Acta de la reunió
Fòrum de Grans Empreses
ACTA PLE 1/2017
ACTA DE LA REUNIÓ DEL PLE DEL FÒRUM DE GRANS EMPRESES
CELEBRADA EL 13 DE JUNY DE 2017
Vicepresident del Fòrum de Grans Empreses
Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D. Santiago Menéndez Menéndez
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Director del Departament de Gestió Tributària
D. Rufino de la Rosa Cordón
Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària
D. Luis María Sánchez González
Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials
D.a Mª Pilar Jurado Borrego
Delegat Central de Grans Contribuents
D. Ignacio Huidobro Arreba
Subdirector General de Coordinació i Gestió - del Departament de Recaptació
D. Miguel Lorenz Falomir
Membres en representació de les Grans Empreses
ACERINOX
Responsable de Consolidació i Reporte Financer
D.a Esther Camós García
ACS
Director Assessoria Fiscal
D. José Miguel Moreno Pérez
AMADEUS IT GROUP SA
Vicesecretari del Consell d'Administració
D. Jacinto Esclapés Díaz
BANC SANTANDER
Assessora Fiscal
D.a Carmen Alonso Peña
BANKIA
Director d'Assessorament Fiscal – Direcció d'Assessoria Fiscal
D. Javier Mª Tello Bellosillo
BBVA
Director Assessoria Fiscal Espanya
D. Alberto Marzal Cervantes
LA CAIXA
Director Assessoria Fiscal
D. Manuel Alfonso García Rodríguez
CEPSA
Director Fiscal
D. Alberto Martín Moreno
COFARES
Assessor Consell Rector
D. Luis Valdeolmos González
EL CORTE INGLÉS
Directora d'Impostos
D.a Pilar Fernández Medina
ENDESA
Responsable d'Assumptes Fiscals
D.a María Muñoz Viejo
FCC
Director de l'Àrea Fiscal
D. Daniel Gómez-Olano González
GAS NATURAL FENOSA
Director de Fiscalitat
D. Jaume Menéndez Fernández
GENERALI ESPANYA
Director de l'Àrea de Comptabilitat
D. Martí Jo Ruiz
IBERDROLA
Director Fiscal
D. Fernando Arias Coterillo
IBERIA
Tax Mànager
D.a Marta Castilla Estébanez
INDITEX
Director del Departament Fiscal
D. Andrés Sánchez Iglesias
MAPFRE
Director d'Assessoria Fiscal
D. Antonio Lafuente González de Suso
MERCADONA
Director Fiscal
D. Rafael Hilario López Villanueva
MICHELIN
Responsable Fiscal
D.a Rosa María Peña García
NORFIN HOLDER
Director Fiscal
D. José Antonio Gibello Saiz
RENAULT ESPAÑA
Director Assumptes Fiscals i Duaners
D. Felix Ruiz Madarro
REPSOL
Director General Econòmic i Fiscal
D. Luis López-Tello i Díaz Aguado
SEAT
Responsable de Consolidació Fiscal
D.a Marta Camprubí Rabinat
SIEMENS
Directora d'Impostos
D.a Ana Mª Moreda Galante
TELEFÓNICA
Director Fiscal Llatinoamèrica
D. Miguel Iglesias San Martín
VODAFONE
Director d'Assessoria Fiscal
D. Javier Viloria Gutiérrez
Secretaria Tècnica del Fòrum de Grans Empreses
Secretari Tècnic
D. Ángel Rodríguez Rodríguez
Madrid, 13 de juny de 2017, se celebra la catorzena sessió plenària del Fòrum de Grans Empreses, assistint les persones ressenyades, i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
-
Obertura de la sessió
-
Aprovació de l'acta de la reunió celebrada el dia 20 de desembre de 2016
-
Fòrum de Grans Empreses: situació actual
-
Resultats dels diferents grups de treball del Fòrum
-
Pròxima convocatòria
-
Altres consideracions, precs i preguntes
1. Obertura de la sessió
Obri la sessió el Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, D. Santiago Menéndez Menéndez, qui dóna la benvinguda als assistents i els agraïx la seua presència i suport a este Fòrum, al mateix temps que ratifica el compromís del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública, així com el de l'Agència Tributària, de continuar treballant en la busca de la màxima cooperació, transparència i confiança en les relacions entre l'Administració tributària i les grans empreses.
