Acta de la reunió
Fòrum de Grans Empreses
ACTA PLE 1/2014
ACTA DE LA REUNIÓ DEL PLE DEL FÒRUM DE GRANS EMPRESES
CELEBRADA EL 17 DE JUNY DE 2014
Vicepresident del Fòrum de Grans Empreses
Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D. Santiago Menéndez Menéndez
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària
D. Luis María Sánchez González
Director del Departament de Gestió Tributària
D. Rufino de la Rosa Cordón
Directora del Departament de Recaptació
D.a Soledad García López
Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials
D.a Pilar Jurado Borrego
Delegat Central de Grans Contribuents
D. Ignacio Huidobro Arreba
Membres en representació de les Grans Empreses
ACERINOX
Responsable de l'Assessoria Jurídica
D. Carlos Castillo Plaza
ACS
Director d'Assessoria Fiscal
D. José Miguel Moreno Pérez
AMADEUS IT HOLDING
Vicesecretari del Consell d'Administració
D. Jacinto Esclapés Díaz
BBVA
Director del Departament Fiscal
D. José María Vallejo Chamorro
BANC SANTANDER
Director General
D. César Ortega Gómez
BANKIA
Director d'Assessoria Fiscal
D. Javier Mª Tello Bellosillo
LA CAIXA
Director de l'Assessoria Fiscal
D. Javier Paso Luna
CEPSA
Director d'Impostos
D. Alberto Martín Moreno
COFARES
Assessor Consell Rector
D. Luis Valdeolmos González
EL CORTE INGLÉS
Adjunta a la Gerència
D.a Pilar Fernández Medina
ENDESA
Director d'Assessoria Fiscal
D. Carlos Arrieta Martínez de Pisón
FCC
Director de l'Àrea Fiscal
D. Daniel Gómez-Olano González
GAS NATURAL FENOSA
Director de Fiscalitat
D. Jaume Menéndez Fernández
GENERALI ESPANYA
president i conseller Delegat
D. Felix Bonet Sánchez
IBERDROLA
Director Fiscal
D. Fernando Arias Coterillo
IBERIA
Responsable de la Unitat Fiscal
D. Antonio Ruiz Muñoz
INDITEX
Director del Departament Fiscal
D. Andrés Sánchez Iglesias
MAPFRE
Director d'Assessoria Fiscal
D. Antonio Lafuente González de Suso
MERCADONA
Divisió Fiscal
D.a Irene Barbudo Puchades
NORFIN HOLDER
Director Fiscal
D. José Antonio Gibello Saiz
RENAULT ESPAÑA
Director Assumptes Fiscals i Duanes
D. Felix Ruiz Madarro
REPSOL
Director Corporatiu Econòmic i Fiscal
D. Luis López-Tello i Díaz-Aigualit
SEAT
Director d'Impostos
D. Javier Baulenas Setó
SIEMENS
Responsable Divisió Impostos
D.a Ana María Moreda Galante
TELEFÓNICA
Director Fiscal Grup
D. Ángel Martín Gómez
VODAFONE
Director d'Assessoria Fiscal
D. Javier Viloria Gutiérrez
Secretaria Tècnica del Fòrum de Grans Empreses
Secretari Tècnic
D. Ángel Rodríguez Rodríguez
Madrid, 17 de juny de 2014, se celebra la vuitena sessió plenària del Fòrum de Grans Empreses, assistint les persones ressenyades, i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
-
Obertura de la sessió
-
Aprovació de l'acta de la sessió plenària celebrada el dia 29 d'octubre de 2013
-
Fòrum de Grans Empreses: Situació actual
-
Conclusions rellevants dels diferents Grups de Treball del Fòrum
-
Pròxima convocatòria: dates i temes a tractar
-
Altres consideracions, precs i preguntes
1. Obertura de la sessió
Obri la sessió el Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària i Vicepresident del Fòrum de Grans Empreses, D. Santiago Menéndez Menéndez, que dóna la benvinguda als assistents i demana disculpes per l'absència del secretari de l'Estat d'Hisenda i president del Fòrum, D. Miguel Ferre Navarrete, ja que compromisos ineludibles relatius a la imminent reforma fiscal han impedit la seua assistència a este acte.
