Registre Territorial d'expedidors i destinataris certificats habituals
Informa't si estàs obligat a inscriure't en el Registre Territorial d'expedidors i destinataris certificats habituals
Nota informativa en relació amb la circulació intracomunitària de productes objecte dels impostos especials de fabricació en el procediment d'envios garantits (B2B) a partir del 13 de febrer de 2023 (EMCS PHASE 4.0)
La Directiva (UE) 2020/262, del Consell de 19 de desembre de 2019 per la qual s'establix el règim general dels impostos especials, regula a la secció 2 del capítol V, (articles 33 a 45), el procediment que ha de seguir-se en relació amb la circulació de productes subjectes a impostos especials que han sigut despatxats a consum al territori d'un Estat membre i es traslladen al territori d'un altre estat membre per a ser lliurats amb finalitats comercials (d'ara endavant, procediment d'enviaments garantits).
L'esmentada Directiva comunitària, amb efectes 13 de febrer de 2023, contempla que el sistema informatitzat que s'utilitza per a la circulació de productes subjectes a impostos especials en règim suspensiu (EMCS) s'ha de fer extensiu a la circulació de productes subjectes a impostos especials que han sigut despatxats a consum al territori d'un Estat membre i són traslladats al territori d'un altre Estat membre per a ser lliurats allà amb finalitats comercials ja que l'ús de l'esmentat sistema informatitzat simplifica el seguiment de la circulació del producte i garantix el correcte funcionament del mercat interior.
En relació amb el procediment d'enviaments garantits, la Directiva (UE) 2020/262 incorpora les següents definicions respecte dels operadors d'este procediment al seu article 3, apartats 12 i 13:
- 12) “expedidor certificat”:qualsevol persona física o jurídica registrada davant de les autoritats competents de l'Estat membre d'expedició a fi d'enviar productes subjectes a impostos especials que a l'exercici de la professió de l'esmentada persona hagen sigut despatxats a consum al territori d'un Estat membre i posteriorment traslladats al territori d'un altre Estat membre.
- 13) “destinatari certificat”:qualsevol persona física o jurídica registrada davant de les autoritats competents de l'Estat membre de destinació a fi de rebre productes subjectes a impostos especials que, a l'exercici de la professió de l'esmentada persona, hagen sigut despatxats a consum al territori d'un Estat membre i posteriorment traslladats al territori d'altres Estat membre.”.
En relació amb l'aplicació del procediment d'enviaments garantits a partir del 13 de febrer de 2023 i l'entrada en funcionament de la fase 4.0 de l'EMCS, i davant de la impossibilitat de la utilització del Document Simplificat d'Acompanyament en paper, s'informa sobre els tràmits a seguir en relació amb la utilització del procediment d'enviaments garantit respecte de:el registre dels destinataris certificats i expedidors certificats, la circulació de productes, les autoritzacions d'operadors ocasionals i la garantia a aportar.
1.- Registro de destinataris certificats i expedidors certificats
El Reglament (UE) 389/2012 del Consell de 2 de maig de 2012 sobre cooperació administrativa en l'àmbit dels impostos especials i pel qual es deroga el Reglament (CE) 2073/2004, (en redacció del Reglament (UE) 2020/261 del Consell de 19 de desembre de 2019), al seu article 19.1 a), exigix que cada Estat membre ha de mantindre una base electrònica de dades que ha de contindre un registre dels operadors econòmics que pertanguen a la categoria d'expedidors certificats i destinataris certificats.
En aquest sentit, els expedidors i destinataris certificats habituals poden sol·licitar la inscripció en el registre territorial de l'Oficina Gestora d'impostos especials on arrele el seu domicili fiscal aportant, juntament amb la sol·licitud, la següent documentació i informació:
- Dades identificatives completes, nom, cognoms, raó social i Número d'Identificació Fiscal de l'expedidor o destinatari certificat habitual, així com, en el seu cas, del representant que haurà d'acompanyar la documentació acreditativa d'esta representació.
- Domicili complet de l'establiment de l'expedidor o del destinatari certificat habitual.
