Acta de la reunió
Fòrum de Grans Empreses
ACTA PLE 1/2018
ACTA DE LA REUNIÓ DEL PLE DEL FÒRUM DE GRANS EMPRESES
CELEBRADA L' 11 DE JULIOL DE 2018
Vicepresident del Fòrum de Grans Empreses
Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D. Jesús Gascón Catalán
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària
D. Javier Hurtado Puerta
Director del Departament de Gestió Tributària
D. Gonzalo David García de Castro
Director del Departament de Recaptació
D. Guillermo Barros Gallego
Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials
D.a Mª Pilar Jurado Borrego
Delegat Central de Grans Contribuents
D. Manuel Trillo Álvarez
Membres en representació de les Grans Empreses
ACS
Director Assessoria Fiscal
D. Alfonso Moreno García
AMADEUS IT GROUP SA
Vicesecretari del Consell d'Administració
D. Jacinto Esclapés Díaz
BANC SANTANDER
Assessora Fiscal
D.a Carmen Alonso Peña
BANKIA
Director d'Assessorament Fiscal – Direcció d'Assessoria Fiscal
D. Juan José Lagares Gómez-Abascal
BBVA
Director del Departament Fiscal
D. José María Vallejo Chamorro
LA CAIXA
Director Assessoria Fiscal
D. Manuel Alfonso García Rodríguez
CEPSA
Director Fiscal
D. Alberto Martín Moreno
COFARES
Assessor Consell Rector
D. Luis Valdeolmos González
EL CORTE INGLÉS
Directora d'Impostos
D.a Pilar Fernández Medina
ENDESA
Responsable d'Assumptes Fiscals
D.a María Muñoz Viejo
FCC
Director de l'Àrea Fiscal
D. Daniel Gómez-Olano González
GENERALI ESPANYA
Director de l'Àrea de Comptabilitat
D. Martí Jo Ruiz
IBERDROLA
Directora Global de Fiscalitat
D.a Begoña García-Fregat González
INDITEX
Director Assessoria Fiscal
D. Andrés Sánchez Iglesias
MAPFRE
Director d'Assessoria Fiscal
D. Antonio Lafuente González de Suso
MERCADONA
Gerent Fiscal
D. Benjamín Torres Belenguer
NORFIN HOLDER
Director Assessoria Fiscal
D. José Antonio Gibello Saiz
RENAULT ESPAÑA
Director Assumptes Fiscals i Duanes
D. Felix Ruiz Madarro
REPSOL
Director General Econòmic i Fiscal
D. Luis López-Tello i Díaz Aguado
SEAT
Director d'Impostos
D. Francisco Javier Baulenas Setó
SIEMENS
Directora d'Impostos
D.a Ana Mª Moreda Galante
TELEFÓNICA
Director Fiscal
D. Ángel Martín Gómez
VODAFONE
Director d'Assessoria Fiscal
D. Javier Viloria Gutiérrez
Secretaria Tècnica del Fòrum de Grans Empreses
Secretària Tècnica
D.a Rosa María Prieto del Rei
Madrid, 11 de juliol de 2018, se celebra la setzena sessió plenària del Fòrum de Grans Empreses, assistint les persones ressenyades, i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
- Obertura de la sessió
- Aprovació de l'acta de la reunió celebrada el dia 21 de novembre de 2017
- Resultats dels diferents grups de treball del Fòrum
- Adaptació del procediment d'adhesió al Codi de Bones Pràctiques Tributàries al Reglament general de protecció de dades
- Pròxima convocatòria
- Altres consideracions, precs i preguntes
1. Obertura de la sessió
Obri la sessió D. Jesús Gascón Catalán, Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, i Vicepresident del Fòrum de Grans Empreses, qui, en primer lloc, trasllada la salutació i la disculpa de la secretària de l'Estat d'Hisenda i presidenta de l'Agència Tributària per no haver pogut assistir a la reunió. A continuació, D. Jesús Gascón fa una breu presentació dels nous càrrecs a l'Agència Tributària, assenyalant que en general són persones veteranes i conegudes en l'àmbit tributari, i remarcant que l'Agència Tributària és una institució amb una llarga trajectòria projectes estratègics dels quals es mantenen en el temps independentment del fet que puga haver-hi canvis en les persones. El Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària presenta en primer lloc a D.a Rosa Prieto del Rei, qui, en esta ocasió assistix a la reunió com Directora del Servici de Planificació i Relacions Institucionals i secretària del Fòrum; D. Javier Hurtado, actual Director d'Inspecció i que durant molts anys va anar Subdirector d'Inspecció Territorial, bon coneixedor, per tant, de la problemàtica de l'àrea; D. Manuel Trillo, actual Delegat Central de Grans Contribuents, destacant el seu anterior càrrec com Delegat Especial de Madrid i com inspector en la Delegació Central, familiaritzat per tant amb els temes propis de la relació amb les grans empreses; D. Gonzalo García de Castro, anterior Delegat Especial de Catalunya i actualment Director del Departament de Gestió Tributària, i finalment, D. Guillermo Barros, Director de Recaptació, amb una àmplia trajectòria dins de l'Administració Tributària.
