Acta de la reunió
Fòrum de Grans Empreses
ACTA PLE 2/2024

ACTA DE LA REUNIÓ DEL PLE DEL FÒRUM DE GRANS EMPRESES
CELEBRADA EL 20 DE NOVEMBRE DE 2024
Vicepresidenta del Fòrum de Grans Empreses
Directora General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
D.a Soledad Fernández Doctor
Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària
Directora del Departament de Gestió Tributària
D.a Rosa María Prieto del Rei
Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària
Manuel Trillo Álvarez
Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials
D.a Nerea Rodríguez Entremonzaga
Subdirector General de Procediments Especials - Departament de Recaptació
Carlos José Dorrego Anta
Delegat Central de Grans Contribuents
Carlos Javier Cervantes Sánchez-Rodrigo
Cap de Sistemes de la Subdirecció de Tecnologies de la Informació i Investigació del Frau del Departament d'Informàtica Tributària
David Dávila Atienza
Membres en representació de les Grans Empreses
ACS
Director d'Assessoria Fiscal
Alfonso Moreno García
AMADEUS IT GROUP
Secretari del Consell Administració
Jacinto Esclapés Díaz
BANC SABADELL
Subdirector General Assessoria Fiscal i Laboral
Carlos Augusto Lázaro Rico
BANC SANTANDER
Global Head of Taxes
D.a Carmen Alonso Peña
BBVA
Tax Discipline Leader
Manuel Díaz Corral
LA CAIXA
Director de Fiscalitat Directa
Gonzalo Mendizábal Carredano
CEPSA
Director Fiscal
Alberto Martín Moreno
COFARES
Assessor del Consell Rector
Luis Valdeolmos González
EL CORTE INGLÉS
Director del Departament Fiscal
Luis María Sánchez González
ENDESA
Responsable d'Assumptes Fiscals
D.a María Muñoz Viejo
FCC
Director de l'Àrea Fiscal
Daniel Gómez-Olano González
GENERALI ESPANYA
Director Àrea Comptabilitat
Martí Jo Ruiz
IBERDROLA
Directora Global de Fiscalitat
D.a Begoña García-Fregat González
IBERIA
Spanish Tax Lead
D.a Cristina Santana Negrín
INDITEX
Director Assessoria Fiscal
Andrés Sánchez Iglesias
MAPFRE
Director d'Assessoria Fiscal
Antonio Lafuente González de Suso
MERCADONA
Director Fiscal
Rafael Hilario López Villanueva
MICHELIN
Responsable Fiscal
D.a Rosa María Peña García
NATURGY
Director de Fiscalitat
Baltasar Gómez Febrel
RENAULT ESPAÑA
Fiscalista
D.a Almudena Fernández Miguélez
REPSOL
Director General Econòmic i Fiscal
Luis López-Tello i Díaz Aguado
SEAT
Directora d'Impostos i Duanes
D.a Susana Sánchez Arenas
SIEMENS
Directora d'Impostos
D.a Ana María Moreda Galante
TELEFÓNICA
Director Fiscal Llatinoamèrica
Miguel Iglesias San Martín
VODAFONE
Director Assessoria Fiscal
Javier Viloria Gutiérrez
Secretaria Tècnica del Fòrum de Grans Empreses
Secretari Tècnic
Ignacio Fraisero Aranguren
El dia 20 de novembre de 2024 se celebra la vigesimonovena sessió plenària del Fòrum de Grans Empreses, assistint les persones ressenyades, i d'acord amb el següent
ORDRE DEL DIA
- Obertura de la sessió.
- Aprovació de l'acta de la reunió celebrada el dia 3 de juliol de 2024.
- Resum dels diferents grups de treball del Fòrum.
- Mesures fiscals urgents pels danys produïts per la DANA.
- Accions adoptades en matèria de frau de l'IVA en el sector d'hidrocarburs.
- Pronunciament del TJUE sobre el tram autonòmic de l'Impost sobre Hidrocarburs.
- L'estratègia d'Intel·ligència Artificial a l'Agència Tributària.
