Saltar al contingut principal
Memòria 2018

4.3.5. Altres nous tràmits telemàtics

Col·laboració social

El 12 de gener de 2018 es va publicar una Resolució de la Direcció General de l'AEAT que ha produït modificacions normatives en relació amb els supòsits i condicions en els que podrà fer-se efectiva la col·laboració social en l'aplicació dels tributs per a la sol·licitud de certificats tributaris. S'amplia progressivament l'àmbit objectiu de la col·laboració social en la sol·licitud de certificats tributaris estenent-se a tots aquells de la qual sol·licitud estiga habilitada de manera telemàtica a través de la Sede electrònica de l'Agència Tributària.

Així mateix, durant l'any 2018 s'han dut a terme les actuacions necessàries perquè, a partir del 10 de gener de 2019, es produïsca una evolució del model de col·laboració social en l'aplicació dels tributs, model que s'ha denominat Col·laboració Social Delegada. Este permet que els col·laboradors socials (entitats privades i professionals de la gestió tributària) puguen gestionar empleats (delegats) a través de la Sede electrònica de l'Agència Tributària, perquè estos puguen realitzar a través d'Internet amb seus certificats d'usuari tràmits dels obligats tributaris.

El model s'aplicarà de forma generalitzada en totes les aplicacions de l'Agència Tributària que permeten col·laboració social. D'aquesta manera els empleats donats d'alta com delegats poden realitzar tràmits dels obligats tributaris, utilitzant certificats electrònics de persona física o d'empleat d'empresa, de manera que ja no és obligatori que els col·laboradors socials entitats privades faciliten certificats electrònics de representant de persona jurídica per a l'àmbit de la col·laboració social.

Desenvolupaments per àrees operatives

Entre els desenvolupaments empresos en les diferents àrees operatives, cal destacar la firma biomètrica de les actes i sanciones d'Inspecció. Després de les modificacions jurídiques necessàries s'ha habilitat la firma biomètrica, el que ha suposat un gran avanç en la qualitat dels documents emmagatzemats, evitant la necessitat d'imprimir, firmar en paper i posteriorment escanejar estos documents com imatges per a la seua incorporació a l'expediente electrònic. Cal assenyalar també que la firma biomètrica en tauleta de l'autorització a la subscripció al servei d'avisos de notificacions en oficines de l'Agència Tributària pel titular i/o el destinatari ja està en funcionament des de 2017.

En l'àmbit duaner s'han dut a terme labors d'adequació de nombroses aplicacions al nou codi Duaner de la Unió Europea, com per exemple el Cens d'Operadors Econòmics (EORI), Operador Econòmic Autoritzat (OEA) i Protecció de Marques (COPIS).

La utilització del document de transporte electrònic com declaració de trànsit de la Unió/comú per a mercaderia transportada per via aèria i com declaració de trànsit de la Unió per a mercaderia transportada per via marítima (ETD), és una de les simplificacions previstes per al règim de trànsit en el Reglament Duaner de la Unió, per als operadors degudament autoritzats.

S'ha desenvolupat el 2018 l'aplicació per a la gestió d'este nou document duaner, comprenent totes les fases de la vida del mateix (alta, anàlisi de risc, gestió, revisió, consulta), amb les corresponents opcions Intranet i Internet.