Acta de la reunió
ACTA DE LA REUNIÓ DEL PLE DEL FÒRUM D'ASSOCIACIONS I
COL·LEGIS DE PROFESSIONALS TRIBUTARIS
CELEBRADA EL 5 DE JULIOL DE 2022
Secretari de l'Estat d'Hisenda i president de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D. Jesús Gascón Catalán
Presidenta del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Directora General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D.a Soledad Fernández Doctor
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Directora del Departament de Gestió Tributària
D.a Rosa María Prieto del Rei
Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària
D. Javier Hurtado Puerta
Director del Departament de Recaptació
D. Guillermo Barros Gallego
Director del Departament d'Informàtica Tributària
D. José Borja Tomé
Director del Servici Jurídic
D. Diego Loma-Osorio Lerena
Director del Servici de Planificació i Relacions Institucionals
D. Ignacio Fraisero Aranguren
Subdirector General de Gestió i Intervenció d'Impostos Especials del Departament de Duanes i Impostos Especials
D. Vicente Cillero Martínez
Cap de l'Àrea de Suport Processal del Departament d'Inspecció Financera i Tributària
D. Marcos Álvarez Suso
Membres en representació de les Associacions i Col·legis
Associació Espanyola d'Assessores Fiscals
Director del Gabinet d'Estudis
D. Arturo Jiménez Contento
Associació Professional d'Experts Comptables i Tributaris d'Espanya
Secretari de la Junta Directiva
D. José Antonio Fernández García-Moreno
Vocal de la Junta Directiva
D. Antonio Ibarra López
Consell General de l'Advocacia Espanyola
Director General del Consell
D. José Antonio Perales Gallego
Consell General de Col·legis de Gestors Administratius d'Espanya
Responsable de l'Àrea Fiscal del Consell General
D.a Pilar Otero Moar
Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya
Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals
D.a Alicia Rodríguez Hitos
Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessores Fiscals
President
D. Joan Torres Torres
Vicepresident Segon
D. Adolfo Jiménez Ramírez
Gabinet de Gestors Administratius i Assessores Fiscals
Advocada
D.a Raquel Cobos Casero
Registre d'Economistes Assessores Fiscals
Vocal del Consell Directiu
D.a Esther Luque Sánchez
Secretaria Tècnica del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Subdirectora General de Comunicació Externa del Servici de Planificació i Relacions Institucionals
D.a Mª Dolores Carreño Beltrán
El dia 5 de juliol de 2022 se celebra la vigesimoprimera reunió plenària del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, assistint les persones ressenyades i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
- Obertura de la sessió.
- Aprovació de l'acta de la sessió celebrada el 23 de novembre de 2021.
- Planificació i rendició de comptes de l'Agència Tributària.
- Informació sobre els temes tractats en els grups de treball.
- Projectes per a la Presidència Europea 2023.
- Pròxima convocatòria.
- Altres consideracions, precs i preguntes.
1. Obertura de la sessió
Obri la sessió D. Jesús Gascón Catalán, president de l'Agència Estatal d'Administració Tributària (d'ara endavant, Agència Tributària), qui, després de saludar a les persones assistents i agrair la seua presència, comenta que és la primera vegada que assistix a la sessió plenària des del seu nomenament com secretari de l'Estat i que, com en ocasions anteriors, desitja reiterar que per al Ministeri d'Hisenda i Funció Pública i l'Agència Tributària constituïx un objectiu de màxim interés seguir impulsant el model de relació cooperativa, en què este Fòrum desenvolupa un important paper com a instrument de comunicació i reconeixement mutu de la tasca que tant Administració com a col·laboradors socials estan duent a terme. D'altra banda, D. Jesús Gascón afegix que desitja donar la benvinguda a este Fòrum a la recentment nomenada Directora General de l'Agència Tributària, D.a Soledad Fernández Doctor, qui, sens dubte, és coneguda per totes les persones estes ja que compta amb una dilatada carrera professional en l'Administració tributària. Així, des de 2018 venia exercint les funcions de Delegada Especial de l'Agència Tributària a Madrid i, amb anterioritat, havia sigut presidenta del Tribunal Economicoadministratiu Central i Directora del Departament de Gestió Tributària de l'Agència Tributària, entre altres càrrecs.
Seguidament, pren la paraula D.a Soledad Fernández Doctor, qui, després de saludar a les persones assistents, assenyala que, en línia amb el realitzat fins el moment, desitja posar de manifest el compromís de la institució a la que representa de continuar treballant de manera que puga fer-se cada vegada més efectiu el model de relació cooperativa de l'Administració amb els professionals tributaris. Afegix que s'ha avançat molt des de la constitució del Fòrum l'any 2011, però que és innegable que es pot seguir avançant en la matèria i que la seua voluntat és que no es decaiga en l'esforç, per tal d'assolir nous èxits.
A continuació pren la paraula el secretari de l'Estat d'Hisenda per a indicar que en la sessió plenària, després d'aprovar, si escau, l'acta de la reunió anterior, el Director del Servici de Planificació i Relacions Institucionals exposarà diverses qüestiones d'interés en matèria de planificació i rendició de comptes de l'Agència Tributària i, seguidament, les persones titulars de la direcció dels Departaments de Gestió Tributària, de Recaptació i d'Inspecció Financera i Tributària exposaran els resultats i perspectives dels diferents Grups de treball. A més, D. Jesús Gascón afegix que es realitzarà una breu exposició dels projectes relatius a la presidència espanyola del Consell de la Unió Europea del segon semestre de 2023.
2. Aprovació de l'acta de la sessió celebrada el 23 de novembre de 2021
D. Jesús Gascón cedix la paraula a D.a Mª Dolores Carreño Beltrán, Subdirectora General de Comunicació Externa del Servici de Planificació i Relacions Institucionals i secretària Tècnica d'este Fòrum, qui manifesta que l'acta de la vintena sessió del ple va anar remesa a les associacions i col·legis amb anterioritat a esta reunió, no havent-se rebut observacions; afegix que, si no les hi haguera en este moment, quedaria definitivament aprovada. Ja que no es formula cap objecció, declara aprovada l'acta de la 20a sessió plenària que va tindre lloc el passat 23 de novembre de 2021.
3. Planificació i rendició de comptes de l'Agència Tributària
A continuació, el secretari de l'Estat d'Hisenda cedix la paraula a D. Ignacio Fraisero Aranguren, Director del Servici de Planificació i Relacions Institucionals, a fi que desenvolupe este punt de l'ordre del dia
D. Ignacio Fraisero assenyala que, abans d'abordar l'exposició dels intruments de planificació i rendició de comptes de l'Agència Tributària, desitja recordar que en l'anterior sessió plenària del Fòrum es va comunicar que, en compliment dels compromisos assumits per Espanya en el Component 27 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, estava previst realitzar durant el 4t trimestre de 2022 una avaluació provisional de l'aplicació de la Llei 11/2021, de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal. Afegix que, des de la Secretaria Tècnica, se sol·licitarà la col·laboració de les entitats representades en el Fòrum a fi que traslladen a l'Agència Tributària les seues observacions sobre les diferents mesures que conté la Llei 11/2021, tant de les que es consideren encertades com d'aquelles que siguen susceptibles de millora e, fins i tot, aquelles dels quals resultats no hagen sigut els esperats i que seria desitjable modificar. Així mateix, indica que es necessiten estes observacions i propostes abans del mes d'octubre, ja que, amb posterioritat, és necessari sistematitzar tota la informació rebuda a fi que el Govern puga emetre seu informe. Finalment, el Director del Servici de Planificació i Relacions Institucionals agraïx per endavant la col·laboració que, sens dubte, prestaran les associacions i col·legis en esta tasca i assenyala que, ja que durant l'últim trimestre de 2023 s'emetrà l'informe definitiu d'avaluació sobre l'aplicació de la Llei 11/2021, des de la Secretaria Tècnica es tornarà a sol·licitar a les entitats representada en el Fòrum esta col·laboració.
Seguidament D. Ignacio Fraisero inicia el desenvolupament del tercer punt de l'ordre del dia donant suport a la seua intervenció en una presentació en power point. Així, indica que, igual que en les sessions anteriors, desitja posar de manifest el compromís de l'Agència Tributària amb la transparència, patente en la publicació del Pla Estratègic 2020 – 2023, de la seua Addenda per a 2022 i del Pla d'Objectius 2022, així com dels resultats obtinguts per l'organització, recollits en sengles informes del Servici d'Auditoria Interna sobre l'evolució el 2021 dels indicadors inclosos en el Pla Estratègic 2020 – 2023 i l'anàlisi i avaluació del compliment del Pla d'Objectius l'any 2021, respectivament. A més, comunica que l'Agència Tributària iniciarà els treballs d'elaboració d'un nou pla estratègic per al període 2024 – 2027, ja que l'actual finalitza l'any vinent. Així, assenyala que, de les principals línies d'actuació de l'Agència Tributària en planificació, tant estratègica com operativa, i dels principals resultats obtinguts per l'organització, desitja destacar els següents:
1. Quant al Pla Estratègic 2020 – 2023, plenament vigent, i la seua Addenda, per la qual s'introduïxen certes adaptacions per a 2022 en el Pla:
1.1. Potenciació de l'enfocament“behavioural insights”: consistix en la utilització de tècniques d'anàlisi del comportament del contribuent amb l'objectiu de facilitar el seu compliment voluntari, minimitzant els errors involuntaris. És a dir, quan el contribuent s'enfronte a l'emplenament d'un model tributari anirà rebent determinats avisos tendents a evitar que cometa errors que no desitja i que, posteriorment, pogueren donar lloc a una intervenció de l'Agència Tributària.
1.2. Foment del model de relació cooperativa: el 2022 s'han constituït el Fòrum de Xicotetes i Mitjanes Empreses i el Fòrum de Federacions i Associacions de Treballadors Autònoms per tal d'institucionalitzar la relació amb estos col·lectius i comptar amb un curs de comunicació àgil i fluït, basat en la transparència i confiança mútua, anàleg a l'existent en este Fòrum i en el de Grans Empreses. Així, en el marc d'estos Fòrums s'està treballant en l'elaboració de sengles Codis de Bones Pràctiques Tributàries que permetran expressar el compromís de les parts amb el compliment voluntari de les obligacions fiscals i impulsar la seguretat jurídica. Així mateix, s'han constituït dos grups de treball dedicats, respectivament, a impulsar el desenvolupament de projectes de digitalització per a estos col·lectius, així com a l'anàlisi dels seus règims de tributació per tal d'assegurar la seua adequació a la realitat econòmica.
1.3. Posada a disposició dels contribuents de l'impost sobre societats d'una llesta d'avisos i advertències que s'aniran generant al confeccionar el model 200 i que li permetran corregir determinats errors no desitjats.
