Saltar al contingut principal
Exercici 2019

Els tipus efectius

El tipus mitjà efectiu sobre la renda i la despesa el 2019 va anar del 15,2%, percentatge lleugerament superior al de 2018. Després de 2014, any en el que es va assolir el màxim, el tipus mitjà va disminuir el 2015 i 2016 per la reforma dels impostos directes i després ha anat augmentant cada any, però de forma relativament moderada.

La lleu tendència a l'alça és conseqüència del creixement continuat en el tipus mitjà efectiu que suporten les rendes brutes de les llars. El 2019 es va situar el 12,8%, encara sense assolir el seu màxim (13 %), també el 2014. El creixement del tipus (0,7 %) es va produir per l'increment de les rendes que no estan subjectes a retenció o pagament a compte; de fet, si no s'inclou la declaració anual, el tipus va disminuir un 0,2%. Esta caiguda és consistent amb el major creixement de les pensions (amb un tipus mig de retenció baixa) i amb l'escassa pujada del tipus efectiu dels salaris (0,1% el 2019 enfront de l'1,1 %el 2018), malgrat les pujades salarials. En este últim cas el gairebé nul creixement va haver de veure amb dos factors: d'una banda, en la primera mitat de l'any encara va haver-hi impacte de la rebaixa de les retencions en els salaris més baixos (a través de l'ampliació de la reducció per rendiments del treball aprovada en els Pressuposats de 2018, mesura que va afectar particularment a les pimes), i, per un altre, el major creixement d'aquells salaris (lligat a la pujada del salari mínim) que tenen a més retencions nul·les o molt xicotetes. Estos dos mateixos elements (rebaixa i major augment de les pensions més baixes) servixen per a explicar que el tipus efectiu de les pensions cresquera tan sols un 1,6% (1,5% el 2018) enfront de les pujades en l'entorn del 3% que es produïen en anys amb revalorització de les pensions pròximes a zero i estabilitat normativa.

El tipus efectiu de l'impost sobre societats el 2019 s'estima en un 20,6% si es calcula sobre la base imposable agregada i en el 9,2% si es fa sobre el resultat comptable positiu. En absència de canvis normatius, com va succeir el 2019, les variacions del tipus s'han d'exclusivament a la composició (l'efecte del diferent ritme de beneficis i bases en empreses amb tipus efectiu diferent). Este efecte és el que explica la tendència suaument decreixent que mostra el tipus efectiu sobre els beneficis des de 2012.

A l'IVA l'única modificació en els tipus que va operar el 2019 va anar la rebaixa del tipus del general al reduït en els cinemes, en vigor des del juliol de 2018, sense un efecte significatiu en el conjunt de l'impost. Així, el tipus mitjà efectiu es va situar en l'entorn del 15,3%, que és la mitja des de 2016.

El tipus mitjà efectiu en els Impostos Especials (IE) va pujar gairebé en el mateix percentatge en el que va disminuir el 2018. Convé advertir que, per a completar l'anàlisi agregat de bases, tipus i ingressos, cal calcular un valor per als consums subjectes a estos impostos, encara que en diverses de les figures la base són els consums físics i no el valor. D'ahí les grans oscil·lacions en el tipus d'un any a un altre, provocades, com s'ha assenyalat al parlar de les bases, per les variacions, de vegades dràstiques, dels preus energètics. En este context, amb els tipus calculats amb tota la recaptació meritada sobre el valor dels consums (no amb la tarifa general sobre els consums físics com es fa, per a hidrocarburs, en l'apartat d'impostos especials), el més destacable el 2019 és el considerable incremente que es produïx en el tipus de l'Impost sobre Hidrocarburs degut a la integració de la tarifa autonòmica en la tarifa especial de l'impost. La mesura va anar aprovada en els Pressuposats de 2018, però seu entrada en vigor es va endarrerir fins l'1 de gener de 2019. El principal efecte d'esta mesura va anar un canvi en la forma d'ingressar l'impost (abans figurava directament en els comptes de les CCAA i des de 2019 primer forma part dels comptes de l'Estat i després es transferix juntament amb la resta de la participació en els tributs; més detalls d'este canvi es poden trobar en la Nota Informativa 5 de l'Informe Anual de 2018), però, en el procés d'harmonització de la tarifa en totes les CCAA, la mesura també va suposar un augment del tipus. Altres canvis, com les exempcions del gas natural, el gasoil i el fueloil utilitzats en la generació d'energia elèctrica incorporades pel RDL 15/2018 afligixes van tindre efectes en el tipus mitjà.