Acta de la reunió


ACTA DE LA REUNIÓ DEL PLE DEL FÒRUM D'ASSOCIACIONS I
COL·LEGIS DE PROFESSIONALS TRIBUTARIS
CELEBRADA L'1 DE JULIOL DE 2015
President del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D. Santiago Menéndez Menéndez
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària:
Director del Departament de Gestió Tributària
D. Rufino de la Rosa Cordón
Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària
D. Luis Mª Sánchez González
Directora del Departament de Recaptació
D.a Soledad García López
Director del Servici de Planificació i Relacions Institucionals
D. Ángel Rodríguez Rodríguez
Director del Servici Jurídic
D. Diego Loma-Osorio Lerena
Director del Departament d'Informàtica Tributària
D. Alfonso Castro Martínez
Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials
D.a Pilar Jurado Borrego
Delegat Especial de Catalunya
D. Gonzalo David García de Castro
Membres en representació de les Associacions i Col·legis
Associació Professional d'Experts Comptables i Tributaris d'Espanya
President
D. Carlos Berrocal Rangel
Consell General de Col·legis de Gestors Administratius
Vicepresident del Col·legi d'Alacant
D. José Luis Tonda Martínez
Presidenta del Col·legi Oficial de Galícia
D.a Pilar Otero Moar
Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya
Membre especialista en assumptes fiscals i tributaris
D. José Castaño Semitiel
Consell General de l'Advocacia Espanyola
Vicedegà del Col·legi d'Advocats de les Balears
D. Rafael Gil March
Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessores Fiscals
Vicepresident primera Junta Directiva
D. Juan Alejandro Méndez Hernández
Gabinet de Gestors Administratius i Assessores Fiscals
Advocada
D.a Raquel Cobos Casero
Registre General d'Assessores Fiscals / Registre d'Economistes Assessores Fiscals
President
D. Jesús Sanmartín Mariñas
Secretari Tècnic
D. Luis de l'Amo Carbajo
Associació Espanyola d'Assessores Fiscals
Subdirectora del Gabinet d'Estudis
D.a Marta González Álvaro
Secretaria Tècnica del Fòrum d'Associacions i col·legis professionals
Subdirector General de Comunicació Externa – Servici de Planificació i Relacions Institucionals
D. Rafael Serrano Galán
Madrid, 1 de juliol de 2015, se celebra la setena reunió plenària del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, assistint les persones ressenyades, i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
-
Obertura pel Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
-
Aprovació de l'acta de la sessió celebrada el 4 de febrer de 2015.
-
Intervenció del Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària per a tractar les conseqüències de l'incompliment de la presentació en termini de la declaració de béns a l'estranger (Model 720).
-
Intervenció del Director del Departament de Gestió Tributària per a tractar el balanç provisional de la campanya d'IRPF 2014.
-
Altres consideracions, precs i preguntes.
I.- En desenvolupament del primer punt de l'ordre del dia , obri la sessió el president del Fòrum i Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, D. Santiago Menéndez Menéndez, donant en primer lloc la benvinguda als assistents i als nous integrants del Fòrum per part de l'Agència Tributària, D. Rafael Serrano Galán Subdirector General de Comunicació Externa del Servici de Planificació i Relacions Institucionals, que exercix com secretari Tècnic d'este Fòrum i D. Diego Loma-Osorio Lerena, Director del Servici Jurídic i mostra el seu agraïment als seus antecessors D. Eduardo Beut González i D. Juan Manuel Herrero de Egaña i Espinosa de los Monteros. A continuació ressalta la importància que per a l'Agència Tributària té la tasca realitzada pels col·laboradors socials, a què sempre es pretén fer partícips i coneixedors dels projectes i actuacions que s'emprenen. També agraïx la petició realitzada des de diferents associacions per a crear dins d'este Fòrum, un Grup de Treball sobre el projecte SII (Subministrament Immediat d'Informació) i anuncia que es constituirà este Grup i possiblement es puguen realitzar reunions en les diferents Delegacions Especials de l'Agència, amb els representants territorials de les diferents associacions, perquè estos professionals participen amb l'Agència Tributària d'una forma més pròxima.
II.- En desenvolupament del segon punt de l'ordre del dia , el president del Fòrum cedix la paraula a D. Rafael Serrano Galán, com responsable de la Secretaria Tècnica del Fòrum, que exposa el procés d'elaboració de l'acta de la reunió anterior. No formulant-se observacions queda aprovada l'acta de la reunió de 4 de febrer de 2015, que es publicarà en l'espai reservat al Fòrum en la pàgina web de l'Agència Tributària.