1.4. Noves obligacions d'informació sobre monedes virtuals, situades tant a Espanya com a l'estranger: establides per la Llei 11/2021, estan pendents de desplegament reglamentari.
1.5. Comerç electrònic: l'aprovació per part de la Unió Europea del paquet IVA d'e-Commerce, que va entrar en vigor l'1 de juliol de 2021, ha suposat noves obligacions d'informació de les plataformes digitals, així com una nova declaració duanera, a l'haver-se eliminat l'exempció per a les importacions de baix valor.
1.6. Desenvolupament del projecte NIDEL, dirigit a l'anàlisi i detecció de xàrcies d'emblanquine de capitals: es tracta d'una ferramenta que combina tecnologies d'anàlisi de xàrcies criminals amb
2. Respecte a l'evolució el 2021 dels set indicadors plurianuals del Pla Estratègic 2020 – 2023, de l'informe realitzat pel Servici d'Auditoria Interna es pot destacar el següent:
2.1. Eixamplament de les bases imposables: este indicador pretén avaluar el compliment voluntari mitjançant l'anàlisi de l'evolució de la base imposable agregada en comparació de la de la demanda interna nominal, ja que s'ha considerat que és la dada que de forma més fidedigna reflectix el comportament fiscal del país. Així, des de 2016 les bases imposables agregades presenten augments superiors als de la demanda interna nominal, amb un diferencial acumulat per al període 2016 – 2021 de l'11,8%, havent-se produït el 2021 un incremente d'aquelles d'un 12,7 %, mentre que la magnitud econòmica ha crescut un 8 %. No obstant això, encara que estos resultats podrien ser indicatius de què l'activitat de l'Agència Tributària va per bon camí en el compliment de l'objectiu de millorar el compliment voluntari, cal tindre en compte que existixen altres factors que també incidixen en el mateix.
2.2. Mesurament dels efectes induïts: el Pla Estratègic establix que han de mesurar-se i avaluar-se els efectes en el compliment voluntari motivat per les actuacions de l'Agència Tributària. Així, comparant el comportament anterior i posterior dels contribuents objecte d'una comprovació inspectora amb el del total de declarants, s'aprecia que els primers incrementen els seus ingressos tributaris durant els tres anys següents en major mesura que el conjunt de contribuents, en concret, per a les persones inspeccionades el 2018 l'increment del saldo net de les seues autoliquidacions ha sigut del 23,5 %, enfront de l'increment del 13,1 % del total de declarants.
2.3. Anàlisi de l'evolució de la base de càlcul consistent amb la millora en el compliment tributari: la base de càlcul, sense tindre en compte els resultats extraordinaris, ve mantenint unes xifres estables des de l'exercici 2015 (entorn de 8.500 milions d'euros), si bé el 2021 ha assolit els 10.500 milions d'euros. El normal és que, davant la millora del compliment voluntari, les activitats de lluita contra el frau haurien de llançar uns resultats estables o decreixents. Així, caldrà esperar als propers anys per a comprovar si la tendència, a mitjà i llarg termini, torna a les xifres habituals.
2.4. Millora de l'eficiència: este indicador és el quocient resultant de dividir la despesa pressupostària que representa l'Agència Tributària entre els ingressos tributaris nets que gestiona l'organització en un determinat exercici. Així, el 2021 s'ha recuperat una ràtio inferior al 0,7 % (0,68 %), d’acord amb els exercicis anteriors, a excepció de l'any 2020, en què la pandèmia va tindre un important impacte en l'activitat de l'Agència Tributària i este indicador va assolir una ràtio del 0,77 %.
2.5. Recaptació – deute gestionat: este indicador relaciona l'import de deute gestionat respecte al deute gestionable en període executiu per a un any determinat. Així, el 2021 el percentatge ha sigut del 0,92 %, en línia amb el que preveu el Pla Estratègic (igual o superior al 0,90 %). A més, el deute suspès per procés concursal ha disminuït entorn de 900 milions d'euros pel que fa a 2020, mantenint-se la tendència que es ve produint des de 2014. Per part seua, el deute suspès per recurs ha descendit entorn de 500 milions d'euros, en comparació de l'exercici anterior.
2.6. Conflictivitat tributària: este indicador analitza tant la conflictivitat absoluta (nombre de recursos i reclamacions) com la relativa (percentatge que representa el recorregut o reclamat respecte de la totalitat dels actes administratius dictats per l'Agència Tributària). Així, la conflictivitat relativa presenta un decrement el 2021, situant-se en l'1,95%, el que constituïx un resultat positiu, principalment tenint en compte que els actes emesos per l'Agència Tributària el 2021 van augmentar en un 12 %. D'altra banda, el nombre de reclamacions economicoadministratives se situa al voltant de 128.000 i el percentatge d'estimació total o parcial el 38 %. En el cas dels recursos contenciós-administratius, s'han presentat 18.790 i el percentatge d'estimació total o parcial s'ha situat el 16 %. A més, en l'informe s'assenyala que, donada la diversitat de funcions que realitza l'Agència Tributària, els percentatges d'anul·lació sobre els actes dictats presenten variacions segons la naturalesa dels diferents actes objecte de recurs, existint àmbits on el percentatge és mínim, com pot ser en matèria censal, i àrees, com les relacionades amb les activitats d'inspecció, on el percentatge és més elevat.
2.7. Interessos pagats: la normativa legal imposa a l'Agència Tributària l'obligació de satisfer interessos pels retards en la tramitació de devolucions i per les resolucions o sentencies desfavorables que comporten un import per retornar, així com per les sol·licituds de devolució d'ingressos efectuats indegudament pel contribuent. Així, la tendència des de 2014 ha sigut consistent amb l'objectiu assenyalat en el Pla Estratègic, atès que s'ha mantingut la reducció de l'import dels interessos pagats, malgrat repunts puntuals el 2019 i 2021.
3. Pel que fa a l'anàlisi i avaluació del compliment del Pla d'Objectius l'any 2021 (planificació operativa):
3.1. Els dos objectius que reflectixen la principal aportació de l'Agència Tributària als ingressos no financers de l'Estat, la recaptació bruta i líquida, han tingut un nivell de compliment del 100,9 % i del 100,7 %, respectivament. Així, els ingressos tributaris líquids han suposat un 15,1 % més que el 2020 i, per part seua, la recaptació bruta, ha sigut un 11 % més elevada que l'any anterior.
3.2. A la resta d'indicadors:
3.2.1. En els indicadors de les actuacions d'assistència al contribuent s'ha assolit e fins i tot superat el 100 % de compliment en la majoria dels objectius que conformen el primer nivell del Pla, si bé amb algunes excepcions, com poden ser la utilització pels usuaris de l'app de l'Agència Tributària o la captació de dades de contacte electrònics.
3.2.2. En els indicadors de les actuacions de prevenció i control del frau tributari i duaner també s'ha superat l'objectiu del 100 % de compliment en tots els objectius que integren el primer nivell, tret de certes àrees afectades per les restriccions sanitàries.
Per a finalitzar la seua intervenció D. Ignacio Fraisero assenyala que s'han reformulat els indicadors que mesuren les actuacions d'assistència per tal de recollir tots els canals a través dels que l'Agència Tributària presta estos servicis (trucades telefòniques, xat, videotrucades, assistents virtuals, sede electrònica, etc.), així com el paper que desenvolupen les ADI (Administracions d'assistència Digital Integral). Així mateix, afegix que l'assistència presencial continua sent un objectiu molt important per a l'Agència Tributària, pel que es mantindre o, fins i tot, s'incrementaria, en funció de seu demanda.
Seguidament el secretari de l'Estat d'Hisenda agraïx al Director del Servici de Planificació i Relacions Institucionals la seua intervenció i reitera que l'Agència Tributària ha de treballar durant 2023 en la preparació d'un nou pla estratègic que done continuïtat a l'actual. Afegix que el panorama de l'any vinent és complicat degut, entre altres motius, a què Espanya assumirà la presidència de la Unió Europea durant el segon semestre de 2023 i a les eleccions generals previstes al nostre país. Així, D. Jesús Gascón indica que l'estratègia de l'Agència Tributària es plasma en un pla operatiu centrat en la gestió i el control del sistema tributari, és a dir, la seua aplicació, i, ja que un dels factors que es té en compte al preparar el pla estratègic de l'organització és el normatiu, es pretén utilitzar en el seu desenvolupament l'informe d'avaluació definitiva sobre l'aplicació de la Llei 11/2021 que el Govern ha de remetre a la Comissió durant l'últim trimestre de 2023. En relació amb este últim assenyala que l'Administració desitja realitzar un informe ampli estenent-ho a la Llei general tributària i a la seua normativa de desenvolupament. Així, afegix que s'ha estudiat realitzar una consulta pública, però que s'ha descartat atès que és molt possible que una part important de les propostes que es reberen no serien molt productives ja que tindrien més que veure amb temes de reforma fiscal, apartant-se de l'objectiu de la consulta. No obstant això, indica que és molt possible que s'establisquen contactes amb els membres dels Fòrums de cooperació constituïts per l'Agència Tributària amb diferents col·lectius (Grans Empreses, Associacions i Professionals Tributaris, Xicotetes i Mitjanes Empreses i Treballadors Autònoms), així com amb uns altres interlocutors qualificats en els aspectes procedimentals del marc regulador. Finalment, reitera que els temes operatius que es recullen en l'informe d'avaluació de la Llei 11/2021, serviran, sens dubte, per a millorar el Pla Estratègic de l'Agència Tributària.
A continuació, D. Jesús Gascón oferix la paraula a les persones assistents per si desitgen realitzar alguna pregunta o comentari.
En primer lloc intervé D. Antonio Ibarra López, representant de l'Associació Professional d'Experts Comptables i tributaris (AECE), qui, després de saludar als participants en la sessió plenària i felicitar a les persones recentment nomenades, assenyala que en relació amb la conflictivitat i els recursos desitja realitzar una reflexió sobre la “indefensió immaterial”, ja que hi ha una sèrie d'actes que no es recorren atès que el seu cost és més elevat que l'import que s'està liquidant. Així, comenta el cas d'un clienta que venia deduint-se des d'anys endarrere només el 50 % de l' IVA del combustible del seu vehicle, és a dir, que tenia en compte el tema de la presumpció, i, en un moment donat, els òrgans de gestió, sense entrar a valorar si el vehicle estava afecte a l'activitat o no, regularitzen esta deducció eliminant-la, i el resultat és una quota per ingressar de 200 euros. Quan l'assumpte arriba a mans de l'assessor, generalment, la recomanació, donada la quantia, és que l'abone i no recórrega, el que, de vegades, pot donar lloc a què el clienta abandone els seus servicis o, com a mínim, creï un cert ambiente de desconfiança. D. Antonio Ibarra afegix que l'Administració coneix perfectament estes situacions, que no són poques, ja que hi ha milers, i que, d'altra banda, l'absència de recurs permet que l'Agència Tributària esta uns percentatges de conflictivitat que no s'incrementen e fins i tot es reduïxen. Finalment, el representant de AECE sol·licita una major sensibilitat per part dels òrgans de gestió tributària en la seua activitat diària.