Prosseguix D. Jesús Gascón assenyalant que l'Agència Tributària va apostar per la relació cooperativa pràcticament des del principi, quan esta matèria es va incloure en l'agenda de l'OCDE, l'any 2005. Afegix que, amb l'esforç de tots, s'ha aconseguit que el Fòrum vaja per la seua reunió setzena i que uns altres intruments cooperatius com les actes amb acord o els AU i no només els derivats de la pròpia existència del Fòrum, com són el Codi de Bones Pràctiques o l'informe de transparència, s'hagen convertit en alguna cosa quotidiana i conegut per tots. És per això necessari seguir avançant perquè estes relacions es vagen convertint cada vegada més en relacions de confiança i, en definitiva, poder reduir els conflictes i anticipar la seua resolució. Les controvèrsies en l'àmbit tributari són pràcticament inevitables, atès que la normativa és molt complexa i canviant, pel que un dels objectius prioritaris és la identificació d'estes controvèrsies per a, en la mesura del possible, buscar les fórmules adequades que eviten que les mateixes es prolonguen indefinidament en el temps.
D'altra banda, el Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària fa referència al problema de la desigualtat de tracte als contribuents, assumpte que ja es va identificar com a tal per l'OCDE fa més de deu anys, assenyalant que el principal problema és identificar que ens trobem davant contribuents amb comportaments prou diferenciats com perquè el tracte amb ells siga diferent. En este sentit s'ha de valorar si el model ha de ser pla enfront de qualsevol contribuent o si és possible diferenciar-ho en funció dels comportaments fiscals, perquè participen en un procés col·laboratiu, per ser més transparents, per haver firmat el Codi de Bones Pràctiques, etc. És per això que l'Agència Tributària ha d'estudiar com adaptar la seua estratègia a esta nova realitat. Contínua D. Jesús Gascón indicant que l'exposat anteriorment no és només una reflexió teòrica, sinó que té conseqüències pràctiques, i afegix que es tracta de temes de suficient entitat com per a ser objecte d'anàlisi en el fòrum i en els grups de treball. Prosseguix D. Jesús Gascón comentant que el control tributari és imprescindible, però no necessàriament el control tributari passa per les comprovacions a posteriori tradicionals, sinó que la prevenció serà un punt clau en els propers anys, esperant poder contribuir a establir mecanismes que faciliten el compliment tributari.
2. Aprovació de l'acta de la reunió celebrada el dia 21 de novembre de 2017
D. Jesús Gascón cedix la paraula a D.a Rosa Prieto, qui, després d'agrair a tots els estos la seua assistència, assenyala que l'acta de la 15a sessió del Ple del Fòrum es va remetre als integrants del mateix i afegix que no havent-se rebut observacions i, si no les hi haguera en este moment, quedarà definitivament aprovada. Al no realitzar-se cap observació pels estos, declara aprovada definitivament l'acta de la sessió plenària del dia 21 de novembre de 2017.
