Saltar al contingut principal
Sessions del Ple del Fòrum de Xicotetes i Mitjanes Empreses

Acta de la sessió

Logotips de l'Agència Estatal d'Administració Tributària i del Fòrum de Xicotetes i Mitjanes Empreses

ACTA PLE 1/2022

Acta de la reunió del Ple del Fòrum de Xicotetes i Mitjanes Empreses
celebrada el 16 de febrer de 2022

Secretaria d'Estat d'Hisenda

President de l'Agència Estatal d'Administració Tributària - secretari de l'Estat d'Hisenda

D. Héctor Fernando Izquierdo Triana

Gabinet del secretari de l'Estat d'Hisenda

D.a Ana Isabel Mateo Lozano

President del Fòrum de Xicotetes i Mitjanes Empreses

Director General de l'Agència Estatal d'Administració Tributària

D. Jesús Gascón Catalán

Membres en representació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària

Directora del Departament de Gestió Tributària

D.a Rosa María Prieto del Rei

Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària

D. Javier Hurtado Puerta

Director del Departament de Recaptació

D. Guillermo Barros Gallego

Director del Departament d'Informàtica Tributària

D. José Borja Tomé

Director del Servici de Planificació i Relacions Institucionals

D. Ignacio Fraisero Aranguren

Membres en representació de les Xicotetes i Mitjanes Empreses

Confederació Espanyola d'Organitzacions Empresarials (CEOE)

Director del Departament d'Economia

D. Gregorio Izquierdo Llanes

Cap d'Àrea Fiscal

D. Bernardo Soto Siles

Confederació Espanyola de la Xicoteta i Mitjana Empresa (CEPYME)

Secretari General

D. Luis Aribayos Mínguez

Secretaria Tècnica del Fòrum de Xicotetes i Mitjanes Empreses

Subdirectora General de Comunicació Externa

D.a María Dolores Carreño Beltrán

El dia 16 de febrer de 2022 se celebra la primera sessió plenària del Fòrum de Xicotetes i Mitjanes Empreses, assistint les persones ressenyades, i d'acord amb el següent

ORDRE DEL DIA

  1. Obertura pel secretari de l'Estat d'Hisenda i president de l'Agència Estatal d'Administració Tributària. Objectius del Fòrum de Xicotetes i Mitjanes Empreses.
  2. Ronda d'intervencions dels representants de Xicotetes i Mitjanes Empreses.
  3. Aprovació de les Normes de funcionament del Fòrum.
    • Composició de la Secretaria Tècnica.
  4. Constitució de grups de treball:
    • Codi de Bones Pràctiques Tributàries.
    • Anàlisi normativa i projecte de digitalització.
  5. Pròxima convocatòria: dates i temes a tractar.
  6. Altres consideracions, precs i preguntes.

1. Obertura de la sessió

Obri la sessió D. Héctor Fernando Izquierdo Triana, secretari de l'Estat d'Hisenda i president de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, qui, després de saludar a les persones assistents i agrair la seua presència, manifesta que l'Administració és conscient de què les xicotetes i mitjanes empreses són un element econòmic clau, ja que representen a més del 95 % del teixit empresarial espanyol. Així mateix, indica que és voluntat del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública i de l'Agència Tributària el fomentar el model de relació cooperativa, el qual està demostrant ser un eficaç intrument en la prevenció i lluita contra el frau fiscal. D. Héctor Izquierdo afegix que espera que, igual que succeïx amb uns altres fòrums ja constituïts i que porten més d'una dècada funcionant, el Fòrum de Xicotetes i Mitjanes Empreses es convertisca també en un excel·lent canal de comunicació basat en els principis de transparència i confiança mútua i que amb l'esforç i el treball de tots s'aconseguisquen uns resultats que redunden positivament en el conjunt de la societat.

Seguidament, el secretari de l'Estat d'Hisenda cedix la paraula a D. Jesús Gascón Catalán a fi que comente els objectius que es pretenen aconseguir amb la constitució d'este Fòrum.

D. Jesús Gascón inicia la seua exposició assenyalant que l'Agència Tributària, en línia amb les iniciatives de l'OCDE quant al model cooperatiu, va posar en marxa l'any 2009 un fòrum amb les grans empreses i, posteriorment, el 2011, un altre amb les associacions i col·legis de professionals tributaris, però que, en els últims temps, s'ha vingut apreciant la necessitat de comptar amb un marc anàleg de relació amb les xicotetes i mitjanes empreses. Així mateix, comenta que vol reconéixer la tasca desenvolupada pel col·lectiu de professionals que realitzen funcions de col·laboració social i que en el seu moment a dia traslladen a l'Administració diferents problemàtiques que afecten a les pimes, treballadors autònoms i persones amb obligacions tributàries en general. No obstant això, D. Jesús Gascón comenta que no necessàriament la visió dels professionals tributaris ha de coincidir sempre amb la dels contribuents als que representen, pel que des de l'Agència Tributària s'ha considerat que l'establiment d'este Fòrum complementa perfectament els treballs dels ja existents. Així, assenyala que l'objectiu principal d'este Fòrum és institucionalitzar un espai directe i permanent de relació, on els seus membres es reunisquen periòdicament i puguen compartir diferents perspectives sobre els assumptes d'interés que se susciten en relació amb l'aplicació del sistema tributari. A més, l'Agència Tributària compartirà, igual que es fa en uns altres fòrums, la seua planificació i les línies estratègiques dels propers anys, explicant els resultats que es vagen obtenint per l'organització. D'altra banda, D. Jesús Gascón afegix que el Fòrum també desenvoluparà la seua activitat a través de la constitució de grups de treball, ja que, per l'experiència demostrada en uns altres àmbits de col·laboració, els mateixos aporten un major dinamisme als treballs, podent convocar-se les reunions que qualsevol de les parts estime oportunes. En este sentit, assenyala que els grups de treball prevists són dos, un dedicat específicament a la redacció d'un codi de bones pràctiques que puga ser subscrit per les associacions i confederacions que representen al col·lectiu i al qual puguen adherir-se les pròpies empreses, i un altre dedicat a les novetats normatives i al projecte de digitalització. En relació amb el primer grup de treball comenta que ja existix un Codi de Bones Pràctiques Tributàries aprovat en el marc del Fòrum de Grans Empreses, si bé no limitat a estes, ja que pot adherir-se al mateix qualsevol empresa que el desitge. No obstant això, en este codi es recullen referències a qüestiones, com pot ser la fiscalitat internacional, amb les que una pime, en principi, no es va a sentir molt identificada. Per això, s'ha estimat convenient que, partint dels codis de bones pràctiques tributàries existents, es duguen a terme les adaptacions necessàries a fi que reflectisquen la realitat de les xicotetes i mitjanes empreses. D'altra banda, pel que fa al segon grup de treball, D. Jesús Gascón assenyala que, per suposat, s'analitzarà el projecte de digitalització per al col·lectiu, però que, a més, en estos temps de continus canvis normatius, les reunions del grup ser de molta utilitat de cara a estar permanentment actualitzats i a conéixer la posició i punts de vista dels membres del Fòrum en els assumptes que se susciten. Afegix que està a punt de publicar-se en el web del Ministeri el desplegament reglamentari de la prohibició de la utilització de programa de doble ús, per tal d'acomplir el tràmit d'audiència i informació pública, i que tant a la Direcció General de Tributs com a l'Agència Tributària els interessa comptar amb els suggeriments i observacions que es formulen des de diferents àmbits. Així mateix, el Director General de l'Agència Tributària comenta que en este grup de treball no només caldrà centrar-se en el curt i mitjà termini, sinó que també caldrà tractar matèries relatives al futur de la tributació de les pimes. En este sentit, afegix que està previst que el Comité de persones expertes presenten en breu el Llibre Blanco sobre la reforma tributària i que, encara que el tema de la tributació de pimes i treballadors autònoms no figurava expressament en l'encàrrec realitzat pel Govern, d'alguna manera es veurà afectada, pel que es podrien utilitzar les reunions del grup de treball per a portar al terreny pràctic les recomanacions del Comité i analitzar i discutir els possibles canvis en el curt, mitjà i llarg termini que podrien implementar-se. Finalment, D. Jesús Gascón indica que, ja que hi haurà matèries d'interés comú tant per a les pimes com per als treballadors autònoms, les reunions dels grups de treball es podran celebrar conjuntament per als dos fòrums i, si l'assumpte el requerix, es podrà comptar amb la participació de representants de la Direcció General de Tributs o de l'Institut d'Estudis Fiscals.

2. Ronda d'intervencions dels representants de Xicotetes i Mitjanes Empreses

A continuació el secretari de l'Estat oferix la paraula als representants de les pimes.

En primer lloc intervé D. Luis Aribayos Mínguez, secretari General de la Confederació Espanyola de la Xicoteta i Mitjana Empresa (CEPYME), qui, després d'agrair a l'Agència Tributària la constitució del fòrum i posar-se a disposició de totes les persones estes, destaca que en un moment com este, en què les modificacions normatives són constants, el fet de comptar amb un espai en el que compartir i debatre les qüestiones d'interés, resulta tremendament clarificador a l'hora d'adoptar una posició. Així mateix, assenyala que des de CEPYME estan compromesos amb el projecte de digitalització de les pimes, ja que estan convençuts de què la factura electrònica i altres ferramentes digitals constituïxen un eficaç intrument en la lluita contra el frau fiscal i l'economia submergida, però que, no obstant això, els preocupa com s'implementarà i que es contemplen les diferents dimensiones de les empreses, ja que cal tindre en compte que el teixit productiu espanyol està constituït majoritàriament per microempreses i treballadors autònoms. Així, afegix que per a la seua associació l'increment de la recaptació motivat per un augment del nombre de contribuents és una excel·lent notícia, és a dir, baixant la pressió fiscal al mateix temps que aflora economia submergida. Així mateix, comenta que un altre tema que els preocupa és el de la morositat, ja que, si bé les grans empreses compten amb solucions immediates a uns costos força reduïts a través de la utilització de sistemes de confirmació  o factoring, per a una pime recórrer a estos mecanismes li suposa uns quants punts del seu marge de benefici. No obstant això, afegix que des de CEPYME no estarien d'acord que, en un moment de crisi econòmica com l'actual, s'articulara un sistema de sanciones per a pimes que travessen especials dificultats per a fer front a les seues obligacions, entenent que més aïna s'hauria de recórrer a un model basat en incentius. Així, D. Luis Aribayos indica que el projecte de llei “Cregui i creix” també l'estan tractant amb el Ministeri d'Afers Econòmics i Transformació Digital i reitera que, com és sabut per tots, els principals problemes de l'economia espanyola són conseqüència del tamany de les empreses que conformen el sector empresarial, tal com assenyalen en un estudi que han elaborat, on es recull que la tributació s'incrementaria en 5 punts del PIB només amb què s'assolira la mitja europea quant a dimensiones de les empreses. Per això, des de la seua organització sostenen que és de gran importància que, a l'hora de legislar, es tinga molt este quin és la realitat del teixit productiu. Finalment, tornant a la constitució del Fòrum, el representant de CEPYME assenyala que en la seua opinió la clau estar en els treballs dels grups, que és on es van analitzar i compartir les qüestiones concretes del dia a dia, moltes de les quals, efectivament, són compartides amb el col·lectiu de treballadors autònoms.

Seguidament pren la paraula D. Gregorio Izquierdo, de la Confederació Espanyola d'Organitzacions Empresarials (CEOE), qui en primer lloc agraïx al secretari de l'Estat la seua presència en este acte constitutiu, clar indicador de l'interés del Ministeri d'Hisenda i Funció Pública a impulsar el model de relació cooperativa amb els col·lectius als que representen les confederacions estes i afegix que este Fòrum suposa la institucionalització d'una relació ja existent, cosa que representa un gran avanç. Així mateix, assenyala que el fet que l'Agència Tributària s'haja marcat com una de les seves línies estratègiques el foment d'una relació cooperativa amb les persones contribuents en lloc de continuar amb l'enfocament de controvèrsia tan preponderant en el passat, és una cosa molt positiva per a tots, ja que, a més del grau de pressió tributària, a les pimes els preocupa molta la seguretat jurídica, la qual, sens dubte, este tipus de fòrums ajuden a incrementar, tant per al contribuent com per a l'Administració. D'altra banda, comenta que, quant als temes plantejats (digitalització, codi de bones pràctiques, etc.), són totes matèries d'actualitat i reptes encaminats a la modernització de l'Agència Tributària i que, encara que la competència reguladora corresponga a la mateixa, en la mesura en què s'atenguen les aportacions i experiències que els diferents agents socials puguen realitzar en assumptes tan complexos, s'aconseguirà una millor regulació que redundarà en la consecució d'un sistema tributari també millor per a tots, que, d'altra banda, és el desig de tots els estos.

3. Aprovació de les Normes de funcionament del Fòrum i composició de la Secretaria Tècnica

Per al desenvolupament d'este punt de l'ordre del dia, el secretari de l'Estat d'Hisenda atorga la paraula a D. Jesús Gascón, qui comunica que les “Normes de funcionament” del Fòrum de Xicotetes i Mitjanes Empreses van anar remeses als integrants del mateix amb anterioritat a aquesta convocatòria, no havent-se rebut observacions, i que, si no les hi haguera en este moment, quedarien definitivament aprovades. Al no realitzar-se cap comentari per les persones estes, el Director General de l'Agència Tributària declara aprovades les “Normes de funcionament”.

Seguidament, D. Jesús Gascón assenyala que en les “Normes de funcionament” es recull que la Subdirecció General de Comunicació Externa exercirà les funcions de Secretaria del Fòrum, comptant amb la col·laboració d'un representant de les Federacions de forma rotaria per períodes anuals, al que els representants de les pimes responen designant a D. Luis Aribayos Mínguez com a col·laborador de la Secretaria Tècnica per a este primer any.

A continuació D. Jesús Gascón informa de què a la seu electrònica de l'Agència Tributària s'habilitarà un espai dins de l'apartat de “Relació cooperativa” en el que s'aniran incloent totes aquelles qüestiones que es consideren d'interés general en relació amb el Fòrum (normes de funcionament, grups de treball, actes de les sessions plenàries, etc.).

4. Constitució de grups de treball

El secretari de l'Estat d'Hisenda reitera el comentat per D. Jesús Gascón quant a que les Normes de funcionament en seu apartat III recullen que les activitats del Fòrum es podran desenvolupar a través de la constitució de grups de treball quan així el decidisca el Ple, i que a les reunions dels mateixos podran assistir altres persones de la qual presència es considere convenient (representants de la Direcció General de Tributs, de l'Institut d'Estudis Fiscals, etc.). Així mateix, D. Héctor Izquierdo afegix que, quan es tracten temes d'interés per als integrants del Fòrum de Federacions i Associacions de Treballadors Autònoms, les sessions dels grups de treball d'ambdós Fòrums es podran celebrar conjuntament.

Seguidament cedix la paraula al Director General de l'Agència Tributària perquè realitze una breu exposició sobre este punt de l'ordre del dia.

D. Jesús Gascón assenyala que en les reunions preparatòries prèvies a la celebració d'aquesta sessió plenària es va constatar la conveniència de crear des d'un primer moment els dos grups de treball ja comentats i de dels quals comesos es poden destacar els següents:

Codi de Bones Pràctiques Tributàries: partint dels codis de bones pràctiques existents, s'adaptaran a la realitat de les pimes, de manera que el codi puga ser subscrit tant per les entitats representants del col·lectiu, com per les pròpies pimes, en línia amb el realitzat en el Fòrum d'Associacions i Col·legis de Professionals Tributaris, on els propis professionals que exercixen funcions de col·laboració social compten amb un Codi de Bones Pràctiques al que poden adherir-se.

Anàlisi normativa i projecte de digitalització: la idea amb este grup de treball és mantindre reunions, en un comence, amb una major freqüència per tal d'abordar el projecte de digitalització, ja que és imminent que es remeta a informació pública el desplegament reglamentari i per a l'Agència Tributària és una prioritat comptar amb les aportacions dels col·lectius afectats, principalment tenint en compte que el projecte està inclòs en el Component 27 del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i que una de les fites del mateix és la plena entrada en vigor de la Llei 11/2021. Ja que la prohibició d'utilitzar programa de doble ús és una de les mesures més importants recollides en la Llei, el seu desplegament reglamentari haurà d'estar aprovat i en vigor abans de l'1 de juliol. Per això, l'Agència Tributària té un especial interés a mantindre una interlocució permanent durant tot el desenvolupament del projecte, de manera que es puga preveure el resultat final de tot el procés, aconseguint així més seguretat jurídica per als col·lectius afectats. Així mateix, en la mesura en la que una de les iniciatives finançables amb fons europeu és el programa “kit digital”, caldrà realitzar un seguiment de la incorporació, per part de les empreses fabricants i desenvolupadores de programa, de les especificacions tècniques que s'estan elaborant, de manera que les persones adquirents del producte tinguen total garantia de què estan complint amb la norma. D'altra banda, quant a l'altre contingut fonamental del grup de treball, uns altres projectes normatius, així com les novetats relacionades amb els mateixos, caldrà confeccionar un llistat distingint entre el curt, mitjà i llarg termini, de manera que les reunions del grup es puguen ordenar adequadament, ja que els assumptes ser variats i importants. Així, a tall d'exemple, caldrà tractar el tema de les carregues indirectes i les obligacions formals, compartint propostes que puguen contribuir a la seua reducció i simplificació. A més, per suposat, s'emportaran al grup els projectes que vagen sorgint, per tal d'analitzar les seues conseqüències des del punt de vista de l'aplicabilitat.

Ja que els estos no formulen cap objecció, D. Jesús Gascón declara formalment constituïts els grups de treball del Fòrum.

5. Pròxima convocatòria: dates i temes a tractar

En desenvolupament d'este punt de l'ordre del dia, el secretari de l'Estat d'Hisenda manifesta que este Fòrum naix amb una clara vocació de permanència i que, perquè comente el concernent a la pròxima convocatòria ordinària del ple, li cedix la paraula al Director General de l'Agència Tributària.

D. Jesús Gascón assenyala que, en principi, es convocarien dos sessions plenàries a l'any, estant prevista la següent per al mes de setembre, ja que, independentment de l'evolució de la pandèmia, l'avantatge de tindre un nombre de participants reduït és que, segurament, es podrà realitzar presencialment. Així mateix, reitera el ja comentat durant aquesta sessió en relació amb que l'objectiu del Fòrum és comptar amb un canal permanent de comunicació on es desbloquegen els temes i es puga avançar en els mateixos, pel que les reunions dels grups de treball es convocarien les vegades que anaren precises, tan prompte com una de les parts apreciara la conveniència de la seua celebració. D'altra banda, el Director General de l'Agència Tributària indica que les funcions de la Secretaria estar residenciades en el Servici de Planificació i Relacions Institucionals, dirigit per D. Ignacio Fraisero Aranguren, recaient el càrrec de secretària Tècnica en la Subdirectora General de Comunicació Externa, D.a Dolores Carreño Beltrán. Afegix que, independentment dels formalismes, els representants de les pimes també tenen a la seua disposició a D.a Rosa María Prieto del Rei, Directora del Departament de Gestió Tributària, a D. Javier Hurtado Puerta, Director del Departament d'Inspecció Financera i Tributària, a D. Guillermo Barros Gallego, Director del Departament de Recaptació, a D. José Borja Tomé, Director del Departament d'Informàtica Tributària i, per suposat, al Director General de l'Agència Tributària.

Seguidament, pren la paraula novament el secretari de l'Estat d'Hisenda, qui, després de posar-se a disposició del Fòrum, reitera que la constitució del mateix perseguix aconseguir l'establiment real d'un espai de cooperació, de manera que el de convocar dos sessions plenàries a l'any no siga per garantir un funcionament mínim del mateix, sinó perquè merita en una autèntica necessitat derivada de la seua utilitat per als seus membres. Així mateix, reitera que els grups de treball es reuniran les vegades que qualsevol de les parts l'estime convenient.

6. Altres consideracions, precs i preguntes

A continuació el secretari de l'Estat d'Hisenda oferix la paraula als assistents i ja que no es produïx cap intervenció, agraïx a totes les persones assistents la seua presència i dóna per conclosa la primera sessió plenària del Fòrum de Xicotetes i Mitjanes Empreses, acomiadant-se fins la següent reunió.

 

LA SECRETÀRIA TÈCNICA

D.a  MARÍA DOLORES CARREÑO BELTRÁN

Vº Bº

EL PRESIDENT DEL FÒRUM

D. JESÚS GASCÓN CATALÁN