Saltar al contingut principal
Memòria 2012

3.1.4. Col·laboració amb les Administracions Tributàries de les comunitats autònomes de règim comuna per al control dels tributs estatals cedits

La Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comuna i Ciutats amb Estatut d'Autonomia i es modifiquen determinades normes tributàries, cedix a les comunitats autònomes el rendiment total o parcial produït en el seu territori d'una sèrie de tributs estatals, i delega la competència per a la gestió d'una part d'aquells tributs. Concretament, les comunitats autònomes tenen assumida la gestió dels Impostos sobre el Patrimoni, Successions i Donacions, Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats i determinats Tributs sobre el Joc.

Esta Llei consagra com a principi essencial la col·laboració entre les Administracions Tributàries de l'Estat i de les comunitats autònomes per a la gestió dels tributs estatals cedits i, en particular, el foment i desenvolupament d'intercanvis d'informació i la planificació coordinada de les actuacions de control sobre els mateixos. 

Per tal motiu, al si del Consell Superior per a la Direcció i Coordinació de la Gestió Tributària (òrgan col·legiat integrat per representants de l'Administració Tributària de l'Estat i de les comunitats autònomes i Ciutats amb Estatut d'Autonomia encarregat de coordinar la gestió dels tributs cedits) i dels Consells Territorials per a la Direcció i Coordinació de la Gestió Tributària (òrgans col·legiats integrats per representants de l'Administració Tributària de l'Estat i de la comunitat autònoma o de la Ciutat amb Estatut d'Autonomia de què es tracte, amb funcions de coordinació de la gestió dels tributs cedits en el seu respectiu àmbit, d'acord amb les directrius del Consell Superior per a la Direcció i Coordinació de la Gestió Tributària), l'Agència Tributària està potenciant els intercanvis d'informació amb transcendència tributària amb la finalitat d'incrementar l'eficàcia de la gestió tributària, millorar l'assistència als contribuents reduint les carregues administratives que pesen sobre els mateixos i, especialment, intensificar la lluita contra el frau fiscal i l'economia submergida.

A més d'intercanvis d'informació generals, s'estan potenciant intercanvis d'informació específics sobre determinats fets, operacions, valors, béns o rendes amb transcendència tributària que resulten rellevants per a la gestió tributària de qualsevol de les Administracions, especialment per a la lluita contra el frau, així com la transmissió d'informació obtinguda en els procediments de control desenvolupats per cadascuna de les Administracions Tributàries, de l'Estat o les de les comunitats autònomes, que resulte rellevant per a la tributació per unes altres figures impositives gestionades per una altra Administració.

També resulta essencial la col·laboració entre les Administracions Tributàries de l'Estat i de les comunitats autònomes en la planificació coordinada i la selecció dels contribuents que ser objecte d'actuacions de control per les Administracions Tributàries estatal i autonòmiques.