Acta de la reunió
Fòrum de Grans Empreses
ACTA PLE 1/2016
ACTA DE LA REUNIÓ DEL PLE DEL FÒRUM DE GRANS EMPRESES
CELEBRADA EL 28 DE JUNY DE 2016
Vicepresident del Fòrum de Grans Empreses
Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D. Santiago Menéndez Menéndez
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Director del Departament de Gestió Tributària
D. Rufino de la Rosa Cordón
Directora del Departament de Recaptació
D.a Soledad García López
Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials
D.a Pilar Jurado Borrego
Delegat Central de Grans Contribuents
D. Ignacio Huidobro Arreba
Subdirector General d'Ordenació Legal del Departament d'Inspecció Financera i Tributària
D. Marcos Álvarez Suso
Membres en representació de les Grans Empreses
ACERINOX
Secretari General
D. Luis Gimeno Valledor
ACS
Cap del Departament Fiscal Corporatiu
D. José Miguel Moreno Pérez
AMADEUS IT HOLDING
Vicesecretari del Consell d'Administració
D. Jacinto Esclapés Díaz
BANC SANTANDER
Assessora Fiscal
D.a Carmen Alonso Peña
BANKIA
Director d'Assessorament Fiscal
D. Juan José Lagares Gómez-Abascal
BBVA
Departament Fiscal
D. Alberto Marzal Cervantes
LA CAIXA
Director Assessoria Fiscal
D. Manuel Alfonso García Rodríguez
CEPSA
Director Fiscal
D. Alberto Martín Moreno
COFARES
Assessor Consell Rector
D. Luis Valdeolmos González
EL CORTE INGLÉS
Directora d'Impostos
D.a Pilar Fernández Medina
ENDESA
Responsable d'Assumptes Fiscals
D.a María Muñoz Viejo
FCC
Director de l'Àrea Fiscal
D. Daniel Gómez-Olano González
GAS NATURAL FENOSA
Director de Fiscalitat
D. Jaume Menéndez Fernández
GENERALI ESPANYA
Director Financer
D. José García Naveros
IBERDROLA
Director Fiscal
D. Fernando Arias Coterillo
IBERIA
Cap d'Assessoria Fiscal
D.a Elena Sánchez Llorente
INDITEX
Director del Departament Fiscal
D. Andrés Sánchez Iglesias
MAPFRE
Director d'Assessoria Fiscal
D. Antonio Lafuente González de Suso
MERCADONA
Divisió Fiscal
D.a Irene Barbudo Puchades
NORFIN HOLDER
Director Fiscal
D. José Antonio Gibello Saiz
RENAULT ESPAÑA
Director Assumptes Fiscals i Duaners
D. Felix Ruiz Madarro
REPSOL
Director General Econòmic i Fiscal
D. Luis López-Tello i Díaz-Aigualit
SEAT
Director d'Impostos
D. Francisco Javier Baulenas Setó
SIEMENS
Directora d'Impostos
D.a Ana Mª Moreda Galante
TELEFÓNICA
Director Fiscal Llatinoamèrica
D. Miguel Iglesias San Martín
VODAFONE
Director d'Assessoria Fiscal
D. Javier Viloria Gutiérrez
Secretaria Tècnica del Fòrum de Grans Empreses
Secretaria Tècnica
D. Ángel Rodríguez Rodríguez
Madrid, 28 de juny de 2016, se celebra la dotzena sessió plenària del Fòrum de Grans Empreses, assistint les persones ressenyades, i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
-
Obertura de la sessió
-
Aprovació de l'acta de la reunió celebrada el dia 2 de novembre de 2015
-
Fòrum de Grans Empreses: situació actual
-
Resultats dels diferents grups de treball del Fòrum
-
Pròxima convocatòria
-
Altres consideracions, precs i preguntes
1. Obertura de la sessió
Obri la sessió el Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, D. Santiago Menéndez Menéndez, que, després de demanar disculpes per l'absència del secretari de l'Estat d'Hisenda i president del Fòrum, D. Miguel Ferre Navarrete, qui per compromisos ineludibles no ha pogut acudir, dóna la benvinguda als assistents i els agraïx la seua presència en este Fòrum i la seua col·laboració amb l'Agència Tributària en l'èxit dels fins que té encomanats. Així mateix, ratifica el compromís de l'Agència Tributària amb este Fòrum per a treballar junts en la busca d'una major cooperació, transparència i confiança en les relacions entre l'Administració tributària i les Grans Empreses.
