Saltar al contingut principal
Sessions del Ple del Fòrum de Federacions i Associacions de Treballadors Autònoms

Acta de la sessió

Logotips de l'Agència Estatal d'Administració Tributària i del Fòrum de Federacions i Associacions de Treballadors Autònoms

ACTA PLE 2/2022

Acta de la reunió del Ple del Fòrum de Federacions i Associacions de Treballadors Autònoms
celebrada el 24 d'octubre de 2022

Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària

Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària

D. Javier Hurtado Puerta

Directora del Departament de Recaptació

D.a Virgínia Muñoz Fernández

Director del Servici de Planificació i Relacions Institucionals

D. Ignacio Fraisero Aranguren

Subdirectora General de Tècnica Tributària - Departament de Gestió Tributària

D.a  Mercedes Jordán Valdizán

Subdirectora General d' Informació i Assistència Tributària - Departament de Gestió Tributària

D.a  Montserrat Rojo Riol

Subdirectora General d'Aplicacions - Departament d'Informàtica Tributària

D.a Cristina Álvarez Zazo

Membres en representació de les Federacions i Associacions de Treballadors Autònoms

Federació Nacional d'Associacions de Treballadors Autònoms (ATA)

Vicepresidenta Executiva

D.a Celia Ferrero Romero

Assessor

D. Javier Martín Fernández

Unió d'Associacions de Treballadors Autònoms i Emprenedors (UATAE)

Responsable Àrea Fiscal

D. Antonio García Gordo

Unió de Professionals i Treballadors Autònoms (UPTA)

Responsable Jurídica

D.a Inés Mazuela Rosado

Secretaria Tècnica del Fòrum de Federacions i Associacions de Treballadors Autònoms

Subdirectora General de Comunicació Externa

D.a María Dolores Carreño Beltrán

El dia 24 d'octubre de 2022 se celebra la segona sessió plenària del Fòrum de Federacions i Associacions de Treballadors Autònoms, assistint les persones ressenyades, i d'acord amb el següent

ORDRE DEL DIA

  1. Obertura de la sessió.

  2. Aprovació de l'acta de la reunió celebrada el dia 16 de febrer de 2022.

  3. Resum de les reunions del grup de treball d'Anàlisi normativa i projecte de digitalització.

  4. Assistència  ADI en l'emplenament de determinats models de declaració (exemple: models trimestrals de mòduls 303 i 131 i també modificacions censals).

  5. Llei 18/2022, de 28 de setembre, de creació i creixement d'empreses: Obligatorietat de tots els empresaris i professionals d'expedir, remetre i rebre factures electròniques en les seues relacions comercials amb uns altres empresaris i professionals (facturació electrònica B2B).

  6. Pròxima convocatòria: dates i temes a tractar.

  7. Altres consideracions, precs i preguntes.

1. Obertura de la sessió

Obri la sessió D. Ignacio Fraisero Aranguren, Director del Servici de Planificació i Relacions Institucionals, qui, després de donar la benvinguda i agrair a les persones assistents la seua presència en la segona sessió del Ple del Fòrum de Federacions i Associacions de Treballadors Autònoms, demana disculpes per l'absència de D.a Soledad Fernández Doctor, Directora General de l'Agència Tributària i presidenta del Fòrum, a qui un imprevist d'última hora li ha impedit assistir a la sessió plenària. D'altra banda, assenyala que desitja destacar la constitució el passat dia 8 de setembre del grup de treball sobre el règim tributari d'autònoms i pimes, coordinat per l'Institut d'Estudis Fiscals, i de la qual pròxima reunió està prevista per a esta mateixa setmana. Afegix que agraïx les propostes remeses per les associacions i que al si del grup de treball s'analitzaran i es debatrà sobre la viabilitat de les mateixes.

2. Aprovació de l'acta de la reunió celebrada el dia 16 de febrer de 2022

D. Ignacio Fraisero cedix la paraula a D.a Mª Dolores Carreño Beltrán, Subdirectora General de Comunicació Externa del Servici de Planificació i Relacions Institucionals i secretària Tècnica d'este Fòrum, qui manifesta que l'acta de la primera sessió del ple va anar remesa a les federacions i associacions amb anterioritat a esta reunió, no havent-se rebut observacions; afegix que, si no les hi haguera en este moment, quedaria definitivament aprovada. Ja que no es formula cap objecció, declara aprovada l'acta de la primera sessió plenària que va tindre lloc el passat 16 de febrer de 2022 i comunica que la mateixa es publicarà a la seu electrònica de l'Agència Tributària en l'apartat dedicat a este Fòrum.

3. Resum de les reunions del grup de treball d'Anàlisi normativa i projecte de digitalització

En relació amb este punt de l'ordre del dia el Director del Servici de Planificació i Relacions Institucionals assenyala que el grup de treball s'ha reunit en dos ocasions, l'11 de maig i el 8 de juliol, i que estes reunions s'han celebrat conjuntament amb les entitats participants en el Fòrum de Xicotetes i Mitjanes Empreses. Afegix que en les mateixes es van tractar, entre d'altres, les següents qüestiones: l'estat de tramitació del Reial decret pel qual s'aprova el reglament que establix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suporten els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació, les millores en les ferramentes d'assistència en l'emplenament de les declaracions de l'impost sobre societats i la nova funcionalitat en matèria de recaptació incorporada a la app  de l'Agència Tributària per a fer més àgil la sol·licitud d'ajornaments, la consulta i el pagament de deutes.