D. Jesús Gascón li respon que les estadístiques són grans volums de dades agregats i que per a l'Agència Tributària és molt important la tendència, ja que si reflectiren un repunt de la conflictivitat el problema no seria només de l'Administració gestora, sinó també de la revisora i, en última instància, dels tribunals de justícia. D'altra banda, assenyala que, quant al tema de les liquidacions per xicotets imports, cal tindre en compte que Espanya és un país de classes mitges, amb un número molt elevat d'assalariats i de treballadors autònoms, pel que estes quanties tenen un important impacte en la recaptació. Així, afegix que està d'acord en què una Administració que se centra en aquells perfiles de contribuents i en aquell tipus de presumptes incompliments no pareix molt eficient, i que, evidentment, no és la prioritat de l'Agència Tributària. No obstant això, assenyala que llançar el missatge de què l'Administració està bolcada en regularitzacions d'imports elevats és una cosa molt perillosa que cal evitar, i per això de vegades s'ajusten els límits i es reduïsquen els imports a tindre en compte en les actuacions. D'altra banda, D. Jesús Gascón reitera que l'important per a aconseguir avanços en el model de relació cooperativa és concretar els problemes que es vagen suscitant per a, entre tots, analitzar-los i intentar donar-los una solució. En este sentit, destaca el protagonisme que està adquirint la iniciativa conjunta del Consell per a la Defensa del Contribuent i l'Institut d'Estudis Fiscals mitjançant la qual, per encarregue de la Secretaria d'Estat d'Hisenda, el 2021 han constituït un fòrum de debat especialment orientat cap les persones que exercixen funcions d'assessoria fiscal on, des d'un punt de vista tècnic, s'analitzen els principals problemes que se susciten en l'aplicació del sistema tributari. Així, afegix que en les sessions del fòrum participen, a més, professionals de reconegut prestigi, convidats pel IEF en funció de les ponències que es debaten, i l'objectiu de les mateixes és obtindre, en un ambiente assossegat i rigorós, unes conclusions que puguen ser assumides mitjançant consens, sense perjudici que s'incloguen les matisacions que es consideren necessàries e, fins i tot, que es limiten a constatar l'existència de posicions trobades i, per tant, un desacorde. D'altra banda, D. Jesús Gascón assenyala que, quant a la conflictivitat en general, seria interessant comptar en els grups de treball d'este Fòrum amb la participació de representants no només de la Direcció General de Tributs, sinó també del Consell per a la Defensa del Contribuent o els tribunals economicoadministratius, ja que, des de la Secretaria d'Estat, s'està analitzant una part important de la litigiositat que es caracteritza per presentar uns patrons recurrents i que, a més, impliquen una sobrecarrega de treball; per exemple, hi ha casos en els que un criteri administratiu no és compartit per la ciutadania i és contestat en massa, donant lloc, de vegades, a un elevat nombre d'estimacions per part dels tribunals economicoadministratius. Així, en estes situacions, com solució pràctica i eficaç, podria utilitzar-se el que en termes jurídics es denomina “plet testimoni”, evitant molt treball repetitiu i estèril a totes les parts afectades. Finalment, D. Jesús Gascón, assenyala que cal seguir aprofundint en les vies i ferramentes que permeten avançar en la reducció de la conflictivitat.
A continuació, D. Arturo Jiménez Contento, representant de l'Associació Espanyola d'Assessores Fiscals (AEDAF), comenta que li ha paregut entendre que les dades que s'estan oferint es basen en els actes totals de l'Agència Tributària i, davant la resposta afirmativa del secretari de l'Estat d'Hisenda, assenyala que un matís important a tindre en compte és que el percentatge de conflictivitat seria força més elevat si se centrara en els actes de liquidació de l'àrea de gestió i d'inspecció.
D. Jesús Gascón li respon que, efectivament, les dades es basen en el total d'actes emesos per l'Agència Tributària, si bé este any s'havien exclòs del còmput els actes de l'àrea de duanes atès que la supressió de l'exempció per a béns d'escàs valor havia suposat un incremente significatiu en els mateixos que desvirtuarien la informació presentada. Afegix que, en l'informe, que en breu serà publicat, es recullen els percentatges de conflictivitat desglossats per àrees funcionals. Així mateix, indica que en la sessió plenària del Fòrum de Grans Empreses que va tindre lloc el mes de juny es va preguntar pel cas de les actes i, en particular, les de disconformitat. En la reunió es va informar de què estes últimes representaven un 20 % sobre el total d'actes firmades i que al voltant d'un 5 % de les mateixes era objecte d'anul·lació total o parcial. D'altra banda, el secretari de l'Estat d'Hisenda comenta que s'està intentant avançar en la focalització de les qüestiones i àrees que generen una major conflictivitat i que, per això, s'està treballant en la compatibilització dels sistemes d'informació de l'Agència Tributària i dels tribunals economicoadministratius, de manera que es puguen millorar les anàlisis de les dades.
Seguidament pren la paraula D.a Esther Luque Sánchez, representant del Registre d'Economistes Assessores Fiscals (REAF), qui, després de disculpar l'absència de D. Agustín Fernández Pérez, president de REAF, a qui unes altres obligacions li han impedit assistir a la sessió plenària, assenyala que, últimament, ha augmentat el nombre de requeriments de l'àrea de gestió tributària, així com la profunditat dels mateixos i la quantitat d'informació que cal aportar per a atendre'ls, una cosa que està suposant un incremente en la carrega de treball dels professionals tributaris. Afegix que, no obstant això, per destacar un poc positiu de l'increment d'este tipus d'actuacions per part de l'Agència Tributària, és possible que les mateixes tinguen un efecte educatiu a mitjà i llarg termini en els contribuents, quant a la importància de les exigències documentals. Per a finalitzar, D. a Esther Luque indica que, quant a l'obtenció de cites presencials, s'estan produint molts retards en el servici, i que, respecte a la resolució dels expedientes, com a mínim a Madrid, han notat una millora amb un apreciable augment en la velocitat de resolució.
D.a Rosa María Prieto li comenta que, en relació amb els requeriments, el Departament de Gestió Tributària, en el marc de les seues competències, està realitzant comprovacions més exhaustives i amb un més alt nivell d'autoexigència, per tal de millorar la qualitat de les activitats de revisió que es duen a terme. D'altra banda, quant a les cites presencials, assenyala que l'Agència Tributària realitza un seguiment sobre el servici amb l'objectiu de què totes les oficines complisquen uns estàndards d'accés al mateix, de manera que proporcionen uns terminis raonables que permeten tant a la ciutadania com al professional tributari complir, per suposat, amb els marcats per la normativa (per a al·legacions, estudi de l'expediente, etc.). Afegix que, a més, este és un tema d'especial importància que ser objecte d'anàlisi i d'un seguiment més detallat fins final d'any i que, sense descartar que en algun lloc o moment es produïsca algun problema puntual, la intenció de l'organització és treballar perquè siguen casos molt excepcionals.
Intervé novament D.a Esther Luque per a assenyalar que existix un perfil de contribuents que se senten desatesos, ja que es troben més còmodes quan són atesos presencialment, encara que siga per a discutir, i que troben a faltar la calidesa humana en el tracte amb l'Agència Tributària.
A continuació, intervé el secretari de l'Estat d'Hisenda per a indicar que degut a un assumpte urgent ha d'abandonar de moment la reunió i que intentarà reincorporar-se a la mateixa abans que finalitze.
Seguidament pren la paraula D.a Soledad Fernández Doctor per a subratllar que des de l'Agència Tributària se seguiran impulsant els servicis d'informació i assistència, adaptats als diferents tipus de contribuents, àrea d'activitat a la que l'organització porta ja molts anys dedicant importants esforços i en la que s'han aconseguit avanços rellevants, encara que, per suposat, es puga seguir millorant. Reitera que, com ha assenyalat la Directora del Departament de Gestió Tributària, s'està treballant en un projecte molt complet de millora dels servicis d'informació i assistència que presta l'Agència Tributària i afegix que, quan estiga elaborat, es farà partícips a les associacions i col·legis membres del Fòrum a fi que realitzen les seues propostes que, sens dubte, seran de gran utilitat.
Ja que no es produïxen més intervencions, la presidenta del Fòrum dóna pas al punt següent de l'ordre del dia.
4. Informació sobre els temes tractats en els grups de treball
A continuació, la Directora General de l'Agència Tributària assenyala que els grups de treball del Fòrum es van reunir conjuntament el passat dia 18 de maig i, a fi que comente l'activitat dels mateixos de l'àrea del Departament de Gestió Tributària, atorga la paraula a la seua Directora.
D.a Rosa María Prieto indica que en la reunió es va abordar la campanya de l'impost sobre societats 2021, com ve sent habitual. Afegix que un dels objectius de l'Agència Tributària en relació amb esta campanya, igual que ocorre amb la de l'IRPF, és anticipar, en la mesura del possible, els servicis d'assistència que es presten durant la mateixa. Així, en la reunió es van destacar les següents qüestiones:
-
que l'ordre ministerial que aprova els models s'havia publicat el 4 de maig;
-
que el manual de l'impost sobre societats estava disponible a la seu electrònica de l'Agència Tributària des del 6 de maig;
-
que les dades fiscals estarien disponibles el dia 23 de juny.
En relació amb este últim punt, la Directora del Departament de Gestió Tributària afegix que ja és el tercer any que s'oferix esta informació, cada vegada amb una major qualitat quant a les dades proporcionades, i que esta iniciativa compta amb una bona acollida per part dels obligats a la presentació de l'impost.
Així mateix, D.a Rosa María Prieto indica que, quant al model, es va comentar que no presentava novetats importants en l'exercici i es va realitzar una succinta exposició de les modificacions més significatives, com ara les que afectaven a l'exempció sobre dividends i rendes derivades de la transmissió de valors (art. 21 LIS ) o a la deducció per inversions en produccions cinematogràfiques (arts. 36 i 39 LIS ), entre d'altres.
