Subhasta Pública 1-2026 a celebrar en la Dependència Regional de Duanes i IE del País Basc
Esta Dependència acorda celebrar el dia 8 d'octubre de 2026, a les 9.30 hores, al saló d'actes de la Delegació de l'Agència Estatal d'Administració Tributària, situat en la Plaça El·líptica, número 3, planta 3a, de Bilbao, la venda en subhasta pública dels béns relacionats en l'Annex I.
Les condicions que regiran la celebració d'esta subhasta són les següents:
1. OBJECTE DE LA SUBHASTA.
Aquesta subhasta té per objecte l'alienació de béns continguts en l'ANNEX I. La localització de les diferents ubicacions en els que estos béns es troben depositats es detalla en l'Annex II.
2. RÈGIM JURÍDIC.
És aplicable a esta subhasta la següent normativa:
- Articles 198 i 199 del Reglament (UE) NÚM. 952/2013 del Parlament Europeu del Consell de 9 d'octubre de 2013 pel qual s'establix el Codi Duaner de la Unió, els articles 247 a 250 del Reglament d'Execució (UE) 2015/2447 de la Comissió de 24 de novembre de 2015 pel qual s'establixen normes de desenvolupament de determinades disposicions del Reglament (UE) núm. 952/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel qual s'establix el Codi Duaner de la Unió.
- Títol VI, Capítol I (articles 419 a 423) de les Ordenances de Duanes, aprovades per Decrete de 17 d'octubre de 1947, que regula el procediment per a la realització de les subhastes de duanes.
- Article 320 de les Ordenances de Duanes, que regula l'aplicació del producte de la venda dels gèneres subhastats.
- Llei orgànica 12/1995, de 12 de desembre, de Repressió del Contraban.
- Reial decret 1649/1998, de 24 de juliol, que desenvolupa el Títol II de la Llei orgànica 12/1995, de 12 de desembre, sobre repressió de contraban, relatiu a les infraccions administratives de contraban.
- Títol III, Capítol II (articles 97 a 107) del Reglament General de Recaptació, aprovat pel Reial decret 939/2005, de 29 de juliol.
- Article 7 (limitacions als pagaments en efectiu) de la Llei 7/2012 (modificat en la Llei 11/2021), de 29 d'octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació de la normativa financera per a la intensificació de les actuacions en la prevenció i lluita contra el frau.
3. LICITADORS.
3.1. A excepció del personal adscrit a l'òrgan que va acordar l'alienació dels béns, dels taxadors, dels depositaris i dels funcionaris directament implicats en el procediment d'alienació, podrà tindre part en la subhasta, per si o mitjançant representant, qualsevol persona que posseïsca capacitat d'actuar d'acord amb dret i que no tinga per això impediment o restricció legal.
Els licitadors justificaran la seua personalitat mitjançant presentació del seu D.N.I. i acreditaran la seua capacitat legal per a adquirir les mercaderies subhastades, quan estes siguen constitutives d'expedició comercial, lots amb indicació ©.
3.2. Qualsevol licitador, per a ser admés com a tal, haurà de constituir prèviament davant la Mesa de subhasta un només depòsit de garantia del 10 per 100 del tipus de subhasta del total dels béns respecte dels que desitge licitar. Estos depòsits es materialitzaran aportant, de la forma descrita en l'apartat 3.3, justificant de l'ingrés en el compte núm. ES72 0182 1290 39 0200999023 de l'Agència Estatal d'Administració tributària al BBVA, acompanyat de l'ANNEX III (en el que s'haurà d'indicar, desglossat, la part del depòsit total que correspon a cada lot pel qual es desitja licitar) complimentat de forma completa i correcta amb totes les dades actuals (és a dir, que si un licitador desitja licitar per més d'un lot, haurà de sumar el tipus de subhasta dels béns sobre els quals desitja licitar i aplicar-li un 10 per 100, sent el resultat l'import de l'únic deposite que ha de realitzar).
3.3. Els licitadors hauran de presentar la seua oferta per a cada lot omplint l'Annex IV i introduint-ho en sobre individual degudament tancat per cada lot respecte del que desitgen licitar des de l'anunci de la subhasta fins les 13.00 hores del dia anterior a la celebració de la subhasta, en la forma i amb els requisits establits en el punt 5.2. Estes ofertes, seran presentades en el Registre General de la Delegació de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària al País Basc, situat en Plaça El·líptica núm. 3 - 48009 Bilbao, indicant “Subhasta Pública Regional de Duanes País Basc 1/2026”.