3. Resultats dels diferents grups de treball del Fòrum
En este punt, el Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària cedix la paraula a D. Javier Hurtado, Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària, per tal que comente els resultats del grup de treball d'Anàlisi de la normativa tributària i de Reducció de la Conflictivitat.
D. Javier Hurtado assenyala que el contingut del grup s'ha centrat en l'últim any i mitjà en l'Informe País per País. S'han abordat també les qüestiones relatives a la implementació de les línies de treball de l'OCDE i de la UE : l'entrada en vigor del model 231, els ajustaments, les millores que cal fer tant a la normativa com al propi model i d'altres temes com ara si les dades han d'entendre's agregats o consolidats, què s'ha d'entendre per impost pagat o impost meritat, quin tractament donar a les devolucions d'impostos …Continua D. Javier Hurtado indicant que l'Informe País per País és un pas avance en el marc internacional que hem assumit tots els països de la UE i molts de l'OCDE, en nom a una major transparència en la informació dels grups multinacionals. Matisa D. Javier Hurtado que l'Agència Tributària té interés en la implementació del model i en l'ús de les dades, no per a fer inspecciones sinó per a analitzar quins són els riscos que estan en presència d'estos grups. Així mateix, assenyala el Director del Departament d'Inspecció que la informació país per país pot servir perquè les empreses tinguen una visió global de la seua activitat, el que pot contribuir a què prenguen les decisions correctes.
Quant al futur del grup, assenyala D. Javier Hurtado que, des del Departament d'Inspecció estarien interessats, en contacte amb la Delegació Central de Grans Contribuents, la ONFI, etc., a avançar en unes altres qüestiones plantejades per les grans empreses, i respecte de les que el Departament, una vegada analitzades, té un posicionament clar.
Al marge de l'exposat sobre este grup de treball, D. Javier Hurtado fa una reflexió sobre l'Administració Cooperativa i el problema de compliance. A este respecto, el Director del Departamento de Inspección señala que hace ya diez años, participó en el subgrupo de la OCDE denominado compliance Subgroup. Desde su perspectiva como inspector de hacienda, la idea de compliance es una idea ajena a la filosofía tributaria española, pudiendo traducirse este concepto como “cumplimiento tributario”. El compliance no es un problema de aplicación de ley sino más bien de organización social. Desde este punto de vista, y avanzando en las ideas de compliance, continua D. Javier Hurtado indicant que en aquell grup de treball de l'OCDE es van tractar alguns assumptes que marcaran el futur, com és la idea del compliment normatiu, fet que suposa que tot el sistema està muntat perquè es complisquen les obligacions d'una forma raonable, sense controvèrsies, com membres tots d'una única comunitat. En relació amb açò, indica el Director del Departament d'Inspecció, que l'ideal seria que tots els estos, tant representants de l'Agència Tributària com de les Grans Empreses, buscaren el mateix: millorar una relació que sempre ha sigut una miqueta controvertida, perquè en un futur hi haja una relació més fluïda, més ràpida i més eficaç.
D. Jesús Gascón agraïx al Director del Departament d'Inspecció la seua intervenció, i dóna pas a D. Gonzalo García de Castro, Director del Departament de Gestió Tributària, per tal que comente el contingut del grup de treball Anàlisi i Racionalització de Carregues Fiscals Indirectes.