2. Aprovació de l'acta de la reunió celebrada el dia 2 de novembre de 2015
D. Santiago Menéndez cedix la paraula al titular de la Secretaria Tècnica del Fòrum, D. Ángel Rodríguez Rodríguez, que assenyala que l'acta de la 11a sessió del Ple del Fòrum es va remetre als integrants del mateix i afegix que no havent-se rebut observacions i, si no les hi haguera en este moment, quedaria definitivament aprovada. Al no realitzar-se cap observació pels estos, declara aprovada definitivament l'acta de la sessió plenària del dia 2 de novembre de 2015.
3. Fòrum de Grans Empreses: Situació actual
El Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, D. Santiago Menéndez Menéndez, exposa breument els treballs realitzats en els diferents Grups de Treball durant el primer semestre de 2016.
Grup de Treball d'Anàlisi de la normativa tributària i Reducció de la Conflictivitat
El Director indica les qüestiones més rellevants que han sigut analitzades al si d'este Grup de Treball, que ha mantingut una reunió durant este semestre:
-
Deduïbilitat dels interessos de demora. Es ressalta l'esforç de l'Administració per donar seguretat jurídica i clarificar l'adoctrina administrativa.
-
Adoctrina dels actes propis. A partir d'una nota elaborada per l'Agència Tributària, sobre la qual havien realitzat observacions les empreses del Grup, s'ha pretés establir unes referències (voluntat inequívoca i no viciada de l'Administració, necessitat de motivar l'acte administratiu en cas de canvi de criteri i l'àmbit temporal dels efectes de l'acte administratiu) que generen estabilitat i certesa i reduïsca al màxim la litigiositat.
-
Compliment cooperatiu en l'àmbit de l'IVA. A partir de l'informe elaborat per l'IVA FORUM de la Comissió Europea (trobades entre administracions tributàries i grans patronals empresarials), es pretén comptar amb l'opinió dels membres del Fòrum, pel que l'Agència Tributària va assumir el compromís de difondre el text i, si escau, de creació d'un grup de treball si anara d'interés per a les empreses del Fòrum.
-
En l'àmbit de la fiscalitat internacional s'informa dels avanços produïts en matèria
BEPS , respecte del valor jurídic de les seues accions, i de l'establiment d'obligacions informatives a nivell comunitari.
Grup de Treball d'Impostos Especials
Assenyala el Director que este Grup de Treball s'ha reunit en una ocasió durant el primer semestre de 2016, sent les qüestiones debatudes les següents:
-
Codi d'activitat i establiment (CAU) necessaris perquè els beneficiaris del tipus superreduït del gas natural puguen acreditar el seu dret.
-
Tractament de les minves en l'Impost sobre el Carbó: Es va assenyalar que, encara que la Llei d'Impostos Especials no establisca expressament cap exempció respecte d'això, la mateixa es contempla en la normativa del sector elèctric (1 %).
-
Altres matèries, com incidències en subministraments a consumidors finals morts, l'abast i l'exigibilitat del poder de representació de les persones que atenen a la Intervenció, l'accés dels operadors a una base de dades dels registres territorials d'Impostos Especials i la digitalització de documents i la seua validesa.
Grup de Treball de Relació Cooperativa
El Director exposa que este Grup de Treball ha realitzat dos reunions, en les que es van tractar els següents temes:
-
Organització i contingut de la trobada/jornada amb empreses adherides al Codi de Bones Pràctiques Tributàries.
