Acta de la reunió
Fòrum de Grans Empreses
ACTA PLE 2/2015
ACTA DE LA REUNIÓ DEL PLE DEL FÒRUM DE GRANS EMPRESES
CELEBRADA EL 2 DE NOVEMBRE DE 2015
President
President de l'Agència Estatal d'Administració Tributària - secretari de l'Estat d'Hisenda
Miguel Ferre Navarrete
Vicepresident del Fòrum de Grans Empreses
Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D. Santiago Menéndez Menéndez
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària
D. Luis María Sánchez González
Director del Departament de Gestió Tributària
D. Rufino de la Rosa Cordón
Directora del Departament de Recaptació
D.a Soledad García López
Delegat Central de Grans Contribuents
D. Ignacio Huidobro Arreba
Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials
D.a Pilar Jurado Borrego
Membres en representació de les Grans Empreses
ACERINOX
Secretari General
D. Luis Gimeno Valledor
ACS
Cap del Departament Fiscal Corporatiu
D. José Miguel Moreno Pérez
AMADEUS IT HOLDING
Vicesecretari del Consell d'Administració
D. Jacinto Esclapés Díaz
BANC SANTANDER
Director General
D. César Ortega Gómez
Assessora Fiscal
D.a Carmen Alonso Peña
BANKIA
Director d'Assessoria Fiscal
D. Javier Mª Tello Bellosillo
BBVA
Departament Fiscal
D. Alberto Marzal Cervantes
LA CAIXA
Director Assessoria Fiscal
D. Manuel Alfonso García Rodríguez
CEPSA
Director Fiscal
D. Alberto Martín Moreno
COFARES
Assessor Consell Rector
D. Luis Valdeolmos González
EL CORTE INGLÉS
Adjunta a la Gerència
D.a Pilar Fernández Medina
ENDESA
Responsable d'Assumptes Fiscals
D.a María Muñoz Viejo
FCC
Director de l'Àrea Fiscal
D. Daniel Gómez-Olano González
GAS NATURAL FENOSA
Director de Fiscalitat
D. Jaume Menéndez Fernández
GENERALI ESPANYA
Conseller Delegat
D. Felix Bonet Sánchez
IBERDROLA
Departament Assessoria Fiscal
D. José Luis Jiménez Martínez
IBERIA
Subdirector de Fiscal i Consolidació
D. José Luis Álvarez Ánderson
INDITEX
Director del Departament Fiscal
D. Andrés Sánchez Iglesias
MAPFRE
Director d'Assessoria Fiscal
D. Antonio Lafuente González de Suso
MERCADONA
Gerent Fiscal d'IVA
D. Francisco Muñoz Puig
NORFIN HOLDER
Director Fiscal
D. José Antonio Gibello Saiz
RENAULT ESPAÑA
Director Assumptes Fiscals i Duaners
D. Felix Ruiz Madarro
REPSOL
Directora d'Impostos Indirectes i Duaners
D.a Isabel Martínez Gil
SEAT
Director d'Impostos
D. Francisco Javier Baulenas Setó
SIEMENS
Directora d'Impostos
D.a Ana Mª Moreda Galante
TELEFÓNICA
Director Fiscal
D. Ángel Martín Gómez
VODAFONE
Director d'Assessoria Fiscal
D. Javier Viloria Gutiérrez
Secretaria Tècnica del Fòrum de Grans Empreses
Secretaria Tècnica
D. Ángel Rodríguez Rodríguez
Madrid, 2 de novembre de 2015, se celebra l'onzena sessió plenària del Fòrum de Grans Empreses, assistint les persones ressenyades, i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
-
Obertura de la sessió
-
Aprovació de l'acta de la reunió celebrada el dia 24 de juny de 2015
-
Fòrum de Grans Empreses: situació actual
-
Resultats dels grups de treball
-
Conclusions del grup de treball de Relació Cooperativa
-
Pròxima convocatòria
-
Altres consideracions, precs i preguntes
1. Obertura de la sessió
Obri la sessió el secretari de l'Estat d'Hisenda i president de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, D. Miguel Ferre Navarrete, que dóna la benvinguda als assistents i els agraïx la seua presència i, especialment, a D.a Carmen Alonso Peña, nova Col·laboradora de la Secretaria Tècnica del Fòrum, oferint-li tot el suport dels estos. Així mateix, agraïx el seu treball i esforç a D. Ángel Martín Gómez, qui, des de l'octubre de 2011, venia desenvolupant les funcions.
