Acta de la reunió
ACTA DE LA REUNIÓ DEL PLE DEL FÒRUM D'ASSOCIACIONS I
COL·LEGIS DE PROFESSIONALS TRIBUTARIS
CELEBRADA EL 26 DE NOVEMBRE DE 2015
President del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D. Santiago Menéndez Menéndez
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària:
Director del Departament de Gestió Tributària
D. Rufino de la Rosa Cordón
Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària
D. Luis Mª Sánchez González
Director del Servici de Planificació i Relacions Institucionals
D. Ángel Rodríguez Rodríguez
Director del Servici Jurídic
D. Diego Loma-Osorio Lerena
Delegat Especial de Catalunya
D. Gonzalo David García de Castro
Subdirectora General d'Aplicacions – Departament d'Informàtica Tributària
D. a Cristina Álvarez Zazo
Subdirector General d'Intervenció i Gestió d'Impostos Especials - Departament de Duanes i Impostos Especials
D. Vicente Cillero Martínez
Subdirector General de Coordinació i Gestió - Departament de Recaptació
D. Miguel Lorenz Falomir
Membres en representació de les Associacions i Col·legis
Associació Espanyola d'Assessores Fiscals
Subdirectora del Gabinet d'Estudis
D. a Marta González Álvaro
Associació Professional d'Experts Comptables i Tributaris d'Espanya
President
D. Juan Carlos Berrocal Rangel
Consell General de l'Advocacia Espanyola
Gerent
D. Adolfo Estébanez Velasco
Cap de Comptabilitat
D. a Aurora López Aldea
Consell General de Col·legis de Gestors Administratius
President del Col·legi d'Alacant
D. José Luis Tonda Martínez
Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya
Especialista en Estudis Fiscals i Tributaris
D. José Castaño Semitiel
Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessores Fiscals
Adjunte Presidència
D. José Luis Carreras Torres
Gabinet de Gestors Administratius i Assessores Fiscals
Advocada
D. a Raquel Cobos Casero
Registre General d'Assessores Fiscals / Registre d'Economistes Assessores Fiscals
Vocal del Consell Directiu
D. Jesús Fernández-Brau Pinto
Vocal del Consell Directiu
D.a Esther Luque Sánchez
Secretaria Tècnica del Fòrum d'Associacions i col·legis professionals
Subdirector General de Comunicació Externa – Servici de Planificació i Relacions Institucionals
D. Rafael Serrano Galán
Madrid, 26 de novembre de 2015, se celebra la vuitena reunió plenària del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, assistint les persones ressenyades, i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
-
Obertura pel Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
-
Aprovació de l'acta de la sessió celebrada l'1 de juliol de 2015.
- Campanya Renda 2015: Extensió de Renda WEB.
-
Estat actual del projecte SII.
-
Altres consideracions, precs i preguntes.
I.- En desenvolupament del primer punt de l'ordre del dia , obri la sessió D. Ángel Rodríguez Rodríguez, Director del Servici de Planificació i Relacions Institucionals, donant la benvinguda als assistents a la vuitena reunió del ple del Fòrum i demanant disculpes per l'absència de D. Santiago Menéndez Menéndez, president del Fòrum i Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, qui per causes alienes a la seua voluntat no pot comparéixer en este moment, si bé s'incorporarà tan prompte com siga possible. Així mateix, manifesta que vol aprofitar l'ocasió per a traslladar la voluntat de l'Agència Tributària a seguir cooperant amb els col·laboradors socials, intentant buscar punts de trobada que puguen llançar beneficis mutus en la gestió dels tributs, tant per a l'Agència Tributària com per als col·laboradors socials.
II.- En desenvolupament del segon punt de l'ordre del dia , el Director del Servici de Planificació i Relacions Institucionals cedix la paraula a D. Rafael Serrano Galán, com responsable de la Secretaria Tècnica del Fòrum, qui exposa el procés d'elaboració de l'acta de la reunió anterior i s'adreça als estos per si desitgen realitzar alguna observació o comentari a la mateixa.
Demana la paraula D. Adolfo Estébanez Velasco, Gerent del Consell General de l'Advocacia Espanyola, i manifesta que normalment acudix a les reunions del ple d'este Fòrum D. Rafael Gil March, Vicedegà del Col·legi de les Balears, i que, al no poder vindre hui, li ha demanat que reitere la pregunta que va realitzar en l'anterior reunió del ple relativa a si l'Agència Tributària tenia pensat publicar una nota informativa sobre la presentació del model 720 fora de termini i que es reflectira en l'acta d'esta reunió.
Sense perjudici de deixar constància de tal manifestació, D. Rafael Serrano aclarix que en este moment s'estan sol·licitant observacions respecte de l'acta de la reunió anterior, al que D. Adolfo Estébanez manifesta que l'acta de la sessió anterior li pareix correcta.
Novament pren la paraula D. Rafael Serrano i com no es formulen més observacions, declara que l'acta de la reunió d'1 de juliol de 2015 queda aprovada i es publicarà en l'espai reservat al Fòrum en la pàgina web de l'Agència Tributària.