- Pròxima convocatòria.
- Altres consideracions, precs i preguntes.
1. Obertura de la sessió
La Directora General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària dóna la benvinguda als assistents a la vigesimonovena sessió plenària del Fòrum de Grans Empreses i recorda els temes que es tractar en aquesta sessió.
En primer lloc, es procedirà, si escau, a l'aprovació de l'acta de la sessió anterior.
En segon lloc, es resumiran els diferents grups de treball duts a terme durant el semestre anterior, s'explicaran les mesures adoptades per la DANA i s'informarà de les diferents accions realitzades en matèria de frau d'IVA en el sector d'hidrocarburs.
A continuació, s'analitzarà el pronunciament del TJUE sobre el tram autonòmic de l'Impost sobre Hidrocarburs i s'exposarà breument l'estratègia d'Intel·ligència Artificial de l'Agència Tributària.
Així mateix, es decidirà sobre la celebració de la pròxima convocatòria i s'obrirà un alterne de precs i preguntes.
Sense major demora, la Sra. Soledad Fernández cedix la paraula al Director del Servici de Planificació i Relacions Institucionals.
2. Aprovació de l'acta de la reunió celebrada el 3 de juliol de 2024.
Ignacio Fraisero agraïx la presència dels assistents i assenyala que, una vegada remés l'esborrany de l'acta de la reunió del 3 de juliol de 2024, no s'ha rebut cap observació.
No existint en la sessió cap observació o suggeriment de modificació, l'acta queda aprovada.
3. Resum dels diferents grups de treball.
A continuació, per al desenvolupament del tercer punt de l'ordre del dia, la Directora de l'Agència Tributària cedix la paraula a la Directora del Departament de Gestió Tributària, que resumix el tractat en el grup de treball d'anàlisi i racionalització de carregues fiscals indirectes.
La Sra. Rosa Prieto assenyala que va anar la Subdirectora General de Tècnica Tributària l'encarregada de comentar l'aprovació del nou model 303 d'IVA, que es va adaptar als nous tipus impositius i a la recent figura de les autoliquidacions rectificatives. Quant a les autoliquidacions rectificatives, es van diferenciar en el grup de treball diferents situacions en funció de la domiciliació i es van resoldre els dubtes que suscitava la qüestió.
El segon punt que es va tractar en el grup va anar la campanya d'informatives, havent-se aprovat les modificacions dels models 123, 210, 216, 193, 296, 238, 239, 234, 235, 236, 038, 282, 296, 159, 283. Respecte de les modificacions que es trobaven en tramitació, es va fer al·lusió a la modificació dels models 172, 182, 192, 193, 194, 198, 289, 345, 346, 190, 322, 390, 036, 037, 030.
La directora del Departament de Gestió va resumir les preguntes que es van fer en el grup de treball per part dels representants de les Grans Empreses, així com les respostes donades per l'Agència Tributària.
Pel que fa al grup de treball d'Impostos Especials, de la qual reunió es va celebrar el 30 d'octubre, el resum va anar realitzat per la Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials.
La Sra. Nerea Rodríguez assenyala que es van explicar les principals modificacions que s'havien introduït en el projecte per ordre de modificació de l'obligació de gestió de comptabilitat dels productes objectes comercials de fabricació, sobre la base de les observacions rebudes en el tràmit d'informació pública.
En relació amb l'Impost sobre l'Electricitat, es van comentar en el grup de treball les modificacions del model 560, mentre que, pel que fa a l'Impost sobre el Valor de la Producció de l'Energia Elèctrica, es van detallar les modificacions efectuades en el model 591.
Finalment, la Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials resumix el tractament del canvi de criteri de la classificació aranzelària del fuel i els documents que poden ser utilitzats per a justificar el règim fiscal aplicable als olies classificats en el codi NC2707.
Al no existir preguntes dels assistents al Fòrum, la Directora de l'Agència Tributària contínua amb el punt següent de l'ordre del dia.
