la reunió del grup de treball d'Anàlisi de mesures per a afavorir la certesa jurídica, referirà breument a les següents:
-
Reial decret-llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per a fer front a l'impacte econòmic i social de la COVID-19: en l'àmbit tributari va suposar la suspensió dels terminis dels procediments administratius que estaven tramitant-se en la data d'entrada en vigor del Reial decret-llei, així com els de caducitat i prescripció de qualsevol acció i dret. Posteriorment, les mesures adoptades van anar complementades per l'aprovació del Reial decret-llei 15/2020, de 21 d'abril, que va vindre a estendre els efectes de la suspensió fins el 30 de maig, el que ha suposat una ampliació dels terminis en 78 dies. No obstant això, en el grup de treball es va assenyalar que, si bé la regla general havia sigut aplicar la suspensió de terminis a tots els procediments d'aplicació dels tributs, així com als sancionadors i també als de revisió, s'havien produït algunes excepcions, com eren els casos en què els actes resultaven netament beneficiosos per al contribuent, com ara els procediments de devolució. Es va assenyalar que, en este sentit, l'Agència Tributària havia fet un esforç considerable per a accelerar estos procediments. Així mateix, es va comentar que una segona excepció a la regla general havia tingut lloc quan el contribuent, voluntàriament, havia decidit complimentar un tràmit o contestar un requeriment.
També es va indicar que s'havia publicat a la pàgina web de l'Agència Tributària un apartat específic, “Mesures tributàries COVID-19”, on, en un format faq, els Departaments de l'Agència Tributària havien fet un esforç de sistematització i clarificació de la informació derivada de l'aprovació de les diferents normes.
-
Ordre HAC/530/2020, de 3 de juny, per la qual es desenvolupa la disposició final dècima de la Llei 34/2015, de 21 de setembre, de modificació parcial de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, per la qual s'aproven els models 770, "Autoliquidació d'interessos de demora i recàrrecs per a la regularització voluntària prevista en l'article 252 de la Llei general tributària "i 771 "Autoliquidació de quotes de conceptes i exercicis sense model disponible en la Sede electrònica de l' AEAT per a la regularització voluntària prevista en l'article 252 de la Llei general tributària ": en la reunió del grup de treball es va indicar que l'article 252 venia a estendre l'absència de responsabilitat a aquells casos en els que l'obligat tributari, no havent declarat en termini, presentara espontàniament una declaració completa i veraç i pagara íntegrament tant les quotes com els interessos de demora i els recàrrecs corresponents. Es va comentar que el model 770 era per a l'autoliquidació dels interessos de demora i els recàrrecs i el 771 per a l'autoliquidació de quotes de conceptes i exercicis per als quals no es disposava d'un model en la Sede electrònica. En relació amb este punt D. Javier Hurtado assenyala que es tracta de supòsits molt específics i poc habituals, ja que tenen seu causa en irregularitats de més de 120.000 €.
-
Quant a l'activitat del propi Departament d'Inspecció Financera i Tributària, en la reunió del grup de treball es van destacar tres qüestiones:
-
En relació amb la suspensió dels terminis: es va comentar que les excepcions a la regla general s'havien limitat a actes beneficiosos per al contribuent, com ara execucions d'errades tant d'un Tribunal Economicoadministratiu com d'un Jutjat del Contenciós-Administratiu, devolucions tributàries, així com a aquells supòsits en els que el propi contribuent havia instat la continuació del procediment. D. Javier Hurtado assenyala que, no obstant això, estos últims han sigut molt poc significatius i nada comparable amb la qual cosa hauria sigut una activitat mitjanament normal del Departament.