D'altra banda, la Directora del Departament de Gestió Tributària assenyala que, a sol·licitud de les associacions i col·legis, s'havien tractat en la reunió les següents qüestiones:
-
Campanya d' IRPF 2021 i duplicitat en les dades fiscals de les subvencions cobrades per persones afectades per ERTO : els representants del Departament de Gestió Tributària van indicar que la informació relativa a les subvencions provenia dels models 190 i 347 i de la Base de Dades Nacional de Subvencions. Es va aclarir en la reunió que la dada únicament es traslladava automàticament a la declaració com a rendiment del treball si el seu origen era el model 190, ja que en els altres dos casos el programa preguntava al contribuent si desitjava traslladar la informació, havent d'indicar-se si era com a rendiment del treball o si la subvenció estava vinculada a una activitat per compte propi. A més, se li avisava de què havia de revisar les dades per tal d'evitar una duplicitat en la incorporació dels mateixos.
-
Declaracions complementàries de l' IRPF per la percepció d'endarreriments de rendiments del treball d'anys anteriors: els col·legis i associacions van assenyalar que la presentació de declaracions complementàries resultava molt incòmoda, ja que el contribuent s'havia de desplaçar a l'entitat bancària per tal d'obtindre el NRC. Així, van sol·licitar que s'incloguera la possibilitat de domiciliació bancària per a estes complementàries. Per part seua, els representants de l'Agència Tributària van respondre que per a 2021 sí es podien domiciliar les complementàries presentades dins de termini. Així mateix, es va informar de què, tanmateix, la norma no preveia esta possibilitat per a les declaracions extemporànies, a més que tècnicament les entitats bancàries no la podrien assumir.
A continuació intervé D.a Esther Luque per a assenyalar que, en relació amb les complementàries motivades per endarreriments de retribucions d'exercicis anteriors, de vegades cal incloure uns imports tan xicotets que, finalment, aquelles declaracions no es presenten. Afegix si no seria possible implementar una solució que, sense ocasionar un perjuí econòmic a l'Administració, d'alguna manera permetera incorporar aquelles quantitats a la declaració de l'exercici en curs.
D.a Rosa María Prieto respon que un dels problemes és que la declaració complementària d'un exercici ha de confeccionar-se d'acord amb la normativa vigent en el mateix. Afegix que és un tema complex i que, tècnicament, no té una solució senzilla.
Novament pren la paraula la representant del REAF per a preguntar si l'Agència Tributària coneix els imports que deixen d'ingressar-se per no presentar-se declaracions complementàries de xicotetes quanties, al que la Directora del Departament de Gestió Tributària contesta que, de moment, no s'ha realitzat una anàlisi concreta. A més, afegix que estos imports són susceptibles de regularització en els procediments de comprovació que habitualment es realitzen pels òrgans de gestió tributària.
Ja que no es produïxen més intervencions D.a Soledad Fernández Doctor cedix la paraula a D. Guillermo Barros Gallego, Director del Departament de Recaptació.
D. Guillermo Barros inicia la seua intervenció indicant que en la reunió dels grups de treball es van tractar, a sol·licitud de les associacions i col·legis, les següents qüestiones de l'àrea del seu Departament:
-
Quant a l'ampliació dels terminis de domiciliació de les autoliquidacions, el Director del Departament de Recaptació assenyala que s'han rebut nombroses sol·licituds en aquella línia, però que el problema consistix en el nombre d'entitats col·laboradores. Afegix que, no obstant això, se'ls ha traslladat esta sol·licitud a fi que analitzen si seria possible reduir el termini que necessiten per a gestionar les domiciliacions. També relacionat amb este tema les associacions i col·legis havien sol·licitat adaptar el calendari fiscal al laboral i, en la reunió, la representant del Departament de Recaptació els va sol·licitar que remeteren les seues propostes relatives a l'any 2023 com més prompte, per tal de poder analitzar-les. Finalment, també s'havia plantejat l'ampliació del termini de presentació de les autoliquidacions al que es va contestar que no era una matèria competència de l'Agència Tributària, però que es traslladaria a l'òrgan competent.
-
S'havia inclòs a l'ordre del dia una incidència en la gestió d'ajornaments, ja que quan se sol·licitaven, podien aparéixer uns altres deutes pendents i, encara que s'aportaren els justificants de pagament de les mateixes i s'acreditara que l'únic deute pendent era la que s'estava sol·licitant ajornar, la denegació s'emetia automàticament, sense revisió de la documentació aportada. Els col·laboradors socials sol·licitaven l'habilitació d'un canal de comunicació amb l'àrea de recaptació. Així, per part de l'Agència Tributària es va comunicar que la funcionalitat estava en marxa i s'estava depurant el NRC on line per tal d'aconseguir un automatisme entre els pagaments realitzats per la ciutadania i la informació de l'Agència Tributària, així com que els certificats d'estar al corrent de pagament ja estaven actualitzats i no s'havien d'aportar justificants. Així mateix, D. Guillermo Barros assenyala que el dia 4 de juliol s'ha incorporat a l'app de l'Agència Tributària una nova funcionalitat que introduïx una major claredat quant als tràmits més habituals de l'àrea de recaptació, permetent amb, pràcticament, tres clics, consultar, pagar i ajornar els deutes.
A continuació, pren la paraula la Directora General de l'Agència Tributària per a subratllar que la nova funcionalitat incorporada a l'app suposa un gran avanç en els servicis d'informació i assistència, ja que permet que la ciutadania, des del seu telèfon mòbil, puga conéixer quins són els seus deutes, seleccionar les que desitge i abonar-les o sol·licitar ajornaments de les mateixes.
Seguidament D. Guillermo Barros reitera que amb esta iniciativa s'ha incorporat en l'app un nou servici per a la sol·licitud d'ajornaments, la consulta i el pagament de deutes d'una forma ràpida, senzilla i sense limitacions d'horaris, de manera que els contribuents es podran estalviar temps i desplaçaments a l'hora de realitzar els tràmits més habituals de l'àmbit recaptatori. Afegix que, per suposat, també estan disponibles a la seu electrònica. Així, en relació amb la nova funcionalitat indica que, una vegada que l'usuari tria l'opció que engloba tot el servici ("Pagar, ajornar i consultar deutes"), en un primer nivell de navegació apareixen tres grans accessos diferenciats que es corresponen amb els tres grups de tràmits enunciats en l'accés general al servei. Així, el Director del Departament de Recaptació destaca les següents qüestiones:
-
Pagar deutes: oferix en un només pas la possibilitat de realitzar el pagament de tots els deutes pendents, de les quals es desitge o el pagament parcial d'alguna d'elles, així com el pagament en compliment de diligencies d'embargament quan no s'és el deutor. Els pagaments es poden realitzar:
-
mitjançant càrrec en compte bancari: el camp destinat a l'IBAN apareix òmplic amb l'últim compte disponible a l'Agència Tributària. Admet la possibilitat d'editar el camp i modificar el compte de carregue;
-
amb targeta de crèdit: en este cas l'usuari ha d'omplir el camp corresponent amb les dades de la mateixa.
-
-
Ajornaments de deutes: el procediment és molt similar al de pagar deutes, apareixent un checkbox on es podrà seleccionar, de les existents, el deute ajornament del qual es desitja gestionar. Així, la concessió de l'ajornament és instantània en els casos exempts d'aportar garantia, que, d'altra banda, són la majoria.
-
Consulta de deutes pendents de pagament, total o parcial, i dels pagaments que ja consten com realitzats: seleccionant esta opció es pot accedir a tota la informació detallada i de detall que conste dels mateixos, mitjançant la selecció del link de la pròpia deute o pagament.
-
Obtenció de certificats d'estar al corrent de pagament: les facilitats per al pagament van acompanyades de l'opció de què el certificat s'emeta, en determinats casos, sense fer més. Així, s'ha inclòs un botó per a les sol·licituds de certificats i polsant sobre el mateix s'accedix a un formulari pre òmplic, on la persona usuària haurà de complimentar determinats camps per a ultimar la sol·licitud. Es tracta d'un servici molt sol·licitat, principalment considerant la situació actual, on el certificat és necessari per a l'obtenció dels diferents ajuts que s'estan implementant.
A continuació D.a Soledad Fernández Doctor oferix la paraula a les persones assistents per si desitgen realitzar alguna consulta o comentari sobre la nova funcionalitat incorporada a l'app de l'Agència Tributària.
En primer lloc intervé D.a Esther Luque per a preguntar si en la consulta sobre els saldos pendents estan incorporats els imports embargats, al que D. Guillermo Barros contesta que s'està treballant per a incloure esta informació d'una manera més immediata, però que es tracta d'una qüestió complexa, ja que existix un termini de temps, fixat en la diligencia d'embargament, entreu el moment en què es realitza la trava i el moment en què la informació arriba a l'Agència Tributària i es pot aplicar a un deute concret.
Seguidament pren la paraula D. Joan Torres Torres, representant de la Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessores Fiscals (FETTAF), per a, en primer lloc, felicitar a D.a Soledad Fernández Doctor pel seu nomenament com Directora General de l'Agència Tributària. Afegix que, també, desitja agrair a l'Administració els esforços que ve realitzant en solucionar algunes de les qüestiones que, des de fa temps i de forma reiterada, vénen sol·licitant els professionals tributaris. D'altra banda, pregunta si el fet de realitzar un pagament i de manera immediata obtindre el certificat d'estar al corrent ha de veure amb la implantació del NRC on line i amb la qual cosa en l'Administració denominen “ingressos en vole”.
D. Guillermo Barros contesta que, efectivament, l'Agència Tributària els telefona “ingressos en vole” perquè el que està gestionant és la informació proporcionada per l'entitat col·laboradora, encara que els diners ingressat pel contribuent no haja arribat al compte bancari. D'esta manera, el contribuent obté el seu justificant d'ingrés i l'Administració pot emetre-li el certificat d'estar al corrent en les seues obligacions tributàries. D'altra banda, quant al NRC on line assenyala que des del Departament d'Informàtica Tributària s'està treballant a fi que puga estar implementat a finals d'any.
D. Joan Torres comenta també la qüestió sobre els excessos en les traves, exposada en la reunió dels grups de treball amb alguns exemples de casos puntuals que s'havien produït i la importància dels perjuís que causaven al contribuent.
El Director del Departament de Recaptació assenyala que és un dels àmbits en els que cal seguir avançant, de manera que els imports embargats s'ajusten en la mesura del possible al dels deutes pendents.
Novament pren la paraula el representant de FETTAF per a reiterar la sol·licitud ja plantejada en este Fòrum en relació amb la unificació del termini de presentació de les declaracions que cal realitzar el mes de gener, estenent-ho fins el dia 30.
D.a Rosa María Prieto li respon que, com ja s'ha assenyalada en ocasions anteriors, la competència no és de l'Agència Tributària, ni tan sols de la Secretaria d'Estat d'Hisenda, ja que els terminis de presentació de declaracions estan molt relacionats amb qüestiones pressupostàries que afecten a la recaptació i que han de veure amb els terminis en què s'han de complir determinades obligacions, com l'amortització de deute o el pagament dels seus interessos. No obstant això, assenyala que novament es traslladarà la sol·licitud a l'òrgan competent.