En primer lloc, manifesta que vol posar en valor la importància que per a l'Agència Tributària té el Fòrum de Grans Empreses i que per això assumix el compromís de convocar dos sessions anuals, fins i tot en un moment com l'actual en el que, degut a la pròxima reforma fiscal, és tan complicat ajustar les agendes.
2. Fòrum de Grans Empreses: Situació actual
D. Santiago Menéndez Menéndez assenyala que pel que fa a la relació cooperativa, ja en els anys 2007/2008, quan es començava a plantejar la seua definició, l'Agència es va decantar per una relació que estiguera enfocada a tots els contribuents. Per això a més d'este Fòrum de Grans Empreses, es creara el Fòrum d'Associacions i de Col·legis de Professionals Tributaris on estan representats tots els professionals que tenen una relació amb l'Agència en l'àmbit tributari. Afegix que per a l'Agència és de vital importància la transparència en les relacions amb tota mena de contribuents, no només amb les grans empreses. Continua afirmant que estes relacions són de difícil implementació, ja que les matèries són complicades i els punts de vista no són unívocs. Però afegix que això no impedirà que se seguisca avançant en la millora d'esta relació cooperativa.
A continuació realitza un breu resum de les tasques que s'han dut a terme en els diferents Grups de Treball del Fòrum:
Grup de treball d'Anàlisi i Racionalització de les Carregues Fiscals Indirectes
- Presentació i posada en coneixement, prèvia a la seua implantació, del nou Règim Especial de prestació de servicis de telecomunicacions, de radiodifusió i televisió o electrònics a l'IVA, que serà aplicable des de l'1 de gener de 2015 a tots els servicis de telecomunicacions, radiodifusió, televisió i electrònics oferits a particulars residents a la UE per subjectes passius establits i no establits a la UE.
- Implementació de la possibilitat del pagament agrupat d'embargaments, que permetrà al pagador (sobretot grans ocupadors) realitzar tots els pagaments d'embargaments de sous i salaris dels seus empleats i altres drets de crèdit en un només acte.
- Modificació en el Reglament de l'impost sobre Societats que permetrà que els plans d'amortització aprovats puguen aplicar-se a uns altres elements patrimonials d'idèntiques característiques sempre que es mantinguen substancialment les circumstàncies de caràcter físic, tecnològic, jurídic i econòmic determinants del mètode d'amortització aprovat.
- Supressió de l'obligació per als pagadors de rendes del treball de conservar, a disposició de l'Administració tributària, els documents aportats pel contribuent per a justificar la situació personal i familiar a l'efecte de retencions (per exemple, les sentencies de separació dels empleats).
- Compromís de millorar l'accés a la sede electrònica, que de manera immediata es plasmarà en la possibilitat d'obtindre en bloc les notificacions, encara que s'estudiaran les repercussions que des del punt de vista jurídic puguen derivar-se de la mesura, perquè això no supose per a cap de les parts una nova font de conflictes. D'altra banda es treballarà a aconseguir una millor identificació dels conceptes de les cartes de pagament i de les provisions de constrenyiment i s'estan valorant determinades simplificacions de les declaracions informatives d'IVA.
Grup de treball de Relació Cooperativa
El Director General vol ressaltar que en relació amb este Grup existix un compromís de comunicació interna dins de l'Agència Tributària en de la qual tasca ell mateix està molt involucrat. Però també existix un àmbit de comunicació externa que poden dur a terme les pròpies empreses i els representants de les mateixes en el Fòrum, ja que cadascun en el seu àmbit podria comunicar en què consistix la relació cooperativa i el positiva que és per a tots.
Dins del Grup de Treball se'n va recordar realitzar una anàlisi de l'aplicació i desenvolupament de mecanismes ja prevists en la normativa tributària, com els acords previs de valoració i les actes amb acord. En este sentit convé recordar que ja l'any 2003 es va introduir en la Llei general tributària la figura de les actes amb acord, que ha de ser entesa com un important intrument de resolució de conflictes. Afegix que les actes amb acord tenen la possibilitat d'aplicar-se a nombrosos supòsits quan estem davant conceptes jurídics indeterminats o quan ens enfrontem a la problemàtica de les valoracions en general.