-
Fi del termini de suspensió: es va assenyalar que a partir del dia 1 de juny s'havia représ l'activitat d'una forma gradual i progressiva, però àgil, en el sentit de no entendre els 78 dies de suspensió dels terminis com una manera de prolongar automàticament els procediments. Des dels Servicis Centrals del Departament s'havien dictat instruccions en este sentit. D'altra banda, el Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària afegix que, amb la recuperació de l'atenció presencial, l'Agència Tributària ha hagut de realitzar adaptacions, per tal d'assegurar el compliment dels criteris establits per les autoritats sanitàries. Així, s'han preparat sales ad hoc , amb afore limitat i separades de la resta de dependències, en les que s'han instal·lat mampares, dispensadors de gel hidroalcohòlic, etc. Així mateix, indica que, sense perjudici de nous rebrotes en determinades zones geogràfiques, l'objectiu és anar ampliant el nombre de sales que complisquen els estàndards de seguretat que en cada moment es recomanen, per tal de poder prosseguir amb una activitat el més pareguda possible a l'habitual.
-
Noves tècniques aplicades en els procediments del Departament d'Inspecció Financera i Tributària: a proposta de les Associacions es va informar en la reunió sobre determinades solucions de contingència que s'havien aplicat en relació amb la firma d'actes per mitjans electrònics, és a dir, sobreu el mecanisme mitjançant el qual, estant el contribuent en una província determinada, havia firmat a distancia una acta en una altra província. Així, es va aclarir que per a utilitzar este sistema el contribuent s'havia hagut de desplaçar a la Delegació de l'Agència Tributària de la província on radicava seu sede i, simultàniament, un funcionari es trobava a la seu de l'òrgan que estava instruint l'expediente. Durant el procés, el contribuent hauria estat assistit per un altre funcionari que li ajudaria en l'accés al sistema informàtic on estaria allotjat el text de les actes que s'anaven a firmar. Si tot era correcte es procedia a la firma a través de la utilització de targetes o llibretes digitalitzadores. Es va destacar que havia sigut un intrument excepcional i que únicament s'havia utilitzat amb persones jurídiques i en un context de voluntarietat.
-
-
Modificació dels articles 99 i 151 de la Llei general tributària pel Reial decret-llei 22/2020, de 16 de juny: D. Javier Hurtado comenta que es tracta d'un avanç molt significatiu ja que permet que les actuacions de l'Administració i dels obligats tributaris en els procediments d'aplicació dels tributs puguen realitzar-se a través de sistemes digitals que, mitjançant la videoconferencia o un altre sistema similar, permeten una comunicació bidireccional i simultània d'imatge i so, així com una interacció visual, auditiva i verbal. Afegix que, en relació amb els servicis d'informació i assistència, esta ferramenta ser de gran utilitat permetent que, sense haver de desplaçar-se a una oficina, el contribuent puga relacionar-se directament amb un funcionari i, en el marc que s'establisca per a aquell nivell d'assistència, realitzar dins dels sistemes de la pròpia Agència Tributària les gestions per a les quals estiga habilitat, les quals podrien ser l'actualització de dades censals, un canvi d'activitat, la presentació, fins i tot, d'una autoliquidació, etc. A més, assenyala que este mecanisme tindre una gran influència en el desenvolupament de les ADI (Administracions Digitals Integrals), en les que l'Agència Tributària vol concentrar el sistema d'atenció digital o no presencial, en benefici d'una major agilitació de procediments i un millor servici al contribuent. D'altra banda, en relació amb les actuacions pròpiament del Departament d'Inspecció Financera i Tributària, D. Javier Hurtado assenyala que l'establiment d'este sistema de videoconferencies, voluntari per a ambdues parts, redundarà en la simplificació dels tràmits, evitant desplaçaments innecessaris. Afegix que s'anirà implementant en la realització de les diligencies del procediment a mesura que es considere oportú i sempre que es puga garantir una transmissió i recepció segura dels documents, assegurant la seua autoria, autenticitat i integritat. A més, afegix que també s'obri una altra possibilitat, derivada de la competència regional única dins de la mateixa Delegació Especial. Així, assenyala a tall d'exemple la Delegació Especial d'Andalucía, on si la sede de l'òrgan inspector es troba a Sevilla i ha d'atendre a un contribuent que està a Almería, necessàriament el contribuent o l'actuari hauria de desplaçar-se d'un lloc a un altre. El sistema de videoconferencies permetria realitzar reunions en un entorn digital, almenys en aquelles actuacions que no siguen, d'alguna forma, definitives o de firma d'actes.