-
Anàlisi i valoració de les actuacions a desenvolupar en relació amb l'Acord del Fòrum de Grans Empreses, de 2 de novembre de 2015, es procuren satisfer els dubtes sobre implantació, efectes i ús que se li donar a la informació cedida voluntàriament per les empreses.
-
Estudi de les condicions d'aplicació de l'Acord sobre reforçament de les bones pràctiques de transparència fiscal empresarial, intentant fixar unes orientacions per a la remissió de la informació de caràcter voluntari a facilitar per les empreses a l'Agència Tributària.
D. Santiago Menéndez prosseguix posant de relleu els avanços aconseguits en relació cooperativa i la voluntat inequívoca de l'Administració tributària de seguir avançant en esta matèria.
Seguidament el Director General va donant pas als diferents ponents que dedicaran les seues intervencions a exposar les conclusions dels diferents Grups de Treball.
4. Resultats dels diferents grups de treball del Fòrum
Grup de Treball d'Anàlisi de la normativa tributària i Reducció de la Conflictivitat
D. Marcos Álvarez Suso, Subdirector General d'Ordenació Legal del Departament d'Inspecció Financera i Tributària, després de demanar disculpes per l'absència del Director del seu Departament, D. Luis Mª Sánchez González, qui en estos moments assistix al Comité d'Assumptes Fiscals de l'OCDE, passa a donar compte dels treballs realitzats en este Grup que, durant este primer semestre, s'ha reunit en una ocasió, abordant-se, fonamentalment, quatre temes. En primer lloc, es va donar trasllat als representants del Fòrum en el Grup de Treball de la situació quant a la deduïbilitat dels interessos de demora en l'impost sobre societats, produïts per liquidacions derivades de procediments d'aplicació dels tributs. Va assenyalar que fins l'entrada en vigor de la Llei 27/2014, tant l'adoctrina administrativa com la jurisprudència del Tribunal Suprem, establien la no deduïbilitat dels mateixos. Amb l'entrada en vigor de la nova Llei de l'impost de Societats, la tesi establida és la deduïbilitat d'estos interessos.
Va prosseguir D. Marcos Álvarez indicant que el segon assumpte tractat en el Grup de Treball va anar el de l'aplicació de l'adoctrina dels actes propis. Va assenyalar que l'Agència Tributària va preparar un document de treball que va anar objecte d'observacions per part de les empreses que participen en el Grup pel que fa a diversos aspectes del mateix; entre ells, l'estratègia fiscal en matèria d'antiabús per part de l'Agència Tributària i enfront de la planificació fiscal agressiva. Va afegir el Subdirector General que d'este tema concret calia destacar que era especialment complicat, ja que era objecte d'una evolució jurisprudencial constant que obliga a l'Agència Tributària a anar adaptant-se, pel que no era possible establir uns criteris inamovibles. Va assenyalar que l'Agència Tributària és conscient de la importància d'este tema que, particularment, afecta a la situació de comprovacions de mitjanes i grans empreses i, especialment, a totes les obligacions de tracte successiu, com ara arrendaments, contractes de préstec, amortitzacions d'actius, etc. Afegix D. Marcos Álvarez que després de la reunió del Grup, la representació empresarial en el mateix va remetre una proposta per a seguir avançant en els assumptes; que, sobreu esta matèria, es podrien trobar punts de trobada i, en concret, sobreu la consideració dels actes tàcits, els efectes que pot tindre la realització de l'actuació inspectora d'abast general i la distinció entre actes imperatius i discrecionals plantejats en el document de treball elaborat per l'Agència Tributària. Reitera D. Marcos Álvarez la voluntat de l'Agència Tributària a establir cursos de comunicació i diàleg per a buscar punts de trobada. Va assenyalar que en el Grup de Treball van sorgir qüestiones molt pràctiques com, per exemple, els efectes que ha de tindre el fet que una determinada operació haja sigut objecte d'instrucció expressa en la comprovació inicial, sobre els quals veia factible trobar punts de trobada. Tanmateix, va assenyalar que en uns altres aspectes de l'adoctrina dels actes propis era més difícil trobar un punt de trobada clar i general, ja que si la jurisprudència canvia, la posició de l'Administració tributària també havia de canviar. Finalment sobre este tema, va afegir que és necessari un major debat dins del Grup de Treball i intentar avançar en els punts coincidents entre ambdues representacions, abans d'elaborar i difondre un document amb els criteris per part de l'Administració.
