Saltar al contingut principal
Memòria 2018

4.2.2. Control duaner, dels impostos especials i mediambientals

Actuacions inspectores sobre els tributs que graven les operacions de Comerç Exterior, sobreu els Impostos Especials i sobreu els impostos mediambientals

S'inclouen les actuacions inspectores realitzades pels òrgans de l'àrea d'Inspecció de Duanes i Impostos Especials de les Delegacions Especials i de la Delegació Central de Grans Contribuents, a fi de combatre el frau que afecta tant als interessos financers de la Unió Europea, és a dir, als recursos propis i als ajuts comunitaris a l'exportació de productes agrícoles, com als tributs interns que graven les operacions de comerç exterior i als Impostos Especials i mediambientals.

L'any 2018, s'han realitzat 2.599 liquidacions, amb un deute liquidat de 180,80 milions d'euros.

Impostos Especials i mediambientals:

El 2018, les comprovacions es van centrar fonamentalment en els següents àmbits:

  • Control del frau per aplicació indeguda de les exempcions i/o supòsits de no-subjecció contemplats en la llei, relatives a la matriculació de vehicles i embarcacions d'esbargiment, així com el control d'embarcacions amb matrícula no espanyola i control de les bases imposables i de les emissions de CO2 declarades de tots els mitjans de transporte.

  • Ús indegut de gasoil bonificat, mitjançant seu desvie pels titulars dels establiments inscrits en el registre territorial dels Impostos especials i/o pel propi consumits final del gasoil bonificat per a usos no prevists en l'article 54.2 de la Llei 38/1992, de 28 de desembre, d'Impostos Especials.

  • Control de l'aplicació de les reduccions en la base imposable de l'Impost sobre l'electricitat.

  • Control de fabricants, importadors, adquirents intracomunitaris, gestors de residus, revenedors i determinats beneficiaris d'exempcions relatives a productes subjectes a l'Impost sobre els Gasos Fluorats d'Efecte D'hivernacle.

  • Control de contribuents de l'Impost sobre l'Alcohol i Begudes Alcohòliques, titulars de fàbriques de vinagres, CAU AX.

  • Control de la declaració i ingrés de l'Impost sobre el Valor de la Producció de l'Energia Elèctrica.

Comerç Exterior:

Les actuacions en l'àrea de control duaner s'han adreçat a la revisió d'aquells elements dels tributs que graven el comerç exterior i que no poden ser comprovats en el moment del despatx duaner.

El frau en este camp té diferents variables possibles. Per una part, situacions en les que el preu real de les mercaderies no es correspon amb la documentació comercial presentada en el moment del despatx aduanerosiendo els sectors més afectats el tèxtil, el calçat, les bosses i els articles de marroquineria procedents d'Àsia. D'altra banda, els casos en els que, existint conceptes a incloure en el valor en duana en concepte d'ajustaments al preu pagat o per pagar, no s'ha incrementat el valor. Finalment, la concurrència de circumstàncies, especialment la vinculació, que impedisquen la utilització del valor de transacció i obliguen a la utilització dels mètodes secundaris de valoració.

Quant a la revisió de l'origen de les mercaderies i aplicació de drets antidúmping, elfraude consistix en fer desaparéixer la connexió entre mercaderia i fabricant, mitjançant la presentació de certificats d'origen i factures falses o adulterades, o realitzant vendes – reals o fictícies - al país d'origen real amb tercers països més amb tractament preferencial o sense drets antidúmping, o aplicant de forma incorrecta el codi addicional que s'aprova per a determinats exportadors i que comporta el pagament d'un dret antidúmping inferior al general o d'import zero. D'igual manera, podria eludir-se un dret antidúmping mitjançant l'aplicació d'un menor dret aranzelari del que realment correspon.

En relació amb la importació de productes agrícoles i de la pesca, es mantenen amb caràcter general els riscos fiscals d'anys anteriors: infravaloració, incorrecta classificació aranzelària i falses declaracions d'origen preferencial. L'experiència adquirida al llarg del temps ha servit per a crear els oportuns perfiles de risc, que han permés fer un seguiment detallat de les empreses importadores o tallar, en la mesura del possible, les situacions de frau detectades.