La Sra. Rosa María Prieto agraïx a D. Javier Hurtado la seua intervenció i oferix la paraula als assistents per si desitgen realitzar alguna observació.
Pren la paraula la Sra. Alicia Rodríguez Hitos, representant del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya, qui reitera el ja exposat pels representants de les Associacions que han intervingut amb anterioritat i reclama per part de l'Administració una escolta activa, que atenga les demandes més que justificades dels professionals tributaris. Així mateix, assenyala que una relació ha d'estar sostinguda per la mútua satisfacció de les parts, és a dir, que ha d'haver-hi una simbiosi que permeta que la relació perdure i vaja creixent perquè, si no, decau en una relació molt desequilibrada. Afegix que agraïx tota la informació traslladada des de l'Agència Tributària sobre les modificacions normatives, però que des del seu col·lectiu no s'entén que el dia 15 d'abril s'ampliara el termini per a les autoliquidacions del primer trimestre, quan ja estava, pràcticament, tot el treball fet, així com que no s'ampliara la durada de la campanya de Renda. En este sentit, reitera la petició realitzada per D. Antonio Ibarra i indica que encara s'està a temps d'ampliar el termini de presentació de l'impost de societats. Afegix que l'Agència Tributària hauria de fer-se càrrec de la polivalència de la tasca dels col·laboradors socials, que no només s'ocupen de temes d'àmbit tributari. Així, subratlla que els professionals tributaris estan complint amb la seua tasca realitzant jornades de 14 i 15 hores diàries, a risc d'encomanar-se amb la COVID-19 i a costa de la seua salut física i emocional.
D. Javier Hurtado li contesta que se solidaritza plenament amb els professionals tributaris ja que coneix perfectament el desenvolupament de les campanyes que, sense acabar una, ja està començant una altra. Afegix que, en la seua opinió, és molt important sintonitzar la tasca de l'Agència Tributària amb la dels col·laboradors socials, en benefici d'un funcionament adequat del sistema tributari. No obstant això, assenyala que, en l'ampliació del termini de la campanya de l'impost de societats, la competència no és de l'Agència Tributària i que li consta que al Ministeri han arribat diferents propostes, algunes contradictòries entre si. A més, destaca que en este tipus de decisions són molt importants les qüestiones pressupostàries, ja que qualsevol dilació en un termini pot comportar problemes de liquiditat al sector públic.
A continuació, la Sra. Rosa María Prieto afegix que els col·laboradors socials han de ser conscients de què des de l'Agència Tributària s'han traslladat nombroses propostes al Ministeri. A més, en els casos en els que ha existit sintonia, com per exemple en l'ampliació del termini per a la presentació de les autoliquidacions del primer trimestre, s'ha impulsat una proposta unànime per part de tots els participants en este Fòrum. No obstant això, reitera l'indicat pel Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària quant a que hi ha matèries en les que l'Agència Tributària només pot donar la seua opinió, però que, finalment, són decidides per qui té la competència per això i que, a més, en la solució adoptada es tenen en consideració uns altres factors que l'Agència Tributària desconeix.
A continuació, pren la paraula D. Javier Gómez Taboada, representant de l'Associació Espanyola d'Assessores Fiscals (AEDAF), qui manifesta que en la seua Associació ha cridat l'atenció durant estes setmanes una situació que consideren ve a agreujar la “patologia” del tràmit d'audiència previ a la subscripció de les actes i que consistix en el fet que la Inspecció està utilitzant este tràmit per a instar al contribuent a manifestar la conformitat o disconformitat amb la proposta de regularització. Afegix que, en la seua opinió, este tràmit ja és, com a mínim, singular, ja que el contribuent l'afronta sense tindre un coneixement previ oficial de les pretensions del servici inspector, com perquè, a més, s'utilitze el mateix per a sol·licitar a l'obligat tributari que manifeste la seua conformitat o no amb una proposta de regularització que desconeix. Afegix que la qüestió del tràmit d'audiència previ a la subscripció d'actes ja s'ha plantejat en reunions anteriors d'este Fòrum, però que, no obstant això, vol sol·licitar a l'Agència Tributària que promoga l'eliminació dels tràmits, així com les comunicacions, d'este tenor. Així, assenyala que, si bé l'Agència Tributària no té competències en l'elaboració de normes, sí té una capacitat d'influència en els òrgans on estes es gesten.
