Acta de la reunió
Fòrum de Grans Empreses
ACTA PLE 2/2018
ACTA DE LA REUNIÓ DEL PLE DEL FÒRUM DE GRANS EMPRESES
CELEBRADA EL 20 DE NOVEMBRE DE 2018
Vicepresident del Fòrum de Grans Empreses
Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D. Jesús Gascón Catalán
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Director del Departament de Gestió Tributària
D. Gonzalo David García de Castro
Director del Departament de Recaptació
D. Guillermo Barros Gallego
Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials
D.a Mª Pilar Jurado Borrego
Delegat Central de Grans Contribuents
D. Manuel Trillo Álvarez
Subdirector General d'Ordenació Legal i Assistència Jurídica- Departament d'Inspecció Financera i Tributària
D. Marcos Álvarez Suso
Membres en representació de les Grans Empreses
ACS
Director Assessoria Fiscal
D. Alfonso Moreno García
AMADEUS IT GROUP SA
Vicesecretari del Consell d'Administració
D. Jacinto Esclapés Díaz
BANC SANTANDER
Group Executive Vice President
D.a Carmen Alonso Peña
BBVA
Director del Departament Fiscal
D. José María Vallejo Chamorro
LA CAIXA
Director Assessoria Fiscal
D. Manuel Alfonso García Rodríguez
CEPSA
Director Fiscal
D. Alberto Martín Moreno
COFARES
Assessor Consell Rector
D. Luis Valdeolmos González
EL CORTE INGLÉS
Directora d'Impostos
D.a Pilar Fernández Medina
ENDESA
Responsable d'Assumptes Fiscals
D.a María Muñoz Viejo
FCC
Director de l'Àrea Fiscal
D. Daniel Gómez-Olano González
GAS NATURAL
Director de Planificació Fiscal
D. Baltasar Gómez Febrel
IBERDROLA
Directora Global de Fiscalitat
D.a Begoña García-Fregat González
IBERIA
Spanish Tax Lead
D.a Elena Sánchez LLORENTE
INDITEX
Director Assessoria Fiscal
D. Andrés Sánchez Iglesias
MAPFRE
Director d'Assessoria Fiscal
D. Antonio Lafuente González de Suso
MERCADONA
Gerent Fiscal
D. José Ibáñez Roselló
MICHELIN
Responsable Fiscal
D.a Rosa María Peña García
NORFIN HOLDER
Director Assessoria Fiscal
D. José Antonio Gibello Saiz
RENAULT ESPAÑA
Director Assumptes Fiscals i Duanes
D. Felix Ruiz Madarro
REPSOL
Director General Econòmic i Fiscal
D. Luis López-Tello i Díaz Aguado
SEAT
Director d'Impostos
D. Francisco Javier Baulenas Setó
SIEMENS
Directora d'Impostos
D.a Ana Mª Moreda Galante
TELEFÓNICA
Director Fiscal
D. Ángel Martín Gómez
VODAFONE
Director d'Assessoria Fiscal
D. Javier Viloria Gutiérrez
Secretaria Tècnica del Fòrum de Grans Empreses
Secretària Tècnica
D.a Rosa María Prieto del Rei
Madrid, 20 de novembre de 2018, se celebra la dissetena sessió plenària del Fòrum de Grans Empreses, assistint les persones ressenyades, i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
- Obertura de la sessió
- Aprovació de l'acta de la reunió celebrada el dia 11 de juliol de 2018
- Resultats dels diferents grups de treball del Fòrum
- Pròxima convocatòria
- Altres consideracions, precs i preguntes
1. Obertura de la sessió
Obri la sessió D. Jesús Gascón Catalán, Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària i Vicepresident del Fòrum de Grans Empreses, qui, després d'agrair als assistents la seua presència, trasllada les disculpes de la secretària de l'Estat d'Hisenda i presidenta de l'Agència Tributària, per no haver pogut assistir a la reunió per raons d'agenda, així com la del Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària, qui es troba estos dies a l'Uruguai assistint al Fòrum Global de Transparència i Intercanvi d'Informació amb Fines Fiscals, i que serà substituït en esta sessió pel Subdirector General d'Ordenació Legal i Assistència Jurídica.
A continuació, D. Jesús Gascón dóna pas al segon punt de l'ordre del dia.