D. Gonzalo García de Castro assenyala que una de les principals línies estratègiques d'acció de l'Administració Tributària és minimitzar els costos, en la mesura del possible, del conjunt de carregues i obligacions formals que de forma inextingible acompanyen al compliment tributari material. Esta estratègia exigix un esforç continuat, que segurament no produïx conseqüències immediates o tan immediates com es desitjaria. Aprofita D. Gonzalo García de Castro per a agrair el treball del seu antecessor, D. Rufino de la Rosa, posant de manifest la seua intenció de mantindre una continuïtat. Prosseguix el Director del Departament de Gestió Tributària indicant que en els últims temps s'ha produït una redefinició del context de la relació entre l'Administració i els administrats, sobretot en l'àmbit de les grans empreses, com a conseqüència de la implantació del SII, destacant el paper fonamental que desenvolupen estes grans empreses com subministradors d'informació a l'Administració Tributària. Comenta també el resultat positiu que ha tingut la posada en marxa del SII , amb uns nivells de compliment superiors al 95 % amb caràcter general i, de forma específica per als contribuents que presenten autoliquidacions de l'impost, superior al 98 %. El SII obri una via quant als mecanismes de reducció de carregues en el sentit que, a més subministrament automàtic, menys captació i menys actuacions individualitzades d'informació.
Finalitza D. Gonzalo García de Castro manifestant la seua intenció de continuar en la mateixa línia i de reprendre les reunions del grup tan prompte com siga possible. Així mateix, es posa a disposició de les Grans Empreses per a tot el que consideren necessari i que puga dependre del Departament de Gestió Tributària.
D. Jesús Gascón agraïx a D. Gonzalo García la seua intervenció, i fa extensiu el reconeixement efectuat a l'anterior Director del Departament de Gestió Tributària a la resta d'anteriors Directors així com a l'anterior Director de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, en la mesura en la que ha contribuït a mantindre el Fòrum i a potenciar-ho en els últims anys. A continuació, D. Jesús Gascón cedix la paraula a D. a Pilar Jurado, Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials, per tal que comente els treballs del grup dedicat als impostos especials.
D.a Pilar Jurado comença la seua exposició comentant breument els antecedents d'este grup de treball. En este sentit, explica que este grup es va separar del grup de simplificacions procedimentals a petició de les empreses que pertanyen al Fòrum i que treballen en l'àmbit dels impostos especials. Continua D.a Pilar Jurado assenyalant que en les reunions es debaten tant temes proposats per les pròpies empreses com per l'Agència Tributària, com és el cas de l'última reunió, en què s'han exposat les modificacions normatives referents a les obligacions formals dels consumidors de gasoil bonificat que el destinen a la producció d'energia elèctrica o cogeneració, el model de declaració de consumidor final per a gasoil bonificat i l'esborrany d'ordre ministerial que actualment s'està tramitant per al desenvolupament del procediment de vendes en ruta i avituallaments a embarcacions i aeronaus. Així mateix, assenyala que, en les últimes reunions, s'ha informat sobre el treball que des del Departament s'està duent a terme per a la gestió de la comptabilitat d'impostos especials en Sede electrònica, conegut com el SII d'impostos especials, consistent a traslladar la comptabilitat d'existències a la pròpia Administració Tributària. Afegix D.a Pilar Jurado que actualment estan treballant a nivell intern en un grup de treball en el que participen servicis territorials i centrals valorant cada tipus de producte, hidrocarburs, alcohols i tabac, i aprofita l'ocasió per a donar les gràcies a les empreses que els han rebut en les seues pròpies instal·lacions, el que els ha permés conéixer en directe el seu funcionament. Prosseguix la Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials indicant que s'estan visitant tots els models d'empresa: de fabricació de cervesa, fabricació de vi, de begudes alcohòliques, de tabac… amb l'objectiu de captar les seues necessitats i poder extraure conclusions al si del grup, que posteriorment es traslladaran a les empreses. Una altra de les qüestiones que s'ha tractat en les reunions del grup de treball, ha sigut la supressió del tram autonòmic de l'impost sobre hidrocarburs, modificant-se també l'ordre ministerial relativa al model de declaració d'este impost. Finalment, per a concloure amb la seua intervenció, D.a Pilar Jurado assenyala que s'està modificant el model d'autoliquidació de l'impost sobre l'electricitat per a incloure una casella en la que es detalle el subministrament o consum en regs agrícoles i activitats industrials que obtenen beneficis fiscals.