III.- En desenvolupament del tercer punt de l'ordre del dia , D. Ángel Rodríguez exposa que, com anteriorment s'havia informat en este Fòrum, l'Agència Tributària continua treballant en la implantació per a 2016 del projecte “Renda WEB”, de la qual prova pilote s'ha realitzat el 2015 en les oficines de l'AEAT. Per a informar sobre la situació actual del projecte cedix la paraula a D. Rufino de la Rosa Cordón, Director del Departament de Gestió Tributària.
D. Rufino de la Rosa exposa que, encara que el projecte Renda WEB va dirigit fonamentalment als usuaris del programa PADRE, veu convenient que els col·laboradors socials el coneguen. Seguidament comenta els motius pels quals, malgrat que el programa PADRE és una ferramenta suficientment provada i amb un elevat grau d'acceptació i d'èxit, l'Agència Tributària ha decidisc dur a terme este projecte:
-
Gairebé un 20% d'accessos a la pàgina web de l'AEAT es fan des de dispositius mòbils (telèfon, tauleta, etc.) que no permeten la descàrrega de programes.
-
Translació a l'Impost sobre la Renda el sistema de predeclaracions que ja s'ha fet amb uns altres impostos.
-
Simplicitat, ja que no cal instal·lar el programa PADRE ni Java, i ubiqüitat, ja que permet iniciar la declaració en qualsevol dispositiu i finalitzar-la en un altre, atès que la informació es guarda en el servidor.
-
És un servici més interactiu que s'adapta a tots els perfiles de contribuents, i amb el que s'accedix en qualsevol moment a l'última actualització de les dades fiscals.
Continua el Director del Departament de Gestió Tributària assenyalant que en les dues últimes campanyes de Renda s'ha anat duent a terme una transició de l'esborrany i el programa PADRE, tendent a unificar i integrar les dues ferramentes de manera que anara cada vegada més senzilla la seua utilització.
Comenta que en la campanya de Renda 2014 existia, d'una banda, un entorn “host” per a l'esborrany, utilitzat per determinats perfiles de contribuents, i Renda WEB, que es va utilitzar només en les oficines de l'Agència Tributària i, d'altra banda, l'escriptori del contribuent que s'haguera baixat el programa PADRE, per a tota mena de rendes. Afegix que la prova pilote de Renda WEB va anar molt positiva, recollint-se una sèrie de suggeriments i sobrepassant-se l'objectiu marcat. Continua el Director del Departament de Gestió Tributària explicant que per a la campanya de Renda 2015 seguirà existint el programa PADRE sobretot per a determinades rendes que no es poden declarar amb Renda WEB, com són les derivades d'activitats econòmiques, i també per a aquells contribuents que preferisquen seguir utilitzant-ho. Per a la resta de contribuents s'utilitzarà Renda WEB. Prosseguix comentant que quant a l'esborrany, existien dos tipus:
-
Esborrany pendent de confirmació, en el qual l'Administració coneixia totes les dades fiscals i el contribuent només havia de confirmar-ho.
-
Esborrany pendent de modificació, en què era necessari que el contribuent aportara una sèrie de dades abans de la seua presentació.
Quant a qui podran utilitzar Renda WEB, el Director del Departament de Gestió Tributària explica que igual que havia dos perfiles d'esborrany en les campanyes anteriors, en Renda WEB també hi haurà dos:
-
Perfil immediat: l'Agència Tributària disposa de tota la informació del contribuent, fins i tot de les opcions que pot exercir. Es desitja que per a este col·lectiu la transició siga el més senzilla possible i que perceba mínimament les diferències amb la campanya anterior.
-
Perfil pas a pas: L'Agència Tributària necessita informació del contribuent. En este cas el contribuent haurà de passar per una sèrie de pantalles on haurà d'aportar alguna dada.
Pel que fa a les diferències que percebrà el contribuent, depén del seu perfil:
-
Perfil immediat: Les diferències són mínimes. Igual que l'esborrany podrà visualitzar-ho en paper i per Internet. Rebrà una predeclaració completa.
-
Perfil pas a pas: En anteriors campanyes rebien les dades fiscals i un esborrany pendent de modificar. En la pròxima campanya el contribuent percebrà que l'única ferramenta de càlcul ser Renda WEB, és a dir, rebrà una carta i les dades fiscals, però no un esborrany. Generalment, este perfil de contribuents tampoc notarà molta diferència ja que en exercicis anteriors també havia de passar per una sèrie de pantalles per a aportar dades.
-
Contribuents amb activitats econòmiques: Seguiran amb el Programa PADRE, que també estarà disponible per a aquell contribuent que el preferisca.
Continua el Director del Departament de Gestió Tributària assenyalant que les vies d'accés, així com les d'identificació continuaran sent les mateixes: certificat electrònic, Cl@ve PIN i número de referència. Respecte d'este últim, indica les diferències: en exercicis anteriors quan un contribuent sol·licitava un número de referència, les seues dades fiscals quedaven referits a aquell moment. Amb Renda WEB, les dades fiscals s'actualitzaran contínuament amb les dades de què dispose l'Administració. És a dir, la vinculació del número de referència es trasllada d'un número d'expedient a un contribuent. Amb això s'aconseguix més seguretat en les dades i la possibilitat de sol·licitar més d'un número de referència en cas de necessitar-ho, sent vàlid només l'últim.