2. Aprovació de l'acta de la reunió celebrada el dia 11 de juliol de 2018
D. Jesús Gascón cedix la paraula a la Sra. Rosa María Prieto, qui, després d'agrair a tots els estos la seua assistència, assenyala que l'acta de la 16a sessió del Ple del Fòrum es va remetre als integrants del mateix i afegix que, no havent-se rebut observacions i si no les hi haguera en este moment, quedaria definitivament aprovada. Al no realitzar-se cap observació pels estos, declara aprovada definitivament l'acta de la sessió plenària del dia 11 de juliol de 2018.
3. Resultats dels diferents grups de treball del Fòrum
En este punt, el Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària cedix la paraula a D. Gonzalo García de Castro, Director del Departament de Gestió Tributària, per tal que comente els resultats del grup de treball d'Anàlisi i Racionalització de Carregues Fiscals Indirectes.
D. Gonzalo García de Castro indica que en la reunió d'este grup de treball del passat 10 d'octubre es van exposar, en primer lloc, les mesures de simplificació i les novetats en el model de l'impost sobre societats, assenyalant que la presentació de les declaracions dels grans impostos, entre els quals s'enquadra l'impost sobre societats, es troba en un procés de transició tecnològica cap el denominat entorn “Renda WEB”, és a dir, cap un sistema de formulari web per a la presentació de declaracions que suposarà un important avanç en la facilitació de la presentació de declaracions, en el tractament de la informació i en tots els procediments que es puguen derivar de la tramitació d'estes declaracions.
Quant a les modificacions en els pagaments fraccionats de l'impost sobre societats, va destacar les següents:
- Una primera modificació motivada per la necessitat d'exceptuar a les entitats de capital de risc de l'obligació d'efectuar el pagament fraccionat mínim aplicable a grans empreses
- i una segona modificació, consistent a adaptar els models de pagaments fraccionats als contribuents sotmesos a la normativa foral com a conseqüència, principalment, dels canvis en la normativa foral de les Diputacions Forals del País Basc en matèria de pagaments fraccionats, que ha establit l'obligació de realitzar un pagament fraccionat únic els 25 primers dies naturals del mes d'octubre
El Director del Departament de Gestió Tributària prosseguix la seua exposició assenyalant que, quant a les declaracions informatives, s'ha estat treballant en el nou sistema TGVI
Així, D. Gonzalo García de Castro indica que per a l'Agència Tributària una dada relativa a un tercer té tres components: el primer es referix a la identificació, el segon, a la localització, és a dir, atribució d'un domicili, i, el tercer, es referix a l'anàlisi de les conseqüències tributàries de la informació subministrada. Per això, per poder realitzar una eficient gestió del sistema tributari i prestar un adequat servici al ciutadà és imprescindible que la informació derivada de les diferents declaracions informatives presentades siga el més fiable possible i amb els mínims errors de validació. Afegix que en esta tasca és fonamental la col·laboració dels grans subministradors de dades, pel que no vol deixar passar l'ocasió sense agrair als estos la seua cooperació en este àmbit.
Continua assenyalant que el sistema TGVI
D. Jesús Gascón agraïx a D. Gonzalo García de Castro la seua intervenció i cedix la paraula a la Sra. María Pilar Jurado Borrego, Directora del Departament de Duanes i IE, per tal que comente l'activitat del grup de treball d'Impostos Especials.
D.a Pilar Jurado comença la seua exposició assenyalant que el grup de treball d'Impostos Especials es va reunir en una ocasió durant este segon semestre, en concret, el dia 25 d'octubre, i es van abordar les següents qüestiones:
-
Quant a les novetats introduïdes pel Reial decret-llei 15/2018, de 5 d'octubre, de mesures urgents per a la transició energètica i la protecció dels consumidors, es van destacar les següents:
- Modificació de la base imposable i de l'import dels pagaments fraccionats del IVPEE: la base imposable de l'impost, conseqüència de la reducció introduïda per a l'últim trimestre de 2018 i el primer trimestre de 2019, serà zero, la qual cosa afecta també als pagaments fraccionats respectius.