Finalment, D. Joan Torres comenta que les dues sol·licituds tradicionals en este Fòrum són la de l'ampliació del termini per a domiciliar les autoliquidacions i l'extensió del termini per a presentar les declaracions del 4t trimestre fins el dia 30, ja que el gener cal tindre en compte que la primera setmana del mes, en molts despatxos, coincidix amb les vacances del personal. Així mateix, afegix que l'extensió fins finals de febrer del termini per a la presentació del model 347 ha sigut un avanç en este sentit que ha contribuït a descongestionar el mes de gener, facilitant la tasca dels col·laboradors socials.
A continuació, pren la paraula D. Antonio Ibarra per a comentar l'esforç que els professionals tributaris havien hagut de realitzar per a presentar les autoliquidacions del primer trimestre atès que havia coincidit amb dies festius. Així mateix, reitera que, encara que el 2023 els terminis per a presentar les autoliquidacions trimestrals cauen bé, és important que el calendari fiscal s'adapte al laboral; afegix que, en este sentit, contribuiria a això el fet que s'unificara el termini de presentació de les declaracions del 4t trimestre, estenent-ho fins el dia 30 del mes.
D.a Soledad Fernández Doctor li respon que l'Agència Tributària és conscient de la reivindicació de les associacions i col·legis i que es traslladarà a l'òrgan competent.
Seguidament, ja que no es produïxen més intervencions, la presidenta del Fòrum cedix la paraula a D. Javier Hurtado Puerta a fi que comente les qüestiones de l'àrea d'inspecció que es van tractar en els grups de treball.
D. Javier Hurtado assenyala que exposarà, en línies generals, la qüestió desenvolupada pels representants del Departament d'Inspecció Financera i Tributària en la reunió conjunta dels grups de treball, que va tindre lloc el passat dia 18 de maig, en relació amb l'estat de tramitació del Reial decret pel qual s'aprova el reglament en el que s'establixen els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics que suporten els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació. Així mateix, indica que el reglament desenvolupa les modificacions establides per la Llei 11/2021, de prevenció i lluita contra el frau fiscal, en la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària (articles 29.2.j i 201 bis), i aclarix que algunes de les modificacions introduïdes estan en vigor per si mateixes, sense necessitat de desplegament reglamentari. Així, D. Javier Hurtado afegix que desitja destacar les següents qüestiones:
-
Situació normativa: el tràmit de consulta pública ha finalitzat i es troba pendent del dictamen del Consell d'Estat.
-
Contextualització: encara que l'objectiu principal del reglament és la supressió del programa de doble ús en compliment del component 27 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, cal assenyalar d'altres dos motius que han estat estos en la redacció de seu articulat:
-
D'una banda, avançar en els servicis d'assistència a la ciutadania ja que el reglament ha inclòs la possibilitat voluntària per al contribuent de remetre seus factures a l'Administració, de manera que, quan posteriorment haja de complimentar una declaració d'IVA o d'impostos directes, l'Agència Tributària li facilite les dades derivades dels documents aportats, fins i tot amb les correccions originades per la informació facilitada per tercers.
-
Així mateix, contribuir al que disposa el component 13 quant al compromís de les Administracions públiques a impulsar la modernització del teixit empresarial espanyol mitjançant la digitalització de les pimes, contribuint a incrementar la seua eficiència (kit digital).
En relació amb este punt, D. Javier Hurtado assenyala que l'establiment d'un estàndard de facturació electrònica comú per a tots els professionals i empresaris permetria a estos comunicar-se i intercanviar factures i documents entre si automàticament a través dels seus sistemes informàtics, així com amb els seus proveïdors i altres persones o organismes amb els que es relacionen (clients, entitats financeres, Administració, etc.), contribuint a reduir determinats costos de gestió. És a dir, l'estandardització afavoriria la interoperabilitat facilitant les comunicacions entre els diferents agents implicats, al mateix temps que introduiria una simplificació en els tràmits amb l'Administració, propiciant la seguretat i securización de la informació entre totes les persones intervinents.
-
-
Contingut essencial del Reial decret:
-
No altera les obligacions de facturació. Així, estan exceptuats de complir els requisits establits en el reglament els contribuents subjectes al sistema de subministrament immediat d'informació (SII) i a determinats règims simplificats, així com aquells que estan exclosos de l'obligació de facturació.
-
Establix la manera com els sistemes informàtics de facturació han de complir amb les exigències legals d'integritat, conservació, accessibilitat, llegibilitat, traçabilitat i inalterabilitat dels registres.
-
Obliga a què els sistemes tinguen capacitat per a remetre de forma automatitzada la informació, encara que esta remissió no siga obligatòria. Esta exigència facilitarà als contribuents l'aportació de documentació davant els requeriments formulats per l'Administració. Així mateix, s'ha inclòs este requisit en previsió de què en un futur puguen establir-se canvis normatius que estenguen l'obligació de remissió automatitzada de la informació a tots els contribuents.
-
Possibilita que clients i consumidors puguen participar en el procés de verificació de la integritat del sistema de facturació dels seus proveïdors, podent contrastar a la seu electrònica de l'Agència Tributària les factures que reben, amb la informació aportada pel seu proveïdor, en cas que este l'haja remés. S'implementarà mitjançant la introducció d'un codi
QR en les factures i tiquets. -
La certificació del programa es realitza mitjançant la declaració responsable de fabricants o desenvolupadors, en què es fa constar que el sistema informàtic complix amb el que s'estableix en l'article 29.2.j) de la Llei general tributària i en el seu reglament i ordre ministerial de desenvolupament. El certificat ha de facilitar-se als adquirents del programa per escrit, inclòs en el propi sistema informàtic, on ha d'estar visible i conservar-se durant tot el període de prescripció. Així, la responsabilitat quant al compliment dels requisits recau en els productors del programa.
-
El reglament disposa que empresaris i professionals han de tindre els seus sistemes informàtics adaptats a les noves exigències el dia 1 de juliol de 2024 i que, per part seua, els productors de programa disposen de nou mesos des de l'aprovació de l'ordre ministerial de desenvolupament per a oferir als seus clientes els sistemes de facturació que els garantisquen el compliment dels requisits legals.
-
A continuació D.a Soledad Fernández Doctor agraïx al Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària la seua exposició i oferix la paraula a les persones assistents que desitgen realitzar alguna consulta o comentari.
D. Joan Torres assenyala que coincidix amb l'exposat quant a que en un futur els sistemes informàtics de remissió automatitzada de la informació s'estendran a tots els col·lectius, el que li porta a plantejar-se que, si el contribuent remet directament seus factures a l'Agència Tributària, el paper dels professionals tributaris pot veure's minvat si falten d'un accés a les mateixes. Aclarix que no s'està referint a les funcions d'assessorament fiscal, que no es veurien afectades, sinó a les d'emplenament i presentació de les declaracions. Així, el representant de FETTAF pregunta en quina situació queden els col·laboradors socials i si tindre accés a les factures que els seus clientes remeten de manera automatitzada a l'Administració.
D. Javier Hurtado assenyala que, efectivament, l'assessor fiscal podrà accedir a factures en nom de tercers, comptant prèviament amb l'autorització del clienta. Afegix que, de totes maneres, cal tindre en compte que, encara que l'objectiu de l'Agència Tributària és que els sistemes de facturació siguen el més senzills possible, sempre presenten una certa complexitat tècnica, pel que hi ha la possibilitat de contractar a tercers que complisquen amb l'obligació d'expedir factures en nom de l'obligat tributari. Així mateix, reitera que el reglament que ha estat comentant només es referix a les factures emeses, amb la qual cosa l'Agència Tributària en relació amb un contribuent concret només disposarà de les factures que li hagen expedit els seus proveïdors si estos han decidit remetre-les a l'Administració. És a dir, la informació en poder de l'Agència Tributària ser més completa i de major utilitat a mesura que es vaja incrementant el nombre de contribuents que remeten automàticament les factures que emeten. D'altra banda, el Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària comenta que en l'hipotètic cas de què tots els contribuents enviaren a l'Agència Tributària les factures emeses, i l'Administració poguera tornar tota aquella informació mitjançant un servici d'assistència, caldria tindre en compte que, si l'elaboració de, per exemple, un esborrany d' IRPF d'un treballador per compte aliè presenta un grau de dificultat, en el cas de ser el d'una persona amb una activitat per compte propi s'eleva força, i ni que dir té el que ocorreria en el cas d'un esborrany d'IVA, impost de la qual emplenament, amb caràcter general, revestix gran complexitat.
Seguidament, D.a Rosa María Prieto reitera que, efectivament, en l'hipotètic cas comentat pel responsable del Departament d'Inspecció en el que l'Administració aconseguira facilitar al contribuent un esborrany d'IVA a partir de totes les factures que li hagueren remés, sempre ser necessària la seua revisió quant a qualificació dels fets imposables, tipus d'IVA, deduccions de la quota, etc. Així, afegix que esta situació seria anàloga a la de la implantació del SII, on els col·laboradors socials han continuat prestant els seus servicis als contribuents subjectes a este sistema.
A continuació, intervé D. José Borja Tomé, Director del Departament d'Informàtica Tributària, per a assenyalar que la informació que reculla l'Agència Tributària com a conseqüència de la remissió automatitzada de les factures per part dels contribuents consistirà en una informació agregada que, encara que es puga utilitzar en la confecció d'algun tipus d'esborrany, no podria este per si mateix configurar una declaració, i seria necessari dur a terme posteriorment una tasca que és la verdaderament important, la fiscal, que ha de veure amb la qualificació dels fets imposables i altres qüestiones comentades en relació amb els impostos. Així, el responsable del Departament d'Informàtica Tributària afegix que l'objectiu de l'Agència Tributària és que el major nombre d'empresaris i professionals remeta la seua facturació, el que redundarà en la facilitació del treball dels professionals tributaris ja que els alliberarà de la tasca de gravar les factures dels seus clientes, evitant errors indesitjats, i els permetrà accedir a les mateixes de manera electrònica i sense haver d'esperar a què el clienta se les aporte. Finalment, D. José Borja assenyala que Administració i col·laboradors socials van en el mateix vaixell en este projecte i que per a l'Agència Tributària és important que els professionals tributaris puguen accedir a tota la informació des d'un primer moment, en la mesura en què el clienta els autoritze, donada la rellevància del paper que desenvolupen en el funcionament del sistema tributari.
Seguidament, D.a Soledad Fernández Doctor comunica que es traslladaran als membres del Fòrum els avanços en la tramitació del reglament, donada la importància que el mateix té no només per a l'Administració tributària, sinó també per als professionals tributaris.