2. Aprovació de l'acta de la reunió celebrada el dia 24 de juny de 2015
El president cedix la paraula al titular de la Secretaria Tècnica del Fòrum, D. Ángel Rodríguez Rodríguez, que assenyala que l'acta de la 10a sessió del Ple del Fòrum es va remetre als integrants del mateix i afegix que no havent-se rebut observacions i, si no les hi haguera en este moment, quedaria definitivament aprovada. Al no realitzar-se cap observació pels estos, declara aprovada definitivament l'acta de la sessió plenària del dia 24 de juny de 2015.
3. Fòrum de Grans Empreses: Situació actual
El president cedix la paraula al Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, D. Santiago Menéndez Menéndez, qui exposa breument els treballs realitzats en els diferents Grups de Treball durant el segon semestre de 2015.
Grup de Treball del Projecte SII (Subministrament Immediat d'Informació)
El Director de l'Agència assenyala que el Grup de Treball s'ha reunit en una ocasió durant el segon semestre de 2015 i que els temes tractats es van centrar en delimitar la informació a remetre en casos especials, que pogueren exigir un tractament singular. En concret, s'han analitzat situacions relatives al tractament de les factures rectificatives, qüestiones específiques del règim especial de les agències de viatges i dels descomptes a clients sense vinculació amb una operació concreta, operacions amb inversió del subjecte passiu, data d'inici del còmput del termini de remissió de la informació pel que fa a les factures rebudes i les expedides per tercers i, en el cas de les exportacions, s'ha determinat que la factura de venda s'identifique amb una clau d'operació d'exportació.
Grup de Treball d'Anàlisi de la normativa tributària i Reducció de la Conflictivitat
El Director indica les qüestiones més rellevants que han sigut analitzades al si d'este Grup de Treball, que ha mantingut una reunió durant este semestre:
-
Deduïbilitat de les pèrdues per deteriorament de l'immobilitzat material amortitzable.
-
Qüestiones relatives a la documentació sobre entitats i operacions vinculades.
-
No deduïbilitat de despeses generades per entrega d'accions de la societat matriu a treballadors de la filial.
-
Valoració de la renda en especie derivada de l'ús de vehicles automòbils.
-
Qüestiones procedimentals relacionades amb l'adoctrina dels actes propis.
Grup de Treball d'Impostos Especials
Assenyala el Director que este Grup de Treball s'ha reunit en una ocasió durant el segon semestre de 2015, sent les qüestiones debatudes les següents:
-
Obligacions formals de les refineries: s'ha proposat la possibilitat que la gestió dels llibres registre s'haja d'efectuar a través de la Sede electrònica de l'AEAT.
-
Exempció en l'Impost sobre l'Electricitat per a l'energia elèctrica destinada a la producció, distribució i transporte d'electricitat: s'ha informat sobre la modificació de l'article 94.7 de la Llei d'Impostos Especials en el Projecte de llei de pressupostos generals de l'Estat per a l'any 2016.
-
Tractament fiscal en l'Impost sobre l'Electricitat de l'autoconsum, dins del marc del Reial decret 900/2015, de 9 d'octubre, pel qual es regulen les condicions administratives, tècniques i econòmiques de les modalitats de subministraments d'energia elèctrica amb autoconsum i de producció amb autoconsum.
Grup de Treball de Relació Cooperativa
El Director posa de manifest els avanços aconseguits per a ambdues parts en esta matèria. Exposa que el Grup de Treball s'ha reunit en una ocasió, però que s'han mantingut diversos contactes per tal de consensuar el document que se sotmetrà a l'aprovació d'este Ple. Exposa que l'objectiu d'este document és avançar en el compliment cooperatiu a partir de les directrius que recull el Codi de Bones Pràctiques Tributàries. A este fi, s'han fixat una sèrie de conductes de compliment del mateix i s'ha establit un mecanisme de seguiment i valoració d'estes conductes, així com les mesures a adoptar en cas d'observança / inobservança de les recomanacions del Codi. Igualment, s'han reforçat les bones pràctiques de transparència fiscal i les labors relatives a la difusió i publicació dels compromisos adquirits entre les empreses i l'Agència Tributària.
