Saltar al contingut principal
Memòria 2018

2.4. Agència Tributària electrònica

Des de la seua creació, l'Agència Tributària ha sigut pionera en el camp de l'administració electrònica, i l'ús intensiu de les noves tecnologies de la informació i de les comunicacions ha sigut una constant que ha portat a disposar, hui dia, d'una autèntica “Agència Tributària electrònica”.

Al llarg dels últims exercicis, el canal electrònic s'ha convertit en el més utilitzat en les relacions amb els contribuents.

L'any 2018 s'ha continuat amb la millora i ampliació de projectes de gran colpit empresos el 2017 com a conseqüència del nou sistema de gestió de l'IVA basat en el Subministrament Immediat d'Informació (SII) i que implicaven la incorporació de tècniques d'intel·ligència artificial i d'assistència virtual.

En el passat exercici es va implantar un assistent virtual que permet contestar de forma interactiva, immediata i detallada a les qüestiones plantejades pels contribuents en matèria de SII i una calculadora de terminis (ferramenta de càlcul per a obtindre la data límit per a remetre els registres, així com el període i exercici d'anotació en els llibres registres).

El 2018 s'ha millorat i ampliat l'assistent virtual incorporant la part relativa a comerç exterior i s'ha implantat un nou servici d'ajuda: el localitzador de prestacions de servicis i entregues de béns, que servix per a indicar on es localitza i tributa a l'IVA la prestació d'un servici o l'entrega d'un bé, qui ha de declarar l'IVA meritat en l'operació o com es declara en cas de no estar subjecta en el territori d'aplicació de l'impost espanyol i si en la factura s'ha d'o no repercutir l'IVA.

En relació amb les notificacions, l'entrada en vigor el 2016 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, va suposar que les persones jurídiques (incloses les Administracions Públiques) s'integraren en el sistema de Notificació electrònica obligatòria (NEO), el que ha significat un incremente potencial del col·lectiu inclòs en NEO i el nombre d'inclosos efectivament en el sistema NEO des de la seua creació; actualment el cens total d'inclosos en NEO és de 2.601.998.

Per a potenciar la utilització del registre electrònic s'ha facilitat per a tots els tràmits de registre en el cas de les persones físiques la presentació de documentació amb Cl@ve PIN. Açò facilita l'accés per a aquells tràmits que venien exigint certificat electrònic i per als quals no era suficient aportar el Codi Segur de Verificació (CSV) de la comunicació rebuda de l'Agència Tributària.

El 2018 també han crescut les presentacions en registre utilitzant exclusivament CSV (985.577 assentaments), així com les realitzades amb certificat electrònic o  Cl@ve PIN (4.688.498 assentaments).

Cal destacar també les modificacions que ha sigut necessari realitzar en les aplicacions en l'àmbit dels certificats tributaris per l'entrada en vigor el 2016 de la nova regulació del procediment administratiu comú, i que imposa l'obligació de relacionar-se per via electrònica amb les Administracions Públiques a nous col·lectius, a més de la progressiva extensió de la col·laboració social en la sol·licitud dels certificats tributaris.

També l'obligatorietat del nou sistema de devolució de l'IVA a viatgers (DIVA) a partir de 2019 i la integració dels sistemes d'informació centrals en Duanes per a facilitar l'accés assegurança dels operadors econòmics han ocupat els treballs en matèria d'Administració electrònica.

Al llarg de 2018 s'ha continuat amb l'avaluació i revisió dels servicis telemàtics per a anar emprenent millores contínues en funció de les noves disposicions normatives i de les necessitats i demandes dels contribuents; cal destacar els nous desenvolupaments en relació amb l'exempció en l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques de les prestacions per maternitat/paternitat, les millores en els procediments de sol·licitud d'ajornaments i compensació de deutes i el nou servici de Transmissió de Grans Volums d'informació en línia per a la presentació de declaracions informatives, entre d'altres.

Cal també esmentar el canvi de certificat electrònic a utilitzar per a identificar la Sede electrònica i les subseus i l'entrada en vigor del nou Reglament de Protecció de Dades a la Unió Europea, que ha obligat a l'Agència Tributària a revisar i adaptar els seus procediments per a adequar-los a la nova normativa.

És de destacar també l'impuls i desenvolupament en algunes àrees de l'Agència Tributària d'infraestructures i desenvolupaments informàtics que utilitzen la denominada tecnologia Big Data, així com la utilització de la firma biomètrica.

Un exemple rellevant de l'ús pels contribuents de les noves tecnologies en la seua relació amb l'Agència Tributària és el nombre de visites als portals web de l'Agència Tributària, que el 2018 va assolir la xifra de 2.151.172.140, incloent els accessos a les pàgines intermedies de les pròpies aplicacions de l'Agència Tributària.

Per a més informació, en l'apartat 4.3. d'esta Memòria es desenvolupen els servicis prestats per mitjans electrònics.