En este sentit, s'haurà de tindre en compte que els enviaments de la documentació efectuats mitjançant servicis de missatgeria hauran de ser rebuts en el referit Registre General amb anterioritat a la data i hora indicats prèviament.
El licitador haurà d'incloure en el sobre tancat, a més de la documentació esmentada en l'apartat 5.2, el justificant d'ingrés en el compte núm. ES72 0182 1290 39 0200999023 de l'Agència Estatal d'Administració Tributària al BBVA acompanyat de l'Annex III i Annex IV degudament complimentats conforme a l'assenyalat en els apartats anteriors.
Este mateix procediment s'utilitzarà per a efectuar licites per al cas de segona licitació
Les licites només es consideraran vàlides si els sobres presentats efectivament contenen tots i cadascun dels documents indicats en els paràgrafs anteriors. Si no, la licita es considerarà nul·la.
4. TRIBUTS.
En el preu d'adjudicació dels béns, estaran inclosos els drets d'importació en el territori en què es troben els béns i altres impostos corresponents, excepte l'Impost Especial sobre determinats mitjans de transport, havent de's abonar el seu import, si escau, en el moment de la matriculació del vehicle. Si més no haurà de satisfer-se la modalitat de Transmissions patrimonials de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats regulat en el Reial decret legislatiu 1/1993, de 24 de setembre.
5. DESENVOLUPAMENT DE LA SUBHASTA.
5.1 Mesa de subhasta
La Mesa de subhasta estarà constituïda per la Cap de la Dependència Regional Adjunta de Duanes i II. EE. de l'AEAT al País Basc, o persona pertanyent al funcionariat de l'AEAT en qui delegue, que ostentarà la Presidència de la Mesa; la Interventora Delegada Regional del Ministeri d'Economia i Hisenda al País Basc, un funcionari de Duanes en qualitat de Vocal; i un funcionari de Duanes, que actuarà com secretari.
5.2 Sistema de licites
Les licites, que seran úniques per cada persona i lot, s'efectuaran per escrit, en sobre degudament tancat i conforme al model de licita en l'Annex IV, amb la indicació de :
nom i cognoms o raó social i NIF, domicili, telèfon i correu electrònic de contacte.
nombre de lot pel qual es licita,
import de la licita en número i lletra i
en cas que el licitador siga persona física, firma del licitador i còpia del seu document d'identitat (DNI, NIE o passaport en vigor) firma de l'interessat o el seu representant degudament acreditat.
en cas que el licitador siga persona jurídica, firma del seu representant i còpia de la documentació que acredite esta representació.
Cada licita es presentarà en sobre individual per cada lot i persona, degudament tancat. A l'exterior del sobre s'indicarà únicament i exclusivament el nombre de lot pel qual es licita i la indicació “PRIMERA LICITACIÓ” i dins del sobre l' Annex IV amb els requisits anteriorment esmentats i el justificant d'ingrés del depòsit, juntament amb l'Annex III.
No s'admetran licites que no cobrisquen la taxació mínima d'eixida.
Igualment es podran efectuar licites per al cas de segona licitació. La forma de procedir i els requisits seran els mateixos que els indicats per a la primera licitació, indicant a l'exterior del sobre únicament i exclusivament el nombre de lot pel qual es licita i la indicació “SEGONA LICITACIÓ”
No s'admetran licites que no cobrisquen el 75% de la taxació mínima d'eixida.
En el cas d'incompliment de les anteriors condicions es considerarà la licita com NUL·LA.
A l'acabar cadascuna de les licites s'anunciarà públicament l'adjudicatari, que el serà per haver oferit la quantitat més alta. En cas que coincidisquen en la millor postura diverses de les ofertes presentades, es procedirà de la manera següent a l'efecte de licitar entre ells el lot:
Si tots els licitadors que coincidisquen en la licita es troben estos en la sala, es procedirà a atorgar tantes licites com siguen necessàries per a adjudicar el lot al millor postora d'entre estos licitadors i per un import superior al licitat inicialment.
Les licites seran verbals a la plana i es realitzaran:
- Fins 600 €… @@DOTSREPETITION0@@ de 50 en 50 €.
- De 601 a 3.000 €… @@DOTSREPETITION0@@ de 100 en 100 €.
- De 3.001 a 6.000 €… @@DOTSREPETITION0@@ de 200 en 200 €.
- De 6.001 a 10.000 €…… @@DOTSREPETITION0@@ de 500 en 500 €.
- De10.001€ d'ara endavant ……@@DOTSREPETITION0@@ de 1.000 en 1.000 €.
