Saltar al contingut principal
Memòria 2017

4.5.3. Seguretat de la Informació. Control d'accessos

L'Agència Tributària té establida una Política de Seguretat de la Informació aprovada per Resolució de la Presidència de l'Agència Tributària, de 8 de novembre de 2012. La Política de Seguretat de la Informació és l'intrument en què es basa l'Agència Tributària per a assolir els seus objectius utilitzant de manera segura els sistemes d'informació i les comunicacions.

L'Agència Tributària ha realitzat el 2017 l'adaptació al Reial decret 951/2015, que modifica l'Esquema Nacional de Seguretat en l'àmbit de l'Administració Electrònica, i ha posat en marxa l'adequació dels seus sistemes d'informació al Reglament General Europeu de Protecció de Dades (Reglament (UE) 2016/679), d'aplicació a partir del 25 de maig de 2018.

En el marc establit per la Política de Seguretat de la Informació, l'Agència Tributària compta amb mecanismes de protecció i seguretat de la informació, entre els quals destaquen la gestió d'usuaris i autoritzacions i el control d'accessos de la qual finalitat és eminentment preventiva.

El sistema de control, impulsat i supervisat pel Servici d'Auditoria Interna, es basa en el registre dels accessos. Tota vegada que un usuari accedix al sistema d'informació corporatiu per a una consulta o per a una activitat de gestió, ha de declarar el motiu de l'accés. Qualsevol accés a informació tributària de caràcter personal queda registrat juntament amb un conjunt de dades tècniques i administratius que permeten conéixer el seu context i facilitar el seu posterior control.

Se seleccionen i auditen els accessos de major risc, conforme a l'anàlisi de risc i a les pautes de la Comissió de Seguretat i Control d'Informàtica Tributària. Si el controlador considera que es tracta d'un accés indegut greu o molt greu, pot iniciar-se, si escau, un expediente disciplinari. Actualment, els usuaris amb algun accés disconforme han descendit a un per cada 395 usuaris auditats. Una vegada renovada el 2015 la plataforma de tractament dels accessos auditats, s'ha implantat el 2017 un nou procés de selecció d'accessos amb criteris aleatoris i de risc que substituïx a l'anterior.

El 2017 s'ha requerit justificació d'algun accés al 81,97 per cent del total d'usuaris de l'Agència Tributària. Com a conseqüència d'este control d'accessos, s'han incoat 22 expedientes disciplinaris.

Finalment, les cessions d'informació de l'Agència Tributària a organismes públics, emparades per l'article 95 de la LGT, disposen de mesures de seguretat i control equivalents a les anteriors.