Acta de la reunió
Fòrum de Grans Empreses
ACTA PLE 2/2016
ACTA DE LA REUNIÓ DEL PLE DEL FÒRUM DE GRANS EMPRESES
CELEBRADA EL 20 DE DESEMBRE DE 2016
President
President de l'Agència Estatal d'Administració Tributària - secretari de l'Estat d'Hisenda
D. José Enrique Fernández de Moya Romero
Vicepresident del Fòrum de Grans Empreses
Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D. Santiago Menéndez Menéndez
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Director del Departament de Gestió Tributària
D. Rufino de la Rosa Cordón
Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària
D. Luis María Sánchez González
Directora del Departament de Recaptació
D.a Soledad García López
Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials
D.a Pilar Jurado Borrego
Delegat Central de Grans Contribuents
D. Ignacio Huidobro Arreba
Membres en representació de les Grans Empreses
ACERINOX
Secretari General
D. Luis Gimeno Valledor
ACS
Cap del Departament Fiscal Corporatiu
D. José Miguel Moreno Pérez
AMADEUS IT GROUP SA
Vicesecretari del Consell d'Administració
D. Jacinto Esclapés Díaz
BANC SANTANDER
Assessora Fiscal
D.a Carmen Alonso Peña
BANKIA
Director d'Assessoria Fiscal
D. Javier María Tello Bellosillo
BBVA
Director Departament Fiscal
D. José María Vallejo Chamorro
LA CAIXA
Director Assessoria Fiscal
D. Manuel Alfonso García Rodríguez
CEPSA
Director Fiscal
D. Alberto Martín Moreno
COFARES
Assessor Consell Rector
D. Luis Valdeolmos González
EL CORTE INGLÉS
Directora d'Impostos
D.a Pilar Fernández Medina
ENDESA
Responsable d'Assumptes Fiscals
D.a María Muñoz Viejo
FCC
Director de l'Àrea Fiscal
D. Daniel Gómez-Olano González
GAS NATURAL FENOSA
Director de Fiscalitat
D. Jaume Menéndez Fernández
IBERDROLA
Director Fiscal
D. Fernando Arias Coterillo
IBERIA
Spanish Tax Lead
D.a Elena Sánchez Llorente
INDITEX
Director del Departament Fiscal
D. Andrés Sánchez Iglesias
MAPFRE
Director d'Assessoria Fiscal
D. Antonio Lafuente González de Suso
MERCADONA
Divisió Fiscal
D. Benjamín Torres Belenguer
MICHELIN
Responsable Fiscal
D.a Rosa María Peña García
NORFIN HOLDER
Director Fiscal
D. José Antonio Gibello Saiz
RENAULT ESPAÑA
Director Assumptes Fiscals i Duaners
D. Felix Ruiz Madarro
REPSOL
Director General Econòmic i Fiscal
D. Luis López-Tello i Díaz-Aigualit
SEAT
Director d'Impostos
D. Francisco Javier Baulenas Setó
SIEMENS
Directora d'Impostos
D.a Ana Mª Moreda Galante
VODAFONE
Director d'Assessoria Fiscal
D. Javier Viloria Gutiérrez
Secretaria Tècnica del Fòrum de Grans Empreses
Secretari Tècnic
D. Ángel Rodríguez Rodríguez
Madrid, 20 de desembre de 2016, se celebra ladecimotercera sessió plenària del Fòrum de Grans Empreses, assistint les persones ressenyades, i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
-
Obertura de la sessió
-
Aprovació de l'acta de la reunió celebrada el dia 28 de juny de 2016
-
Fòrum de Grans Empreses: situació actual
-
Resultats dels diferents grups de treball del Fòrum
- Aprovació del document elaborat en el Grup de Treball de Relació Cooperativa “Proposta per al reforçament de les bones pràctiques de transparència fiscal empresarial de les empreses adherides al Codi de Bones Pràctiques Tributàries”
-
Pròxima convocatòria
-
Altres consideracions, precs i preguntes
1. Obertura de la sessió
Obri la sessió el president de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, D. José Enrique Fernández de Moya Romero, qui dóna la benvinguda als assistents i els agraïx la seua presència i suport a este Fòrum, al mateix temps que manifesta seu assabenta disposició per a tots els membres del mateix. Seguidament, a la manera de presentació, realitza una breu exposició sobre la seua trajectòria professional fins el seu nomenament com secretari de l'Estat d'Hisenda, i comenta l'ampliació de les competències de la Secretaria d'Estat d'Hisenda en matèria de finançament territorial, fet que suposa aglutinar en esta Secretaria elements extraordinàriament importants per al desenvolupament normatiu tributari i per al finançament autonòmic i local.
