Saltar al contingut principal
Memòria 2015

4.2.2. Programes d'assistència genèriques

Programes informàtics d'ajuda i formularis per a la confecció de declaracions

L'Agència Tributària oferix als contribuents programes informàtics per a confeccionar les declaracions dels principals impostos. Mitjançant ells es generen la major part de les declaracions presentades.

A més, per a alguns models de declaració, l'Agència Tributària posa a Internet a disposició dels contribuents formularis electrònics que permeten complimentar directament la declaració sense necessitat de baixar el programa d'ajuda i generar un fitxer amb la declaració per a la seua presentació telemàtica o impressió en paper.

Realització de tràmits per telèfon

L'Agència Tributària compta amb un Centre d'Atenció Telefónica (901 20 03 45) operatiu de dilluns a divendres, de 9 a 19 hores (fins les 21 hores de l'abril al juny i fins les 15 hores l'agost). Entre els servicis d'assistència tributària que presta, destaquen els següents: gestió de l'esborrany de la declaració de l'IRPF, deducció per maternitat, cita prèvia generalitzada, recaptació (gravació de sol·licituds d'ajornament, fraccionament i compensacions, pagament telefònic, així com subscripció de servicis de l'Agència Tributària, entre altres), canvi de domicili, informació de no residents, suport DIT Informatives i servicis de finestreta única empresarial.

Com a novetat, en este Centre s'ha posat en marxa el 7 de gener de 2015 el servici de gestió de la deducció per famílies nombroses i persones amb discapacitat (DAFAS) atenent-se 325.795 dites, així com el servici de requeriments d'informació (ARES), lloc en funcionament l'1 de juliol de 2015, atenent-se 3.505 sol·licituds d'informació.

En total, s'han atés 1.883.377 dites, fet que suposa un 20,04 per cent menys que l'any 2014.

A més, l'Agència Tributària disposa de servicis telefònics automàtics, és a dir, Unitats de Reconeixement de Veu (901 12 12 24) (utilitzables de dilluns a diumenge, 24 hores al dia), per a tràmits molt senzills com els servicis de sol·licitud d'etiquetes identificatives, informació automàtica sobre devolucions, confirmació d'esborrany i petició de certificats de Renda.

Estos servicis telefònics automatitzats van rebre, el 2015, un total d'1.550.201 dites.

Cita prèvia

Els contribuents poden sol·licitar cita prèvia per a ser atesos en les oficines de l'Agència Tributària, tant per a l'elaboració de declaracions tributàries, especialment de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, com per a tramitar la informació que els haja sigut requerida en un procediment de comprovació.

A més, amb l'objectiu de millorar l'atenció al contribuent, evitant esperes innecessàries, el 2014 es van desenvolupar proves pilote del nou sistema de cita prèvia generalitzada, procés d'implantació del qual definitiva es va establir el gener de 2015.

El sistema de cita prèvia generalitzada permet als contribuents concertar dia i hora per a ser atesos en les oficines de l'Agència Tributària en els servicis de recaptació (pagament i informació sobre deutes, embargaments, ajornaments, recursos de recaptació i altres tràmits de recaptació) i de gestió (informació, gestió censal, certificats i mòduls).

La cita prèvia pot sol·licitar-se presencialment, per Internet o per telèfon. En estos dos últims casos, el sistema envia, si així el desitja el contribuent, un correu electrònic o un SMS recordant la cita.

Tenint en compte l'ampliació de l'àmbit d'este servici, durant l'any 2015 es van concertar 6.699.764 cites prèvies (deduïdes les cites anul·lades o modificades), un 96,96 per cent més que l'any anterior; d'elles, 2.312.072 corresponen a cites concertades en Campanya de Renda.

Assistència presencial en les Administracions de l'Agència Tributària: ATENEU.

El programa ATENEU permet comptabilitzar els servicis d'informació oferits als contribuents de manera presencial en totes les Delegacions Especials de l'Agència Tributària. Segons l'aplicació, durant l'any 2015, el nombre de contribuents que van acudir a les oficines de l'Agència Tributària per a obtindre informació presencial va anar de 15.659.210.

Registre d'apoderaments, successions i representacions legals

A través d'este servici, els obligats tributaris poden realitzar per Internet qualsevol tràmit davant l'Agència Tributària mitjançant un representant (intermediari fiscal). A 31 de desembre de 2015 estaven actius 3.046.383 apoderaments per a tràmits per Internet, un 27,3 per cent més que l'any anterior.

Obtenció de certificats

Conforme a la normativa vigent, existixen nombrosos supòsits en els que els ciutadans es veuen obligats a acreditar enfront de les Administracions públiques, o davant els organismes i entitats dependents de les mateixes, el fet de trobar-se al corrent del compliment de les seues obligacions tributàries o qualsevol altra circumstància de caràcter tributari, com, per exemple, el nivell de renda.

Per tal de gestionar este servici de manera més eficient i facilitar als ciutadans esta acreditació-evitant que hagen de desplaçar-se a les nostres oficines-, l'Agència Tributària, pot subministrar directament a les Administracions públiques sol·licitants la informació continguda en els certificats, amb la mateixa validesa i eficàcia que estos.

Durant l'any 2015, la xifra de subministraments directes d'informació que substituïxen l'emissió de certificats se situa en 41.304.446, fet que suposa un augment del 5,5 per cent pel que fa a l'any 2014.

A més, la xifra de certificats sol·licitats directament pels ciutadans en les oficines de l'Agència durant l'any 2015 ha sigut 1.449.510, fet que suposa un descens del 7 per cent pel que fa als de 2014.