D. Javier Hurtado li contesta que no compartix les seues apreciacions sobre el procediment inspector, ja que este procediment compta amb la presència de l'obligat tributari des del mateix moment de la seua iniciació. Afegix que, en la seua opinió, donar audiència a una persona a la que s'ha estat sentint durant tota la instrucció del procediment, és un tràmit ociós. Indica que este tràmit va anar una garantia que es va afegir al procediment en un moment donat, però que no aporta nada, ja que l'obligat tributari està en presència de l'actuari durant tota la tramitació del procediment i, com a conseqüència, l'interessat o el seu assessor arriba al tràmit de subscripció de l'acta amb un perfecte coneixement del que contindre la proposta de regularització. D'altra banda, assenyala que la Llei general tributària no ha previst per al procediment d'inspecció l'existència d'un acte formal d'informada el contribuent del contingut de l'acta amb caràcter previ al tràmit de subscripció de la mateixa. A més, indica que, una vegada que firmada la proposta de regularització, es dóna pas a un tràmit d'al·legacions prèvies a l'acord, on l'interessat ja compta amb el coneixement de tot l'expediente inspector, del qual se li ha donat audiència, així com de la proposta de regularització, de què també se li ha donat trasllat. Afegix que este tràmit d'al·legacions cobrix les necessitats de defensa de qualsevol persona, sense perjudici que, amb anterioritat al tràmit d'audiència previ a la subscripció d'una acta, també se li haja facilitat tota la informació, si bé, informalment. Així mateix, D. Javier Hurtado assenyala que el que constituiria una “patologia” en el procediment seria el fet que un actuari haguera sol·licitat que es done conformitat a una posada de manifest que no haguera tingut lloc atès que el contribuent no haguera pogut comparéixer com a conseqüència de la situació excepcional provocada per la crisi sanitària, i això, sempre que no se li haguera posat de manifest amb anterioritat. Finalment, reitera que no compartix l'exposat per D. Javier Gómez ja que, en la seua opinió, el procediment inspector és un procediment molt garantista, que compta amb nombrosos tràmits que asseguren que l'obligat tributari tinga en qualsevol moment coneixement de les actuacions que es van realitzant i que, a més, no entén què aportaria l'afegir un altre tràmit amb una “preproposta”, previ al tràmit de subscripció de l'acta.
Novament intervé D. Javier Gómez, per a assenyalar que entre els professionals tributaris és un sentir general el fet que el procediment inspector, encara que sobre el paper estiga infestat de garanties, entre d'altres, el tràmit d'audiència al·ludit, la realitat és que moltes vegades, en la seua execució pràctica, estes garanties decauen. Afegix que la seua intenció al comentar el sense sentit que ha ocorregut estos dies, consistent a instar al contribuent a què manifeste per escrit la seua conformitat o la seua disconformitat en relació amb una proposta que, oficialment, desconeix, no és una altra que posar de manifest que és molt necessària una reflexió sobre com arbitrar el tràmit final de la subscripció de les actes. Així, assenyala que, sense perjudici que durant mesos s'hagen compartit actuacions amb l'actuari, hauria d'arbitrar-se un mecanisme que dote al tràmit d'audiència previ d'una efectivitat real. Afegix que el seu propòsit al compartir l'anècdota, encara que greu, que li ha ocorregut, és obrir un debat sobre esta qüestió, ja que en la seua opinió este és un fòrum adequat per això.
