Acta de la reunió
ACTA DE LA REUNIÓ DEL PLE DEL FÒRUM D'ASSOCIACIONS I
COL·LEGIS DE PROFESSIONALS TRIBUTARIS
CELEBRADA EL 3 DE JULIOL DE 2018
President del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D. Jesús Gascón Catalán
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Director del Departament de Gestió Tributària
D. Rufino de la Rosa Cordón
Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària
D. Luis Mª Sánchez González
Director del Departament de Recaptació
D. Guillermo Barros Gallego
Director del Departament d'Informàtica Tributària
D. Manuel Alfonso Castro Martínez
Director del Servici Jurídic
D. Diego Loma-Osorio Lerena
Directora del Servici de Planificació i Relacions Institucionals
D.a Rosa María Prieto del Rei
Inspectora d'Hisenda de la Subdirecció General de Gestió i Intervenció de IE – Departament de Duanes i IE
D.a María Sánchez-Cervera Valdés
Membres en representació de les Associacions i Col·legis
Associació Espanyola d'Assessores Fiscals
Directora del Gabinet d'Estudis
D.a Lucía Torrejón Sanz
Vocal Responsable d'Estudis i Investigació
D. Javier Gómez Taboada
Associació Professional d'Experts Comptables i Tributaris d'Espanya
Delegat de Madrid
D. José Antonio Fernández García-Moreno
Consell General de Col·legis d'agents i comissionistes de duanes
Secretari del Consell
D. Manuel López Frías
Consell General de Col·legis de Gestors Administratius d'Espanya
Responsable de l'Àrea Fiscal del Consell General
D.a Pilar Otero Moar
Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya
Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals
D. José Castaño Semitiel
Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals
D. José Ruiz Sánchez
Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessores Fiscals
President
D. Joan Torres Torres
Adjunte a Presidència
D. José Luis Carreras Torres
Gabinet de Gestors Administratius i Assessores Fiscals
Advocada
D.a Raquel Cobos Casero
Registre General d'Assessores Fiscals / Registre d'Economistes Assessores Fiscals
Vicepresident del Consell Directiu
D. Miguel Ángel Ruiz Ayuso
Secretaria Tècnica del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Subdirectora General de Comunicació Externa – Servici de Planificació i Relacions Institucionals
D.a María Dolores Carreño Beltrán
Madrid, 3 de juliol de 2018, se celebra la tretzena reunió plenària del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, assistint les persones ressenyades, i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
- Obertura pel Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
- Aprovació de l'acta de la sessió celebrada el 28 de novembre de 2017.
- Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris: propostes de millora.
- Balanç provisional de la campanya d'IRPF 2017.
- Altres consideracions, precs i preguntes.
1. Obertura pel Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
Obri la sessió D. Jesús Gascón Catalán, Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària i president del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, qui, després de donar la benvinguda i agrair l'assistència a tots els estos, demana disculpes per no haver-se pogut posar en contacte amb cadascun dels assistents amb anterioritat a la celebració de la sessió plenària, al mateix temps que manifesta seu assabenta disposició a les Associacions i Col·legis representats en el Fòrum. Seguidament assenyala que l'important no són les persones sinó les Institucions i, en este sentit, indica que l'Agència Tributària es va comprometre fa ja més d'una dècada amb els mecanismes cooperatius, alineant-se amb els països més avançats de la Unió Europea i de l'OCDE, sent esta la línia de treball que se seguirà impulsant. Continua assenyalant que la relació entre l'Administració Tributària i els contribuents, així com amb els professionals que els representen, ha de ser fluïda, bidireccional i amb un grau de confiança cada vegada major, podent servir este Fòrum de curs per a l'èxit d'este nou model de relació. Afegix D. Jesús Gascón que el canvi no és opcional i que l'Administració ha d'avançar, ja que en la societat es produïxen contínues transformacions, havent de treballar per a afrontar els nous reptes com la transposició de la DAC6 o les modificacions a l'IVA. Així mateix, s'ha d'avançar en el desenvolupament de mecanismes de cooperació que reforcen la seguretat jurídica, sent el paper dels professionals tributaris clau en estos treballs. Finalment, proposa obrir una ronda d'intervencions perquè els assistents puguen realitzar els seus comentaris.