El president del Fòrum pren la paraula i manifesta el seu total acord amb la valoració de la situació realitzada pel Director General. Seguidament obri un alterne de paraula i, no havent-hi intervencions, el president va donant pas als diferents ponents que dedicaran les seues intervencions a exposar les conclusions dels diferents Grups de Treball.
4. Resultats dels grups de treball
Grup de Treball del Projecte SII (Subministrament Immediat d'Informació)
D. Rufino de la Rosa Cordón, Director del Departament de Gestió Tributària, assenyala que una part fonamental del treball del Grup ha sigut analitzar les incidències relatives al subministrament de la informació de les factures rectificatives per tal d'aconseguir que “encaixen” en els processos informàtics de les empreses, amb subjecció al Reglament de facturació.
Pel que fa a la prova pilote del projecte que començarà el 2016, el Director del Departament de Gestió Tributària assenyala que el Departament d'Informàtica Tributària ha desenvolupat un entorn de proves perquè les empreses puguen analitzar si els seus desenvolupaments informàtics estan funcionant correctament. A més, atenent la petició realitzada per diverses empreses en el sentit que aquelles que ja hagueren desenvolupat suficientment els seus sistemes informàtics no hagueren d'esperar a l'1 de gener de 2017 per a iniciar el subministrament d'informació, D. Rufino comenta que s'espera que a finals d'any, no amb caràcter obligatori, les empreses que així el desitgen puguen començar a subministrar la informació.
Respecte de les exportacions, assenyala el Director que en el Projecte de Reial decret per a la modernització, millora i impuls de l'ús de mitjans electrònics en la gestió de l'impost sobre el valor afegit, que es va sotmetre a informació pública el passat 31 de juliol i que actualment està pendent de l'informe del Consell d'Estat, es recull que la informació a subministrar seran les dades de la factura i no els del DUA.
També manifesta D. Rufino que està pendent d'ultimar-se un document amb les validacions dels registres de facturació sol·licitada per les empreses de programa, amb les que l'Agència Tributària ha mantingut una reunió.
Finalment, D. Rufino manifesta que, ja que per part de les empreses s'ha assenyalat que un dels elements del Projecte SII que introduïx majors dificultats és l'eliminació de l'assentament resum en els tiquets simplificats, per part de l'Agència Tributària s'ha decidit establir una flexibilització inicial, de manera que es facilite a les empreses emprendre el projecte.
Grup de Treball d'Anàlisi de la normativa tributària i Reducció de la Conflictivitat
D. Luis María Sánchez González, Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària, comenta en primer lloc que el Grup de Treball s'ha reunit en una ocasió en este segon semestre, amb una àmplia participació tant per part de les empreses com de l'Administració Tributària. Afegix que en l'última reunió de Ple d'este Fòrum es va sol·licitar a les empreses que remeteren a l'Agència Tributària un document amb les qüestiones que consideraren d'interés analitzar en el Grup de Treball. En este sentit, en la reunió es va debatre sobre qüestiones molt variades. En concret, es va tractar el tema de la deduïbilitat de les pèrdues per deteriorament en l'amortització de l'immobilitzat material i es va plantejar la possibilitat de realitzar una consulta a la Direcció General de Tributs.
La següent qüestió objecte d'estudi del Grup de Treball va anar el contingut final del CbC Report, incorporado ya a nuestra normativa mediante la Ley 27/2014, del Impuesto sobre Sociedades, y desarrollado por su Reglamento, y que está recogido como uno de los resultados más importantes de la acción 13 de BEPS. Indica que les empreses van insistir en la confecció per part de l'Administració d'una ordre ministerial on es concretaren tant el contingut de l'intercanvi d'informació com els procediments.