2. Aprovació de l'acta de la reunió celebrada el dia 20 de desembre de 2016
D. Santiago Menéndez Menéndez cedix la paraula al titular de la Secretaria Tècnica del Fòrum, D. Ángel Rodríguez Rodríguez, que assenyala que l'acta de la 13a sessió del Ple del Fòrum es va remetre als integrants del mateix i afegix que no havent-se rebut observacions i, si no les hi haguera en este moment, quedaria definitivament aprovada. Al no realitzar-se cap observació pels estos, declara aprovada definitivament l'acta de la sessió plenària del dia 20 de desembre de 2016, la qual es publicarà en l'espai reservat al Fòrum en la pàgina web de l'Agència Tributària.
3. Fòrum de Grans Empreses: Situació actual
En este punt, el Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària exposa breument els treballs realitzats en els diferents Grups de Treball durant el primer semestre de 2017.
Grup de Treball d'Anàlisi de la normativa tributària i Reducció de la Conflictivitat
Pel que fa al Subgrup de Treball creat per a analitzar les noves obligacions derivades de la presentació del denominat “Informe País per País”, en la reunió del dia 7 de juny es van exposar les línies de treball obertes en els Grups de Treball de l'OCDE en els que està este l'Agència Tributària. També informa de què en l'àmbit del Fòrum d'Administracions Tributàries es participa en un Grup de Treball que estudia qüestiones relacionades amb l'anàlisi de riscos de la informació País per País i que, a més, l'Agència assistix al Grup de Treball creat ad hoc per a consensuar el tractament que se li ha de donar a l'Informe País per País, línies de treball de les quals són:
-
Definició dels termes usats en l'Informe, que estan recollits en la Guia d'Implementació del Country by Country Report (CbCR), de la qual última actualització és d'abril de 2017.
-
Ús apropiat de l'Informe País per País, per a la qual cosa s'està elaborant una guia sobre l'ús adequat de la informació continguda en el
CbCR .
Finalment, D. Santiago Menéndez assenyala que en la reunió es va tractar la política d'intercanvi d'informació, així com uns altres dubtes plantejades per les empreses i es va sol·licitar a les mateixes que remeteren un inventari de qüestiones sobre les quals requerisquen un estudi més detallat, per si anara procedent plantejar-les en el Grup de Treball de l'OCDE.
Grup de Treball per a l'Anàlisi i Racionalització de Carregues Fiscals Indirectes
D. Santiago Menéndez exposa que en el marc del Subgrup de Treball “Obligacions formals en l'impost sobre societats”, reunit el 16 de març de 2017, es van abordar qüestiones que les empreses van plantejar en seus escrits a la Secretaria Tècnica del Fòrum, entre les que es poden destacar les següents:
-
En relació amb l'avenç de la publicació dels models de l'impost de societats, es va indicar que s'esperava avançar, en la mesura del possible, tant el manual com les especificacions del programa d'ajuda, una vegada que s'haguera publicat l'Ordre Ministerial.
-
També es va informar de què s'anava a procedir a una anàlisi més profunda sobre la possible simplificació dels models 200 i 220, amb la intenció de no replicar els models existents, respectant la informació que es requerix per temes estadístics. Les empreses van assenyalar que seria desitjable la coordinació amb les Hisendes Forals i, a més, amb l'objectiu d'avançar en l'anàlisi, es van comprometre a fer un sondege sobre si es vol realment una modificació dels models, que no podria tindre caràcter opcional.
-
Així mateix, es va indicar que s'havien intentat corregir les deficiències detectades en anys anteriors.
