Preguntes freqüents
L'“Autentificació de Ciutadà UE (eIDAS)”, Electronic Identification, Authentication and trust Services, és un marc regulador de la Unió Europea que establix normes per a la identificació electrònica i els servicis de confiança en transaccions electròniques. Este sistema permet als ciutadans d'un país de la UE usar la seua identificació electrònica nacional, com un DNI digital, per a accedir a servicis públics en uns altres països membres. eIDAS facilita l'accés a servicis de les administracions públiques de manera segura i eficient, i és un pas important cap la integració digital a Europa.
Actualment, per a accedir als servicis de l'Agència Estatal d'Administració Tributària a través del sistema eIDAS , es requerix que el ciutadà de la UE posseïsca un identificador d'identitat espanyol (Identificador espanyol de Ciutadà UE) com un DNI (Document Nacional d'Identitat), un NIE (Número d'identificació d'Estranger) o un NIF L o NIF M (número d'identificació fiscal). Açò significa que, encara que pots utilitzar la teua identificació electrònica d'un altre país de la UE , necessites primer tindre un d'aquests identificadors espanyols per a realitzar tràmits a l'Agència Tributària.
En el futur, es planeja expandir el sistema eIDAS perquè qualsevol ciutadà de la UE amb una identificació electrònica vàlida d'un país integrat en eIDAS puga accedir als servicis de l'Agència Tributària espanyola sense la necessitat de comptar prèviament amb un DNI , NIE , NIF L o NIF M. Esta ampliació farà que siga molt més senzill per als ciutadans d'uns altres països de la UE interactuar amb l'Agència Tributària a Espanya, facilitant l'accés a servicis tributaris i enfortint la integració i cooperació dins de la Unió Europea.
- Visita la Sede de l'Agència Tributària https://sede.agenciatributaria.gob.es
- Troba el tràmit que necessites realitzar: Navega pel lloc per a localitzar el servici o tràmit tributari específic que desitges efectuar.
- Accedix al tràmit i en el menú d'autentificació selecciona l'opció d'“Autentificació Ciutadà UE (eIDAS) ”: Açò et permetrà utilitzar la teua identificació electrònica del teu país d'origen.
- Al seleccionar esta opció, seràs redirigit a la passarel·la Cl@ve , on hauràs de seleccionar en el menú d'autentificació l'opció Ciutadà UE que et redirigirà al node eIDAS espanyol.
- Una vegada en el node eIDAS espanyol hauràs de triar el país que t'ha proporcionat la teua identitat electrònica. Una vegada fet açò seràs redirigit a la pàgina d'autentificació del país que has seleccionat i hauràs d'autenticar-te utilitzant els mecanismes vàlids que t'haja facilitat el teu país. Si l'autentificació és d'èxit, seràs redirigit novament al node eIDAS espanyol. En este punt, es procedirà a realitzar l'assignació de la teua identitat amb l'Identificador espanyol de Ciutadà de la UE corresponent a ciutadans de la UE , basat en el DNI / NIE o NIF L o M.
- Completa el tràmit tributari: Una vegada completada l'autentificació i l'assignació d'identitat, podràs continuar amb el tràmit tributari que desitjaves realitzar, per exemple, amb la presentació de declaracions fiscals.
Este procés garantix una autentificació segura i eficient, permetent-te accedir a servicis tributaris espanyols, encara que sigues ciutadà d'un altre país de la UE .
Per poder relacionar-se amb les administracions públiques espanyoles necessites tindre un identificador espanyol vàlid, que podrà ser un DNI o un NIE (si ja tens una identitat espanyola facilitada pel Ministeri de l'Interior en la Direcció General de la Policia ), o un NIF (si no tens una identitat espanyola ). En cas de no disposar d'una identitat espanyola, podràs sol·licitar el NIF en un consolat espanyol, que serà el teu identificador espanyol de Ciutadà UE . Quan accedisques utilitzant la identificació eIDAS, el país on realitzes el procés d'autentificació facilitarà a les administracions espanyoles les teues dades de Nom, Anomene, Data de Naixement i un identificador del país on t'hages autenticat. Amb estes dades se cercarà en les Bases de Dades d'identificadors per a associar-te un DNI , un NIE o un NIF .
