3.2. Recaptació tributària líquida
La recaptació tributària líquida resulta de minorar de la recaptació tributària bruta les devolucions efectivament pagades en l'exercici i els ajustaments amb els territoris forals. Respon, també, a un criteri de caixa, diferent d'uns altres conceptes com els drets reconeguts o els impostos a l'efecte de Comptabilitat Nacional.
L'any 2017 es van ingressar 193.951 milions d'euros, un 4,1 per cent més que el 2016. Sense l'impacte del SII, el creixement hauria sigut del 6,4 per cent.
En els següents apartats de l'Annex es desenvolupa esta informació:
Quadre núm. 13. Recaptació tributària líquid total (Annex) Gràfic núm. 14. Evolució de la recaptació tributària gestionada per l'Agència Tributària (Annex)Les diferències que s'observen per figures entre el creixement dels ingressos nets i els bruts analitzats en l'apartat anterior s'explica per l'evolució de les devolucions realitzades. El 2017, el creixement del total de les devolucions va anar del 3,9 per cent. En l'IRPF, les devolucions realitzades es van reduir un 5 per cent i, en el cas de les lligades a la declaració anual, un 7 per cent. En l'impost sobre societats i en l'Impost sobre la Renda dels No Residents, les devolucions realitzades van créixer (2,1 per cent i 4,5 per cent, respectivament) però menys que els ingressos bruts. Per part seua, a l'IVA els ingressos nets (sense l'impacte del SII) van créixer un 7,9 per cent, igual que els ingressos bruts (les devolucions realitzades van augmentar un 9,5 per cent, però també es van veure afectades per la implantació del SII, que va permetre una agilitació en la realització de les mateixes; sense el SII, l'increment hauria sigut del 8 per cent). En els Impostos Especials, els ingressos nets van augmentar un 2,2 per cent, per damunt dels bruts degut a les menors devolucions del cèntim sanitari.
El conjunt de canvis normatius que van afectar als ingressos de 2017 va suposar una pèrdua de 3.361 milions. Ara bé, si s'elimina l'efecte del SII, l'impacte seria positiu per un import de 789 milions. L'entrada en vigor d'esta nova forma de gestió va vindre acompanyada d'un endarrerisc en la data límit de presentació de les declaracions (del 20 al 30 del mes posterior al mes de merite). La conseqüència va anar que les declaracions d'un mes qualsevol que anteriorment es comptabilitzaven el mes següent, van passar en bona part a registrar-se dos mesos més tard i, per tant, en el conjunt de l'any només es van comptabilitzar, per a les empreses acollides al nou sistema, 11 mesos d'ingressos (el mes de novembre que abans es recaptava dins de l'any ha passat a figurar el gener de l'any següent). Al costat d'esta pèrdua transitòria d'ingressos, el nou sistema ha possibilitat la realització més àgil de les devolucions, de manera que també per este costat va haver-hi una disminució d'ingressos: devolucions mensuals corresponents als últims mesos de l'any, que abans s'hagueren realitzat durant els primers mesos del següent, es van realitzar dins de l'any 2017. En total, ambdós canvis van significar un trasllat d'ingressos de 2017 a 2018 per valor de 4.150 milions.
Esta disminució d'ingressos es va veure parcialment compensada per l'augment de la recaptació (656 milions) que van suposar els canvis en la normativa dels ajornaments, endurint els requisits per al seu accés. Arran d'estos canvis, es va observar una reducció dels ajornaments concedits i un incremente dels ingressos per IVA. L'impacte en la recaptació es va anar moderant al llarg de l'any, al ser contrarestat pels menors ingressos procedents de períodes anteriors.
A l'IVA també es va produir una xicoteta pèrdua d'ingressos (21 milions) per la rebaixa de tipus en diverses activitats, de les quals la més important és la dels espectacles en visc.
En l'IRPF els canvis normatius van significar un augment en la recaptació de 1.067 milions. Els impactes procedixen de modificacions d'anys anteriors. El 2017 es va presentar la declaració de 2016 que incloïa algunes mesures addicionals de la reforma que encara no s'havien posat en marxa. Amb estos impactes es donaria per tancat el cost de la reforma que s'ha distribuït en tres anys (2015, 2016 i 2017), amb un import total estimat de 7.698 milions.
També l'impost sobre societats es va veure afectat el 2017 per la reforma de la imposició directa de 2015 per les mateixes raons que l'IRPF. L'impacte s'estima en 618 milions. El cost complet de la reforma es xifra en 2.391 milions. Tanmateix, els majors impactes es van produir per unes altres mesures, pel RDL 2/2016 i 3/2016 aprovats a finals d'aquell any i que es van superposar a la reforma, modificant alguns dels seus aspectes i alterant els efectes prevists de la mateixa. El RDL 2/2016, que va canviar la forma en la que es calculen els pagaments fraccionats des del segon pagament de 2016, va tindre efecte el 2017 sobre la quota diferencial. L'impacte (-2.967 milions) és el mateix que es va estimar per als pagaments el 2016, però amb signe negatiu al tractar-se simplement d'un avance dels ingressos per part dels contribuents. Per part seua, el RDL 3/2016 va afectar tant als pagaments (amb la limitació a la compensació de bases imposables negatives: 301 milions) com a la quota (limitacions a la minoració per les bases imposables negatives i a la deducció per doble imposició internacional i un nou tractament dels deterioraments: 982 milions). En conjunt, totes les mesures que van influir en els ingressos de l'impost sobre societats van suposar, en termes nets, una pèrdua de 1.049 milions.
En els Impostos Especials les mesures normatives van elevar els ingressos en 184 milions. L'origen va anar la pujada de tipus en l'Impost sobre les Labors del Tabac (133 milions) i en l'Impost sobre l'Alcohol i Begudes Derivades (35 milions) de desembre de 2016, i la modificació del tipus utilitzat en el càlcul de les devolucions per gasoil agrícola (16 milions) en vigor des del juliol de 2017. La resta d'impactes (gasos fluorats i taxes judicials) també són conseqüència de canvis d'anys anteriors: en gasos fluorats, per la implementació progressiva de l'impost i en taxes judicials, per la sentencia ja assenyalada.
Les principals xifres s'oferixen en següent quadre:
Quadre núm. 15. Ajustaments per impactes de canvis normatius (Annex)