En este tema, el Director del Departament d'Inspecció assenyala que és probable que l'Ordre isca al llarg de 2016, una vegada que es vaja tenint informació sobre l'evolució de l'actuació en esta matèria de les diferents jurisdiccions. A més, indica també que en la reunió del Grup es va posar de manifest la conveniència de què l'ordre ministerial servisca per a clarificar els conceptes recollits en l'articulat del Reglament i que requerixen un major desenvolupament. A este fi se'n va recordar que les empreses elaborarien un document que recollira les qüestiones que consideraren més dubtoses o necessària la seua clarificació.
Continua el Director del Departament d'Inspecció assenyalant que també es van tractar en la reunió qüestiones més concretes:
-
En relació amb la no deduïbilitat en determinats supòsits de les despeses generades per entrega d'accions de la societat matriu a treballadors de la filial, el Delegat Central de Grans Contribuents va manifestar que esta regularització no s'havia produït amb caràcter general i només s'havia dut a terme en situacions molt concretes i no habituals, en les que s'havia detectat fonamentalment la falta d'un suport o suport documental adequat.
-
En relació amb la valoració de la renda en especie derivada de l'ús de vehicles automòbils per a fins privats, es va assenyalar que existix una presumpció, recollida en la Llei de l'IVA, d'afectació a l'activitat empresarial o professional del 50%, i que de moment no està prevista cap modificació normativa. A més es va recordar que hi ha la possibilitat de què l'Agència Tributària, amb prèvia solicitud, dicteu un acord previ de valoració respecte de les retribucions en especie.
-
Respecte de les modificacions introduïdes en la Llei general tributària, fonamentalment en els articles 66 bis i 115, es van realitzar els següents aclariments: l'adoctrina d'actes propis vincula a l'Administració, sempre que no s'estiga vulnerant el principi de legalitat. L'Administració intenta respectar sempre el precedent administratiu, no modificant qualificacions realitzades anteriorment, fora que no hagen sigut correctes per existir circumstàncies desconegudes en el moment previ, cas en què es motivarien adequadament les propostes de liquidació. Qüestió diferent és la possibilitat de la comprovació de fets generats en exercicis prescrits però que tenen incidència en exercicis no prescrits, on la tasca de l'Administració consistix en analitzar en el moment actual les conseqüències d'una operació realitzada en el passat, respecte de la qual no es va produir qualificació. Es va proposar elaborar un document que clarificara el tema de l'adoctrina dels actes propis, recollint les observacions de les empreses.
Grup de Treball d'Impostos Especials
D. a Pilar Jurado Borrego, Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials, exposa que en este segon semestre el Grup s'ha reunit en una ocasió i els assumptes tractats van anar els següents:
-
En relació amb el sector dels hidrocarburs es van analitzar, per a seu millora i actualització, les obligacions formals de les refineries i, compartint la mateixa filosofia del projecte SII, es va proposar començar a treballar per l'estudi d'un procediment que permetera substituir el sistema actual de comunicació per un sistema normalitzat a través de la Sede electrònica de l'Agència Tributària.
-
Pel que fa al sector elèctric es va informar de l'última modificació de l'Impost sobre l'Electricitat que va entrar en vigor el passat 1 de gener de 2015 i que suposa que este impost recaiga sobre el consum. Els dubtes que es van plantejar van quedar resoltes sobre la base de la interpretació de la Direcció General de Tributs de l'article 94.7 de la Llei d'Impostos Especials, pel que fa a l'exempció en l'Impost sobre l'Electricitat per a l'energia elèctrica destinada a la producció, distribució i transporte d'electricitat, en el sentit que la mateixa va dirigida a les empreses que tenen generació pròpia i no a les que estiguen comprant electricitat a unes altres. D'altra banda, també es va intentar la interrelació entre la regulació que de l'autoconsum es fa en el Reial decret 900/2015, de 9 d'octubre, i l'aplicació de l'exempció, per a la qual cosa novament cal remetre's a l'article 94. Finalment, també es van plantejar per part de les empreses dubtes de caràcter gestor i censal perquè el Grup les estudie.
A continuació el president obri un alterne d'intervencions perquè els representants de les empreses membres del Fòrum puguen realitzar els comentaris que consideren oportuns i no realitzant-se cap, dóna pas al punt següent de l'ordre del dia i cedix la paraula a D. Ignacio Huidobro Arreba, Delegat Central de Grans Contribuents.