Grup de Treball del Subministrament Immediat d'Informació (SII)
El Director General de l'Agència Tributària assenyala que este Grup de Treball ha celebrat una reunió durant este primer semestre, concretament el passat 31 de maig, i que en la mateixa es va informar sobre les dues fites normatives que s'havien produït des de l'última reunió del mes de desembre de 2016: la publicació el 15 de maig de l'Ordre Ministerial 417/2017, de 12 de maig, que conté especificacions normatives i tècniques sobre la gestió dels llibres registre de l'IVA a través de la Sede electrònica de l'Agència Tributària, i la publicació el 27 de maig del Reial decret 529/2017, de 26 de maig, pel qual es modifica el Reglament de l'IVA.
Prosseguix D. Santiago Menéndez indicant que durant la reunió els representants de les empreses van ressaltar els grans esforços que han realitzat per poder arribar a l'1 de juliol en les millors condicions possibles. Per part de l'Agència Tributària es va agrair el treball realitzat per totes les empreses, reconeixent que la qualitat de la informació rebuda aniria millorant progressivament. Finalment, es va indicar que a partir de l'1 de juliol es mantindrien els canals de comunicació, tant els fòrums com les preguntes freqüents.
Grup de Treball d'Impostos Especials
Assenyala el Director General que este Grup de Treball s'ha reunit en una ocasió durant l'últim semestre, tractant-se les següents qüestiones:
-
Sobre la gestió de l'Impost sobre el Valor de l'Extracció de gas, petroli i condensats, es va plantejar el supòsit en què el percentatge de participació del concessionari en la concessió d'una explotació no coincidix amb el percentatge de participació en el volum extret, havent de ser la Direcció General de Tributs qui hauria de pronunciar-se sobre esta qüestió.
-
Es va informar de què, mitjançant diversos actes de finals del 2016, el Tribunal Constitucional va acordar inadmetre a tràmit les qüestiones d'inconstitucionalitat plantejades pel Tribunal Suprem en relació amb diversos articles de la Llei que regula l'Impost sobre el Valor de la Producció d'Energia Elèctrica.
-
Es va plantejar la possibilitat d'introduir modificacions reglamentàries per a permetre la circulació de retorns de gas liquat de petroli a establiments en règim suspensiu, quan tècnicament no siga possible baixar-los en la seua totalitat en destí.
-
Es va debatre sobre la interpretació de l'apartat 4 de l'article 28 del Reglament d'Impostos Especials.
Grup de Treball de Relació Cooperativa
El Director General de l'Agència Tributària exposa que este Grup de Treball ha celebrat una reunió durant este semestre, concretament el dia 7 de juny, i durant la mateixa es va abordar el projecte pilote ICAP (International Compliance Assurance Programme) sorgit en el marc del Fòrum d'Administracions Tributàries de l'OCDE. Es va assenyalar que l'objectiu final del projecte és establir una nova ferramenta de cooperació multilateral, diferent dels procediments amistosos, que permeta donar certesa jurídica a les empreses en diverses jurisdiccions gràcies a l'anàlisi de la nova informació que han de subministrar, anàlisi que es desenvoluparà en funció d'un manual establit.
Prosseguix D. Santiago Menéndez indicant que en la reunió es va informar de què es desenvoluparia una prova pilote amb diverses empreses dels huit països participants i que s'havia cursat una invitació a sis multinacionals espanyoles, amb matriu a Espanya, presència en els altres països participants, pertanyents al Fòrum de Grans Empreses i adherides al Codi de Bones Pràctiques Tributàries. Afegix el Director General que, havent acceptat les empreses, s'analitzaria la informació que presentaren i la seua presència en els altres estats, i es prendrien 3 o 4 que passarien a ser analitzades per la resta d'Administracions tributàries de la prova, per a triar a una que participaria en el projecte, el qual es desenvoluparia entre octubre de 2017 i 2018 i que se centraria en la detecció primerenca per part de totes les Administracions participants d'àrees de risc, gràcies a l'anàlisi de la informació facilitada per les empreses.
Per a finalitzar la seua intervenció sobre els treballs desenvolupats pels Grups de Treball, el Director General comenta que vol destacar l'activitat del de Subministrament Immediat d'Informació, donades les circumstàncies del moment, així com la del de Relació Cooperativa i, concretament, el relatiu al projecte
A continuació D. Santiago Menéndez obri un alterne d'intervencions perquè els representants de les empreses membres del Fòrum puguen realitzar els comentaris que consideren oportuns.