A continuació el president del Fòrum posa de manifest que el Reial decret-Llei 3/2016, de 2 de desembre, pel qual s'adopten mesures en l'àmbit tributari dirigits a la consolidació de les finances públiques i altres mesures urgents en matèria social, aprovat per a acomplir els plantejaments de la Comissió Europea relatius a l'objectiu de dèficit, suposa l'adopció d'una sèrie de mesures de caràcter estructural i, quant a l'impost sobre societats, la modificació del límit de compensació de bases imposables negatives, així com del règim de deduïbilitat de les pèrdues realitzades en la transmissió de determinades participacions en entitats i del mecanisme de reversió d'aquells deterioraments de valor de participacions que van resultar fiscalment deduïbles en períodes impositius previs a 2013.
Prosseguix D. José Enrique Fernández de Moya informant que s'aprovaran en la Comissió Delegada d'Afers Econòmics mesures d'impuls econòmic i financer a través dels fons d'ordenació per a les entitats locals, fonamentalment per a aquelles que es troben en situació greu de risc financer. Així mateix, assenyala que també s'intentarà flexibilitzar la regla de despesa de les entitats locals, de manera que aquelles que presenten superàvit en els seus comptes i disposen d'un romanent de tresoreria, puguen dedicar-ho a inversions.
Seguidament informa als estos que el pròxim 17 de gener tindrà lloc la VI Conferència de Presidents autonòmics en el Senat, on s'iniciaran els debats conduents a un nou model de finançament autonòmic.
Per a finalitzar, el secretari de l'Estat d'Hisenda felicita a les empreses representades en el Fòrum pels èxits aconseguits des de la seua constitució l'any 2009, sobretot, en matèria de relació cooperativa i transparència, al mateix temps que s'ha aconseguit constituir un espai de comunicació, amb reflexions, debats i aportacions, de gran importància per a l'interés general. Acaba la seua intervenció oferint novament la seua col·laboració als estos en la reunió.
2. Aprovació de l'acta de la reunió celebrada el dia 28 de juny de 2016
D. José Enrique Fernández de Moya Romero cedix la paraula al titular de la Secretaria Tècnica del Fòrum, D. Ángel Rodríguez Rodríguez, que assenyala que l'acta de la 12a sessió del Ple del Fòrum es va remetre als integrants del mateix i afegix que no havent-se rebut observacions i, si no les hi haguera en este moment, quedaria definitivament aprovada. Al no realitzar-se cap observació pels estos, declara aprovada definitivament l'acta de la sessió plenària del dia 28 de juny de 2016, la qual es publicarà en l'espai reservat al Fòrum en la pàgina web de l'Agència Tributària.
3. Fòrum de Grans Empreses: Situació actual
En este punt, el president del Fòrum cedix la paraula al Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, D. Santiago Menéndez Menéndez, qui, després d'agrair a les empreses la seua implicació en els treballs del Fòrum i la seua col·laboració amb l'Agència Tributària en l'aplicació del sistema tributari, exposa breument els treballs realitzats en els diferents Grups de Treball durant el segon semestre de 2016.
Grup de Treball d'Anàlisi de la normativa tributària i Reducció de la Conflictivitat
El Director assenyala que en el marc d'este Grup de Treball es va considerar convenient crear un subgrup de treball per a analitzar les noves obligacions derivades de la presentació del denominat “informe país per país”, ja que esta matèria posseïa especial entitat com per a tractar-la al marge de la resta de qüestiones en les que està treballant el Grup.
Este subgrup de treball s'ha reunit en una ocasió, el 6 de juliol de 2016, i en ell es va comentar que amb l'aprovació del Reial decret 634/2015, de 10 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de l'impost de Societats, Espanya es convertix en un dels primers països a posar en marxa el nou model d'intercanvi automàtic d'informació, pel qual s'exigix una documentació denominada “informació país per país” per als exercicis iniciats a partir d'1/1/2016. Prosseguix D. Santiago Menéndez assenyalant que, per això, s'aprovarà una declaració informativa, el model 231, en què es desenvoluparà l'obligació establida en l'article 13 del Reglament del IS i es transposarà part de la Directiva 2016/881 del Consell. Quant al contingut del projecte d'ordre ministerial per a regular el citat model es van comentar els següents aspectes:
-
El termini de presentació serà de dotze mesos des de la fi del període impositiu i serà necessari comunicar en primer lloc qui presentarà la informació (comunicació prèvia article 13.1, penúltim paràgraf del Reglament del IS).
-
S'admetrà la informació d'entitat subrogada.
-
Es va comentar que La declaració informativa és d'acord amb els treballs de l'OCDE i el contingut de la Directiva.