Seguidament, D. Ignacio Fraisero cedix la paraula a D. Javier Hurtado Puerta, Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària, a fi que comente l'activitat del grup de treball de l'àrea del seu Departament.

D. Javier Hurtado inicia la seua intervenció assenyalant que en la reunió del mes de maig passat es va realitzar una presentació força extensa de dos articles que, en compliment d'un mandat recollit en el component 27 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, s'havien modificat en la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària en ordre a l'eradicació del frau degut a la utilització de programa de supressió i manipulació de vendes. Així, es va assenyalar que les línies generals del projecte de Reial decret pel qual s'aprova el reglament que establix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suporten els processos de facturació d'empresaris i professionals, i l'estandardització de formats dels registres de facturació eren les següents:

  • Universalitat, amb algunes excepcions (els subjectes al sistema de Subministrament Immediat d'Informació, determinades operacions que tributen en el règim especial de l'agricultura, ramaderia i pesca de l'IVA, etc.).

  • No s'altera el contingut substantivo de la factura que seguix estant regulada pel  RD 1619/2012 d'Obligacions de Facturació, si bé s'introduïxen unes modificacions mínimes.

  • Seu objecte és regular la manera com els sistemes informàtics de facturació han de complir amb les exigències legals d'integritat, conservació, accessibilitat, llegibilitat, traçabilitat i inalterabilitat dels registres.

  • Disposa que per cada entrega de béns o prestació de servicis s'ha de generar, de forma simultània o immediatament anterior a l'expedició de la factura, un registre de facturació d'alta, regulant seu contingut mínim. Així mateix, introduïx dos elements de seguretat: el hash encadenat i la firma electrònica del sistema emissor.

  • Establix que els sistemes informàtics han de tindre la capacitat de remissió simultània o posterior dels registres de facturació, afegint que tindran la consideració de "Sistemes d'emissió de factures verificables" o "Sistemes VERI*FACTU" els que, complint amb totes les obligacions que imposen el Reglament i les especificacions tècniques que s'establisquen, siguen utilitzats voluntàriament per l'obligat tributari per a remetre efectivament per mitjans electrònics a l'Agència Tributària de manera continuada, segura, correcta, íntegra, automàtica, consecutiva, instantània i fefaent tots els registres de facturació generats. Així mateix, assenyala que els "Sistemes VERI*FACTU" no tindran l'obligació de realitzar la firma electrònica dels registres de facturació, sent suficient amb què calculen el hash dels mateixos.

  • Introduïx la possibilitat que la persona receptora d'una factura puga participar en la verificació de la qualitat i integritat del sistema del seu proveïdor, permetent-li contrastar la factura rebuda, mitjançant un codi QR contingut en la mateixa, a la seu electrònica de l'Agència Tributària.

  • Determina que qualsevol sistema informàtic que s'utilitze per a acomplir les obligacions contingudes en el Reglament ha de comptar obligatòriament amb una declaració responsable de la que quede constància formal, expedida per la persona productora, fabricant o desenvolupadora del mateix, que assegure el compromís per part d'esta de què es complixen amb els requisits establits legalment, responent davant els qui l'adquirisquen o utilitzen en els seus processos de facturació.

Així mateix, es va assenyalar en la reunió que en el tràmit d'audiència i informació pública s'havien rebut moltes aportacions i, com a conseqüència, s'havien introduït modificacions en la redacció del projecte normatiu, com ara:

  • Ampliació en sis mesos del termini perquè els obligats tributaris tinguen operatius els sistemes informàtics adaptats als requisits establits en el Reglament, és a dir, fins l'1 de juliol de 2024. Per part seua, les persones desenvolupadores dels sistemes informàtics han de tindre'ls en el mercat en el termini de nou mesos des de la publicació al BOE  de l'ordre ministerial que es dicte en desenvolupament del Reglament.

  • S'introduïx una definició més estricta de "sistema informàtic" i "factura".

  • Exclusió explícita dels obligats tributaris subjectes al SII.

  • Les autoritzacions per no emetre factures en determinats supòsits concedides pel Departament de Gestió Tributària mantenen la seua vigència.

  • Es canvia la redacció de les potestats de comprovació.

  • No s'inclouen en els registres d'alta les retencions.

També es va comentar que es mantenien les dues opcions quant a la remissió a l'Administració tributària de les dades per part del contribuent:

  • Envie automàtic de cada registre de facturació ("sistema VERI*FACTU").

  • Registre sense envie de les factures, cas en què en qualsevol moment l' AEAT podrà requerir i obtindre còpia de la informació.

Per a finalitzar amb el tractat en la reunió del dia 11 de maig, el Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària assenyala que les entitats participants van realitzar consultes que es van anar contestant, si bé amb la diferència que al no ser un text vigent caldria esperar a la publicació al BOE  del text definitiu.