III.- En desenvolupament del tercer punt de l'ordre del dia , el president cedix la paraula a D. Luis María Sánchez González, Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària, que assenyala que el Director General de l'Agència ja ha comentat al Congrés Dels Diputats que s'està actuant realment enfront de l'incompliment de la presentació en termini de la declaració de béns a l'estranger (Model 720) i, de fet, això està previst en les directrius generals del Pla Anual de Control Tributari i Duaner.
En este sentit assenyala que l'Administració tributària està realitzant bàsicament actuacions de dos tipus: per una part, les destinades als qui no han presentat el model 720 existint indicis de què posseïxen béns a l'estranger i, d'altra banda, les destinades a aquells contribuents que sí han presentat el model però no ho han fet en termini. Afegix que les casuística és molt àmplia i que també podria ocórrer, per exemple, que en el curs de les actuacions de comprovació s'arribe a la conclusió de què un contribuent que ha presentat el model fora de termini no tenia realment l'obligació de presentar-ho. Açò significa que no necessàriament la comprovació comportarà la imposició d'una sanció.
Continua la seua exposició recordant que per als presentadors fora de termini existix una sanció de tipus formal del qual mínim és 1.500 €, que admet la reducció per pagament immediat. En relació amb l'incompliment de l'obligació material, la seua regulació està continguda fonamentalment en l'article 39.2 de la Llei de l'impost sobre la Renda de les Persones Físiques i en el seu equivalent de la Llei de l'impost sobre Societats, que consistix bàsicament en una tributació com a guany de patrimoni no justificada relativa als béns o drets que no han sigut declarats en termini, encara que sempre respectant les dues salvaguardes recollides en el segon paràgraf del citat article 39.2. És a dir, si el contribuent acredita que la titularitat dels béns o drets es correspon amb rendes declarades o amb rendes obtingudes en períodes impositius respecte dels quals no tinguera la condició de contribuent per l'Impost, no s'aplicarà esta tributació com a guany de patrimoni no justificada. L'acreditació es pot produir una vegada iniciat un procediment de comprovació encara que s'haja presentat fora de termini el model. Pel que fa a les rendes declarades, no existixen matisacions i s'entén que no implica necessàriament que la declaració de les mateixes s'haja produït en termini ja que és possible que s'hagen declarat en un moment posterior. A més, una conseqüència de l'aplicació de l'article 39.2 és la pèrdua de la prescripció en la mesura en què no s'hagen declarat les rendes. Per això, tenint en compte que els contribuents rendes de les quals procedisquen d'exercicis no prescrits poden regularitzar perfectament amb les regles generals, no es pot deixar en pitjor condició a aquells contribuents rendes de les quals procedisquen d'exercicis prescrits. Per tant, en la mesura que existisca una regularització completa de les rendes per part de l'obligat tributari o del guany patrimonial no justificat, en els termes del citat article 39.2, és a dir, mitjançant la seua imputació al període impositiu més antic dels no prescrits en els que estiguera en vigor la norma, o siga, l'any 2012, i en la mesura que açò es produïsca sense que hi haja cap intervenció administrativa, s'entén que existix una regularització extemporània sense requeriment previ. En este cas s'aplicaria el recàrrec del 20% i al mateix temps, si escau, existiria una infracció formal que comportaria la imposició de la sanció corresponent, però sempre la sanció relacionada amb l'incompliment formal, més reduïda per tant.
Afegix que les sanciones no s'apliquen automàticament sinó que és necessari valorar la culpabilitat en cada cas concret. S'estan valorant, per exemple, casos de persones que hagueren pogut tindre algun tipus de dificultat per a conéixer que esta norma era aplicable, sempre anant cas per cas en aquells supòsits on s'aprecie que no existix culpabilitat.
Es conclou assenyalant que les regularitzacions com a guany de patrimoni s'estan produint en relació amb incomplidors que han tingut un volum important de diners i béns a l'estranger, sent residents a Espanya, sense haver sigut objecte de tributació en cap cas. És a dir, es tracta de contribuents en una situació d'ocultació que els va portar a no presentar la declaració en termini i a situar els seus béns fora d'Espanya. Estos són els casos en els que existixen autèntics guanys de patrimoni no justificats, perquè s'han volgut ocultar rendes, no es va presentar al seu moment la declaració tributària especial i no es va presentar el model 720. En estos supòsits la situació és d'ocultació deliberada de béns i drets a l'exterior. Estos són els casos que l'Agència considera de major risc i està intentant localitzar.
A continuació el president obri un alterne de paraula
Intervé D. Rafael Gil March, representant del Consell General de l'Advocacia Espanyola, i pregunta si l'Agència ha pensat en publicar alguna nota informativa en relació amb esta matèria.