El Director afegix que s'utilitzarà la via de preguntes freqüents per a les qüestiones de criteri, que es concretaran al llarg de 2017.
Grup de Treball per a l'Anàlisi i Racionalització de Carregues Fiscals Indirectes
D. Santiago Menéndez exposa que en el marc d'este Grup de Treball es va considerar d'interés mutu la creació d'un subgrup de treball per a analitzar el desenvolupament de la campanya de presentació de l'impost sobre societats, així com el contingut dels models que es presenten en la mateixa.
Este subgrup ha mantingut una reunió durant el segon semestre de 2016, el dia 2 de novembre, i durant la mateixa, l'Agència Tributària va traslladar a les empreses la voluntat, si no es produïxen grans canvis normatius o interpretatius, de reduir els terminis en la pròxima campanya, en especial el relatiu a la publicació dels models. Este compromís s'estén a l'anàlisi dels mateixos per a tractar la seua simplificació, encara que es ressalta la importància de la informació rebuda.
Així mateix, se'n va recordar que per part de les empreses membres del grup s'elaborara un document amb els temes susceptibles de millora i suggeriments de simplificació, per a la seua anàlisi en una reunió posterior del subgrup.
Grup de Treball del Projecte de Subministrament Immediat d'Informació (SII)
El Director General de l'Agència Tributària manifesta que este Grup de Treball ha celebrat una reunió des de l'última sessió d'este Ple, el passat dia 13 de desembre. En la mateixa es va informar que el Butlletí Oficial de l'Estat del dia 6 de desembre de 2016 va publicar el Reial decret 596/2016, de 2 de desembre, per a la modernització, millora i impuls de l'ús de mitjans electrònics en la gestió de l'impost sobre el valor afegit. Així mateix, es va indicar que este canvi normatiu ha modificat el sistema de gestió dels llibres registres de l'esmentat impost, per a permetre que s'acoste el moment del registre o comptabilització de les factures al de la realització efectiva de l'operació econòmica. Esta nova regulació era necessària per poder dur a terme la implantació del SII.
D. Santiago Menéndez afegix que els representants de les empreses que formen part d'este Grup de Treball van manifestar les dificultats, i en alguns casos impossibilitat, de poder estar en condicions de fer arribar la informació a l'Agència Tributària l'1 de juliol de 2017. Es van posar de manifest diversos qüestiones d'índole tributària i informàtica que no havien sigut aclarides prèviament.
Va prosseguir el Director indicant que, per part de l'Agència Tributària, es va comunicar l'existència d'un nou enllaç en la pàgina web de la mateixa on es recollia un important volum d'informació, tant de qüestiones tributàries com d'unes altres d'índole tècnica i informàtica. Així mateix es va oferir tota l'ajuda possible per poder avançar en la implantació en data del nou sistema.
Grup de Treball d'Impostos Especials
Assenyala el Director General que este Grup de Treball s'ha reunit en una ocasió durant el segon semestre de 2016. En la mateixa, l'Agència Tributària va informar als assistents de què per a les autoliquidacions del pagament fraccionat de l'Impost sobre el Valor de l'Extracció de Gas, Petroli i Condensats, a presentar el mes d'octubre, es publicaria en la Sede Electrònica un avís sobre la forma de determinar els preus de referència tant per al petroli cru com per als condensats i el gas natural. Tot això motivat per no estar publicada al moment de presentació l'Ordre del Ministre d'Energia amb els preus de referència. Així mateix, també es va comentar l'existència d'una qüestió d'inconstitucionalitat plantejada pel Tribunal Suprem per la possible infracció del principi de capacitat econòmica de l'art.31.1 CE de l'Impost sobre el Valor de la Producció d'Energia Elèctrica i Impostos Nuclears, al sotmetre a tributació “la mateixa capacitat econòmica per la qual els productors d'energia elèctrica abonen l'impost d'activitats econòmiques”. Igualment es donava esta circumstància en l'Impost sobre la Producció i Emmagatzematge de Combustible Nuclear Gastat, motivada perquè l'emmagatzematge ja està gravat per unes altres figures tributàries. Es va informar que el plantejament de les mateixes no implicava per si mateixa la suspensió provisional de les actuacions fins que el Tribunal Constitucional resolga definitivament sobre la qüestió.
Prosseguix D. Santiago Menéndez indicant que en la reunió del Grup de Treball es va comunicar que s'ha habilitat la possibilitat de consulta, amb certificat electrònic, dels Codis d'Activitat i Establiment (CAUS) i Codis d'Identificació de l'Electricitat (CIEs) en vigor, amb la possibilitat d'importació dels fitxers des de la Sede Electrònica. Igualment, es va informar de què l'Agència Tributària està analitzant la proposta de les empreses sobre la possibilitat de donar informació de la concordança entre Codi d'Activitat i Establiment (CAU) i número d'identificació fiscal (NIF), sempre respectant la confidencialitat de les dades fiscals.