Seguidament D. Javier Hurtado comenta que, d'altra banda, en la reunió del dia 8 de juliol la intervenció del seu Departament va anar més breu, limitant-se a assenyalar alguns aspectes que continuaven pendents de desenvolupament de la Llei 11/2021 de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal. Així, es va destacar la importància que per a l'Agència Tributària tenia l'establiment del Registre d'extractors de depòsits fiscals de productes inclosos en l'àmbit objectiu de l'Impost sobre Hidrocarburs, ja que el frau organitzat en la distribució de gasoil i gasolina era un dels més importants quantitativament i la mesura tenia com a finalitat evitar que els beneficis del règim s'utilitzaren fraudulentament, així com impedir que este tipus d'organitzacions poguera participar en la comercialització d'estos productes. Finalment, D. Javier Hurtado assenyala que també es van esmentar en la reunió unes altres modificacions que s'estaven tramitant en el Reglament General de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desenvolupament de les normes comunes dels procediments d'aplicació dels tributs, aprovat pel Reial decret 1065/2007, de 27 de juliol, com ara la nova forma de calcular els interessos de demora en el cas de declaracions complementàries.

A continuació D. Ignacio Fraisero agraïx al Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària la seua exposició i cedix la paraula a D.a Mercedes Jordán Valdizán, Subdirectora General de Tècnica Tributària, a fi que prosseguisca amb l'exposició dels assumptes tractats en les reunions del grup de treball.

D.a Mercedes Jordán assenyala que en la reunió del passat dia 8 de juliol per part del seu departament es van tractar, entre d'altres, les següents qüestiones:

  • Millores de l'assistència en l'emplenament de la declaració de l'impost sobre societats: es va comentar que l'objectiu era oferir al contribuent les dades fiscals de manera similar al que passa en l'IRPF. En este sentit, es va afegir que s'havia avançat la data de posada a disposició del contribuent dels mateixos, així com l'ampliació de la informació facilitada. Així mateix, es van exposar les diferents ferramentes d'ajuda i es van destacar una sèrie d'utilitats com ara el quadre de correccions al resultat comptable, el referent a bases imposables negatives o els avisos de presentació.

  • Impost sobre el valor afegit: es van assenyalar les modificacions operades en el model 303 per tal d'adaptar-ho als nous tipus impositius, així com les millores introduïdes en les funcionalitats dels servicis d'ajuda a la confecció del model, destacant-se la “Cartera de quotes a compensar” i l'apartat destinat a les dades censals, podent-se editar i modificar els mateixos en funció del període que s'autoliquida o el moment en què es presenta la declaració. Així mateix, es va fer especial recalcament en la informació que es podia traslladar directament a la declaració a través de la importació dels llibres.

  • Quant als projectes normatius en tramitació, es van comentar els desenvolupaments legals derivats de la Llei 11/2021 de prevenció i lluita contra el frau fiscal, especialment els relatius a les monedes virtuals i al Registre d'Extractors de Depòsits Fiscals.

A continuació D. Ignacio Fraisero agraïx a la Subdirectora General de Tècnica Tributària la seua intervenció i cedix la paraula a D.a Virgínia Muñoz Fernández, nova Directora del Departament de Recaptació, a fi que comente les qüestiones tractades de l'àmbit del seu Departament.

D.a Virgínia Muñoz assenyala que en la reunió del grup de treball es va comentar que el dia 4 de juliol s'havia incorporat a la app  de l'Agència Tributària una nova funcionalitat amb els tràmits de l'àrea de recaptació més demandats, com ara la sol·licitud d'ajornaments i fraccionaments, la consulta de deutes i el pagament de les mateixes. Es va indicar que estava dirigida, fonamentalment, a persones físiques i que es podia accedir identificant-se amb el sistema Cl@ve. Així mateix, es va assenyalar que la funcionalitat comptava amb un enllaç directe als assistents virtuals en matèria de recaptació (calculadores de terminis de pagament, d'interessos i de l'import embargable de sous), i que per a utilitzar-los no era necessària la identificació del contribuent. Finalment, es va afegir que també es podia accedir a estos tràmits i servicis a través de la sede electrònica de l'Agència Tributària.

Seguidament el Director del Servici de Planificació i Relacions Institucionals agraïx a la Directora del Departament de Recaptació la seua exposició i oferix la paraula a les persones assistents per si desitgen realitzar alguna pregunta o comentar alguna qüestió. Ja que no es produïx cap intervenció, dóna pas al punt següent de l'ordre del dia, i li cedix la paraula a D.a Montserrat Rojo Riol, Subdirectora General d'Informació i Assistència Tributària.

4. Assistència  ADI en l'emplenament de determinats models de declaració (exemple: models trimestrals de mòduls 303 i 131 i també modificacions censals)

D.a Montserrat Rojo inicia la seua exposició basant-se en una presentació en Power Point , i indica que, a més d'abordar la qüestió recollida en este punt de l'ordre del dia, realitzarà un breu resum sobre les diferents ferramentes virtuals d'ajuda que el col·lectiu d'autònoms té a la seua disposició a la seu electrònica de l'Agència Tributària, ja que, en la seua opinió, és important la seua difusió i coneixement, ja que poden ser de molta utilitat. Així, assenyala que es poden distingir dos tipus de servicis, els d'informació especialitzada i els d'assistència en l'emplenament de determinats models. Al seu torn, els primers es poden classificar, en tres blocs:

  • Ferramentes d'assistència virtual: permeten als contribuents obtindre una resposta immediata les 24 hores del dia els 365 dies de l'any. Les seues principals característiques són:

    • S'han dissenyat per a la seua utilització pels ciutadans, els professionals de l'àmbit tributari i els propis funcionaris de l'Administració tributària.

