Saltar al contingut principal
Memòria 2019

2.4. Agència Tributària electrònica

Des de la seua creació, l'Agència Tributària ha sigut pionera en el camp de l'administració electrònica, i l'ús intensiu de les noves tecnologies de la informació i de les comunicacions ha sigut una constant que ha portat a disposar, hui dia, d'una autèntica “Agència Tributària electrònica”.

Al llarg dels últims exercicis, el canal electrònic s'ha convertit en el més utilitzat en les relacions amb els contribuents.

En relació amb les notificacions, l'entrada en vigor el 2016 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, va suposar que les persones jurídiques (incloses les Administracions Públiques) s'integraren en el sistema de Notificació Electrònica Obligatòria (NEO), el que ha significat un incremente potencial del col·lectiu inclòs en NEO i el nombre d'inclosos efectivament en el sistema NEO des de la seua creació; actualment el cens total d'inclosos en NEO és de 3.228.433 persones jurídiques, un 24,08% més que el 2018.

El 2019 es van emetre 11,62 milions de notificacions i comunicacions electròniques, de les quals 11,12 milions corresponen a titulars inclosos en Notificació Electrònica Obligatòria (NEO).

Per a potenciar la utilització del registre electrònic s'ha facilitat per a tots els tràmits de registre, en el cas de les persones físiques, la presentació de documentació amb Cl@ve PIN. Açò facilita l'accés per a aquells tràmits que venien exigint certificat electrònic i per als quals no era suficient aportar el Codi Segur de Verificació (CSV) de la comunicació rebuda de l'Agència Tributària.

En este context, les presentacions sense necessitat d'identificació o amb identificació no reforçada, amb CSV o referència, han continuat creixent el 2019 arribant a 1.156.468 assentaments registrals. Els assentaments pel registre electrònic amb certificat electrònic o Cl@ve PIN s'han mantingut estables el 2019 arribant a la xifra de 4.683.555.

Conforme a la normativa vigent, existixen nombrosos supòsits en els que els ciutadans es veuen obligats a acreditar enfront de les Administracions Públiques o enfront dels organismes i entitats dependents de les mateixes, circumstàncies de caràcter tributari, com per exemple la seua situació sobre el compliment d'obligacions tributàries o el nivell de renda.

Durant l'any 2019 s'han sol·licitat per via electrònica 6.818.975 certificats, fet que suposa un 89,35 % sobre el total de certificats sol·licitats.

Si més no, resulta destacable que durant 2019 el 98,42% de les certificacions s'han realitzat sense desplaçament físic dels ciutadans a les oficines de l'Agència Tributària. Açò vol dir que més de nou de cada deu certificats s'han sol·licitat a través de mitjans telemàtics, bé pel mateix ciutadà o bé mitjançant subministrament directe a l'Administració Pública que requerix la informació.

Resulta indubtable que la comunicació amb els contribuents ha canviat i ha de ser potenciat i utilitzat qualsevol mitjà que permeta millorar la informació del contribuent i assistir-li en el compliment de les seues obligacions tributàries promovent en definitiva un millor compliment de les mateixes.

L'any 2019, 7.327.041 contribuents han comunicat les seues dades de contacte electrònics, ja siga un número de telèfon mòbil, una adreça de correu electrònic o ambdós, per tal d'utilitzar els sistemes per a enviar informació al contribuent o un avís sobre l'existència d'una notificació.

La utilització de l'Administració electrònica oferix indubtables avantatges, entre les que destaquen la disminució de la pressió fiscal indirecta, la minoració de la carrega de treball gestor de l'Agència Tributària, la reducció dels temps de tramitació dels procediments i la disminució del temps necessari per a processar la informació i per a detectar l'evolució de variables econòmiques.

Un dels aspectes bàsics de l'assistència prestada per canals electrònics atén a la facilitat que té un contribuent per a presentar la seua documentació de manera electrònica. Durant 2019, s'ha assolit un percentatge del 74,82% de documents no normalitzats presentats per registre electrònic pels contribuents respecte del número total de documents presentats a través de registre presencial i electrònic.

Per a més informació, en l'apartat 4.3. d'esta Memòria es desenvolupen els servicis prestats per mitjans electrònics.