Quant al procés de navegació, una vegada que el contribuent s'identifique, apareixerà una pantalla d'inici, on podrà veure l'estat de tramitació i els servicis que té disponibles. Si no li apareix entre estos últims el de Renda WEB és perquè ha d'utilitzar el programa PADRE. Respecte dels contribuents de perfil de trasllat immediat, la navegació es realitzarà en tres passos: accedirà al servei utilitzant alguna de les formes d'identificació disponibles i li apareixeran les seues dades personals; una vegada confirmats estos, li apareix una pantalla amb el resum de les seues dades fiscals que inclou, com a novetat, la comparació entre tributació individual i conjunta. Finalment, cal polsar en “presentar declaració”.
Prosseguix el Director del Departament de Gestió Tributària comentant que es contemplen tres versiones a l'accedir a Renda WEB: versió contribuent, versió oficines i versió oficina d'assistència telefònica al Contribuent. Les novetats que es poden ressaltar són les següents:
-
S'amplien a quatre els fills amb renda a l'efecte de la tributació conjunta.
-
Respecte del número de referència, assenyalar que, en la declaració conjunta, serà necessari un per cadascun dels cònjuges.
-
Quant a les CCAA de residència, la dada es traslladarà si figura en les dades fiscals.
-
En el cas d'ascendents morts, en la finestra de captura s'afegix la data de defunció.
Pel que fa al resum de dades, continua el Director del Departament de Gestió Tributària, serà accessible per a tots els contribuents, tant els de perfil immediat com els de pas a pas. Recollint l'experiència de la prova pilote, s'ha incorporat la possibilitat d'accedir a les dades declarades. Es tracta d'evitar que al fer el procés de confecció de la declaració de la renda tan intuïtiu i tan senzill, el contribuent perceba que ha perdut el control. D'esta manera, pot accedir a l'informe de les dades que s'han incorporat a la seua declaració i comprovar-los.
En relació amb la presentació de la declaració, serà similar a exercicis anteriors. Podrà fer-se des de la pantalla de resum de la declaració o bé des d'un altre apartat de la mateixa. En ambdós casos s'accedirà a la finestra de presentació on, per tal de fomentar la presentació telemàtica, apareixerà seleccionada la presentació immediata. El contribuent podrà modificar esta opció i optar per obtindre una predeclaració que només serà presentable si es tria l'opció d'imprimir predeclaració, generant-se el document d'ingrés / devolució.
També podrà en qualsevol moment baixar un PDF de la declaració amb format no presentable. A més, una altra novetat respecte de campanyes anteriors és que apareixerà precomplimentada la casella de modalitat de declaració, així com les dades bancàries. Quant a l'assignació tributària, vindrà preseleccionada l'opció de l'exercici anterior.
Comenta D. Rufino que el calendari previst per a la campanya de Renda 2015 serà similar al d'exercicis anteriors. Afegix que una altra novetat és que en campanyes anteriors només s'imprimien les pàgines que contenien informació; el 2015, tanmateix, només s'imprimiran les caselles que tinguen informació o les que sent “zero”, siga necessari que es visualitzen per contindre informació rellevant.
Per a finalitzar comenta D. Rufino que espera haver fet partícips als assistents a este Fòrum de la situació en què es troba este projecte que, d'una banda, suposa traslladar a tots els contribuents un semiesborrany, encara que siga no complete i, per un altre, sense atendre als recursos informàtics del contribuent, prestar este servici a dènou milions i mig de contribuents, fet que suposa un important repte tecnològic.
Pren la paraula D. Juan Carlos Berrocal Rangel, president de l'Associació Professional d'Experts Comptables i Tributaris d'Espanya, i pregunta sobre el concepte de “predeclaració” i els seus efectes jurídics.
D. Rufino de la Rosa aclarix que es tracta d'una terminologia més interna que jurídica i que s'ha anat estenent a tots els impostos. Bàsicament és una declaració que es convertix en tal quan el contribuent la firma i que la novetat que aporta Renda WEB és que les dades estan en el servidor de l'AEAT.
A continuació pren la paraula D. a Cristina Álvarez Zazo, Subdirectora General d'Aplicacions del Departament d'Informàtica Tributària, i explica que la predeclaració és un servici d'impressió que per poder utilitzar-ho cal connectar-se amb la Sede electrònica de l'Agència Tributària. Fins ara el programa PADRE s'imprimia en local des d'un ordinador personal sense que anara necessària una connexió a Internet. Les predeclaracions sí exigixen una connexió, ja que el servici d'impressió el presta la Sede electrònica de l'Agència Tributària. Aclarix D. a Cristina que en les ordres ministerials es fa referència a “servici d'impressió”, però que a l'Agència Tributària, per simplificar, es denomina “predeclaració”.