El tercer aspecte que es va tractar en el Grup de Treball va anar la cooperació administrativa en matèria d'IVA i, en concret, la prevenció i lluita contra el frau a l'IVA. Es va donar trasllat al Grup d'una guia que ha establit el EU VAT Forum. Aclarix que en este Fòrum d'IVA hi ha una representació bilateral constada per Administracions fiscals i el sector empresarial, en concret, les grans patronals europees. Esta guia de cooperació sorgix com a conseqüència de la preocupació existent en el sector empresarial de veure's implicats involuntàriament en cadenes de frau d'IVA, particularment en frau intracomunitari, pel fet de no haver posat la diligencia deguda, en opinió de l'Administració tributària. També aborda aspectes sobre com evitar estes implicacions involuntàries. D. Marcos Álvarez afegix que l'objectiu de la guia és facilitar la cooperació entre les empreses i l'Administració per tal d'evitar fraus a l'IVA, així com identificar situacions i sectors de risc, establint un curs de comunicació immediat, directe i permanent d'intercanvi de bones pràctiques entre empreses i Administracions, on s'aborde quin nivell de diligencia cal exigir a les empreses per a no veure's involuntàriament implicades en trames de frau i on l'Administració informe les empreses les conductes de risc detectades. Afegix que tal com ha expressat el Director General de l'Agència Tributària s'està estudiant la possibilitat d'establir una especie de certificat de “bon contribuent”. Continua el Subdirector General d'Ordenació Legal comunicant que després de l'estiu es convocarà una reunió d'este Grup de Treball sobre esta matèria i insta a les empreses a remetre a l'Agència Tributària les propostes que les empreses desitgen aportar.
Finalment, el quart punt que es va abordar en la reunió del Grup de Treball van anar qüestiones relatives a la implantació de determinades recomanacions de BEPS a escala nacional i, en concret, l'elaboració de l'ordre ministerial que establisca l'obligació d'informació país per país (CbC Report). Comunica que está prevista la celebración el próximo día 6 de julio de una reunión del Grupo de Trabajo a fin de tratar la posible fecha de entrada en vigor de dicha orden, así como el ámbito subjetivo de aplicación y el contenido de la información a facilitar. Añade que la Secretaría Técnica de este Foro remitirá la convocatoria y el orden del día, en breve, e indica que, aunque el número de participantes tiene que estar necesariamente limitado, se ofrece la posibilidad de asistir a empresas que no participan en las reuniones habituales del Grupo de Trabajo.
Grup de Treball d'Impostos Especials
D.a Pilar Jurado Borrego, Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials, exposa que en este primer semestre el Grup s'ha reunit en una ocasió i que els assumptes tractats van anar tots proposats per les empreses i enfocats a la millora dels procediments de cara a delimitar les possibles responsabilitats que puguen derivar-se de l'aplicació de la normativa de IE, ja que, en esta matèria, la normativa és molt estricta quant als procediments formals. Afegix D.a Pilar Jurado que el Director General ha esmentat ja alguns dels temes tractats i que li agradaria incidir en el relatiu al tipus superreduït per al gas natural. Comenta que el que les empreses sol·liciten és l'establiment d'un cense de beneficiaris, de manera que el subministrador tinga la seguretat de què està venent a un destinatari adequat. Assenyala que per això, a més de ser necessària una modificació normativa que, d'altra banda, podria emprendre's, seria necessari anar en contra de la simplicitat formalista que es va establir en l'origen de l'Impost sobre el gas natural, però que, no obstant això, s'analitzaria la qüestió. També va expressar l'interés de l'Agència Tributària a conéixer el nombre de consumidors finals i va sol·licitar a les empreses que, en la mesura del possible, facilitaren la informació.
