Codi de Bones Pràctiques Tributàries
Elaborat i aprovat pel Fòrum d'Empreses, Institucions i Entitats Públiques per a impulsar una relació recíprocament cooperativa entre l'Agència Tributària i les entitats que el subscriguen
Codi de Bones Pràctiques Tributàries
INTRODUCCIÓ
Les Empreses, Institucions i Entitats Públiques que desenvolupen una activitat econòmica desenvolupen un paper molt important en la vida social, no només com generadores de treball i riquesa, sinó com intruments de l'Estat per a promoure el desenvolupament i benestar dels ciutadans, constituint-se en actors fonamentals del desenvolupament de les comunitats en les que s'inserixen.
En l'àmbit del sector privat empresarial, nacional i internacional, es va iniciar fa més de 12 anys un procés de progressiu enfortiment de la responsabilitat social corporativa, el que està implicant seguir una sèrie de conductes que van més enllà del respecte a l'estricte compliment de les lleis i reste de normes, per a adoptar postures de contribució activa i voluntària de la millora social, econòmica i mediambiental.
Resulta lògic doncs, que les citades Empreses, Institucions i Entitats Públiques formalitzen també patrons de responsabilitat social corporativa en els que es plasme la seua contribució a la millora i fluïdesa de les relacions entre administracions, així com la col·laboració entre les mateixes, tot això en nom d'aconseguir una major i necessària transparència respecte del compliment de les normes i codis de conducta a l'ús en els sectors en els que actue.
Per part seua, també l'Administració tributària porta anys treballant intensament en la creació d'un conjunt de relacions estretixes amb els contribuents que permeten un millor i més transparent compliment de les normes tributàries, contribuents entre els que s'inclouen les Empreses, Institucions i Entitats Públiques.
Este tipus de relació, cooperativa, és ja hui un estàndard en la relació entre l'Administració tributària i les Empreses, Institucions i Entitats Públiques, i a poc a poc es va fent extensiva a uns altres col·lectius (assessores, intermediaris tributaris, autònoms o les Pimes).
És en este context en el que s'ha constituït el Fòrum d'Empreses, Institucions i Entitats Públiques com un lloc de trobada entre l'Administració Tributària i les Entitats i Institucions Públiques que es vagen adherint al mateix, per a aconseguir un espai comú de solució de controvèrsies, coneixement mutu i, en definitiva, per a facilitar l'adequat compliment de les obligacions d'ambdues parts en la relació tributària.
Resulta evident hui que l'existència d'un adequat sistema tributari i duaner és un element destacat del marc institucional d'un país, el que justifica que ciutadans, agents socials i autoritats s'involucren activament per al seu millor desenvolupament i efectiva aplicació.
En aquella línia, present Codi de Bones Pràctiques Tributàries conté recomanacions, voluntàriament assumides per l'Administració Tributària i les entitats adherides a ell, tendents a millorar l'aplicació del nostre sistema tributari i duaner a través de l'increment de la seguretat jurídica, la cooperació recíproca basada en la bona fe i confiança legítima entre l'Agència Tributària i les pròpies entitats, i l'aplicació de polítiques fiscals responsables. Estes recomanacions es formulen amb caràcter no exhaustiu i flexible, permetent que les Empreses, Institucions i Entitats Públiques que les assumisquen puguen adaptar-les a les seues pròpies característiques.
Constituïxen objectius primordials d'este Codi assolir una correcta gestió tributària i duanera per part de les Empreses, Institucions i Entitats Públiques, així com aconseguir els majors estàndards de seguretat jurídica en matèria fiscal, la qual cosa sens dubte comportarà una major fortalesa en els resultats de la gestió econòmica de les entitats adherides, minorant també els seus riscos, incloent els reputacionales.
Els principis de bona fe i confiança legítima que presidixen el funcionament de les Administracions Públiques cobren especial rellevància en l'actual sistema tributari, no només per la major exigència de la seua normativa, sinó també perquè l'activitat econòmica del sector públic ha assolit uns nivells de complexitat molt elevats, especialment en aquells sectors amb component internacional. En este escenari, l'adequada gestió dels riscos inherents al compliment de les obligacions tributàries demanda una major cooperació entre l'Administració Tributària i les Empreses, Institucions i Entitats Públiques amb una activitat econòmica que siga significativa.
Una de les dos grans línies d'actuació de l'Agència Tributària d'acord amb la normativa que la regula consistix en la prestació de servicis d'informació i assistència al contribuent. Més enllà de què l'Agència Tributària garantisca en el desenvolupament de la seua activitat el ple exercici dels drets dels contribuents, una Administració Tributària moderna exigix una proximitat més gran amb les Empreses, Institucions i Entitats Públiques, tant com principals contribuents, com per la seua valuosa actuació com a col·laboradors tributàries. Esta proximitat ha de caracteritzar-se, a més de per un millor i més detallat coneixement de l'actuació del contribuent, per una major publicitat i perdurabilitat dels seus criteris interpretatius i d'actuació.