A continuació, ja que no es produïxen més intervencions, la presidenta del Fòrum dóna pas al punt següent de l'ordre del dia.
5. Projectes per a la Presidència Europea 2023
D.a Soledad Fernández Doctor comenta que, com és conegut per totes les persones estes, Espanya assumirà la presidència del Consell de la Unió Europea durant el segon semestre de 2023. Afegix que en estos moments existixen nombrosos projectes en tramitació en l'àmbit comunitari que podrien ser debatuts sota la presidència espanyola. Així, indica que a continuació D. Marcos Álvarez Suso, Cap de l'Àrea de Suport Processal del Departament d'Inspecció Financera i Tributària, i D. Vicente Cillero Martínez, Subdirector General de Gestió i Intervenció d'Impostos Especials del Departament de Duanes i IE , informaran sobre les iniciatives en tramitació existents a nivell europeu.
D. Macos Álvarez Suso inicia la seua exposició indicant que Espanya assumirà la presidència del Consell de la Unió Europea després de les presidències de República Txeca i Suècia i que, ja que estos països tenen les seues preferències en relació amb els projectes en tramitació existents, es desconeix quins dels mateixos seguiran pendents durant el segon semestre de 2023 o si, fins i tot, existiran noves propostes o s'haurà descartat alguna de les que hi ha actualment. Així mateix, indica que l'espanyola, a més de ser una presidència curta per coincidir amb el període estival, és l'última abans de les eleccions al Parlament Europeu, pel que la Comissió ja ha comunicat a Espanya que, davant la incertesa política pel resultat de les eleccions, intentarà impulsar un número important de les iniciatives que estan en marxa. Així, el Cap de l'Àrea de Suport Processal assenyala que realitzarà una breu exposició sobre els expedientes en matèria de fiscalitat que es troben actualment en tramitació i que, a continuació D. Vicente Cillero informarà sobre els relatius a la fiscalitat de l'energia i al mecanisme d'ajustament en frontera del carboni, i que s'exclouran els relatius a l'àrea de Duanes perquè el Departament té previst exposar-los en un altre marc.
Seguidament, D. Marcos Álvarez comenta que per a Espanya assumir la presidència europea representa un repte enorme i suposa un gran esforç en mitjans materials i humans, però que, encara que la iniciativa legislativa europea en matèria tributària li correspon a la Comissió, també proporciona al país una certa oportunitat per a impulsar aquells expedientes en els que està més interessat. Així, reitera que en estos moments existix una gran incertesa quant als projectes que es tramitaran sota la presidència espanyola de la UE i, amb el suport d'una presentació en power point, esbossa els principals aspectes d'algunes de les propostes que existixen hui dia, aclarint que no en tots els casos es compta amb un projecte normatiu de la Comissió:
1r En imposició directa:
-
Pilar II: la proposta de Directiva es troba en discussió a nivell OCDE i el seu objectiu és garantir un tipus impositiu mínim (15 %) per a les activitats mundials dels grans grups multinacionals. El debat residix en harmonitzar un conjunt comú de normes sobre com calcular este tipus impositiu efectiu, de manera que s'aplique correcta i coherentment en tota la UE. Sota la presidència francesa, que acaba de finalitzar, el projecte ha rebut un fort impuls, però degut a la regla d'unanimitat exigida a Europa per a aprovar els projectes en matèria de fiscalitat, en estos moments és objecte de bloquege polític. Així mateix, condicionades a l'aprovació del pilar II, es destaquen tres iniciatives:
-
Publicació anual del tipus efectiu de tributació en l'impost sobre societats de determinades grans empreses amb operacions a la UE : la proposta es presentarà una vegada aprovada la Directiva del pilar II.
-
Refosa de la Directiva d'Interessos i Cànons: l'aprovació del pilar II podria aplanar el camí perquè s'aprovara la Directiva refosa que es troba en el Consell des de 2011 i que té com a objectiu fer que els beneficis contemplats en la mateixa estiguen condicionats a què l'interés estiga subjecte a impostos en l'Estat de destí.
-
Pilar I: No existix encara proposta normativa europea. Atorga a les jurisdiccions de mercat el dret de gravar part dels guanys de certes empreses no residents, proporcionant la reassignació d'una part d'estos beneficis globals entre les jurisdiccions on el grup té clients o usuaris, utilitzant una fórmula acordada.
-
-
Modificació de la Directiva sobre cooperació administrativa (DAC 8): si bé no existix encara una proposta normativa, esta iniciativa pretén establir normes de transparència que garantisquen a les Administracions tributàries informació que els permeta identificar als contribuents actius en nous mitjans d'intercanvi, en particular criptoactivos i diners electrònic.
-
Shell entities: la proposta de Directiva establix uns paràmetres que ajudaran als Estats membres a detectar empreses que aparentment exercixen una activitat econòmica, però que no tenen una substancia mínima i s'utilitzen per a obtindre avantatges fiscals. Així mateix, si esta proposta no obté un acord unànime, la Comissió Europea ha anunciat el mes de maig que presentaria a finals d'any una nova iniciativa legislativa en la que es regularia la professió dels assessores fiscals i el compromís dels mateixos quant a la no utilització d'este tipus d'entitats, si bé encara no hi ha cap altra referència addicional sobre esta proposta.
-
DEBRA: a fi de corregir de manera coordinada en tot el mercat únic el biaix a favor de l'endeutament induït per la fiscalitat, esta proposta de Directiva establix normes per a preveure, en determinades condicions, la deduïbilitat a efectes tributaris de l'interés nocional sobre els increments de fons propis i per a limitar la deduïbilitat fiscal dels costos d'endeutament excedents.
-
Marco per a la imposició sobre la renda de les empreses a Europa (Business in Europe: Framework for Income Taxation o BEFIT): seria una norma única de l'impost de societats per a la UE, basada en les característiques d'una base imposable comú i una fórmula de prorratege per a la distribució de beneficis entre els Estats membres. Així mateix, si bé no existix encara una proposta normativa, esta es basarà en el progrés de les discussions globals en les que estos conceptes estan ja estos, mitjançant l'ús d'una fórmula de redistribució parcial dels beneficis en el pilar I, i regles comunes per al càlcul de la base imposable a l'efecte de l'aplicació del pilar II.
-
Mètode de retenció comuna en la font: l'objectiu d'esta iniciativa, que encara no compta amb una proposta normativa, seria la introducció d'un sistema comú en l'àmbit de la UE per a la retenció en origen sobre els dividends o els pagaments d'interessos a les persones no residents. Suposarà l'establiment d'un sistema que permetrà a les autoritats tributàries intercanviar informació i cooperar entre si, així com millorar els certificats de residència fiscal a estos efectes, facilitant i agilitzant la gestió de les devolucions als no residents.
-
Codi de conducta: existix un grup de treball dedicat a l'estudi de les mesures fiscals que provoquen una competència fiscal perniciosa entre els Estats membres, així com a l'elaboració i actualització cada sis mesos de la llesta de tercers països i territoris no cooperadors, examinant coordinadament en l'àmbit de la Unió Europea mesures de defensa.
2n En imposició indirecta:
-
L'IVA en l'era digital: és el projecte estel de la Unió Europea, si bé no existix encara una proposta. Es basa en:
-
l'establiment per a tota la Unió Europea d'un sistema homogeni de subministrament immediat d'informació en temps real, alguna cosa similar al SII espanyol que ja existix també en uns altres països com Itàlia i Hongria;
-
la revisió del règim fiscal de les plataformes electròniques, harmonitzant la intermediació en la prestació de servicis, especialment en els sectors d'allotjament turístic i transporte de persones, replantejant tant la norma material d'exempcions i altres, com la possibilitat que estes plataformes anaren les obligades a l'ingrés de l'IVA en lloc del prestador subjacent;
-
l'extensió de la finestreta única europea a tots els supòsits no coberts actualment, donat el seu impacte positiu en l'increment de la recaptació i en la reducció de costos.
-
-
L'IVA en el sector turístic: este projecte és d'especial interés per a Espanya, donada la importància de la indústria turística al nostre país. La idea de la Comissió és homogeneïtzar determinats aspectes relacionats amb este sector i plantejar la revisió de diferents qüestiones de certs règims, com ara:
-
el règim especial d'agències de viatges no s'aplica uniformement en els Estats membres i, a més, a Espanya està establit que es pot renunciar operació per operació, qüestió que és molt discutida a nivell europeu;
-
millorar el règim de devolucions a viatgers no residents a la Unió Europea, així com l'aplicable a les tendisques lliures d'impostos;
-
també, revisar les normes de tributació del transporte de viatgers.
-
-
La Comissió Europea està considerant impulsar un mecanisme de resolució de disputes entre els Estats membres per tal d'evitar situacions de doble imposició a l'IVA. Així, en imposició directa existixen uns mecanismes molt clars per a corregir la doble imposició, però a l'IVA, com la directiva està harmonitzada i existixen unes regles comunes, inicialment es va pensar que no podia produir-se este problema. No obstant això, la realitat ha vingut a demostrar que sí que existix i que, a més, és un problema creixent. Per això, la idea de la Comissió és impulsar un sistema que d'alguna manera obligue a posar-se d'acord amb tots els Estats membres que pretenguen recaptar la quota d'IVA per una mateixa operació.
-
Règim definitiu a l'IVA : la idea de la Comissió consistix en la implantació del principi de tributació en destí per a les operacions intracomunitàries entre empresaris, potenciant al màxim la finestreta única, de manera que els operadors puguen relacionar-se amb una única Administració, a través de la qual presentarien totes les seues autoliquidacions.
Per a finalitzar la seua exposició, D. Marcos Álvarez comenta que l'últim projecte al que ha fet referència ja ha sigut discutit amb anterioritat en diferents ocasions; afegix que caldrà esperar per a comprovar si els debats sobre la proposta de la Comissió obtenen en esta ocasió un cert grau d'unanimitat.
A continuació pren la paraula D. Vicente Cillero, qui indica que respecte a les accisas comunitàries, en primer lloc cal recordar el Pacte Verd Europeu que l'actual Comissió va publicar el 2019 i que servix de marc a l'“Objectiu 55”, que comprén un paquet de mesures que, bàsicament, consistixen en la reducció d'un 55 % de les emissions a l'atmosfera l'any 2030, en comparació de les de l'any 1990, així com a aconseguir que la Unió Europea siga una economia descarbonitzada, de manera que les emissions a l'atmosfera siguen neutres, és a dir, que capte tantes emissions com les que realitza. Així, el representant del Departament de Duanes i Impostos Especials afegix que esta iniciativa transversal de la Unió Europea tendent a la consecució d'uns objectius climàtics condiciona molts aspectes de les polítiques comunitàries, destacant els següents:
1a Revisió de la Directiva sobre els productes energètics i l'electricitat: existix ja una proposta de 14 de juliol de 2021 en la que es fa una refosa de l'actual Directiva que data de 2003. Cal recordar que esta última va tindre un període de gestació entorn de 10 anys i que l'anterior proposta de revisió es va plantejar per la Comissió el 2011, però que, per manca d'acord entre els Estats membres, es va arxivar el 2015. Així, cal destacar la complexitat que presenta la nova iniciativa normativa de la Comissió ja que afecta, bàsicament, a l'energia, que és un input esencial de cualquier economía, y que, además, cada país ha adoptado un mix energètic diferent, condicionat per la fiscalitat. Així, la nova proposta de la Comissió té els següents objectius:
-
Adequar la fiscalitat dels productes energètics al Pacte Verd Europeu, contribuint a la reducció de les emissions a l'atmosfera el 2030 i a la descarbonización en 2050.