Grup de Treball de Relació Cooperativa
El Director General de l'Agència Tributària exposa que este Grup de Treball va celebrar una reunió durant este semestre, concretament el dia 28 d'octubre, per tal de dur a terme la redacció definitiva del document “Proposta per al reforçament de les bones pràctiques de transparència fiscal empresarial de les empreses adherides al Codi de Bones Pràctiques Tributàries”, que va anar objecte de presentació en l'últim ple i que hui se sotmet a aprovació.
Afegix el Director General que entre les qüestiones finals que van anar objecte de debat, estava la relativa a la seguretat jurídica dels efectes de la presentació de manera primerenca d'informació rellevant per a la gestió de riscos. La conclusió a la que es va arribar en la reunió sobre esta qüestió, va anar que l'ordenament jurídic no permet la possibilitat de comunicar a una empresa que no ser objecte de comprovació una vegada presentada la documentació. Així mateix, es va considerar d'interés mutu que, en la mesura del possible, s'enllaçara l'anàlisi de riscos amb l'inici de la comprovació, de tal manera que això permeta acostar els procediments de control a la realització de les operacions. Finalment, en el Grup de Treball també es va analitzar el caràcter confidencial de la informació que s'aporte quant a la seua cessió a uns altres estats on estan estos i on les garanties de seguretat jurídica siguen diferents de les existents a Espanya.
A continuació D. Santiago Menéndez obri un alterne d'intervencions perquè els representants de les empreses membres del Fòrum puguen realitzar els comentaris que consideren oportuns.
Pren la paraula D.a Carmen Alonso Peña, representant del Banco de Santander i Col·laboradora de la Secretaria Tècnica d'este Fòrum en representació de les empreses, per a, en primer lloc, agrair la presència del secretari de l'Estat d'Hisenda, així com la del Director General de l'Agència Tributària i altres assistents en representació de l'AEAT. Seguidament, en relació amb el Reial decret-Llei 3/2016, de 2 de desembre, pel qual s'adopten mesures en l'àmbit tributari dirigits a la consolidació de les finances públiques i altres mesures urgents en matèria social, manifesta el malestar existent en les empreses pel procediment que s'ha dut a terme per a l'aprovació del mateix i expressa que hauria sigut de molta utilitat establir un període d'informació pública. D.a Carmen Alonso assenyala que el Reial decret-Llei, conegut per les empreses el desembre, tindre fonamentalment un impacte econòmic, a més dels efectes comptables que causa, ja que diverses de les matèries que conté afecten als comptes anuals de 2016 que les empreses ja tenien previst com anaven a tancar. Prosseguix assenyalant que la falta d'estabilitat normativa fa que les grans empreses se seuen amb una certa inseguretat jurídica. Continua la Col·laboradora de la Secretaria Tècnica ressaltant que les grans empreses estan disposades a col·laborar i proposa que en un futur es valoren anticipadament els efectes de les noves normes. També sol·licita que, si és possible, d'ací per tal de l'exercici, s'establisca un règim transitori en relació amb les mesures aprovades pel Reial decret-Llei.
A continuació, i en relació amb el Projecte SII i el Reial decret 596/2016, de 2 de desembre, per a la modernització, millora i impuls de l'ús de mitjans electrònics en la gestió de l'impost sobre el valor afegit, manifesta que és un projecte que exigix la realització d'una prova pilote, i afegix que les empreses tenen dubtes sobre si l'Agència Tributària estar preparada tècnicament en el termini previst. Prosseguix exposant que l'obligació de subministrar dades des de l'1 de gener de 2017 suposarà una duplicitat amb les dades que s'inclouen en els models de les declaracions informatives i que representarà una sobrecarrega de treball per a les empreses, al seu juí, innecessària. Per tot això, sol·licita que l'Agència Tributària valore la possibilitat d'una flexibilització en seu entrada en vigor amb algun tipus de pròrroga. També exposa la Sra. Carmen Alonso que en un projecte tan pioner com este no s'hauria d'estar pensant en aplicar un règim sancionador.
Prosseguix la representant de les empreses en el Fòrum comentant que en relació amb el Subgrup de Treball “Obligacions formals de l'impost de societats”, reitera el sol·licitat en la primera reunió del mateix en el sentit que s'anticipe la publicació dels models.