En definitiva, baix este compromís de l'Administració Tributària es dotarà de la necessària seguretat jurídica als contribuents a fi d'aconseguir un compliment millor i més eficaç de les obligacions tributàries, entenent-se la gestió tributària ja no com un procediment de parts enfrontades, sinó com una col·laboració tendent a aconseguir una fi comuna.
Havent-se formulat un Codi de Bones Pràctiques Tributàries entre l'Administració Tributària i les grans empreses del sector privat, resulta a totes llums imprescindible plasmar de forma explícita els citats principis i guies d'actuació respecte de les relacions entre l'Administració Tributària i les Empreses, Institucions i Entitats Públiques, que ja de fet es vénen produint per les vies naturals de l'entesa entre agents de l'administració.
En este marc, l'objectiu del Codi és promoure una relació recíprocament cooperativa entre l'Agència Estatal d'Administració Tributària (d'ara endavant, Agència Tributària) i les entitats/institucions públiques que el subscriguen, relació basada en els principis de transparència i confiança mútua, que ha de donar lloc, per tant, a un desenvolupament de la mateixa conforme als principis de bona fe i lleialtat entre les parts, incrementant l'eficàcia dels controles de l'Administració Tributària i reduint la inseguretat jurídica a la que podrien estar exposades les Empreses, Institucions i Entitats Públiques, així com la litigiositat que poguera sorgir.
BONES PRÀCTIQUES FISCALS
1. TRANSPARÈNCIA, BONA FE Y COOPERACIÓN CON L'AGENCIA TRIBUTARIA EN LA PRÁCTICA FISCAL EMPRESARIAL.
- Són bones pràctiques que han de ser fomentades per les Empreses, Institucions i Entitats Públiques adherides, totes aquelles que conduïsquen a la reducció de riscos fiscals significatius i a la prevenció d'aquelles conductes susceptibles de generar-los.
- Les Empreses, Institucions i Entitats Públiques evitaran la utilització d'estructures de caràcter opac amb finalitats tributàries, entenent-se per tals aquelles en les que, mitjançant la interposició de societats instrumentals a través de paradisos fiscals o territoris no cooperants amb les autoritats fiscals, estiguen dissenyades amb el propòsit d'impedir el coneixement per part de l'Agència Tributària del responsable final de les activitats, o el titular últim dels béns o drets implicats.
- Les Empreses, Institucions i Entitats Públiques i l'Agència Tributària col·laboraran en la detecció i busca de solucions respecte d'aquelles pràctiques fiscals fraudulentes que puguen desenvolupar-se en els mercats en els quals estan estos a fi d'eradicar les ja existents, així com de previndre la seua extensió.
- El Consell d'Administració o òrgan equivalent estarà informat de les polítiques fiscals aplicades per l'entitat. Abans de formular els comptes anuals i presentar la declaració de l'impost sobre societats, el responsable dels assumptes fiscals informarà al Consell o òrgan equivalent, directament o a través de la Comissió d'Auditoria si existira, de les polítiques seguides durant l'exercici.
Sense perjudici d'això, en el cas d'operacions o assumptes que hagen de sotmetre's a l'aprovació del Consell d'Administració o òrgan equivalent, s'informarà de quins són les conseqüències fiscals de les mateixes quan constituïsquen un factor rellevant.
2. SEGURETAT JURÍDICA EN L'APLICACIÓ I INTERPRETACIÓ DE LES NORMES TRIBUTÀRIES PER PART DE L'AGÈNCIA TRIBUTÀRIA.
- L'Agència Tributària procurarà que en les seues actuacions es tinguen en compte els precedents administratius i vetlarà perquè en la interpretació de les normes es respecte la unitat de criteri de l'Administració Tributària.
A este fi, l'Agència Tributària aplicarà els criteris interpretatius que es desprenguen de l'adoctrina administrativa i jurisprudencial. En absència de tal adoctrina, quan tinguera dubtes sobre el criteri a aplicar, sol·licitarà informe a la Direcció General de Tributs en l'àmbit de la seua competència.
Els Directors de Departament de l'Agència Tributària informaran al Comité Permanent de Direcció de la mateixa d'aquells criteris interpretatius que pretenguen aplicar en les seues actuacions, sempre que es referisquen a qüestiones d'especial transcendència sobre les quals no existisca criteri establit per la Direcció General de Tributs, el Tribunal Economicoadministratiu Central, o els Tribunals de Justícia. - Sense perjudici de la regulació aplicable quant a la interpretació i qualificació de les normes tributàries i de la tasca d'informació i assistència als obligats tributaris, l'Agència Tributària farà públics els criteris seguits en els seus procediments de control en tant siguen susceptibles de ser aplicats amb caràcter general.
