Saltar al contingut principal
Memòria 2020

4.5.1. Control intern

Com a òrgan especialitzat de control intern, té la missió d'avaluar el sistema de control intern i afavorir el desenvolupament del mateix, mitjançant la realització d'inspecciones de servicis i auditories als òrgans centrals i territorials de l'Agència.

Actuacions d'inspecció

Les actuacions d'inspecció del Servici d'Auditoria Interna estan subjectes al principi de planificació establit reglamentàriament per a la Inspecció General, elaborant-se amb caràcter anual el Pla d'Actuacions de la Inspecció dels Servicis que s'aprova pel president de l'Agència Tributària. El Pla està estructurat en 35 programes: per una part, un conjunt de programes vinculats a actuacions comunes a diverses àrees i/o significatius a l'efecte de la millora dels resultats de l'Agència Tributària i, per una altra, una sèrie de programes vinculats a la gestió de riscos de l'Agència Tributària, al seguiment dels òrgans territorials i l'anàlisi i control d'àrees sensibles, de seguretat i de col·laboració institucional.

Com a conseqüència d'estes actuacions d'inspecció dels servicis, el Servici d'Auditoria Interna elabora informes, que poden contindre recomanacions als Departaments de l'Agència Tributària (mocions) i a les Direccions de les Unitats auditades (propostes).

L'any 2020 es van elaborar 91 informes sobre resultats de la gestió, que han suposat l'emissió de 7 mocions i 192 propostes. El 2019 es van elaborar 89 informes, 7 mocions i 214 propostes.

El 2020, el Servici d'Auditoria Interna ha dedicat part de les seues actuacions a afrontar l'impacte de la pandèmia. En particular, ha registrat sistemàticament les accions comeses per l'organització per a mitigar els riscos sobrevinguts, per tal d'enfortir els processos de continuïtat de negoci. Així mateix, el Servici d'Auditoria Interna ha exercit funcions de consultoria per a assegurar l'accés remot als sistemes d'informació i l'extensió del teletreball.

Seguiment i avaluació permanent dels sistemes de control intern de gestió, riscos i conductes

El Servici d'Auditoria Interna realitza este seguiment i avaluació a través de la cooperació més àmplia amb els Departaments i Servicis Centrals i amb les diverses Delegacions Territorials.

La col·laboració institucional amb els diferents Departaments s'exercix igualment a través del funcionament de les diverses Comissions Sectorials de Seguretat i Control, creades a l'Agència Tributària per a les següents àrees o sectors: de Gestió Tributària, d'Inspecció Financera i Tributària, de Recaptació, de Duanes i Impostos Especials i Vigilància Duanera, de Seguretat General i Gestió Econòmica i d'Informàtica Tributària, ostentant un Inspector dels Servicis del Servici d'Auditoria Interna la Vicepresidència de cadascuna de les sis Comissions. Com a novetat, este any la Comissió de Seguretat General i Gestió Econòmica s'ha desdoblat en dos, segons la Resolució de la Presidència de l'Agència Tributària de 16 de gener de 2020 (BOE de 31 de gener).

Durant l'any 2020 l'Agència Tributària s'ha sotmés a una autoavaluació amb la metodologia TADAT, propietat del FMI, que permet avaluar la solidesa dels components fonamentals del sistema de l'administració tributària d'un país i el seu nivell de maduresa en el context d'una bona pràctica internacional. L'equip avaluador ha estat constat per la Directora del SAI i diversos Inspectors dels Servicis. Els resultats s'han publicat a la pàgina web de l'Agència.