- Exempció de les operacions de fabricació i importació de productes inclosos en l'àmbit objectiu de l'Impost sobre Hidrocarburs utilitzats en la producció d'electricitat en centrals tèrmiques o a la cogeneració d'electricitat i calor en centrals combinades. Així mateix, es va informar sobre el procediment d'inscripció en el registre, derivat de l'entrada en vigor del Reial decret-llei “7 d'octubre”, concedint-se a les inscripcions sol·licitades efectes des d'este dia, encara que hagueren sigut gestionades amb posterioritat, i per a tots els epígrafs de productes inclosos en l'àmbit objectiu de l'Impost sobre Hidrocarburs. També es va aclarir que, si alguna oficina gestora haguera expedit les targetes d'inscripció limitant l'exempció a un o diversos epígrafs de l'Impost sobre Hidrocarburs, es rectificarien.
-
Es va informar que la Llei 6/2018, de pressupostos generals de l'Estat per a 2018, va introduir en la Llei 38/1992, d'Impostos Especials, un supòsit de reducció del 100 % en la base imposable de l'Impost Especial sobre l'Electricitat a l'energia elèctrica subministrada a embarcacions atracades en port que no tinguen la condició d'embarcacions privades de recree.
-
Quant al procediment de vendes en ruta i avituallaments a embarcacions i aeronaus, l'Ordre Ministerial que desenvolupa el que disposen els articles 27, 101, 102 i 110 del Reglament dels Impostos Especials, es va publicar el 31 d'octubre, data posterior al dia de la reunió. No obstant això, en la sessió es va informar de què s'havia publicat a la Sede electrònica de l'Agència Tributària un document amb els Annexos contemplats en el Projecte d'Ordre i que es trobava disponible en el portal del EMCS, en què s'havia inclòs un nou apartat, denominat SIANE. Així mateix, es va comentar que estava prevista l'obertura d'un entorn de proves.
-
Pel que fa al projecte de reforma del Reglament dels Impostos Especials, es van comentar les modificacions previstes que afecten, entre d'altres, a les següents matèries:
- Ajustaments tècnics derivats de la supressió del tram autonòmic del tipus de gravamen de l'Impost sobre Hidrocarburs.
- Ajustament tècnic en les condicions exigibles als depòsits fiscals que introduïsquen grane'ls líquids per a clarificar que han d'estar dotats d'una capacitat mínima d'emmagatzematge.
- Modificació de l'article 26 per a regular l'exigència de marques fiscals en la picada d'embolicar.
- Ajustaments en l'article 27 del Reglament per a recollir expressament les vendes en ruta i avituallaments a aeronaus.
- Modificació de l'article 37 del RIE, per a recollir les especificitats en l'emissió de l'e-DA corresponents als subministraments de carburant a aeronaus.
- Modificació de l'article 108 Ter per a autoritzar les mescles en vaixell tant en cas de fàbriques com de depòsits fiscals.
-
Finalment, respecte a la gestió de la comptabilitat de IE en la Sede electrònica, es va informar dels avanços de l'Agència Tributària en el disseny dels llibres comptables. Així, es va comentar que s'estaven desenvolupant reunions informatives amb les principals associacions dels sectors afectats, a les que s'havien sol·licitat suggeriments i observacions. També es va informar que la forma de gestió dels llibres es regularia mitjançant Ordre Ministerial.
D. Jesús Gascón agraïx a la Sra. Pilar Jurado la seua intervenció i cedix la paraula a D. Manuel Trillo Álvarez, Delegat Central de Grans Contribuents, a fi que comente l'activitat del grup de treball de Relació Cooperativa.
El Delegat Central manifesta que la reunió del grup de treball del passat 17 d'octubre va anar la primera a la que va assistir i que estava molt satisfet per l'ambiente en el que s'havia desenvolupat. Quant al contingut de la sessió, en primer lloc, es va comentar el document “Reflexions sobre la forma, contingut i conclusions d'actuacions d'anàlisi i avaluació de riscos”, elaborat per la Delegació Central de Grans Contribuents i que s'havia distribuït amb anterioritat a la reunió entre els assistents. A continuació, i en relació amb els Informes de Transparència, es va informar que en estos dos anys s'havien presentat més de vint i que, ja que no era possible analitzar-los tots amb el nivell de detall desitjat, s'havia decidit seleccionar sis informes i començar a treballar amb deteniment sobre esta mostra. Quant a la metodologia empleada, ja que no existix un procediment regulat, es va assenyalar que estos informes havien sigut analitzats per un equip gestor especialitzat per a, posteriorment, realitzar una sèrie de reunions amb les empreses afectades, i sol·licitar-los documentació addicional considerada rellevant. També es va informar de què s'havia adquirit el compromís per part de l'Agència Tributària de remetre a les empreses les recomanacions i suggeriments que es derivaren de l'anàlisi de l'Informe de Transparència presentat, però que, de moment, havia certes dificultats degut a la falta de regulació mitjançant un procediment, en el qual s'estava treballant. Per part seua, les empreses van incidir en la conveniència de rebre una informació de retorne derivada de l'Informe presentat i en què l'Agència Tributària traslladara un missatge de tranquil·litat a les entitats que, per raons variades, no han presentat l'Informe de Transparència, en el sentit que això no suposa una menor implicació quant a relació cooperativa.