D. Luis María Sánchez González assenyala que el criteri exposat està força assumit i acceptat per tots, fins i tot així s'està reflectint en els mitjans i per tant pot ser perfectament traslladada a tots els membres de les associacions i col·legis representats en este Ple.
El president afegix que és necessari que quede clar que quan un contribuent presenta el 720 fora de termini i el presenta sense requeriment previ per part de l'Administració, regularitza les conseqüències que la pròpia norma imposa, i d'acord amb l'article 39.2 regularitza l'increment no justificat de patrimoni. En este cas s'està davant una presentació extemporània, s'apliquen els recàrrecs corresponents i per tant no s'imposa la sanció del 150%, sense perjudici de la sanció formal per presentació fora de termini, molt més reduïda. També indica que és interessant que es transmeta que quan s'imposa la sanció del 150% és perquè ens trobem davant un contribuent que tenint obligació de presentar el 720, no ho ha presentat o el presenta fora de termini sense regularitzar pel citat article 39.2 i una vegada que l'Agència Tributària ha descobert que posseïx béns i drets a l'estranger, este contribuent no acredita de cap no forma que aquells béns i drets procedixen de rendes declarades. Afegix que, en este sentit, des de l'Agència s'admetran qualssevol mitjans de prova raonables per a acreditar que efectivament els béns i drets procedien de rendes declarades.
Conclou el president i alguns representants de les Associacions i Col·legis estos realitzen alguns comentaris sobre la possibilitat d'elevar consultes sobre la matèria a la Direcció General de Tributs i sobre el fet que algunes associacions ja les han elevat.
IV.- En desenvolupament del quart punt de l'ordre del dia , el president cedix la paraula a D. Rufino de la Rosa Cordón, Director del Departament de Gestió Tributària, per a realitzar el balanç provisional de la campanya d'IRPF 2014.
El ponent, que utilitza en la seua exposició una presentació power point, indica en primer lloc que encara que les dades són provisionals, poden ser ja força fiables. Continua assenyalant que la tendència des de l'any 1993 és la d'incrementar l'assistència, és a dir, els servicis que l'Agència Tributària proporciona als contribuents, ja siga la informació telefònica, l'assistència en les oficines, l'enviament de l'esborrany, la presentació telefònica i el RENØ. Dins d'esta tònica, la fita per a la pròxima campanya ser l'extensió de la “Renda Web”.
Pel que fa a la campanya d'este any, els objectius de la mateixa eren la potenciació de la presentació telemàtica, la realització de certes millores en el programa PADRE, de manera que cada vegada siga més senzill, i iniciar el procés de fusió de l'esborrany amb la “Renda Web”. Esta última possibilitat ha funcionat este any com una prova pilote de caràcter limitat en l'assistència que l'Agència proporciona en les oficines. D'altra banda s'ha produït la unificació de terminis i calendari, que ha significat un avance molt important de la campanya de devolucions i en la presentació de declaracions. A més s'ha informat per primera vegada al contribuent del destí dels impostos, és a dir, la seua distribució en les diferents partides de política de despesa que realitzen totes les Administracions públiques. Afegix que pel que fa al procediment VERIFICA, per a esta campanya s'iniciarà en un parell de setmanes i s'estendrà a tot el col·lectiu que potencialment siga susceptible de precisar este procediment.
A continuació el president indica el gran avanç que suposa este procediment ja que permet que determinades incidències es puguen resoldre
Respecte a la campanya de publicitat “Contribuïm per a rebre”, assenyala que està en marxa i que degut als calendaris electorals, s'ha hagut de concentrar en estos moments. Informa de què se seguirà destinant pressuposat a fer campanyes de conscienciació amb caràcter general i s'intentarà millorar i ampliar en la mesura del possible el programa d'educació cívica-tributària, fins i tot estenent-ho a les universitats. Afegix que pagar impostos és un acte de solidaritat ja que estes quantitats van destinades fonamentalment a les pensions, a les prestacions per desocupació, als ajuts socials per a totes aquelles persones que durant estos anys l'han passat francament mal, a l'educació gratuïta perquè així existisca una veritable igualtat d'oportunitats, a la sanitat, perquè hi haja una sanitat pública per a tots. En tot açò s'incidirà moltíssim i, per això, existiran campanyes de publicitat en este sentit.
Prosseguix D. Rufino de la Rosa informant sobre les dades actualitzades de la campanya de renda i assenyala que l'actual ha mantingut sempre un augment respecte del ritme de presentació de declaracions dels exercicis anteriors. En relació amb les devolucions realitzades també s'aprecia un avance major a l'haver-se unificat el PADRE i l'esborrany. Anuncia a continuació que s'esperen al voltant de 19.250.000 declaracions apreciant-se un lleuger augment en les que tenen un resultat a ingressa.