-
Homogeneïtzar la Directiva per a contribuir al Mercat Únic, suprimint exempcions i establint derogacions per a determinades qüestiones existents en els acords d'adhesió a la Unió Europea d'alguns Estats membres.
-
Augmentar el seu potencial recaptatori.
D'altra banda, les línies generals de la revisió de la fiscalitat de l'energia són les següents:
-
Es gravaran els productes energètics en funció del seu comportament mediambiental, determinat pel seu valor calorífic net, és a dir, el que determina la imposició d'un producte ser la seua eficiència energètica, establida d'acord amb la normativa europea de medi ambient que regula tant l'eficiència energètica dels productes, com la seua obtenció a partir de fonts renovables.
-
S'amplia la llesta de productes objecte de la Directiva, incloent l'alcohol etílic, l'hidrogen i l'amoníac. Així, la proposta té una pretensió extensiva i totalitzadora, comprenent tots els productes que són una font energètica per a consum de persones, empreses, etc.
-
Els tipus mínims es fixen mitjançant l'establiment d'un rànquing ens els productes energètics segons el seu ús, de manera que per a cadascun dels productes que tenen una determinada utilització en la indústria o en les llars, s'establix un tipus d'imposició que, posteriorment, s'ha de fer la mitjana pel seu valor calorífic net. Així, este tipus d'imposició s'ha d'aplicar a qualsevol producte destinat a aquell determinat ús, independentment del producte del que es tracte. Al mateix temps s'establix que si un Estat membre vol augmentar la imposició d'un determinat producte, hauria d'incrementar també la de qualsevol altre producte que es destine a la mateixa finalitat, és a dir, la capacitat impositiva dels Estats membres es veurà limitada en certa mesura pel que estableix la Directiva quant a les finalitats dels productes i els tipus impositius. Així mateix, els tipus mínims d'imposició han de ser respectats per tots els països membres, el que es traduirà en un incremente dels mateixos.
-
Els tipus mínims s'indexaran a un índex d'evolució dels preus al consum, de manera que no es desactualicen per l'efecte de la inflació.
-
S'elimina l'exempció per a la navegació aèria i marítima intracomunitària, amb algunes excepcions per al transporte de mercaderies.
-
Es contempla la possibilitat que els Estats membres puguen aplicar exempcions per motius mediambientals.
-
Els Estats membres podran establir reduccions per motius mediambientals o socials, respectant els tipus mínims comunitaris.
2n Mecanisme d'Ajustament en Frontera del Carboni: La Unió Europea compta amb un règim de comerç de drets d'emissions des de 2003 pel qual les indústries elèctriques, cimenteres, etc. han d'adquirir uns certificats que els permeten realitzar emissions a l'atmosfera. Atès que estes adquisicions encarixen la producció, moltes empreses han preferit deslocalitzar-la i produir aquells productes en països que no pertanyen a la Unió Europea, on la legislació mediambiental no està tan compromesa amb frenar els efectes del canvi climàtic. Així, el nou mecanisme d'ajustament en frontera té com a objectiu eliminar estes fugues de carbone, és a dir, que d'alguna manera s'ajuste en frontera el que es pagaria dins de la Unió Europea per drets d'emissió pel que fa al que no s'ha pagat anara.
Les qüestiones més destacables de la proposta són les següents:
-
Afecta a les importacions de productes intensius en carbone: cemente, alumini, fertilitzants, electricitat, ferre i acere.
-
El mecanisme s'aplica en paral·lel al règim de comerç de drets d'emissió de la Unió Europea, i el seu funcionament, en la pràctica, suposa que l'importador d'estos productes ha de constar en un registre comunitari i ha de comunicar durant els tres primers mesos posteriors a l'any natural les importacions realitzades d'estos productes, al mateix temps que adquirix els certificats que li permeten realitzar les emissions.
-
El projecte està molt avançat i en l'ECOFI de 15 de març de 2022 s'ha aconseguit un acord sobre el text definitiu que ara ha de continuar amb la seua tramitació comunitària. La norma per la qual s'aprovarà és un reglament d'aplicació directe per a tots els Estats membres.
3r Futurs expedientes: la Comissió ha anunciat que realitzarà dos noves propostes en relació amb les següents matèries:
-
Revisió de la Directiva sobre la fiscalitat de les labors del tabac, ja que en els últims anys han aparegut nous productes en el mercat (tabac escalfat, cigarret electrònic, etc.) i els Estats membres han adoptat diferents solucions en relació amb els mateixos. Així, la previsió és que la Comissió realitze a finals de 2022 una proposta comunitària que harmonitze la qüestió, establint un tractament comú per a tots els Estats membres.
-
Revisió de la Directiva horitzontal de les accisas comunitàries (tabac, alcohol i hidrocarburs), si bé encara no es coneix la data en què la Comissió farà la seua proposta, encara que és previsible que siga a finals de 2022 o principis de 2023. Bàsicament, consistirà a clarificar i reduir la quantitat de productes que poden circular d'un Estat membre a un altre adquirits per particulars sense el pagament de l'impost.
A continuació D.a Soledad Fernández Doctor agraïx a D. Marcos Álvarez i a D. Vicente Cillero les seues exposicions i oferix la paraula a les persones assistents per si desitgen realitzar algun comentari.
En primer lloc, intervé D. Arturo Jiménez, representant de AEDAF per a preguntar si no està previst que este tipus de directives que tenen un objectiu ambiental presenten algun tipus de modificació, donat el paradigma en el que ens trobem en estos moments.
D. Vicente Cillero li respon que una de les qüestiones que marca la Directiva és l'augment dels tipus impositius i, tanmateix, s'estan tornant 20 cèntims pel gasoil. Afegix que el Pacte Verd va anar realitzat per la Comissió Europea el 2019 i que es tracta d'un projecte molt ambiciós, però que, evidentment, les circumstàncies que s'han presentat posteriorment afectaran a la proposta. Així mateix, el Subdirector General de Gestió i Intervenció d'Impostos Especials reitera el comentat en relació amb les anteriors iniciatives de la Comissió en esta matèria, en què l'última, finalment, va anar arxivada a 2015. Així, D. Vicente Cillero assenyala que el desitjable seria que es pogueren reduir en un 55 % les emissions el 2030 i assolir la descarbonización de l'economia en 2050, però que la situació econòmica actual influirà en la consecució d'estos reptes.
Seguidament, els representants de diverses associacions i col·legis desitgen molta sort a D. Marcos Álvarez i a D. Vicente Cillero en l'acompliment de seus comesos en relació amb la pròxima presidència espanyola de la Unió Europea.
A continuació, ja que no es produïx cap altra intervenció, la Directora General de l'Agència Tributària dóna pas al punt següent de l'ordre del dia.
6. Pròxima convocatòria
D.a Soledad Fernández Doctor manifesta que la intenció és mantindre la periodicitat semestral de les reunions, assenyalant pel que fa al cas que la pròxima reunió se celebraria, previsiblement, el mes de novembre o desembre.
7. Altres consideracions, precs i preguntes
A continuació, la presidenta del Fòrum dóna pas al 7é punt de l'ordre del dia, “Altres consideracions, precs i preguntes” i oferix la paraula a les persones assistents.
Pren la paraula D.a Alicia Rodríguez Hitos, representant del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya, qui després de felicitar a D.a Soledad Fernández Doctor pel seu nou càrrec com Directora General de l'Agència Tributària, així com a les altres persones recentment nomenades, assenyala que desitja insistir en el ja comentat quant al calendari fiscal, ja que es tracta d'un tema recurrent en les sessions del Fòrum. Així, sol·licita que el mateix s'establisca el novembre, que és un mes relativament tranquil per als assessores fiscals, de manera que tinguen temps d'estudiar-ho i presentar les seues propostes. Afegix que des de diferents punts de l'Administració es difon un missatge en pro de la conciliació de la vida laboral i familiar, destacant-se el dret a la desconnexió digital i, tanmateix, el tema de les plataformes 24/7, que treballen 24 hores al dia durant els 7 dies de la setmana, els ha arribat a alarmar, ja que perquè funcionen necessiten del treball dels professionals, impedint el seu dret a la desconnexió digital i, com a conseqüència, la dels seus empleats. Afegix que cal tindre en compte que l'augment del volum de treball en determinats dies no la poden solucionar amb una contractació de personal eventual, ja que necessiten tindre una plantilla determinada i estable per a prestar els seus servicis. Així, insistix en este tema i sol·licita a la nova direcció de l'Agència Tributària que el prenga en consideració. D'altra banda, assenyala que en la campanya d' IRPF 2021 li ha sorprés gratament que el termini per a les domiciliacions del primer pagament s'haja estés fins el 27 de juny i pregunta si ha sigut una concessió de les entitats col·laboradores, que pareix ser el principal escull en esta matèria, o si ha sigut una iniciativa de l'Agència Tributària que es podrà traslladar a la resta d'autoliquidacions.
D.a Soledad Fernández Doctor li respon que, en la seua opinió, té raó en el sol·licitat quant a la conciliació familiar i laboral i el dret a la desconnexió digital, però que no es pot comprometre a donar-li una solució, si bé s'estudiarà el tema amb deteniment, en la mesura en què, tenint en compte les competències de l'Agència Tributària, siga possible. Seguidament, atorga la paraula a D. Guillermo Barros.
El Director del Departament de Recaptació reitera que ja en la reunió del grup de treball se'n va recordar que les associacions i col·legis remetrien les seues propostes quant al calendari fiscal. D'altra banda, quant a les domiciliacions, indica que el règim de col·laboració amb les entitats ve fixat per la normativa
D.a Rosa María Prieto indica que la declaració de l' IRPF és un poc especial, donat el gran nombre de contribuents afectats i el perfil de la majoria. Així, ja que este any el dia 25 de juny era un dissabte, per part de l'Administració es va sol·licitar a les entitats col·laboradores que realitzaren un esforç extraordinari, igual que en exercicis anteriors on ha ocorregut el mateix, i ampliaren el termini.