Finalment, la Sra. Carmen Alonso indica que en relació amb el Grup de Treball d'Impostos Especials no té nada que ressaltar i que quant al Grup de Treball de Relació Cooperativa, només comentar que en la reunió que va tindre lloc el passat dia 28 d'octubre es va consensuar la redacció definitiva del document “Proposta per al reforçament de les bones pràctiques de transparència fiscal empresarial de les empreses adherides al Codi de Bones Pràctiques Tributàries”, en la línia de què les empreses pogueren comptar amb una seguretat jurídica en el marc d'esta relació cooperativa.
A continuació el president del Fòrum cedix la paraula a D. Santiago Menéndez, qui comença la seua intervenció expressant que és voluntat de l'Agència Tributària anticipar tots els possibles els models de l'impost sobre societats del pròxim exercici. Continua assenyalant que respecte a la relació cooperativa, està absolutament d'acord amb la importància de la seguretat jurídica i afegix que esta l'és no només per a les empreses, sinó també per a l'Agència Tributària, que ha d'ajustar l'abast de la seua actuació al marc que establisca la normativa.
Prosseguix assenyalant que pel que fa al Reial decret-Llei 3/2016, de 2 de desembre, pel qual s'adopten mesures en l'àmbit tributari dirigits a la consolidació de les finances públiques i altres mesures urgents en matèria social, han sigut, precisament, la urgència i la necessitat d'aprovar els canvis normatius el que ha impedit comptar amb un període de temps suficient per a intercanvi i contraste d'opinions. No obstant això, D. Santiago Menéndez assenyala que l'Agència Tributària adquirix en este moment el compromís d'intentar ser un curs de comunicació entre les empreses i la Direcció General de Tributs, ja que és una cosa que li vénen reclamant des de diferents fòrums.
A continuació, pel que fa al Projecte SII i els dubtes exposades sobre la preparació tècnica de l'Agència Tributària per a emprendre-ho en termini, exposa D. Santiago Menéndez que l'Agència Tributària està acostumada a dur a terme projectes de gran envergadura que necessiten el suport de les noves tecnologies. Es tracta d'un projecte global que suposa una nova forma de relació entre el contribuent i l'Agència Tributària molt més mediata. Continua indicant que pel que fa al règim sancionador, com a regla general i extrapolable a la resta de l'actuació administrativa, no ha d'aplicar-se de manera automàtica. A més, en el cas d'un projecte de l'envergadura del SII i la urgència dels terminis, l'Agència Tributària està enfocant la seua actuació cap el suport de les empreses que el necessiten.
En aquell moment, el secretari de l'Estat d'Hisenda, D. José Enrique Fernández de Moya Romero, intervé i després de disculpar-se abandona la sala.
Prosseguix D. Santiago Menéndez assenyalant els avantatges que aporta el SII, com són les següents: possibilita avançar en el temps les devolucions, endarrerix els ingressos del dia 20 al 30, és un mecanisme de control intern per a l'entitat, elimina obligacions de caràcter informatiu, possibilita a l'empresa contrastar en la Sede electrònica la informació dels seus clientes i proveïdors, etc. Assenyala també que, si bé és veritat que el Reial decret-Llei ha escurçat els terminis, l'Agència Tributària, dins d'estos terminis, està en disposició d'anar arbitrant les solucions que s'estimen convenients per tal d'aconseguir una correcta implantació del projecte.
Prosseguix D. Santiago Menéndez assenyalant que l'Agència Tributària ha sigut pionera en la incorporació de les noves tecnologies en la seua gestió i en les seues relacions amb el contribuent i que el SII ve a ser un avanç més en este sentit.
4. Resultats dels diferents grups de treball del Fòrum
A continuació pren la paraula D. Rufino de la Rosa Cordón, Director del Departament de Gestió Tributària, aclarint que l'Agència Tributària no ha contemplat la implantació del SII com un projecte sancionador, si bé en l'àmbit tributari cal tindre previst un règim de sanciones, d'altra banda, nada sever en comparació d'unes altres matèries. Afegix que este nou projecte només s'implantarà amb èxit si compta amb la col·laboració i el treball de totes les parts implicades i mai pel temor al seu règim sancionador. Prosseguix D. Rufino de la Rosa assenyalant que l'Agència Tributària és conscient de les implicacions de l'escurçament dels terminis i agrega que per això s'han obert canals permanents de comunicació i s'ha previst la realització de la prova pilote. Afegix que el doble règim aplicable el 2017 exigix que durant el primer semestre es treballe intensament analitzant i estudiant els diferents aspectes del projecte que es poden flexibilitzar per tal d'evitar que s'ocasionen perjuís en els desenvolupaments interns de les empreses. Continua el Director del Departament de Gestió Tributària informant que en l'última reunió del Grup de Treball es va distribuir la documentació tècnica del projecte i que se'n va recordar l'establiment de punts de contacte amb el Departament de Gestió Tributària i amb el Departament d'Informàtica Tributària que possibilitaren una major agilitat en la comunicació i resolució de dubtes. Acaba D. Rufino de la Rosa oferint als estos la possibilitat de dur a terme reunions puntuals sectorials en cas que s'estimaren convenients.