Quant a les minves en l'Impost sobre el Carbó, la Directora del Departament de Duanes i IE assenyala que no estan regulades, atès que en la normativa de l'impost no s'inclouen dins dels supòsits de no-subjecció. Així, també en este cas, seria necessària una modificació legal i afegix que també seria necessari presentar una proposta que justificara l'existència d'aquelles minves i el seu percentatge, per a ser estudiat per la Subdirecció General Químic-Tecnològica del Departament de Duanes i Impostos Especials.
Continua D.a Pilar Jurado indicant que un altre dels temes tractats va anar el subministrament de gasoil amb tipus reduït a destinataris morts. Assenyala que, sense perjudici de les millores que l'Administració puga realitzar en matèria de subministrament d'informació a les empreses, també seria interessant que les empreses establiren en els seus departaments comercials un protocol de revisió permanent dels destinataris del servici.
Prosseguix D.a Pilar Jurado comentant que un altre tema que va sorgir en la reunió del Grup de Treball va anar el de la interlocució per part de l'empresa respecte a les persones que atenen a la intervenció en les instal·lacions. Assenyala la Directora del Departament de Duanes i IE que l'Agència Tributària està analitzant les diverses actuacions que realitza la intervenció segons la seua naturalesa i contingut i com ha de ser validat el poder pel qual es designa al representant del titular de l'establiment per a atendre a la Intervenció.
Un altre assumpte tractat en el Grup de Treball va anar la proposta realitzada per una empresa per a permetre l'accés dels operadors a una base de dades dels registres territorials d'Impostos Especials. Informa la Directora del Departament de Duanes i IE que esta sol·licitud s'ha considerat factible i s'està treballant en l'establiment d'una consulta en la que una entitat autoritzada puga veure totes les seues autoritzacions de manera conjunta.
L'últim tema tractat en la reunió del Grup de Treball es referia a la possibilitat d'establir la validesa com a document de prova de la declaració d'un contribuent com consumidor final en suport electrònic com si anara un document en paper. D.a Pilar Jurado assenyala que l'Agència Tributària també està estudiant este assumpte, per tal d'obstaculitzar el menys possible la distribució comercial dels operadors.
Grup de Treball de Relació Cooperativa
D. Ignacio Huidobro Arreba, Delegat Central de Grans Contribuents, comença la seua exposició destacant dos iniciatives que s'han produït en l'àmbit de la DCGC. La primera es referix a unes instruccions per a la difusió i aplicació del Codi de Bones Pràctiques Tributàries i les recomanacions i compromisos derivats de l'Acord sobre desenvolupament i seguiment de l'aplicació del CBPT, aprovat en la sessió plenària del 2 de novembre de 2015. En la segona part de la instrucció s'han incorporat les pràctiques de seguiment i avaluació permanent del compliment de les recomanacions del Codi. Prosseguix el Delegat Central assenyalant que en l'àmbit del procediment inspector els actuaris compliran els compromisos derivats del Codi i verificaran que també es complixen per part de les empreses. Així, en els procediments inspectors, abans de la posada de manifest de l'expediente, l'Agència Tributària tal com es va comprometre, explicarà els motius de la regularització.
Continua D. Ignacio Huidobro exposant que la segona iniciativa ha sigut la realització d'una sèrie d'activitats per a la preparació de les condicions de funcionament del cens de les empreses adherides al Codi de Bones Pràctiques Tributàries. Per això s'ha creat en la Delegació Central de Grans Contribuents un Grup de Treball objectius dels quals són la identificació de les empreses adherides, l'establiment d'una solució informàtica que suporte el cens amb la ferramenta de verificació dels procediments, el disseny d'un procediment de gestió permanent, l'estudi de la informació i documentació normalitzada a incorporar en els procediments, així com l'estudi i proposta de protocols d'actuació per part dels diferents centres gestors. Cal cal tindre en compte que les empreses adherides no només estan adscrites a la Delegació Central, sinó que poden estar-ho a unes altres delegacions territorials. Aclarix el Delegat Central que este és el motiu pel qual algunes empreses podran rebre una sol·licitud d'aclariment, ja que havia dubtes quant a l'àmbit d'extensió de l'adhesió al Codi.
