1.6. Valoració de l'Agència Tributària pels ciutadans
Annex: Queixes i suggeriments (comparativa 2012-2013)Enquestes i estudis d'opinió
L'Institut d'Estudis Fiscals del Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques confecciona, anualment, l'estudi demoscòpic “Opinions i actituds fiscals dels espanyols”, també conegut com “Baròmetre Fiscal”.
L'estudi es realitza a partir d'una mostra de mil cinc-cents ciutadans, distribuïts en cinc segments (empresaris, agricultors, professionals, assalariats i inactius), seleccionats per quotes d'hàbitat, gènere i edat i utilitzant la tècnica d'entrevista personal, amb aplicació d'un qüestionari estructurat.
Segons les últimes dades publicades (referits a l'any 2012 i anteriors) i presentats en la Memòria de l'Agència Tributària 2012, l'evolució de la valoració que els espanyols fan dels servicis que presta l'Agència Tributària mostra una imatge molt positiva de la qualitat dels mateixos, assolint una qualificació de 2,9 (sobre 4).
Igualment s'analitza en este estudi l'opinió dels ciutadans respecte dels funcionaris de l'Agència Tributària, que obtenen la consideració de bons tècnics, imparcials en l'acompliment de la seua tasca i correctes en el tracte personal.
Valoració dels servicis en Campanya de Renda pels contribuents
L'Agència Tributària mitjançant l'“Enquesta d'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques 2012”, desenvolupada durant l'any 2013, sondeja l'opinió dels qui han utilitzat el servici de presentació telemàtica de declaracions de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, resultant que el 64,98 per cent dels contribuents que han utilitzat este servici es mostren satisfets o molt satisfets amb els servicis oferits.
Un any més, els cinc servicis que els usuaris consideren de major utilitat són la presentació de declaracions, la sol·licitud, rectificació i confirmació de l'esborrany de Renda, la consulta de l'estat de les devolucions, la comunicació de dades disponibles relatius a l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i la descàrrega del Programa d'Ajuda.
Queixes i suggeriments. Consell per a la Defensa del Contribuent
El Consell per a la Defensa del Contribuent, òrgan assessor de la Secretaria d'Estat d'Hisenda, vetla per l'efectivitat dels drets dels obligats tributaris, atenent les queixes que es produïxen per l'aplicació del sistema tributari que realitzen els òrgans de l'Estat, i efectua suggeriments i propostes. Es regix, quant a la seua competència, composició i funcionament, per les seues normes específiques.
El 2013, es van presentar davant el Consell per a la Defensa del Contribuent 8.301 queixes i suggeriments en relació amb actuacions de l'Agència Tributària. La informació de detall pot consultar-se en la Memòria Anual del Consell per a la Defensa del Contribuent.