5. Els Impostos Especials
Els ingressos tributaris per Impostos Especials (IE) van créixer un 1,1% pel que fa a 2017 fins assolir els 20.528 milions. Van créixer l'Impost sobre Hidrocarburs (3 %), sobre Electricitat (3,5 %) i sobre Cervesa (1,8 %). La resta va veure descendir els seus ingressos, destacant en particular, per la intensitat de la caiguda, l'Impost sobre el Carbó (-13,1 %) i, per la seua importància dins del conjunt, l'Impost sobre Labors del Tabac (-1,4 %).
El consum dels productes subjectes a IE va créixer en totes les figures (Quadre 5.1). En l'Impost sobre Hidrocarburs, les gasolines i els gasoils, que són els principals productes subjectes, van créixer un 2,4%, lleugerament per damunt de l'increment de 2017 (2,1 %), gràcies al repunt del gasoil bonificat. En l'Impost sobre Labors del Tabac el creixement (1,6 %) contrasta amb la forta caiguda de 2017 (-6,6 %), encara que esta era conseqüència exclusivament de l'episodi d'acaparament que es va viure el desembre de 2016 després de l'última pujada de tipus. El mateix pot dir-se dels consums en l'Impost sobre Alcohol i Begudes Derivades (1,4% el 2018 enfront del -5,2% el 2017). En l'Impost sobre l'Electricitat l'augment dels consums (1,9 %) va tindre també un component excepcional per l'existència d'un mes el 2017 amb una facturació inferior a l'habitual. Finalment, en l'Impost sobre la Cervesa l'increment del consum s'estima en el 2,3%, taxa inferior a la mitja d'al voltant del 3,5% dels últims quatre anys.
Pel que fa als preus, els productes energètics van créixer a un ritme similar al de 2017, molt alt en el cas dels hidrocarburs (9,2%, Quadre 9.1) i més moderat (2,2%, Quadre 5.6) en el cas de l'electricitat. En ambdós, les pujades es van concentrar en la segona mitat de l'any. A la resta de les figures les pujades van rondar l'1 %(Cuadros 5.2, 5.3 i 9.2). La relativa estabilitat dels increments de preus i el repunt dels consums va suposar que la despesa en productes gravats per IE passara de créixer un 4,7% el 2017 a fer-ho un 6,8% el 2018 (Quadre 1.3).
El 2018 els tipus legals es van mantindre sense canvis, tret d'alguns hidrocarburs de poca importància quantitativa en el conjunt de l'impost. Es tracta del gas natural, el gasoil i el fueloil utilitzats en la generació d'energia elèctrica que van passar a estar exempts arran de l'entrada en vigor del RDL15/2018, de mesures urgents per a la transició energètica i la protecció dels consumidors. Els tipus efectius sí que van tindre alguna variació (Quadre 5.1), en Hidrocarburs i Cervesa com a conseqüència del diferent creixement dels diferents productes subjectes, i en Electricitat i Labors del Tabac fonamentalment per les pujades de preus.
Els IE meritats van créixer un 1,9% el 2018, per damunt del 0,2% de 2017 (Quadre 5.1). Donada la pràctica estabilitat dels tipus, la millora s'explica pel repunt dels consums degut, en bona mesura, a la recuperació dels consums d'alcohol i tabac després del negatiu comportament que havien tingut el 2017. Totes les figures van créixer, excepte l'Impost sobre Productes Intermedis, gairebé testimonial, i l'Impost sobre el Carbó que va registrar una forta disminució al comparar-se amb l'elevat nivell d'ingressos de 2017 conseqüència de la utilització del carbó com substitut de l'energia hidràulica durant aquell any de sequera.
