2.4. Agència Tributària electrònica
Des de la seua creació, l'Agència Tributària ha sigut pionera en el camp de l'administració electrònica, i l'ús intensiu de les noves tecnologies de la informació i de les comunicacions ha sigut una constant que ha portat a disposar, hui dia, d'una autèntica “Agència Tributària electrònica”.
Al llarg dels últims exercicis, el canal electrònic s'ha convertit en el més utilitzat en les relacions amb els contribuents. L'any 2017 no ha sigut una excepció, i s'han emprés projectes de gran colpit, entre els quals destaca la posada en marxa del nou sistema de gestió de l'IVA basat en el Subministrament Immediat d'Informació (SII). Com a conseqüència de la implantació d'este sistema, s'han introduït les següents novetats:
- Calculadora de terminis. Per tal de facilitar el càlcul dels terminis per a la remissió de registres de les factures a través del SII, el mes de juliol s'ha posat en producció una ferramenta de càlcul amb la que poder obtindre la data límit per a remetre els registres, així com el període i exercici d'anotació en el Llibre registre de factures emeses i en el Llibre registre de factures rebudes, per a cadascuna de les diferents claus de factures. El 2017 s'han registrat 200.000 accessos a esta ferramenta.
- Assistent Virtual. Durant el segon semestre de l'exercici s'ha posat en producció esta nova ferramenta d'informació i assistència que, mitjançant la utilització de tècniques d'intel·ligència artificial, permet contestar de forma interactiva a les qüestiones plantejades pels contribuents en matèria de SII de manera immediata, detallada i estandarditzada. L'Assistent es complementa amb una bústia de correu electrònic. Durant 2017 s'han computat al voltant de 30.000 consultes, entre accessos a l'Assistent i correus electrònics.
- Direccions de correus en les que es poden plantejar consultes, previ emplenament d'un formulari corresponent al SII. Estos canals de consulta responen dubtes tant funcionals i normatives com tècniques. Fins el dia 31 de desembre de 2017 han sigut contestades 15.813 dubtes relacionades amb aspectes tributaris del SII, a les que caldria addicionar les plantejades a nivell tècnic (informàtic) al Departament d'Informàtica Tributària. Estes últimes ascendixen a 18.792 dubtes resoltes.
- També, des del gener de 2017, existix un Fòrum en el que participen usuaris d'unes 40 empreses i la pròpia Agència Tributària. En este Fòrum s'intenten resoldre qüestiones d'impacte general en la implantació del sistema. Per a una atenció especialitzada de les qüestiones existixen dos subfòrums, un de qüestiones tècniques i un altre de qüestiones normatives i funcionals. Durant l'exercici 2017, en el subfòrum tributari s'han tractat 300 temes i respost a 1.065 preguntes, i en el subfòrum informàtic s'han tractat 143 temes i respost a 438 consultes.
Cal destacar també les modificacions que ha sigut necessari realitzar en l'àmbit dels certificats tributaris per l'entrada en vigor el 2016 de la nova regulació del procediment administratiu comú, i que imposa l'obligació de relacionar-se per via electrònica amb les Administracions Públiques a nous col·lectius. També la futura obligatorietat del nou sistema de devolució de l'IVA a viatgers (DIVA) a partir de 2019 i l'entrada en vigor del nou Codi Duaner de la Unió han ocupat els treballs en matèria d'Administració electrònica.
Com a conseqüència de l'entrada en vigor d'estos projectes i per a optimitzar l'experiència dels usuaris, s'han abordat el 2017 iniciatives destinades a simplificar l'ús de la tecnologia i a facilitar la tramitació de tots els procediments mitjançant la creació de servicis avançats, com per exemple els ja citats de la calculadora de terminis o l'assistent virtual en relació amb el SII, servicis que poden estendre's en un futur a uns altres àmbits.
Per suposat, al llarg de 2017 s'ha mantingut l'avaluació permanent i revisió dels servicis telemàtics per a anar emprenent millores contínues en funció de les noves disposicions normatives i de les necessitats i demandes dels contribuents. En este sentit cal citar la progressiva eliminació dels programes d'ajuda que requerien la seua descàrrega i instal·lació en els equips dels usuaris i la seua substitució per formularis accessibles des de qualsevol dispositiu mòbil i navegador.
Un exemple rellevant de l'ús pels contribuents de les noves tecnologies en la seua relació amb l'Agència Tributària és el nombre de visites als portals web de l'Agència Tributària, que el 2017 va assolir la xifra de 1.974.567.410, incloent els accessos a les pàgines intermedies de les pròpies aplicacions de l'Agència Tributària.
Per a més informació, en l'apartat 4.3. d'esta Memòria es desenvolupen els servicis prestats per mitjans electrònics.