Acta de la reunió
ACTA DE LA REUNIÓ DEL PLE DEL FÒRUM D'ASSOCIACIONS I
COL·LEGIS DE PROFESSIONALS TRIBUTARIS
CELEBRADA EL 6 DE JULIOL DE 2023
Presidenta del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Directora General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D.a Soledad Fernández Doctor
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Directora del Departament de Gestió Tributària
D.a Rosa María Prieto del Rei
Directora del Departament de Recaptació
D.a Virgínia Muñoz Fernández
Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials
D.a Pilar Jurado Borrego
Director del Departament d'Informàtica Tributària
José Borja Tomé
Director del Servici Jurídic
Diego Loma-Osorio Lerena
Director del Servici de Planificació i Relacions Institucionals
Ignacio Fraisero Aranguren
Delegat Especial de la Delegació Especial de Catalunya
Isidoro García Millán
Subdirector General d'Ordenació Legal i Assistència Jurídica del Departament d'Inspecció Financera i Tributària
Manuel Luis Martínez Cabeza
Direcció General de Tributs
Subdirector General de Tributs
Carlos Gómez Jiménez
Membres en representació de les Associacions i Col·legis
Associació Espanyola d'Assessores Fiscals
Vocal Responsable d'Estudis i Investigació
Javier Gómez Taboada
Director del Gabinet d'Estudis
Arturo Jiménez Contento
Associació Professional d'Experts Comptables i Tributaris d'Espanya
Secretari de la Junta Directiva
José Antonio Fernández García-Moreno
Consell General de l'Advocacia Espanyola
Vicedegà del Col·legi d'Advocats de les Balears
Rafael Gil March
Consell General de Col·legis de Gestors Administratius d'Espanya
Responsable de l'Àrea Fiscal del Consell General
D.a Pilar Otero Moar
Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya
Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals
José Castaño Semitiel
Vocal de la Comissió d'Assumptes Fiscals
José Ruiz Sánchez
Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessores Fiscals
President
Joan Torres Torres
Vicepresident segon
Adolfo Jiménez Ramírez
Gabinet de Gestors Administratius i Assessores Fiscals
Advocada
D.a Raquel Cobos Casero
Registre d'Economistes Assessores Fiscals
Vocal del Consell Directiu
D.a Esther Luque Sánchez
Secretaria Tècnica del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris
Subdirectora General de Comunicació Externa del Servici de Planificació i Relacions Institucionals
D.a Mª Dolores Carreño Beltrán
El dia 6 de juliol de 2023 se celebra la vigesimotercera reunió plenària del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, assistint les persones ressenyades i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
- Obertura de la sessió per la Directora General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
- Aprovació de l'acta de la sessió celebrada el 29 de novembre de 2022.
- Informació sobre els temes tractats en els grups de treball.
- Balanç provisional de la campanya de Renda 2022.
- Autoliquidacions rectificatives.
- Pròxima convocatòria.
- Altres consideracions, precs i preguntes.
1. Obertura de la sessió per la Directora General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Obri la sessió D.a Soledad Fernández Doctor, Directora General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària (d'ara endavant, Agència Tributària) i presidenta del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, qui, després de saludar a les persones assistents i agrair la seua presència, assenyala que en l'última reunió plenària, celebrada el dia 29 de novembre de 2022, es va sol·licitar per part de l'Associació Espanyola d'Assessores Fiscals (AEDAF) la participació en les sessions d'este Fòrum de representants de la Direcció General de Tributs, del Tribunal Economicoadministratiu Central i del Consell per a la Defensa del Contribuent. Afegix que ha tractat la qüestió amb els titulars d'estes organitzacions i, en principi, la Direcció General de Tributs assistirà amb una major habitualitat, el TEAC el farà quan la matèria a tractar el requerisca i, respecte del CDC, no es considera necessària la seua presència en este Fòrum, fora que existisca un tema concret que li puga afectar directament. Així, la Sra. Soledad Fernández Doctor dóna la benvinguda a la reunió a D. Carlos Gómez Jiménez, Subdirector General de Tributs, qui desenvoluparà el 5é punt de l'ordre del dia, i al que els membres del Fòrum tindran ocasió de dirigir-li les qüestiones que consideren oportunes.
D'altra banda, la Directora General assenyala que també es va adquirir en l'últim Ple celebrat el compromís per part de l'Agència Tributària d'elaborar un llistat actualitzat amb les propostes realitzades per les associacions i col·legis que continuaven pendents, així com de l'estat de consecució de les mateixes. Afegix que, partint de les actes de les sessions anteriors i dels assumptes tractats en les reunions dels grups de treball, s'estava elaborant una relació de propostes que es remetrà als membres del Fòrum quan estiga actualitzada, per tal de completar-ho amb els comentaris i observacions que es reben. Així, indica que existixen propostes que compten amb força antiguitat i d'altres que són més modernes, com, per exemple, les següents:
- Avisos de notificacions els caps de setmana: s'està estudiant l'assumpte amb deteniment ja que presenta certes complexitats tècniques i informàtiques. No obstant això, l'objectiu és reduir-les al màxim, si no eliminar-les per complet.
- Fer coincidir l'últim dia del termini per a la domiciliació d'autoliquidacions amb l'últim dia de presentació de les mateixes: esta qüestió s'està analitzant amb les entitats col·laboradores i, si bé no pareix factible que arriben a coincidir ambdós terminis, com a mínim, en un primer moment, sí s'està estudiant seriosament la possibilitat de reduir els cinc dies de desfase que existixen actualment.