Pren la paraula D. Jesús Fernández-Brau Pinto, Vocal del Consell Directiu Registre General d'Assessores Fiscals / Registre d'Economistes Assessores Fiscals, i manifesta que caldria fer un esforç perquè el mes de març ja estigueren actualitzats les dades fiscals dels contribuents ja que si no, es produïxen errors per dades que el contribuent ignorava que havia d'aportar. Afegix que seria desitjable que fins el 30 de juny es pogueren realitzar esmenes de les declaracions presentades i no haver de presentar una complementària o iniciar un procediment de sol·licitud d'ingressos indeguts. Prosseguix dient que sap que esta proposta va en contra de la Llei general tributària i que per això des de les Associacions sempre s'ha demanat que assistisca a estes reunions la Direcció General de Tributs.
El Director del Departament de Gestió Tributària contesta que esta ferramenta permet, de cara al futur, avançar jurídicament en este sentit. També manifesta que és cert que hi ha informació que es recull amb cert endarrerisc, però que en este tema s'ha avançat força.
Pren la paraula D. José Castaño Semitiel, Especialista en Estudis Fiscals i Tributaris del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya, i pregunta si en la pròxima campanya es podrà canviar el número de telèfon mòbil al sol·licitar el número de referència. D. Rufino de la Rosa confirma que existirà esta possibilitat.
Intervé la Subdirectora General d'Aplicacions del Departament d'Informàtica Tributària i manifesta que la novetat de la pròxima campanya consistix en què tota vegada que se sol·licite un número de referència s'anul·la l'anterior, a diferència del que ocorria en campanyes anteriors en les que els números de referència sol·licitats per un contribuent coexistien. Per això, afegix, ser necessària una coordinació entre l'assessor i els seus clientes ja que es podria produir que la sol·licitud del número de referència per part del clienta anul·lara la sol·licitada per l'assessor i viceversa.
Novament pren la paraula D. José Castaño Semitiel per a plantejar dos qüestiones: La primera es referix a si la descàrrega de dades seguirà estant disponible per a les aplicacions informàtiques i, la segona, si les Associacions podran accedir al sistema d'impressió de la predeclaració.
D. Rufino de la Rosa contesta que quant a la primera qüestió, sí es podran baixar les dades amb les aplicacions informàtiques; tanmateix, en relació amb la segona pregunta contesta que no, que l'AEAT no s'ha plantejat canviar l'estratègia iniciada fa dos anys.
A continuació pren la paraula D.a Aurora López Aldea, Cap de Comptabilitat del Consell General de l'Advocacia Espanyola, i comenta que en el calendari provisional ve fixat el dia 24 de juny com data límit per a la domiciliació bancària. Pregunta si s'ha avançat un poc en este tema, recordant la polèmica que sorgix en totes les reunions en relació amb este termini.
Intervé D. Ángel Rodríguez per a indicar que si no hi ha inconvenient i per seguir l'orde del dia aquella qüestió es veuria en el punt 5 del mateix. Pregunta si algú més vol intervindre en relació amb el projecte Renda WEB, no produint-se més comentaris.
IV.- En desenvolupament del quart punt de l'ordre del dia , el secretari Tècnic cedix la paraula a D. Rufino de la Rosa, qui passa a explicar la situació actual del Projecte de Subministrament Immediat d'Informació (SII). Comença assenyalant que el Projecte de Reial decret per a la modernització, millora i impuls de l'ús de mitjans electrònics en la gestió de l'impost sobre el valor afegit es va sotmetre a informació pública el passat 31 de juliol, rebent-se nombroses observacions i que actualment està pendent de l'informe del Consell d'Estat. Comenta que el projecte ser aplicable, en principi, a les grans empreses i a les que estiguen en REDEME. Assenyala que el projecte bàsicament consistix en la gestió dels llibres registre d'IVA, en la Sede electrònica de l'AEAT, incorporant a un fitxer XML d'una manera més completa informació que l'empresa ja posseïx, si bé no en un únic document.
En aquell moment s'incorpora a la reunió D. Santiago Menéndez Menéndez, Director General de l'AEAT, qui després de disculpar-se pel retard sol·licita que continue la sessió.
Prosseguix D. Rufino de la Rosa indicant que el termini de quatre dies es comptarà, en el cas de les factures emeses, des de la data d'emissió i, en el cas de les factures rebudes, des de la data de registre comptable de les mateixes.
En relació amb el calendari operatiu, indica que el SII serà aplicable l'1 de gener de 2017 però que l'any 2016 s'inicia una prova pilote. Exposa D. Rufino que en la prova pilote participaran empreses de la qual experiència siga reutilitzable, és a dir, externizable a unes altres empreses. Així, s'han seleccionat empreses de diferent catalogació i sector. Igualment s'ha procedit amb els subministradors tecnològics. Afegix el Director del Departament de Gestió Tributària que hi ha empreses que voldrien participar en la prova pilote i que s'està pensant en què si la mateixa marxa adequadament i les empreses que participen en la mateixa van disminuint la seua necessitat d'atenció per part de l'AEAT, a partir de l'estiu fer una segona dita a aquelles empreses que estiguen interessades. A més, també les empreses que durant els últims mesos de 2016 tinguen preparats els seus sistemes informàtics per a començar a subministrar informació a l'Agència Tributària, no hauran d'esperar a gener de 2017 i podran començar a fer-ho el mes de desembre anterior. Prosseguix D. Rufino assenyalant que en el cas d'empreses que no tenen un departament informàtic intern potent o de fiscalitat, és a dir, més relacionades amb els col·laboradors socials, l'AEAT està treballant amb empreses de suport i desenvolupament de programes informàtics d'assessoria, firma electrònica o factura electrònica perquè també puguen prestar este servici. En una segona fase, es podria estendre la prova pilote a empreses d'estes característiques, una vegada que es vaja veient com es desenvolupa l'experiència.