    • Proporcionen una major certesa i seguretat jurídica a l'oferir una mateixa resposta a tots els usuaris que plantegen la mateixa qüestió (unitat de criteri) i, encara que falten de caràcter vinculant, si el contribuent actua segons el comunicat la seua conducta no seria sancionable en el cas d'una posterior revisió del criteri administratiu que servix de base a la resposta.

    • L'anàlisi de les preguntes formulades permet identificar amb rapidesa i agilitat els temes que generen més dubtes per tal de poder donar-los una resposta immediata d'abast general.

    • Permeten la millora continuada de l'accessibilitat als tràmits administratius amb la finalitat de facilitar les gestions a contribuents i professionals.

    • Es pot obtindre la resposta en les llengües cooficials i en anglés.

    • Es poden distingir els següents tipus de ferramentes:

      • Assistents virtuals: basats en models d'intel·ligència artificial, permeten a l'usuari redactar la consulta que desitja formular. Per part seua, l'assistent detecta una sèrie de paraules clau i, en funció de les mateixes, li va guiant a través de tasques senzilles, oferint-li respostes automàtiques que permeten l'autogestió. Si al final del procés el contribuent obté la informació que buscava, se li oferix una còpia de la conversa en format PDF  que se li remetrà al seu correu electrònic i s'arxivarà en seu expediente electrònic. És necessari que s'identifique electrònicament. Si, al contrari, no obté la informació se li oferixen dos alternatives:

        • Contactar amb la  ADI a través del xat si es tracta d'una consulta senzilla. S'obtindria la resposta immediatament.

        • Registrar seu consulta en l'aplicació Informa + perquè siga contestada per escrit després de la seua anàlisi pel personal de l'Agència tributària. El servici està limitat a IVA,  SII i censos i el termini aproximat de resposta ronda els 15 dies, si bé es té en compte la urgència de la consulta.

      • Informadors: es distingixen dels assistents en què l'usuari no disposa d'un camp per a formular seu consulta, sinó que se li oferix la informació agrupada en apartats i, en funció de les selecciones que vaja realitzant, se li va guiant. No es basen en intel·ligència artificial.

      • Altres (calculadores i cercadors).

    • Es destaquen les següents ferramentes d'assistència virtual:

      • En IVA : l'Assistent Virtual IVA (AVIVA), l'Assistent Virtual  SII (AVSII), el Localitzador d'Entrega de béns, el Localitzador de Prestació de Servicis, el Qualificador Immobiliari (per a saber si la transmissió d'un immoble està subjecta a  IVA o a l'Impost sobre Transmissions Patrimonials; recentment, s'ha inclòs un enllaç a les pàgines web d'àmbit autonòmic), la Calculadora de Prorrates, la Calculadora de Sectors Diferenciats, etc.

      • En Censos: el Cercador d'activitats i les seues obligacions tributàries i l'Informador censal.

      • En IRPF : l'Informador Renda, l'Informador Renda per a activitats econòmiques i l'Assistent virtual de Renda sobre Immobles (AVRENTA).

      Seguidament, la Subdirectora General d'Informació i Assistència Tributària exposa una sèrie d'exemples per tal d'il·lustrar en la pràctica el funcionament de les ferramentes virtuals.

    • Les ferramentes d'assistència virtual estan accessibles des dels següents apartats de la sede electrònica:

      • Des de l'apartat “Accedix directament ”;
      • Des de l'apartat “Tots els ajuts” situat en el peu de les pàgines de la sede electrònica de l'Agència Tributària;
      • Des dels apartats dedicats als propis impostos i a Censos.
  • Xat ADI:

    • S'accedix des dels assistents virtuals (AVIVA,  AVSII i AVRENTA) i els informadors (Informador censal, Localitzador i Qualificador de  l' IVA i Informadors de Renda). També s'accedix mitjançant la icona flotant “Necessites ajuda?” que apareix en determinats models.

    • La seua utilització està indicada per a qüestiones senzilles i per a l'emplenament de determinats models.

    • El seu horari d'atenció és de 9.00 a 19.00 hores, de dilluns a divendres.

  • Informa +: es tracta d'una aplicació informàtica que permet als contribuents realitzar sol·licituds d'informació tributària per escrit per a qüestiones d'IVA,  SII i Censos.

    • Requisit: estar donat d'alta en el sistema d'avisos.

    • Disponible per als professionals tributaris, si bé exigix apoderament.

    • La resposta s'incorpora a l'expediente electrònic de la persona consultant.

    • S'accedix des dels assistents virtuals (AVIVA i AVSII) i informadors (Informador censal, Localitzador i Qualificador d'IVA ). Així mateix, s'accedix directament a través de la següent ruta de la sede electrònica: Inici/Totes les gestions/Altres procediments tributaris/Altres / Sol·licitud informació tributària (INFORMA+).