A continuació D. Santiago Menéndez obri un alterne d'intervencions.
Pren la paraula D. Javier Viloria Gutiérrez, Director d'Assessoria Fiscal de Vodafone, qui assenyala que les modificacions introduïdes pel Reial decret-Llei tindre un impacte més enllà del tributari en els estats financers i en la situació patrimonial de les companyies i que, igualment, el projecte SII té un gran impacte en l'activitat econòmica. Prosseguix ressaltant que l'envergadura d'este projecte suposa, des del punt de vista informàtic, una reenginyeria de processos i arquitectura de sistemes. Afegix que en la seua entitat estan desbordats amb projectes estratègics que tenen molta importància en el llançament del nou mercat de telecomunicacions i que hauran de renunciar a algun d'ells per poder destinar els recursos a la implantació del SII. Aclarix D. Javier Viloria que el SII li pareix un projecte d'acord amb els temps però que amb la qual cosa no està d'acord és amb l'oportunitat, el temps i la urgència amb què s'està fent. Acaba la seua intervenció sol·licitant que la informació del primer semestre de 2017 es puga remetre a l'Agència Tributària en el seu format actual i que les empreses no hagen de reelaborar-la.
Intervé D. Rufino de la Rosa per a informar que esta qüestió ja es va plantejar en el Grup de Treball i se'n va recordar treballar en les validacions. Afegix que creï convenient estudiar en el Grup de Treball fins quin punt es pot reduir o flexibilitzar la carrega de treball generada per l'exigència de la informació del primer semestre.
A continuació pren la paraula D. Santiago Menéndez qui assenyala que l'Agència Tributària és conscient de què les empreses compten amb uns determinats recursos que si destinen a un projecte els obliga a abandonar d'altres que, des del punt de vista empresarial, són considerats estratègics per a l'obtenció de beneficis. Reitera la voluntat de l'Agència per a col·laborar amb les empreses.
Seguidament intervé D. Jacinto Esclapés Díaz, Vicesecretari del Consell d'Administració i Director d'Impostos d'AMADEUS IT GROUP SA, i manifesta que les empreses, en general, estan d'acord que el Projecte SII és necessari. No obstant això, assenyala que amb la qual cosa no estan d'acord és amb el factor temps. Prosseguix assenyalant que li produïx un cert grau de frustració el fet que, estant en un Fòrum presidit per la col·laboració i la transparència, fa l'efecte que l'Administració roman insensible a les posicions de les empreses i seguix adoptant decisions d'improvise sense que, a més, hi haja garantia de què açò deix de succeir en el futur.
Novament pren la paraula el Director General de l'Agència Tributària per a exposar que l'Agència Tributària era coneixedora del Reial decret abans de la seua publicació al BOE . Afegix que va anar consultada sobre la viabilitat dels terminis recollits en el mateix, al que es va contestar que amb major dificultat i esforç però que l'Agència Tributària tenia capacitat per a donar solució al projecte. D'altra banda, i en relació amb el segon punt tractat pel representant d'AMADEUS IT GROUP SA, informa que les qüestiones plantejades per les empreses en els diferents fòrums de comunicació per suposat que arriben als òrgans de direcció de l'Administració i que el que passa és que les decisions cal prendre-les tenint en compte també unes altres inquietuds que arriben des d'uns altres col·lectius.
A continuació el Vicepresident del Fòrum pregunta si algú més vol realitzar algun comentari i, no realitzant-se cap, cedix la paraula a D. Ignacio Huidobro Arreba, Delegat Central de Grans Contribuents, qui explicarà les activitats dutes a terme durant este segon semestre pel Grup de Treball de Relació Cooperativa.