- Breu memòria descriptiva de l'activitat a desenvolupar per la qual se sol·licita la inscripció, amb indicació de l'epígraf de l'Impost sobre Activitats Econòmiques que, en el seu cas, li correspon.
- En el cas del destinatari certificat habitual, documentació acreditativa de la garantia exigida per la normativa vigent, número i import de la garantia.
- Les autoritzacions previstes per la normativa específica del sector, quan resulten inherents a l'exercici de l'activitat per la qual es produïx la inscripció.
https://sede.agenciatributaria.gob.es/Sede/procedimientoini/DM08.shtml
2.- Circulaciones en el procediment d'envios garantits.
El Reglament Delegat (la UE) 2022/1636 de la Comissió de 5 de juliol de 2022 pel que es completa la Directiva (UE) 2020/262 del Consell mitjançant l'establiment de l'estructura i contingut dels documents intercanviats en el marc de la circulació de productes objecte a impostos especials i l'establiment d'un llindar per a les pèrdues degudes a la naturalesa dels productes, regula a nivell comunitari en relació amb els enviaments garantits els requisits relatius als missatges intercanviats a través del sistema informatitzat, l'esborrany de document administratiu electrònic simplificat, els missatges de modificació de destinació i d'acabament de la circulació i els documents d'emergència.
Així mateix, en cal destacar el Reglament d'Execució (UE) 2022/1637 de la Comissió de 5 de juliol de 2022 pel qual s'establixen les disposicions d'aplicació de la Directiva (UE) 2020/262 del Consell respecte a la utilització de documents en el context de la circulació de productes subjectes a impostos especials en règim suspensiu i de la circulació de productes subjectes a impostos especials després del despatx a consum, i s'establix el model de certificat d'exempció que s'ha d'utilitzar.
2.1.- Expedició de productes que circulen a l'empara d'un document administratiu electrònic simplificat.
Quan vagen a circular productes subjectes a impostos especials en virtut del procediment d'enviaments garantits, l'expedidor certificat ha de presentar, valent-se del sistema informatitzat, un esborrany de document administratiu electrònic simplificat a l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
Si les esmentades dades no són vàlides, se n'informarà sense demora a l'expedidor certificat.Si les esmentades dades són vàlides, l'Agència Estatal d'Administració Tributària assignarà al document un únic codi administratiu de referència simplificat i ho comunicarà a l'expedidor certificat.
L'Agència Estatal d'Administració Tributària transmetrà sense demora el document administratiu electrònic simplificat a les autoritats competents de l'Estat membre de destinació, que el transmetran al destinatari certificat.
L'expedidor certificat lliurarà la persona que acompanye els productes subjectes a impostos especials o, si ningú no ho fa, el transportista, el codi administratiu de referència simplificat únic.La persona que acompanye els productes subjectes a impostos especials o el transportista facilitaran l'esmentat codi a les autoritats competents, prèvia sol·licitud, al llarg de la circulació.
Durant la circulació de productes subjectes a impostos especials, l'expedidor certificat pot canviar, valent-se del sistema informatitzat, la destinació a un altre lloc de lliurament en el mateix Estat membre explotat pel mateix destinatari certificat, o al lloc d'expedició.A tal efecte, l'expedidor certificat presentarà, utilitzant el sistema informatitzat, un esborrany de document electrònic de canvi de destinació a l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
2.2.- Recepció de productes que circulen a l'empara d'un document administratiu electrònic simplificat.
En el moment de la recepció dels productes subjectes a impostos especials, el destinatari certificat ha de presentar, sense demora i a tot tardar en cinc dies hàbils després de finalitzar la circulació, tret d'en casos degudament justificats a satisfacció de les autoritats competents, una notificació de la seua recepció a l'Agència Estatal d'Administració Tributària, servint-se del sistema informatitzat.
L'Agència Estatal d'Administració Tributària verificarà per via electrònica les dades consignades en la notificació de recepció.
Si les esmentades dades no són vàlides, s'informarà sense demora al destinatari certificat.Si les esmentades dades són vàlides, l'Agència Estatal d'Administració Tributària facilitarà als destinataris certificats la confirmació del registre de la notificació de recepció i l'enviaran a les autoritats competents de l'Estat membre d'expedició.