Seguidament D. Manuel Trillo assenyala que, donats els recursos limitats amb què compte l'Agència Tributària, caldrà seguir treballant sobre una mostra dels Informes de Transparència presentats, però, no obstant això, a partir d'ahí, caldrà intentar traure unes conclusions, a la manera de soft law, de manera que els beneficis de la relació cooperativa es facen patentes i el compromís de tots en esta matèria no decaiga.
Finalment, quant a les empreses que no han presentat l'Informe de Transparència, el Delegat Central recalca que esta presentació és voluntària i que es tracta d'una bona pràctica, però que hi ha moltes altres i, per tant, la no presentació no pressuposa un menor grau de compromís amb la relació cooperativa.
A continuació D. Jesús Gascón agraïx la intervenció de D. Manuel Trillo i dóna pas a D. Marcos Álvarez Suso, Subdirector General d'Ordenació Legal i Assistència Jurídica del Departament d'Inspecció Financera i Tributària, qui comentarà l'activitat del grup de treball d'Anàlisi de la normativa tributària i de Reducció de la Conflictivitat.
D. Marcos Álvarez Suso inicia la seua exposició assenyalant que l'última reunió del grup de treball es va celebrar el passat 30 d'octubre i en ella es van tractar les següents qüestiones:
-
Quant a la Directiva (UE) 2018/822 del Consell, de 25 de maig de 2018 (Directiva sobre Intermediaris Fiscals o DAC 6), la Direcció General de Tributs va realitzar un resum de seu contingut i va aclarir que, quant a la transposició, encara no existia un esborrany del text. Per part seua, els representants de les empreses van plantejar les seues inquietuds i van comentar la necessitat de clarificar determinats conceptes i qüestiones, al que la Direcció General de Tributs va contestar amb un missatge de tranquil·litat i va oferir la possibilitat que el sector empresarial remetera les seues preocupacions o suggeriments, a fi que pogueren ser valorades i tingudes en compte, sense oblidar les limitacions a escala nacional que, quant a contingut, té la transposició d'una Directiva.
-
Pel que fa a les sol·licituds de rectificació d'autoliquidacions, es va exposar la preocupació de l'Agència Tributària per l'increment tan considerable que s'ha produït en la presentació d'estes sol·licituds per part de les empreses. També es va intentar traslladar el valor que es dóna en la legislació al tractament d'estes rectificacions; així, es va aclarir l'efecte preclusivo limitat respecte d'ulteriors decisions per part de l'Administració Tributària, és a dir, el fet que s'accedisca totalment o parcialment a una sol·licitud de rectificació no suposa un pronunciament definitiu de l'Administració Tributària sobre la totalitat de l'obligació afectada per aquella solitud.
-
Respecte a la situació dels procediments de recuperació dels ajuts d'Estat, es va incidir fonamentalment en la situació de la recuperació del tax llegisca's, degut a la resolució del passat 25 de juliol del Tribunal de Justícia de la UE, que cal portar a efecte. En esta matèria s'està treballant conjuntament amb el sector empresarial en un estudi que permeta aconseguir un acord amb la Comissió Europea relativa a l'import d'ajuda compatible amb el mercat interior. A més, D. Marcos Álvarez afegix que, en relació amb este tema, s'han produït, en data posterior a la reunió del grup de treball, dos resolucions del Tribunal General de Justícia de la UE, confirmant les Decisions de la Comissió Europea en les que es qualificava d'ajuda d'Estat incompatible amb el mercat interior el règim fiscal espanyol d'amortització del fons de comerç financer.