4. Mesures fiscals urgents pels danys produïts per la DANA.
La Sra. Soledad Fernández assenyala que, a conseqüència de la tragèdia esdevinguda a València, es van adoptar múltiples mesures que afecten a tots els Departaments, pel que, en primer lloc, cedix la paraula a la Directora del Departament de Gestió Tributària.
La Sra. Rosa Prieto comença l'exposició referint-se als ajuts obertes a empreses i professionals, aprovades en el Reial decret-llei 6/2024, el qual va anar modificat parcialment pel Reial decret-llei 7/2024. Estos ajuts van dels 5.000 euros per als autònoms fins els 150.000 euros que poden rebre les empreses depenent del volum d'operacions.
Els requisits per a percebre els ajuts són dos: haver presentat declaració d'IRPF o IS i mantindre's d'alta fins el 30 de juny de 2025. El formulari es va publicar en la Sede electrònica de l'Agència i s'ha de complimentar la part d'identificació, indicar un compte corrent per a fer la transferència i fer una declaració responsable dels danys patits.
Així mateix, se suspén el termini de presentació d'autoliquidacions i declaracions per a les activitats econòmiques de menys de 6.000.000 d'euros, sempre que existisca un domicili fiscal, local o establiment en la zona afectada, la qual es troba definida en l'annex del Reial decret-llei 6/2024. També tindran dret a l'ampliació del termini per a la presentació de les autoliquidacions les persones físiques que no desenvolupen activitats econòmiques.
Esta informació s'ha publicat a través de preguntes freqüents en la Sede electrònica de l'Agència, creant-se, també, i amb l'objectiu de facilitar el compliment i millorar l'assistència, un calendari del contribuent afectat per la DANA.
D'altra banda, se suspenen tots els terminis relatius als procediments. A títol d'exemple, se suspenen els terminis relatius a requeriments, presentació d'al·legacions, resolució dels procediments, se suspenen les actuacions no estrictament necessàries de l'Administració i la prescripció dels procediments que s'hagueren iniciat.
Finalment, s'amplia el termini d'envie dels registres de facturació del mes de novembre fins el 16 de desembre de l'any 2024.
A continuació D. Carlos Dorrego comenta les mesures adoptades en l'àmbit recaptatori, començant per la creació d'un ajornament específic per un termini de 24 mesos amb 6 mesos de carència d'interessos. S'inclouen determinades obligacions tributàries que, amb caràcter general, no són ajornables (retencions, tributs repercutits, pagaments fraccionats del IS) i s'establix un límit màxim que és de 50.000 euros.
També s'han estés els terminis d'ingrés dels deutes que ja havien sigut ajornades o fraccionades amb anterioritat a l'entrada en vigor del Reial decret-llei. Així mateix, s'ha establit la possibilitat de reconsiderar una modificació en les condicions dels ajornaments i fraccionaments prèviament concedits, i la possibilitat d'estendre el termini del segon pagament de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques del 5 de novembre al 5 de febrer de 2025.
En segon lloc, s'han adoptat un grup de mesures per a la flexibilització de carregues (resposta de requeriments, presentació d'al·legacions, presentació de recursos i reclamacions). També, en el cas de les subhastes desenvolupades per l'Agència Tributària, s'establix una extensió de termini i la possibilitat de devolució del preu del remate o dels depòsits que s'hagen constituït per part dels licitadors.
Finalment, es declara la inembargabilitat de tots els ajuts que deriven d'esta modificació normativa i de les consegüents devolucions fiscals.
El Director del Departament d'Inspecció informa que s'han decidit congelar els terminis respecte dels contribuents de la zona afectada, fora que siga el propi contribuent el que manifeste el seu interés a continuar les actuacions i així es reflectisca en diligencia.
En el cas de grups, alguna entitat dependent en la zona afectada pot haver patit greus prejudicis, pèrdua de documentació etc… Si el grup és de menys de 6.000.000 € estaria emparat per la norma; al contrari, els grups de més de 6.000.000 € sempre poden acollir-se a la via de l'article 150 de la Llei general tributària que contempla la força major. Respecte als grups, D. Manuel Trillo assenyala que és més difícil seleccionar clarament l'àmbit subjectiu d'aplicació, ja que poden existir entitats dependents amb danys en alguna instal·lació però que no tinguen el seu domicili fiscal en la zona afectada. No obstant això, el director afirma que s'intentaran solucionar tots els problemes que sorgisquen.