Inicia la seua intervenció D. Ignacio Huidobro agraint a les empreses el treball dut a terme durant este semestre tendent a l'elaboració del document “Proposta per al reforçament de les bones pràctiques de transparència fiscal empresarial de les empreses adherides al Codi de Bones Pràctiques Tributàries”, que se sotmetrà a l'aprovació d'este Ple. Prosseguix comentant que el document conté una sèrie d'orientacions en matèria de transparència fiscal que les empreses assumirien voluntàriament i que, a canvi, s'establiria una relació cooperativa més intensa caracteritzada per una certesa primerenca en matèria fiscal i més seguretat jurídica. A continuació el Delegat Central exposa el contingut de l'informe (dades identificatives, menció a la voluntarietat, presència en paradisos fiscals, etc.), matisant que es tracta d'orientacions generals que les empreses poden adaptar dins de la flexibilitat establida, sempre que la informació que s'aporte siga suficient i útil. Quant al caràcter de la informació indica que este és reservat, com el de qualsevol altra informació tributària. No obstant això, assenyala que quant a intercanvi d'aquella informació amb uns altres països, en l'entorn de la UE i de països compromesos amb les recomanacions
Prosseguix el Delegat Central exposant que quant al tractament de l'informe per part de l'Agència Tributària, en el document s'han establit les següents fases:
-
La primera fase seria la de remissió i recepció de l'informe per la Dependència de Control Tributari i Duaner de la Delegació Central de Grans Contribuents on es realitzaria una primera anàlisi de la informació rebuda i del qual resultat es comunicaria als responsables de l'empresa, al mateix temps que s'establiria, de comú acord, la forma en la que haja de produir-se l'explicació de l'informe. Quant al termini de remissió de la informació, l'Annex al CBPT preveu que tindrà lloc, preferentment, amb caràcter previ a la presentació de la declaració de l'impost sobre societats. No obstant això, donada la finalitat de l'Informe, no existix inconvenient perquè es procedisca a la seua presentació amb posterioritat a la terminació del termini de declaració del citat impost, fixant-se un període orientatiu que comprén des de l'endemà a l'aprovació dels comptes anuals fins tres mesos després a la terminació del termini de presentació de l'autoliquidació de l'impost sobre societats, és a dir, fins el dia 25 d'octubre si l'exercici social coincidix amb l'any natural.
-
La segona fase seria la d'explicació de l'informe, on la informació es podria completar, ampliar, detallar i aclarir. A la finalització d'esta fase (quatre o cinc mesos), l'AEAT facilitarà a l'empresa la seua opinió sobre la informació aportada.
-
La tercera fase seria la d'aportació de la documentació suport de la informació continguda en l'Informe, així com documentació addicional o complementària d'aquella, per tal de permetre als òrgans de la Inspecció determinar el perfil de risc de l'empresa, traslladant a la mateixa la seua valoració en relació amb determinats aspectes recollits en l'Informe, el que permetrà a l'entitat conéixer els criteris administratius aplicables sobre aspectes als que es referisca l'informe. A més, l'empresa podrà obtindre també esta valoració mitjançant la realització de les consultes previstes en l'apartat 2.3 del CBPT. Així mateix, quan la Inspecció dels Tributs haja efectuat la corresponent anàlisi de riscos, determinarà quines actuacions desenvoluparà amb l'objectiu d'oferir la suficient seguretat jurídica respecte d'això a l'empresa emissora de l'Informe de Transparència.
Continua D. Ignacio Huidobro assenyalant que, quant a la utilitat per a les empreses, la presentació de l'Informe i de la documentació corresponent permetrà la construcció d'una relació cooperativa útil en la mesura en què les empreses, a canvi de transparència, rebran una valoració primerenca per part de la Inspecció sobre determinats aspectes als que es referix l'Informe, aconseguint amb això també més seguretat jurídica i, per tant, una reducció de la litigiositat.
Per a finalitzar, el Delegat Central assenyala que este és un nou pas cap el reforçament de la relació cooperativa i que és imprescindible una avaluació contínua sobre el seu funcionament i resultats.
Prosseguix D. Santiago Menéndez obrint un alterne d'intervencions i, al no produir-se cap, continua reiterant l'interés de l'Agència Tributària a seguir avançant conjuntament amb les empreses en matèria de relació cooperativa. Assenyala que en este àmbit cal actuar amb la deguda cautela i seguretat jurídica, de manera que els avanços que es produïsquen puguen afermar-se. Afegix que a escala internacional també es considera molt important avançar en esta matèria i que l'Agència Tributària està este en tots els fòrums de debat. Per a acabar, el Director General reitera als estos la disposició de l'Agència Tributària per a recollir i estudiar els suggeriments que les empreses vulguen formular.
A continuació cedix la paraula a D. a Pilar Jurado Borrego, Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials, qui manifesta que en relació amb el Grup de Treball d'Impostos Especials no té nada que afegir al ja comentat pel Director General.