-
Finalment, en la reunió del passat dia 30, es van exposar els criteris de l'Agència Tributària a aplicar en relació amb:
- Període impositiu al que imputar en l'impost sobre societats els ingressos derivats de la devolució de tributs declarats contraris a l'ordenament jurídic pel Tribunal Suprem: Es va aclarir que estos ingressos s'imputen al període impositiu en el que es dicte la sentencia.
- Quant a la deducció de l'IVA per les entitats holding, es va aclarir que, en línia amb el que estableix les resolucions del TJUE, la deduïbilitat només és possible en la mesura en què intervinga en la gestió econòmica de les societats filials.
Continua la seua exposició D. Marcos Álvarez comentant que una de les prediques d'este grup de treball és la reducció de la conflictivitat, pel que sempre es recullen a l'ordre del dia temes controvertits, a fi que, amb transparència, es posen en comú i es discutisquen els diferents punts de vista. En este sentit, assenyala que no necessàriament s'aconseguiran acords, però que és molt positiu que es coneguen els diferents posicionaments pel que fa a un assumpte. Afegix que agrairia que les empreses remeteren temes concrets del seu interés per a la pròxima reunió del grup i comenta que, sobre projectes normatius en curs, sí s'estan rebent propostes.
Per a finalitzar, el Subdirector d'Ordenació Legal i Assistència Jurídica recorda als estos que en el marc del Codi de Bones Pràctiques Tributàries hi ha establit un curs per a consultar qüestiones sobre l'aplicació pràctica de la normativa tributària. Afegix que el nombre de consultes rebudes fins la data no ha sigut molt nombrós, però que, tanmateix, l'Agència Tributària el considera una experiència molt positiva ja que permet detectar i clarificar d'una manera amigable qüestiones que potser no estigueren tot el detallades que hagueren de.
El Director General agraïx a D. Marcos Álvarez Suso la seua intervenció i assenyala que, al fil de l'exposat, ja es va comentar en l'anterior sessió plenària la intenció de l'Agència Tributària d'actuar amb la major transparència possible i ser més proactiva quant a la publicació dels criteris utilitzats, per tal d'aconseguir que l'aplicació del sistema tributari siga més predictible. No obstant això, manifesta que esta actitud pot interpretar-se com una major conflictivitat, ja que tota vegada que es difonga un criteri sobre un assumpte complex s'obrirà un debat que, com és lògic, estarà òmplic de controvèrsies. D. Jesús Gascón afegix que, tanmateix, vol que quede clar el compromís de l'Agència Tributària amb la difusió dels criteris interpretatius que aplica.
Seguidament, el Director General obri un alterne de paraula perquè les empreses exposen les seues observacions i comentaris.
Pren la paraula D. Daniel Gómez-Olano representant de FCC, per a manifestar que, en relació amb el comentat sobre que la presentació de l'Informe de Transparència és voluntària i no suposarà cap diferenciació entre les empreses que el presenten i les que no, considera que les entitats que presenten l'informe serien mereixedores d'una major confiança i seguretat jurídica ja que, d'alguna manera, estan adquirint un major compromís de transparència. Afegix que, de fet, moltes vegades es critica el model de relació cooperativa per ser vist com una manera de privilegiar a certs grups d'empreses i opina que açò no pot ser així, però que, d'altra banda, és necessari tractar igual als iguals i desigual als desiguales, és a dir, que a fi que no es desvirtue el model, la relació cooperativa hauria d'implicar més seguretat jurídica per a les entitats que més practiquen la transparència.
A continuació, intervé D. Jesús Gascón per a aclarir que una entitat que presenta l'Informe Anual de Transparència pot millorar la relació bidireccional que manté amb l'Administració Tributària, és a dir, pot millorar la valoració del risc fiscal de cara a l'Administració. No obstant això, esta valoració no pot suposar un perjuí per a unes altres empreses.
Seguidament intervé D. Francisco Javier Baulenas, representant de Seat, qui adreçant-se a la Sra. Pilar Jurado pregunta si, en relació amb el Brexit, el Departament de Duanes i IE emetrà alguna circular que puga servir d'ajuda a les empreses que realitzen exportacions al Regne Unit per a enfocar els tràmits duaners.