    • Una vegada realitzada la consulta, l'aplicació oferix la informació disponible i, si no aclarix el dubte, es pot enviar la consulta. L'Agència Tributària contestarà per escrit i remetrà un avís al mòbil i/o correu electrònic comunicant a l'usuari que té disponible la resposta, la qual s'incorpora a seu expediente electrònic. En la resposta s'incorporen enllaços a les consultes de la Direcció General de Tributs o referències a l'INFORMA.

    • Efectes jurídics: no vinculant (articles 86, 87 i 179.2 de la Llei general tributària).

Per a finalitzar amb este apartat, la Subdirectora General d'Informació i Assistència Tributària assenyala que s'han plantejat entorn de 8.000 dubtes per part dels contribuents i que més del 70 % s'han contestat a través dels assistents virtuals i dels informadors.

Seguidament, D.a Montserrat Rojo indica que, quant al segon bloc de servicis d'ajuda oferits per l'Agència Tributària, estan els d'assistència en l'emplenament de determinats models:

  • Servicis ADI:

    • Servici ADI per a la confecció i presentació del model en nom del contribuent a través de cita telefònica, disponible per als següents models:

      • Censos: models 036 i 037.
      • Contribuents en mòduls: models 303 i 131.
    • Servici ADI per a la resolució de dubtes sobre l'emplenament a través de xat o cita telefònica.

    A l'assistència ADI s'accedix des de l'aplicació de "Cita prèvia "i des de la icona emergent en el propi model "Necessites ajuda?".

  • Programes d'ajuda per a la confecció de declaracions:

    • PRE-303: disponible per a tots els contribuents, s'oferixen diferents servicis segons el perfil del mateix. Entre les seues funcionalitats es poden destacar:

      • Emplenament automàtica de les dades per a aquells contribuents que porten els seus llibres en suport informàtic segons el format establit per l'Agència Tributària;
      • Finestra censal IVA : conté informació censal rellevant del contribuent en relació amb  l' IVA durant el període d'autoliquidació que presentarà;
      • Cartera de quotes a compensar: taula amb informació sobre els imports a compensar de períodes anteriors;
      • Possibilitat de marcar que es tracta d'una autoliquidació complementària: el sistema complimenta, en els casos en els que es disposa de les dades, l'import i nombre de justificant de l'autoliquidació a complementar.
    • Model 390 bàsic per a autònoms: li ajuda a determinar els imports i una altra informació a consignar en les caselles del model 390, sempre que tribute exclusivament a l'Administració de l'Estat. Este servici pot ser utilitzat només per contribuents que apliquen exclusivament el règim general amb període trimestral i sempre que durant l'exercici no apliquen prorrata ni sectors diferenciats, no realitzen operacions de comerç exterior, no tinguen clients que estiguen en recarregue d'equivalència, no estiguen inclosos en el règim de caixa ni siguen destinataris del mateix, no tinguen operacions en les que s'aplique la inversió del subjecte passiu, ni hagen satisfet compensacions del règim especial d'agricultura, ramaderia i pesca. Si durant l'emplenament del model el contribuent té algun dubte, pot accedir a l'assistència ADI a través de la icona emergent "Necessites ajuda?", on, entre altres opcions, pot sol·licitar una cita telefònica per a confeccionar el model.

Seguidament el Director del Servici de Planificació i Relacions Institucionals agraïx a la Subdirectora d'Informació i Assistència Tributària la seua exposició i destaca l'important paper que les entitats representades en el Fòrum poden dur a terme en la difusió entre el col·lectiu de treballadors autònoms dels avanços i millores que l'Agència Tributària va desenvolupant en matèria de ferramentes d'assistència virtual.

A continuació Ignacio Fraisero oferix la paraula a les persones assistents per si desitgen realitzar alguna consulta o observació.

En primer lloc pren la paraula D.a Inés Mazuela Rosado, representant de la Unió de Professionals i Treballadors Autònoms (UPTA), per a sol·licitar la remissió de la presentació en power point utilitzada per D.a Montserrat Rojo. D'altra banda, assenyala que s'ha comentat que estos servicis intenten donar més seguretat jurídica, però, tanmateix, posteriorment s'ha indicat que no tenen caràcter vinculant.

Els representants de l'Agència Tributària responen que les respostes de l'Agència Tributària, si bé no són vinculants, sí el són en el sentit que es faciliten perquè, després d'una anàlisi dels criteris administratius que s'estan utilitzant, existix el convenciment de què és la resposta adequada. No obstant això, de vegades la jurisprudència posterior no concorda i és en estos casos on el contribuent que haja adaptat la seua actuació al criteri facilitat per l'Agència Tributària no podrà ser sancionat.

Seguidament intervé D.a Celia Ferrero Romero, representant de la Federació Nacional d'Associacions de Treballadors Autònoms (ATA), qui després de donar l'enhorabona a l'Agència Tributària pel treball desenvolupat en relació amb les ferramentes d'assistència virtual, comenta que no tots els treballadors autònoms tenen la mateixa preparació i capacitat per a utilitzar els intruments comentats i que seria molt útil disposar de tutorials sobre el funcionament dels mateixos amb demostracions sobre casos pràctics.

D.a Montserrat Rojo assenyala que en la pàgina web de l'Agència Tributària existixen enllaços als vídeos que l'Agència Tributària publica en el seu canal de YouTube i que hui dia hi ha diversos relatius a les ferramentes d'assistència virtual.