També es va arribar al compromís de realitzar un estudi sobre les experiències desenvolupades en esta matèria en l'àmbit internacional, per a conéixer tot allò que es pot aprofitar. En este sentit seria molt interessant que els representants de les empreses comuniquen les seues experiències amb unes altres Administracions Tributàries en casos concrets.
D'altra banda, s'ha aprofundit en el disseny de nous intruments cooperatius:
- Coneixement dels conflictes tributaris rellevants de les empreses. En este sentit és necessari realitzar una valoració positiva del projecte de llei de reforma de la Llei de Societats de Capital on s'aborda esta problemàtica.
- Procediments que podrien desenvolupar-se per a la resolució de conflictes i la forma de conéixer i valorar per part de l'Agència Tributària determinades solucions d'aplicació de les normes tributàries utilitzades per les empreses.
El Director General destaca a més que per a avançar en la relació cooperativa és important que tots els implicats creen en ella i manifesta la seua voluntat d'estar molt al tant dels avanços d'este Grup de Treball, de la implementació dins de l'organització de totes les mesures que es vagen aprovant i de la conscienciació dins de l'organització. Però també és necessària la col·laboració de les corporacions, amb una actitud positiva.
A continuació comenta que en la relació cooperativa existixen dos plans: el formal i el de fons. En el pla formal s'ha avançat de manera considerable en el Grup de Treball, ja que s'han obert les portes a una relació bidireccional d'entesa. Però cal tindre clar que això no significarà que en les qüestiones de fons hàgem de tindre coincidència en tots els casos. El que sí és cert és que l'Agència Tributària té la voluntat de donar-li al contribuent els motius existents pels quals no es dóna aquella coincidència.
A continuació es referix de forma succinta a la resta de grups de treball:
Grup de Treball d'Impostos Especials:
Les qüestiones més rellevants que han sigut debatudes al si d'este Grup de Treball són les següents:
- Modificacions més rellevants produïdes en el Reglament dels Impostos Especials.
- Aplicació del EMCS intern (Sistema de Control de Moviments d'Impostos Especials).
- Qüestiones relatives als nous impostos mediambientals.
- Problemàtica derivada de l'exempció parcial de l'impost sobre l'electricitat.
- Gestió de les devolucions de l'Impost sobre les Vendes de Determinats Hidrocarburs (conegut com cèntim sanitari).
Grup de Treball d'anàlisi de la normativa tributària i de reducció de la conflictivitat:
Es tracta d'un Grup de Treball que no s'ha reunit perquè entre tots els membres del mateix se'n va recordar no fer-ho fins que la imminent reforma tributària siga coneguda per tots.
No obstant això sobre la reducció de la conflictivitat s'ha parlat i força en el Grup de Relació Cooperativa com anteriorment s'ha comentat. Convida d'altra banda a posar de manifest qualsevol suggeriment o problemàtica que puga sorgir a la Secretaria Tècnica del Fòrum, al SEPRI, als Departaments i a ell mateix, ja que la intenció de l'Agència Tributària és intentar evitar els conflictes en la mesura del possible.
Finalitza la seua intervenció el Director General donant la benvinguda als nous responsables de l'Agència Tributària en el Fòrum, D. Luis María Sánchez González, Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària i D. Ángel Rodríguez Rodríguez, Director del Servici de Planificació i Relacions Institucionals i titular de la Secretaria Tècnica del Fòrum; i agraïx la dedicació amb la que han desenvolupat les seues funcions en este Fòrum de Grans Empreses als seus antecessors en els càrrecs, D. Luis Ramón Jones Rodríguez i D.a Elena Guerrero Martínez. I assenyala que es manté el compromís de periodicitat semestral en la realització de les sessions plenàries del Fòrum, atés que es reconeix la utilitat de la seua celebració donat l'objectiu comú, de l'Administració Tributària i de les empreses, de busca d'una relació cooperativa amb beneficis mutus.