D. Jesús Gascón agraïx a D.a Pilar Jurado la seua intervenció i cedix a continuació la paraula a D. Manuel Trillo, Delegat Central de Grans Contribuents, per tal que comente l'activitat del grup de treball de Relació Cooperativa.
D. Manuel Trillo, després d'oferir als assistents el seu total disposició perquè, dins de la controvèrsia que inevitablement hi haurà, puga arribar-se a una entesa, comença la seua exposició assenyalant que tots els integrants del grup de treball haurien de plantejar-se quina utilitat es pot obtindre de la relació cooperativa; és a dir, hauria d'analitzar-se què necessita cadascun i a partir d'ahí buscar els intruments útils per a aconseguir-ho. Prosseguix el Delegat Central de Grans Contribuents disculpant-se per la cancel·lació de la reunió del grup de treball prevista per al passat 2 de juliol, i comunica la continuïtat del mateix a partir de setembre. Reprenent el tema anterior, D. Manuel Trillo fa una referència als informes de transparència presentats per les grans empreses i que estan sent objecte d'anàlisi per part d'equips especialitzats, amb la finalitat d'extraure conclusions que puguen debatre's posteriorment al si del grup de treball. Afegix que s'està treballant en la possibilitat de tindre informació per a començar a treballar en una detecció primerenca de riscos i evitar així possibles controvèrsies. La primera reflexió, assenyala D. Manuel Trillo, seria preguntar-se si servixen els informes de transparència a este objectiu. Els informes de transparència haurien de servir per a tots: per a les empreses haurien de ser un bon mitjà de comunicació, un bon mitjà per a plantejar operacions, problemes, dubtes, etc, que pogueren valorar-se des d'un comence per l'Agència Tributària, i per a esta hauria de ser una bona ferramenta per a saber com treballar en el futur. Conclou D. Manuel Trillo indicant que esta seria alguna de les qüestiones a tractar en este grup de treball.
D. Jesús Gascón agraïx la intervenció de D. Manuel Trillo i assenyala que, si bé existix un apartat previst per a “Precs i preguntes” a l'ordre del dia, si algú vol comentar alguna qüestió relacionada amb els grups de treball, pot fer-ho en aquell moment, sense perjudici que es puga intervindre novament al final de la reunió.
Aprofita l'ocasió, D.a Carmen Alonso, col·laboradora de la Secretaria Tècnica i representant del Banco Santander, per a presentar-se i agrair la celebració de la reunió. Assenyala que és interessant la continuïtat en la celebració dels grups de treball i afegix que si bé, alguns grups, com en el d'Anàlisi de la normativa tributària i de Reducció de la Conflictivitat que s'ha centrat principalment en l'Informe País per País, per tractar-se d'un tema que preocupava en aquell moment, l'interés comú és que, a través d'estos grups, s'ajude a entendre els criteris de l'Agència Tributària i es reduïsca la conflictivitat, atès que la finalitat del Fòrum de Grans Empreses és en definitiva la relació cooperativa i no només aportar els informes de transparència per a millorar el control tributari. Així mateix, sol·licita D.a Carmen Alonso, que, en estos moments d'incertesa en els que s'estan plantejant noves reformes, es compte amb les empreses i que estes reformes es puguen tractar en els grups de treball.
Continua D. Jesús Gascón manifestant el seu acord amb l'assenyalat per D.a Carmen Alonso i afegix que el contingut dels grups ha d'evolucionar en funció de les necessitats de cada moment. A continuació, cedix la paraula a D. Antonio Lafuente, representant de MAPFRE.
