Saltar al contingut principal
Exercici 2018

Els impostos meritats i els ingressos tributaris

El 2018 els impostos meritats van créixer un 5,7% (6,1% si només s'inclouen les quatre figures principals; Quadre 1.4). Tant en un com en un altre cas el creixement és molt paregut al registrat el 2017 (5,9% per al total i 5,8% per a les principals figures). L'augment dels impostos meritats és similar al que van registrar els ingressos tributaris, una vegada eliminat el 2017 i 2018 l'impacte de la implantació del SII (5,4 %). Açò indica que les diferències ocasionades pel diferent moment del registre dels ingressos (el període de merite en el primer cas i el d'ingrés o devolució en el segon) afligixes van tindre influència, en termes agregats, el 2018, com es pot apreciar en el Gràfic 1.16 que il·lustra el procés de generació dels ingressos tributaris des de la base imposable.

L'IRPF meritat va créixer el 2018 un 5,3%, per davall del 6,2% de l'any anterior (Quadre 2.1). Donada l'estabilitat del tipus efectiu, el creixement va obeir exclusivament a la favorable evolució de les rendes. El menor augment de l'impost meritat en comparació de 2017 és conseqüència de l'impacte negatiu, assenyalat en l'apartat anterior, provocat per l'extensió de les deduccions familiars. Este fet explica també la diferència el 2018 entre la variació de l'impost total (5,3 %) i sense quota diferencial ni deduccions familiars (6,3 %).

El principal component de l'impost, les retencions sobre les rendes del treball, van créixer el 2018 un 6,5% (el 2017, 4,5 %). És la mateixa taxa que es va registrar en els salaris (Quadre 2.3) i que, com a novetat el 2018, va provindre no només de l'augment del treball, sinó també de l'increment del salari mitjà i de la pujada del tipus efectiu que va comportar. Per part seua les retencions sobre pensions van créixer un 6,7% (5,3% el 2017). El creixement del tipus que en els anys més recents explicava més de la mitat del creixement de les retencions, el 2018 va estar limitat per l'ampliació de la reducció per rendiments del treball que va afavorir a les pensions més baixes, però, a canvi, la pujada aprovada en els Pressuposats va propiciar un augment significatiu de les bases.

El 2018 els ingressos tributaris per IRPF es van elevar fins els 82.859 milions d'euros, un 7,6% més que el 2017. La discrepància que es produïx entre el creixement de l'impost meritat i el dels ingressos es justifica per la declaració anual que inclou cada mesura. En l'impost meritat se suma la declaració de 2018 a liquidar el 2019 i que, com s'ha vist, s'espera tinga pitjors resultats que el 2017 per l'augment de les deduccions familiars, mentre que els ingressos contenen els resultats de la declaració de 2017 presentada el 2018 i que van aportar gairebé 1.000 milions d'euros al creixement de la recaptació. 

Es preveu que l'impost sobre societats meritat cresca el 2018 un 15,1% (11,1% sense la quota diferencial que es presentarà el juliol; Quadre 3.1). El component principal de l'impost són els pagaments fraccionats que van créixer un 11,9% el 2018. El comportament d'estos pagaments va anar molt diferent en els diferents col·lectius de contribuents (Quadre 3.2). A les Grans Empreses i grups consolidats, que tributen d'acord amb els seus beneficis, l'augment dels pagaments va assolir el 13,5% (18,3% en grups i 5,4% en les empreses que no pertanyen a grups), molt per damunt de l'aconseguit el 2017. La millora es va produir de forma molt concentrada en els grups i, en particular, en un número reduït dels mateixos; a la resta d'empreses el creixement de 2018 va anar inferior al de 2017. Cal destacar, a més, l'augment de l'aportació del pagament mínim en estos resultats. Per part seua, els pagaments en les pimes (que tributen segons l'última quota anual presentada) van créixer un 2,3%, el que va suposar una forta contracció pel que fa al creixement dels tres anys anteriors.

Els ingressos tributaris van créixer fins els 24.838 milions, un 7,3% més del recaptat el 2017. La diferència respecte a l'impost meritat és conseqüència de l'avançament del ritme de realització de les devolucions. Si es corregix aquell element, el creixement dels ingressos seria del 12,8%, xifra més pròxima a la meritació.

En termes de caixa, els dos elements determinants el 2018 van anar l'evolució dels pagaments fraccionats comentada anteriorment i l'augment del 14,1% de les devolucions (Quadre 7.2). Cal recordar que estes devolucions no es deriven de l'activitat l'any, sinó que estan lligades a declaracions i liquidacions d'exercicis anteriors.

L'IVA meritat va créixer el 2018 un 5,6%, el mateix incremente que va mostrar la despesa subjecte (Quadre 4.1). El 2018 va haver-hi canvis en alguns tipus, però la seua repercussió sobre l'impost en el seu conjunt és marginal.

