Agència Tributària: Nou sistema de gestió de l'IVA basat en el Subministrament Immediat d'Informació
Es tracta d'un sistema de gestió de l' IVA basat en el Subministrament Immediat de Infomación (SII).
- Els contribuents obligats al SII (i aquells que voluntàriament decidisquen utilitzar-ho) han d'enviar el detall dels registres de facturació en un termini de quatre dies a través de la Sede electrònica de l'Agència Tributària.
- No tenen l'obligació de presentar els models 347 (operacions amb terceres persones), 340 (llibres registre) i 390 (resum anual de l'IVA).
- Els contribuents poden contrastar la informació dels seus Llibres Registre amb la informació subministrada pels seus clientes i proveïdors sempre que estiguen també inclosos en el sistema.
Este sistema de gestió de l'impost sobre el valor afegit es basa en la gestió dels Llibres Registre de l'Impost a través de la Sede electrònica de l'AEAT mitjançant el subministrament quasi immediat dels registres de facturació.
El “Subministrament Immediat d'Informació ”(SII) suposa una millora substancial en la relació de comunicació entre l'Administració i el contribuent, atès que permet tindre una relació bidireccional, automatitzada i instantània. Al seu torn es configura com una ferramenta, tant d'assistència al contribuent, com de millora i eficiència en el control tributari. Per exemple, permet prestar el servici Pre303/LLAA a determinats contribuents, per a la confecció automàtica de l'autoliquidació d'IVA.
El SII consistix, bàsicament, en el subministrament electrònic dels registres de facturació, integrants dels Llibres Registre de l'IVA. Per fer-ho, han de remetre's a l'AEAT els detalls sobre la facturació per via electrònica (mitjançant servicis web basats en l'intercanvi de missatges XML, o si escau, mitjançant la utilització d'un formulari web), amb de la qual informació s'aniran configurant, pràcticament en temps real, els diferents Llibres Registre. Però no es tracta de remetre les factures concretes dels contribuents.
En el supòsit de factures simplificades, emeses o rebudes, es poden agrupar, sempre que complisquen determinats requisits, i enviar els registres de facturació del corresponent assentament resum.
El col·lectiu inclòs obligatòriament en el “SII” està integrat per tots aquells subjectes passius de la qual obligació d'autoliquidar l'impost sobre el valor afegit siga mensual:
- Grans Empreses (facturació superior a 6 milions de €)
- Grups d'IVA
- Inscrits al REDEME (Registre de Devolució Mensual de l'IVA)
Este col·lectiu compta amb sistemes desenvolupats de programa que es troben en disposició d'adaptar per a acomplir l'enviament dels registres de facturació en un termini de quatre dies (exclosos dissabtes, diumenges i festius nacionals).
De forma addicional qualsevol altre subjecte passiu que així el vulga pot optar per la seua aplicació. L'exercici d'esta opció permet mantindre el període de liquidació trimestral. Haurà de romandre en el sistema com a mínim durant l'any natural per al qual s'exercita l'opció. L'opció per l'aplicació del SII haurà de realitzar-se durant el mes de novembre anterior a l'inici de l'any natural en el que haja de ser efectiu.
Avantatges del sistema
-
Es disposa d'informació de qualitat en un interval de temps suficientment curt com per a agilitzar el sistema de gestió de l'IVA.
-
Obtenció de “Dades Fiscals ”, ja que el contribuent disposa en la Sede electrònica de l'AEAT d'un Lliure Registre “declarat” i un altre “contrastat” amb la informació de contraste procedent de tercers que pertanguen al col·lectiu d'este sistema o de la base de dades de l'AEAT.
Els contribuents poden contrastar esta informació abans de la finalització del termini de presentació de la seua declaració d'IVA.
El contribuent tindrà la possibilitat de corregir els errors comesos en els enviaments sense necessitat de ser requerit per l'AEAT per això.
-
Disminució dels requeriments d'informació per part de l'AEAT, ja que molts dels requeriments tenen per objecte sol·licitar els Llibres registre, les factures o dades contingudes en les mateixes per a comprovar determinades operacions.
-
Modernitza i estandarditza la forma de portar els tradicionals Llibres Registre d'IVA.
-
Reducció de les obligacions formals, suprimint l'obligació de presentació dels models 347, 340 i 390.
-
Reducció dels terminis de realització de les devolucions, al disposar l'AEAT de la informació en temps gairebé real i de major detall sobre les operacions.