5. Conclusions del grup de treball de Relació Cooperativa
Comença D. Ignacio Huidobro fent un breu apunt sobre la gestació del document de “Conclusions del grup de treball de Relació Cooperativa ”: el juny de 2014 l'Agència Tributària va presentar al Grup un document amb 34 propostes encaminades a analitzar el grau de compliment del Codi de Bones Pràctiques, les conseqüències de l'observança o inobservança del Codi i a reforçar les majors exigències de transparència d'informació i bona governança fiscal. Des d'aleshores, el Grup de Treball ha tingut cinc reunions i va tindre ocasió de presentar el document en l'anterior sessió del ple del Fòrum per al seu comentari. Després, novament el document va anar remés al Grup de Treball per a observacions, produint-se un acord sobre el mateix a finals del mes d'octubre.
El punt de partida per a l'elaboració del document era que el Codi de Bones Pràctiques Tributàries ha sigut un intrument eficaç de millora en la relació entre l'Agència Tributària i les empreses. No obstant això, s'apreciava la necessitat d'abordar, de manera voluntària, accions dirigides a produir avanços en la seua implantació i desenvolupament, en línia amb les mateixes claus adoptades en uns altres codis de conducta i, en concret, en el Codi de Bones Pràctiques de les Societats Cotitzades.
Continua el Delegat Central explicant que les conclusions del Grup de Treball tenen tres línies de treball: la primera, el seguiment i valoració de les conductes de compliment del Codi, on s'ha determinat un catàleg de conductes de l'Agència Tributària i de les empreses, així com unes pràctiques de seguiment i avaluació permanent durant el desenvolupament i a la finalització dels procediments i, també, el tractament dels supòsits d'observança i inobservança del Codi dins del procediment d'inspecció, per ser este el més significatiu i el de major durada. En una segona línia es produïx un reforçament de les bones pràctiques de transparència fiscal empresarial, i la tercera línia de treball consistix en una sèrie compromisos de reforçament del Codi.
D. Ignacio Huidobro assenyala que, quant al catàleg de conductes de compliment del Codi per part de les empreses, cal destacar que: l'estratègia fiscal de l'entitat estiga aprovada pel Consell d'Administració i siga coneguda per tots els directius de la mateixa; que existisca una política de gestió de riscos i contemple mesures per a mitigar-los; que l'empresa no haja utilitzat estructures de caràcter opac o que utilitze sistemes d'informació i control intern dels riscos fiscals, integrats en els sistemes generals de control intern de la mateixa. A més, una altra conducta rellevant és que a l'inici dels procediments l'empresa oferisca informació del seu negoci i del seu comportament fiscal.
Manifesta que, quant al catàleg de conductes de l'Agència Tributària, cal destacar les següents: l'establiment d'un canal de comunicació per a exhibir els criteris administratius i jurisprudencials utilitzats, que l'Agència Tributària en les seues actuacions procurarà tindre en compte estos criteris en els termes prevists en l'apartat 2.1. del Codi de Bones Pràctiques Tributàries; informarà les empreses com més prompte millor els fets susceptibles de regularització, facilitant amb això l'adequada discussió de les mateixes durant les actuacions inspectores i establint en cada cas la fórmula de comunicació amb l'empresa més adequada per a assegurar esta circumstància.
Així mateix, el document recull unes pràctiques de seguiment i avaluació. En primer lloc, existeix la possibilitat de sol·licitar l'avaluació del compliment del Codi durant el procediment i a la finalització del mateix. En l'avaluació hauran de participar, amb caràcter general, el responsable fiscal de l'empresa, el Cap de la Dependència de Control Tributari i Duaner o el Cap de la Dependència d'Inspecció afectada i, si escau, l'Inspector En cap corresponent i el Cap de l'Equip o Unitat que haja estat actuant. Quant al tractament dels supòsits d'observança / inobservança, es recull en el document que l'AEAT i les empreses podran acordar deixar constància de la valoració del compliment del Codi en l'àmbit dels procediments d'aplicació dels tributs. En cas d'inobservança del Codi en el procediment inspector, es durà a terme una anàlisi en l'àmbit de la DCGC o de la Delegació especial, amb la participació del Cap de la Dependència de Control Tributari i Duaner o de la Dependència d'Inspecció afectada, així com del Delegat Central o Especial i el representant de l'empresa i, si persistira la inobservança, existeix la possibilitat de què el Director General de l'Agència Tributària informe al Consell d'Administració d'esta circumstància.