Si no es troben estos en la sala tots els licitadors que coincidisquen en la licita, se'ls enviarà una comunicació a l'efecte de realitzar una nova licita davant el Registre General de la Delegació de l'AEAT anteriorment esmentat per un import superior al licitat inicialment en el termini de deu dies hàbils a comptar des de l'endemà de la notificació d'esta comunicació. Esta licita haurà de presentar-se en un sobre individual degudament tancat en exterior del qual s'indicarà, únicament i exclusivament, el nombre de lot pel qual es licita, el NIF del licitador i la indicació “TERCERA LICITACIÓ”. A l'interior del sobre haurà d'incloure's el document de l' Annex IV degudament complimentat sense que siga necessari realitzar un nou depòsit concorde a la nova licita.
Es procedirà de la mateixa forma i successivament, fins l'adjudicació del lot al millor postora.
Si d'entre els licitadors que coincidisquen en la licita, hi haguera estos i no presentes en la sala, als estos se'ls comunicarà verbalment en el mateix moment que disposaran de deu dies hàbils a comptar des del següent al de la celebració de la subhasta per a presentar una nova licita per un import superior al licitat inicialment; i amb els licitadors no estos es procedirà de la forma indicada en la lletra b) anterior. Es procedirà de la mateixa forma i successivament, fins l'adjudicació del lot al millor postora.
L'assistència presencial al sistema de licites quedarà condicionada a l'aforament de la sala en la que es desenvolupa la subhasta.
En el cas de presentar-se postures en què existisca discordança entre l'import expressat en forma numèrica i l'expressat en lletres, prevaldrà l'import expressat en lletres.
5.3 Modificació o retirada de lots
La taula es reserva el dret a modificar o retirar qualsevol lot abans o durant la subhasta i prèviament a les licites, així com a suspendre-la si existixen indicis de confabulació, escassetat de licitadors o qualsevol causa que poguera redundar en perjuí del Tresor
5.4 Segona licitació
En cas de no ser alienats la totalitat o part dels béns en primera licitació podrà recordar-se'n, per la Mesa, la celebració immediata d'una segona licitació, admetent licites que cobrisquen el 75 per cent de la primera licitació. Per a concórrer a la segona licitació serà necessari haver constituït depòsit de garantia i presentació de l'Annex III, en els termes i condicions establits en el punt 5.2 anterior, incompliment del qual determinarà la pèrdua del dret a tindre part en la subhasta.
5.5 Adjudicació directa
En cas de béns no adjudicats, la Mesa anunciarà la iniciació del tràmit d'adjudicació directa, que es durà a terme dins del termini de sis mesos, comptat des d'aquell moment. El preu mínim d'adjudicació directa serà el tipus de subhasta en primera licitació quan no s'haja considerat procedent celebrar una segona licitació, si haguera existit segona licitació, no hi haurà preu mínim.
5.6 Devolució depòsits
A partir de l'endemà de celebració de la subhasta, la Mesa tornarà per transferència bancària els depòsits que s'hagueren constituït, excepte els pertanyents als adjudicataris, que s'aplicaran al pagament del preu de remate.
5.7 Acreditació de l'adjudicatari
A l'acte d'adjudicació en subhasta de qualsevol lot, l'adjudicatari haurà d'acreditar la seua personalitat amb l'exhibició del document d'identitat o un altre document, o acreditar, també, la seua representació si actua per compte de tercers, sent-los exclusivament expedits a favor seu o del tercer representat, els certificats d'adjudicació del lot respectiu.
5.8 Desemborse del preu de remate
Els adjudicataris hauran d'ingressar en el compte núm. ES72 0182 1290 39 0200999023 de l'Agència Estatal d'Administració tributària al BBVA, dins dels QUINZE DIES NATURALS següents al de la data de celebració de la Subhasta, la diferència entre el depòsit constituït i el preu d'adjudicació. Els adjudicataris que no procedisquen d'esta manera perdran l'import del seu depòsit, quedant obligats a rescabalar a l'Administració dels perjuís que origine esta falta de pagament.
En cas d'impagament del preu de remate per l'adjudicatari, la Mesa podrà optar entre acordar l'adjudicació al licitador que haguera realitzat la segona oferta més elevada, sempre que la mantinga, o iniciar l'adjudicació directa.
5.9 Carregues, gravàmens i unes altres despeses
Seran per compte de l'adjudicatari la totalitat de les carregues i gravàmens de qualsevol classe, tipus o naturalesa (siguen d'un ens públic o privat), que recaiguen sobre les adjudicacions objecte de subhasta, o sobre qualsevol de les operacions físiques o jurídiques que poden resultar.