- L'Agència Tributària establirà procediments adequats per a permetre que les Empreses, Institucions i Entitats Públiques que presenten dubtes sobre el tractament tributari de determinades operacions o operatives, puguen conéixer, amb la rapidesa requerida pel cas, els criteris que l'Administració aplicaria en tals operacions o operatives.
- Les entitats adherides podran presentar un annex explicatiu juntament amb les declaracions tributàries, manifestant tant els criteris seguits en la preparació de les mateixes com els fets en els que es fonamenten, la qual cosa serà valorat favorablement per l'Agència Tributària a l'efecte de determinar la diligencia, el dol o culpa a què es referix la Llei general tributària (en tant els fets s'adapten a la realitat i els criteris es troben raonablement fundats).
3. REDUCCIÓ DE LA LITIGIOSITAT I EVITACIÓ DE CONFLICTES.
- L'Agència Tributària i les Empreses, Institucions i Entitats Públiques tenen com a objectiu que les seues relacions siguen constructives, transparents i basades en la mútua confiança. Per a aconseguir-ho, ambdues parts hauran de procurar minorar els conflictes derivats de la interpretació de la normativa aplicable, afavorint l'ús dels intruments que, a este efecte, establix l'ordenament jurídic tributari.
- L'Agència Tributària i les Empreses, Institucions i Entitats Públiques esgotaran totes les possibilitats que oferix el caràcter contradictori del procediment inspector, potenciant l'acord en totes les fases procedimentals en què això siga factible i assumint les següents pràctiques:
- L'Agència Tributària facilitarà tan prompte com resulte possible el coneixement dels fets susceptibles de regularització, de manera que, durant el curs de les actuacions inspectores s'afavorisca el major intercanvi de parers, que possibilite la correcció de les actuacions a futur.
- L'Agència Tributària comunicarà, en el tràmit d'audiència previ a la incoació de les actes d'inspecció, els fets que influïsquen en l'eventual proposta de regularització. Així mateix, s'indicaran els conceptes essencials a regularitzar, i en la mesura del possible, a títol orientatiu, una quantificació provisional de la liquidació que resultaria d'acord amb les dades disponibles en este moment.
- L'Agència Tributària incorporarà en la motivació dels actes en què es base la proposta de regularització, una valoració expressa de les al·legacions del contribuent.
A fi de facilitar l'adequada valoració de les al·legacions presentades, les Empreses, Institucions i Entitats Públiques informaran d'això a l'òrgan que tramita el procediment tan prompte com les presenten, indicant el lloc de presentació facilitant una còpia de les mateixes, per mitjans electrònics si més no. - L'Agència Tributària atendrà de manera efectiva, en les inspecciones de grups, les al·legacions que pogueren formular-se contra les diligencies alçades a les entitats dominades, prèvies a l'acta consolidada.
- L'Agència Tributària procurarà que totes les qüestiones de fet rellevants per a practicar la liquidació, així com l'activitat probatòria correlativa, es coneguen i discutisquen adequadament durant les actuacions inspectores prèvies a la firma de l'acta o, si escau, en les actuacions complementàries que se'n recorden a este efecte.
- L'Agència Tributària i les Empreses, Institucions i Entitats Públiques potenciaran els acords i les conformitats en el procediment inspector.
- Així mateix, es procurarà que totes les qüestiones de fet rellevants per a instruir, si escau, l'expediente sancionador, es coneguen i discutisquen adequadament amb anterioritat a la resolució del mateix.
- Per a reduir la carrega fiscal indirecta que representa el compliment de determinades obligacions i l'atenció de determinats procediments, l'Agència Tributària delimitarà de la manera més precise possible l'objecte dels requeriments i declaracions informatives i procurarà limitar la durada dels procediments de comprovació i investigació al temps estrictament necessari per poder realitzar una adequada actuació de control. Per part seua, les Empreses, Institucions i Entitats Públiques facilitaran la informació i documentació sol·licitada per l'Agència Tributària, així com qualsevol aquella que puga resultar rellevant per al desenvolupament dels corresponents procediments, de la forma més ràpida, completa i eficaç.
ANNEX
ADHESIÓ AL CODI DE BONES PRÀCTIQUES TRIBUTÀRIES I SEGUIMENT DE L'APLICACIÓ DEL MATEIX
1. ÀMBIT SUBJECTIU D'APLICACIÓ.
Este codi ha sigut elaborat i aprovat pel Fòrum d'Empreses, Institucions i Entitats Públiques per a promoure una relació recíprocament cooperativa entre l'Agència Tributària i les mateixes que el subscriguen.