A continuació, la Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials afegix que l'extensió de terminis també s'aplica en relació amb les obligacions comptables i informatives d'establiments que estiguen inscrits en els municipis de les zones afectades. Quant al comerç exterior, este queda exclòs del Reial decret-llei, ja que, al ser competència exclusiva de la Unió, no existint competència per a regular-ho a escala nacional. No obstant això, la Sra. Nerea Rodríguez avança que és intenció de l'Agència Tributària tindre en consideració la situació existent.
La Directora de l'Agència Tributària agraïx les intervencions, preguntant la representant del Banco Santander si el retard del segon termini de l'IRPF és per a contribuents que estiguen domiciliats fiscalment en la zona afectada.
Carlos Dorrego contesta que efectivament s'aplica a tots els contribuents de la província de València, afectats o no per la DANA. Així mateix, la Directora de l'Agència agraïx la col·laboració de totes les entitats financeres per no carregar a estos contribuents el segon termini de l'IRPF.
La representant d'Iberdrola sol·licita si és possible regular o aprovar un règim especial per a les donacions que realitzen les empreses i conéixer si la despesa serà deduïble. La Sra. Soledad Fernández respon que esta petició es traslladarà i, si més no, es basarà per part de l'Agència Tributària.
5. Accions adoptades en matèria de frau de l'IVA en el sector d'hidrocarburs.
La Directora de l'Agència Tributària cedix la paraula per al desenvolupament d'este punt de l'ordre del dia al Director del Departament d'Inspecció. D. Manuel Trillo comenta que es tracta d'un frau antic, que ha anat creixent malgrat els esforços de l'Agència per eradicar-ho i que ha acabat convertint-se en un frau relacionat amb el crim organitzat.
No obstant això, el Director del Departament d'Inspecció destaca els esforços i els avanços que s'han aconseguit gràcies a la relació cooperativa, ja que s'ha treballat directament amb el sector per poder trobar les millors mesures i recollir-les en la normativa. Entre les normes, que encara no han sigut aprovades en el Parlament, es troben la modificació de la Llei de l'IVA, la modificació del seu annex i la modificació del Reglament.
Pel que fa al Reglament, s'establix la periodicitat mensual per a la declaració d'IVA que han de presentar els titulars i els extractors dels depòsits fiscals. En la Llei, es modifica l'apartat quint de l'article 19 per a assenyalar que el règim del depòsit diferent del duaner s'ultima sempre per la persona que faça l'extracció del depòsit. Així amb l'operació que realitze aquella persona, s'ultimarà el règim i sobreu aquella persona recaurà l'obligació de garantir l'IVA meritat en la primera operació interior que es produïsca a partir de la ultimació del règim.
D'altra banda, en l'Annex de la Llei es desenvolupa la garantia que ha de prestar l'extractor, el titular de la mercaderia que realitza l'acció o, el que és el mateix, l'últim depositant. No obstant això, queden exonerats de l'obligació de prestar-la qui ostente la condició d'operador econòmic autoritzat, així com la d'operador de confiança, que serà aquell a qui l'Administració Tributària li atorgue esta categoria en funció del compliment d'una sèrie de requisits: haver tingut l'any anterior un volum d'activitat superior com a mínim al milió de litres, haver tingut activitat com a mínim durant els tres anys anteriors, estar inscrit en el REDEF i complir alguns requisits de solvència financera que se li exigixen als operadors econòmics autoritzats.
Quant a l'import, el Director del Departament d'Inspecció assenyala que la garantia ha de ser del 110% de l'IVA meritat corresponent al volum extret en cada moment.
La garantia pot consistir en un pagament anticipat de l'IVA en el moment de l'extracció o bé en un aval d'entitat de crèdit, institució financera o companyia d'assegurances acreditada a la Unió Europea.