De la mateixa manera, en cas d'inobservança per part de l'AEAT, l'empresa podrà sol·licitar al Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària que s'adopten les mesures pertinents per a procurar que es reparen els seus efectes. Així mateix, el document establix que l'Agència Tributària i les empreses informaran, com a mínim una vegada l'any, a la Comissió de Seguiment del CBPT dels casos i de la tipologia de conductes que podrien ser considerats com inobservances de les recomanacions del Codi.
Quant al reforçament de les bones pràctiques de transparència fiscal empresarial, manifesta el Delegat Central que es tracta de propiciar un prompte coneixement i avaluació mútua de la política fiscal i de gestió de riscos fiscals per part de les empreses, anticipant l'anàlisi del seu comportament. L'objectiu és que l'empresa oferisca informació, preferentment amb anterioritat a la finalització del termini reglamentari de presentació de les declaracions en la mesura en què estiga disponible, sobre els següents aspectes: presència en paradisos fiscals i la seua explicació; esquemes de tributació internacional del grup fent referència al finançament, als intangibles i als management fees, así como al grado de congruencia con los principios de las acciones BEPS de la OCDE; cambios significativos en las estructuras holding y subholding; explicació de les operacions societàries més significatives; política fiscal del grup aprovada pels òrgans de govern; catàleg d'operacions a sotmetre al Consell d'Administració; menció del compliment fiscal en l'Informe de Gestió o Informe integrat de l'entitat; etc. A més, cada empresa i l'AEAT, de mutu acord, establiran el contingut i la forma de subministrar esta informació.
Finalment, el Delegat Central assenyala que l'última part del document de conclusions recull altres compromisos de reforce del compliment del Codi, entre els quals destaca: difusió per part de l'Agència Tributària dels criteris generals aplicats en els procediments de control; establiment d'un format estandarditzat per a l'aportació de documentació; adopció per l'AEAT d'accions periòdiques de comunicació interna per a difondre els compromisos del Codi; organització de trobades periòdics amb les empreses i inclusió en la Memòria Anual d'Activitats de l'Agència tributària d'un apartat dedicat a les accions dutes a terme en matèria de relació cooperativa.
El president del Fòrum pren la paraula i destaca la importància del document, que espera que marque la relació futura entre les empreses i l'Agència Tributària i reforceu el paper de la Comissió de Seguiment del CBPT. Comenta també que el document compta amb la conformitat d'este Fòrum i que es publicarà en la pàgina web de l'Agència Tributària. Seguidament, obri un alterne d'intervencions perquè els representants de les empreses puguen realitzar els comentaris que consideren oportuns.
Intervé en primer lloc D. Jaume Menéndez Fernández, Director de Fiscalitat de Gas Natural, i exposa que espera que els treballs del Grup tinguen continuïtat i que un dels punts en els que cal treballar és en el de la seguretat jurídica des de l'inici d'una operació, sense haver d'esperar a una resolució de la Direcció General de Tributs, ja que els temps d'una empresa i els de l'Administració Tributària no són els mateixos.
D. Miguel Ferre manifesta que està d'acord, i comenta el cas de Repsol com exemple de relació cooperativa. Repsol, amb anterioritat a una determinada estructuració d'operacions, va plantejar a la Delegació Central de Grans Contribuents el model de negoci a fi que els actuaris entengueren la solució fiscal que havien adoptat. Afegix el president que este és l'enfocament, el control preventiu en lloc del control a posteriori.
A continuació demana la paraula D.a Carmen Alonso Peña, Assessora Fiscal del Banco de Santander i col·laboradora de la Secretaria Tècnica, qui, després d'agrair les paraules del president i dels membres del Fòrum, proposa que per part de les empreses cal fer arribar estos principis i este catàleg de conductes a totes les àrees afectades, que no és només la fiscal, i, per part de l'Agència Tributària, sol·licita major celeritat i que les conclusions es transmeten a tots els nivells de l'Administració.