Pren la paraula D. José Ruiz Sánchez, representant del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya, qui, després de felicitar al Director General pel seu nomenament, manifesta el seu interés en què seguisca existint una estretix col·laboració entre ambdues parts. Prosseguix assenyalant que els professionals tributaris necessiten que se'ls escolte, atès que en la seua tasca diària mantenen una relació molt directa amb l'Administració, podent aportar solucions a problemes amb els que de vegades es troba, que redundarien en benefici dels seus clientes i, per això, de l'Administració i dels propis professionals tributaris.
Intervé D. Jesús Gascón per a assenyalar que en matèria de relació cooperativa es continuarà avançant en la mateixa línia que l'han fet els seus predecessors, ja que es tracta d'un objectiu institucional de l'Agència Tributària, independentment de la persona que la dirigisca.
Pren la paraula D. José Castaño Semitiel, representant també del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya, qui indica que els col·laboradors socials volen aprofitar l'oportunitat que els brinda el Fòrum per a abordar matèries del seu interés i reitera la petició de comptar amb representants de la Direcció General de Tributs en el mateix.
En relació amb esta petició, el Director General de l'Agència Tributària assenyala que, si bé, este Fòrum està centrat a l'Administració Tributària, no existix inconvenient en què la Direcció General de Tributs puga participar en algun grup de treball.
Pren la paraula D.a Raquel Cobos Casero, representant del Gabinet de Gestors Administratius i Assessores Fiscals (GESAF) i a continuació D.a Pilar Otero Moar, representant del Consell General de Col·legis de Gestors Administratius d'Espanya els qui, després de felicitar a D. Jesús Gascón pel seu recent nomenament, se sumen a les peticions efectuades pels seus companys, assenyalant la necessitat de què les seues propostes siguen analitzades i tingudes en compte.
Seguidament intervé D. Miguel Ángel Ruiz Ayuso, representant del Registre General d'Assessores Fiscals i del Registre d'Economistes Assessores Fiscals (REAF – REGAF), qui, després de felicitar al Director General pel seu nomenament, oferix la col·laboració de l'organització a la que representa per a potenciar l'activitat dels grups de treball, avançar en els problemes que la pràctica diària els presenta i fomentar la bilateralitat en les relacions amb l'Administració.
Pren la paraula D. Joan Torres Torres, representant de la Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessores Fiscals (FETTAF), qui se suma a l'assenyalat anteriorment pels seus companys i destaca la necessitat de què existisca una bona relació entre els professionals tributaris i l'Agència Tributària, així com la possibilitat que esta actue com portaveu davant el Ministeri o altres òrgans de l'Administració e, fins i tot, davant les Corts, per a transmetre les seues inquietuds.
Intervé D. Jesús Gascón, per a manifestar que, amb seguretat, trobaran punts de trobada en temes com la certesa jurídica, la simplificació del sistema tributari, etc., al ser estes preocupacions comunes, perquè, el que constituïx una carrega per a l'obligat tributari i per als professionals que l'assessoren, moltes vegades també l'és per a la pròpia Administració.
Seguidament intervé D. José Luis Carreras Torres, representant també de FETTAF, qui s'adherix al ja comentat en les anteriors intervencions.
Pren la paraula D. Manuel López Frías, representant del Consell General d'agents i comissionistes de duanes, qui, després de reiterar la felicitació al nou Director, exposa que des de la seua associació sempre s'han considerat col·laboradors de l'Administració i consideren este Fòrum de suma importància, atès que en ell estan estos un elenc dels professionals tributaris d'este país, on poden ser escoltats i tingudes en compte les seues propostes.
Intervé D. Jesús Gascón per a indicar que l'àmbit duaner és un bon exemple de la necessitat de combinar els controles amb la facilitació del comerç. L'Agència Tributària ha de garantir el compliment de les obligacions tributàries, però sense que això afecte al normal desenvolupament de la seua activitat econòmica, i és en açò en el que cal buscar punts de trobada, fent extensiu el model duaner a uns altres àmbits.
Pren la paraula D. José Antonio Fernández García-Moreno, representant de l'Associació Professional d'Experts Comptables i Tributaris (AECE), qui se suma al ja comentat en les intervencions anteriors.