Pel que fa a l'IVA d'importació i al control de l'aplicació de tipus reduïts, l'objectiu és regularitzar la situació tributària dels contribuents que hagen liquidat a la importació quotes d'IVA inferiors a les que corresponen, per incorrecta aplicació del tipus impositiu.

Quant a l'IVA a la importació i a l'exempció en els despatxos de lliure pràctica, poden donar-se dos tipus de frau: el despatx de lliure pràctica a Espanya sense que els béns s'envien a un altre Estat membre, amb frau en el fet imposable importació de l'IVA, i el despatx de lliure pràctica en un altre Estat membre, amb envie posterior de la mercaderia importada a Espanya sense declaració del fet imposable adquisició intracomunitària pel subjecte passiu espanyol (en este cas es fa necessària l'Assistència Mútua). En ambdós casos, les posteriors entregues dels béns en el territori espanyol d'aplicació de l'IVA poden no ser declarades en este impost.

Repressió del contraban, del blanqueig de capitals i d'uns altres fraus

En matèria de lluita contra el contraban i el blanqueig de capitals, les unitats de Vigilància Duanera realitzen actuacions dirigides a la repressió del contraban i tràfic il·lícit d'estupefaents, tabac, productes falsificats i altres gèneres, així com del blanqueig de capitals connex amb estes activitats delictives, en coordinació amb uns altres organismes de l'Estat, desenvolupant les seues actuacions de vigilància i control en l'espai marítim, aeri i terrestre.

Les unitats de Vigilància Duanera també desenvolupen actuacions de control i suport de la resta d'àrees del Departament de Duanes i Impostos Especials, entre les que s'inclouen controles preventius en recintes duaners mitjançant tècniques d'inspecció no intrusiva, controles de moneda, i el control de la seguretat de la cadena de transporte internacional.

Així mateix, realitzen actuacions de lluita contra el frau fiscal i l'economia submergida, col·laborant amb uns altres Departaments de l'Agència Tributària, ja siga en l'àmbit penal o en via administrativa. La creixent complexitat del frau, així com la internacionalització de seus estructures, necessita una coordinació externa i una necessitat d'optimització dels recursos de l'Agència Tributària mitjançant la cooperació i col·laboració entre les diferents àrees funcionals.

El 2018, es van intervindre, fruit d'estes actuacions, 153.859 kg d'haixix, 32.019 kg de cocaïna i 9.571.710 paquets de tabac, fet que suposa un total de 120 delictes i 6.802 infraccions. Així mateix, s'han denunciat 85 delictes de falsificació i 2.319 infraccions, a més de 76 delictes d'emblanquine de capitals.

Les xifres sobre contraban i sobreu les actuacions realitzades durant este exercici s'exposen en el  Quadre núm. 33. Actuacions de lluita contra el contraban Nou finestra  i en el Quadre núm. 34. Principals actuacions de Vigilància Duanera Nova finestra.

Control en les Duanes

Hui l'actuació de les duanes, aparte d'assegurar la màxima agilitat possible en el comerç internacional, s'orienta a la realització de controles encaminats a la protecció dels interessos financers de la UE i de seus Estats membres, així com a la protecció i seguretat de tots els ciutadans de la Unió.

Les actuacions orientades a combatre el frau en tributs afecten a dos grans àmbits:

  • En l'àmbit de la Unió Europea, els relacionats amb els recursos propis: drets duaners, drets agrícoles i cotitzacions del sucre.

  • En l'àmbit intern, els que afecten als impostos indirectes: Impost sobre el valor afegit, Impostos Especials i els impostos mediambientals.

De la mateixa manera, les duanes també duen a terme actuacions encaminades a combatre activitats il·lícites que transcendixen l'àmbit fiscal com són, entre d'altres, els controles sanitaris, els que incidixen sobre el control de la qualitat dels productes garantint la seguretat del consumidor, els que tenen per objecte la protecció de la propietat intel·lectual, el medi ambient o el patrimoni cultural, el control dels intercanvis comercials amb material de defensa i doble ús, productes químics, substancies que puguen ser empleades com precursors d'estupefaents i substàncies psicotròpiques, així com el control de la violació d'embargaments comercials impostos per la UE i Nacions Unides, o controles d'especies de fauna i flora protegides pel Conveni CITES .

