5. Els Impostos Especials
Els ingressos pels Impostos Especials (IE) van sumar un total de 21.380 milions, el que va suposar un incremente del 4,1% pel que fa als ingressos de 2018. Ara bé, tot l'augment va anar producte de la integració de l'antiga tarifa autonòmica en la tarifa especial de l'Impost sobre Hidrocarburs. Els ingressos sense cap canvi normatiu (tarifa autonòmica i exempció del gas natural, gasoil i fueloil destinats a la producció d'energia elèctrica) haurien descendit un 0,8%. Els tres trets fonamentals de l'any van anar l'escàs incremente en Hidrocarburs (0,3% sense canvis normatius), el nou descens en Labors del Tabac (-1,3 %) i la reducció a gairebé la mitat (-48,7 %) de la recaptació de l'Impost sobre el Carbó.
Tret de les begudes incloses en els impostos sobre l'alcohol, el consum dels productes subjectes a IE va anar pitjor el 2019 que el 2018 (Quadre 5.1). En l'Impost sobre Hidrocarburs, el conjunt de gasolines i gasoils, els principals productes de l'impost, van créixer tan sols un 0,5% (2,4% el 2018). Part de la moderació ve del gasoil bonificat que el 2018 havia crescut per damunt del que és normal i el 2019 va descendir, però el factor explicatiu clau és la caiguda del gasoil d'automoció. També va disminuir el consum de paquets de tabac (-1,9%, +1,6% el 2018), encara que es va veure compensat parcialment per l'augment de la resta de labors del tabac, i el consum d'energia elèctrica (-1,8%, enfront del 2% de l'any anterior). Com s'ha este, només en els alcohols es van veure creixements i a més amb més intensitat que el 2018: 1,7% en l'Impost sobre l'Alcohol i Begudes Derivades i 2,3% en Impost sobre la Cervesa (1% i 0,9%, cadascun d'ells el 2018).
Els preus el 2019 es van comportar de forma molt més moderada que el 2018. En els productes energètics les pujades van anar força menors: en hidrocarburs el preu mitjà de gasolines i gasoils només va augmentar un 1,2% (enfront de la mitja del 9% dels dos anys anteriors; Quadre 9.1), i en electricitat l'increment va anar del 0,9% (3% de mitja el 2017 i 2018; Quadre 5.7). En tabac el preu mitjà del paquet va romandre pràcticament estable (-0,2%, encara que el major creixement dels productes més barats van portar el preu mitjà de totes les labors de l'impost a una caiguda superior,-0,4%, Quadre 9.2). En les begudes alcohòliques també es va registrar una disminució dels preus mitjans (-0,4 %; Quadre 5.2) i només en la cervesa es va observar un repunt (2,9% el 2019 i 0,2% el 2018; Quadre 5.3). La moderació de consums i preus va tindre com a conseqüència un creixement del valor dels consums gravats amb IE del 0,6% enfront del 7,2% de 2018 (Cuadros 1.3 i 5.1).
El 2019 els tipus efectius (Quadre 5.1) només van respondre als canvis en la composició del cistell de productes i a la variació dels preus en aquells impostos de la qual base és el valor. Cal aclarir que, en el cas dels hidrocarburs, que va anar l'única figura en la que es van produir canvis normatius, el tipus efectiu es calcula per a la tarifa general i en els principals productes (gasolines i gasoils). Amb una visió més àmplia, el tipus efectiu en aquell impost hauria canviat per dos motius: l'exempció introduïda pel RDL 15/2018, d'octubre d'aquell any, per al gas natural, el gasoil i el fueloil utilitzats en la generació d'energia elèctrica, i la integració de la tarifa autonòmica en la tarifa especial de l'impost. Pel que fa a esta última, la mesura no només va suposar una redistribució en la forma d'ingressar aquella part de l'impost, sinó també un incremente del tipus a l'igualar-se la tarifa en totes les CCAA sense que cap d'elles perdera recaptació.
Els IE meritats van créixer un 5,5% (Quadre 5.1), però tot l'augment va procedir de la integració de la tarifa autonòmica que va comportar un incremente addicional de l'impost meritat de 1.466 milions. Sense estos ingressos, els IE meritats haurien disminuït un 1,7% pel que fa a 2018. El motiu principal del descens és, com s'ha analitzat, el pobre desenvolupe dels consums, al que es van afegir l'impacte negatiu del RDL 15/2018, l'escàs augment dels preus i la progressiva desaparició del carbó com primera matèria en la producció d'energia elèctrica.