- Establiment d'un canal de comunicació específic per a les entitats adherides al Codi de Bones Pràctiques, així com per als professionals tributaris adherits al mateix: l'Agència Tributària està permanentment desenvolupant intruments que milloren els servicis d'informació i assistència per tal d'impulsar un model cohesionat on les diferents ferramentes s'integren i complementen, facilitant a la ciutadania l'accés als ajuts que necessite, ja siga telefònica, presencial, a través de les ADI, mitjançant els informadors i assistents virtuals, etc. Així mateix, l'Administració és conscient de la importància que per al sistema tributari té la col·laboració que presten els professionals tributaris i, tal és així, que ja en el Pla Estratègic de l'Agència Tributària 2020 – 2023 es recull l'establiment d'un canal de comunicació específic per als col·laboradors socials. No obstant això, degut a l'existència d'unes altres prioritats de la qual atenció immediata era més urgent, s'ha vist un poc relegat, si bé l'Agència Tributària ha estat treballant en el desenvolupament del mateix. Així, actualment s'ha représ este compromís amb un major impuls i, previsiblement, a la tardor s'inicie a este projecte, si bé, en un primer moment, afectarà a l'atenció presencial i especialitzada en el cas dels requeriments i liquidacions de l'àrea de gestió tributària en relació amb l'impost sobre societats, per a, posteriorment, anar estenent-la a unes altres figures impositives, com l'IVA o l'IRPF. També s'impulsarà el vídeo assistència per tal d'evitar pèrdues de temps als professionals tributaris en desplaçaments a les oficines de l'Agència Tributària.
- Proporcionar a la Seguretat Social les dades sobre el rendiment net d'empresaris i professionals que obren en poder de l'Agència Tributària: es tracta d'una proposta recent motivada pel nou sistema de cotització a la Seguretat Social per a treballadors per compte propi i autònoms, basat en els rendiments obtinguts. En este sentit, algunes associacions i col·legis han plantejat que certes dades econòmiques que se sol·liciten en el formulari elaborat per la Seguretat Social, són coneguts per l'Administració tributària i que, a fi que els col·laboradors socials no hagen de complimentar estes dades, l'Agència Tributària podia considerar la possibilitat de remetre'ls directament a la Tresoreria General de la Seguretat Social. Així, l'Agència Tributària està estudiant si la sol·licitud és factible i explorant diferents vies per a la seua implementació.
Finalment, la presidenta del Fòrum assenyala que considera raonables les propostes realitzades per les associacions i col·legis i que l'Agència Tributària està treballant amb l'objectiu de facilitar la seua tasca als col·laboradors socials. Així mateix, reitera que és voluntat de l'Agència Tributària continuar impulsant juntament amb els professionals tributaris un model de relació cooperativa efectiu, basat en la transparència i confiança mútua.
2. Aprovació de l'acta de la sessió celebrada el 29 de novembre de 2022
D.a Soledad Fernández Doctor, cedix la paraula a D.a Mª Dolores Carreño Beltrán, Subdirectora General de Comunicació Externa del Servici de Planificació i Relacions Institucionals i secretària Tècnica d'este Fòrum, qui manifesta que l'acta de la vint-i-dosena sessió del ple va anar remesa a les associacions i col·legis amb anterioritat a esta reunió, no havent-se rebut observacions; afegix que, si no les hi haguera en este moment, quedaria definitivament aprovada. Ja que no es formula cap objecció, declara aprovada l'acta de la 22a sessió plenària que va tindre lloc el passat 29 de novembre de 2022.
3. Informació sobre els temes tractats en els grups de treball
A continuació, la Directora General de l'Agència Tributària assenyala que els grups de treball del Fòrum es van reunir conjuntament el passat dia 21 d'abril i, a fi que comente l'activitat dels mateixos de l'àrea del Departament de Gestió Tributària, atorga la paraula a la seua Directora.
- Respecte a la campanya de renda, la Subdirectora General de Tècnica Tributària va anunciar que l'Assistent virtual de Renda ja no es limitava a les qüestiones relatives a la tributació dels immobles i que s'havien inclòs les principals matèries que plantejava la campanya (dates clau, novetats, formes de presentació, etc.). A més, es va destacar que esta ferramenta estaria a disposició del contribuent durant tot l'any. Així mateix, es va recordar l'existència de l'Informador de Renda, que ampliava els temes tractats respecte de l'any anterior i incloïa temes forals. També es va informar de què en Renda WEB s'havien inclòs enllaços a les ferramentes virtuals a fi que estigueren més accessibles per si es desitjava realitzar alguna consulta mentres es complimentava l'autoliquidació.
- Pel que fa a la campanya de l'impost de societats, es van analitzar les novetats introduïdes en els models de declaració per tal de recollir les noves caselles aprovades com a conseqüència de les modificacions normatives. Així:
- En l'apartat que recull les activitats agrícoles i/o ramaderes s'ha de consignar l'import net del volum de negoci per tal que l'Agència Tributària puga informar al Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, facilitant-los així la gestió dels ajuts de la PAC.
- Cal completar la informació del règim especial de dissolució i liquidació de les SICAV.
- S'inclouen com a contribuents de l'impost de societats certes entitats en règim d'atribució de rendes per tal de corregir asimetries híbrides.
- En el Règim especial de vaixells i empreses navilieres a les Canarias es desglossa la informació de manera que es puga realitzar un seguiment de la compensació de les bases imposables negatives derivades de les activitats que generen el dret a l'aplicació del règim especial, evitant així que es compensen amb les bases positives generades per la resta d'activitats de l'entitat.
- Les empreses emergents han de consignar l'import net del volum de negoci dels dotze mesos anteriors a la data d'inici del període impositiu.
- Finalment, en la reunió també es van desenvolupar, entre d'altres, les modificacions normatives que afectaven a les deduccions i la tributació mínima.
Així mateix, la Directora del Departament de Gestió Tributària afegix que també es van exposar les següents qüestiones:
- Es van comentar els projectes d'ordes en tramitació destacant que ja havia sigut aprovada la modificació del model 036 relativa al Registre d'extractors de depòsits fiscals de productes inclosos en els àmbits objectius dels Impostos sobre l'Alcohol i Begudes Derivades o sobre Hidrocarburs. Així mateix, es va indicar que, en relació amb el SII, també estava ja aprovada la modificació per la qual s'incloïa una nova clau en “tipus de factura” del llibre de factures emeses dels llibres registre d'IVA.