Per part seua, els representants de les federacions i associacions assenyalen que seria interessant comptar amb tutorials sobre les ferramentes d'assistència virtual en la pròpia gestió, és a dir, que, si estàs confeccionant per a la seua presentació el model 390, seria de gran ajuda comptar en aquell moment amb tutorials sobre el funcionament de les ferramentes virtuals que vengen al cas. Així mateix, reiteren que disposar de casos pràctics preparats en un llenguatge més col·loquial seria de gran ajuda.

D. Ignacio Fraisero assenyala que es revisarà quantes ferramentes d'assistència virtual compten amb tutorials sobre el seu funcionament i que s'estudiarà si és necessari preparar algun més.

A continuació, ja que no es produïx cap altra intervenció, el Director del Servici de Planificació i Relacions Institucionals dóna pas al punt següent de l'ordre del dia i li cedix la paraula a D. Javier Hurtado.

5. Llei 18/2022, de 28 de setembre, de creació i creixement d'empreses: Obligatorietat de tots els empresaris i professionals d'expedir, remetre i rebre factures electròniques en les seues relacions comercials amb uns altres empresaris i professionals (facturació electrònica B2B )

El Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària inicia la seua exposició assenyalant que la Llei 18/2022 suposa un canvi molt significatiu en les obligacions de facturació, ja que disposa que, després de l'entrada en vigor de la Llei i el transcurs dels períodes transitoris establits, l'obligatorietat de la facturació electrònica B2B  serà universal (article 12). Afegix D. Javier Hurtado que la factura electrònica no és un poc nou, però sí que l'és la seua universalitat i els requisits establits en la Llei. Així, assenyala que la factura electrònica a Espanya ha anat passant per diferents moments que, al seu torn, permeten fer les següents classificacions de la mateixa:

  • Pel seu format:

    • Factura electrònica amb format no estructurat: vigent hui dia, ja que no existix una norma que obligue a una determinada estructura en els registres de facturació.

    • Factura electrònica amb format estructurat:

      • Format estructurat privat o recordat entre emissor i receptor: molt utilitzat pels grans distribuïdors (per exemple, l'automobilístic).
      • Format estructurat públic estàndard i interoperable ( B2G ).
  • Pels seus destinataris:

    • Factura electrònica B2G : La Llei 25/2013, d'impuls de la factura electrònica en el sector públic, establix que totes les entitats del sector públic, ja siguen locals, autonòmiques o estatals, reben seus factures mitjançant Facturae, amb alguna excepció (persones físiques i operacions import del qual siga de fins 5.000 euros).

    • Factura electrònica B2B : La seua obligatorietat ve establida en la Llei 18/2022, de creació i creixement d'empreses.

    • Factura electrònica B2C : La Llei 56/2007, de Mesures d'Impuls de la Societat de la Informació imposa la seua obligatorietat per a determinats emissors i sempre que existisca consentiment per part del receptor. Hui dia hi ha empreses dedicades a la gestió del pagament amb targetes de crèdit que estan treballant amb el sector bancari en el desenvolupament d'un sistema de tiquets virtuals.

D. Javier Hurtado continua la seua exposició comentant que la Llei 18/2022 no té un propòsit fiscal, ja que ha sigut impulsada des del Ministeri d'Afers Econòmics i Transformació Digital en compliment del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, sent un dels seus objectius la modernització del sector empresarial, especialment pimes i autònoms, mitjançant l'impuls de la seua digitalització; afegix que la Llei aborda la facturació electrònica en el seu article 12, si bé apareix també en uns altres apartats de seu articulat. Així, el Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària assenyala que de les disposicions de la Llei destacarà i comentar les següents:

  • Universalitat: tots els empresaris i professionals hauran d'expedir, remetre i rebre factures electròniques en les seues relacions comercials amb uns altres empresaris i professionals.

  • Establix que la factura ha d'incloure informació sobre l'estat de pagament: es tracta d'un nou element que no està inclòs en la normativa relativa a les obligacions de facturació, però que per a la Llei és un element clau per tal de reduir la morositat comercial. Per a l'Agència Tributària este és un element desenvolupament del qual tècnic i reglamentari revestix una gran complexitat, ja que implica la conversió de la factura en un element dinàmic objecte de seguiment fins el seu pagament.

  • En l'exposició de motius s'indica que els dos objectius que es pretenen assolir amb la factura electrònica són:

    • Reduir els costos de transacció del trànsit mercantil.
    • Facilitar l'accés a la informació sobre els terminis de pagament entre empreses. Com ja s'ha esmentat, este és una dada nova a incloure en la factura.
  • Disposa que les solucions tecnològiques i plataformes oferides per empreses proveïdores de servicis de facturació electrònica als empresaris i professionals hauran de garantir la seua interconnexió i interoperabilitat gratuïtes, el que no implica, necessàriament, que el servici de facturació electrònica proporcionat pel proveïdor també haja de ser gratuït. D. Javier Hurtado afegix que per a l'Agència Tributària desenvolupar un servici de facturació electrònica que tinga en compte tots els perfiles que conformen el cens de contribuents seria una tasca molt complexa, de la qual implementació, en principi, no podria estar preparada a curt termini.