D. Antonio Lafuente, es reitera en la reivindicació que porten fent des de fa temps en relació amb les dades que figuren en els informes de l'Agència Tributària relatives als tipus de les grans empreses, atès que considera que estes dades no representen el que realment haurien de representar, i afegix que este fet està fent molt danye de cara a l'opinió pública. En este sentit, assenyala D. Antonio Lafuente que la idea que transmet és que les grans empreses tributen al voltant d'un tipus del 7%, i realment açò no és així atès que, concretament el grup al que representa, tributa a un tipus pròxim al 30%. Continua D. Antonio Lafuente indicant que el problema és comparar l'impost que es paga a Espanya amb el benefici que s'obté a nivell mundial, obtenint-se així tipus que no reflectixen la realitat. Si s'inclogueren en el numerador tots els impostos internacionals que paguen les empreses, i que constituïxen en definitiva impostos sobre societats, estes taxes es corregirien adequant-se a la realitat. Tenint en compte l'anterior, D. Antonio Lafuente sol·licita la possibilitat de crear un equip conjunt per a aprofundir sobre este tema i arribar a un acord sobre una xifra que siga més representativa de la realitat de les empreses espanyoles.
En relació amb la petició efectuada, D. Jesús Gascón assenyala que es tracta d'un problema per ell conegut i que, si bé es tracta en realitat d'una dada en una pàgina d'un informe molt dens, és cert que la política de comunicació s'ha centrat en este percentatge. Continua assenyalant que en breu es publicarà l'informe anual de recaptació de 2017 i anticipa que en el mateix seguirà constant esta dada, atès que la seua eliminació seria contraproduent, sent millor mantindre les sèries històriques. Afegix D. Jesús Gascón que podria oferir-se una major explicació sobre esta dada i en este sentit el Country by Country Repport, és a dir, el model 231, podria ser una oportunitat. D. Jesús Gascón es compromet a valorar esta opció, o si anara necessari planteja la possibilitat de buscar algun producte diferenciat centrat exclusivament en grups, amb la finalitat de millorar la comunicació i ser més transparents sobre els impostos que realment paguen les grans empreses.
A continuació, pren la paraula D. José María Vallejo, en representació del BBVA, assenyalant que efectivament ni l'organització ni la iniciativa han canviat essencialment, únicament les persones, i destaca la importància del compromís que hi ha en el Fòrum amb la relació cooperativa. Afegix que esta relació requerix una renovació de vots permanent, atès que es tracta d'una iniciativa que es construïx entre tots i es veu influïda per aspectes com són el moment social i polític. A continuació, D. José María Vallejo, mostra el seu acord amb l'anteriorment assenyalat per D. Jesús Gascón en relació amb el problema de desigualtat de tracte als contribuents i la necessitat de fer un exercici de transmissió a la societat d'esta realitat, de forma trasparente i clara. Manifesta que és important avançar en la relació cooperativa i una vegada acreditada la validesa d'esta relació i la bona voluntat de les parts, el següent pas seria traduir-ho en intruments. En relació amb la idea de compliment normatiu, a què ha fet referència el Director del Departament d'Inspecció, D. José María Vallejo assenyala la necessitat de què tots els estos, com agents econòmics molt importants per al país, siguen capaços d'exercir empatia i actuar com a socis, de manera que no només es contribuirà a la seguretat jurídica, sinó també a la seguretat financera, i d'alguna forma, s'aportarà valor a Espanya com lloc d'inversió. Respecte al comentat pel Delegat Central de Grans Contribuents sobre l'informe de transparència, D. José María Vallejo destaca la valentia de tots en esta iniciativa, afegint que es tracta d'un camp en el que cal començar a aterrar i en el que hi ha marge per a treballar. Finalment, en relació amb l'assenyalat per D. Antonio Lafuente, representant de MAPFRE, referent als tipus que resulten dels informes de l'Agència Tributària, D. José María Vallejo mostra el seu acord amb l'indicat per D. Jesús Gascón sobre la necessitat de mantindre les sèries històriques i la metodologia, si bé aposta per treballar en la comunicació, atès que suposa un cost reputacional immerescut.
D. Jesús Gascón agraïx a D. José María Vallejo la seua intervenció, i destaca el resum perfecte que ha efectuat sobre tots els temes fins aquell moment tractats en la reunió. A continuació, pregunta novament si algú més està interessat en parlar en aquell moment i ja que no hi ha cap altra intervenció dóna pas al punt següent de l'ordre del dia.