Prosseguix D. Ignacio Huidobro comentant que pel que fa al Grup de Treball de Relació Cooperativa, este s'ha reunit en este primer semestre en dos ocasions i, com ja ha avançat el Director General de l'Agència Tributària, es va tractar la conveniència d'organitzar una jornada amb les empreses adherides al Codi de Bones Pràctiques Tributàries, dirigit especialment a les que no participen en el Fòrum de Grans Empreses, per tal de traslladar-los un coneixement més precise sobre el mateix. No obstant això, degut a l'existència d'assumptes pendents de concreció s'ha decidit ajornar esta reunió. Un altre assumpte tractat en les reunions del Grup de Treball ha sigut el reforçament de la transparència fiscal empresarial. En este sentit, afegix el Delegat Central, ha hagut una sèrie de contactes informals amb la col·laboradora de la Secretaria Tècnica del Fòrum, qui va remetre un document basat en la voluntarietat i bilateralitat de l'exercici addicional de transparència, i plantejant que, amb caràcter previ, cada empresa i l'AEAT, de mutu acord, establirien el contingut i abast de la informació, així com el format en el que se subministraria, assenyalant l'inadequat d'establir models estandarditzats. Pel que fa al procés d'oferiment de la informació, les empreses proposen tindre en consideració els següents aspectes: l'oportunitat i moment, les vies per a evitar carregues innecessàries de treball, l'establiment d'un canal dinàmic de comunicació així com reunions periòdiques, la confidencialitat de la informació, l'abast del contingut informable i el seu format i la concreció del reconeixement corresponent al grau de transparència. Prosseguix D. Ignacio Huidobro indicant que sobre esta base l'Agència Tributària va considerar convenient preparar un document de treball per al seu estudi, i debat pel grup de treball. Continua assenyalant que el document s'inicia amb un punt introductori on es recullen una sèrie de reflexions en relació amb la transparència i la relació cooperativa, per a continuar desenvolupant els següents aspectes: l'objecte de la proposta, l'abast de la informació, (caràcter, ús, forma i termini de presentació), tractament de la mateixa i utilitat de l'informe per a les empreses. Acaba el document amb una conclusió general. Afegix D. Ignacio Huidobro que en el document es contempla l'any 2016 com un període experimental que permeta millorar, completar i consolidar esta matèria, determinant les mesures més eficaces i útils. A continuació el Delegat Central realitza una exposició de cadascun dels punts recollits en el document.
Acaba el Delegat Central la seua intervenció ressaltant que la conclusió general que es recull en el document és que l'informe de transparència suposa un avanç significatiu en el model de relació cooperativa, basat en els principis de transparència i confiança mútua. Afegix D. Ignacio Huidobro que serà necessari anar realitzant un seguiment i valoració del funcionament d'este intrument de relació cooperativa que es proposa introduint gradualment les millores que es consideren oportunes. Així mateix, en el document es proposa un període d'experimentació, així com una sèrie d'orientacions generals i flexibles sobre la possible estructura i contingut de l'informe de transparència.
A continuació D. Santiago Menéndez obri un alterne d'intervencions perquè els representants de les empreses membres del Fòrum puguen realitzar els comentaris que consideren oportuns.