- En relació amb el model 718 “Impost Temporal de Solidaritat de les Grans Fortunes”, que actualment ja està aprovat i el passat 1 de juliol s'ha iniciat el termini per a la presentació corresponent a l'exercici 2022, es va indicar en la reunió que només havia de presentar-se si la quota era positiva.
- Quant a l'aprovació de les modificacions en els models relatius al règim especial recollit en l'article 93 LIRPF (impatriados) es va aclarir que depenia de l'aprovació de la modificació del Reglament de l'IRPF.
- Per part de les associacions i col·legis es va preguntar si s'havien detectat incidències amb les dades fiscals en la campanya de renda, al que es va respondre que no s'havien observat per part de l'Agència Tributària incidències destacables.
Per a finalitzar la seua intervenció la Directora del Departament de Gestió Tributària assenyala que a proposta de les entitats membres del Fòrum s'havien inclòs les següents qüestiones a l'ordre del dia:
- En relació amb els interessos de demora abonats per l'Agència Tributària que, d'acord amb la recent sentencia del Tribunal Suprem, de 12 de gener de 2023, han d'integrar-se en la base general de l'IRPF com a guany patrimonial, les associacions i col·legis van sol·licitar conéixer el contingut de l'informe emès per la Direcció General de Tributs de 8 de març de 2023, així com aclariments sobre com este canvi de criteri afectava als exercicis anteriors tenint en compte el principi de confiança legítima. En este sentit, D.a Rosa María Prieto assenyala que, si bé el passat 21 d'abril estes qüestiones podien no estar suficientment clares, hui dia ja estan resoltes.
- Pel que fa a l'IRPF, es va preguntar quin Import s'havia de consignar com a valor d'adquisició en el càlcul del guany patrimonial per transmissió d'un immoble, en el cas de comprovació prèvia d'este valor per part d'una Administració autonòmica. Es va contestar que l'Agència Tributària no quedava vinculada per l'actuació de l'Administració autonòmica ja que, a falta de més dades de l'expediente, s'aplicaria el valor de referència.
- Un altre tema debatut va anar el dels requeriments per a justificar determinats ingressos en comptes bancaris. Les associacions i col·legis van comentar la problemàtica que tenien amb les entitats financeres per a accedir als extractes bancaris d'exercicis anteriors i van sol·licitar una millora en els filtres, de manera que no se sol·licitaren els moviments entre comptes del mateix titular. Per part seua, els representants de l'Agència Tributària van respondre que, normalment, es “netean” les operacions i van sol·licitar la remissió del requeriment per tal de comprovar el motiu de la seua emissió.
A continuació, pren la paraula el Director del Departament d'informàtica Tributària per a assenyalar que, quant a la facturació electrònica, en la reunió dels grups de treball, bàsicament, es van explicar les diferències existents entre el projecte de Reglament que desenvolupa l'article 29 de la Llei general tributària i l'establiment de la factura electrònica obligatòria B2B recollit en la Llei 18/2022, de 28 de setembre, de creació i creixement d'empreses. Així, es va destacar el següent:
- En relació amb el Projecte de Reial decret pel qual s'aprova el reglament que establix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suporten els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació es va comentar que el mateix havia sigut impulsat des de l'Agència Tributària i que estava pendent del dictamen del Consell d'Estat. Així mateix, quant a seu contingut, es va reiterar l'exposat en anteriors reunions:
- Establix la manera com els sistemes informàtics de facturació han de complir amb les exigències legals d'integritat, conservació, accessibilitat, llegibilitat, traçabilitat i inalterabilitat dels registres.
- Impulsa la interoperabilitat mitjançant l'adopció d'un format estàndard de facturació electrònica comú per a tots els professionals i empresaris, facilitant les comunicacions i intercanvis de factures d'una manera automàtica a través dels seus sistemes informàtics.
- Es possibilita l'opció de remetre els registres de facturació de manera voluntària i automàtica a través dels “Sistemes VERI*FACTU”.
- Les entitats fabricants o desenvolupadores del programa assumixen la responsabilitat de la certificació de què el sistema informàtic complix els requisits legals.
- Quant a l'obligatorietat de la factura electrònica B2B establida en la Llei 18/2022, es va comentar el següent:
- El projecte s'ha impulsat des del Ministeri d'Afers Econòmics i Transformació Digital i un dels seus objectius és la reducció de la morositat.
- Establix que el futur sistema espanyol de factura electrònica està conformat per les plataformes d'intercanvi de factures electròniques de caràcter privat, complementat per la dita “Solució Pública de Facturació Electrònica”.
- Quant als requisits tècnics, configura un sistema interoperable, basat en la capacitat tècnica de les solucions informàtiques i de les plataformes per a traduir els diferents formats estructurats admesos, així com interconnectat, ja que una plataforma té l'obligació d'interconnectar-se amb qualsevol altra que li ho sol·licite.
- La factura ha de contindre, a més de les dades exigits per la normativa tributària, informació relativa al pagament de la mateixa, ja que es considera que una major transparència en este sentit pot afavorir la reducció de la morositat en les relacions comercials, així com un major compliment dels terminis de pagament establits legalment.
No obstant això, D. José Borja assenyala que en la reunió es va comentar que existien alguns problemes, com el cost de contractar una plataforma privada, la dificultat de regular la interoperabilitat, haver de proporcionar informació sensible a entitats privades, etc., i indica que, per tal de donar resposta als reptes plantejats, s'ha arribat a una solució conjunta amb el Ministeri d'Afers Econòmics i Transformació Digital consistent en la creació d'una plataforma pública gestionada per l'Agència Tributària que oferix sistemes bàsics de facturació electrònica i complix, a més, la funció de repositori de factures. Així mateix, afegix que la solució pública és voluntària, ja que el servici de facturació electrònica es pot contractar amb una plataforma privada.
