Saltar al contingut principal
Memòria 2013

1.5.2. Foment de la prestació de servicis personalitzats per mitjans telemàtics: incremente de l'ús de la Sede electrònica

Registre electrònic

Al registre electrònic de l'Agència Tributària s'accedix a través de la Sede electrònica  mitjançant els tràmits inclosos a cada un dels procediments.

No obstant això, per a facilitar l'accés al registre quan s'haja produït una prèvia notificació de l'Agència Tributària s'ha previst un accés directe dins dels tràmits destacats de la Sede electrònica, ja siga utilitzant certificat o DNI electrònic juntament amb el número de certificat o comunicació de la notificació rebuda, o bé el codi segur de verificació (CSV), que es troba en la notificació prèviament rebuda, sense necessitat d'utilitzar certificat electrònic.

Açò redunda en un benefici per al ciutadà qui pot presentar la documentació sense necessitat de desplaçar-se fins les oficines de l'Agència, simplement aportant el CSV del document rebut de l'Agència Tributària. Les presentacions d'este tipus han crescut molt el 2013, passant de 41.000 el 2012 a 163.000 el 2013, encara que encara siga majoritària la presentació de documentació amb certificat. Així, el 2013, s'han realitzat 2,2 milions d'assentaments registrals pel registre electrònic amb certificat electrònic.

Identificació, autentificació i firma electrònica

Amb caràcter general, la realització de tràmits en la Sede electrònica exigix utilitzar algun dels sistemes de firma electrònica prevists en la normativa vigent, amb la finalitat de garantir la identitat del signant i la integritat dels documents firmats. Per a certs tràmits, sobretot els realitzats per determinats col·lectius, és obligatori la utilització de sistemes de firma electrònica avançada (certificat electrònic o DNI electrònic).

No obstant això, la normativa també establix un comence general de proporcionalitat, de manera que només s'exigiran les garanties i mesures de seguretat adequades a la naturalesa i circumstàncies dels diferents tràmits i actuacions. Així, no s'exigix firma electrònica avançada per a determinats tràmits o actuacions en els que concórreguen circumstàncies que fan aconsellable l'admissió d'uns altres sistemes d'identificació electrònica, com ara el Codi Segur de Verificació (CSV), el servici o el número de referència (RENØ) o el servici d'impressió a través de formularis o programes d'ajuda disponibles en la Sede electrònica. Des de l'1 de gener de 2014 també es pot utilitzar el PIN24H.

Estos sistemes de firma electrònica no avançada permeten estendre l'ús de l'administració electrònica i, per tant, faciliten l'accés dels contribuents als servicis prestats en la Sede electrònica, contribuint tant a la reducció de costos de compliment com a la reducció dels terminis de tramitació dels procediments.

Hi ha col·lectius com,  per exemple, Administracions públiques, grans empreses o societats anònimes i limitades, que, des de fa temps han estat obligats tant  a la presentació telemàtica de declaracions  com a la utilització de firma electrònica avançada (certificat o DNI electrònic). El 2013, amb l'aprovació de l'Ordre  HAP/2194/2013, de 22 de novembre, es va fer un pas més en el camí de reduir al màxim possible la presentació en paper de les autoliquidacions i declaracions informatives, ampliant el nombre de tràmits i col·lectius que han d'utilitzar Internet per a la presentació de les seues declaracions i autoliquidacions.

L'ampliació del nombre de contribuents que utilitzen Internet per al compliment de les seues obligacions fiscals, redunda en una major rapidesa en la tramitació dels expedientes, amb menors costos per a l'Administració, així com en la reducció d'errors; al tiemp que garantix un menor termini per a la resolució dels procediments.

Notificacions electròniques

L'Agència Tributària, que des de fa anys ja venia  facilitant als ciutadans la possibilitat de rebre notificacions per Internet, va impulsar l'establiment a partir de l'1 de gener de 2011 d'un sistema de Notificacions Electròniques Obligatòries (NEO)  per a determinats col·lectius de contribuents, fonamentalment empreses, a través de l'Adreça Electrònica Habilitada gestionada per Correus (portal www.060.és Nova finestra).

