3.1. Recaptació tributària bruta
La recaptació tributària bruta està constituïda pels ingressos efectius obtinguts en l'exercici, procedents tant de les autoliquidacions presentades pels contribuents com de les liquidacions practicades per l'Agència Tributària. Respon, per tant, a un criteri de caixa.
La recaptació bruta total gestionada per l'Agència Tributària el 2019 va assolir els 266.724 milions d'euros, 8.570 milions superior a l'assolida en el mateix període de l'any anterior (3,3 per cent d'incremente).
El comportament dels ingressos bruts, en termes agregats i una vegada eliminat l'efecte de les mesures normatives (que resten tres dècimes al creixement de la recaptació bruta), s'explica en bona part per l'evolució de la base imposable agregada el 2019, creixement del qual va anar del 3,8 per cent, quatre dècimes per damunt de l'increment que va experimentar la demanda interna (3,4 per cent).
El context econòmic el 2019 va anar de desacceleració. Els indicadors reals generals (PIB, afiliats) van anar moderant el seu creixement segons avançava l'any. El mateix es va poder observar en els indicadors construïts a partir de la informació fiscal (vendes totals deflactadas i nombre de perceptors de salaris a les Grans Empreses i en les pimes societàries), encara que en este cas es va apreciar que la desacceleració es frenava durant els mesos centrals de l'any. Al mateix temps, els preus de consum van créixer menys que el 2018, amb una inflació subjacent suaument creixent durant els últims mesos. Aquella mateixa tendència a la baixa, amb un cert alentiment en el tram final de l'any, es va reproduir en els ingressos i es va accentuar per l'efecte el 2019 de les pujades de salaris públics i pensions que contemplaven els Pressuposats de 2018 (amb vigència des de juliol d'aquell any). Esta evolució només es va veure alterada amb la presentació de les quotes positives de les declaracions anuals a mitat d'any.
Si s'atén als ingressos bruts per figures, la recaptació per IRPF va augmentar un 6,2 per cent i, si s'elimina l'impacte de les mesures normatives, el creixement seria del 7,5 per cent. Esta taxa va anar el resultat, principalment, del fort incremente de les retencions del treball i dels ingressos bruts procedents de la declaració anual. Les retencions del sector privat van créixer a bon ritme, malgrat la moderació del treball i de la disminució del tipus a les rendes més baixes, i les del sector públic van augmentar per les pujades de salaris públics i pensions. També van créixer amb intensitat (encara que la seua repercussió en el creixement de l'impost és menor) els pagaments fraccionats de les empreses personals, un 7 per cent.
Els ingressos en l'impost sobre societats van decréixer un 3,3 per cent, sent el fet més destacat el considerable descens dels pagaments fraccionats (-6,3 per cent), en part com a conseqüència de l'elevat augment que es va produir el 2018, concentrat en un xicotet col·lectiu de grups. La caiguda es va compensar en part amb el creixement del 10 per cent en els ingressos procedents de la declaració anual de 2018, liquidada el 2019.
En l'Impost sobre la Renda de No Residents els ingressos també van registrar caigudes, en este cas del 6,2 per cent, degut als alts ingressos que es van registrar el 2018 en la declaració anual de l'impost i a la menor recaptació en concepte d'actes d'inspecció.
En el cas de l'IVA, els ingressos bruts es van incrementar un 3,6 per cent, amb un augment un poc major en les pimes (4 per cent) que en els ingressos de les Grans Empreses i de la importació (3,3 per cent). En ambdós casos el creixement es va anar moderant al llarg de l'any, en línia amb l'evolució de les vendes i de la inflació.
Els ingressos per Impostos Especials van augmentar un 5,1 per cent, però només gràcies a la inclusió de l'antiga tarifa autonòmica en la tarifa especial de l'Impost sobre Hidrocarburs. Sense esta aportació ni la resta de canvis normatius, els ingressos haurien disminuït un 0,7 per cent. En l'Impost sobre Hidrocarburs la recaptació (sense canvis normatius) va créixer un 0,2 per cent. El creixement va anar xicotet perquè també el va anar l'augment dels principals consums (gasolines i gasoil d'automoció); a més d'açò, uns altres productes, amb menor pes, van veure reduït el seu consum. Els ingressos per l'Impost sobre Labors del Tabac van disminuir per tercer any consecutiu. La recaptació es va situar en el seu nivell més baix des de l'any 2007. En l'Impost sobre l'Electricitat l'augment dels ingressos va anar de l'1,8 per cent, per davall dels registres dels anys anteriors. Als negatius resultats en el consum d'electricitat es va unir la caiguda dels preus a la part final de l'any al comparar-se amb un període de repunt dels mateixos el 2018. La recaptació per l'Impost sobre el Carbó va quedar reduïda gairebé a la mitat com a conseqüència, principalment, dels efectes indirectes del RDL 15/2018, que va eliminar l'Impost sobre Hidrocarburs per al gas natural utilitzat en la generació d'energia elèctrica e va fer menys competitiu el carbó. També han pogut tindre efecte este any les intencions d'abandonar progressivament esta forma de producció anunciades per les grans operadores. Finalment, els ingressos en el conjunt d'impostos relacionats amb l'alcohol (Alcohol i begudes derivades i Cervesa) van augmentar un 0,9 per cent, sobretot per l'increment en el consum de cervesa.
Finalment, en relació amb les taxes i altres ingressos (Capítol III), la recaptació bruta va créixer un 10,2 per cent, gràcies als bons resultats de les taxes i, en particular, a l'increment dels ingressos al Canon per l'aprofitament d'aigües continentals per a la producció d'energia elèctrica, amb un baix rendiment el 2018 a causa de la sequera de 2017 (el cànon es liquida a l'any següent).
Quadre núm. 12. Recaptació tributària brut total Nova finestra (Annex).