La notificació de recepció es considera prova suficient que el destinatari certificat ha complit totes les formalitats necessàries i ha efectuat, en el seu cas, tots els pagaments d'impostos especials deguts en l'àmbit territorial intern, o bé del qual s'aplica un règim suspensiu, o del qual els productes subjectes a impostos especials estan exempts del pagament de l'impost especial.
Les autoritats competents de l'Estat membre d'expedició remetran la notificació de recepció a l'expedidor certificat.
2.3.- Procediment a seguir a l'inici de la circulació a l'empara d'un document administratiu electrònic simplificat en cas d'indisponibilitat del sistema informàtic.
Quan el sistema informatitzat no estiga disponible, l'expedidor pot donar inici a la circulació de productes subjectes a impostos especials a condició que:
- Els productes vagen acompanyats d'un document d'acompanyament d'emergència que continga les mateixes dades que l'esborrany de document administratiu electrònic simplificat.
- Informe l'Agència Estatal d'Administració Tributària abans del començament de la circulació.
Tan aviat com el sistema informatitzat torne a estar disponible, l'expedidor certificat presentarà un esborrany de document administratiu electrònic simplificat.
Tan aviat com s'haja verificat la validesa de les dades que figuren a l'esborrany de document administratiu electrònic simplificat, l'esmentat document substituirà al document d'acompanyament d'emergència.
En cas d'indisponibilitat del sistema informatitzat en l'Estat membre d'expedició, l'expedidor certificat pot canviar la destinació dels productes i comunicar l'esmentada informació a l'Agència Estatal d'Administració Tributària per qualsevol medi que permeta tindre constància de la recepció de la comunicació.L'expedidor certificat ha d'informar l'Agència Estatal d'Administració Tributària abans que comence el canvi de destinació.
2.4.- Procediment de recepció de productes que circulen a l'empara d'un document administratiu electrònic simplificat en cas d'indisponibilitat del sistema informàtic.
En cas que productes subjectes a impostos especials que circulen en virtut del procediment d'enviaments garantits per als quals no puga presentar-se la notificació de recepció en finalitzar la circulació, el destinatari certificat ha de presentar, tret d'en casos degudament justificats, un document d'acompanyament d'emergència que continga les mateixes dades que la notificació de recepció i en el qual es declare a l'Agència Estatal d'Administració Tributària que la circulació ha finalitzat.
Tret d'en el cas que el destinatari certificat puga presentar la notificació de recepció amb promptitud a través del sistema informatitzat o tret d'en casos degudament justificats, l'Agència Estatal d'Administració Tributària enviarà una còpia del document d'acompanyament d'emergència a les autoritats competents de l'Estat membre d'expedició.Les autoritats competents de l'Estat membre d'expedició transmetran la còpia a l'expedidor certificat o el mantindran a la seua disposició.
Quan el sistema informatitzat torne a estar disponible en l'Estat membre de destinació, el destinatari certificat ha de presentar una notificació de recepció.
3.- Autorizaciones d'expedició o recepció
El Reglament (UE) 389/2012, en l'apartat 2 del seu article 19 (en redacció del Reglament (UE) 2021/774 de 10 de maig), en relació amb la informació que han de contindre els registres dels operadors econòmics inclou, entre una altra informació, determinades dades respecte dels expedidors certificats i els destinataris certificats que, en ambdós casos, operen de forma ocasional.
En aquest sentit, els expedidors certificats i els destinataris certificats que de manera ocasional operen amb productes subjectes a impostos especials han de presentar a l'oficina gestora corresponent una sol·licitud d'autorització que es troba disponible en la pàgina web de la AEAT en la qual es fa constar la classe i quantitat de productes que es desitja expedir o rebre, respectivament.
4.- Garantia
Els destinataris certificats que, de manera habitual, operen amb productes subjectes a impostos especials han de deixar una garantia global que cobrisca l'import de les quotes corresponents als productes que es pretén rebre conforme a l'establit en l'apartat 7 de l'article 43 del Reglament dels Impostos Especials.
Els destinataris certificats que operen amb productes de manera ocasional han de deixar garantia per import equivalent a les quotes d'impostos especials de fabricació que correspondrien als productes que es pretén rebre.