4. Adaptació del procediment d'adhesió al Codi de Bones Pràctiques Tributàries al Reglament General de Protecció de dades
D. Jesús Gascón cedix la paraula a D.a Rosa María Prieto, qui explica que ja que ha entrat en vigor el Reglament General de Protecció de Dades el 25 de maig és necessari modificar l'annex del Codi de Bones Pràctiques. Assenyala D.a Rosa María Prieto que en l'esmentat annex s'indica expressament que l'Agència Tributària podrà informar quins són les entitats adherides al Codi excepte manifestació expressa en contrari de l'empresa i sobre la base d'açò s'ha vingut publicant la relació d'empreses adherides al Codi de Bones Pràctiques. Ja que el Reglament de protecció de dades exigix un consentiment exprés per part de les empreses perquè es publique com empresa adherida al Codi i ja que no totes les empreses quan es van adherir van prestar aquell consentiment exprés, és convenient, per motius procedimentals i formals sotmetre a votació dels representants del ple esta adaptació del Codi al Reglament General de Protecció de Dades. D.a Rosa María Prieto sotmet a votació esta adaptació i seguidament, ja que no existix cap oposició, procedix a l'aprovació de la proposta. Informa també que es remetrà un correu electrònic a totes aquelles empreses que no van prestar este consentiment exprés perquè el remeten i, en cas que alguna d'elles no ho remetera o manifestara el contrari, no apareixeria publicada a la llesta d'empreses adherides al Codi.
5. Pròxima convocatòria
Respecte de la pròxima convocatòria, D. Jesús Gascón manifesta la intenció de mantindre la periodicitat semestral de les reunions, assenyalant pel que fa al cas que la pròxima reunió se celebraria aproximadament el novembre.
A continuació, dóna pas al torn de precs i preguntes, i en este punt aprofita per a manifestar la seua inquietud sobre el percentatge d'empreses espanyoles, només un 31%, que tenen prevists plans de contingència enfront del Brexit. Amb la intenció de poder traslladar al Ministeri un missatge de tranquil·litat, D. Jesús Gascón sol·licita l'opinió dels estos sobre este assumpte.
Pren la paraula D. Francisco Javier Baulenas, representant de SEAT, qui assenyala que el pla de contingència en definitiva es traduïx en determinar quants recursos més s'han de destinar per a fer front a les possibles contingències que puguen produir-se en la gestió dels tràmits duaners, i si escau particular, en l'exportació de vehicles i parts al Regne Unit. Considera que es tracta d'un tema encara difícil d'apreciar, ja que existix força incertesa i encara no es coneixen els termes en els que es durà a terme el Brexit. Continua comentant que, en este sentit, seria d'ajuda la informació que, si escau, poguera tindre l'Agència Tributària sobre este tema. Aprofitant la seua intervenció i en relació amb el tema de la relació cooperativa, el representant de SEAT assenyala que esta relació cooperativa s'ha concretat essencialment en dos intruments. Un seria l'informe de transparència fiscal, sent necessari ara concreció per part de l'Agència Tributària, atès que moltes empreses ja han presentat l'informe, han assistit a reunions de seguiment i han aportat documentació addicional. L'altre intrument seria les possibles consultes que es podrien presentar partint de Codi de Bones Pràctiques. Considera D. Francisco Javier Baulenas que seria important revitalitzar novament este assumpte, ja que últimament es troba paralitzat degut a les dificultats que està tenint la Direcció General de Tributs per a resoldre consultes, plantejant la possibilitat que l'Agència Tributària es pose en contacte amb la Direcció General de Tributs amb la finalitat d'intentar accelerar la resposta de les mateixes.