A continuació, intervé D. Joan Torres qui manifesta que no seguirà amb la qüestió suscitada sobre el tràmit d'audiència, però que el fet que totes les parts puguen donar la seua opinió li pareix molt enriquidor. Prosseguix assenyalant que coincidix totalment amb D. Javier Hurtado quant a la importància de sintonitzar la tasca de l'Agència Tributària amb la dels professionals tributaris i que seria magnífic que este Fòrum servira per a, davant determinades situacions o matèries, després d'un debat entre tots els participants, Agència Tributària i col·laboradors socials, pogueren presentar una proposta consensuada davant el Ministeri. Afegix que, no obstant això, aquella no ha sigut la percepció que ha tingut durant esta etapa tan difícil, on l'actitud de l'Agència Tributària li ha paregut una cosa així com neutral, és a dir, que, davant les propostes dels col·lectius de professionals tributaris, el mateix es podia entendre que estava a favor que en contra. Afegix que es fa càrrec de tots els problemes que ha calgut afrontar, però que en nom de la cooperació i de la certesa jurídica, seria molt positiu per al funcionament del sistema tributari poder establir aliances entre tots els participants en este Fòrum.
Seguidament pren la paraula D. Miguel Ángel Ruiz Ayuso, representant del Registre d'Economistes Assessores Fiscals (REAF), qui assenyala que està d'acord amb l'exposat amb D. Javier Gómez pel que fa al procediment d'inspecció. Afegix que, si bé durant el mateix es van firmant diferents diligencies i aportant documents, en la pràctica, quan arriba el dia de firmar les actes, realment es desconeix l'import al que ascendix, ja que s'ignora si determinades despeses s'han admés. Així, comenta que el procediment milloraria amb l'establiment d'algun mecanisme de valoració de tot el que s'ha anat recollint en les diligencies, de manera que, prèviament al dia de subscripció de les actes, es tinguera la certesa del que s'anava a firmar. D'altra banda, el representant de REAF indica que des dels servicis de gestió tributària s'està requerint a empresaris i professionals que estan en el règim d'estimació directa, tant normal com simplificada, perquè aporten els llibres registre de l'activitat, preferentment el de compres i despeses. Una vegada aportats, es rep la notificació del tràmit d'al·legacions, amb una liquidació provisional en la que es comunica que no s'admeten determinades despeses adduint que no existix correlació amb els ingressos o que es considera que no són despeses de l'activitat. Tot seguit s'aporten els justificants i les factures que, prèviament, no s'han sol·licitat i l'Agència Tributària rectifica la liquidació emesa. Així, sol·licita una major rigor en este procediment i no avançar-se amb la liquidació provisional, ja que no és possible que l'Administració, simplement amb la revisió dels llibres registre, puga determinar quines despeses no són de l'activitat.
D. Gonzalo García de Castro contesta que no li falta raó i que caldrà buscar una solució per a estos procediments de comprovació limitada que, en el més substancial, es dirimixen després de l'emissió de la proposta de liquidació provisional. No obstant això, el Director del Departament de Gestió Tributària assenyala que l'important és que el caràcter contradictori, és a dir, el diàleg procedimental entre Administració i administrat, tinga lloc abans que es produïsca l'acte administratiu amb una liquidació definitiva. Afegix que agraïx el suggeriment i que pren nota per a analitzar i millorar el procediment.
A continuació D. Javier Hurtado respon a D. Miguel Ángel Ruiz Ayuso que, quant a l'àrea del seu Departament, té tota la raó i que està d'acord en què un col·laborador social té dret a exigir a l'actuari que li proporcione, de manera informal, un coneixement exacte del que es firmarà el dia de subscripció de les actes. Afegix que discrepa quant a la formalització, però no en què el professional tributari té dret a conéixer el que es firmarà.
Seguidament pren la paraula la Sra. Stella Raventós qui exposa que subscriu l'exposat per D. Javier Gómez Taboada pel que fa a la pràctica diària de la Inspecció. Afegix que va haver-hi un temps en el que el tràmit d'audiència previ sí aportava un poc al procediment i que, hui dia, també hi ha inspectors que l'utilitzen per a comunicar el resultat del mateix. D'altra banda, indica que no només es tracta de conéixer amb caràcter previ l'import de les actes, sinó també el raonament que subjau en el càlcul. Afegix que el fet que el contribuent o el seu assessor participen en les actuacions del procediment inspector no significa que sàpien el que està prenent en consideració l'actuari. Comenta que durant estos dies té una posada de manifest d'un expediente electrònic amb 658 documents i ignora el que l'inspector està valorant en relació amb els mateixos. Afegix que, evidentment, firmarà les actes en disconformitat ja que entén que l'expediente no s'ha posat realment de manifest, al faltar d'informació quant a la consideració que del que s'ha fet haja pogut realitzar l'Administració. Per a finalitzar, la representant de AEDAF assenyala que este és un aspecte de la Llei general tributària que cal abordar i que si, realment, no es va a poder dotar al tràmit d'audiència previ d'una efectivitat, seria millor eliminar-ho perquè no porte a equívocs, ja que hi ha clients que pensen que en aquell tràmit encara es podria esbrinar un poc.