Intervé en primer lloc D.a Carmen Alonso Peña, Assessora Fiscal del Banco de Santander i col·laboradora de la Secretaria Tècnica, qui, després d'agrair les paraules del Vicepresident i l'exposició dels representants de l'Agència Tributària, passa a comentar la situació des del punt de vista de les empreses:
-
En relació amb el Grup de Treball d'Anàlisi de la normativa tributària i de Reducció de la Conflictivitat destaca dos aspectes fonamentals en els que en la seua opinió cal seguir treballant: d'una banda, els efectes dels actes propis de l'Administració i, per un altre, en fiscalitat internacional, els dubtes de l'“informe país per país”, sobretot per a les empreses que ja han d'elaborar este informe. En ambdues matèries, la Col·laboradora de la Secretaria Tècnica es compromet a fer arribar a tots els membres del Fòrum els documents de treball del Grup i sol·licita els comentaris que estimen oportuns sobre els mateixos. Així mateix, anima a les empreses integrants del Fòrum i que no tenen representació en el Grup de Treball, a participar en la pròxima reunió del mateix.
-
Quant al Grup de Treball d'Impostos Especials assenyala l'actiu paper de les empreses i la bona comunicació existent.
-
En relació amb el Grup de Treball de Relació Cooperativa, agraïx el document preparat per l'AEAT referent a la transparència fiscal empresarial i afegix que en estos moments l'estan analitzant. D.a Carmen Alonso es compromet a fer-ho arribar a tots els representants de les empreses en el Fòrum, a fi que remeten les observacions que estimen oportunes i poder arribar a l'elaboració d'un document de mutu acord basat en la voluntarietat de la transparència reforçada i en la bilateralitat, assenyalant que l'estandardització pot portar a situacions molt dispares en la relació de l'Administració amb una empresa o una altra, ja que no totes partixen de la mateixa situació ni tenen la mateixa capacitat d'adaptació. D'altra banda, destaca positivament l'efecte reputacional per a les empreses derivat de l'elaboració d'un informe de transparència.
A continuació pren la paraula D. Jacinto Esclapés Díaz, Vicesecretari del Consell d'Administració i Director d'Impostos d'AMADEUS IT HOLDING, qui proposa que quan s'aporte a les sessions del Ple un document per a la seua aprovació, que este s'adjunte a l'acta que es realitze de la mateixa.
Intervé D. Ángel Rodríguez indicant que pren nota i que quan un document siga sotmés a l'aprovació del Ple, es distribuirà juntament amb la convocatòria.
Seguidament pren la paraula D. Santiago Menéndez qui exposa que pel que fa al Projecte de Subministrament Immediat d'Informació (SII), del qual projecte de Reial decret ja comptava amb l'informe del Consell d'Estat, atès que hui dia hi ha un Govern en funcions, no podrà implantar-se en la data prevista (l'1 de gener de 2017). No obstant això, l'Agència Tributària el seguix considerant un projecte molt important, que canvia des del punt de vista gestor la manera de relacionar-se amb l'Administració tributària, afegint una major immediatesa respecte del moment en què es produïxen les operacions.
Continua el Director General de l'Agència Tributària subratllant que en matèria de relació cooperativa l'Agència Tributària té el firme propòsit de millorar i avançar.
A continuació el Vicepresident pregunta si algú més vol realitzar algun comentari i no realitzant-se cap, dóna pas al punt següent de l'ordre del dia.
5. Pròxima convocatòria
El Vicepresident assenyala els beneficis de mantindre esta cadència semestral que s'ha anat recuperant en les reunions del Ple i manifesta que la 13a reunió es convocarà durant el pròxim semestre. Seguidament dóna pas a l'últim punt de l'ordre del dia.
6. Altres consideracions, precs i preguntes
D. Santiago Menéndez procedix a obrir un alterne de paraula i al no realitzar-se cap observació pels assistents, després de donar les gràcies a tots, dóna per conclosa la 12a sessió plenària del Fòrum de Grans Empreses i s'acomiada fins la pròxima reunió.
EL SECRETARI TÈCNIC
ÁNGEL RODRÍGUEZ RODRÍGUEZ
Vº Bº
EL VICEPRESIDENT DEL FÒRUM
SANTIAGO MENÉNDEZ MENÉNDEZ