El Codi serà aplicat per l'Agència Tributària i per totes les Empreses, Institucions i Entitats Públiques que s'adherisquen al mateix, comprometent-se les parts afectades al seu desenvolupament i implementació en els seus respectius àmbits de competència. No obstant això, l'Agència Tributària desenvoluparà gradualment l'apartat 2.3. del mateix, tenint en compte el nombre d'Empreses, Institucions i Entitats Públiques adherides.
2. PROCEDIMENT D'ADHESIÓ.
La decisió d'adhesió al Codi de Bones Pràctiques Tributàries haurà de formalitzar-se a través d'un acord del Consell d'Administració o òrgan equivalent de l'entitat, que es comunicarà a l'Agència Tributària. De la mateixa manera, podrà comunicar en qualsevol moment la seua baixa del mateix.
L'adhesió i baixa hauran de ser a la totalitat del Codi, no sent admissible l'adhesió o baixa parcial a apartats específics del mateix.
Per tant, una vegada el Consell d'Administració o òrgan equivalent de l'entitat haja acordat la seua adhesió al Codi de Bones Pràctiques Tributàries, l'entitat ha de comunicar aquell acord a l'Agència Tributària a través del següent procediment:
- Remissió a la Secretaria Tècnica del Fòrum d'Empreses, Institucions i Entitats Públiques-Servici de Planificació i Relacions Institucionals- del document d'acord d'adhesió del Consell d'Administració o òrgan equivalent, bé a través del registre de la Delegació Especial d'adscripció de l'empresa o de la Delegació Central de Grans Contribuents, bé a través de l'enviament d'un correu electrònic a la següent adreça: stecnica.foroentidadespublicas@correo.aeat.es
- A continuació, la Secretaria Tècnica del Fòrum d'Empreses, Institucions i Entitats Públiques comunicarà a la Delegació Especial d'adscripció de l'empresa o, si escau, a la Delegació Central de Grans Contribuents l'adhesió al Codi de Bones Pràctiques Tributàries de l'entitat.
- Finalment, una vegada obtingut el consentiment exprés de l'entitat, l'Agència Tributària publicarà la relació d'Empreses, Institucions i Entitats Públiques adherides al Codi de Bones Pràctiques Tributàries en la seua pàgina web, en l'apartat creat a este efecte.
L'Agència Tributària podrà informar de quins són les entitats adherides al Codi previ consentiment exprés de les mateixes, a través de la Secretaria Tècnica del Fòrum.
L'informe anual de govern corporatiu o document anàleg (informe de gestió, memòria, …) de les Empreses, Institucions i Entitats Públiques adherides al Codi haurà de reflectir l'efectiu compliment per part d'aquelles del contingut d'este. En el cas que esta qüestió no aparega reflectida en l'informe, s'entendrà, fora que mitjance justificació suficient, que l'entitat ha decidit renunciar al mateix.
3. COMISSIÓ DE SEGUIMENT.
El Fòrum d'Empreses, Institucions i Entitats Públiques és la sede en la que l'Agència Tributària i les Empreses, Institucions i Entitats Públiques han d'estudiar i convindre la inclusió en el Codi de noves matèries i la interpretació de les recomanacions del mateix.
El Ple del Fòrum d'Empreses, Institucions i Entitats Públiques determinarà la creació d'una Comissió de Seguiment de l'aplicació del Codi de Bones Pràctiques Tributàries, constada per sis membres, nomenats anualment a parts iguals per l'Agència Tributària i les Empreses, Institucions i Entitats Públiques participants en el Fòrum. La condició de president recaurà en un dels membres nomenats per l'Agència Tributària i la de secretari en un membre d'entre els nomenats per les Empreses, Institucions i Entitats Públiques.
Constituïx una finalitat primordial de la Comissió de Seguiment presentar a la consideració d'aquell, tant les qüestiones d'interpretació que considere oportunes, com l'oportunitat d'abordar noves matèries, sense perjudici de qualssevol altres iniciatives que puguen ajudar a la materialització i posada en pràctica del Codi.
L'actuació de la Comissió de Seguiment estarà guiada pels principis de transparència, confiança mútua, bona fe i lleialtat que presidixen el Codi de Bones Pràctiques Tributàries.
Els acords de la Comissió de Seguiment s'adoptaran per consens entre els seus membres.
Totes les dades, informes o antecedents de qualsevol naturalesa presentats a la Comissió de Seguiment o obtinguts per la mateixa en l'acompliment de les seues funcions tindran caràcter reservat, estant els seus membres obligats al més estricte i complet sigil respecte dels mateixos.
La Comissió de Seguiment no podrà conéixer sobre situacions particulars de les Empreses, Institucions i Entitats Públiques adherides al Codi, no podent per tant intervindre en cap procediment tributari en curs.
La Comissió de Seguiment es reunirà tantes vegades com es considere necessari per la representació de l'Agència Tributària o de les Empreses, Institucions i Entitats Públiques.