Saltar al contingut principal
Memòria 2017

4.4.2. Intercanvi d'informació amb unes altres Administracions públiques

Alguns convenis subscrits amb unes altres Administracions Públiques per a la cessió de dades, contemplen, al seu torn, l'obtenció d'informació en poder d'aquelles Administracions sobre béns, drets, rendes o activitats dels contribuents, que permeten a l'Agència Tributària millorar els servicis oferits al contribuent per a afavorir el compliment voluntari de les seues obligacions fiscals i, sobretot, la lluita contra el frau fiscal. Estos acords solen incloure també unes altres formes de col·laboració que van més enllà de l'intercanvi de dades.

Entre estos convenis d'intercanvi d'informació i d'altres formes de col·laboració destaquen els subscrits per l'Agència Tributària amb la Tresoreria General de la Seguretat Social, la Inspecció de Treball, la Direcció General del Cadastre, la Direcció General de Trànsit, el Consell General del Notariat, el Col·legi de Registradors, l'Institut Nacional d'Estadística, les comunitats autònomes de règim comuna, les Hisendes Forals i la Federació Espanyola de Municipis i Províncies.

Fruit d'esta col·laboració, l'Agència, a més de subministrar informació d'interés per al desenvolupament de les competències de tals organismes, va rebre, durant 2017, informació rellevant per a l'acompliment de les seues funcions.

Sense ànim exhaustiu, de la Seguretat Social es van atendre més de 13,7 milions de peticions d'informació patrimonial per a la seua gestió recaptatòria, així com sobre els rendiments del treball satisfets per més de 665.000 pagadors; i, recíprocament, es van rebre les altes i baixes d'empreses i treballadors, els censos d'empreses a 31 de desembre, les empreses antecessores i successores, les cotitzacions d'autònoms, les cotitzacions de mares treballadores i sol·licitants de deduccions familiars, els comptes de cotització de determinats deutors enfront de la Hisenda Pública, el personal investigador amb deduccions a la Seguretat Social, així com informació mensual dels models TC1. A la Direcció General del Cadastre se li va subministrar informació censal i d'immobles; i, a la inversa, es van rebre els padrons d'immobles de naturalesa urbana, rústica i de característiques especials, a més de les operacions immobiliàries registrades en Notaries i Registres de la Propietat.

És destacable també la informació que es rep setmanalment de la Direcció General de Trànsit sobre altes, baixes i transmissions de vehicles; i, mensualment, tant del Consell General del Notariat, sobre incompliments notarials, com del Banc d'Espanya, sobreu les operacions compreses en seus Circulares 1/2012 i 4/2012, relatives, respectivament, a transaccions econòmiques amb l'exterior declarades per entitats financeres i a transaccions econòmiques i saldos d'actius i passius financers declarades per residents espanyols.

També de l'Institut Nacional d'Estadística es rep el padró municipal de tot el territori nacional; i de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, la informació de la Base de Dades Nacional de Subvencions.

Durant 2017, l'Agència Tributària va subministrar a les comunitats autònomes de règim comuna més de 42 milions de registres relatius als Impostos sobre el Patrimoni, Activitats Econòmiques i Determinats Mitjans de Transportes (matriculació), així com les variacions produïdes durant aquell període en el Cens únic de contribuents. Per part seua, les comunitats autònomes van subministrar més de 9 milions de registres de l'Impost sobre Successions i Donacions, de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats, de Tributs cedits sobre el Joc i expedientes de valors comprovats.

A més, l'Agència Tributària va subministrar a les quatre Hisendes Forals més de 187 milions de registres el 2017 i va rebre d'estes més de 41 milions. En ambdós casos, la informació intercanviada es referix a les declaracions informatives i altres tipus d'informació (padró d'urbana, transmissions patrimonials, etc.) presentades en els seus respectius àmbits de competència.

Igualment, es va seguir impulsant l'adhesió de les Entitats Locals als quatre convenis de col·laboració subscrits entre l'Agència Tributària i la Federació Espanyola de Municipis i Províncies. Així, a 31 de desembre de 2017, es trobaven adherides al Conveni de subministrament d'informació 1.669 entitats locals, 1.041 al Conveni d'intercanvi d'informació tributària i col·laboració en la gestió recaptatòria, 76 al Conveni de recaptació executiva i 187 al Conveni de presentació telemàtica. Les adhesions a estos convenis durant 2017 han sigut les següents: 39 Entitats Locals al Conveni de subministrament, 55 al Conveni d'intercanvi d'informació i 11 al de recaptació executiva.

Quant a dades destacables d'unes altres fórmules de col·laboració que inclouen alguns d'aquests convenis, l'Agència Tributària, a més de facilitar la gestió recaptatòria d'uns altres creditors públics, com la Tresoreria General de la Seguretat Social, les comunitats autònomes i les Entitats Locals, mitjançant el subministrament d'informació patrimonial per a embargaments, també procedix al propi embargament de devolucions tributàries a favor de contribuents que tinguen deutes en període executiu amb les citades Administracions. En este marc, en l'exercici 2017 s'han embargat devolucions gestionades a l'Agència Tributària per un import de 200,6 milions d'euros que es van transferir a les arques de les Administracions citades anteriorment.

Esta informació es detalla en les dades desenvolupats en el següent  gràfic:

Gràfic núm. 46. Subministraments d'informació. Administracions públiques (Annex)