A continuació s'obri un alterne de paraula.
Intervé en primer lloc D. Ángel Martín Gómez, representant de Telefónica i col·laborador de la Secretaria Tècnica del Fòrum en representació de les empreses, que assenyala que des de les empreses es valoren molt positivament les reunions dutes a terme en els grups de treball i posa de manifest l'interés de les mateixes en què prompte es pose en marxa el Grup de Treball d'anàlisi de la normativa tributària i de Reducció de la Conflictivitat.
D'altra banda indica que des d'un punt de vista de crítica constructiva és necessari destacar que per part de les empreses s'han apreciat dos problemes. El primer d'ells és que no s'ha comptat amb el Fòrum de Grans Empreses en cap de les fases de la posada en marxa de la reforma tributària. I el segon es referix al projecte de llei de reforma de la Llei de Societats de Capital, ja que en ell apareixen elements que figuren en el Codi de Bones Pràctiques Tributàries i ara s'han traspassat al projecte de llei, és a dir, s'han convertit en obligacions de caràcter general i això significa que el Codi perd la seua entitat. Per això es proposa que estes qüestiones siguen debatudes perquè no tornen a ocórrer.
Afegix que queda pendent també un debat sobre el funcionament del Fòrum de Grans Empreses. En especial pel que fa a les admissions i cessacions dels seus membres.
El Director General respon que en l'es referix a la reforma tributària, com és sabut, l'Agència Tributària no és l'òrgan que disposa de competències per a realitzar l'impuls normatiu de les lleis tributàries. I que no cal oblidar que quan es publiquen els projectes, s'obrirà el corresponent tràmit d'informació pública i també tindrà lloc el corresponent debat parlamentari. Però si les empreses ací representades consideren que el Fòrum hauria de jugar algun paper per a facilitar la comunicació dels suggeriments de les grans empreses a la Direcció General de Tributs, no troba cap inconvenient en què així es produïsca.
Respecte al projecte de reforma de la Llei de Societats de Capital, assenyala que és un projecte que no ha sigut impulsat pel nostre Ministeri.
A continuació intervé el representant de Vodafone, D. Javier Viloria Gutiérrez, que manifesta que en la seua opinió el Fòrum de Grans Empreses pot participar d'alguna forma dins del sistema normatiu, aclarint criteris i mecanismes perquè les normes siguen viables i tinguen sentit.
El Director General respon assenyalant que tindre tot en compte i que transmetrà els dos missatges: per una part que les grans empreses sol·liciten participar en les fases prèvies dels projectes normatius i per una altra que el curs adequat per a realitzar esta tasca és precisament el Fòrum de Grans Empreses.
3. Aprovació de l'acta de la reunió celebrada el dia 29 d'octubre de 2013
D. Rufino de la Rosa Cordón, Director del Departament de Gestió Tributària, assenyala que l'acta de la 7a sessió del Ple del Fòrum es va remetre als integrants del mateix i afegix que no havent-se rebut observacions, i si no les hi haguera en este moment, quedaria definitivament aprovada. Al no realitzar-se cap observació pels estos, D. Ángel Rodríguez Rodríguez, titular de la Secretaria Tècnica del Fòrum de Grans Empreses, declara aprovada definitivament l'acta de la sessió plenària del dia 29 d'octubre de 2013.
4. Conclusions rellevants dels diferents Grups de Treball del Fòrum
a) Grup de Treball d'Anàlisi i Racionalització de les Carregues Fiscals Indirectes.
D. Rufino de la Rosa Cordón cedix la paraula a D. Luis María Sánchez González, Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària, que indica que el Grup de Treball és de gran importància per a les empreses i per a l'Agència Tributària i assenyala que al si del mateix es van aprovar des de 2009 fins 2012 un total de quaranta-quatre mesures i es van arribar a implantar fins un total de 31 d'elles. Per això creï que es tracta d'un Grup que ha de seguir existint. En este sentit afegix que la reunió del passat 4 de juny va anar força productiva i en ella es van abordar bàsicament els següents assumptes:
- Qüestiones relatives als models 193 (Retencions de Rendiments de Capital Mobiliari) i 196 (Resum Anual de Rendiments de Capital Mobiliari), que sense prejudici de la seua anàlisi prèvia, van anar valorades de forma positiva per l'Agència Tributària.