A continuació, la Directora General de l'Agència Tributària oferix la paraula a les persones assistents per si desitgen realitzar algun comentari.
José Castaño Semitiel, representant del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya pregunta si l'Agència Tributària emetrà requeriments als declarants de pèrdues en l'IRPF de l'exercici 2022 derivades d'inversions en Fórum Filatélico, o si, al contrari, disposa de la informació. La Directora del Departament de Gestió Tributària contesta que s'està intentant recollir tota la informació i que, de no ser possible, es realitzarien els requeriments necessaris. En segon lloc, D. José Castaño sol·licita aclariment sobre les comprovacions que realitzarà l'Agència Tributària en relació amb el compliment dels requisits per a l'aplicació de la deducció per la instal·lació de plaques solars, al que D.a Rosa María Prieto respon que, respecte de la deducció per la realització d'obres de millora de l'eficiència energètica d'habitatges, el contraste es realitzarà amb la informació subministrada per les comunitats autònomes, el que no implica que no hi haja casos en els que es requerisca al contribuent perquè aporte informació o aclariu alguna qüestió. En tercer lloc, el representant del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya assenyala que alguns clientes han rebut comunicacions sobre discrepàncies en l'impost sobre societats de l'exercici 2021 en relació amb les dades fiscals que, finalment, no eren tals. Per part seua, la Directora del Departament de Gestió Tributària aclarix que s'intenta informar el contribuent qüestiones detectades que pogueren no ser correctes. Així, en l'emplenament del IS, quan es presentarà l'autoliquidació, apareixen una sèrie d'“Avisos ”a fi que el contribuent revise certs apartats. L'Agència Tributària, en alguns casos, entén que poguera no haver-hi-se-li prestat la suficient atenció a estos avisos i, per aquell motiu, s'emeten les comunicacions; no obstant això, si després de la revisió es constata que les dades són correctes no és necessari realitzar cap modificació.
Seguidament, D. Adolfo Jiménez Ramírez, representant de la Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessores Fiscals, assenyala que la dada de les pèrdues derivades de les inversions en Fórum Filatélico hauria d'estar en poder de l'Agència Tributària, atès que va anar un dels tres administradors concursals. Afegix que amb els clientes que han conservat la documentació no hi ha cap problema, però que, els que no la tenen, esperen que l'Agència Tributària se la proporcione. La Directora del Departament de Gestió Tributària reitera que s'està intentant recollir la informació.
A continuació D. Joan Torres Torres, president de la Federació Espanyola d'Associacions Professionals de Tècnics Tributaris i Assessores Fiscals, agraïx a la Directora General de l'Agència Tributària que s'estudien les propostes que els professionals tributaris han vingut realitzant. D'altra banda, D. Joan Torres assenyala que, en relació amb els requeriments per a justificar ingressos per moviments bancaris entre comptes d'un mateix titular, en la reunió del grup de treball els representants de l'Agència Tributària van indicar que, en qualsevol cas, l'anaven a comprovar. Així, pregunta si hi ha algun avanç en este assumpte.
D.a Rosa María Prieto contesta que, efectivament, s'ha estudiat la qüestió i que, en general, els moviments es “netean”. Afegix que, no obstant això, no es pot descartar que existisca algun cas puntual en el que no siga així, ja que els requeriments poden ser realitzats per diferents departaments i tenint en compte diversos motius.
Finalment D. Joan Torres planteja que, a Catalunya, a l'intentar anul·lar una autoliquidació de l'impost sobre el patrimoni i presentar una altra en el seu lloc, l'Administració autonòmica els assenyala que la informació la té l'Agència Tributària i que fins novembre no se la subministra. Per part seua, l'Administració estatal els contesta que la gestió de l'impost és competència de les comunitats autònomes. Així, pregunta si hi hauria alguna manera de solucionar estes situacions.
La Directora del Departament de Gestió Tributària aclarix que, en el cas de les autoliquidacions, només es pot presentar una rectificació de les mateixes o una autoliquidació complementària, no existint la possibilitat d'anul·lar l'autoliquidació original i/o presentar una substitutiva. Afegix que amb les declaracions informatives, tanmateix, sí es poden presentar substitutives.
Isidoro García Millán, Delegat Especial de la Delegació Especial de Catalunya, explica que la gestió de l'impost la realitza les CA i que, efectivament, existix un problema doncs els fitxers s'envien més tard. Afegix que en l'IRPF, en l'àmbit de la seua Delegació, han resolt la qüestió d'una forma manual mitjançant l'establiment d'un sistema que permet detectar les rectificacions d'autoliquidacions presentades i, ja que estes no estan resoltes, no s'inicia l'acció recaptatòria de la primera autoliquidació. Afegix que, de moment, esta solució no és aplicable a l'impost sobre el patrimoni.
Per a finalitzar amb esta qüestió, D.a Soledad Fernández Doctor sol·licita al Delegat Especial que remeta el supòsit concret per tal d'esbrinar si també s'està produint en uns altres àmbits territorials i explorar possibles vies de solució. Així mateix, sol·licita la remissió del sistema que estan aplicant en la Delegació Especial per a resoldre el problema en relació amb l'IRPF.
A continuació D. José Castaño assenyala que desitja reiterar la sol·licitud realitzada en ocasions anteriors relativa a la possibilitat de domiciliació de les declaracions complementàries d'exercicis anteriors per la percepció d'endarreriments de salaris, presentades dins del seu termini, ja que considera que és una qüestió important per als professionals tributaris que els facilitaria molt esta gestió. Per part seua, la Directora del Departament de Recaptació contesta que entén la importància d'esta sol·licitud i afegix que es compromet a analitzar-la amb deteniment, ja que, si no hi haguera impediments de consideració, podria implementar-se.