Pren la paraula la Sra. Pilar Jurado, qui assenyala que durant estos dies es publicarà en la pàgina web de la AEAT un bàner amb informació sobre el Brexit. De moment es disposa d'informació molt bàsica, ja que al tractar-se d'un acord polític necessita ratificació pel Consell i el Parlament europeus i pel Parlament britànic. Així, la Directora del Departament de Duanes e II. EE. comenta que les entitats representades en este Fòrum tenen molta experiència en tràmits duaners e convida a les empreses a reunir-se amb l'Agència Tributària i a traslladar-li problemàtiques específiques i concretes. També informa que el Departament de Duanes e IE ha participat el passat 7 de novembre en un seminari sobre les implicacions per a les empreses espanyoles de l'eixida del Regne Unit de la Unió Europea, organitzat per la Secretaria d'Estat de Comerç i ICEX Espanya Exportació i Inversions, juntament amb la Cambra de Comerç d'Espanya i la Confederació Espanyola d'Organitzacions Empresarials. Afegix que es desenvoluparan activitats informatives sobre la matèria en totes les CCAA
D. Francisco Javier Baulenas manifesta que no és la primera vegada que es duen a terme este tipus de reunions, però que, atès que es desconeix l'estatus amb què, finalment, quedarà el Regne Unit, encara que la seua entitat tinga molta experiència en tràmits duaners, en estos moments no saben quins recursos necessitaran dedicar a l'adaptació.
D.a Pilar Jurado respon que, si es ratifica l'acord, hi haurà un període transitori fins el 31 de desembre de 2020, transcorregut el qual se n'ha recordat que s'aplicarà un únic territori duaner UE -el Regne Unit, on hi haurà facilitats duaneres.
D.a Pilar Jurado comenta que, a grans trets, en principi, el model seria paregut a l'adoptat amb Turquia, però que, no obstant això, és prematur pronunciar-se ja que en estos moments l'Administració està analitzant i estudiant l'acord i certes modificacions que s'estan incloent.
Per a finalitzar, la Directora del Departament de Duanes i IE reitera la seua sol·licitud a les empreses perquè remeten a l'Agència Tributària els problemes i els dubtes que se'ls vagen presentant.
A continuació, intervé D. Jesús Gascón per a manifestar que les incerteses quant a inversions i mitjans també les té l'Agència Tributària i que caldrà esperar a veure com evoluciona este assumpte. No obstant això, assenyala que cal estar preparats per a afrontar els diferents escenaris que puguen produir-se i que, per això, és molt important l'organització de reunions amb tots els sectors implicats per tal de conéixer la problemàtica que pot presentar-se.
Seguidament pren la paraula la Sra. Carmen Alonso Peña, representant del Banco de Santander i Col·laboradora de la Secretaria Tècnica del Fòrum, qui vol traslladar als representants de l'Agència Tributària l'agraïment de les empreses pel caràcter continuista amb què s'han seguit succeint les activitats d'este Fòrum. Afegix que, no obstant això, seria desitjable imprimir una major fluïdesa a les reunions dels grups de treball, entenent esta com una major participació de les empreses en la proposició de temes a tractar. Així, assenyala que la seguretat jurídica és matèria de preocupació ja que constantment s'estan sentint rumors sobre canvis normatius a nivell fiscal i és una realitat que hi ha projectes en tramitació que, de vegades, no se sap quines implicacions comportaran, igual que ocorre, d'altra banda, amb normes en vigor. Per això, agraïx la publicació dels criteris interpretatius per part de l'Agència Tributària, però creï que seria més productiu que, amb anterioritat a la difusió, es posaren en comú en una reunió i així es podria comptar també amb el punt de vista de les empreses. Prosseguix la Sra. Carmen Alonso manifestant que també seria desitjable disposar d'una via de comunicació més àgil i directa amb l'Administració i comptar, per exemple, amb la resposta de la Direcció General de Tributs a les consultes plantejades en relació amb la interpretació d'una norma, abans que es realitzen les operacions. Afegix que este és un dels motius pels quals s'ha incrementat el nombre de declaracions rectificatives, ja que quan no es té clar el criteri, es presenta l'autoliquidació i tot seguit es rectifica. D'altra banda, respecte a la relació cooperativa, comenta que està d'acord amb el Delegat Central en què existix bona voluntat per ambdues parts i un interés comú a continuar avançant en la matèria.
