6. Altres impostos
Els ingressos de les figures diferents dels quatre principals van ascendir a 9.985 milions el 2021, un 23,4% més que el 2020. Part d'este incremente es deu a la incorporació de noves figures: l'Impost sobre Transaccions Financeres (pel qual es va recaptar 296 milions) i l'Impost sobre Servicis Digitals (uns altres 166 milions). Sense estos nous impostos, l'increment dels ingressos s'haguera situat el 17,6%. Totes les figures van incrementar els seus ingressos el 2021, excepte els impostos mediambientals, afectats per canvis normatius per a compensar en part l'impacte de la pujada dels preus de l'energia.
En l'Impost sobre la Renda dels No Residents la recaptació el 2021 es va situar en els 1.828 milions, el que va suposar un augment del 20,9%, insuficient per a recuperar el nivell assolit el 2019 (Quadre 6.1 ). El 2021 destaca l'increment de les retencions en adquisició d'immobles que, després de la forta contracció de 2020 per la paralització de les operacions, repunten fins assolir el màxim històric des que es disposa d'informació. Tanmateix, la resta de les retencions (derivades sobretot del capital mobiliari) i pagaments a compte van tindre un avanç força més tímid, quedant més de 600 milions per davall del nivell d'ingressos observat el 2019.
Els impostos mediambientals, en què s'inclouen les figures del capítol I i l'Impost sobre Gasos Fluorats d'Efecte D'hivernacle (Quadre 6.2 ), van caure un 3% el 2021, si bé el descens s'ha de, principalment, a la suspensió de l'Impost sobre el Valor de la Producció de l'Energia Elèctrica durant el tercer trimestre de l'any, que s'hauria d'haver ingressat el novembre. Este impost és la figura principal dins dels mediambientals i és, per tant, el que determina l'evolució del conjunt. La citada suspensió va tindre un impacte recaptatori estimat en 760 milions d'euros (Quadre 1.5 ), pel que en absència de la mateixa, els ingressos hagueren crescut un 47,4%, impulsats per l'intens repunt dels preus de l'energia i afectats a més per la comparació amb un nivell d'ingressos el 2020 que va anar el més baix des de l'entrada en vigor d'esta figura impositiva el 2013 (amb l'excepció del recaptat el 2019 afectat també per la suspensió de l'Impost sobre el Valor de la Producció de l'Energia Elèctrica durant dos trimestres). L'intens repunt dels preus del mercat majorista el 2021 explica l'amplitud de l'impacte estimat per la suspensió d'este impost, que duplica l'import mitjà recaptat en un trimestre baix condicions de preus més estables. Els ingressos associats a la resta de figures incloses en la fiscalitat mediambiental també es van reduir pel que fa a 2020.
Els ingressos per l'Impost sobre Trànsit Exterior (Quadre 6.3 ) van augmentar un 17,6%, en línia amb la recuperació observada en el comerç internacional. Per part seua, en l'Impost sobre les Primes d'Assegurances (Quadre 6.4 ), la recaptació va augmentar un 33%, impulsada per la pujada de tipus (del 6% al 8 %) aprovada en els Pressuposats, i per a la qual s'estima un impacte valorat en 476 milions (Quadre 1.5 ). Sense esta pujada, els ingressos haurien augmentat un 2,2%.
Els ingressos per Taxes i altres ingressos del Capítol III van créixer un 16,7% (Quadre 0 ), un 15,2% les taxes i un 17,7% els altres ingressos. La recaptació va augmentar en gairebé totes les Taxes (Quadre 6.6 ), en especial en la Taxa de Telecomunicacions, al comparar-se amb un import de 2020 que estava minorat per la realització de devolucions que no s'havien fet el 2019. Destaquen també el Canon d'ocupació i aprofitament del domini públic, la Taxa d'Expedició de DNI i passaports (afectada pel tancament de les oficines públiques el 2020) i la Taxa radioelèctrica. Al contrari, els ingressos per Taxes consulars van estar molt per davall de la mitja dels últims anys. El creixement dels Altres ingressos va estar repartit entre els seus principals components: interessos de demora, sanciones tributàries i recàrrec de constrenyiment, sent més intens l'avanç de les sanciones, si bé en les tres figures es van superar els imports recaptats el 2019.