Seguidament D. Rafael Gil March, representant del Consell General de l'Advocacia Espanyola manifesta que també desitja reiterar que el sistema de cita prèvia i atenció als professionals tributaris és millorable. Afegix que reben queixes de seus col·legiats atès que no s'aconseguixen cites a temps i a què, especialment, el procediment per a renovar una firma electrònica caducada és molt complex i comporta moltes dificultats.
La Directora del Departament de Gestió Tributària li respon que, excepte alguna incidència puntual, es fa especial èmfasi a donar cites amb la major celeritat possible i, en concret, en relació amb els certificats, el termini és de dos o tres dies. Així mateix, el Director del Servici de Planificació i Relacions Institucionals afegix que el sistema exigix que totes les oficines complisquen amb què el contribuent dispose de seu cita en el termini de tres dies, al que D. Rafael Gil contesta que en l'Administració de Palma de Mallorca s'incomplix este termini.
La Directora General de l'Agència Tributària comunica que el comentat en relació amb les Balears es comprovarà per tal de solucionar les incidències que es puguen estar produint. Així mateix, indica que, en relació amb la segona qüestió plantejada, és cert que és complicat el procediment de recuperació del NIF, però que cal tindre en compte que es cursa la baixa d'una empresa en el cens quan ha existit una deixadesa absoluta de la mateixa en el compliment de les seues obligacions, desatenent els requeriments que des de l'Administració s'hagen pogut realitzar. Per part seua, D. Rafael Gil contesta que es podria buscar una fórmula alternativa, com poguera ser l'atorgament d'un NIF provisional.
Per a finalitzar la seua intervenció, el representant del Consell General de l'Advocacia Espanyola assenyala el problema existent al complimentar el model 210 de contribuents no residents amb més d'un immoble, ja que és necessari obtindre i presentar multitud d'informació. Així, sol·licita que per part de l'Agència Tributària s'estudie la seua simplificació.
A continuació intervé D. Arturo Jiménez Contento, representant de l'Associació Espanyola d'Assessores Fiscals (AEDAF), per a indicar que, en relació amb els requeriments d'informació, en una reunió dels grups de treball d'este Fòrum els representants de l'Agència Tributària van informar que en primer lloc se sol·licitaven els llibres registre i, després de la seua anàlisi, se sol·licitaven aquelles factures que pogueren presentar algun tipus d'incidència. Afegix que, sobretot a Catalunya, se seguixen rebent requeriments molt genèrics en els que des d'un primer moment es requerixen els llibres, factures, etc.
Isidoro García Millán li respon que, sense perjudici que puga existir alguna excepció, hui dia no s'emet este tipus de requeriments, si bé reconeix que amb anterioritat, en concret, fa quatre anys, en una oficina, sí que va caldre corregir alguna disfunció en este sentit. Afegix que estes incidències també s'han posat de manifest per part de diferents associacions, i que, una vegada estudiats els casos concrets que les mateixes han facilitat, s'ha conclòs que no s'intentaven primers requeriments.
Seguidament D.a Soledad Fernández Doctor sol·licita als estos que es remeten a la Secretaria Tècnica del Fòrum aquells requeriments d'informació que s'aparten de les instruccions de l'Agència Tributària comentades, per tal de comprovar-los i, si escau, corregir-los.
Ja que no es produïxen noves intervencions, la Directora General de l'Agència Tributària dóna pas al punt següent de l'ordre del dia.
4. Balanç provisional de la campanya de Renda 2022
La Directora General de l'Agència Tributària cedix la paraula a la Directora del Departament de Gestió Tributària, qui, donant suport a la seua exposició en una presentació en power point, assenyala que, de la campanya de renda 2022 en comparació de la de 2021, es poden destacar les qüestiones següents, si bé tenint en compte que encara són dades provisionals:
- Formes d'accés als servicis personalitzats de Renda: el número de referència seguix sent la forma més utilitzada (11.477.000), si bé es pot apreciar una disminució en el seu ús i un incremente del certificat electrònic i del sistema Cl@ve de, respectivament, al voltant d'un 20 i un 24 %, sumant conjuntament gairebé nou milions d'usuaris. En relació amb el sistema Cl@ve cal assenyalar que un factor que ha incidit en l'augment de la seua utilització és la campanya divulgativa realitzada en relació amb el mateix.
- Vies de presentació:
- A través de Renda WEB: s'ha incrementat el seu ús en un 4,48 %, podent diferenciar-se:
- Ha augmentat la descàrrega de l'APP al voltant d'un 20 % i la subscripció a la mateixa amb identificació al voltant d'un 14,71 %. Les presentacions per l'aplicació s'han incrementat en un 23,64 %, de les quals, sense modificació de l'esborrany (a un només clic), han augmentat en un 31,65 %, i, amb modificació a través de Renda WEB, al voltant d'un 4%.
- Internet és la via majoritàriament triada pel contribuent, havent-se produït un incremente en el seu ús del 3,61 %.
- El nombre de presentacions telefòniques es manté estable (al voltant d'1.070.000).
- L'atenció presencial en les oficines està completament normalitzada, havent-se incrementat el nombre de presentacions al voltant d'un 20 %.
- A través de programes que no són de l'Agència Tributària: s'ha incrementat en un 1,90 %, si bé en proporció inferior a l'augment del percentatge de declaracions presentades (3, 89 %) i al de Renda WEB (4,48 %).
- A través de Renda WEB: s'ha incrementat el seu ús en un 4,48 %, podent diferenciar-se:
- Declaracions presentades segons seu resultat:
- Per ingressar: si bé el seu número ha descendit al voltant d'un 4 %, el seu import ha augmentat en un 8,32 %.