En relació amb el Grup de Treball d'Impostos Especials D.a Carmen Alonso va manifestar que de la reunió a la que va assistir el mes d'octubre passat li va paréixer molt eficient la mecànica de treball i el clima establit entre els membres del mateix. Així mateix, pel que fa al Grup de Treball d'Anàlisi de la normativa tributària i Reducció de la conflictivitat, apunta que està d'acord amb el Director General en què s'ha produït un avanç molt positiu. Continua confirmant la seua voluntat a confeccionar i coordinar els documents als que s'han compromés les empreses en les reunions dels diferents Grups de Treball.
Pren la paraula D. Miguel Ferre per a agrair a Carmen Alonso la seua incorporació com a col·laboradora de la Secretaria Tècnica del Fòrum. També expressa la firme voluntat de l'Administració de què les idees recollides en el document de conclusions siguen conegudes i incorporades en totes les seues actuacions, encara que al tractar-se d'un canvi cultural porta un temps la seua translació.
A continuació demana la paraula D. Jacinto Esclapés Díaz, Vicesecretari del Consell d'Administració d'Amadeus It Holding, i pregunta si l'Administració té capacitat per a acordar amb cadascuna de les empreses adherides al Codi de Bones Pràctiques Tributàries el tipus de procediment per al subministrament d'informació i en quin exercici s'emportarà a la pràctica.
Pren la paraula D. Ignacio Huidobro Arreba i manifesta que l'Agència Tributària està en condicions d'acordar el procediment d'intercanvi d'informació abans de la presentació de l'impost de societats, que serà el juliol de 2016, amb aquelles empreses que, voluntàriament, així el decidisquen.
Seguidament demana la paraula D. Luis Gimeno Valledor, secretari General d'Acerinox, qui expressa que la posada en marxa del contingut del document de conclusions li pareix un poc desitjable i que, a més, es puga fer com més prompte per tal d'incloure'l en el pròxim informe anual de govern corporatiu.
Pren la paraula el Delegat Central i manifesta que en la lletra “H” de l'informe anual corporatiu es recull expressament l'adhesió al Codi de Bones Pràctiques i pot enriquir-se amb quant l'empresa vulga manifestar respecte del seu comportament en esta matèria.
A continuació demana la paraula D. Daniel Gómez-Olano, Director de l'Àrea Fiscal de FCC, i després de valorar positivament el document de Conclusions del Grup de Treball de Relació Cooperativa, manifesta que no acaba de veure concretat expressament en este document la manera com l'Administració tributària procuraria garantir una major i efectiva seguretat jurídica als contribuents, en justa reciprocitat a l'exercici de transparència tributària i bona fe d'estos. Considera que esta formalització expressa dels beneficis del model de relació cooperativa permetria explicar millor els seus beneficis als respectius Consells d'Administració de les empreses. Així mateix, destaca la importància de poder comptar en les relacions amb l'Agència Tributària amb un interlocutor que realment conega l'empresa i faça de mediador en determinades situacions, en línia amb el previst per alguns models de relació cooperativa adoptats per països del nostre entorn.
D. Miguel Ferre manifesta que este és un tema de subscripció voluntària però, que més enllà del valor reputacional, permet tindre una visió anticipada dels possibles riscos i, amb això, reduir la conflictivitat, qüestió que li pareix un bon argumente que exposar davant els Consells d'Administració. Manifesta que la relació cooperativa es basa en la bona fe i és fàcilment entenedor que l'Agència Tributària no destinarà els escassos recursos amb els que compte a tornar a analitzar actuacions estudiades prèviament.
Pel que fa al cas D. Ignacio Huidobro exposa que ell sí que veu un benefici clar en la relació cooperativa, de la qual clau residix en el fet de tindre la possibilitat d'analitzar conjuntament amb l'empresa, de manera preventiva, el comportament fiscal de la mateixa, la qual cosa tindrà conseqüències en la planificació i, per suposat, no implica que existisca sempre acord.
A continuació pren la paraula el Director General de l'AEAT i comenta que creï que s'ha avançat força establint mecanismes que milloren la relació cooperativa. No obstant això, afegix, és necessari seguir avançant en esta matèria i que les empreses adquirisquen confiança en l'actuació de l'Administració. Per això és necessari que l'Administració establisca criteris clars i els coordine, que aporten a les empreses seguretat no només jurídica, sinó també des del punt de vista del funcionament de la pròpia organització. Finalment assenyala que l'Administració té la voluntat inequívoca d'avançar en esta matèria.