Pren la paraula D.a Carmen Alonso Peña, representant del Banco de Santander i Col·laboradora de la Secretaria Tècnica d'este Fòrum en representació de les empreses, qui manifesta que, com ja ha assenyalat el Director General de l'Agència, en la reunió del Subgrup de Treball del denominat “Informe País per País”, es van repassar conceptes i documents de l'OCDE i se'n va recordar que per part de les empreses es prepararia un inventari amb les qüestiones que necessitaren una anàlisi més detallat, per tal de remetre-ho, si escau, al Grup de Treball de l'OCDE. Prosseguix D.a Carmen Alonso assenyalant que també es va sol·licitar, ja que era la primera vegada que anaven a haver de presentar este informe, a excepció de les entitats financeres i empreses d'algun altre sector, flexibilitat a l'hora d'interpretar els conceptes i que es pogueren precisar tots els aclariments i explicacions necessàries en l'apartat 3 del model.
En relació amb el Subgrup de Treball d'“Obligacions formals en l'impost de societats ”agraïx que s'haja avançat la publicació dels models, tanmateix, manifesta que se seguixen advertint repeticions d'informació i que el que se sol·licita és que se simplifiquen, i en cas de repetició de dades, estos es puguen bolcar d'un a un altre amb major facilitat. Afegix que també es va sol·licitar una major coordinació amb les Hisendes forals, però no només en l'impost de societats sinó també en els impostos indirectes.
Prosseguix D.a Carmen Alonso, i en relació amb el Grup de Treball de Relació Cooperativa exposa que s'enviarà a tots els representants de les empreses en este Fòrum el document que es va distribuir en la reunió del dia 7 de juny, "INTERNATIONAL COMPLIANCE ASSURANCE PROGRAMME (ICAP) - Revised ICAP operating manual", perquè entre tots s'analitze i valore. Afegix que el que les empreses sol·liciten és que, qualsevol intrument que s'utilitze per a un incremente de la relació cooperativa, al mateix temps oferisca més seguretat jurídica en el desenvolupament de l'activitat empresarial. Continua assenyalant que també les empreses estan començant a elaborar els informes de transparència en el marc del Codi de Bones Pràctiques Tributàries i proposa la creació d'un Subgrup de Treball on analitzar i estudiar l'aplicació del Codi i les possibles millores que es pogueren introduir, o fer-ho a través de la Comissió de Seguiment.
Quant al Subministrament Immediat d'Informació, D.a Carmen Alonso manifesta que, tal com ha comentat el Director General, en la reunió del Grup de Treball les empreses van manifestar que estaven realitzant els seus millors esforços per a intentar estar preparades el dia 1 de juliol, però que, no obstant això, estaven preocupades per la qualitat de les dades i l'ús que es donar a la informació. Prosseguix agraint que l'Agència Tributària siga flexible en estos primers moments d'aplicació del sistema quant a la qualitat de les dades, i afegix que seria també d'agrair que es buscara una fórmula que donara certesa a les empreses quant a esta flexibilitat, ja que s'està veient que, encara que els proveïdors de programa en un primer moment es van mostrar molt àgils, hui dia s'han anat endarrerint i algunes entitats dubten de què puguen arribar en data.
A continuació, pren la paraula D. Santiago Menéndez per a manifestar que en matèria de relació cooperativa l'Agència Tributària sempre té este la busca d'intruments que incrementen la confiança de les empreses. Prosseguix el Director General assenyalant que li pareix bé que es procedisca a valorar el comportament de les parts respecte al Codi de Bones Pràctiques Tributàries.
En relació amb l'impost sobre societats, D. Santiago Menéndez assenyala que en la seua opinió no només caldria simplificar els models, sinó que també el propi impost. Tanmateix, afegix que, en el moment actual, caldrà conformar-se amb avançar en la simplificació dels models i en la coordinació amb les Hisendes forals, si bé en açò últim existixen certes limitacions.