- Sol·licituds de devolució: s'ha incrementat tant el seu número (8,59 %), com l'import de devolució sol·licitat (16,46 %).
- Negatives i renuncies: han disminuït al voltant d'un 4 %.
- Accessos a les ferramentes virtuals d'IRPF :
- El nombre d'accessos a l'informador i a l'assistent virtual és pràcticament el mateix (un poc més de 421.000 al primer i de 424.000 al segon).
- Valoració de les respostes pels contribuents:
- Positives: al voltant de 750.000, tenint en compte que en este número també estan inclosos els accessos que finalitzen sense valoració i els que acaben en un estadi intermedie.
- Negatives: al voltant de 106.000, si bé els accessos que han finalitzat amb esta valoració són al voltant de 56.000, ja que 38.000 consultes s'han desviat als especialistes de les ADI o, si l'accés ha sigut a través de l'Assistent virtual, se'ls ha dirigit a l'Informador de Renda (12.000).
A continuació la Directora General de l'Agència Tributària oferix la paraula als assistents i, ja que no es produïx cap intervenció, dóna pas al punt següent de l'ordre del dia.
5. Autoliquidacions rectificatives
D.a Soledad Fernández Doctor avança que la proposta de modificació es troba en tramitació i aclarix que l'objectiu de la reforma en cap cas és impedir o limitar el dret al recurs ni sancionar conductes que no eren sancionables fins ara. Seguidament, atorga la paraula al D.a Rosa María Prieto.
La Directora del Departament de Gestió Tributària afegix que la reforma del procediment de rectificació es ve reclamant des de fa molts anys, tant per l'Administració com per part dels contribuents i seus assessores. Així, indica que, actualment, existixen dos vies per a rectificar una autoliquidació (presentació d'una complementària o una sol·licitud de rectificació), i que arriben nombroses queixes per part dels contribuents ja que no acaben de diferenciar-les. D'altra banda, assenyala que, sense tindre en compte la incidència produïda per casos excepcionals com va poder ser la sentencia del Tribunal Suprem en relació amb la prestació per maternitat, durant el període 2018 – 2022 s'han realitzat al voltant de 500.000 rectificacions, de les quals entre un 80 i un 85 % s'han resolt totalment o parcialment a favor del contribuent, ja que en la majoria dels casos es tractava de xicotets errors, com poden ser deduccions no aplicades, grau de discapacitat que no s'ha tingut en compte,… Així, D.a Rosa María Prieto assenyala que la modificació normativa té com a objectiu fonamental el simplificar i agilitzar el procediment, sobretot, per a este 80 - 85 % de casos, que constituïxen el gruix de les rectificacions. D'altra banda, afegix que desitja abundar en el manifestat per la Directora General en relació amb que en cap cas se sancionaran actuacions que actualment no són sancionables, el que no implica que no existisquen supòsits en els que calga aplicar el procediment sancionador davant conductes abusives que pretenguen pervertir el marc normatiu. A títol il·lustratiu afegix que, en el cas de l'IRPF, hui dia es poden realitzar les sol·licituds de rectificació a través de Renda WEB i, que es conega, no s'ha tramitat cap sanció. També indica que en l'actual campanya de Renda ja s'ha atés el 80 % de les sol·licituds de devolució, el que no vol dir que l'Agència Tributària es limite a realitzar les devolucions sense aplicar algun tipus d'anàlisi de riscos, sent precisament este, el motiu de què existisca un 20 % de sol·licituds sense emetre, ja que han de ser objecte d'una atenció més detallada. En este sentit, la Directora del Departament de Gestió Tributària assenyala que, per suposat, el nou sistema de rectificació, igualment, comptarà amb una anàlisi de riscos per part de l'Agència Tributària que, d'altra banda, ja està funcionant, i que en cap cas és un objectiu de la modificació reglamentària el realitzar les devolucions automàticament i d'aquesta manera, amb posterioritat, iniciar una comprovació i, si escau, aplicar la sanció corresponent. D'altra banda, indica que en les diverses reunions celebrades amb diferents col·lectius s'havien plantejat algunes qüestiones puntuals, sobretot tècniques, però no s'havien posat de manifest estes reticències en relació amb l'aplicació de les sanciones. Per a finalitzar, indica que amb el nou procediment la majoria de les rectificacions es tramitaran amb una major agilitat, ja que, com ha comentat, el 80 - 85 % dels casos, no existixen discrepàncies amb les dades que obren en poder de l'Administració.
A continuació intervé D. Carlos Gómez Jiménez, Subdirector General de Tributs, qui assenyala que el projecte normatiu no es tracta d'una reacció conjuntural, ja que porta temps estudiant-se. Reitera que la intenció de la modificació normativa és simplificar i agilitzar els procediments de rectificació i que, en cap moment, ha existit un interés a sancionar. Així, afegix que en cas de discrepància jurídica s'aplicaria l'article 179.3 de la Llei 58/2003, General Tributària, pel que en esta qüestió no es produïxen canvis. D'altra banda, el Subdirector General de Tributs exposa que en el tràmit d'audiència i informació pública el projecte no ha tingut gaires participants, si bé l'Associació Espanyola d'Assessores Fiscals (AEDAF) ha presentat un informe, en la seua opinió, força ponderat que es va estudiar pel Ministeri i l'Agència Tributària, per tal d'analitzar si és possible donar acomode en el text a les observacions formulades.