Demana la paraula D. Alberto Martín Moreno, Director Fiscal de CEPSA, qui manifesta que valora molt positivament el document de conclusions però que troba a faltar una major concreció de les regles en cas d'incompliment i, en relació amb el tema de la seguretat jurídica, assenyala que hauria sigut una bona ocasió per a garantir un cert accés per part de les empreses a la Direcció General de Tributs. L'experiència de CEPSA és que la Inspecció té els seus criteris i, en paral·lel, la Direcció General de Tributs té d'altres diferents.
Pel que fa al cas el Delegat Central assenyala que l'apartat A.2.1) del document, on es recull el catàleg de conductes de compliment per part de l'AEAT en l'àmbit de procediment general, diu textualment que “L'AEAT en les seues actuacions ha procurat que es tingueren en compte els precedents administratius i ha aplicat els criteris administratius i jurisprudencials en les seues actuacions, en els termes de l'Apartat 2.1 del Codi”, i que en este apartat del Codi s'establix que l'Agència Tributària està obligada en cas de dubte i en absència d'adoctrina a sol·licitar informe a la Direcció General de Tributs.
Intervé el president i indica que l'accés a l'òrgan que segons la llei té la facultat d'interpretar la norma està incorporat en el document i que no li veu sentit a què siga un interlocutor quan del que es parla és de la part aplicable del sistema tributari.
A continuació demana la paraula D. Ángel Martín Gómez, Director Fiscal de Telefónica, qui manifesta que el document de conclusions ha tingut un procés d'elaboració molt visc i amb moltes discussions. També comenta que constituïx un intrument en matèria de transparència i reputació que obri una nova etapa en el Fòrum de Grans Empreses i suposa un rellançament del paper de la Comissió de Seguiment del Codi de Bones Pràctiques Tributàries.
Així mateix, D. Ángel Martín exposa que un punt crític, al seu parer, com ja s'ha fet constar en reunions anteriors d'este ple, és la dada del 5% de tributació de la gran empresa que sempre és molt comentat en diversos mitjans de comunicació. Sol·licita que des d'este Fòrum es treballe, fins i tot creant un grup de treball per això, en l'aclariment d'esta dada, de manera que l'Agència Tributària l'este sense que es puguen realitzar interpretacions injustes.
Pel que fa al cas el president manifest que l'Agència Tributària reflectix esta dada amb la seua corresponent explicació i que es ve calculant de la mateixa manera des de fa una sèrie d'anys, pel que si es variara la forma de calcular-ho també caldria explicar-ho. Afegix que en la seua opinió és tasca de l'empresa aclarir que la contribució fiscal no s'esgota en l'impost sobre societats. Precisament una empresa que s'ha adherit al Codi de Bones Pràctiques Tributàries i que subministra a l'Agència Tributària la informació sobre les operacions que realitza, també pot informar sobre altres aspectes, com per exemple, que paga impostos en uns altres països i segurament amb tipus nominals superiors al d'Espanya.
6. Pròxima convocatòria
El president assenyala els beneficis de mantindre esta cadència semestral que s'ha anat recuperant en les reunions del Ple. Seguidament, obri un alterne d'intervencions i, no produint-se cap, manifesta que la 12a reunió del Ple es convocarà durant el pròxim semestre.
7. Altres consideracions, precs i preguntes
El president indica, que sense perjudici d'algunes qüestiones que addicionalment es puguen plantejar en este moment, ja han sigut debatudes en el quint punt de l'ordre del dia les qüestiones fonamentals.
Al no realitzar-se cap observació pels assistents, el president després de donar les gràcies a tots, dóna per conclosa la 11a sessió plenària del Fòrum de Grans Empreses i s'acomiada fins la pròxima reunió.
EL SECRETARI TÈCNIC
ÁNGEL RODRÍGUEZ RODRÍGUEZ
Vº Bº
EL PRESIDENT DEL FÒRUM
MIGUEL FERRE NAVARRETE