A continuació el president obri un alterne de paraula.
Pren la paraula D. Juan Carlos Berrocal Rangel, qui exposa que s'haurien de regular les conseqüències derivades de les errades en el funcionament dels servidors de l'AEAT, ja que al ser la Sede electrònica l'únic canal pel qual s'instrumentalitza la col·laboració social, als despatxos de professionals se'ls produïxen una sèrie de perjuís en estes situacions i, en concret, amb el projecte SII i el termini de quatre dies, veu molt necessària esta regulació.
Intervé D. Rufino de la Rosa i manifesta que encara que amb caràcter general està contemplada l'ampliació del termini per dificultats tècniques, l'extensió del termini és un tema que està en estudi, i que potser seria desitjable incloure alguna cautela en l'ordre ministerial per la qual es regulen els fitxers XML.
Pren la paraula D. Jesús Fernández-Brau Pinto, Vocal del Consell Directiu del Registre General d'Assessores Fiscals / Registre d'Economistes Assessores Fiscals i demana que conste en acta que els membres de la seua associació dubten de la necessitat d'este termini i de l'esforç que poguera implicar per als contribuents.
Intervé D. Santiago Menéndez indicant que és necessària una comprensió integral del projecte per a valorar adequadament els seus requeriments.
D. Jesús Fernández-Brau Pinto assenyala que les associacions i col·legis que participen en la reunió estan representant a col·lectius de professionals i de contribuents, i han de traslladar les qüestiones que els presenten i, en virtut de tot això, fa referència al termini en què s'estan produint les devolucions.
El president manifest que esta qüestió es veurà positivament afectada pel SII que permetrà accelerar-les i que poden donar-se explicacions sobre possibles alteracions d'este termini.
Intervé D. Juan Carlos Berrocal Rangel, per a vincular les seues manifestacions sobre el termini a empreses donades d'alta al REDEME i advoca per la busca de l'efectivitat de la col·laboració social en este àmbit.
Pren la paraula D. Rufino de la Rosa i manifesta que el SII suposa un canvi en la manera de relacionar-se del col·laborador social amb els seus clientes o, dins de les grans empreses, com es relacionen els seus departaments. El projecte contempla la immediatesa perquè, d'una banda, s'automatitzen els processos i per un altre, perquè la remissió de la informació no es concentre en un determinat moment, sinó a mesura que es va produint la facturació.
Intervé D. Santiago Menéndez i comenta que l'AEAT està fent un gran esforç a divulgar i explicar el projecte SII, a què troba molts avantatges. Es tracta d'una nova manera de relacionar-se amb l'Administració tributària de la que el contribuent complidor, després d'adaptar-se en la seua pròpia gestió interna i en les seues relacions amb els col·laboradors socials, obtindre una major fluïdesa i tranquil·litat. Prosseguix indicant que en el procés d'adaptació sorgiran problemes al principi i per això s'està fent una prova pilote que permeta anar perfeccionant el sistema. Així mateix, afegix que també dins de la pròpia AEAT s'està duent a terme una intensa tasca divulgativa del projecte. Prosseguix comentant la importància de la col·laboració dels Col·legis i Associacions en la divulgació del projecte entre aquells contribuents per als quals no és obligatori el sistema.
Pren la paraula el Director del Departament de Gestió Tributària per a informar de què s'ha publicat a la pàgina web de l'Agència Tributària un document explicatiu del projecte SII i que està previst establir en la mateixa un espai on es vaja publicant tota la documentació (normativa, preguntes freqüents, etc.) sobre el mateix.
Intervé D a Esther Luque Sánchez, Vocal del Consell Directiu del Registre General d'Assessores Fiscals / Registre d'Economistes Assessores Fiscals, i pregunta si la segona fase de la prova pilote ser accessible per a tots els que voluntàriament vulguen incorporar-se i realitzar les pràctiques.
D. Rufino de la Rosa manifesta que el nombre d'empreses que s'incorporen a esta segona fase de la prova pilote estarà en funció de les disponibilitats de l'AEAT i encara no està tancat. Afegix que es consultarà a les Associacions i Col·legis representats en este Fòrum per si tenen interés a participar.
D. a Esther Luque Sánchez assenyala que l'1 de gener de 2017 el SII serà obligatori per a determinades empreses que, encara que tenen un volum de facturació superior als 6 milions d'euros, no són tan grans en estructura i organització i es poden produir molts imprevistos en la seua adaptació. Continua posant de model el Pla SILTRA de la Seguretat Social on el sistema s'ha anat implantant gradualment i amb tres mesos de pràctiques. Prosseguix proposant que la participació en esta segona fase de pràctiques siga accessible i automàtica per a qui tinga interés a fer-ho.