Seguidament, pren la paraula D. Javier Gómez Taboada, representant de l'Associació Espanyola d'Assessores Fiscals, per a indicar que en AEDAF no es jutgen ànims ni intencions ni objectius que, d'altra banda, es consideren més que lloables. Afegix que, no obstant això, el mitjà triat i el seu possible resultat els genera certa inquietud. Així, assenyala que la modificació normativa es postula com favorable per al contribuent, ja que agilitzen i simplifiquen els tràmits, però que cal tindre en compte que també introduïx el risc d'un control a posteriori que, en la seua opinió, pot donar lloc a la pèrdua per part del contribuent del seu dret a discrepar, com a mínim, en els mateixos termes que existixen actualment. Així mateix, comenta que esta percepció és compartida per unes altres associacions, independentment de què hagen formulat observacions o no ho hagen fet. Per a finalitzar, D. Javier Gómez Taboada agraïx a D. Carlos Gómez la valoració realitzada en relació amb l'informe de AEDAF i afegix que confia en què, efectivament, s'incorporen a la modificació normativa, de manera que es facilite al contribuent el seu dret tant a la rectificació com a la discrepància.
A continuació, D.a Esther Luque Sánchez, representant del Registre d'Economistes Assessores Fiscals, assenyala que, efectivament, el projecte normatiu permetrà agilitzar el tràmit per a la majoria dels contribuents, si bé, amb el sistema actual, quan es presenta una rectificació existix la percepció de què l'Administració la comprova abans d'acceptar-la, amb la qual cosa no s'incorre en una infracció que poguera ser sancionable. Tanmateix, amb la modificació normativa s'obri la possibilitat que en un control a posteriori l'Agència Tributària discrepe, podent donar lloc a algun tipus de sanció. Així, la representant de REAF indica que, possiblement, només es veuran afectades una xicoteta part de les rectificacions que es presenten, però que el desitjable seria que el text de la modificació reglamentària aportara, d'alguna manera, una major rapidesa en el procediment, però sense incloure la possibilitat d'incórrer en sanciones. Finalment, D.a Esther Luque pregunta si al presentar l'autoliquidació rectificativa ser necessari aportar la documentació justificativa.
La Directora General de l'AEAT li respon que no ser necessari. Així mateix, comenta que les propostes i preocupacions dels col·laboradors socials estan clares i afegix que, ja que en cap moment ha estat en l'ànim de l'Administració incrementar les sanciones en esta matèria, s'analitzarà si existix alguna via que, d'alguna manera, contribuïsca a eliminar suspicàcies i a introduir una major tranquil·litat en aquell sentit.
6. Pròxima convocatòria
D.a Soledad Fernández Doctor manifesta que la intenció és mantindre la periodicitat semestral de les reunions, assenyalant pel que fa al cas que la pròxima reunió se celebraria, previsiblement, el mes de novembre. D'altra banda, indica que, quan estiga ultimat el llistat amb les propostes i sol·licituds que els col·legis i associacions han anat presentant i que continuen pendents d'implementació, es remetrà als membres del Fòrum per si desitgen afegir alguna altra qüestió o realitzar qualsevol comentari o observació. Així mateix, comenta que amb caràcter previ a la celebració de la sessió plenària també es convocaran les reunions dels grups de treball, en les que, entre altres assumptes, es continuarà treballant en avançar en totes estes qüestiones pendents, algunes des de fa força temps.
A continuació la Directora General de l'Agència Tributària comenta que, com tots els membres del Fòrum coneixen, en compliment dels compromisos assumits pel Govern d'Espanya en el Component 27 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, està previst remetre a la Comissió Europea un informe definitiu sobre els resultats de l'aplicació de la Llei 11/2021, de prevenció i lluita contra el frau fiscal. Així, durant el 4t trimestre de 2023 l'Agència Tributària ha de preparar una avaluació en relació amb esta aplicació, en què també es reflectirien les possibles millores a introduir en la normativa tributària. Per a este comés, D.a Soledad Fernández Doctor sol·licita la col·laboració dels membres del Fòrum i indica que des de la Secretaria Tècnica del Fòrum se'ls remetrà un correu en aquell sentit. Finalment, manifesta que desitja agrair per endavant la col·laboració que, sens dubte, prestaran les associacions i col·legis en esta tasca.
7. Altres consideracions, precs i preguntes
A continuació, la presidenta del Fòrum dóna pas al 7é punt de l'ordre del dia i oferix la paraula a les persones assistents.
En primer lloc, intervé D. Adolfo Jiménez, per a comentar que, si bé, en la seua opinió, la problemàtica dels avisos en caps de setmana se soluciona sense cap transcendència no obrint el correu fins dilluns, no ocorre el mateix amb els avisos rebuts el mes d'agost, el que obliga als despatxos xicotets a no poder disfrutar de vacances, ja que no sempre poden aconseguir que tots les seus clientes sol·liciten els dies de cortesia durant este mes. Així, sol·licita que amb el tema dels avisos s'estudie la possibilitat que no s'emeten en caps de setmana, ja que quan està plantejat serà perquè algun col·lectiu es veu afectat, així com que tampoc s'emeten el mes d'agost. D'altra banda, també assenyala la problemàtica que existix en relació amb els treballadors assalariats, normalment amb sous baixes, que canvien de pagador en un exercici, pel que estan obligats a presentar la declaració de l'IRPF i esta sol ser per ingressar. Afegix que un exemple típic és el cas del personal de neteja que es veu afectat a mitat d'any per una subrogació davant un canvi d'empresa i que a l'any següent no pot afrontar el pagament resultant de la declaració de l'IRPF, decidint no presentar-la. En este sentit, assenyala que esta situació provoca un perjuí a la hisenda pública ja que, habitualment, no es pot embargar la quantitat carregada o, si es pot, és per un import xicotet. Així, suggerix com solució que siga obligatori que, el mes següent al canvi de pagador, l'assalariat puga obtindre el certificat de retencions i retribucions percebudes i, al seu torn, que el segon pagador el tinga en compte a l'hora de calcular les retencions.