L'obligatorietat de recepció de notificacions electròniques és efectiva una vegada que s'ha comunicat la inclusió en el sistema NEO. El 2013 van quedar inclosos en este sistema 1.900.000 obligats tributaris, fet que suposa, aproximadament, un 88% del col·lectiu total. En el citat  exercici  es van emetre 10,1 milions de notificacions i comunicacions electròniques, de les quals 9,9 milions van correspondre a titulars obligats a notificació electrònica obligatòria.

El 2013, s'ha simplificat el procés per a la subscripció a procediments en els que es rebran notificacions electròniques, quedant reduït a dos opcions de subscripció, "IVA no residents" i "Actuacions i procediments de l'Agència Tributària ", enfront de la multitud d'opcions anteriors.

Col·laboració social, apoderament i acords d'encomanes

Amb la finalitat de facilitar l'ús de la Sede electrònica a tots els contribuents, l'Agència oferix la possibilitat de realitzar tràmits per Internet mitjançant representant, potenciant tant  la figura del col·laborador social per a la presentació telemàtica de declaracions i comunicacions  com la  dels Registres d'apoderaments i de successions i representacions legals de menors i incapacitats.

En concret, l'Agència Tributària té subscrits més de 4.000 convenis o protocols d'adhesió que autoritzen als col·laboradors socials a presentar declaracions en representació de tercers. El 2013 se  subscriuen 33 Convenis i 26 Protocols d'Adhesió. Els principals col·laboradors socials són els professionals tributaris a través de les seues associacions i col·legis professionals, encara que també realitzen esta tasca d'acostament de l'administració electrònica al contribuent algunes associacions empresarials, entitats financeres, Administracions públiques, etc.

D'altra banda, el Registre d'apoderaments s'ha convertit en un intrument al servei dels professionals tributaris, que facilita l'acreditació de la representació que, voluntàriament, els atorguen els obligats tributaris per a la realització de tota mena de tràmits (que no només la presentació de declaracions i recursos).

Respecte dels Acords d'encomanes, cal destacar la participació de les Oficines Consulars per a l'obtenció del número d'identificació fiscal (NIF), així com del certificat electrònic per als no residents, evitant, així, que s'hagen de desplaçar al nostre país. Per a fer efectiva esta mesura es va firmar el 2013 un Acord d'Encomana de Gestió entre l'Agència Estatal d'Administració Tributària i el Ministeri d'Afers Exteriors i de Cooperació, per a la sol·licitud i assignació telemàtica del número d'identificació fiscal dels tipus "L", "M" i "N" en les oficines consulars d'Espanya en l'Estranger, i de col·laboració entre ambdós organismes.

L'objectiu global del projecte és que la persona no resident, disposant d'una firma electrònica vàlida i el seu NIF, puga declarar i pagar des del seu país d'origen els impostos i les taxes que li corresponguen a Espanya, accedint a Internet a la Sede electrònica de l'Agència Tributària.

En una segona fase s'emprendrà l'obtenció del certificat electrònic per les entitats no residents.

Incremente de les actuacions administratives automatitzades

Així, d'acord amb l'anterior, un acte administratiu automatitzat (ja siga de tràmit, resolutori o de mera comunicació), està dictat per una aplicació o sistema informàtic sense intervenció de persona física alguna, però respectant-se, si més no, les garanties jurídiques de l'interessat, ja que prèviament s'han fixat tant l'òrgan competent per a programar, mantindre, supervisar i controlar el sistema o aplicació, com l'òrgan o unitat responsable a l'efecte d'impugnació.

Entre les actuacions administratives automatitzades implementades destaca la possibilitat de sol·licitar i obtindre de manera immediata, per Internet, els certificats d'IRPF sense necessitat de disposar de firma electrònica avançada.