L'Impost sobre Hidrocarburs meritat va créixer un 12,5 % gràcies, fonamentalment, a la inclusió de la tarifa autonòmica. Sense ella ni la pèrdua d'ingressos provocada pel RDL 15/2018, l'augment seria tan sols del 0,3%, coherent amb l'evolució dels consums dels principals productes, gasolines i gasoils (0,5 %). L'increment del consum el 2019 va anar netament inferior al de 2018 (2,4 %), per dos raons: el 2018 es va produir un repunt dels consums de gasoils bonificats que es va corregir el 2019 (el 2018 es va assolir un consum de gairebé 5.800 milions de litres quan el normal en els anys anteriors era no passar de 5.550; el 2019 van anar més de 5.600) i la lleugera caiguda del gasoil d'automoció (-0,2 %). Esta caiguda és significativa per diversos motius. En primer lloc, perquè és el producte de major consum i el que aporta major recaptació. Segon, perquè està estretament lligat a l'activitat; de fet, abans només s'havien produït descensos en els anys de crisi (2008 fins 2013). I tercer motiu, perquè accentua la tendència, de què ja es parlava en l'informe de l'any passat com a novetat, a la substitució de gasoil per gasolina, producte que el 2019 va créixer un 6,7% després del 4,5% de 2018. Com es va assenyalar aleshores, el percentatge de gasoil d'automoció dins del conjunt de gasolines i gasoil d'automoció va créixer des de poc més del 50% el 1995 fins un màxim del 81,3% el 2016-2017. El 2019 aquell percentatge ja va anar inferior al 80%. Esta trasformación suposa, a més, una lleugera pujada dels tipus efectius mitjans d'estos dos productes, sense el gasoil bonificat (una dècima el 2018 i tres el 2019).
L'Impost sobre Labors del Tabac va disminuir el 2019 un 1,4%, amb descens del 2% en cigarrets i incremente del 3,7% en les altres labors. El Gràfic 5.2 il·lustra amb claredat l'evolució zigzaguejant de l'impost, encara que des de 2013, com ja es va comentar en l'informe de l'any passat, està estabilitzat un poc per davall dels 6.600 milions d'euros. El mateix succeïx amb els consums, encara que estos amb una tendència lleugerament descendent que compensa les xicotetes variacions de preus. No obstant això, no va anar el cas de 2019 en el que consums i preus van anar a la baixa simultàniament, encara que amb molt diferent comportament en els cigarrets (amb pèrdues en ambdós) i a la resta dels productes (amb creixements).
L'Impost sobre l'Electricitat meritat va anar pràcticament el mateix que el 2018 (+0,1%). L'any va anar negatiu en el consum (-1,8 %) i d'increments moderats en preus (0,9 %), sobretot en comparació de l'any precedent en el que es van registrar creixements del 2% i del 3,4%, respectivament. La reducció del valor, que és la base de l'impost, en un 1% no es va observar en l'impost perquè al mateix temps va disminuir l'import de les reduccions que s'apliquen alguns contribuents (grans consumidors, sectors específics), recuperant estes el nivell que tenien el 2017.
En els impostos sobre l'alcohol la situació va anar més positiva que a la resta de figures. L'Impost sobre l'Alcohol i Begudes Derivades meritat va créixer un 1,8% enfront de l'1 %de l'any anterior. Gairebé sense canvis en el tipus efectiu, tot l'increment es va deure a la millora del consum. I el mateix va ocórrer en l'Impost sobre la Cervesa amb un incremente del 2,3% que supera l'1,7 %de 2018.
L'Impost sobre el Carbó va anar el que més va variar el 2019. L'impost meritat va disminuir un 68% com a resultat, d'una banda, del menor atractiu del carbó com primera matèria en la generació d'energia elèctrica després de ser declarat exempt de l'Impost d'Hidrocarburs el gas natural amb la mateixa fi, i, per un altre, per la decisió dels grans productors d'electricitat d'anar abandonant progressivament esta forma de producció.
El 2019 els ingressos per Impostos Especials van créixer un 4,1%, encara que si s'elimina l'efecte de la integració de la tarifa autonòmica i l'impacte negatiu de l'exempció del gas natural, els ingressos disminuirien un 0,8%. L'impacte en caixa del conjunt de les dues mesures (Quadre 1.5) és inferior al que es recull en merite perquè l'efecte positiu de la integració és menor (només el corresponent a 11 mesos i a més inclou les devolucions a professionals del transporte lligades a aquella part de la tarifa) i el negatiu major (un mes més que en merite).