Com exemple dels resultats d'estos controles, en el d'especies protegides (Conveni CITES), durant l'any 2018 s'han intervingut 94.100 grams d'animals vius (angules) pertanyents a especies protegides. En l'àmbit de la defensa de la propietat intel·lectual, el 2018, entre altres resultats, s'han practicat 5.203 retencions d'expedicions de mercaderia per presumpta vulneració de drets de propietat intel·lectual.

El control tributari té per objecte verificar la correcta declaració dels elements determinants del deute duaner i fiscal, en el moment del despatx duaner o en revisió posterior:

  • Identificació de la mercaderia objecte de la declaració duanera i la seua correcta classificació aranzelària.

  • Verificació de l'origen de la mercaderia i dels documents acreditatius del mateix.

  • Comprovació de les bases imposables declarades.

El control extrafiscal també es basa en la fixació de filtres basats en l'anàlisi de riscos, que determina un control documental basat en la verificació dels certificats i autoritzacions expedits pels organismes competents o un control físic per a constatar que la mercaderia presentada a despatx coincidix amb la declarada.

Quadre núm. 35. Resultats dels controles documentals i reconeixements físics de les mercaderies en Duanes Nova finestra.

Independentment del procediment de declaració empleat (normal o simplificat) el poder identificar el comerç il·legítim i, per tant, de baix risc, permet a les autoritats duaneres centrar els recursos limitats en aquells operadors que suposen un risc més gran, facilitant el comerç legítim.

En este context, el 2008 va entrar en vigor la figura de l'operador econòmic autoritzat (OEA ), operador de confiança que, després de complir una sèrie de requisits, es podrà beneficiar de simplificacions duaneres i facilitacions de seguretat. Actualment, a la UE hi ha més d'11.000 empreses certificades i s'han firmat acords de reconeixement mutu internacional amb alguns països, el que no només enfortix la seguretat de tota la cadena logística, sinó que també facilita el comerç. A més, es consolida a escala internacional l'enfocament adoptat per l'Organització Mundial de Duanes i dóna resposta al desig de la comunitat empresarial d'evitar la proliferació de requisits i d'homologar els procediments de protecció en les duanes. La UE ha adoptat acords de reconeixement mutu del règim d'Operador Econòmic Autoritzat amb el Japó, els Estats Units, Suïssa, Noruega i amb la República Popular la Xina.

Espanya compta amb 869 d'estos Operadors, havent concedit esta condició el 2018 a 59 nous operadors.

A més, durant l'any 2018 es van escanejar un total de 33.283 contenidors, tant d'importació com d'exportació, per a comprovar que la carrega declarada coincidia amb la imatge radiogràfica obtinguda de l'interior del contenidor i comprovant la possible existència de dobles fons o compartiments ocults. També s'ha continuat amb el control radiològic dels mateixos, amb l'objectiu de detectar possibles trànsits il·lícits de materials nuclears i radioactius, així com mercaderies contaminades.

Intervenció i gestió d'Impostos Especials

Les actuacions d'intervenció d'Impostos Especials es caracteritzen per implicar tant controles previs com simultanis al moment de realització del fet imposable. Això ve motivat perquè en estos casos confluïxen, al costat d'elevats tipus impositius, supòsits d'exempcions, no-subjeccions i bonificacions tributàries en funció del destí, amb bases imposables no monetàries. En el desenvolupament de la seua funció, els interventors alcen actes de caràcter previ per a regularitzar la situació tributària dels subjectes passius que comproven. El caràcter previ d'estes actes ve motivat, entre altres circumstàncies, pel fet que la comprovació comptable es limita als registres exigits per la Llei i el Reglament d'Impostos Especials.

Les dades corresponents als exercicis 2017 i 2018 s'oferixen en el  Quadre núm. 36. Activitat interventora de IE Nova finestra.