Saltar al contingut principal
Memòria 2015

4.1.2. Control extensiu

El control extensiu té per finalitat la detecció i correcció d'errors i incompliments menys complexos. S'adreça, partint de la informació de què disposa l'Agència Tributària, a verificar, amb caràcter general, totes les obligacions tributàries considerades individualment. Es basa, fonamentalment, en processos informàtics i en controles de tipus documental (sense revisió de la comptabilitat mercantil del contribuent), realitzats normalment en les pròpies oficines.

El control extensiu es realitza pels òrgans de Gestió Tributària; per la Dependència d'Assistència i Servicis Tributaris respecte dels contribuents adscrits a la DCGC; per les Unitats de Gestió de Grans Empreses, dependents de l'àrea d'Inspecció Financera i Tributària, respecte dels contribuents sobre els quals s'exercisquen les seues competències (entre d'altres, aquells sobre els quals la DCGC no exercisca la seua competència però volum d'operacions del qual supere la xifra de 6,01 milions d'euros durant l'any natural immediatament anterior); i pels òrgans de Duanes i Impostos Especials en relació amb els tributs de comerç exterior i Impostos Especials.

Impost sobre la Renda de les Persones Físiques

Les actuacions de control extensiu sobre este impost, el 2015, s'han centrat fonamentalment en les declaracions d'IRPF de l'exercici 2013. Els resultats obtinguts es reflectixen en el següent quadre de l'Annex:

Quadre núm. 22. Resultats en l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques (Annex)

A més, es va iniciar la campanya de control de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques 2014, que s'estendrà durant 2016 i dades dels quals s'oferiran en la Memòria de l'Agència Tributària d'este any.

Impost sobre societats e impost sobre el valor afegit

El 2015, les actuacions de control extensiu realitzades en relació amb l'impost sobre societats i l'impost sobre el valor afegit s'han centrat bàsicament en les declaracions de l'exercici 2013.

Estes actuacions es referixen tant a grans empreses com a la resta d'obligats tributaris, i van assolir, respectivament, uns resultats liquidatoris de 1.385,517 i de 1.530,825 milions d'euros. El nombre de liquidacions va ascendir a 47.053 en l'impost sobre societats i a 120.699 en l'impost sobre el valor afegit.

Estes xifres inclouen els resultats de les actuacions de control que tenen com a conseqüència les liquidacions de contret previ, les minoracions de devolucions i compensacions així com les de bases imposables negatives.

Actuacions sobre contribuents en Mòduls

En el cas de contribuents sotmesos al règim d'estimació objectiva, els resultats de les actuacions de control es traduïxen en la incoació d'actes d'inspecció i en l'emissió de liquidacions provisionals. Les principals dades s'assenyalen en el següent quadre de l'Annex:

Quadre núm. 23. Resultats en el règim de Mòduls (Annex)

Comprovació de declaracions periòdiques

Partint del cens d'empresaris, professionals i retenidors es realitza un control automatitzat del compliment de les obligacions de presentació d'autoliquidacions periòdiques (de l'impost sobre el valor afegit i de les retencions i dels pagaments fraccionats).

Durant 2015 es van emetre un total de 471.998 cartes d'avís i requeriments, atenent-se, a més, 32.056 tràmits d'audiència i generant en total 34.738 autoliquidacions presentades per un import de 38,3 milions d'euros.

També es van realitzar 31.200 liquidacions per pagaments fraccionats d'IRPF, impost sobre societats i règim simplificat d'IVA, per un import de 24,9 milions d'euros.

Control en les Duanes

Després de l'aprovació dels Reglaments (CE) 648/2005 i 1875/2006 de modificació del Codi Duaner Comunitari i les seues disposicions d'aplicació, la finalitat principal del control duaner és, en estos moments, juntament amb la correcta liquidació dels drets aranzelaris i altres tributs que graven el comerç exterior, garantir la protecció dels consumidors i la seguretat de les fronteres impedint l'entrada de mercaderies d'il·lícit comerç o potencialment perilloses per a la salut i integritat dels ciutadans o el medi ambient.

Per fer-ho, s'estan potenciant les cadenes logístiques segures, és a dir, la circulació de les mercaderies a través de canals segurs, amb la participació d'Operadors Econòmics Autoritzats. Esta figura consistix en un operador de confiança qui, després de complir una sèrie de requisits, pot beneficiar-se de simplificacions duaneres i facilitacions de seguretat. A Espanya, el 2015, es va concedir esta condició a 59 nous Operadors, assolint un total de 708.

Independentment del procediment de declaració empleat, el poder identificar el comerç legítim i, per tant, de baix risc, permet a les autoritats duaneres centrar els seus recursos limitats en aquells operadors que suposen un risc més gran i facilitar el comerç legítim.

En el següent quadre de l'Annex, es mostren les dades relatives a estes actuacions en l'exercici 2015:

Quadre núm. 24. Resultats dels controles documentals i reconeixements físics de mercaderies en les Duanes (Annex)

Entre altres resultats, com a conseqüència d'estos controles, s'han escanejat un total de 33.886 contenidors, practicat 4.029 retencions per presumpta vulneració de propietat intel·lectual i intervingut 837 animals vius pertanyents a especies protegides.

Intervenció i gestió d'Impostos Especials

El control de la tributació dels Impostos Especials de Fabricació es realitza mitjançant el desenvolupament d'actuacions d'intervenció d'Impostos Especials consistents en el control de les activitats de fabricació, transformació, manipulació, emmagatzematge o venda dels productes objecte dels Impostos Especials de Fabricació, així com dels establiments on estes es realitzen.

La prevenció del frau en les activitats econòmiques subjectes als Impostos Especials de Fabricació exigix el desenvolupament d'actuacions d'intervenció permanent consistents en controles tant previs com simultanis al moment de realització del fet imposable.

La singularitat d'estes figures impositives amb característiques com ara bases imposables no monetàries, elevats tipus impositius, supòsits d'exempcions, no-subjeccions i bonificacions tributàries en funció del destí, obliguen al desenvolupament de controles preventius.

Les dades corresponents als exercicis 2014 i 2015 s'oferixen en el següent quadre de l'Annex:

Quadre núm. 25. Activitat interventora (Annex)