D.a Alicia Rodríguez contesta que, aleshores, amb major raó, es podria ampliar el termini per a les autoliquidacions trimestrals, ja que el nombre de contribuents afectats és força inferior.
La Directora del Departament de Gestió Tributària indica que no és només pel volum de contribuents afectats, sinó pel perfil dels mateixos, ja que la majoria són persones físiques.
A continuació, pren la paraula D. Antonio Ibarra, qui, en relació amb les criptomonedas, vol assenyalar una sèrie de qüestiones que li pareixen molt importants. En primer lloc, indica que, segons fonts del Banc d'Espanya, el 2021 més de cinc milions de persones han invertit en criptomonedas. Comenta que, ja que en la declaració de l' IRPF de 2021 s'ha habilitat una casella per a consignar els guanys i pèrdues patrimonials derivats d'operacions amb monedes virtuals, seria interessant conéixer quants contribuents han declarat este tipus de rendes en l' IRPF de 2021 i que, en la seua opinió, ser molt pocs. Afegix que també seria molt útil comptar en la declaració d' IRPF de 2022 amb una casella diferenciada per a consignar els rendiments de capital mobiliari derivats de les monedes virtuals. En segon lloc, assenyala que abans que l'Agència Tributària comience a realitzar comprovacions focalitzades en els declarants d'este tipus d'actius hauria de plantejar-se les dificultats amb què s'han trobat els contribuents i els professionals tributaris amb este tipus de rendes, principalment prenent en consideració que en l'àmbit de la Unió Europea no es compta amb un marc regulador homogeneïtzat i només existix el Reglament Mica, que no contempla aspectes de tributació. En este sentit, afegix que a l'escoltar a D. Vicente Cillero parlar sobre expedientes futurs de la Comissió Europea en relació amb els nous productes del tabac, no ha pogut evitar preguntar-se per a quan una regulació sobre la fiscalitat dels token, del metaverso, etc. Així, indica que són més de cinc milions les persones que han invertit en criptomonedas i que el número s'anirà incrementant d'una manera espectacular, ja que els tipus d'interés que s'estan pagant són, en general, molt elevats, sense entrar en polèmiques sobre si es tracta d'activitats multinivell, piramidals, etc. Afegix que les complexitats i dificultats en esta matèria es van posar de manifest en la xarrada que sobre estes qüestiones es va mantindre entre AECE i Inspectors d'Hisenda, de la qual organització ha d'agrair a D. Javier Hurtado. Així, D. Antonio Ibarra prosseguix assenyalant que en la campanya d' IRPF 2021 ha hagut de refusar l'elaboració de la declaració a més del 50 % dels clientes que havien realitzat operacions amb criptomonedas i que les que havia pogut presentar havia sigut prèvia firma del clienta d'una exclusió de responsabilitat. Afegix que la informació sobre este tipus d'operacions de la que es disposa a l'hora de fer una declaració és caòtica i que podria presentar a l'Agència Tributària un exemple on una persona, simplement, ha invertit uns diners i la documentació que li proporcionen l'exchange inclou més de 3.000 operacions d'intercanvi o permuta que fan impossible la seua traçabilitat. El representant de AECE reitera que hi ha moltes persones que desitgen declarar estes inversions, però que no saben com fer-ho, del que es desprén que en esta matèria queda molt treball que realitzar, a fi que esta siga una opció factible per a tots els contribuents.
D.a Soledad Fernández Doctor li pregunta si les dificultats provenen de l'elevat nombre d'operacions, al que D. Antonio Ibarra respon que, efectivament, és impressionant, ja que amb este tipus de monedes virtuals els robots electrònics (IBot) realitzen una multitud de permutes diàries automatitzadament que impedixen o dificulten enormement saber quin és la procedència i la traçabilitat de totes les operacions realitzades des de la inversió fins que es traduïx a un FIAT. Reitera que cal treballar per a fer efectiu un sistema que permeta complir amb les obligacions tributàries en esta matèria, principalment tenint en compte que el Banc d'Espanya ha assenyalat que en tres anys hi haurà tretze milions d'inversors, i que el perfil actual està constat en un 80 % per persones menors de 28 anys, de les quals és fàcil suposar que moltes seran estudiants o que falten d'un altre tipus de rendes i que les seues operacions amb criptomonedas poden arribar a afectar a les declaracions dels seus progenitors quant als mínims per descendents o deduccions que poden aplicar, pel que les implicacions revestixen molta importància.
D.a Soledad Fernández Doctor respon que, efectivament, els òrgans de gestió tributària i d'inspecció hauran d'enfrontar el nou repte que suposa la realitat diària de les criptomonedas i que, ja que el representant de AECE és un expert en la matèria, és molt d'agrair comptar amb la seua experiència.
Novament intervé D. Antonio Ibarra per a manifestar que la seua filosofia no és evadir i defraudar, sinó al contrari, educar i col·laborar en què la gent declare els seus ingressos i sàpia per què el fa i com. Afegix que, en cas que un clienta al que li ha presentat la declaració incloent operacions amb criptomonedas rebera un requeriment, l'única cosa que podria aportar és un full de càlcul en la que conste la data de compra i la de venda i els càlculs realitzats, però sense poder justificar l'origen de l'operació. Així, indica que la discrepància amb l'Agència Tributària podria vindre pel fet que esta resolguera integrar el guany patrimonial en la base general en comptes d'en la de l'estalvi, al no poder aportar l'origen de l'operació. En eixe cas, el malestar ser important i l'única opció que tindria és facilitar a l'Agència Tributària un fitxer CSV amb totes les dades de l'operació que, d'altra banda, és pràcticament il·legible. Així, reitera que, en la seua opinió, no s'haurien de generar problemes als declarants d'estes operacions i abans que l'Agència Tributària començara a realitzar els requeriments i comprovacions es tinguera clara quin va a ser l'operativa que se seguirà.
A continuació pren la paraula D. Arturo Jiménez, qui, després de donar l'enhorabona a la Directora General de l'Agència Tributària pel seu recent nomenament i excusar l'absència de D.a Stella Raventós i de D. Javier Gómez Taboada, afegix que desitja manifestar el següent en relació amb dos qüestiones que preocupen a la AEDAF:
1. DAC6
La AEDAF va interposar dins el termini establert i en la forma escaient un recurs davant l'Audiència Nacional contra l'Ordre HAC/342/2021, de 12/4, mitjançant la qual s'aproven els models 234, 235 i 236; tots ells en relació amb la informació de "mecanismes transfronterers de planificació fiscal" com a resultat de la transposició de la normativa europea coneguda com DAC6.
En seu demanda, la AEDAF argumenta que "la carrega desproporcionada i, moltes vegades, també d'impossible compliment" que suposa l'obligació d'informació pel que fa a mecanismes implantats durant els tres anys anteriors, contraria la seguretat jurídica i la confiança legítima consagrades en la nostra Constitució.
Per part seua, l'Advocacia de l'Estat, en la seua resposta rebat aquell argumente, però pretén fer-ho-en seu FD Sisè, parágrafos 92 i 93 - amb l'al·legat de què la AEDAF (igual que la resta de col·legis i associacions ací estos) "ha tingut accés des del juny de 2020 al contingut dels models informatius. De fet, la recurrent és destinatària dels correus informatius procedents de la Secretaria Tècnica del Fòrum d'Assessores i Professionals Tributaris, el qual ha sigut puntualment informat de totes les novetats tècniques i continguts d'estos models. Per tant, el contingut, format i especificacions d'estos models van anar llocs a disposició, inclús amb la norma en tramitació, per a facilitar la implementació dels desenvolupaments que si escau es consideraren necessaris. Esta informació tècnica se'ls ha comunicat successivament en les reunions dels grups de treball des del juny de 2020".
La AEDAF deixa ací expressa constància de la seua estupefacció davant este ardit de l'Advocacia de l'Estat: la nostra presència en este Fòrum mai, sota cap condició ni circumstància, podrà constituir menyscabe algun de la defensa dels legítims interessos dels contribuents, més aïna haurà de ser al contrari; i aquella estratègia processal la interpretem com del tot contrària a la bona fe i a la confiança legítima que ha de presidir les relacions entre l'Administració i la societat.
Per part de D. Diego Loma-Osorio Lerena, Director del Servici Jurídic de l'Agència Tributària, es contesta que no coneix el particular de la qüestió que planteja el representant de la AEDAF i que si més no el coneixement per tots els intervinents dels assumptes que es tracten en les reunions del Fòrum queda reflectit en les corresponents actes a tots els efectes, i que, desconeixent el cas concret comentat, no té més que aportar.
2. INFORMES COMISSIÓ CONSULTIVA CONFLICTE EN L'APLICACIÓ DE LA NORMA
A la AEDAF, la lectura dels més recents Informes de la Comissió Consultiva sobre la concurrència de conflicte en l'aplicació de la norma (ex article 15 LGT ) que es fan públics a través de la pròpia web de l'AEAT, ens trasllada la percepció d'un molt laxe i, per tant, expansiu concepte de l'antic"frau de llei", doncs es fa una interpretació molt àmplia dels dos requisits exigits per l'apartat 1 del ja citat article 15.
Encara que entenem que esta és una matèria que, per les seues pròpies circumstàncies, presenta molts matises de grisos (allunyats, per tant, tant del blanc com del negre), tampoc és menys cert que una conceptualització àmplia del conflicte en l'aplicació de la norma soscavaria molt greument l'autonomia de la voluntat, en definitiva, la llibertat, retallant així sensiblement les possibilitats d'explorar les sempre legítimes economies d'opció.
Finalment, D. Arturo Jiménez sol·licita expressament que estes dos consideracions s'incorporen literalment a l'acta de l'este Ple.
A continuació, intervé D. Javier Hurtado per a indicar que, en relació amb la segona qüestió plantejada, la via que s'està seguint és la derivada de la jurisprudència del Tribunal Suprem. Afegix que des de l'aprovació de la Llei general tributària el 2003 afligixes s'havien plantejat conflictes en l'aplicació de la norma, però que, en estos moments, s'estan incrementant degut, fonamentalment, als nombrosos casos que els Tribunals han derivat cap l'existència de conflicte en l'aplicació de la norma, en lloc d'utilitzar-se la figura de la simulació.
D. Arturo Jiménez assenyala que el problema és el que es deixa entreveure en el contingut dels informes.
Ja que no es realitzen noves intervencions, la Directora General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària agraïx a les persones assistents la seua presència i participació i dóna per conclosa la vigesimoprimera sessió del ple del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris.
La secretària Tècnica del Fòrum
D.a Dolores Carreño Beltrán
La presidenta del Fòrum
D.a Soledad Fernández Doctor