A continuació, intervé D. Javier Gómez Taboada, representant de l'Associació Espanyola d'Assessores Fiscals (AEDAF), qui subscriu el que s'ha dit pels seus companys i afegix que la seua Associació considera que és important aprofitar el Fòrum per a un millor coneixement d'ambdues parts i destaca el firme i contrastat compromís de totes les Associacions i Col·legis representats amb la professionalitat en l'exercici de l'assessorament fiscal. Prosseguix assenyalant que, com primers aplicadors del sistema tributari, rebutgen el frau i el combaten fent una necessària i diària tasca pedagògica amb els seus clientes, pel que en esta tasca donen suport a l'Agència Tributària. D'altra banda, D. Javier Gómez assenyala que la desitjable cooperació es construïx necessàriament entre dos parts, l'Agència Tributària i els assessores, estos com representants dels contribuents, sent necessària la confiança mútua per a aconseguir una relació fructífera. A continuació, el representant de AEDAF, comenta breument alguns casos rellevants en l'àmbit tributari que s'han produït en els últims temps i que considera paradigmàtics:
- El Tribunal Suprem, amb el nou règim del recurs de casació, ha denunciat diverses pràctiques administratives que vénen desatenent interpretacions judicials, algunes d'elles emeses pel mateix Tribunal Suprem.
- Els vocals del Tribunal Economicoadministratiu Central porten en funcions gairebé un any.
- L'Agència Tributària perd un de cada dos plets davant els Tribunals Economicoadministratius o els Tribunals de Justícia i açò en un país on, per imperatiu legal, l'activitat administrativa està dotada de presumpció de legalitat, certesa i validesa.
- Espanya en matèria tributària ha rebut diversos cops de la Unió Europea, sense que això haja tingut especials conseqüències.
- El mes de maig passat trenta-cinc catedràtics de dret tributari van denunciar que l'escenari tributari a Espanya ha suposat la degradació del ciutadà a súbdit.
Pren la paraula D. Jesús Gascón per a assenyalar que, efectivament, del que es tracta és de posar de manifest els problemes que sorgisquen per a buscar solucions. Prosseguix la seua intervenció valorant positivament l'existència d'un nou recurs de casació davant el Tribunal Suprem que rectifique o ratifiqueu el criteri de l'Agència Tributària, si bé el desitjable seria que el procés finalitzara abans, amb normes més clares i procediments de resolució més àgils. Afegix D. Jesús Gascón que la litigiositat és un tema d'especial preocupació, ja que el fet que es produïsquen resolucions contràries al criteri de l'Agència Tributària significa que l'actuació de l'Administració no ha sigut la desitjable. Quant a les xifres, indica D. Jesús Gascón que, en estos moments, un de cada tres expedientes que arriben als Tribunals s'anul·len. Si bé les estadístiques donen una xifra major, això es deu a que hi ha reclamacions que procedixen d'uns altres òrgans i d'uns altres tributs, especialment els cedits, que tenen una conflictivitat molt alta, el que desvirtua les xifres. No obstant això, i al marge de les estadístiques, és un fet que existix una alta litigiositat amb un significatiu nombre d'errades en contra de l'Agència Tributària que haurien d'evitar-se, per a la qual cosa és necessari molt diàleg. Finalment, el Director General mostra el seu agraïment a la col·laboració mostrada pels professionals en esta tasca.
2. Aprovació de l'acta de la sessió celebrada el 28 de novembre de 2017.
El president del Fòrum cedix la paraula a D.a Mª Dolores Carreño Beltrán, responsable de la Secretaria Tècnica del Fòrum, qui manifesta que l'acta de la 12a sessió plenària va anar remesa a les Associacions i Col·legis per tal que remeteren els seus comentaris a la mateixa. GESAF va enviar observacions que van anar incorporades al text i comunicades a la resta dels participants en este Fòrum. Per part seua AEDAF va informar que tenia objeccions a la redacció de l'acta, si bé les mateixes serien exposades en el Ple. A continuació, cedix la paraula als representants de AEDAF.