El 2018 l'Impost sobre Hidrocarburs meritat va créixer un 1,8%, menys que el 2017 (2,6 %; Quadre 5.4). La causa principal del menor creixement va anar el descens del consum de gas natural, fonamentalment pel seu menor utilització en la producció d'energia elèctrica. A este fet se suma l'eliminació, al final de l'any, de l'impost per al gas natural, el gasoil i el fueloil usats en la generació d'energia elèctrica, introduïda, com s'ha este, pel RDL 15/2018. En els productes de major consum, gasolines i gasoil, el creixement el 2018 va anar un poc superior al de 2017 (2,4% i 2,1%, respectivament). La millora es va produir pel repunt en el consum dels gasoils bonificats, lligats estretament a la situació climatològica. En canvi, el consum de gasolines i el gasoil d'automoció, amb més vinculació a la conjuntura econòmica, va mostrar un creixement més moderat que el 2017. La novetat el 2018 va anar la pèrdua de pes dins del consum de gasolines i gasoil d'automoció d'este últim. El percentatge de gasoil d'automoció dins del conjunt de gasolines i gasoil d'automoció va créixer des de poc més del 50% el 1995 fins un màxim del 81,3% el 2016-2017; el 2018 aquell percentatge es va reduir, per primera vegada des de 1995, al voltant de mig punt.
L'Impost sobre Labors del Tabac va augmentar un 2,4% el 2018, enfront de la caiguda (-4,8 %) de 2017 (Quadre 5.5). El canvi, com s'ha explicat, es va deure a les anomalies en les eixides a consum a finals de 2016 que van distorsionar el comportament normal de la sèrie. Si s'analitza amb perspectiva l'evolució de consums i impost, s'observa que ambdós estan pràcticament estabilitzats des de 2013, els primers amb 2.100 milions de paquets i 39,5 milions de quilos a l'any, i els segons amb 6.600 milions d'euros. Si de cas en els dos últims anys s'apreciarien uns resultats lleugerament inferiors a aquell solc que pareixen haver assolit consums i impost. L'escàs creixement dels preus, juntament amb la tendència a la baixa des de 2014 dels productes diferents dels cigarrets, ha reforçat l'evolució comentada.
L'Impost sobre l'Electricitat meritat va créixer gairebé 3,5 punts més que el 2017 (Quadre 5.6). Pràcticament dos punts procedixen del creixement del consum, zero el 2017 i prop del 2% el 2018. Este creixement, tanmateix, està més relacionat amb les irregularitats que es van produir el maig de 2017 en la facturació d'algunes empreses que amb una millora genuïna del consum. La resta del major creixement el 2018 va procedir del comportament del tipus efectiu sobre la base imposable que, a diferència de 2017, va pujar lleugerament. Cal recordar que, encara que els tipus legals es mantenen inalterats des que es va implantar este impost, els tipus efectius poden variar per dos motius: les variacions que es produïxen en les reduccions a grans consumidors i altres sectors amb consum intensiu d'electricitat, i els canvis en els preus. En este cas, els preus no van tindre cap paper en el repunt de l'impost perquè, malgrat les pujades observades en la segona mitat de l'any, en el conjunt de l'any l'increment va anar un poc inferior al de 2017.
Quant als impostos relacionats amb l'alcohol, l'Impost meritat sobre l'Alcohol i Begudes Derivades es va recuperar (1,4 %) després de la caiguda de 2017 provocada per l'episodi d'acaparament de finals de 2016. (Quadre 5.2). Per part seua, l'Impost sobre la Cervesa va créixer (3,1 %) a un ritme inferior al de 2017 (Quadre 5.3) per la moderació que van mostrar els consums, mentres el tipus efectiu tornava a pujar, indicatiu, donada l'estabilitat de les tarifes, d'un desplaçament del consum cap varietats de major graduació alcohòlica.
Finalment, l'Impost sobre el Carbó meritat va disminuir un 15,1%. La raó principal va anar l'elevat nivell que va assolir l'impost el 2017 en plena sequera. No obstant això, l'impost meritat el 2018 va quedar pròxim a la mitja del període 2014-2017 (275 milions anuals).
El 2018 els ingressos tributaris per Impostos Especials van assolir els 20.528 milions, un 1,1% més que el 2017. Les xicotetes diferències amb la meritació, concentrades en tabac i alcohol, són conseqüència encara dels desplaçaments a 2017 dels elevats ingressos meritats durant els últims mesos de 2016, després de les últimes pujades de tipus.