Seran per compte de l'adjudicatari les despeses relatives a l'encunyat del nombre de bastidor dels vehicles i embarcacions adjudicades, obtenció dels facsímils, ITV, fitxes tècniques i fotografies necessàries, si escau, per a l'expedició de la matrícula dels vehicles de motor; els que s'hagen d'abonar als depòsits on es troben, si escau, depositats, així com els derivats de la regularització de l'alteració de les característiques originals de fabricació dels mateixos.
Els contenidors on es troben ubicades les mercaderies no formen part del lot i les despeses de transborde i retirada de les mateixes seran assumits pels adjudicataris.
5.10 Retirada dels béns adjudicats.
Per a retirar els lots adjudicats, s'hauran de presentar tots o alguns dels documents següents segons els casos:
- Resguarde bancari d'ingrés del desemborsament pendent en el compte núm. ES72 0182 1290 39 0200999023 de l'Agència Estatal d'Administració tributària al BBVA.
- Acreditació de la matriculació de l'adjudicatari en l'epígraf corresponent de l'impost sobre activitats econòmiques que li habilite per a a compravenda dels béns adjudicats si estos revestixen caràcter comercial (lots amb indicació ©).
- Original i còpia de la carta de pagament de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats.
Acreditats els extrems anteriors, la Duana expedirà acta d'adjudicació en subhasta dels béns. Este document servirà de justificant per poder retirar les mercaderies del lloc en el que es troben ubicades.
Els adjudicataris de lots que comporten despeses per la seua estada en depòsit correran amb les esmentades despeses des de l'endemà de l'entrega de l'acta d'adjudicació.
Així mateix, els adjudicataris de vehicles amb dobles fons practicats (vehicles amb la indicació DOB) correran amb les despeses derivades del restabliment de les característiques originals de fabricació que els mateixos pogueren tindre alterades.
Els vehicles amb indicació DOB hauran de, d'acord amb el que disposa l'article 6, apartat 5, del Reial decret 2042/1994, de 14 d'octubre, pel qual es regula la inspecció tècnica de vehicles, ser presentats a inspecció abans de la seua nova posada en circulació, en què es dictamine sobre l'aptitud del vehicle per a circular per les vies públiques. El cost de les oportunes reparacions serà assumit per l'adjudicatari. En el certificat d'adjudicació dels vehicles es farà menció de l'obligació de passar la inspecció tècnica amb caràcter previ a l'obtenció del permís de circulació.
Els lots hauran de ser retirats en els VINT DIES NATURALS següents al de la subhasta. Transcorreguts NORANTA DIES des de l'adjudicació sense que les mercaderies hagen sigut retirades, estes podran incórrer en abandone d'acord amb el que estableixen els apartats 6é i 7é de l'article 316 de les Ordenances de Duanes.
6. EXAMEN DELS LOTS.
Les mercaderies a subhastar es troben depositades en els llocs que figuren en cada lot i podran ser examinades pels interessats per a comprovar la seua qualitat, quantitat i altres circumstàncies relacionades amb les mateixes durant els dies 5 al 7 d'octubre de 2026, en horari de 9.00 a 14.00 hores, sent necessari sol·licitar CITA PRÈVIA telefonant al telèfon 94 448 76 44.
A estos efectes, pel només fet de licitar es presumirà la conformitat dels interessats amb la mercaderia que constituïx cadascun dels lots, no acceptant-se cap reclamació posterior sobre estos extrems.
7. RECLAMACIONS I ACCEPTACIÓ DE CONDICIONS.
La participació en la subhasta suposa l'acceptació de totes les condicions que regixen la mateixa, tant les exposades en este anunci com les adoptades per la Mesa en la direcció de la subhasta.
Una vegada finalitzada la subhasta no s'admetran reclamacions per part dels adjudicataris pel que fa a la qualitat, quantitat i altres circumstàncies relacionades amb les mateixes dels lots.
Per a qualsevol consulta o aclariment sobre aquesta subhasta pública, pot contactar amb esta Dependència Regional de Duanes e IIEE del País Basc en el telèfon 94 448 76 44.
8.GESTIÓ DE L'ASSISTÈNCIA.
Per a l'assistència a la celebració de la subhasta, és necessari la prèvia inscripció, mitjançant correu electrònic alvaro.garcia@correo.aeat.esindicant en l'assumpte, ASSISTÈNCIA PRESENCIAL SUBHASTA. La possibilitat d'assistència es confirmarà per correu electrònic a la bústia des del qual s'haja presentat la sol·licitud.