- Determinades simplificacions dels models 303 i 390, que no es considera adequat portar-les a cap en el moment actual per qüestiones de control.
- Millores en la Sede Electrònica relatives a la gestió dels pagaments de deutes, que es duran a terme com més prompte millor per part de l'Agència Tributària desvinculant el procés de pagament del procés de notificacions.
- Possibilitat d'obtindre en bloc les notificacions pendents. En este punt es va posar de manifest la tasca tan important que en esta matèria realitza CORREUS i es va informar de què per part de l'Agència Tributària s'avançarà tècnicament en la millora de la identificació de les notificacions quan la seua descàrrega és massiva de manera que això permeta a les empreses una millor distribució de les mateixes entre les seues diferents àrees de treball.
- Millora en la identificació dels conceptes de les cartes de pagament i de les provisions de constrenyiment. L'Agència Tributària va informar que es treballarà en això.
- Sol·licitud de limitar l'obligació dels retenidors d'expedir certificació de les retencions del treball a aquells casos en què el sol·licite el treballador. O bé que siga suficient penjar estes certificacions en la intranet corporativa. Esta mesura precisa una modificació normativa, pel que ha de ser valorada per la Direcció General de Tributs.
- Proposta relativa al Règim Especial del Criteri de Caixa. Se sol·licita que qui opte al règim el comunique formalment al destinatari (Igualment la renuncia o la impossibilitat d'aplicar el Règim). Això en lloc de que els destinataris revisen cada factura rebuda per si inclou la menció del “Règim del Criteri de Caixa”. Es va plantejar també la possibilitat que hi haguera una especie de cense. Va haver-hi molt debat però realment no es va arribar a una posició única per part de les empreses. Pel que per part de l'Agència Tributària es considera que de moment és necessari aclarir la proposta.
- Problemàtica de les factures rectificatives i dels costos de les reclamacions necessàries per a obtindre el justificant necessari per a la rectificació de les bases. Es va comunicar que s'avaluaria per la Direcció General de Tributs.
- Qüestiones relatives a les operacions vinculades, sobre les quals es va decidir tractar una vegada que isquera a la llum la reforma tributària.
b) Grup de Treball d'Impostos Especials.
D. Rufino de la Rosa Cordón cedix la paraula a D.a Pilar Jurado Borrego, Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials, que assenyala en primer lloc que este Grup de Treball va nàixer com un grup arrencat del Grup de Treball d'Anàlisi i Racionalització de les Carregues Fiscals Indirectes i que en ell estan participant hui dia sis empreses de les que estan representades en el Fòrum més una empresa signant del Codi de Bones Pràctiques Tributàries (CLH). Afegix que des de l'última reunió del ple s'han celebrat dos reunions al si del grup: una el desembre de 2013 i una altra el juny de 2014. Els temes principals abordats en les mateixes han sigut els següents:
- Problemàtica derivada de la implantació del sistema electrònic d'envie de documents de circulació. A l'establir-se este model electrònic s'han produït les lògiques incidències, que les empreses han comentat en les reunions i que s'han solucionat realitzant els ajustaments necessaris.
- Qüestiones relatives a l'Impost sobre l'Electricitat. Per una part pel que fa al model 513, s'han debatut en les reunions alguns problemes d'interpretació, posant-se de manifest que s'han de precisar millor els continguts del model. L'experiència que es té en el Departament de Duanes és que les obligacions derivades d'esta imposició recauen sobre sectors molt concrets però afecten a un grup molt gran de contribuents, pel que tenint tot això en compte s'ha decidit adaptar el model a esta realitat. D'altra banda, i seguint amb l'Impost sobre l'Electricitat, s'han hagut de realitzar precisions pràctiques en relació amb l'exempció parcial del mateix per a la qual cosa han sigut molt útils els comentaris que les empreses han exposat al si del Grup de Treball.