Pren la paraula la Subdirectora General d'Aplicacions del Departament d'Informàtica Tributària i assenyala que està previst que per al mes de novembre de 2016 l'accés al sistema siga lliure per als col·lectius que l'1 de gener de 2017 han d'incorporar-se obligatòriament, i així disposen d'un temps per a realitzar pràctiques.
Intervé D. Rufino de la Rosa per a indicar que a diferència de la prova pilote, tant en seu primera com en la seua segona fase, on la relació entre els funcionaris de l'AEAT i el personal de les empreses és permanent i té com comés anar resolent les qüestiones que vagen sorgint derivades de seu posada en pràctica per tal de perfeccionar el sistema, el que es pretén, previsiblement per al mes de novembre, és facilitar el lliure accés al sistema perquè les empreses que voluntàriament el decidisquen puguen provar el seu funcionament. Finalitza afegint que en este procés d'adaptació de les empreses, l'Agència Tributària compta amb el paper fonamental del col·laborador social prestant als mateixos el seu suport i assessorament professional.
Pren la paraula D. José Luis Carreras Torres, Adjunte a Presidència de la Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessores Fiscals, i manifesta que, efectivament, els col·laboradors socials ajuden a la implantació entre els contribuents dels procediments, novetats i canvis tributaris en general i es pregunta pel reconeixement d'esta tasca.
D. Santiago Menéndez manifesta que l'AEAT reconeix i aprecia la tasca del col·laborador social, en el seu propi àmbit de funcionament, que és el de l'ajuda en la implantació de projectes de l'AEAT.
V.- En desenvolupament del quint punt de l'ordre del dia , el president s'adreça als estos per a informar-los que recentment s'ha publicat a la pàgina web de l'AEAT un document elaborat en el Grup de Treball de Relació Cooperativa del Fòrum de Grans Empreses. Este document s'emmarca dins del Codi de Bones Pràctiques Tributàries i establix una sèrie de compromisos tant per part de l'Agència Tributària com de les empreses, així com els procediments per al seguiment del compliment dels mateixos i, si escau, les conseqüències derivades dels incompliments. La seua finalitat és incentivar la relació cooperativa. Afegix que seria interessant que en este Fòrum es produïra un debat i anàlisi similar amb l'objectiu d'elaborar un document, adaptat a les particularitats de les relacions entre l'AEAT i els col·laboradors socials, entre les que es trobarien les següents:
-
El document es debatria amb les Associacions, Col·legis i professionals i no directament amb les empreses.
-
No tots els compromisos adquirits per les grans empreses, així com els procediments establits, tenen una importància similar en este Fòrum.
Seguidament el president cedix la paraula a D. Adolfo Estébanez Velasco, Gerent del Consell General de l'Advocacia Espanyola, qui reitera la pregunta realitzada per esta Associació en l'anterior reunió del ple relativa a si l'Agència Tributària tenia pensat publicar una nota informativa sobre la presentació del model 720 fora de termini i sol·licita que es reflectisca en l'acta d'esta reunió la pregunta.
Pren la paraula D. Ángel Rodríguez i aclarix que en l'acta de la reunió anterior es va recollir en relació amb este tema que alguna associació havia presentat una consulta a la Direcció General de Tributs.
Intervé D. Santiago Menéndez i aclarix que, en relació amb el contribuent que presenta el model 720 i regularitza voluntàriament, les conseqüències que la norma imposa és que l'Agència Tributària li aplique els recàrrecs corresponents a les presentacions extemporànies i no la sanció del 150%, sense perjudici de la sanció formal per presentació fora de termini, molt més reduïda. Afegix que l'Agència Tributària té encomanades funcions d'ajuda i assistència i també de control, amb l'emissió al llarg de l'any d'una quantitat considerable d'actes administratius i un bon nivell en la qualitat del seu funcionament. Assenyala, no obstant això, que és lògic que es produïsquen errors, la qual cosa no vol dir que l'AEAT tinga interés a aplicar els criteris més restrictius i desfavorables per al contribuent. Prosseguix D. Santiago Menéndez informant que la Comissió Europea ha plantejat a Espanya una sèrie de qüestiones, i que quan hi haja un pronunciament definitiu de Brussel·les, l'Agència Tributària ho acatarà com ha fet amb anterioritat. D'altra banda indica que el nombre de sanciones del 150% que s'estan imposant és molt reduït ja que respon a un perfil molt concret: contribuents que no van presentar el model 750, que tampoc presenten el model 720 o el van fer fora de termini a requeriment de l'Administració o voluntàriament sense regularitzar les conseqüències que imposa la norma i que, a més, no poden acreditar que es tracti de béns o drets procedents de rendes declarades. Finalment, D. Santiago Menéndez anima a presentar una consulta a la Direcció General de Tributs si no s'ha fet amb anterioritat.
Pren la paraula D. Juan Carlos Berrocal Rangel, qui reitera la sol·licitud de què l'Agència Tributària emeta una nota explicant els criteris que ha exposat el Director General en esta reunió i que ja va exposar en l'anterior sessió.