D. Jesús Gascón agraïx la intervenció de D. Francisco Javier Baulenas. Assenyala en relació amb els plans de contingència que, en el cas de l'Agència Tributària, estos plans es traduïxen en efectius necessaris per a afrontar els riscos que es poden acostar, si bé, la incertesa és total. En relació amb la seguretat jurídica i els intruments disponibles, aclarix D. Jesús Gascón que estan en contacte amb la Direcció General de Tributs, no només per a ajudar-los en la mesura del possible perquè les respostes a consultes es facen en un termini més breu, sinó també per a veure de quina manera es pot col·laborar de forma més efectiva. Segons resulta de la informació obtinguda a través dels models de relació cooperativa, tant d'este Fòrum com del Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, moltes vegades les incidències van més enllà de casos concrets que afecten a una empresa, pel que al tractar-se de problemes que afecten a un sector o a una col·lectivitat de contribuents seria important donar una resposta més ràpida. D. Jesús Gascón assenyala que pren nota del comentat, si bé es tracta d'un assumpte sobre el qual l'Agència Tributària ja està treballant.
Novament pren la paraula D. Francisco Javier Baulenas plantejant la possibilitat que les empreses que s'adherisquen al Codi de Bones Pràctiques, presenten informes de transparència, etc., puguen tindre una certa prioritat en la resposta a les consultes que presenten davant la Direcció General de Tributs, atès que este tipus d'avantatges es traduïxen en una major solidesa en la relació cooperativa, que en definitiva és el que es busca.
A continuació, intervé D. Jesús Gascón qui, en relació amb la proposta realitzada per D. Francisco Javier Baulenas i amb el tracte desigual als contribuents, assenyala que és necessari construir prèviament un nou model i afegix que actualment el més factible és utilitzar estos canals de comunicació per a detectar problemes generals als que donar prioritat, i posteriorment, en una evolució futura del model cooperatiu, poder donar prioritat a uns altres problemes individuals que afecten als qui hagen apostat per este model cooperatiu. Conclou D. Jesús Gascón assenyalant que tots els esforços que es facen per a reduir les controvèrsies i resoldre-les com més prompte seran bé rebudes per part de l'Agència Tributària.
Pren la paraula D. Jacinto Escaplés, representant d'AMADEUS IT GROUP, qui, en relació amb els temes tractats de relació cooperativa i conflictivitat indica que, evitar la conflictivitat requerix en primer lloc un “desarme normatiu” que permeta a les empreses conéixer per endavant. D. Jacinto Escaplés manifesta el seu especial preocupació per la possible creació de l'impost “tecnològic”, del qual primer objectiu seria el de perseguir determinades actuacions de determinades companyies, però que, de manera col·lateral afectarà en major o menor mesura a totes les empreses. Continua assenyalant que, si bé desconeix el contingut de la norma que es desenvoluparà, està convençut de què donarà lloc a importants controvèrsies i discussions a escala nacional i internacional. Davant esta preocupació, D. Jacinto Escaplés planteja la possibilitat que, abans que es materialitze la norma, es faça partícips a les companyies que puguen resultar afectades, atès que este impost es traduirà en una doble tributació que, per a empreses com la que representa, que ja tributen a un tipus del 27 al 31%, suposarà una quantitat important.
D. Jesús Gascón assenyala la preocupació també de l'Agència Tributària davant possibles canvis normatius. No obstant això, afegix que, basant-se en la seua experiència personal, més com ex Director de Tributs que com Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, cal tindre en compte que, amb motiu dels canvis en el Govern, els mitjans de comunicació es fan eco d'hipòtesi de treball que no sempre s'acaben materialitzant, pel que en estos moments no es pot visualitzar amb claredat què es pot convertir en projecte llei en el curt termini. Continua assenyalant D. Jesús Gascón que l'opinió de l'Agència Tributària és que la tramitació normativa hauria de ser ortodoxa, que hi haja un avantprojecte que se sotmeta a informació pública abans de convertir-se en projecte i enviar-se a les Corts Generals.
Ja que no es produïxen més intervencions, D. Jesús Gascón conclou agraint a tots els assistents la seua presència i emplaçant-los al següent ple que, previsiblement tindrà lloc el mes de novembre.
LA SECRETÀRIA TÈCNICA
D.a ROSA MARÍA PRIETO DEL REY
Vº Bº
EL VICEPRESIDENT DEL FÒRUM
D. JESÚS GASCÓN CATALÁN