- Impost sobre el Valor de la Producció de l'Energia Elèctrica. La gestió d'este impost fa necessària una informació que no sempre prové del propi subjecte passiu, sinó que és una informació que es tramita a través de declaracions informatives, amb la corresponent problemàtica que es deriva d'això.
- Gestió de les devolucions de l'Impost sobre les Vendes de Determinats Hidrocarburs (conegut com cèntim sanitari).
c) Grup de Treball de Relació Cooperativa.
D. Rufino de la Rosa Cordón cedix la paraula a D. Ignacio Huidobro Arreba, Delegat Central de Grans Contribuents, que assenyala que hui dia existixen diversos procediments de comprovació, tots a posteriori, que presenten algunes limitacions i pot que en algun cas generen conflictivitat, que també es produïx pel fet que les empreses es troben immerses en un procés d'internacionalització que té una repercussió directa en l'activitat desenvolupada per l'Agència Tributària. Afegix que tenint en compte tot això, en el Grup de Treball de Relació Cooperativa el que té sentit és marcar unes pautes de transformació d'esta realitat, de manera que en relació amb determinades operacions de transcendència, es puga aconseguir una detecció primerenca dels problemes i dels assumptes que cal tractar, així com de tot allò que puga reduir la conflictivitat. Açò és l'han de ser els principis generals de funcionament del grup de treball i cap on cal anar.
Per a fer d'això una realitat l'Agència Tributària ha emprés una important tasca de comunicació interna. Mostra d'això ha sigut la jornada dirigida a tota la Delegació Central amb les idees principals d'insistir en l'aplicació del Codi de Bones Pràctiques Tributàries i d'informar fil per randa sobre el document de conclusions del model relació cooperativa i de les vies d'evolució cap un model més cooperatiu. D'altra banda, en estes tasques de formació i de comunicació interna, es realitzaran unes jornades el mes de setembre en les que participaran representants d'administracions tributàries de països com Holanda i el Regne Unit, i també empreses i intermediaris, amb la idea d'anar coneixent l'aplicació pràctica de models de relació cooperativa avançada, així com d'experiències intermedies de països que encara estan plantejant-se els termes en els que duran a terme el model de relació cooperativa. Tot això amb la idea de rebre el millor i adaptar-ho a la nostra idiosincràsia. És en esta línia en la que esperem, també dins del Grup de Treball, compartir experiències i aclarir el que ha d'incorporar-se al model, fonamentalment, rebent orientacions de les empreses amb experiència d'aplicació de models corporatius en uns altres països.
Continua assenyalant que per a seguir avançant en el model convé realitzar una anàlisi dins del Grup dels intruments dels que ja disposem, com per exemple dels acords previs de valoració, en els seus diferents àmbits i afegix que per part de l'Agència Tributària es valoraran determinades solucions comunes d'aplicació de les normes tributàries en relació amb fets i operacions que utilitzen les empreses. També en el Grup de Treball s'estudiaran possibles pràctiques o tràmits de col·laboració per a evitar la conflictivitat a desenvolupar dins dels procediments de comprovació.
5. Pròxima convocatòria: dates i temes a tractar
D. Rufino de la Rosa Cordón manifesta que es manté el compromís de convocar el pròxim ple del Fòrum de Grans Empreses dins del segon semestre de 2014, ja que la voluntat és la de realitzar este tipus de reunions dos vegades a l'any.
6. Altres consideracions, precs i preguntes
D. Rufino de la Rosa Cordón s'adreça als estos per si desitgen exposar alguna qüestió més o formular alguna pregunta.
Al no realitzar-se cap observació pels assistents al ple i no quedant més temes que tractar, s'alça la sessió agraint a totes la seua presència i participació en la reunió.
EL SECRETARI TÈCNIC
ÁNGEL RODRÍGUEZ RODRÍGUEZ
Vº Bº
EL VICEPRESIDENT DEL FÒRUM
SANTIAGO MENÉNDEZ MENÉNDEZ