3.2. Recaptació tributària líquida
La recaptació tributària líquida resulta de minorar de la recaptació tributària bruta les devolucions efectivament pagades en l'exercici i els ajustaments amb els territoris forals. Respon, també, a un criteri de caixa, diferent d'uns altres conceptes com els drets reconeguts o els impostos a l'efecte de Comptabilitat Nacional.
La recaptació l'any 2018 va assolir els 208.685 milions d'euros, xifra un 7,6 per cent superior a la registrada el 2017. Sense l'impacte de SII, el creixement hauria sigut del 5,5 per cent.
Així mateix, en el Quadre núm. 13. Recaptació tributària líquida total Nova finestra i en el Gràfic núm. 14. Evolució de la recaptació tributària gestionada per l'Agència Tributària Nova finestra, es desenvolupa esta informació.
L'evolució de les devolucions realitzades explica les diferències entre el creixement dels ingressos nets i els bruts analitzats en l'apartat anterior. En concret, el resultat positiu de la declaració anual neta de l'IRPF el 2018, s'ha de no només al fort avanç dels ingressos, sinó també a l'inferior creixement de les devolucions, sent esta la principal causa de què l'increment de la recaptació neta en esta figura supere en un punt el dels ingressos bruts. En l'impost sobre Societats, el creixement dels ingressos es va veure frenat per l'augment de les devolucions, tant les de la declaració anual de les campanyes de 2016 i 2017, com les procedents de liquidacions. També en l'Impost sobre la Renda de No Residents les elevades devolucions de la declaració anual van minorar el creixement dels ingressos. L'IVA (sense l'impacte del SII) creix un 3,9 per cent, un punt menys que els ingressos bruts, per l'elevat volum de devolucions realitzades i pels ajustaments amb els territoris forals. Finalment, en els impostos especials el creixement dels ingressos nets va superar al dels bruts per les menors devolucions realitzades als territoris forals.
Els canvis normatius van tindre un impacte positiu sobre la recaptació estimat en 3.746 milions. La major part procedix de l'efecte assenyalat del SII. Sense ell, l'impacte passaria a ser negatiu per valor de 435 milions i hauria restat al creixement dels ingressos un poc més d'una dècima.
El SII es va introduir el juliol de l'any passat i va suposar un desplaçament d'ingressos de 2017 a 2018 valorat en 4.150 milions. La causa d'este desplaçament era el retard en la data límit per a la presentació de les autoliquidacions, que va passar del dia 20 del mes següent al de merite al dia 30, amb la qual cosa, a efectes comptables, l'ingrés es va desplaçar un mes. En principi, l'impacte el 2018 hauria d'haver sigut aquella mateixa xifra (4.150 milions), però amb signe positiu. Tanmateix, la xifra és inferior degut als canvis en el comportament dels contribuents que es van anar produint al llarg de l'any. Des del començament del nou sistema, es va observar que, malgrat el retard en la data d'ingrés, alguns contribuents van continuar presentant les seues declaracions el dia 20. Els ingressos d'aquells contribuents no es van desplaçar de 2017 a 2018. Ara bé, el nombre d'aquells contribuents i l'import dels seus ingressos va anar disminuint al llarg de l'any; és a dir, cada vegada hi ha una major part de l'ingrés que es produïx el dia 30 del mes. Al comparar amb l'any anterior, això significa que, el 2018, encara que s'havien ingressat els 4.150 milions desplaçats de 2017, al seu torn va haver-hi un nou desplaçament (menor) a 2019 provocat pels contribuents que es van anar movent de la presentació el dia 20 a la presentació el dia 30. Açò és el que explica que l'impacte siga lleugerament inferior al registrat el 2017.
Sense incloure el SII, l'impacte de les mesures restants és negatiu per valor de 435 milions. La major part (-263 milions) correspon a la modificació de la reducció per rendiments del treball que afecta especialment a les rendes baixes (sobretot pensions) i que va entrar en vigor juntament amb els Pressuposats de 2018. En estos pressuposats també figuraven altres canvis normatius, amb un impacte menor el 2018, com són: la rebaixa del tipus d'IVA en els cinemes (-16 milions, pels quatre mesos i un trimestre d'aplicació), les noves deduccions familiars (-4 milions) i l'elevació del mínim exempt en el gravamen de loteries (-5 milions). Altres mesures també van començar a tindre efecte el 2018. Entre elles destaca la devolució de l'impost pagat per les prestacions per maternitat i paternitat, rendes que van anar declarades exemptes en la sentencia 1462/2018 del Tribunal Suprem, amb data de 3 d'octubre de 2018. La devolució afecta als exercicis 2014, 2015, 2016 i 2017 i va començar a pagar-se (94 milions) durant els últims mesos de 2018. Altres dos mesures també amb entrada en vigor el 2018 van anar la pujada del tipus al Canon per l'aprofitament d'aigües continentals (7 milions), i l'eliminació de l'Impost sobre Hidrocarburs per a alguns productes utilitzats en la generació d'energia elèctrica (-5 milions) que es contempla, juntament amb unes altres modificacions que tindran repercussió en els ingressos de 2019, en el RDL 15/2018 de mesures urgents per a la transició energètica i la protecció dels consumidors.
Les principals xifres s'oferixen en el Quadre núm. 15. Ajustaments per impacte de canvis normatius Nova finestra.