A continuació, intervé D. Luis de l'Amo qui indica que ja en l'última reunió dels grups de treball es va estar tractant este assumpte. Assenyala que, ja que la relació entre el contribuent o el seu assessor i l'actuari ha de ser fluïda durant tot el procediment inspector, el lògic seria que aquells estigueren perfectament assabentats tant dels imports, com dels fets i fonaments jurídics en els que es basen. Afegix que, no obstant això, en la pràctica no succeïx així i és el que dóna lloc a què es produïsquen situacions absurdes, en les que l'actuari, que desitja saber, com és lògic, si les actes es firmaran en conformitat o no, li pregunta a l'interessat sobre la qüestió, sense que este conega què és el que se subscriurà. Per a finalitzar, D. Luis de l'Amo apunta que, per a solucionar este problema, bastaria, potser, amb una modificació de les formes de funcionament mitjançant unes instruccions internes.
Pren la paraula D. Javier Hurtado i manifesta que està absolutament d'acord amb tots els intervinents en què en el moment de la firma de les actes l'interessat ha de conéixer l'expediente en la seua totalitat. Afegix que, tanmateix, ha de reiterar la seua discrepància quant al plantejament formalista d'este punt, és a dir, al relatiu a establir un tràmit addicional als ja existents en el que es realitze una cosa així com una “preproposta”. El Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària manifesta que, no obstant això, pren nota de l'assumpte i que l'analitzarà amb el personal inspector, ja que des d'un punt de vista pràctic és essencial que existisca una major transparència. D'altra banda, afegix que si li sorprenen tant estes situacions que s'estan comentant és pel fet que el 90 % de les actes es firmen en conformitat, del que, al seu juí, es desprendria que no hi ha tanta controvèrsia i falta de transparència. Per a finalitzar la seua intervenció, D. Javier Hurtado reitera que tractar amb el personal del seu Departament l'assumpte de la necessitat de què es comunique íntegrament la proposta de regularització, ja que, encara que només es donara un únic cas, li pareixeria preocupant.
A continuació, intervé D. Rafael Gil, qui reitera que este és un marc idoni per a, entre tots els participants, debatre i buscar solucions a qüestiones com esta que s'ha plantejat del tràmit d'audiència previ, que, d'altra banda, ja s'ha tractat en reunions anteriors. Afegix que, igual que han manifestat altres intervinents, en la seua opinió, este tràmit és absurd, per molt garantista que siga. Assenyala que també està d'acord en què el verdaderament important és que en aquell moment es conega tot l'expediente, independentment de què es desitge fer al·legacions o no. Per tant, proposa utilitzar este Fòrum per a, en un tarannà positiu i cooperatiu, buscar una solució realment útil i traslladar-la a la instància corresponent on s'haja de considerar. Finalitza la seua exposició comentant que cal intentar simplificar el procediment, eliminant qualsevol tràmit que no siga d'utilitat, però que, de moment, es podria utilitzar el tràmit al·ludit per a, en nom d'una major transparència, proporcionar a l'interessat un coneixement concret sobre el que es firmarà.