Recorda que, si no tens cap d'estos identificadors, podràs obtindre-ho en un consolat. En el futur, es facilitarà l'obtenció d'este identificador espanyol de Ciutadà UE de forma en línia en el moment de la primera autentificació.
En aquell cas, necessites obtindre un NIF L o M per a utilitzar l'autentificació eIDAS a Espanya. En la pàgina del Ministeri d'Afers Exteriors d'Espanya trobaràs informació detallada sobre els passos a seguir i la documentació necessària per a sol·licitar un NIF L o M a través d'un consolat espanyol.
Pots accedir a esta informació en la següent URL: Requisits per a la sol·licitud del NIF (https://www.exteriors.gob.és/Ambaixades/asuncion/és/Ambaixada/Pagines/Cita %20Previa %20Consular/Requisits-per a-la-sol·licitud-del -N-I-F.aspx).
És important seguir les instruccions proporcionades en el lloc web per a assegurar-te de què la teua sol·licitud és tramitada correctament i en el menor temps possible.
Utilitzant l'“Autentificació Ciutadà UE (eIDAS)”, pots realitzar una varietat de tràmits en la Sede Electrònica de l'Agència Tributària a Espanya. L'oferta de tràmits disponibles amb esta autentificació s'anirà ampliant progressivament. Per a saber si un tràmit específic admet l'autentificació eIDAS , simplement has de buscar l'opció Autentificació Ciutadà UE (eIDAS) en el menú d'autentificació a l'accedir al tràmit.
Inicialment, l'Agència Tributària oferirà l'autentificació eIDAS en alguns dels principals tràmits relacionats amb les següents matèries (només per als exercicis més recents en alguns supòsits ):
- Declaracions i altres tràmits de renda (IRPF i IRNR) e impost sobre societats
- Gestió de l'IVA
- Gestió de deutes
- Tràmits de duanes
- Apoderaments
- Consultes a través de la ferramenta Informa+
- Avisos informatius
- Determinades reclamacions-economicoadministratives i procediments especials de revisió.
A més, sempre que accedisques a un tràmit, el sistema t'indicarà si l'autentificació Ciutadà UE (eIDAS) està disponible com opció per a aquell procediment específic.
La necessitat de tindre un identificador espanyol de la UE per a usar l'autentificació eIDAS a Espanya es deu a diversos factors importants relacionats amb el compliment del Reglament eIDAS , el compliment de la normativa espanyola i la interoperabilitat de les identitats electròniques a la Unió Europea.
Primer, el Reglament eIDAS establix la necessitat de garantir la interoperabilitat de les identitats electròniques proporcionades per cada país de la UE . Açò significa que un ciutadà d'un país de la UE hauria de poder utilitzar la seua identificació electrònica per a accedir a servicis públics en un altre país membre. Tanmateix, sorgix un desafie: la unicitat i persistència dels identificadors. Mentre que eIDAS es basa en dades bàsiques com l'identificador nacional, nom, anomene i data de naixement, no garantix que estos identificadors siguen únics i persistents en el temps.
En el cas d'Espanya, i en particular de l'Agència Tributària, els sistemes estan dissenyats per a treballar amb identificadors específics com DNI , NIE i NIF . Estos identificadors tenen un format i mètode de validació concrets i garantixen la unicitat i persistència necessàries per a molts tràmits, especialment aquells amb implicacions tributàries. Per a integrar l'autentificació eIDAS i complir amb els requisits dels sistemes d'informació espanyols, s'ha optat per vincular la identitat eIDAS amb un identificador espanyol (com el NIF L o M per a no residents) que siga compatible amb els sistemes existents.
Este enfocament, abonat pel Reial decret 203/2021 i el Reglament UE 2018/1724, busca facilitar la relació electrònica dels ciutadans de la UE amb les administracions públiques espanyoles, mantenint al mateix temps la integritat i eficiència dels sistemes d'informació. L'assignació d'un NIF L o M garantix que els ciutadans de la UE puguen interactuar electrònicament amb les administracions espanyoles, aprofitant la interoperabilitat proporcionada per eIDAS i al mateix temps complint amb les necessitats específiques d'unicitat i persistència que requerixen els tràmits de les administracions públiques espanyoles.