Saltar al contingut principal
Memòria 2014

2.5. Valoració de l'Agència Tributària pels ciutadans

Quadre núm. 12. Queixes i suggeriments (comparativa 2013-2014) (Annex)

Enquestes i estudis d'opinió

L'Institut d'Estudis Fiscals del Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques va confeccionar l'estudi demoscòpic “Opinions i actituds fiscals dels espanyols el 2013 ”. Este informe es realitza anualment i també és conegut com “Baròmetre Fiscal”.

L'estudi es realitza a partir d'una mostra de mil cinc-cents ciutadans, distribuïts en cinc segments (empresaris, agricultors, professionals, assalariats i inactius), seleccionats per quotes d'hàbitat, gènere i edat  i utilitzant la tècnica d'entrevista personal, amb aplicació d'un qüestionari estructurat.

Segons les últimes dades publicades (referits a l'any 2013 i anteriors), l'evolució de la valoració que els espanyols fan dels servicis que presta l'Agència Tributària mostra una imatge molt positiva de la qualitat dels mateixos, assolint una qualificació de 2,9 (sobre 4).

A més, en este estudi s'analitza l'opinió dels ciutadans respecte dels funcionaris de l'Agència Tributària, que obtenen la consideració de bons tècnics, imparcials en l'acompliment de la seua tasca i correctes en el tracte personal.

Valoració dels servicis en Campanya de Renda pels contribuents

L'Agència Tributària mitjançant l'“Enquesta de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques 2013”, desenvolupada durant l'any 2014, sondeja l'opinió dels qui han utilitzat el servici de presentació telemàtica de declaracions de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, i de la que resulta que el 70 per cent dels contribuents que han utilitzat este servici es mostren satisfets o molt satisfets amb els servicis oferits.

Un any més, els cinc servicis que els usuaris consideren de major utilitat són els següents: la presentació de declaracions, la comunicació de dades disponibles relatius a l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, la sol·licitud, rectificació i confirmació de l'esborrany de Renda, la consulta de l'estat de les devolucions,  i la descàrrega del Programa d'Ajuda.

Queixes i suggeriments. Consell per a la Defensa del Contribuent

El Consell per a la Defensa del Contribuent, òrgan assessor de la Secretaria d'Estat d'Hisenda, vetla per l'efectivitat dels drets dels obligats tributaris, atenent les queixes que es produïxen per l'aplicació del sistema tributari que realitzen els òrgans de l'Estat i efectuant suggeriments i propostes. Quant a la seua competència, composició i funcionament es regix per les seues normes específiques.

L'Agència Tributària presta suport tècnic i assistència administrativa al Consell, així com de formació i anàlisi de la informació derivada de les queixes a través de la Unitat Operativa del Consell de Defensa del Contribuent, integrat en el Servici d'Auditoria Interna de l'Agència Tributària

El 2014, es van presentar davant el Consell per a la Defensa del Contribuent 12.248 queixes i suggeriments en relació amb actuacions de l'Agència Tributària, un 47,62 per cent més que l'any anterior. La comparació de les dades dels dos últims exercicis oferix les següents conclusions:

  • La matèria amb majors incidències és la d'Informació i atenció; el 2014 es van presentar 5.860 queixes i suggeriments (un 47,84 per cent del total) i el 2013 es van presentar 5.040 (un 60,74 per cent del total).

  • S'ha produït un sensible incremente de les queixes i suggeriments referides a Aplicació de normes; el 2014 s'han presentat 3.454 queixes i suggeriments (28,20 per cent del total) enfront de les 735 de 2013 (8,86 per cent del total).

En el següent quadre de l'Annex es desenvolupen estes dades i la seua classificació per matèries, comparant els dos últims exercicis. Així mateix, la informació de detall pot consultar-se en la Memòria anual del Consell per a la Defensa del Contribuent: