Procediment
T'informem sobre qüestions relacionades amb els procediments de derivació de responsabilitat i de successió mentre estan sent tramitats
Tret que una norma amb rang de llei dispose una altra cosa, la derivació de responsabilitat requerix un acte administratiu (acord de declaració) en el qual, prèvia audiència a l'interessat, es declare la responsabilitat i es determine el seu abast i extensió.Anteriorment a esta declaració, l'Administració podrà adoptar mesures cautelars del article 81 de la LGT.
El procediment serà ordinari o abreujat, sent en ambdós casos el termini per a la seua tramitació de 6 mesos, des de la notificació de l'acord d'inici.En el còmput de l'esmentat termini no es tindran en compte els períodes d'interrupció justificada, ni les dilacions per causes no imputables a l'Administració contemplats en la normativa.
El procediment de declaració de responsabilitat s'iniciarà mitjançant acord d'inici dictat per l'òrgan competent que haurà de ser notificat a l'interessat.En cas que el procediment siga abreujat, l'acord d'inici contindrà la proposta de derivació de responsabilitat, posant de manifest l'expedient electrònic, i atorgant tràmit de tràmit d'audiència i al·legacions (i en el seu cas de conformitat, si procedix), que serà de 15 dies explicats a partir de l'endemà al de la notificació de l'obertura de l'esmentat termini.
Transcorregut el termini indicat, i en vista de les al·legacions i documentació presentada, es dictarà acord de declaració de responsabilitat o es dictarà acord decretant l'arxiu de les actuacions.
Contra l'acord de declaració de responsabilitat podrà interposar-se per l'interessat en el termini d'un mes a comptar des de la seua notificació recurs de reposició o reclamació econòmica administrativa.
La notificació de l'acord de derivació de responsabilitat obri el termini d'ingrés en voluntària dels imports assenyalats en l'acord, tret d'en els supòsits de responsabilitat solidària en els quals no haja transcorregut el període voluntari de pagament original del deute que es deriva.Per això amb la notificació de l'esmentat acord es facilitaran les corresponents cartes de pagament, tret d'en el supòsit indicat en què, si procedix, seran objecte de notificació les corresponents cartes de pagament a través d'un requeriment iniciant-se el termini d'ingrés en voluntària a partir de la data en què reba l'esmentat requeriment.
El procediment de declaració de responsabilitat també pot desenvolupar-se de forma simultània a la tramitació d'un procediment de comprovació i inspecció que s'està duent a terme davant el deutor principal, sent en este cas competents els òrgans encarregats de practicar la liquidació.
En el procediment de recaptació davant successors es notificarà un requeriment de pagament als successors parell que procedisquen a l'ingrés dels deutes liquidats i pendents de pagament de la persona morta o entitat dissolta o liquidada.En concret, s'ha de diferenciar el procediment a continuar atenent el tipus de successió.
- Successió de persona física.
Morta una persona física, els deutes tributaris liquidats i pendents d'ingrés en el moment de la mort es transmetran als seus hereus i legataris, podent continuar el procediment de recaptació davant els mateixos.
En este procediment es tindrà en compte el disposat en la legislació civil sobre l'acceptació de l'herència, per la qual cosa si l'hereu s'haguera acollit al dret de deliberar podrà sol·licitar un certificat dels deutes i responsabilitats pendents de la persona morta.
En cap cas no serà exigible als successors, les sancions imposades a la persona morta
- Successió de persones jurídiques i entitats sense personalitat.
Dissolta i liquidada una societat o entitat, el procediment de recaptació continuarà amb els seus socis, partícips o cotitulares, una vegada constatada l'extinció de la personalitat jurídica, que respondran del pagament dels deutes pendents, atenent a si la norma mercantil limita o no la responsabilitat dels socis o partícips.
Dissolta i liquidada una fundació, el procediment de recaptació continuarà amb els destinataris dels seus béns i drets.
Dissolta una entitat sense liquidació del seu patrimoni, els deutes i sancions tributàries pendent de pagament es transmetran a les persones o entitats beneficiàries de l'operació que respondrà del pagament amb tot el seu patrimoni.
L'Administració tributària podrà dirigir-se contra qualsevol dels socis, partícips, cotitulars o destinataris, o contra tots ells simultània o successivament, per a requerir-los el pagament del deute tributari i costes pendents.
El pagament del deute serà exigit al successor, en el mateix estat, voluntària o executiva, en què es trobava, en el moment de la mort o extinció de l'entitat.
Igualment està a disposició del successor l'opció de “pagar, ajornar i consultar” en contingut relacionat.
Contra l'esmentat requeriment podrà interposar-se per l'interessat, en el termini d'un mes a comptar des de la seua notificació, recurs de reposició o reclamació econòmica administrativa.