Pren la paraula D. Javier Gómez Taboada qui comença la seua exposició explicant que la seua Associació es va reservar el dret de fer públiques les seues observacions fins la celebració d'este Ple atès que les mateixes transcendixen a la redacció de la pròpia acta i afecten, fins i tot, a un altre punt de l'ordre del dia. Prosseguix comentant que, en el que a l'acta es referix, l'objecció de AEDAF és al punt IV, on literalment es diu “A continuació D. Santiago Menéndez, sotmet a la votació del Ple el Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris, resultant aprovat per la majoria, amb l'abstenció de GESAF i el vot en contra de AEDAF i REAF-REGAF. Així, el president del Fòrum declara que el Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris queda aprovat”. D. Javier Gómez Taboada afegix que les normes de funcionament del Fòrum en seu apartat III.1.7 disposen que “Els acords s'adoptaran sempre per consens entre els assistents a les reunions del Ple” i que el diccionari de la RAU definix consens com “acord produït per consentiment entre tots els membres d'un grup”, pel que AEDAF entén que el Codi de Bones Pràctiques no va poder quedar aprovat, ja que va haver-hi dos associacions que van votar en contra. Per tot això, AEDAF manifesta la seua oposició a la redacció de l'acta en aquells termes, negant-se a la seua aprovació i sol·licitant que estos motius s'incorporen a l'acta de la 13a sessió.
A continuació, intervé D. Miguel Ángel Ruiz Ayuso, representant de REGAF-REAF per a assenyalar que el Registre d'Economistes compartix l'opinió de AEDAF, adherint-se a la seua proposta.
Seguidament pren la paraula D. Manuel López Frías qui indica que en el Grup de Treball s'han anat succeint nombroses versiones del text del Codi, en les que s'han anat recollint les observacions proposades per les associacions, arribant-se a un document amb el que la majoria està d'acord i, per això, es va sotmetre a votació, a fi que quedara constància.
En este punt diversos participants de la reunió donen la seua opinió sobre el terme “consens” i el sentit amb el que, en les seues respectives opinions, es va recollir en les normes de funcionament del Fòrum.
A continuació, intervé la Directora del Servici de Planificació i Relacions Institucionals, qui indica que “consens” és un terme difús ja que no és un concepte jurídic, però que, atès que en les normes de funcionament consta, caldrà atindre-se a ell. Per això, es modificarà el text de l'acta de la 12a sessió plenària.
A continuació, pren la paraula D. Jesús Gascón per a indicar que, en la seua opinió, en un tema d'esta importància, no es traslladaria una bona imatge si no s'aprovara el Codi per consens, entés com unanimitat. Si bé, de cara al futur es podrien plantejar, com ha fet la pròpia Unió Europea, mecanismes de cooperació reforçada i l'aprovació per majoria simple o qualificada de determinades qüestiones, mantenint, no obstant això, la necessitat de consens en els temes nuclears. D. Jesús Gascón continua la seua intervenció manifestant que és important que les Associacions que no estan conformes amb el Codi traslladen les seues observacions, a fi que puga obtindre's la desitjable unanimitat.
Pren la paraula D. Javier Gómez i assenyala que l'oposició de AEDAF al Codi de Bones Pràctiques és una esmena a la totalitat i els seus arguments són els següents:
- Les normes de funcionament d'este Fòrum disposen que els acords que s'adopten faltaran d'efectes jurídics vinculants, pel que no consideren el Fòrum un intrument adequat per a arbitrar una relació que generarà drets i obligacions.
- L'establiment d'una relació entre l'Agència Tributària i els assessores, de l'índole que es pretén, hauria de desenvolupar-se en un altre àmbit que, entre altres aspectes, poguera fins i tot arribar a incloure la pròpia regulació de l'exercici de l'assessorament fiscal a Espanya.
- S'aprecia en el text una manifesta inequidad entre els compromisos que se li exigixen als assessores fiscals i els que assumix l'Agència Tributària.
- El dit esperit col·laboratiu no s'implanta amb l'aprovació d'un Codi, sinó que, primerament, és necessari generar un ambiente adequat de confiança mútua, no sent este precisament l'escenari en què es troben en el desenvolupament de la seua activitat.