Els ingressos tributaris a l'IVA van ascendir a 70.177 milions, un 10,3% més que el 2017 (Quadre 4.2). Les xifres estan afectades per l'impacte del SII. Si es corregix, el creixement seria del 3,7%. La diferència entre la meritació i la caixa es va produir, principalment, per dos raons: l'elevat volum de devolucions realitzades corresponents a l'any anterior i als ajustaments amb els territoris forals, i el descens dels ingressos de períodes anteriors (conseqüència dels canvis en la gestió d'ajornaments que van tindre lloc el 2017 i efectes dels quals es van arrossegar el 2018).

Els Impostos Especials meritats van créixer un 1,9% el 2018, enfront del 0,2% de 2017 (Quadre 5.1). Com s'ha assenyalat al parlar de les bases, el repunt no s'explica tant per la positiva evolució dels consums, com per l'irregular comportament que van tindre els mateixos el 2017, en particular en tabac i alcohol. En l'impost meritat en Hidrocarburs, la figura de major pes en el conjunt d'estos impostos, el creixement el 2018 va anar de l'1,8%, per davall del 2,6% aconseguit el 2017 (Quadre 5.4). La causa del menor creixement va anar el descens del consum de gas natural (descens associat en bona part a la menor utilització del mateix en la generació d'energia elèctrica), i, en l'últim tram de l'any, a la supressió de l'impost per a este producte i per al gasoil i el fueloil amb la mateixa fi introduïda pel RDL 15/2018. En els productes de major consum, gasolines i gasoils, el creixement el 2018 va anar paregut al de l'any anterior (2,4% i 2,1%, respectivament), encara que el resultat es va obtindre, sobretot, per l'augment de prop del 5% en el gasoil de calefacció, més volàtil i menys lligat a l'activitat general de l'economia. L'Impost sobre Labors del Tabac va créixer un 2,4% (-4,8% el 2017; Quadre 5.5). La irregularitat de la sèrie pertorba el diagnòstic que es pot fer d'esta figura en la que el consum i l'impost meritat estan pràcticament estabilitzats des de 2013 amb 2.100 milions de paquets i 6.600 milions d'euros a l'any. L'Impost sobre l'Electricitat meritat va augmentar un 4,4% el 2018, gairebé 3,5 punts més que el 2017 (Quadre 5.6). La major part del creixement es va deure a les irregularitats que es van produir el maig de 2017 en la facturació d'algunes empreses, el que fa que parega que el consum va créixer el 2018 més del que realment el va fer. L'Impost sobre el Carbó va registrar una forta disminució del 15,1% (Quadre 5.7) al comparar-se amb l'elevat nivell d'ingressos que s'havia assolit en l'impost el 2017 coincidint amb els problemes de sequera i la utilització del carbó com substitut de les fonts hidrogràfiques. Inclús amb tot, i amb una perspectiva més àmplia, els ingressos de 2018 van anar només alguna cosa més baixes que la mitja de 275 milions anuals del període 2014-2017. Finalment, en els impostos sobre l'alcohol els ingressos creixen en conjunt un 1,8% (0,5% el 2017) per la recuperació en Alcohol i Begudes Derivades i malgrat la desacceleració en els consums de cervesa (Cuadros 5.2 i 5.3).

El 2018 els ingressos tributaris per Impostos Especials van sumar un total de 20.528 milions, el que va suposar un 1,1% més que el 2017. Les xicotetes diferències amb la meritació, concentrades especialment en tabac i alcohol, són conseqüència encara dels desplaçaments a 2017 dels ingressos meritats durant els últims mesos de 2016, després de la pujada de tipus d'aleshores.

La resta de les figures tributàries diferents dels quatre principals va suposar uns ingressos de 10.284 milions, un 4,8% més que el 2017. Pràcticament tot l'increment es deu a l'Impost sobre la Renda dels No Residents. El 2018 els seus ingressos van registrar un creixement del 17,2% que s'explica per l'evolució de les rendes subjectes a retencions (sobretot per la millora dels dividends) i pel resultat de la declaració anual (Quadre 6.1). En l'aspecte positiu també van destacar els impostos mediambientals del Capítol I (3,6 %) i els Altres ingressos del Capítol III (6,4 %). En la part negativa, cal assenyalar la caiguda dels ingressos per Taxes (-11 %; Quadre 6.5) com a conseqüència, fonamentalment, del descens dels ingressos procedents del Canon per l'aprofitament d'aigües continentals per a la producció d'energia elèctrica (-43,9 %), afectat per la sequera de 2017 (exercici que va anar liquidat el 2018) i malgrat l'augment del tipus que va entrar en vigor el 2018.