Continua el Director General manifestant que, quant al SII, vol destacar dos coses: en primer lloc, agrair a les empreses l'esforç que han realitzat per a portar avance el projecte i, en segon lloc, quant a la qualitat de les dades subministrades, informar que l'Agència Tributària, en estos moments, està centrada en el seu conjunt, com organització, en la implantació del sistema, pel que les seues línies d'actuació es concentren en les tasques d'assistència, ajuda i divulgació. En este sentit, comenta que es posarà en funcionament en la pàgina web un assistent interactiu virtual per a atendre en temps real consultes tant tècniques com tributàries. Així mateix, i en relació amb la petició realitzada per la representant de les empreses en este Fòrum relatiu a una major certesa quant a la flexibilitat de l'AEAT en els primers moments d'aplicació del SII, assenyala que s'està estudiant la manera de poder-ho fer per escrit, però insistix en què, com ja ha indicat diverses vegades al llarg d'este Ple, l'activitat de l'Agència està centrada en l'ajuda als obligats tributaris i no en l'aplicació del règim sancionador.
4. Resultats dels diferents grups de treball del Fòrum
A continuació, el Vicepresident del Fòrum pregunta si hi ha alguna intervenció més i, no produint-se cap, cedix la paraula a D. Luis María Sánchez González, Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària, qui inicia la seua exposició comentant que una preocupació molt important de les empreses ha sigut l'emplenament de l'Informe País per País (CbC Report). Prosigue aclarando que esta preocupación no es exclusiva de las empresas españolas, ya que no hay que olvidar que el CbC Report es una obligación tributaria de carácter internacional, que se tiende a simplificar entendiéndola normalmente como una obligación directa de la empresa con el país en el que tiene su matriz. Prosigue recalcando que los países de la UE han tenido que modificar su derecho interno a fin de trasponer la Directiva y el resto de países ha tenido que hacerlo para adaptarse a los compromisos de BEPS. Per això, l'Administració espanyola ha desenvolupat un intens treball intern per tal d'establir quin marge d'actuació té en la implementació d'esta obligació de caràcter internacional. Afegix que l'innovador d'esta qüestió no és que la informació es reba en un format nou, sinó que esta ser objecte d'intercanvi en els termes en què el model ha quedat definit a escala internacional, és a dir, l'important no és com el reba i l'avalue l'Administració espanyola, sinó el tractament que de la informació farà l'Administració amb la que s'intercanvie. Per això és tan necessari que els estàndards estiguen adequadament definits en l'àmbit internacional, tenint les Administracions nacionals un escàs marge d'interpretació.
Prosseguix D. Luis María Sánchez aclarint que el sistema per a adoptar acords en l'àmbit de l'OCDE és, bàsicament, el consens menys un i, per això, en els temes en els que no s'aconseguix l'acord, la regla és la flexibilitat. Aclarix que la guia (Guidance on the Implementation of Country-by-Country Reporting) va ya por su tercera actualización y que esto va a continuar así, ya que se irán incorporando a la misma las cuestiones que se vayan analizando y delimitando. Comenta también el Director del Departamento de Inspección Financiera y Tributaria que en la reunión del Subgrupo se repartió un documento que recogía los distintos conceptos que se han ido discutiendo en el Grupo ad hoc, así como la solución que, en su caso, se había acordado. Por ello, como ya ha señalado D.ª Carmen Alonso se convino que las empresas preparasen un documento en el que se recogiesen aquellas propuestas o dudas que necesariamente deberían solventarse en el marco de la OCDE, a fin de fijar la posición española y, así, en caso de no llegar a un consenso, dichas cuestiones quedarían dentro del ámbito de la flexibilidad. Prosigue D. Luis María Sánchez aclarando que el CbC es un mínimo estándar, es decir, que todos los países comprometidos con el proyecto BEPS o que quieran estarlo en un futuro, lo tienen que aplicar y que, de momento, ya son casi cien países. Asimismo, añade que la vocación del proyecto es la internacionalidad y por ello se ha creado en el Comité de Asuntos Fiscales de la OCDE un órgano, el Inclusive framework, comprometiéndose todo país que quiera estar incluido a aplicar el mínimo estándar de BEPS, lo que significa que va a cumplir los requisitos de confidencialidad, que va a implantar la normativa interna necesaria y que va a poner en marcha los mecanismos a fin de recabar los informes en su ámbito respectivo. Además, el Inclusive framework establece un mecanismo de revisión, el peer review, amb tres grans àrees:
-
Marco administratiu i legal domèstic
-
Marco d'intercanvi d'informació (del
CbC ) -
Confidencialitat i ús apropiat de l'Informe
CbC .