Seguidament, pren la paraula la Sra. Pilar Otero Moar, representant del Consell General de Col·legis de Gestors Administratius d'Espanya, qui manifesta que és molt gratificant que l'Agència Tributària reconega la tasca que els col·laboradors socials han estat realitzant, així com la pressió a la que han estat sotmesos, i que li ho traslladarà als integrants del col·lectiu al que representa. Afegix que, tanmateix, la situació que ha generat la crisi sanitària ha evidenciat l'existència d'un problema consistent en què els professionals tributaris no han pogut trobar un canal adequat on se'ls escoltara i se'ls comprenguera. Assenyala que entén perfectament que l'Agència Tributària no té la competència normativa, però és l'enllaç més pròxim amb el que compten els professionals Tributaris per a fer arribar els seus problemes a l'Administració tributària. Així, assenyala que en este Fòrum s'ha d'aprofundir sobre este assumpte i buscar solucions, per tal d'evitar situacions tan lamentables com ha sigut el fet que, després d'estar gairebé un mes sol·licitant l'ampliació del termini de presentació de les liquidacions del primer trimestre, este s'ampliara en l'últim moment, quan ja estava tot, pràcticament, resolt. La Sra. Pilar Otero indica que els professionals tributaris han demostrat que complixen amb la seua tasca, encara que siga a costa de moltes hores de treball i dedicació. Afegix que, no obstant això, cal investigar vies o fórmules que permeten que quan les seues pretensions siguen raonables, com en el cas comentat, siguen ateses.
La Sra. Rosa María Prieto li contesta que l'Agència Tributària ha traslladat totes les sol·licituds que han arribat a través del Fòrum i que moltes, a més, les ha donat suport a. Afegix que, no obstant això, qui té la competència per a prendre les decisions el fa sobre la base de diferents consideracions. Així, reitera que desitja garantir que este Fòrum ha servit de canal de comunicació amb unes altres instàncies i que l'ha fet profusament durant este període, traslladant totes les qüestiones i donant suport a les que ha jutjat raonables i viables.
A continuació, la Directora del Servici de Planificació i Relacions Institucionals dóna pas al punt següent de l'ordre del dia.
5. Altres consideracions, precs i preguntes
Pren la paraula D. José Castaño, qui indica que desitja preguntar sobre dos qüestiones: en primer lloc, en relació amb el Codi de Bones Pràctiques, desitja saber quins plans té l'Agència Tributària per a reprendre el seu desenvolupament, després d'haver estat una miqueta relegat degut a la situació tan excepcional que s'ha viscut; i, en segon lloc, si el Pla Estratègic de l'Agència Tributària 2020-2023, de la qual exposició va realitzar el Director General en l'últim Ple, patirà modificacions com a conseqüència de la pandèmia.
La Sra. Rosa María Prieto li respon que, en relació amb la primera qüestió, efectivament, el Codi de Bones Pràctiques ha estat relegat degut a l'existència d'unes altres prioritats de la qual atenció immediata era més urgent, però que, no obstant això, s'ha estat treballant en la implementació del compromís de l'Agència Tributària relativa a l'establiment d'un canal per a la realització de consultes. En este sentit, assenyala que és possible que es pose en marxa a finals de mes, ja que els desenvolupaments informàtics estan molt avançats. D'altra banda, en relació amb un altre dels compromisos compliment del qual també estava previst per a abans de l'estiu, el d'habilitar un sistema de cita prèvia especial per als professionals tributaris, assenyala que este s'ha vist més afectat, degut, sobretot, a què l'atenció presencial ha sigut una de les àrees que més ha calgut reestructurar. Afegix que s'espera poder donar-li un impuls a partir del mes de setembre. D'altra banda, quant al plantejat sobre el Pla Estratègic de l'Agència Tributària 2020-2023, la Directora del Servici de Planificació i Relacions Institucionals manifesta que seguix plenament vigent, encara que, com a conseqüència de la crisi sanitària provocada per la COVID-19, l'Agència Tributària està realitzant determinats ajustaments, sobretot per a l'any 2020, si bé tant els indicadors estratègics com les principals actuacions que es plantejaven seguixen estant plenament operatius.
Ja que no es realitzen noves intervencions, la Directora del Servici de Planificació i Relacions Institucionals agraïx a totes la seua assistència i participació i dóna per conclosa la dissetena sessió del ple del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris.
La secretària Tècnica del Fòrum
La Sra. Dolores Carreño Beltrán
El Director del Departament de Gestió Tributària
(en substitució del Director General de l'AEAT )
D. Gonzalo David García de Castro