Saltar al contingut principal
Memòria 2015

4.2.3. Campanya de Renda

L'Agència Tributària va intensificar els seus esforços per a facilitar el compliment de les seues obligacions als més de 20 milions de ciutadans obligats a presentar declaració per l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques corresponent a l'any 2014. Per fer-ho, en la Campanya de Renda desenvolupada el 2015 s'han incrementat els recursos humans i tècnics per a satisfer les demandes d'assistència i informació, així com per a la prestació dels servicis que s'assenyalen a continuació.

Envie de l'esborrany de declaració o de les dades fiscals rellevants per a la declaració de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques

El principal servici que l'Agència Tributària presta en campanya de Renda és l'enviament d'un esborrany de la seua declaració o de les dades fiscals més rellevants per a confeccionar la declaració quan l'Agència Tributària no disposa de totes les dades necessàries per això. En total, el nombre d'esborranys i dades fiscals calculats per l'Agència Tributària va assolir la xifra de 23.589.093, fet que suposa un 0,28 per cent però que l'any anterior.

En els següents gràfics de l'Annex es mostren les xifres més rellevants:

Gràfic núm. 37. Evolució del servici d'envie de dades fiscals i de l'esborrany de declaració (Annex) Gràfic núm. 38. Servici d'envie de dades fiscals i de l'esborrany de declaració. Comparativa 2014-2015 (Annex)

Servici RENØ d'obtenció de l'esborrany i dades fiscals per Internet

Com en anys anteriors, es presta el servici RENØ d'obtenció de l'esborrany i dades fiscals per Internet. En este exercici l'han utilitzat 15.459.064 contribuents, fet que suposa, pel que fa a l'any anterior, un incremente del 2 per cent.

Per a la seua utilització, s'ha d'introduir en la Sede electrònica el NIF del contribuent, seu primer anomene, l'import de la casella 415 de la declaració de l'any anterior o, si escau, marcar la casella que indica no haver-hi-la presentat i, posteriorment, un número de telèfon mòbil i el codi d'un compte corrent si no es va presentar declaració. D'aquesta manera, el sistema envia automàticament un missatge al mòbil (SMS) amb el nombre de referència de l'esborrany i de les dades fiscals. Este número de referència permet consultar, modificar i confirmar l'esborrany. Així mateix, i si escau, permet transferir les dades fiscals al Programa PADRE per a realitzar la declaració.

Confirmació o rectificació de l'esborrany de declaració

L'esborrany pot ser confirmat o rectificat pels contribuents per múltiples vies: telèfon, Internet, missatges a mòbils, caixers automàtics, banca electrònica o telefònica (en les entitats que presten este servici) i, presencialment, en Bancs, Caixes d'Estalvis o Cooperatives de Crèdit, en les oficines de l'Agència Tributària i en determinades oficines habilitades per les comunitats autònomes, Ciutats amb Estatut d'Autonomia i Entitats Locals.

Servicis d'ajuda per a la confecció de declaracions

Els contribuents que, pel tipus de rendes obtingudes, no disposen de l'esborrany de la declaració, poden confeccionar la seua declaració amb el programa PADRE, disponible a Internet, i presentar-la via Internet, o de manera presencial, en les oficines de l'Agència Tributària i altres entitats col·laboradores, o acudir al servei d'ajuda per a la confecció de declaracions en les oficines de l'Agència o de qualsevol organisme col·laborador, com les de les comunitats autònomes, Ajuntaments, Diputacions, etc., sol·licitant cita prèvia per Internet o per telèfon.

Durant 2015, s'han presentat un total de 19.417.254 declaracions de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques (IRPF), exercici 2014, que inclou tant els esborranys confirmats o modificats com les autoliquidacions presentades. Pel que es refereix a a les autoliquidacions, totes elles s'han confeccionat a través dels programes d'ajuda, ja que per a l'exercici 2013 i següents no es permet la presentació de declaracions de l'Impost sobre la Renda realitzades de forma manual, en model preimprés.

Les declaracions presentades de forma telemàtica van anar 14.684.389-la xifra comprén tant les confeccionades amb el programa PADRE, com les d'esborrany confirmat o modificat a través d'Internet i les d'uns altres programes d'ajuda (en estes últimes només es permet la seua presentació a través d'Internet)-.

En el següent quadre de l'annex es posen de manifest les dades relatives a les declaracions i esborranys d'IRPF 2014:

Quadre núm. 39. Renda 2014: Resultats obtinguts (Annex)

Així mateix, el 2015 es va iniciar, com projecte pilote, el servici Renda web, que gradualment substituirà al programa PADRE.

Consulta de l'estat de tramitació de la devolució. VERIFICA

L'Administració disposa d'un termini de sis mesos des del terme del termini de presentació de les declaracions, o des de la data de la presentació si la declaració va anar presentada fora de termini, per a practicar la liquidació provisional que confirme o rectifiqueu l'import de la devolució sol·licitada pel contribuent.

L'emissió de devolucions inicia a les 48 hores de l'inici de la campanya de Renda. La consulta de l'estat de tramitació de la devolució està disponible en la pàgina web de l'Agència Tributària i en el servici telefònic automàtic.

El 2015, el temps mitjà de tramitació de devolucions en la Campanya de Renda (exercici 2014) va anar de 10 dies.

En la segona quinzena de juliol de 2014, l'Agència Tributària va posar en marxa la primera fase d'implantació d'un nou procediment en línia de comprovació ràpida de declaracions d'IRPF amb resultat per retornar, denominat VERIFICA, i que ha seguit en funcionament el 2015. A través d'este sistema els contribuents són informats a través de la Sede electrònica de l'Agència Tributària de les incidències que determinen una minoració de la devolució inicialment sol·licitada, per tal que puguen donar la seua conformitat a la proposta de liquidació efectuada per l'Agència Tributària i agilitzar, d'esta manera, el procediment de devolució. En cas que el contribuent no done la seua conformitat a la proposta o esta al·legacions, l'expediente seguirà la seua tramitació ordinària.