Mitjançant este procés de peer review cada àrea serà estudiada estructuradament en tres fases diferenciades en funció dels anys i matèria a revisar.
A continuació D. Santiago Menéndez pregunta si algú vol realitzar algun comentari i, no realitzant-se cap, pren la paraula D. Rufino de la Rosa Cordón, Director del Departament de Gestió Tributària, qui exposa que el model de relació entre l'Administració tributària i els contribuents està canviant en nom d'una major relació cooperativa i transparència. Prosseguix assenyalant que hui dia l'Administració debat i estudia amb major fluïdesa i dinamisme les propostes que li arriben des de diferents àmbits. Com exemple d'això, en relació amb els treballs del Subgrup “Obligacions formals de l'impost sobre societats”, cita les propostes rebudes de les empreses quant a l'avenç en la publicació dels models, manual i programa d'ajuda de l'impost sobre societats, que l'Agència Tributària va trobar raonable, havent-se avançat este any, a excepció del programa d'ajuda, pràcticament un mes. D'altra banda, aclarix que l'increment de la cooperació amb les Hisendes forals excedix les atribucions d'este Fòrum i que és una inquietud que l'Agència Tributària compartix amb les empreses.
Quant al Subministrament Immediat d'Informació, el Director del Departament de Gestió Tributària assenyala que, des que es va anunciar el projecte fa ja tres anys, s'ha treballat d'una forma molt cooperativa, oberta i transparent amb les empreses. Així mateix, reitera el ja este pel Director General quant a que s'està cercant una fórmula per a assegurar a les empreses flexibilitat quant a la qualitat de la informació en estos primers moments, ja que l'Agència entén que és una inquietud també molt raonable. Per a finalitzar, D. Rufino de la Rosa agraïx a les empreses la seua col·laboració ja que és conscient de què la implementació del SII els ha exigit grans esforços de reorganització.
Seguidament el Vicepresident del Fòrum obri un alterne d'intervencions i, no produint-se cap, cedix la paraula a D.a Mª Pilar Jurado Borrego, Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials, qui comenta que vol destacar dos dels assumptes tractats en el Grup de Treball. En primer lloc, en relació amb el nou Impost sobre el Valor de l'Extracció de Gas, Petroli i Condensats comenta que continua pendent una consulta presentada en la Direcció General de Tributs, ja que les concessions dels jaciments generalment pertanyen a més d'un concessionari i existixen dubtes amb relació a com s'atribuïx a cada cotitular el valor de l'extracció, si conforme al percentatge de participació en la concessió o al percentatge de participació en el volum extret. Afegix que l'import de les quotes totals és el mateix ja s'utilitze un o un altre criteri. Prosseguix D.a Pilar Jurado exposant que, d'altra banda, en relació amb l'Impost sobre el Valor de la Producció de l'Energia Elèctrica, el Tribunal Constitucional va determinar que el Tribunal Suprem havia d'elevar una qüestió prejudicial al Tribunal de Justícia de la Unió Europea, i que, en tant no hi haja un pronunciament legal, l'Agència Tributària seguirà denegant les sol·licituds de devolució de l'Impost.
Novament pren la paraula el Director General de l'Agència Tributària per a obrir un alterne d'intervencions i, no produint-se cap, cedix la paraula a D. Ignacio Huidobro Arreba, Delegat Central de Grans Contribuents, qui comença exposant que en la reunió del Grup de Treball de Relació Cooperativa es va informar de la participació espanyola en un projecte pilote internacional que es podria traduir com “de seguretat o certesa en el compliment” (International Compliance Assurance Programme - ICAP). Añade que, en este contexto, cada Administración, de acuerdo con sus posibilidades, sus procedimientos y su marco de actuación, instrumentará, de la manera más idónea, la valoración de determinados casos que se le planteen a efectos de análisis de riesgo. En el caso español habrá que determinar el modo de implementar esta herramienta de acuerdo con nuestros procedimientos y los compromisos asumidos en relación cooperativa. Prosigue indicando que las materias a analizar son precios de transferencia, establecimientos permanentes y otros riesgos relacionados con BEPS que en l'esborrany de manual s'han denominat com “híbrids”. Assenyala que el projecte pilote implica la realització d'una anàlisi i avaluació de riscos de manera multilateral i coordinada per part de determinades Administracions tributàries sobre un número reduït de multinacionals considerades de risc baix i mitjà.
Afegix que el que es perseguix és minimitzar controvèrsies mitjançant una primerenca col·laboració entre empreses i Administracions tributàries, que redunde en més seguretat jurídica respecte de determinades operacions, i induir positivament la conducta del contribuent. Indica també que un altre objectiu és identificar i aïllar d'hora àrees clau de risc que requerisquen una atenció addicional. Quant a les Administracions participants, assenyala que són els Estats Units, el Regne Unit, Alemanya, Holanda, Itàlia, Austràlia, el Canadà i Espanya i, com observadors, el Japó i França. El projecte s'iniciarà l'octubre d'este any i es desenvoluparà durant 2018, comprenent els exercicis fiscals de 2016 i 2017 i les matèries o casos triats per les Administracions participants. Finalitzat el projecte pilote, caldrà remetre un informe a l'OCDE sobre la idoneïtat i validesa del mateix. Finalment, assenyala que en el cas d'Espanya es va cursar una invitació a sis empreses espanyoles multinacionals, amb matriu a Espanya, presència als països participants en el projecte pilote, pertanyents al Fòrum de Grans Empreses i adherides al Codi de Bones Pràctiques Tributàries. Havent acceptat, s'analitzarà la informació que presenten i la seua presència en els altres estats, i es prendran tres o quatre que passaran a ser analitzades per la resta d'Administracions tributàries de la prova, per a triar a una que participarà en el projecte. Afegix que, coordinant tot el procés i el projecte pilote, estaran el Departament d'Inspecció Financera i Tributària i la Dependència de Control Tributari i Duaner de la Delegació Central de Grans Contribuents.
A continuació D. Santiago Menéndez obri un alterne d'intervencions, no produint-se cap.
5. Pròxima convocatòria
El Vicepresident manifest que la 15a reunió es convocarà durant el pròxim semestre, previsiblement, el mes de novembre. A continuació, afegix que vol reiterar el seu agraïment a les empreses pels esforços realitzats en relació amb el Subministrament Immediat d'Informació, i ressalta que té ple convenciment en què, als gestors de l'empresa, tindre tota la informació organitzada en el moment en què es produïx la facturació, els servirà de gran ajuda en la gestió empresarial.
Seguidament dóna pas a l'últim punt de l'ordre del dia.
6. Altres consideracions, precs i preguntes
D. Santiago Menéndez procedix a obrir un alterne d'intervencions.
Pren la paraula D.a Carmen Alonso per a suggerir que les reunions dels Grups de Treball durant el segon semestre estiguen alguna cosa més allunyades de la data prevista per a la reunió del Ple.
D. Santiago Menéndez contesta que li pareix una sol·licitud molt raonable i amb este compromís d'elaborar una distribució més espaiada del calendari de reunions dóna per conclosa la 14a sessió plenària del Fòrum de Grans Empreses i s'acomiada fins la pròxima reunió.
EL SECRETARI TÈCNIC
ÁNGEL RODRÍGUEZ RODRÍGUEZ
Vº Bº
EL VICEPRESIDENT DEL FÒRUM
SANTIAGO MENÉNDEZ MENÉNDEZ