En el cas d'operadors que no haguessen realitzat operacions abans o que encara no ostenten la condició de “de confiança”, la garantia mínima per a començar a operar és de tres milions d'euros.
D'altra banda, la gestió centralitzada de la garantia ser realitzada per l'Oficina Nacional d'Investigació del Frau.
Amb caràcter mensual la garantia s'anirà actualitzant i ajustant-se als litres conforme es realitze l'extracció, de manera que, si deixa d'haver-hi garantia, no cal l'extracció de depòsit fiscal, pel que s'haurà de reposar la garantia.
El funcionament es basarà en una autorització prèvia de l'Administració Tributària per a l'extracció, de manera que, quan es produïsca l'extracció, l'operador haurà de sol·licitar l'autorització a l'Administració, la qual comprovarà que existix garantia suficient per al volum que es pretén extraure. La verificació de la suficiència de la garantia es realitzarà a través de mecanismes electrònics de comunicació amb els depòsits fiscals.
La Llei establirà una clàusula de seguretat, obligant al titular del depòsit fiscal a confirmar que qui extraurà el carburant és un operador econòmic autoritzat - cas en què no fa falta garantia-, un operador de confiança - cas en què hi haurà un registre i tampoc farà falta garantia-, o si no serà requisit l'autorització prèvia per a l'extracció. En cas que l'obligat no ho comprovara, es convertiria en responsable solidari de les quotes que eventualment pogueren deixar-se d'ingressar.
Una vegada es publique l'ordre ministerial serà necessari establir un període transitori per no paralitzar el mercat i que gradualment es complisquen amb tots els requisits. No obstant això, encara que el frau existent en este sector és molt elevat quantitativament pel que fa al import deixat d'ingressar, són pocs els operadors involucrats, pel que el Director del Departament d'Inspecció espera que, amb estes mesures, estos operadors fraudulents desapareguen per complet.
Després de la intervenció del director, el representant de Repsol agraïx a l'Agència i en concret a la Direcció de l'Agència i als Departaments d'Inspecció i Duanes, la seua bona disposició a l'hora d'abordar esta problemàtica. En este cas, el treball continu en la matèria no només permet reduir el frau fiscal sinó evitar la competència deslleial d'aquells que desplaçaven fora del mercat, via preu, a què sí pagaven l'impost. Al seu juí, estes mesures són molt positives, ja que observa que s'ha reduït significativament el nivell de frau en el mercat, donant-se de baixa nombrosos operadors.
El representant de Cepsa també agraïx les mesures ja que considera que, pel costat de la demanda, existien nombrosos operadors que s'estaven aprofitant de preus infinitament més barats, com és el cas d'algunes estaciones de servici. El Director del Departament d'Inspecció afegix que, efectivament, sense la col·laboració de la demanda, el frau en l'oferta no funcionaria, i que per a eradicar el problema és necessari abordar tant el problema que existix en el costat de l'oferta com en el costat de la demanda.
6. Pronunciament del TJUE sobre el tram autonòmic de l'impost sobre hidrocarburs.
La Directora de l'Agència Tributària cedix la paraula a la Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials per al desenvolupament del pronunciament del Tribunal de Justícia de la Unió Europea sobre el tram autonòmic de l'Impost sobre Hidrocarburs.
La Sra. Nerea Rodríguez informa que el Tribunal de Justícia de la Unió Europea va declarar que el tipus diferenciat de l'Impost sobre Hidrocarburs per regions era contrari al Dret de la Unió i que, arran d'aquell pronunciament, el Tribunal Suprem va adoptar tres sentencies.
La primera de les sentencies declara que l'obligat per repercussió legal té dret a sol·licitar i obtindre la devolució de l'Impost sobre Hidrocarburs del tram autonòmic declarat il·legal i que l'única excepció és que haja existit una translació de l'import al comprador.
La Directora del Departament de Duanes i Impostos Especials afegix que la segona sentencia versa sobre la legitimació del consumidor final i la tercera sobre la competència de l'Agència Tributària en relació amb les hisendes forals. No existint qüestiones per part dels representants de les empreses, es passa al punt següent de l'ordre del dia.
7. L'estratègia d'Intel·ligència Artificial a l'Agència Tributària.
David Dávila desenvolupa l'estratègia de l'Agència Tributària en matèria d'intel·ligència artificial i s'acompanya d'una presentació.
En primer lloc, justifica l'adopció de l'estratègia en este moment degut al gran desplegue de la intel·ligència artificial, el seu potencial transformador i el gran avanç que s'ha experimentat en els últims anys. Així mateix, la necessitat de desenvolupar una estratègia d'intel·ligència artificial ve donada per un mandat polític que prové de diverses institucions, entre elles la Unió Europea, la qual enfoca la intel·ligència artificial com un dels eixos principals i publica el juny de 2024 el reglament d'intel·ligència artificial.
En l'àmbit de l'Agència Tributària, la intel·ligència artificial també apareix com eix fonamental en el Pla estratègic. L'objectiu de l'estratègia és utilitzar esta capacitat transformadora en benefici del contribuent.
David Dávila afirma que l'estratègia de la intel·ligència artificial intenta promoure l'ús d'intel·ligència artificial a l'Agència Tributària i establir garanties en el seu desenvolupament i en el seu ús.
Fa un any es va crear un grup de treball per a definir esta estratègia, dividint-se en cinc parts: la primera era d'estratègia, la segona d'impuls i identificació d'oportunitats, la tercera de metodologia per a assegurar la seua qualitat, la quarta de difusió i finalment el subgrup de normativa.
El primer dels objectius és promoure l'ús de la intel·ligència artificial per a facilitar el compliment voluntari i millorar l'assistència, lluitar contra el frau fiscal i millorar la productivitat interna.
La segona part, d'impuls, té dos prediques: mantindre el catàleg de solucions i gestionar la demanda, recollint noves propostes dels departaments i prioritzant-les. Dins d'este subgrup s'ha definit un test de garbellament per a avaluar si té sentit el projecte.
Els potencials usos són els models predictius clàssics (per a la millora de l'assistència al contribuent, detectar el frau i previndre insolvències financeres), la visió artificial (per a les Duanes per a la detecció d'escàner entre altres usos) i l'ús de la guia generativa (tots els models tipus chatgpt) per a la millora de la productivitat.
Revestix especial importància la necessitat de l'Agència de dotar-se dels mitjans humans experts d'intel·ligència artificial i també de sistemes i de capacitats noves en maquinari i programa.
Un altre objectiu de l'estratègia era establir garanties perquè tots els models tinguen uns estàndards de qualitat que s'han definit prèviament. Tots els projectes, per a aconseguir aquelles garanties, han de seguir uns principis rectors.
Estos principis són: el principi de responsabilitat ja que tota la Intel·ligència Artificial ha de respectar l'ordenament jurídic; el principi d'equitat en els resultats que s'obtinguen; el principi de seguretat, la qual cosa s'aconseguix amb supervisió humana; i el principi de transparència.
En la pràctica s'aconseguixen estes garanties mitjançant una metodologia que s'ha definit i que requerix vigilar la bona qualitat de les dades, una bona prevenció dels biaixos, la protecció de dades, que sempre hi haja vigilància humana i una millora contínua mitjançant la revisió anual per tots els departaments de la metodologia aplicada al projecte en concret.
A continuació, la Sra. Soledad Fernández pregunta si existixen dubtes o comentaris, intervenint el representant de FCC, qui considera que en temes d'intel·ligència artificial l'Agència Tributària va pel davant d'unes altres Administracions, destacant el seu ús en el tema de l'assistència virtual. No obstant això, el representant opina que existixen riscos relatius al dret a la intimideu o a un excessiu control, pel que considera positiu que l'Agència explique al contribuent quin programa s'utilitza en aquella intel·ligència artificial, quines dades s'estan incloent, quins algoritmes s'estan utilitzant, així com que es motiven les decisions per part de l'actuari concret que usa estes dades. Sosté també que el principi de transparència és un dels principis fonamentals que han de regir esta matèria.
La Directora de l'Agència respon que, efectivament, la transparència revestix gran importància però que ja es venien usant aplicacions que permeten estalviar molt temps en la selecció de contribuents, en els models d'informació i assistència, amb el Zújar etc…
8. Pròxima convocatòria.
La Directora de l'Agència Tributària comunica que, previsiblement, la següent reunió se celebrarà el mes de juny de 2025.
A continuació, la Sra. Soledad Fernández passa al punt següent de l'ordre del dia, cedint la paraula al director d'Inspecció, el qual comentarà algunes qüestiones plantejades pels representants a la Secretaria Tècnica del Fòrum.
9. Altres consideracions, precs i preguntes.
Manuel Trillo avança que la primera de les qüestiones versa sobre la possibilitat d'una futura existència d'un pre 322 similar al pre 303. Es va començar pel 303 d'IVA, si bé existixen complicacions degudes als règims diferenciats, la regla de prorrata o els règims especials.
Segons el parer del Director, el pre 322 presenta majors dificultats fins i tot que el pre 303; no obstant això, s'anirà disposant de millor informació, adquirint especial importància la factura electrònica, que permetrà sens dubte l'obtenció de millores.
La segona qüestió ha de veure amb l'imperatiu d'un reglament comunitari que obliga al Regne d'Espanya a realitzar una anàlisi de conflicte d'interessos respecte dels ajuts que es concediran i que deriven dels fons europeus de recuperació i resiliència.
L'anàlisi del conflicte d'interessos ha de realitzar-se amb caràcter previ a la concessió de l'ajuda i ha de pivotar sobre el titular real, el qual es definix com la persona física que té capacitat directa de decisió amb un percentatge de participació que supere uns determinats límits.
Quan la Directiva comunitària i la Llei de prevenció del blanqueig de capitals i lluita contra el terrorisme regulen la titularitat real, exceptuen a les empreses cotitzades, per entendre que estan sotmeses a unes altres normes d'informació pública que garantixen ja el coneixement d'aquella titularitat real.
Estes normes també assenyalen que, quan siga impossible determinar el titular real, s'entendrà que l'és el Consell d'Administració.
D'altra banda, la disposició addicional 112 de la Llei de Pressuposats de l'any 2023 atribuïx al Ministeri d'Hisenda, concretament a l'Agència Estatal d'Administració Tributària, la creació d'una ferramenta que permet verificar el conflicte d'interessos, la qual cosa s'aconseguix a través del contraste de les dades dels models tributaris i de la informació que rendisquen notaris i registradors.
Mitjançant Ordre Ministerial es va crear una ferramenta, Minerva, que permet realitzar el contraste amb les titularitats reals, sent obligatori que l'òrgan que concedirà l'ajuda realitze una consulta a Minerva amb caràcter previ.
Quan no existix el titular real, apareix una bandera negra, a partir de la qual l'òrgan concedent de l'ajuda està obligat a sol·licitar directament a qui siga beneficiari de l'ajuda la titularitat real, i incorporar-la a Minerva a continuació.
El problema sorgix perquè hi ha una norma que exclou a les cotitzades de la determinació del titular real, però el Regne d'Espanya té una obligació enfront de la Comissió, i l'Agència Tributària ha de verificar si existix el conflicte d'interessos.
Finalment, el Director considera que la solució ha de vindre per la relació cooperativa, mitjançant la bona voluntat d'ambdues parts, ja que si no es declara el titular real hi ha bandera negra, sense que es puga fer una altra cosa de moment per part de l'Agència.
La representant del Banco Santander agraïx el grup de treball sobre la Pilar II, grup que ja s'ha reunit en una ocasió amb la representació de sis empreses.
La representant d'Iberdrola informa que no es pretén que siga un grup amb massa participants perquè siga àgil, pel que, intentarà traslladar les qüestiones que es comenten i exercir de vehicle de transmissió.
No existint més intervencions, D. Soledad Fernández dóna per finalitzada la vigesimonovena sessió plenària del Fòrum de Grans Empreses.