  • Assenyala que les factures electròniques hauran de complir, si més no, el que disposa la normativa específica sobre facturació i que els sistemes i programes informàtics que gestionen els processos de facturació i conservació de les factures electròniques hauran de respectar els requisits als que es referix l'article 29.2.j) de la Llei 58/2003, General Tributària, i el seu desplegament reglamentari. Així, les solucions tècniques que s'adopten en compliment de les previsions de la Llei 18/2022, necessàriament han de tindre en compte i combinar-se amb les mesures que recull el projecte de Reial decret pel qual s'aprova el reglament que establix els requisits que han d'adoptar els sistemes i programes informàtics o electrònics que suporten els processos de facturació d'empresaris i professionals, comentat en el tercer punt de l'ordre del dia.

  • En la disposició Final 7a s'habilita al Govern per al desplegament reglamentari de les previsions de la Llei i, en relació amb a l'article 12, assenyala que els Ministeris d'Afers Econòmics i Transformació Digital i d'Hisenda i Funció Pública, en l'àmbit de les seues competències, determinaran els requisits tècnics i d'informació a incloure en la factura electrònica a l'efecte de verificar la data de pagament i obtindre els períodes mitjans de pagament, els requisits d'interoperabilitat mínima entre els prestadors de solucions tecnològiques de factures electròniques i els requisits de seguretat, control i estandardització dels dispositius i sistemes informàtics que generen els documents. El termini establit per al desplegament reglamentari és de sis mesos. Així mateix, disposa que el desenvolupament es realitzarà admetent com vàlides, com a mínim, la llesta de sintaxi continguda en la Decisió d'Execució (UE) 2017/1870 de la Comissió, de 16 d'octubre de 2017, sobreu la publicació de la referència de la norma europea sobre facturació electrònica i la llesta de les seues sintaxis de conformitat amb la Directiva 2014/55/UE del Parlament Europeu i del Consell [XML CEFAT/ONU (SCRDM – CII), UBL – ISO/IEC 19845:2015 i EDIFACT].

  • Quant a seu entrada en vigor:

    • per a empresaris i professionals amb un volum de facturació superior a 8 milions d'euros: un any des de l'aprovació del desplegament reglamentari;
    • per a la resta: 2 anys.

Per a finalitzar la seua exposició D. Javier Hurtado comenta les característiques principals de dos opcions quant a sistemes de facturació:

  • A través d'un format estàndard EDI  per a l'intercanvi directe d'informació entre dos organitzacions de manera electrònica (punt a punt): la factura (o qualsevol altre document) es transmet des de l'equip de l'emissor, prèviament transformada a format EDI, al del receptor, on es descodifica i es rep.

  • A través de plataformes subministrades per proveïdors del servici de facturació: seguix el model francés on la pròpia plataforma servix com emissora i receptora de la informació. Es contempla també una plataforma node (Chorus) utilitzable per proveïdors o clients que, per les seues característiques, requerisquen simplement uns servicis mínims que els permeten complir amb els requeriments legals. Amb esta plataforma la remissió de la informació a l'Administració és automàtica. D'altra banda, en el model italià la plataforma la proporciona l'Administració.

El Director del Servici de Planificació i Relacions Institucionals agraïx a D. Javier Hurtado la seua exposició i comenta que la Llei 18/2022 representa un repte per a tots. Afegix que des del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública es col·laborarà amb el Ministeri d'Afers Econòmics i Transformació Digital a fi que el desplegament reglamentari puga donar solucions consensuades a totes les qüestiones que planteja la Llei.

Seguidament, D. Ignacio Fraisero oferix la paraula a les persones assistents.

En primer lloc intervé D.a Celia Ferrero per a assenyalar que en les reunions que han mantingut amb el Ministeri d'Afers Econòmics i Transformació Digital les associacions sempre han manifestat que des d'un punt de vista tècnic hi ha qüestiones que els pareixen inaplicables. Indica que el col·lectiu d'autònoms és un dels més interessats en combatre la morositat, però que hauria de fer-se d'una manera que no resulte tan complicada. Així mateix, una altra de les qüestiones per les quals s'oposen a l'obligatorietat dels sistemes de facturació electrònica és el cost financer degut a la falta de gratuïtat de les plataformes prestadores del servici i afegix que una de les reclamacions del col·lectiu és que l'Administració proporcione la plataforma de facturació. Finalment, assenyala que estan a favor de la facturació electrònica, però no al sistema que s'està postulant.

D. Javier Hurtado respon que en les reunions mantingudes amb el Ministeri d'Afers Econòmics i Transformació Digital els representants de l'Agència Tributària han posat de manifest que les plataformes funcionen molt bé, però no per a tots els empresaris i professionals, ja que hui dia només una mínima part utilitza els sistemes de facturació electrònica. D. Javier Hurtado afegix que, en la seua opinió, el cost dels servicis de facturació s'anirà abaratint a mesura que es vagen estenent. Així mateix, assenyala que el desenvolupament d'un sistema de facturació electrònica universal, interoperable i amb seguiment dels mitjans de pagament, és una tasca que revestix una gran complexitat, donat el subministrament d'informació continuat que exigix. Finalment, comenta que, ja que no s'ha previst que la plataforma siga subministrada per l'Administració, sinó que s'encomana a les empreses desenvolupadores, esta no resultarà gratuïta.