Intervé el president per a comentar que en relació amb la proposta que ha realitzat amb anterioritat en esta reunió d'elaborar un document en el marc de la relació cooperativa, un dels compromisos que podria adquirir l'Agència Tributària seria publicitar els criteris que s'estan aplicant en una determinada matèria, bé per pròpia iniciativa o bé, a sol·licitud dels col·laboradors socials. Assenyala que açò seria molt innovador i un exercici de transparència ja que el curs habitual perquè l'Administració clarifique els criteris que aplica és a través de la producció d'actes administratius.
Pren la paraula el Director del Departament d'Inspecció Tributària per a assenyalar que la competència per a la interpretació de les normes és de la Direcció General de Tributs i no de l'Agència Tributària.
Intervé D. Juan Carlos Berrocal Rangel qui manifesta que, efectivament, la interpretació vinculant és la de la Direcció General de Tributs però que els col·laboradors socials agrairien molt conéixer les notes internes que elabora l'Agència Tributària per als seus propis empleats que, encara que falten d'aquell efecte vinculant, permetrien al col·laborador social saber a què atindre-se evitant-se amb això, en molts casos, la litigiositat.
Pren la paraula D. Jesús Fernández-Brau Pinto, qui en relació amb el tema de les comunitats de béns i societats civils assenyala que existixen discrepàncies entre els criteris de l'Agència Tributària i la Direcció General de Tributs.
Contesta D. Rufino de la Rosa que els funcionaris de l'Agència Tributària també reclamen en algunes matèries instruccions clares, com és el cas citat. Afegix que el que ha ocorregut és que un esborrany d'instruccions que estava preparant l'AEAT ha eixit publicat als mitjans de comunicació sense estar ultimat, i que en el Departament de Gestió Tributària estan pendents dels informes sol·licitats a diferents instàncies administratives per a elaborar unes instruccions. S'espera que es puga disposar d'elles al més aviat possible.
Pren la paraula D. Juan Carlos Berrocal Rangel, i exposa la seua preocupació perquè a partir de l'1 de gener de 2017 un actuari de l'Agència Tributària en el transcurs d'una comprovació puga modificar la qualificació de les rendes obtingudes per una comunitat de béns que té objecte mercantil i el seu NIF de comunitat de béns i que porta operant com a tal des que es va constituir, però que segons el Codi civil no és una comunitat de béns.
Intervé D. Rufino de la Rosa i aclarix que aquella qüestió està resolta amb les consultes de la Direcció General de Tributs, oposables en qualsevol procediment de comprovació.
Prosseguix el Director del Departament de Gestió Tributària posant de manifest l'interés de l'Agència Tributària a elaborar unes instruccions per a la unificació de criteris. Assenyala que es donen dos situacions: la primera seria el cas d'una comunitat de béns constituïda com a tal amb anterioritat, tenint una activitat empresarial, i a la que l'Administració li va concedir un NIF de comunitat de béns. En estos moments la seua qualificació compta amb una doble salvaguarda: les consultes de la Direcció General de Tributs i el procediment administratiu que li va concedir el NIF sobre la base de la documentació aportada. Continua D. Rufino de la Rosa assenyalant que una qüestió diferent és la d'una societat civil que es va constituir com a tal i ara vulga modificar la seua qualificació, o el cas de les noves altes. En este tema s'està treballant hui dia per a aconseguir una uniformitat de criteris.
Pren la paraula D. Jesús Fernández-Brau Pinto qui manifesta que no entén per què no es deixa llibertat d'elecció per a tributar, en atribució de rendes o en l'impost sobre societats, al que el Director del Departament de Gestió li respon que perquè així ve recollit en la llei.
Altres assistents manifesten la seua preocupació ja que el canvi afecta a punts com són les retribucions dels socis, les obligacions comptables, les societats professionals, etc. En relació amb açò últim D. Rufino contesta que, com ja ha dit amb anterioritat, les instruccions que s'han conegut són només un esborrany i que les que s'estan elaborant en estos moments ja recullen que les societats civils professionals constituïdes a l'empara de la Llei 2/2007 no tenen objecte mercantil.
Pren la paraula D. José Luis Tonda Martínez i comenta el problema que tenen per a obrir comptes corrents a nom de les comunitats de béns ja que les entitats financeres han argumentat tradicionalment que no poden fer-ho perquè falten de personalitat jurídica. Afegix que existixen entitats que no tenen este repare i sol·licita a l'Agència Tributària que també en este tema elabore unes instruccions clares que solucionen el problema. A continuació pregunta sobre el document remés a la Secretaria Tècnica del Fòrum per seu Col·legie en relació amb la confecció del calendari fiscal per a l'exercici 2016.
El Director del Departament de Gestió Tributària manifesta que en el tema de les comunitats de béns no pot afegir nada més i, quant al de la seua personalitat jurídica, assenyala que és un dels temes que s'estan analitzant amb deteniment.