- La transposició de la DAC6 pareix l'ocasió idònia per a arbitrar l'escenari en què desenvolupar l'assessorament fiscal baix uns paràmetres de confiança i seguretat. Consideren que fer-ho ara, mitjançant el Codi, és una innecessària i precipitada anticipació d'un debat que, sens dubte, haurà d'abordar-se.
A continuació, intervé D. Miguel Ángel Ruiz Ayuso, qui assenyala que en la seua entitat no tenen una posició tan clara com la manifestada pel representant de AEDAF, ja que, al si de la seua organització, s'està duent a terme un procés de reflexió sobre el Codi, valorant el contingut amb el que estan conformes i amb el que podrien aprovar el text.
Seguidament intervé D. Manuel López Frías qui, adreçant-se al representant de AEDAF, assenyala que els arguments exposats no van anar tanmateix manifestats en les reunions celebrades en els últims anys en relació amb el Codi, i afegix que, en la seua opinió, la postura de AEDAF implicaria tornar a començar des del principi.
A continuació, pren la paraula D. Joan Torres, qui compartix l'exposat per D. Manuel López Frías. Afegix que, si les normes de funcionament establixen consens, haurà d'haver-hi-ho, però, estant la majoria d'acord, no considera que hi haja un motiu suficient per a paralitzar l'aprovació del Codi. D'altra banda, D. Joan Torres assenyala que, en la 12a sessió plenària, la representant de AEDAF va votar en contra de l'aprovació del text per unes definicions incloses en el mateix que, tanmateix, no s'han exposat en la sessió de hui.
Novament intervé D. Manuel López Frías per a afegir que Espanya ha d'avançar en matèria de relació cooperativa i el Codi de Bones Pràctiques suposa una oportunitat de diàleg entre els col·laboradors socials i l'Administració, atès que es tracta d'un text visc que s'anirà perfeccionant entre tots. Suposa a més un marc on els professionals tributaris podran exposar diversos aspectes de la seua activitat, pel que reitera seu desacorde amb la paralització del Codi.
Seguidament pren la paraula D. José Ruiz Sánchez, representant del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya, per a reiterar la conformitat de la seua organització amb el text del Codi de Bones Pràctiques.
Pren la paraula D. Jesús Gascón, qui fa una breu reflexió sobre el Codi de Bones Pràctiques aprovat al si del Fòrum de Grans Empreses, assenyalant que, en este cas, es va aprovar un document marc amb un determinat nivell de compromisos i a partir d'ahí s'han anat creant altres mecanismes de desenvolupament del model cooperatiu. Continua assenyalant que actualment el nombre d'adhesions és entorn de 135 entitats, fet que suposa que hi ha moltes entitats que no han subscrit el Codi, però també hi ha moltes altres que han mostrat un més alt nivell de compromís presentant el denominat “Informe Anual de Transparència Fiscal”. Per a concloure, D. Jesús Gascón, proposa desenvolupar en este Fòrum un model similar, d'estructura modular. Per fer-ho, seria necessari identificar quina part del text actual seria acceptable per a tots els integrants del Fòrum i, a partir d'ahí, avançar en un model on cadascú poguera situar-se en el mòdul que considere més adequat.
Pren la paraula D. Miguel Ángel Ruiz Ayuso per a manifestar que REAF – REGAF està d'acord amb esta proposta.
A continuació, intervé D. Manuel López Frías qui mostra la seua conformitat amb el text actual i matisa que, com Col·legie de Professionals, disposen d'un Codi de Bones Pràctiques individualitzat. Afegix que és necessari avançar i si bé el text actual del Codi de Bones Pràctiques es pot millorar, és necessari tindre un punt de partida.
Seguidament pren la paraula el D. Jesús Gascón, qui, en relació amb l'exposat per D. Manuel López Frías, afegix que, precisament, el fet que totes les organitzacions compten amb un codi intern de conducta és indicatiu de què és possible trobar un mínim comú denominador que es puga plasmar en un document. D'altra banda, indica que l'Agència Tributària està oberta a rebre propostes en relació amb els compromisos que assumiria cada Associació o Col·legie, a fi d'aconseguir un consens de mínims i a partir d'ahí avançar mitjançant un sistema modular. En este sentit sol·licita que es remeten a l'Agència Tributària les propostes que es consideren oportunes, i proposa, si anara necessari, convocar una sessió plenària extraordinària per a tancar este acord de mínims.