La Directora General de l'Agència Tributària, en relació amb la primera qüestió plantejada, sol·licita als directors de departament que el mes d'agost s'emeta el menor nombre d'avisos possible, afegint que, no obstant això, és una qüestió complicada i que moltes de les notificacions són favorables per a l'interessat. Així mateix, quant a la proposta d'establir l'obligatorietat d'emetre un certificat de retencions per part del primer pagador, indica que s'estudiarà, ja que, si bé hi ha la possibilitat de què el treballador sol·licite al segon pagador que li aplique un tipus de retenció superior, moltes vegades esta possibilitat es desconeix per part del contribuent.
A continuació pren la paraula D. Javier Gómez Taboada per a anunciar que, ja que en la via contenciós-administrativa no existixen dies de cortesia, dirigiran a la presidència del TEAC la sol·licitud de què incorporen esta ferramenta per a les notificacions que emeten. Afegix que el motiu de comunicar-ho en este Fòrum és per si les associacions i col·legis estos desitgen sumar-se a esta sol·licitud, ja que les notificacions dels tribunals economicoadministratius el mes d'agost introduïxen molta pressió als col·laboradors socials en l'acompliment de les seues funcions. D'altra banda, també fa al·lusió a què AEDAF, com l'Agència Tributària ja coneix, ha impugnat les Instruccions 1 i 2 de 2023 del Departament de Recaptació, ja que entenen que s'ha produït una modificació substancial de la norma en relació amb el statu quo previo en materia de aplazamientos y fraccionamientos, utilizando un procedimiento inadecuado que, asimismo, atribuye a la Agencia Tributaria una interpretación unilateral sobre si las condiciones han cambiado o no, a modo de cláusula rebus sic stantibus. Finalment, D. Javier Gómez Taboada afegix que AEDAF entén que les instruccions són recurribles donada la seua naturalesa, el tipus de modificació que introduïxen i les innovacions que inclouen (valoració de garanties, etc …), ja que, al seu juí, van en perjuí del contribuent.
Seguidament D.a Pilar Otero Moar, representant del Consell General de Col·legis de Gestors Administratius d'Espanya, assenyala que desitja posar de manifest un tema que, en la seua opinió és de difícil solució, i que afecta a la declaració de l'IRPF de cònjuges separats amb fills menors i guàrdia i custòdia compartida. Així, indica que, en aquells casos en què la comunicació personal entre els progenitors és nul·la i mútuament desconeixen si l'altre està presentant la declaració conjunta amb algun dels menors o si ha aplicat el 50 % del mínim per descendents, solen produir-se incongruències que donen lloc posteriorment a liquidacions per l'Agència Tributària, fins i tot en el cas que un dels excònjuges estiga incomplint les obligacions econòmiques fixades en el conveni regulador respecte dels seus descendents. Afegix que ja existixen sentencies judicials en les que s'atén a la situació de fet i sol·licita que l'Agència Tributària i la Direcció General de Tributs estudien la qüestió i intenten arbitrar algun mecanisme que evite que es produïsquen estes incidències.
Per part seua, els representants de l'Agència Tributària en la reunió li responen que, efectivament, la qüestió no té una solució senzilla ja que la legislació en matèria de protecció de dades personals impedix facilitar informació alguna sobre les dades consignades en una declaració a una altra persona que no siga el propi contribuent.
A continuació D. José Castaño informa sobre els problemes existents amb les retencions dels professionals i, en concret amb les dels notaris i registradors, ja que estos emeten un número considerable de factures i el receptor no sempre ingressa la retenció practicada. Afegix que este fet produïx diferències entre el consignat pel professional i les imputacions, que donen lloc a requeriments de documentació per part de l'Agència Tributària que finalment, una vegada examinada, solen acabar donant la raó al contribuent. Així, el representant del Consell General de Col·legis Oficials de Graduats Socials d'Espanya assenyala que esta qüestió ja s'ha plantejat amb anterioritat en este Fòrum i, al seu moment, es va proposar que s'eliminaren les retencions als notaris i registradors ja que es tracta d'un col·lectiu que, en la seua opinió, no haguera de tindre cap problema per a ingressar el 20 % en la corresponent autoliquidació trimestral. A més, indica que té entés que quan la retenció és per un import xicotet l'Agència Tributària no requerix a la persona obligada al seu ingrés, amb la qual cosa la major perjudicada per les retencions que deixen d'ingressar-se és la hisenda pública. D'altra banda, assenyala que, canviant de tema, desitja manifestar que li pareix una bona iniciativa l'organització de jornades informatives per col·lectius en les delegacions de l'Agència Tributària, com la que ha tingut lloc recentment a Murcia amb els Graduats Socials i en la que, per cert, en l'última reunió es va tractar la qüestió relativa al procediment de devolució de l'Impost sobre els envases de plàstic no reutilitzables. Afegix que es va aclarir que calia elaborar un Excel i adjuntar a la sol·licitud de devolució còpies de les factures i els justificants del pagament de l'impost per a la seua comprovació i anàlisi per part de l'Agència Tributària. Així, assenyala que, en la seua opinió, este procediment manual i no informatitzat genera una carrega de treball considerable tant a l'Administració com als professionals tributaris.
D.a Pilar Jurado Borrego, Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials, li contesta que coincidix en què les sol·licituds de devolució comporten una carrega administrativa de consideració, si bé, del que es tracta és de què en el propi sistema informàtic del contribuent es reculla la informació amb un nivell de desglosse tal que permeta, automàticament, generar el full de càlcul. Afegix que la tramitació de les devolucions de l'impost està configurada així en la Llei i que, internament, s'estan explorant diferents vies per si es poguera donar amb alguna fórmula que facilitara la tasca tant a l'Administració com al contribuent.
Ja que no es realitzen noves intervencions, la Directora General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària agraïx a les persones assistents la seua presència i participació i dóna per conclosa la vigesimotercera sessió del ple del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris.
La secretària Tècnica del Fòrum
D.a Dolores Carreño Beltrán
La presidenta del Fòrum
D.a Soledad Fernández Doctor