Saltar al contingut principal
Memòria 2019

4.5.3. Seguretat de la Informació. Control d'accessos

L'Agència Tributària té establida una Política de Seguretat de la Informació aprovada per Resolució de la Presidència de l'Agència Tributària, de 8 de novembre de 2012, alineada amb l'Esquema Nacional de Seguretat. La Política de Seguretat de la Informació és l'intrument en què es basa l'Agència Tributària per a assolir els seus objectius utilitzant de manera segura els sistemes d'informació i les comunicacions.

L'Agència Tributària ha completat el 2019 l'adequació dels seus sistemes d'informació a la Llei orgànica 3/2018 de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals, norma que precisa en l'àmbit intern el Reglament General de Protecció de Dades (Reglament (UE) 2016/679). Així mateix, s'ha iniciat el 2019 l'adaptació en matèria de protecció de dades dels sistemes compartits entre la Direcció General de Fiscalitat i Unió Duanera de la Comissió Europea i els Estats membres.

En el marc establit per la Política de Seguretat de la Informació, l'Agència Tributària compta amb mecanismes de protecció i seguretat de la informació, entre els quals destaquen la gestió d'usuaris i autoritzacions i el control dels accessos, de la qual finalitat és eminentment preventiva.

El sistema de control, impulsat i supervisat pel Servici d'Auditoria Interna, es basa en el registre dels accessos. Tota vegada que un usuari accedix al sistema d'informació corporatiu per a una consulta o per a una activitat de gestió, ha de declarar el motiu de l'accés. Qualsevol accés a informació tributària de caràcter personal queda registrat juntament amb un conjunt de dades tècniques i administratius que permeten conéixer el seu context i facilitar el seu posterior control.

Se seleccionen i auditen els accessos de major risc, conforme a l'anàlisi de risc i a les pautes de la Comissió de Seguretat i Control d'Informàtica Tributària. Si el controlador considera que es tracta d'un accés indegut greu o molt greu, pot iniciar-se, si escau, un expediente disciplinari. Actualment, els usuaris amb algun accés disconforme han descendit a un per cada 459 usuaris auditats.

El 2019 s'ha requerit justificació d'algun accés al 80,71 per cent del total d'usuaris de l'Agència Tributària. Com a conseqüència d'este control d'accessos, s'han incoat fins la data 8 expedientes disciplinaris.

Finalment, les cessions d'informació de l'Agència Tributària a organismes públics, emparades per l'article 95 de la LGT, disposen de mesures de seguretat i control equivalents a les anteriors, siga quin siga el seu canal de subministrament.