Novament pren la paraula D. Manuel López Frías per a recordar que, ja amb anterioritat, es va plantejar en el Fòrum que l'adhesió al Codi suposaria avanços positius per a tots els col·lectius ací representats, destacant el compromís de l'Agència Tributària de concedir vies més directes en el sistema de cita prèvia per a la tramitació de les seues gestions administratives.
A continuació, intervé D.a Lucía Torrejón Sanz qui manifesta que acaba d'incorporar-se a AEDAF, com Directora del Gabinet d'Estudis, sent esta la primera vegada que assistix a una sessió d'este Fòrum. Li sorprén que estiguen representats col·lectius tan diferents com poden ser els agents i comissionistes de duanes i els assessores tributaris, i afegix que, com anterior treballadora a l'Administració Tributària, des de la mateixa és molt difícil entendre la tasca que desenvolupen els assessores fiscals, ja que l'Administració té una activitat molt compartimentada en diferents òrgans, mentre que sobre l'assessor fiscal recau tota l'actuació. D'altra banda, D.a Lucía Torrejón Sanz mostra la seua conformitat amb la proposta del Director General quant a establir un sistema modular.
En este punt pren la paraula D. Jesús Gascón per a manifestar que, precisament, la pluralitat és el que enriquix el Fòrum i per això en el mateix estan representats diferents àmbits professionals, tots ells legítims i que compten amb el reconeixement de l'Agència Tributària. Afegix que este és un dels motius pel qual és partidari d'un Codi amb un sistema modular, ja que les prioritats dels diferents col·lectius poden no coincidir. D'altra banda, assenyala el president del Fòrum que qualsevol mecanisme cooperatiu que s'adopte ha de suposar algun avantatge per a aquells que l'assumixen i que l'Agència Tributària està disposada també a assumir compromisos concrets que faciliten l'activitat dels col·laboradors socials, com pot ser la comentada via més directa en el servici de cita prèvia.
A continuació, intervé D. Manuel López Frías per a aclarir que els Agents de Duanes són també professionals tributaris i afegix que la declaració de duanes és, de fet, una de les declaracions tributàries més complicades.
Novament pren la paraula D. Jesús Gascón per a matisar que quan en l'article 103 de la Llei 31/1990 es disposa que li correspon a l'Agència Tributària l'aplicació efectiva del sistema tributari estatal i duaner, no vol dir que el sistema duaner no siga tributari, sinó que no és estatal, ja que és europeu.
Seguidament intervé la Directora del Servici de Planificació i Relacions Institucionals qui, en relació amb el Codi de Bones Pràctiques, proposa que, per a concretar i ordenar els pròxims treballs, des de la Secretaria Tècnica es remeta un correu a totes les organitzacions a fi que informen en un termini determinat del contingut mínim que estarien disposades a assumir.
3. Codi de Bones Pràctiques de Professionals Tributaris: propostes de millora.
En este punt de l'ordre del dia, D. Jesús Gascón cedix la paraula novament a D.a Rosa María Prieto perquè comente els principals temes que es van tractar en la reunió del Grup de Treball celebrada el passat 17 de maig.
La Directora del Servici de Planificació i Relacions Institucionals comença la seua exposició assenyalant que en el Grup de Treball es van debatre fonamentalment dos qüestiones: el Codi de Bones Pràctiques i determinades modificacions i millores tècniques en les que està treballant l'Agència Tributària. Quant al Codi de Bones Pràctiques es va analitzar una versió millorada que incloïa les aportacions realitzades per algunes associacions, principalment AEDAF i REAF, considerant-se que, amb aquelles millores, pràcticament existia ja un consens, no obstant això, com ha quedat patente en aquesta sessió, no és així. Indica també que este text millorat del Codi serà el que la Secretaria Tècnica remeta a les associacions per a es pronuncien sobre el contingut mínim que estarien disposades a assumir. Quant a la segona qüestió, D.a Rosa María Prieto resumix les principals modificacions i millores funcionals que van anar exposades per la Subdirectora General de Tècnica Tributària, destacant les següents:
- Quant a l'impost sobre societats, es va comentar l'avenç en la publicació pel que fa a anys anteriors de l'Ordre Ministerial i del manual en la pàgina web de l'Agència Tributària, i es va informar sobre les millores en les que està treballant l'Agència Tributària per a l'adaptació del model de declaració de l'impost al format que s'està generalitzant, és a dir, la presentació mitjançant formulari.