A continuació pren la paraula D. Ángel Rodríguez qui exposa que en relació amb el document remés pel Consell General de Col·legis Oficials de Gestors Administratius d'Espanya, el qual agraïx, la posició mantinguda en el mateix ja és coneguda per l'Agència Tributària. Afegix que s'està treballant sobre este tema i, a falta d'alguna matisació des de l'àrea de Recaptació, s'aprecia una dificultat per a escurçar els terminis tant per necessitats informàtiques internes de l'Agència Tributària, com per les quals imposen les entitats col·laboradores. Informa de què l'Agència Tributària ha analitzat experiències d'unes altres Administracions i les conclusions han sigut que al fer coincidir els terminis de domiciliació amb els de declaració es produïx un endarrerisc en la data d'efectes del pagament en les domiciliacions. A més, augmenten els errors en els números de compte, en la titularitat, per descoberts, etc., és a dir, que estos cinc dies servixen per a corregir errors.
Intervé D. Jesús Fernández-Brau Pinto per a assenyalar que en les campanyes de renda de 2011 i 2012 es va reduir el termini a tres dies i que no es va produir cap incidència excepcional.
Pren la paraula D. Miguel Lorenz Falomir, Subdirector General de Coordinació i Gestió del Departament de Recaptació, i manifesta que quan es va reduir a tres dies el termini, en l'àrea de recaptació van tindre problemes a determinar quins venciments estaven en apresse. Afegix que aquella tasca de les entitats financeres que els col·laboradors socials qualifiquen d'inexistent es va posar de manifest amb un incremente significatiu en les incidències respecte al mateix període de l'any anterior.
Pren la paraula D. Juan Carlos Berrocal Rangel i manifesta que en una reunió anterior d'este Fòrum es va proposar per part dels col·laboradors socials ampliar els terminis, és a dir, traslladar els terminis d'ingrés dels dies 20 o 25 al dia 30. En aquella reunió l'Agència Tributària es va comprometre a estudiar la proposta. Manifesta que el que els col·laboradors socials busquen és una perspectiva diferent en el sistema de recaptació de l'Administració Tributària de manera que la seua instrumentalització a través de la col·laboració social siga més pacífica, i afegix que açò s'aconseguix allargant els terminis. Comenta que en els últims 15 anys el flux d'informació que han de tramitar s'ha incrementat exponencialment, és a dir, la carrega de treball que han assumit els col·laboradors socials és considerablement major i també és major la possibilitat de cometre equivocacions.
D. Ángel Rodríguez assenyala que amb esta proposta es trasllada el problema de data, al que D. Juan Carlos Berrocal Rangel indica que no és així, ja que els col·laboradors socials comptarien amb 10 dies més per a fer les domiciliacions. D. Ángel Rodríguez assenyala que els terminis són una matèria fonamentalment de política pressupostària.
D. José Luis Tonda Martínez afegix que un altre problema que l'Agència Tributària hauria d'intentar solucionar és que, sobretot en el cas de comunitats de béns i societats civils, les entitats financeres no carreguen en el compte d'algun dels comuners o socis els NRC per lots al·legant que no és la mateixa titularitat.
Intervé D. Miguel Lorenz i aclarix que el pagament per lots és un servici que presta una entitat de crèdit als seus clientes i que l'Agència Tributària l'única cosa que podria fer és recomanar als seus interlocutors de les entitats financeres que intenten solucionar este problema.
Pren la paraula D. José Luis Tonda Martínez per a reiterar com en reunions anteriors les incidències que es produïxen amb l'emissió de certificats d'estar al corrent de pagament, sobretot quan hi ha ajornaments.
D. Miguel Lorenz assenyala que hui dia esta matèria està sent objecte d'anàlisi i existix un esborrany de mesures de reducció de carregues que aprovarà el Consell de Ministres aviat amb el que s'espera solucionar este tema.
Finalment D. José Luis Tonda Martínez i en relació amb el problema que va haver-hi en l'accés telemàtic a la pàgina web de l'AEAT el passat dia 20 d'octubre, assenyala que, encara que l'aturada va durar una hora i dènou minuts, quan es va restablir l'accés este era molt lent i tots els tràmits i enviaments anaven molt alentits. Continua manifestant que el mateix que li ha ocorregut a l'Agència Tributària amb els seus sistemes informàtics li pot passar als col·laboradors socials, pel que entén que s'hauria de reconsiderar per l'AEAT i tornar-los a concedir el termini de dos dies que tenien abans per poder reenviar els documents que se'ls havien quedat pendents de tramitació al venciment del termini.
Contesta D. Ángel Rodríguez que pren nota de la sol·licitud i, ja que la mateixa a més d'un aspecte informàtic també té un aspecte jurídic, proposa analitzar-la detingudament.
Prosseguix D. José Luis Tonda Martínez qui manifesta que per a una millora en la gestió dels tributs és necessari que en diverses matèries s'assoleixi acords puntuals entre l'Agència Tributària, les entitats financeres i els col·laboradors socials.
Pren la paraula D. Ángel Rodríguez i pregunta si hi ha algun comentari més. No realitzant-se més manifestacions, el secretari Tècnic del Fòrum agraïx a totes la seua assistència i participació i dóna per conclosa la vuitena sessió del ple del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris.
El secretari Tècnic del Fòrum
D. Rafael Serrano Galán
El president del Fòrum
D. Santiago Menéndez Menéndez