Dels servicis relacionats amb els esborranys i dades fiscals que presta l'Agència Tributària, el servici RENØ seguix sent un èxit, ja que s'han produït fins la data més de 15 milions de sol·licituds de RENØ. Pel que fa a la Cl@ve PIN, este any hi ha 1.237.000 utilitzacions. Sobre les formes de presentació d'esta campanya, ha hagut un descens en la presentació d'esborranys de 630.000, encara que en bona part és degut al propi inici de la prova pilote de “Renda Web”. El col·lectiu en el que s'ha començat a posar en pràctica la “Renda Web” és el de contribuents amb l'esborrany pendent de confirmar i també algun contribuent del col·lectiu PADRE amb arrendaments. D'este tipus s'han realitzat en les oficines entorn de 550.000 Renda Web. D'altra banda, respecte de les formes de presentació es pot avançar que gairebé el 80% de les declaracions s'han presentat per Internet i s'ha produït un xicotet descens de l'assistència telefònica. La resta de vies, que són el PDF o els esborranys lliurats en les entitats financeres representen un 8% de les presentacions. Recalca que el rellevant de tot açò és que la resta de vies de presentació només se situa en un 8% del total de presentacions i que les modificacions de l'esborrany es produïxen també en gran manera per Internet. Es pot dir que el contribuent cada vegada està més en esta línia d'autoservei realitzant-se tota la tramitació, per si mateix o a través del seu col·laborador. Igualment, la cita prèvia també se sol·licita en més del 50% dels casos per Internet.
V.- En desenvolupament del quint punt de l'ordre del dia , el president s'adreça als estos per a obrir un alterne de paraula.
D. Carlos Berrocal Rangel, representant de l'Associació Professional d'Experts Comptables i Tributaris (AECE), intervé en primer lloc per a indicar que existix un problema amb l'aplicació VERIFICA, ja que no es pot accedir a la mateixa com a col·laboradors “socials” sinó només mitjançant la figura de l'apoderament. A això respon D. Rufino de la Rosa Cordón assenyalant que, a l'existir dins del procediment una notificació prèvia, no és possible accedir a l'aplicació com no siga a través de l'apoderament, però que no obstant això s'analitzarà esta proposta de participació del col·laborador social dins del procediment.
El president afegix que, en este sentit, és necessari destacar que per a l'Agència Tributària és fonamental el respecte al caràcter reservat de les dades dels contribuents, consagrat en l'article 95 de la Llei general tributària.
D. Jesús Sanmartín Mariñas i D. Luis de l'Amo Carbajo, ambdós representants del Registre General d'Assessores Fiscals / Registre d'Economistes Assessores Fiscals, assenyalen a continuació que estan sorgint problemes amb la possibilitat de “compensació” de quantitats entre cònjuges i amb les dades cadastrals que oferix l'aplicació. Este últim problema origina nombrosos requeriments. A això respon D. Rufino de la Rosa Cordón que s'està evolucionant en les aplicacions per a afinar el més possible, sobretot de cara a la venidora “Renda Web”. No obstant això informa que les dades cadastrals han de corregir-se en el propi Encadastre, en cas contrari estos errors tornaran a ser subministrats per la Direcció General d'Encadastre a l'Agència Tributària.
D. Luis de l'Amo Carbajo i D. Rafael Gil March, plantegen a continuació la problemàtica de l'antelació de cinc dies sobre el termini general per a la domiciliació bancària i la impossibilitat que existix per a les comunitats de béns d'acudir a este procediment. Per això sol·liciten una reunió amb les entitats bancàries en el marc del Fòrum. D. Rufino indica que dirigisquen esta sol·licitud a la Secretaria del Fòrum i es traslladarà als bancs. Intervé D. José Luis Tonda Martínez, representant del Consell General de Col·legis de Gestors Administratius, i indica que esta sol·licitud es cursarà l'endemà. Conclou el president assenyalant que es duran a terme tots els esforços necessaris per a millorar esta situació.
Se suscita aleshores el problema de la supressió del mòdul d'impressió. A açò últim respon D. Rufino de la Rosa Cordón que el nou procediment per a la pròxima campanya modificarà tot l'esquema i ja no seran necessàries estes impressiones, ja que l'Agència disposarà online del contingut de les declaracions.
Es comenta a continuació que s'estan produint problemes de descoordinació amb la cita prèvia i que s'hauria de tractar este assumpte en el Grup de Treball o fins i tot es podria crear un grup “
No realitzant-se més manifestacions, s'alça la sessió, amb l'agraïment a tots els participants i amb el compromís de l'Agència Tributària de treballar en la millora dels cursos de comunicació.
El secretari Tècnic del Fòrum
D. Rafael Serrano Galán
El president del Fòrum
D. Santiago Menéndez Menéndez