- Relacionat amb la presentació de declaracions informatives, es van comentar les millores en el sistema d'identificació de contribuents, elevant-se de cara a l'any vinent el nivell d'exigència pel que fa a la correcció de les dades proporcionades.
Exposa també D.a Rosa María Prieto la queixa generalitzada de les associacions quant a l'avenç de la presentació de les declaracions informatives fent-la coincidir amb la d'unes altres declaracions, sobretot la del model 347.
En relació amb este últim apartat, la Directora del Servici de Planificació i Relacions Institucionals informa que està previst avançar el termini d'inici de la campanya d'IRPF de 2019, sent este el principal motiu pel qual es necessita disposar de dades fiables i correctes amb una major antelació. Prosseguix convidant als estos a utilitzar la ferramenta d'ajuda disponible en la pàgina web de l'Agència Tributària a fi que realitzen proves i es vagen adaptant al nou nivell d'exigència en les dades identificatives. Finalment, en relació amb el model 347 D.a Rosa María Prieto comenta que, si bé l'any vinent està previst que es presente el gener, per part de l'Agència Tributària s'estudiarà si existix alguna possibilitat de millora.
4. Balanç provisional de la campanya d'IRPF 2017.
D. Jesús Gascón Catalán cedix la paraula a D. Rufino de la Rosa Cordón, Director del Departament de Gestió Tributària, qui comença la seua exposició aclarint que les dades que es mostren són provisionals atès que encara pot remetre's informació per part de les entitats financeres.
Prosseguix D. Rufino de la Rosa indicant les principals novetats d'esta campanya d'IRPF :
- Anticipe temporal d'alguns servicis d'assistència (dades fiscals, nou portal mòbil …).
- Consolidació de Renda Web com únic servici de confecció de declaracions de l'Agència Tributària.
- Millores en la visualització, descàrrega de dades i ús de l'aplicació, així com en la presentació amb una interfície millorada.
- Nova app de l'Agència Tributària per als servicis de Renda 2017.
- Extensió del servici telefònic mitjançant “trucades de sortida ”des de l'inici de la campanya.
Basant-se en una presentació, D. Rufino de la Rosa mostra als assistents els resultats relacionats amb la presentació de declaracions tributàries de l'IRPF, concloent que, fins finals de maig, existix un incremente considerable en la presentació de declaracions respecte als exercicis anteriors. Així mateix, ressalta que el gran repte des d'un punt de vista mediàtic i tecnològic d'esta campanya ha sigut el llançament de l'app de l'Agència Tributària que, en la seua opinió, ha tingut molt bons resultats.
Quant als principals resultats de presentació de declaracions, destaca els següents:
- Servicis d'assistència i ajuda: s'ha atés a més de setze milions d'usuaris, sent el número de referència la forma d'accés més utilitzada, amb més de tretze milions i mig de contribuents, seguit del certificat electrònic (al voltant d'un milió set-cents mil).
- RENØ: ha hagut més de 22 milions de sol·licituds, de les quals al voltant de 20 milions i mig s'ha realitzat mitjançant la casella 450 de la declaració d'IRPF de l'exercici 2016.
- Declaracions presentades: s'han presentat 19.732.699 declaracions, fet que suposa un incremente de l'1,73 %respecte de l'exercici anterior.
- Declaracions presentades per ingressar: ha hagut un incremente del 9,04 %, en línia amb les previsions, si bé l'import ingressat ha sigut superior al previst incrementant-se al voltant d'un 15 % respecte a l'exercici anterior.
- Declaracions presentades per retornar: s'ha produït un xicotet descens respecte de l'exercici anterior (0,48 %), si bé l'esperat era major, al voltant d'un 2 %. Quant a l'import sol·licitat també ha sigut superior al previst, amb un incremente del 0,15 %.
- Resultats nets de la campanya: en este apartat és on ha hagut menys variació respecte de les previsions, produint-se per primera vegada un resultat positiu de 116 milions d'euros.