Seguidament D. Santiago Menéndez pregunta a les empreses si desitgen fer algun comentari i no produint-se cap, cedix la paraula a D. Luis Mª Sánchez González, Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària, qui en relació amb el “CbC report” comenta que, d'acord amb l'article 13.1 del Reglament de l'impost sobre Societats, qualsevol entitat resident en territori espanyol que forme part d'un grup obligat a presentar la informació país per país està obligada a comunicar a l'Administració tributària la identificació i el país o territori de residència de l'entitat obligada a elaborar esta informació. Per a facilitar la gestió, l'AEAT ha publicat en la seua pàgina web a mitjan mes de desembre un formulari de comunicació prèvia, a través del qual una entitat pot presentar esta comunicació de forma individual o en representació dels restants entitats del grup que siguen residents, entenent-se amb això complida l'obligació de comunicació prèvia per totes les entitats que s'incloguen en el citat formulari. Afegix que el Departament de Gestió Tributària li ha informat que ja s'han presentat al voltant de mil comunicacions. Amb este formulari s'ha pretés facilitar el compliment de l'obligació a les empreses al mateix temps que, a l'homogeneïtzar la informació, permetre que l'Agència Tributària vaja preparant un cense. Comenta també que, al costat del formulari, s'ha publicat una primera llesta de “preguntes freqüents”, que ser el format que s'utilitzarà per a recollir les instruccions que des d'una perspectiva de flexibilitat siguen considerades d'interés general. Afegix que es tracta d'un tema complicat, ja que cal unir les Directives comunitàries amb els treballs de l'OCDE, i que caldrà anar veient com s'aplica en uns altres països.
5. Aprovació del document elaborat en el Grup de Treball de Relació Cooperativa “Proposta per al reforçament de les bones pràctiques de transparència fiscal empresarial de les empreses adherides al Codi de Bones Pràctiques Tributàries”
A continuació i en compliment del quint punt de l'ordre del dia, el Vicepresident del Fòrum sotmet a l'aprovació del Ple el document elaborat en el Grup de Treball de Relació Cooperativa “Proposta per al reforçament de les bones pràctiques de transparència fiscal empresarial de les empreses adherides al Codi de Bones Pràctiques Tributàries”.
Pren la paraula D. Jacinto Esclapés Díaz, Vicesecretari del Consell d'Administració d'AMADEUS IT GROUP SA, qui pregunta si la presentació de l'Informe de Transparència substituïx a la recomanació recollida en el punt 1.4 del Codi de Bones Pràctiques Tributàries que disposa que “El Consell d'Administració o òrgan equivalent estarà informat de les polítiques fiscals aplicades per la companyia. Abans de formular els comptes anuals i presentar la declaració de l'impost sobre societats, el responsable dels assumptes fiscals de la companyia informarà al Consell, directament o a través de la Comissió d'Auditoria, de les polítiques seguides durant l'exercici.”
El Delegat Central de Grans Contribuents li contesta que el document que se sotmetrà a l'aprovació del Ple és un complement més del Codi de Bones Pràctiques Tributàries. Es tracta de que l'entitat informe sobre la política fiscal aprovada pel Consell d'Administració i a més, de manera voluntària, sobreu el catàleg d'operacions sotmeses al mateix en funció de la seua política fiscal i el seu sistema de control intern.
A continuació el document “Proposta per al reforçament de les bones pràctiques de transparència fiscal empresarial de les empreses adherides al Codi de Bones Pràctiques Tributàries” és aprovat per unanimitat del Ple.
6. Pròxima convocatòria
El Vicepresident assenyala els beneficis de mantindre esta cadència semestral i manifesta que la 14a reunió es convocarà durant el pròxim semestre. Seguidament dóna pas a l'últim punt de l'ordre del dia.
7. Altres consideracions, precs i preguntes
D. Santiago Menéndez procedix a obrir un alterne d'intervencions.
Pren la paraula D. Alberto Martín Moreno, Director Fiscal de CEPSA, qui pregunta si els Informes de transparència presentats fins la data estan responent a les expectatives.
Manifesta D. Ignacio Huidobro que s'han presentat tres informes i que, de moment, només s'ha fet una anàlisi preliminar ja que s'estava esperant a l'aprovació formal del document en este Ple.
A continuació D. Santiago Menéndez agraïx a les tres empreses que han presentat l'informe la col·laboració prestada per l'avanç que suposa en transparència i lleialtat mútua.
Seguidament intervé D. a Carmen Alonso per a sol·licitar que les convocatòries es realitzen, si és possible, amb un mínim d'antelació. També agraïx el canvi de data de celebració d'este Ple ja que la urgència de la seua convocatòria impedia a moltes empreses assistir.
D. Santiago Menéndez contesta que li pareix una sol·licitud molt encertada i amb este compromís d'avançar la data de remissió de les convocatòries dóna per conclosa la 13a sessió plenària del Fòrum de Grans Empreses i s'acomiada fins la pròxima reunió.
EL SECRETARI TÈCNIC
ÁNGEL RODRÍGUEZ RODRÍGUEZ
Vº Bº
EL PRESIDENT DEL FÒRUM
D. JOSÉ ENRIQUE FERNÁNDEZ DE MOYA
Y ROMERO