Novament intervé D.a Celia Ferrero per a indicar que no és només que tinga un cost econòmic, sinó que perquè la plataforma puga realitzar el seguiment del pagament de la factura, caldrà donar-li permisos d'accés als servicis bancaris de l'empresari o professional, amb la qual cosa, fora que les entitats financeres desenvolupen una aplicació que limite l'accés a les dades del pagament de la factura, hi haurà tercers accedint a totes les operacions que realitze este empresari o professional a través del seu compte bancari. Per a finalitzar, la representant d' ATA manifesta que, a més, totes les esmenes que es van presentar van anar rebutjades en el tràmit parlamentari i que des de les associacions que representen al col·lectiu de treballadors autònoms es continuarà insistint en la introducció de modificacions en la Llei.

D. Javier Hurtado li respon que una de les possibilitats que s'està estudiant és que les entitats financeres proporcionen una plataforma.

A continuació intervé D.a Inés Mazuela per a indicar que està totalment d'acord amb el comentat per la representant d' ATA i que considera que es tracta d'un projecte molt ambiciós, de la qual posada en pràctica comporta moltíssimes dificultats. Afegix que, no obstant això,  UPTA està disposada a treballar i col·laborar a fi que, comptant amb les aportacions de tots, s'aconseguisca un major consens i el projecte puga eixir avance.

Seguidament pren la paraula D. Antonio García Gordo, representant de la Unió d'Associacions de Treballadors Autònoms i Emprenedors (UATAE), per a comentar que si l'objectiu és simplificar les gestions burocràtiques per als treballadors autònoms, però, finalment, se'ls imposen uns costos per al seu compliment i s'afegixen uns requisits que es traduïxen en unes majors carregues, el resultat que s'obté és el contrari. Afegix que des de la seua organització sempre s'ha manifestat que la coordinació entre el Ministeri d'Afers Econòmics i Transformació Digital i el d'Hisenda i Funció Pública havia de ser absoluta.

A continuació, D. Ignacio Fraisero apunta que, sens dubte, la factura electrònica contribuirà a la simplificació de les carregues administratives i reitera que es col·laborarà estretament amb el Ministeri d'Afers Econòmics i Transformació Digital en la busca de solucions a les incògnites existents en estos moments. Afegix que la col·laboració prestada per part de les federacions i associacions representades en el Fòrum també és i serà de molta utilitat.

Seguidament, ja que no es produïxen més intervencions, el Director del Servici de Planificació i Relacions Institucionals dóna pas al punt següent de l'ordre del dia.

6. Pròxima convocatòria: dates i temes a tractar

En relació amb este punt D. Ignacio Fraisero comenta que, com és conegut per totes les persones estes, este Fòrum té una clara vocació de permanència per tal de servir com canal permanent de comunicació entre l'Administració tributària i les entitats que representen al col·lectiu de treballadors autònoms. Afegix que, en este sentit, les Normes de funcionament del Fòrum establixen la celebració de dos sessions plenàries anuals, si bé s'ha constatat que de vegades el contingut de les reunions és coincident amb el dels plens del Fòrum de Xicotetes i Mitjanes Empreses. Per això, des de l'Agència Tributària es proposa a les Federacions i Associacions del Fòrum la modificació d'estes Normes de funcionament de manera que s'incloga la possibilitat de celebrar conjuntament les sessions plenàries d'ambdós Fòrums, quan la matèria el permeta. D'altra banda, el Director del Servici de Planificació i Relacions Institucionals indica que, ja que els treballs del Fòrum, fonamentalment, es desenvolupen en els grups de treball, també es proposa una modificació de les normes per a establir com a obligatòria la celebració d'una reunió del Ple a l'any, reflectint també la possibilitat que es puga convocar en més ocasions si alguna de les parts el considera convenient. Finalment, D. Ignacio Fraisero informa de què esta proposta també es va comentar amb els representants de les pimes en la sessió plenària que va tindre lloc el passat dia 17 d'octubre.

La representant d' ATA comenta que, en la seua opinió, no hi hauria inconvenient per a realitzar estes modificacions.

Ignacio Fraisero assenyala que des de la Secretaria Tècnica es remetrà una proposta de modificació de les Normes de funcionament a fi que les federacions i associacions puguen remetre les seues observacions i comentaris.

A continuació, ja que no es produïxen més intervencions, el Director del Servici de Planificació i Relacions Institucionals dóna pas al punt següent de l'ordre del dia.

7. Altres consideracions, precs i preguntes

D. Ignacio Fraisero oferix la paraula a les persones assistents per si desitgen realitzar algun comentari i, ja que no es produïx cap intervenció, agraïx a totes les persones estes la seua assistència i dóna per conclosa la segona sessió plenària del Fòrum de Federacions i Associacions de Treballadors Autònoms, acomiadant-se fins la següent reunió.

 

LA SECRETÀRIA TÈCNICA

 

D.a Mª Dolores Carreño Beltrán

Vº Bº

EL DIRECTOR DEL DEPARTAMENT
D'INSPECCIÓ FINANCERA I TRIBUTÀRIA
(en substitució de la Directora General
de l'Agència Tributària)

D. Javier Hurtado Puerta