- Devolucions pagades al tancament de la campanya: este exercici ha hagut major agilitat en l'execució de les sol·licituds de devolució amb un incremente del 0,29 %, amb un import que també ha augmentat en un 1,59 %.
Respecte a les formes de presentació de les declaracions, D. Rufino de la Rosa assenyala que Internet ha sigut la via predominant amb gairebé un 87 % i més de 17 milions de declaracions. Les presentades per Intranet han patit un descens del 9,45 %, mentre que les telefòniques, degut sobretot a l'extensió del “Pla LI TELEFONEM”, s'han incrementat en gairebé un 83 %. No obstant això, aclarix que en un 60 % aproximadament de les trucades telefòniques es va ajudar al contribuent a confeccionar la declaració, si bé finalment es va optar per presentar-la per una altra via.
Continua la seua intervenció D. Rufino de la Rosa destacant que les declaracions presentades en paper en les oficines de l'Agència Tributària han sigut 29.481, amb un descens del 36,77 % i en les entitats financeres, 140.862, amb descens respecte de l'any anterior de més del 50 %. Afegix que estes xifres reflectixen la tendència del contribuent a utilitzar en major mesura els mitjans electrònics degut tant al desenvolupament personal del propi ciutadà com a la millora dels servicis telemàtics de l'Agència Tributària.
Quant al servici telefònic d'informació tributària de la campanya de renda, comenta que les xifres s'han mantingut en nivells similars als de l'exercici passat respecte a les dites ateses, si bé cal destacar que el mes en què més es va demandar este servici va anar abril degut a l'avenç de la posada a disposició de les dades fiscals.
Prosseguix D. Rufino de la Rosa reiterant que la novetat més destacada ha sigut la possibilitat de presentar la declaració de l'IRPF a través del telèfon mòbil, mitjançant l'app de l'Agència Tributària. Han sigut gairebé 200.000 les declaracions presentades per esta via, el que, en la seua opinió, és un resultat molt positiu.
Finalment D. Rufino de la Rosa destaca el fet que els contribuents any rere any van avançant la data de presentació de la seua declaració de l'IRPF. Així, este any a 31 de maig, s'havia produït un incremente respecte del mateix període de l'any anterior del 51,52%.
A continuació, pren la paraula D. Jesús Gascón per a ressaltar que, gràcies a la col·laboració de tots, s'han gestionat gairebé vint milions de declaracions, i assenyala que la campanya de renda és un exemple de prevenció i control a priori, mitjançant l'enfortiment dels servicis d'assistència i ajuda, sent este el model a seguir a la resta d'impostos.
5. Altres consideracions, precs i preguntes.
D. Jesús Gascón Catalán s'adreça als estos i obri un alterne de paraula.
Intervé D. Joan Torres Torres per a comentar que, en l'última reunió del Grup de Treball, en relació amb el model 347, se'n va recordar proposar al Ministeri la possibilitat d'ampliar el termini de presentació fins el 20 o 28 de febrer, i pregunta si existix alguna novetat respecte d'això.
D. Jesús Gascón Catalán assenyala que es tracta d'un tema que encara no ha sigut valorat, no obstant això, reitera que l'avenç de la presentació del model 347 obeïx a l'objectiu de l'Agència Tributària d'avançar també l'inici de la campanya de renda de 2018.
Seguidament intervé D. José Castaño Semitiel, qui, en relació amb l'avenç de l'inici de la campanya de renda, sol·licita, igual que va fer en les anteriors sessions plenàries, que no s'avance també la data de fi de campanya, ja que, ja que el 20 d'abril és l'últim dia de presentació de moltes declaracions, els professionals tributaris no comencen a treballar amb les declaracions d'IRPF fins el mes de maig. Finalment, mostra la seua conformitat al comentat per D. Joan Torres Torres en relació amb el model 347.
Ja que no es realitzen noves intervencions en este punt final de l'ordre del dia, el director de l'Agència Tributària, agraïx novament a totes la seua assistència i participació, i dóna per conclosa la tretzena sessió del ple del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris.
La secretària Tècnica del Fòrum
D. a Dolores Carreño Beltrán
El president del Fòrum
D. Jesús Gascón Catalán