A continuació, intervé D. Jesús Gascón qui manifesta que, amb l'escenari polític i parlamentari actual, les incerteses són nombroses. Assenyala que en estos moments existixen projectes normatius que afecten a matèries encomanades a l'Agència Tributària, termini d'observacions del qual ha finalitzat i que continuen amb la seua tramitació. Afegix que es procurarà, en la mesura del possible, mantindre a les empreses informades sobre l'evolució d'esta tramitació. D'altra banda, manifesta que el grup de treball d'Anàlisi de la normativa tributària i de Reducció de la Conflictivitat és un marc idoni per a contrastar els criteris interpretatius, ja que en nombroses ocasions són les pròpies empreses les que detecten llacunes interpretatives o la falta d'uniformitat en l'aplicació d'un criteri per part de les diferents dependències de l'Agència Tributària.
Continua la seua exposició el Director General assenyalant que, com és conegut per tots els estos, l'Agència Tributària compta amb un altre espai cooperatiu, el Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, en què en estos moments s'està debatent el text d'un codi de bones pràctiques tributàries. Afegix que, igual que a les grans empreses, als professionals tributaris els preocupa el tema de la seguretat jurídica. En este sentit, es començaran a analitzar i a debatre qüestiones concernents a esta matèria, com són les relatives a l'emissió de resolucions interpretatives per part de la Direcció General de Tributs, en particular quan es produïxen canvis normatius, unes altres possibles vies per a arribar a acords, més enllà de les actes amb acord regulades en l'article 155 de la Llei general tributària, la problemàtica de la DAC 6, etc. Així, l'Agència Tributària entén que, sense pretendre que estos dos fòrums es diluïsquen en un només, ja que tenen objectius diferents i les inquietuds dels integrants també són diferents, es podrien aprofitar les sinergies ja que existixen punts comuns. Per això, l'Agència Tributària té interés en què quan els grups de treball del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris tracten assumptes que puguen ser considerats d'interés comú, també assistisquen representants del Fòrum de Grans Empreses, a fi que estiguen informats sobre els debats i es puguen extraure conclusions d'utilitat per a este Fòrum. Així mateix, D. Jesús Gascón informa que també s'està estudiant preparar una sèrie de jornades i seminaris en col·laboració amb l'Institut d'Estudis Fiscals, amb la participació del sector privat, intermediaris fiscals, així com representants del món acadèmic, a fi que els debats puguen enriquir-se al poder contrastar-se opinions de diversos àmbits.
Per a finalitzar D. Jesús Gascón reitera el compromís de l'Administració amb la relació cooperativa.
A continuació, pren la paraula D. Jacinto Escaplés, representant d'Amadeus IT Group, i assenyala que a les reunions dels grups de treball acudix un número limitat d'empreses i que el que s'exposa en els Plens és només un resum del tractat. Així, sol·licita que s'informe amb detall a totes les membres del tractat en les reunions, a fi que les entitats que no estan representades en uns o altres grups de treball puguen participar d'alguna manera en els mateixos, matisant o realitzant observacions sobre els assumptes tractats, i així en els Plens es podria aprofundir en les matèries.
D. Jesús Gascón li respon que li pareix una petició molt raonable i que, a partir d'ara, després de les reunions dels grups de treball, es traslladarà seu contingut a tots els membres del Fòrum.
4. Pròxima convocatòria
Respecte de la pròxima convocatòria, D. Jesús Gascón manifesta la intenció de mantindre la periodicitat semestral de les reunions, assenyalant pel que fa al cas que la pròxima reunió se celebraria, previsiblement, el mes de juny.
5. Altres consideracions, precs i preguntes
A continuació, el Director General de l'Agència Tributària dóna pas al 5é punt de l'ordre del dia, “Altres consideracions, precs i preguntes” i oferix la paraula als assistents. Ja que no es produïxen més intervencions, D. Jesús Gascón conclou la sessió agraint a tots els assistents la seua presència.
LA SECRETÀRIA TÈCNICA
D.a ROSA MARÍA PRIETO DEL REY
Vº Bº
EL VICEPRESIDENT DEL FÒRUM
D. JESÚS GASCÓN CATALÁN